Autopilotti?

Junapiletti

Mitä käyttöä purjeveneessä on autopilotille esmes.Raymarine autohelm 3000 analog:lle ?

13

770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rsba

      Se pitää veneen halutussa suunnassa

    • seppomartti

      Autohelmillä saattoi ajaa kompassisuuntaa, mutta heikkoutena oli pitkän hihnan luistaminen vaikka yritti ylikiristää. Kauniilla ilmalla auttoi Coca cola. Pysyvä apu oli liimata hammashihna nurinpäin sähkömoottorin hihnapyörälle. Nykymittapuun mukaan korkeintaan keskinkertainen suorituskyky paitsi moottoriajossa.

      • AH3000JATOIMIIIIII

        Mulla on juuri tuollainen. Paljon on maileja kokenut, mutta toimii eikä hihnakaan lipsu. Käytettävyys on kyllä valovuoden päässä nykylaitteista, joissa aktivointi tapahtuu nappia painamalla. Tässä pitää ensin asettaa laitteen suuntaruusu oikeaan kohtaan ja sitten laittaa hihnan veto päälle.


    • nightpilot

      Purjeveneessä toimii tietenkin vain sailboatpilot......Sitäkö aloittaja tavoittelit?

    • Oletan aloittajan tarkoittaneen kysymyksellä autopilotin tarvetta ylipäätään ja maininneen tuon merkin/mallin vain esimerkkinä. Sinänsä outo kysymys, koska vastaus tuntuu itsestäänselvältä, mutta vastataan nyt silti.
      Autopilotti on tarpeellinen tai vähintään käytännöllinen useassakin tilanteessa erityisesti sellaiselle, joka ainakin joskus seilaa yksin tai kaksin (jos minä tahansa kesäpäivänä saataisiin "tilannekuva" sillä hetkellä miehitettyinä joko liikkeellä tai kiinnittyneenä olevista purjeveneistä, niin yleisin kokoonpano olisi melko varmasti kahdestaan liikkeellä oleva pariskunta, seuraavaksi yleisin olisi pariskunta lasten kera).

      Autopilotin voit mm. pistää
      1) pitämään keulan tuuleen, kun nostat/lasket purjeita
      2) pitämään suuntaa, kun käväiset vessassa/hakemassa välipalaa/tekemässä jotain muuta sellaista, joka edellyttää molempien käsien irrottamista ruorista ja/tai poistumista kädenulottumaa kauemmas ruorista ainakin hetkeksi
      3) hoitamaan suunnanpidon koneajossa, jos tilaa on tarpeeksi.

      Saatat tietysti kysyä, miksei se puoliso voi ajaa noissa kohdissa 1) ja 2). Pidemmillä legeillä (esim. yön yli seilatessa) toinen voi haluta nukkua välillä, jolloin toinen jää yksin vahtiin.

      • pinnapilottini_simrad

        Autopilotti ohjaa yli 90% purjehdusajastani


      • vanhaohlson1

        Hyvin kiteytetty 10-14 !


      • seppomartti

        10-14 listalta puuttuu autopilotin kohdat:
        4) Ajaa kompassisuuntaa kääntöpisteeseeen ja miehistö trimmaa purjeita. Ei autopilotin toiminta rajoitu tyynessä moottorilla ajoon.
        5) Ajaa tuulikulmaa luoviessa, etenkin yöllä. Nykypilotit ajavat hyvin ja saavat maston huipun anturista tiedot verkossa. Kyseiseen 3000:een ja muistaakseni myös jo Autohelm 1000:een sai keulapulpittiin pienen punaisen tuulianturin (kutsumanimemme "tilhi") koska verkkoa ei yleensä (= koskaan?) siihen aikaan ollut. Ajoi tuulikulmaa kohtalaisesti.
        3000:n kuminen hihna oli n. metri mittainen ja Diva 39:ssa se luisti. Korjausohjeeni yllä luistamisen estoon on tarkemmin muisteltuna väärin. Hammashihnaa pyörittävä sähkömoottori oli urainen eikä luistanut. Rattiin kiinnitettävä hihnapyörä oli varsin sileä ja avoin (toisin kuin 4000:ssa) ja luistaminen tapahtui tästä kytkennästä. Ehkä pahemmin märkänä?. Musta epäkeskovipu oli heikko, sen sisällä oleva sokka etenkin katkesi, eikä kiristänyt tarpeeksi.


