Autopilotti?

Junapiletti

Mitä käyttöä purjeveneessä on autopilotille esmes.Raymarine autohelm 3000 analog:lle ?

13

854

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rsba

      Se pitää veneen halutussa suunnassa

    • seppomartti

      Autohelmillä saattoi ajaa kompassisuuntaa, mutta heikkoutena oli pitkän hihnan luistaminen vaikka yritti ylikiristää. Kauniilla ilmalla auttoi Coca cola. Pysyvä apu oli liimata hammashihna nurinpäin sähkömoottorin hihnapyörälle. Nykymittapuun mukaan korkeintaan keskinkertainen suorituskyky paitsi moottoriajossa.

      • AH3000JATOIMIIIIII

        Mulla on juuri tuollainen. Paljon on maileja kokenut, mutta toimii eikä hihnakaan lipsu. Käytettävyys on kyllä valovuoden päässä nykylaitteista, joissa aktivointi tapahtuu nappia painamalla. Tässä pitää ensin asettaa laitteen suuntaruusu oikeaan kohtaan ja sitten laittaa hihnan veto päälle.


    • nightpilot

      Purjeveneessä toimii tietenkin vain sailboatpilot......Sitäkö aloittaja tavoittelit?

    • Oletan aloittajan tarkoittaneen kysymyksellä autopilotin tarvetta ylipäätään ja maininneen tuon merkin/mallin vain esimerkkinä. Sinänsä outo kysymys, koska vastaus tuntuu itsestäänselvältä, mutta vastataan nyt silti.
      Autopilotti on tarpeellinen tai vähintään käytännöllinen useassakin tilanteessa erityisesti sellaiselle, joka ainakin joskus seilaa yksin tai kaksin (jos minä tahansa kesäpäivänä saataisiin "tilannekuva" sillä hetkellä miehitettyinä joko liikkeellä tai kiinnittyneenä olevista purjeveneistä, niin yleisin kokoonpano olisi melko varmasti kahdestaan liikkeellä oleva pariskunta, seuraavaksi yleisin olisi pariskunta lasten kera).

      Autopilotin voit mm. pistää
      1) pitämään keulan tuuleen, kun nostat/lasket purjeita
      2) pitämään suuntaa, kun käväiset vessassa/hakemassa välipalaa/tekemässä jotain muuta sellaista, joka edellyttää molempien käsien irrottamista ruorista ja/tai poistumista kädenulottumaa kauemmas ruorista ainakin hetkeksi
      3) hoitamaan suunnanpidon koneajossa, jos tilaa on tarpeeksi.

      Saatat tietysti kysyä, miksei se puoliso voi ajaa noissa kohdissa 1) ja 2). Pidemmillä legeillä (esim. yön yli seilatessa) toinen voi haluta nukkua välillä, jolloin toinen jää yksin vahtiin.

      • pinnapilottini_simrad

        Autopilotti ohjaa yli 90% purjehdusajastani


      • vanhaohlson1

        Hyvin kiteytetty 10-14 !


      • seppomartti

        10-14 listalta puuttuu autopilotin kohdat:
        4) Ajaa kompassisuuntaa kääntöpisteeseeen ja miehistö trimmaa purjeita. Ei autopilotin toiminta rajoitu tyynessä moottorilla ajoon.
        5) Ajaa tuulikulmaa luoviessa, etenkin yöllä. Nykypilotit ajavat hyvin ja saavat maston huipun anturista tiedot verkossa. Kyseiseen 3000:een ja muistaakseni myös jo Autohelm 1000:een sai keulapulpittiin pienen punaisen tuulianturin (kutsumanimemme "tilhi") koska verkkoa ei yleensä (= koskaan?) siihen aikaan ollut. Ajoi tuulikulmaa kohtalaisesti.
        3000:n kuminen hihna oli n. metri mittainen ja Diva 39:ssa se luisti. Korjausohjeeni yllä luistamisen estoon on tarkemmin muisteltuna väärin. Hammashihnaa pyörittävä sähkömoottori oli urainen eikä luistanut. Rattiin kiinnitettävä hihnapyörä oli varsin sileä ja avoin (toisin kuin 4000:ssa) ja luistaminen tapahtui tästä kytkennästä. Ehkä pahemmin märkänä?. Musta epäkeskovipu oli heikko, sen sisällä oleva sokka etenkin katkesi, eikä kiristänyt tarpeeksi.


      • seppomartti kirjoitti:

        10-14 listalta puuttuu autopilotin kohdat:
        4) Ajaa kompassisuuntaa kääntöpisteeseeen ja miehistö trimmaa purjeita. Ei autopilotin toiminta rajoitu tyynessä moottorilla ajoon.
        5) Ajaa tuulikulmaa luoviessa, etenkin yöllä. Nykypilotit ajavat hyvin ja saavat maston huipun anturista tiedot verkossa. Kyseiseen 3000:een ja muistaakseni myös jo Autohelm 1000:een sai keulapulpittiin pienen punaisen tuulianturin (kutsumanimemme "tilhi") koska verkkoa ei yleensä (= koskaan?) siihen aikaan ollut. Ajoi tuulikulmaa kohtalaisesti.
        3000:n kuminen hihna oli n. metri mittainen ja Diva 39:ssa se luisti. Korjausohjeeni yllä luistamisen estoon on tarkemmin muisteltuna väärin. Hammashihnaa pyörittävä sähkömoottori oli urainen eikä luistanut. Rattiin kiinnitettävä hihnapyörä oli varsin sileä ja avoin (toisin kuin 4000:ssa) ja luistaminen tapahtui tästä kytkennästä. Ehkä pahemmin märkänä?. Musta epäkeskovipu oli heikko, sen sisällä oleva sokka etenkin katkesi, eikä kiristänyt tarpeeksi.

        Totta, noinkin autopilottia voi käyttää. Tämäkin on niitä asioita, joissa on selvästi havaittavissa kaksi "koulukuntaa". Toiset käyttävät autopilottia lähes pelkästään koneajossa ja ohjaavat käsin purjeilla ajaessaan. Toinen ryhmä on sitten Seppomartin edustama. Minä kuulun ensinmainittuun ja niin tuntuvat kuuluvan kaikki nekin, joiden kanssa asiasta on tullut kasvokkain jotain puhuttua, mutta jälkimmäisenkin ryhmän olemassaolo on ainakin tämän palstan kautta tullut kyllä tietooni.

        Tonen asia on sitten se, ettei etenkään vanhemmissa autopiloteissa välttämättä ole edes mahdollisuutta kytkeä tuulimittaria mukaan tai sitten sitä ei ole vain tehty. Esimerkiksi minä en ole tehnyt liitäntää muuhun mittaristoon (tuulimittariin tai plotteriin) vaan käytän autopilottia "stand-alone" -asennuksena. Ei siihen mitään periaatteellista syytä ole, pelkästään se, että minun veneessäni se vaatisi melkoisia piuhanvetoharjoituksia, joiden tuottama hyöty ei mielestäni ole vaivan arvoista MINULLE. Joku toinen olisi varmaan toista mieltä.


      • C1R
        seppomartti kirjoitti:

        10-14 listalta puuttuu autopilotin kohdat:
        4) Ajaa kompassisuuntaa kääntöpisteeseeen ja miehistö trimmaa purjeita. Ei autopilotin toiminta rajoitu tyynessä moottorilla ajoon.
        5) Ajaa tuulikulmaa luoviessa, etenkin yöllä. Nykypilotit ajavat hyvin ja saavat maston huipun anturista tiedot verkossa. Kyseiseen 3000:een ja muistaakseni myös jo Autohelm 1000:een sai keulapulpittiin pienen punaisen tuulianturin (kutsumanimemme "tilhi") koska verkkoa ei yleensä (= koskaan?) siihen aikaan ollut. Ajoi tuulikulmaa kohtalaisesti.
        3000:n kuminen hihna oli n. metri mittainen ja Diva 39:ssa se luisti. Korjausohjeeni yllä luistamisen estoon on tarkemmin muisteltuna väärin. Hammashihnaa pyörittävä sähkömoottori oli urainen eikä luistanut. Rattiin kiinnitettävä hihnapyörä oli varsin sileä ja avoin (toisin kuin 4000:ssa) ja luistaminen tapahtui tästä kytkennästä. Ehkä pahemmin märkänä?. Musta epäkeskovipu oli heikko, sen sisällä oleva sokka etenkin katkesi, eikä kiristänyt tarpeeksi.

        Lisäisin vielä kohdan
        4b) Ajaa plotterista asetettuun reittipisteeseen. Käytän sitä saaristossa enemmän kuin kompassisuuntaan ajoa. Merkitsen reittipisteen esim. jonkin reimarin kohdalle, jolloin vene menee tarkalleen siihen. Ei tarvitse tehdä korjausia matkan aikana kuten kompassisuuntaan ajettaessa usein joutuu. Mahdollisten muiden veneiden väistöjen jälkeen suunta kohteeseen palautuu helposti.
        Äänetön systeemipilotti gyrolla hoitaa ohjaamisen niin hyvin, ettei käsin ohjausta tule matkapurjehduksessa käytettyä kuin satama-altaassa.


    • käytännössä

      Autopilotti ajaa tarkemmin sumussa kuin ihminen. Sama myös uudenkuun aikaan yöllä, mikäli ei olla juhannuksena pohjoisessa.

    • SmartPilot

      Wind Vane mode on mainio toiminto, valitaan soveltuva apparentti tuulikulma joka vie kohdetta kohti ja trimmataan purjeet tämän mukaan, toimii hyvin avomerten ylityksissä kun tuulet ovat vakaat.

    • Anonyymi

      No joo...mulla on ollut moottoriveneessä Autohelm 3000, hihnavedolla ruorista. Laitoin tuon paikoilleen vuonna 1985 ja on pelannut ja pelaa edelleenkin moitteettomasti.
      Erittäin hyvä peli !!!!
      Jouko P

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      122
      5907
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      510
      2016
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      26
      1346
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1253
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1113
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1015
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      981
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      65
      921
    9. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      59
      905
    10. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      24
      904
    Aihe