Kell-veriryhmätekijä? Mull` on. :)
Kell teistä on
31
976
Vastaukset
- Toni_tykkää_
No kiva Janika että näin on!
- nainenvapaalla
Englannin kuninkaallisillakin on. :D (paitsi en oo Janika)
- Huomiohuorana
nainenvapaalla kirjoitti:
Oothan. Aina sitä verensiirtoa jankuttamassa. Osaa eritellä varmaan veren jokaisen hiukkasenkin vitun narttu.
- säälittävää
Kuninkaalliset osaa sen suun sulkee, mut tol suu käy niin että kaikki tuntee sen asiat ja sen kaikkien frendienkin asiat. Kaikki tietää nimiltä nartun frendit vaikkei koskaan olla nähtykään. Ämmä ei osaa suutaan sulkee.
- nainenvapaalla
säälittävää kirjoitti:
Kuninkaalliset osaa sen suun sulkee, mut tol suu käy niin että kaikki tuntee sen asiat ja sen kaikkien frendienkin asiat. Kaikki tietää nimiltä nartun frendit vaikkei koskaan olla nähtykään. Ämmä ei osaa suutaan sulkee.
Ettehän te edes tiedä, kuka olen!
- nainenvapaalla
Huomiohuorana kirjoitti:
Oothan. Aina sitä verensiirtoa jankuttamassa. Osaa eritellä varmaan veren jokaisen hiukkasenkin vitun narttu.
SPR osaa minun puolestani.
- LuovutinJoskusVerta
hmm.. osaako? Olen verenluovuttaja ollut, joskus mutta ei minulle tuollaisia kerrottu. Onkohan vuodessa muuttuneet käytännöt? Enedes tiedä mitä tuo tarkoittaa tuo kell- vaikka useita kertoja joskus vertaluovutin.
Nykyään en usein voi käydä kun paino niin alhainen. Valehtelemalla pääsisin, mutta en viitsi usein huijaamalla luovuttaa verta. Painoni takia toivun niin hitaasti jos luovutan verta etten ole työkykyinen pakosti silloin kun pitäisi ja minun työssäni pitäisi kuitenkin seisaallaan jaksaa olla koko päivän.
Tuskin moniakaan luovuttajia kovin paljoa se oma veren koostumus syvällisemmin kiinnostaa, siinähän halutaan pelastaa toinen ihminen joten en minä ainakaan muuta ole tietoinen kuin siitä koska omalle veriryhmälle on tarvetta eli varastot vähissä. - nainenvapaalla
LuovutinJoskusVerta kirjoitti:
hmm.. osaako? Olen verenluovuttaja ollut, joskus mutta ei minulle tuollaisia kerrottu. Onkohan vuodessa muuttuneet käytännöt? Enedes tiedä mitä tuo tarkoittaa tuo kell- vaikka useita kertoja joskus vertaluovutin.
Nykyään en usein voi käydä kun paino niin alhainen. Valehtelemalla pääsisin, mutta en viitsi usein huijaamalla luovuttaa verta. Painoni takia toivun niin hitaasti jos luovutan verta etten ole työkykyinen pakosti silloin kun pitäisi ja minun työssäni pitäisi kuitenkin seisaallaan jaksaa olla koko päivän.
Tuskin moniakaan luovuttajia kovin paljoa se oma veren koostumus syvällisemmin kiinnostaa, siinähän halutaan pelastaa toinen ihminen joten en minä ainakaan muuta ole tietoinen kuin siitä koska omalle veriryhmälle on tarvetta eli varastot vähissä.Ei sitä mainintaa tule, jos ei sulla sitä tekijää ole. Mulle tuli luovutuksen yhteydessä jo reilu 10 v. sitten maininta kohtaan "luovutuksen rajoitukset ja estot" että Kell . Tekijä on vain 4 % koko maailman väestöstä, eikä K -verta voi antaa negatiiviselle.
- LuovutinJoskusVerta
Ei mulla ole kuin alhaisesta painosta "määrittelemätön karenssi" verenluovuttaja tiedoissani rajoituksina. Muuten veri kelvollista tähän asti ollut. Mutta eihän munkaan veriryhmän veri käy ihan jokaiselle, koska on ne yhteensopivuus jutut.
- ihmepuppua
Ei sitä mainintaa tule, jos ei sulla sitä tekijää ole. Mulle tuli luovutuksen yhteydessä jo reilu 10 v. sitten maininta kohtaan "luovutuksen rajoitukset ja estot" että Kell . Tekijä on vain 4 % koko maailman väestöstä, eikä K -verta voi antaa negatiiviselle.
Verensiirroissa pitää sekä luovuttajan että vastaanottajien veriryhmien olla yhteensopivat. Alla olevasta taulukosta näkee, kuinka eri veriryhmien verta voi luovuttaa tai vastaanottaa. Esimerkiksi A−-veriryhmän henkilö voi vastaanottaa joko 0−- tai A−-veriryhmän verta ja luovuttaa verta AB -, AB−-, A - ja A−-veriryhmien henkilöille. Näiden tietojen perusteella voidaan laskea, että noin 47,92 %:n todennäköisyydellä Suomessa satunnaisesti valitulta henkilöltä otettu verinäyte ei sovellu toiselle satunnaisesti valitulle henkilölle. Ennen veriryhmien havaitsemista noin puolet potilaista kuoli verensiirtoon. Käytännössä kuitenkin saajalle pyritään antamaan oman veriryhmän verta tai veriplasmaa.[6]
Esimerkiksi leikkauksissa annetaan länsimaissa käytännössä aina oman veriryhmän verta. Rhesus-tekijä otetaan käytännössä aina huomioon. Kudostyypeistä sopimattomat Kell ja Duffy kuuluvat lähinnä lasten verenvaihdon toimialaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Veriryhm%C3%A4 - Etsitten
ihmepuppua kirjoitti:
Verensiirroissa pitää sekä luovuttajan että vastaanottajien veriryhmien olla yhteensopivat. Alla olevasta taulukosta näkee, kuinka eri veriryhmien verta voi luovuttaa tai vastaanottaa. Esimerkiksi A−-veriryhmän henkilö voi vastaanottaa joko 0−- tai A−-veriryhmän verta ja luovuttaa verta AB -, AB−-, A - ja A−-veriryhmien henkilöille. Näiden tietojen perusteella voidaan laskea, että noin 47,92 %:n todennäköisyydellä Suomessa satunnaisesti valitulta henkilöltä otettu verinäyte ei sovellu toiselle satunnaisesti valitulle henkilölle. Ennen veriryhmien havaitsemista noin puolet potilaista kuoli verensiirtoon. Käytännössä kuitenkin saajalle pyritään antamaan oman veriryhmän verta tai veriplasmaa.[6]
Esimerkiksi leikkauksissa annetaan länsimaissa käytännössä aina oman veriryhmän verta. Rhesus-tekijä otetaan käytännössä aina huomioon. Kudostyypeistä sopimattomat Kell ja Duffy kuuluvat lähinnä lasten verenvaihdon toimialaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Veriryhm%C3%A4vastaakkaan noihin kysymyksiin mitä sulle on esitetty!
Eikö wiki kerro että saisit kopsattua nekin vastaukset! - Etsitten
Etsitten kirjoitti:
vastaakkaan noihin kysymyksiin mitä sulle on esitetty!
Eikö wiki kerro että saisit kopsattua nekin vastaukset!Tuo oli tarkoitettu
nainenvapaalla nimimerkillä
kirjoittaneelle! - nainenvapaalla
Etsitten kirjoitti:
Tuo oli tarkoitettu
nainenvapaalla nimimerkillä
kirjoittaneelle!No, mulla on oikeaa tietoa, koska olen alalla. Jos kerran tiedetään tyypitellä verta useammalla eri tavalla ja tiedetään haitalliset reaktiot, niin todellakaan sopimattomia yhdistelmiä ei anneta. Piste. Tiedoksi, että wikipediaan ei kannata luottaa, koska sinne voi kuka tahansa kirjoittaa oman näkemyksensä mukaisesti mitä tahansa. Välttämättä lääketieteellistä faktaa niillä ei ole.
- nainenvapaalla
No, mulla on oikeaa tietoa, koska olen alalla. Jos kerran tiedetään tyypitellä verta useammalla eri tavalla ja tiedetään haitalliset reaktiot, niin todellakaan sopimattomia yhdistelmiä ei anneta. Piste. Tiedoksi, että wikipediaan ei kannata luottaa, koska sinne voi kuka tahansa kirjoittaa oman näkemyksensä mukaisesti mitä tahansa. Välttämättä lääketieteellistä faktaa niillä ei ole.
Eli veriryhmä on A, B tai O, Rhesus-tekijä on tai - ja Kell-tekijä voi olla tai -. Jos minun verta annetaan Kell-negativiselle, niin hänen punasolunsa hajoavat, vaikka ABO-tai Rhesustekijä olisikin kohdillaan.
- Novoijessus
Eli veriryhmä on A, B tai O, Rhesus-tekijä on tai - ja Kell-tekijä voi olla tai -. Jos minun verta annetaan Kell-negativiselle, niin hänen punasolunsa hajoavat, vaikka ABO-tai Rhesustekijä olisikin kohdillaan.
siunaa sun kirjoituksia.
Vastaahan nyt noihin kysymyksiin mitkä sulle on annettu
Kertoisitko
21.5.2016 13:34
ja
Kertoisitko
21.5.2016 13:35
Kehut olevasi alla, mutta et taida tietää muuten kun kopsailemalla jostain noita vastauksiasi. - nainenvapaalla
Novoijessus kirjoitti:
siunaa sun kirjoituksia.
Vastaahan nyt noihin kysymyksiin mitkä sulle on annettu
Kertoisitko
21.5.2016 13:34
ja
Kertoisitko
21.5.2016 13:35
Kehut olevasi alla, mutta et taida tietää muuten kun kopsailemalla jostain noita vastauksiasi.Mistä olen kopsannut. Minä en ole kopioinut tuota wikipediaa, koska kaikki tieto ei ole pätevää. Minä puhun omasta päästäni ja tiedostani. Noihin alla oleviin kysymyksiin liittyen, niin vältän verensiirtoa viimeiseen asti syystä, että hylkimisreaktioita voi tulla kaikesta huolellisuudesta huolimatta. Jos kuitenkin esim. vuodan niin paljon, että sitä ei voida riittävästi korvata esim. plasmankorvikkeilla ja kirkkailla nesteillä, niin sitten tulee punasolusiirtokin kyseeseen. Minulle voi antaa Kell-negatiivisen verta, mutta minun verta ei voi antaa Kell-negatiiviselle.
- Osaltaannoin
Mistä olen kopsannut. Minä en ole kopioinut tuota wikipediaa, koska kaikki tieto ei ole pätevää. Minä puhun omasta päästäni ja tiedostani. Noihin alla oleviin kysymyksiin liittyen, niin vältän verensiirtoa viimeiseen asti syystä, että hylkimisreaktioita voi tulla kaikesta huolellisuudesta huolimatta. Jos kuitenkin esim. vuodan niin paljon, että sitä ei voida riittävästi korvata esim. plasmankorvikkeilla ja kirkkailla nesteillä, niin sitten tulee punasolusiirtokin kyseeseen. Minulle voi antaa Kell-negatiivisen verta, mutta minun verta ei voi antaa Kell-negatiiviselle.
mutta on olemassa ns. ensiapukeino millä ne vuodot tyrehdytetään, joten kerroppa ammattilaisena se keino.
Kerro samalla mitä sinulta on täysin kielletty, sillä se saattaa laukaista shokin vuotamisen vuoksi. - nainenvapaalla
Osaltaannoin kirjoitti:
mutta on olemassa ns. ensiapukeino millä ne vuodot tyrehdytetään, joten kerroppa ammattilaisena se keino.
Kerro samalla mitä sinulta on täysin kielletty, sillä se saattaa laukaista shokin vuotamisen vuoksi.Ei ole kielletty mitään, ei tämä ole mikään hyytymistekijäsairaus, vaan Kell-tekijä on ominaisuus punasolun pinnalla. Kyllä minulla veri hyytyy samalla tavalla kuin terveellä ihmisellä yleensä. Siis vuotoja nyt voi tulla sekä sisäisiä että ulkoisia ja oikeastaan ulkoisiin verenvuotoihin verentyrehdytys painamalla. Jos esim. suolistossa tai aivoissa vuotaa, niin siinä ei omat keinot paljon auta, silloin on lähdettävä sairaalaan.
- nainenvapaalla
Ei ole kielletty mitään, ei tämä ole mikään hyytymistekijäsairaus, vaan Kell-tekijä on ominaisuus punasolun pinnalla. Kyllä minulla veri hyytyy samalla tavalla kuin terveellä ihmisellä yleensä. Siis vuotoja nyt voi tulla sekä sisäisiä että ulkoisia ja oikeastaan ulkoisiin verenvuotoihin verentyrehdytys painamalla. Jos esim. suolistossa tai aivoissa vuotaa, niin siinä ei omat keinot paljon auta, silloin on lähdettävä sairaalaan.
Ja tietysti kylmää siihen vuotokohtaan, jos on saatavilla sekä kohoasento, jos mahdollista.
- Kertoisitko
mitä rajoituksia tuo aiheuttaa elämääsi, tai mitä sinun tulee tehdä ettei vuotoa tapahdu.
- Kertoisitko
Kerro myös se mitä sinulle tehdään, mikäli vuoto ilmenee.
- ei-kiinnosta_
Mitä sitten?
- MinullaTaitaaOlla
ainakin vereni on kovasti haluttua. SPR:ltä on tullut välillä pyyntöä tulla luovuttamaan verta kun veriryhmäni veri on ollut vähissä.
- nainenvapaalla
Hyvä sulle! Käy vain luovuttamassa, jos olet terve.
- Eitaida
olla, sillä se ilmoitetaan sille henkilölle kenellä on tuo verisairaus.
- MitäRiskejä
mulla on rh -
- Tautinen_juttu
No kunka sun HIV jaksaa?
- voihemmetti
sain hikan..
- pinkkivinkki
Juo vähemmän sitä olutta.
- EiJohduSiitä
pinkkivinkki kirjoitti:
Juo vähemmän sitä olutta.
En tiedä mikä aiheutti, mutta ärrrrsyttävää on.
- nainenvapaalla
EiJohduSiitä kirjoitti:
En tiedä mikä aiheutti, mutta ärrrrsyttävää on.
Juo sitten lasillinen vettä, kun juuri hikkakohtaus tulossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827066Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267033Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845218Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605163Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405088Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274575Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163417Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003360