      • seppomartti kirjoitti:

        10-14 listalta puuttuu autopilotin kohdat:
        4) Ajaa kompassisuuntaa kääntöpisteeseeen ja miehistö trimmaa purjeita. Ei autopilotin toiminta rajoitu tyynessä moottorilla ajoon.
        5) Ajaa tuulikulmaa luoviessa, etenkin yöllä. Nykypilotit ajavat hyvin ja saavat maston huipun anturista tiedot verkossa. Kyseiseen 3000:een ja muistaakseni myös jo Autohelm 1000:een sai keulapulpittiin pienen punaisen tuulianturin (kutsumanimemme "tilhi") koska verkkoa ei yleensä (= koskaan?) siihen aikaan ollut. Ajoi tuulikulmaa kohtalaisesti.
        3000:n kuminen hihna oli n. metri mittainen ja Diva 39:ssa se luisti. Korjausohjeeni yllä luistamisen estoon on tarkemmin muisteltuna väärin. Hammashihnaa pyörittävä sähkömoottori oli urainen eikä luistanut. Rattiin kiinnitettävä hihnapyörä oli varsin sileä ja avoin (toisin kuin 4000:ssa) ja luistaminen tapahtui tästä kytkennästä. Ehkä pahemmin märkänä?. Musta epäkeskovipu oli heikko, sen sisällä oleva sokka etenkin katkesi, eikä kiristänyt tarpeeksi.

        Totta, noinkin autopilottia voi käyttää. Tämäkin on niitä asioita, joissa on selvästi havaittavissa kaksi "koulukuntaa". Toiset käyttävät autopilottia lähes pelkästään koneajossa ja ohjaavat käsin purjeilla ajaessaan. Toinen ryhmä on sitten Seppomartin edustama. Minä kuulun ensinmainittuun ja niin tuntuvat kuuluvan kaikki nekin, joiden kanssa asiasta on tullut kasvokkain jotain puhuttua, mutta jälkimmäisenkin ryhmän olemassaolo on ainakin tämän palstan kautta tullut kyllä tietooni.

        Tonen asia on sitten se, ettei etenkään vanhemmissa autopiloteissa välttämättä ole edes mahdollisuutta kytkeä tuulimittaria mukaan tai sitten sitä ei ole vain tehty. Esimerkiksi minä en ole tehnyt liitäntää muuhun mittaristoon (tuulimittariin tai plotteriin) vaan käytän autopilottia "stand-alone" -asennuksena. Ei siihen mitään periaatteellista syytä ole, pelkästään se, että minun veneessäni se vaatisi melkoisia piuhanvetoharjoituksia, joiden tuottama hyöty ei mielestäni ole vaivan arvoista MINULLE. Joku toinen olisi varmaan toista mieltä.


      • C1R
        seppomartti kirjoitti:

        10-14 listalta puuttuu autopilotin kohdat:
        4) Ajaa kompassisuuntaa kääntöpisteeseeen ja miehistö trimmaa purjeita. Ei autopilotin toiminta rajoitu tyynessä moottorilla ajoon.
        5) Ajaa tuulikulmaa luoviessa, etenkin yöllä. Nykypilotit ajavat hyvin ja saavat maston huipun anturista tiedot verkossa. Kyseiseen 3000:een ja muistaakseni myös jo Autohelm 1000:een sai keulapulpittiin pienen punaisen tuulianturin (kutsumanimemme "tilhi") koska verkkoa ei yleensä (= koskaan?) siihen aikaan ollut. Ajoi tuulikulmaa kohtalaisesti.
        3000:n kuminen hihna oli n. metri mittainen ja Diva 39:ssa se luisti. Korjausohjeeni yllä luistamisen estoon on tarkemmin muisteltuna väärin. Hammashihnaa pyörittävä sähkömoottori oli urainen eikä luistanut. Rattiin kiinnitettävä hihnapyörä oli varsin sileä ja avoin (toisin kuin 4000:ssa) ja luistaminen tapahtui tästä kytkennästä. Ehkä pahemmin märkänä?. Musta epäkeskovipu oli heikko, sen sisällä oleva sokka etenkin katkesi, eikä kiristänyt tarpeeksi.

        Lisäisin vielä kohdan
        4b) Ajaa plotterista asetettuun reittipisteeseen. Käytän sitä saaristossa enemmän kuin kompassisuuntaan ajoa. Merkitsen reittipisteen esim. jonkin reimarin kohdalle, jolloin vene menee tarkalleen siihen. Ei tarvitse tehdä korjausia matkan aikana kuten kompassisuuntaan ajettaessa usein joutuu. Mahdollisten muiden veneiden väistöjen jälkeen suunta kohteeseen palautuu helposti.
        Äänetön systeemipilotti gyrolla hoitaa ohjaamisen niin hyvin, ettei käsin ohjausta tule matkapurjehduksessa käytettyä kuin satama-altaassa.


    • käytännössä

      Autopilotti ajaa tarkemmin sumussa kuin ihminen. Sama myös uudenkuun aikaan yöllä, mikäli ei olla juhannuksena pohjoisessa.

    • SmartPilot

      Wind Vane mode on mainio toiminto, valitaan soveltuva apparentti tuulikulma joka vie kohdetta kohti ja trimmataan purjeet tämän mukaan, toimii hyvin avomerten ylityksissä kun tuulet ovat vakaat.

    • Anonyymi

      No joo...mulla on ollut moottoriveneessä Autohelm 3000, hihnavedolla ruorista. Laitoin tuon paikoilleen vuonna 1985 ja on pelannut ja pelaa edelleenkin moitteettomasti.
      Erittäin hyvä peli !!!!
      Jouko P

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      743
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe