Tietääko kukaan, mistä saa tasavirralle 1-0-2 kytkimen, joka kestää 20A 12V ?
Kytkimellä valitaan latausvirran syöttö jommalle kummalle kahdesta akusta. Kytkimellä ei saa yhdistää akkuja toisiinsa eli sitä ei saa olla tai sen pitää olla poistettavissa.
1-0-2 kytkin, mistä?
29
3908
Vastaukset
- kytkin
Eikös tuosta saa, ja ellei niin sitten vain releillä tehden...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386518/Paavirtakytkin-300A-24V- EiSkullaa
Ei sovi koska siinä on 1 2. Noita löytyy vaikka kuinka paljon.
Relettä en aio laittaa koska ne syövät vähäisestä virrasta liikaa.
- keep.it.simple
Biltema 43061, 50 A on-off-on -kytkin. Ei ole kallis, eikä tarvitse kestää puoliakaan luvatusta virrasta.
- Bellalllaa
Onks tää 1-0-2 kytkin sellainen, joka polttaa laturin diodit 0-asennossa, jos moottorin käydessä kääntää nollaan
- B.Rankkori
Eihän kytkin mitään polta! Kytkin kytkee / katkaisee. Laturin diodi ilmeisesti kärvähtävät ylijännitteestä, joka syntyy siitä, että laturin - kuorman välinen yhteys on poikki tuossa kytkimessä. Ts. Kytkin ei pysty estämään idioottimaista käyttöä.
Muutenkin; Jos ei ihan oikeasti tiedä mitä kytketään ja miten ja millä johdolla ja mihin, on syytä olla tekemättä mitään. Ja kutsua asialle ammattilainen. Eipä ole yksi tai kaksi rapparia, jotka ovat polttaneet talonsa / autonsa / veneensä / liiterinsä tekemällä ihan itse omin pikku töttösormin sähkövehkeitä...
Isäntä ihan itse vaihtoi uuden hellan kotiinsa. Hellan kuoressa oli 230V. Veneen polttoaine syttyy ihan yhtä iloisesti merellä kuin maallakin. Kuttaperkkainen paatti leimuaa iloisesti ja palokunnan autoilla ei taida kovin pitkälle rannasta päästä.
- Keepsim
Varmaan on joku hyvä syy miksei kaksoisakku yhdistysrelettä voi käyttää? Voihan sen ohjaus johtoon laittaa kytkin releen joka saa ohjauksen moottorin käynnistä, niin ei ole mitään sähköhävikkiä. Toimii eikä pysty laturia tuhoamaan.
- 102katkaisija
Syy siihen, ettei 1 2-kytkentää voi käyttää on yksinkertaisesti se, ettei kytkimelle tulevat johdot ole riittävän paksuja eikä niitä kannata tehdä kovin paksuiksi koska katkaisija on paneelissa ja latausvirta pieni.
Bilteman katkaisija oli hyvä, löytyykö samaa 2-napaisena, niin saa merkkivalonkin kiinni? - keep.it.simple
102katkaisija kirjoitti:
Syy siihen, ettei 1 2-kytkentää voi käyttää on yksinkertaisesti se, ettei kytkimelle tulevat johdot ole riittävän paksuja eikä niitä kannata tehdä kovin paksuiksi koska katkaisija on paneelissa ja latausvirta pieni.
Bilteman katkaisija oli hyvä, löytyykö samaa 2-napaisena, niin saa merkkivalonkin kiinni?Tuota mallia ei tainnut olla kaksinapaisena. Mutta merkkivaloina toimivat kai ledit ilman kytkimen napojakin.
Latausvirrasta päätellen kyse on perämoottorista. Sellaisia sen paremmin tuntematta olettaisin, ettei niissä erilaisen rakenteen takia diodit kärvene, vaikka perässä ei olisikaan akkua kuormana. Normaalin vaiihtovirtalaturin tasasuuntausdiodit tosiaan palavat heti, jos ulostulo jää ilman kuormaa. Jännite nousee välittömästi yli diodien estojännitteen, jolloin diodit menevät oikosulkuun. - voipalaakin
keep.it.simple kirjoitti:
Tuota mallia ei tainnut olla kaksinapaisena. Mutta merkkivaloina toimivat kai ledit ilman kytkimen napojakin.
Latausvirrasta päätellen kyse on perämoottorista. Sellaisia sen paremmin tuntematta olettaisin, ettei niissä erilaisen rakenteen takia diodit kärvene, vaikka perässä ei olisikaan akkua kuormana. Normaalin vaiihtovirtalaturin tasasuuntausdiodit tosiaan palavat heti, jos ulostulo jää ilman kuormaa. Jännite nousee välittömästi yli diodien estojännitteen, jolloin diodit menevät oikosulkuun.Mercuryssä ainakin palaa! Näitä on sattunut kun semmoinen halpa onn-off päävirtkytkin hyppää ajon aikana 0 asenttoon.
- Aivojumppaa
keep.it.simple kirjoitti:
Tuota mallia ei tainnut olla kaksinapaisena. Mutta merkkivaloina toimivat kai ledit ilman kytkimen napojakin.
Latausvirrasta päätellen kyse on perämoottorista. Sellaisia sen paremmin tuntematta olettaisin, ettei niissä erilaisen rakenteen takia diodit kärvene, vaikka perässä ei olisikaan akkua kuormana. Normaalin vaiihtovirtalaturin tasasuuntausdiodit tosiaan palavat heti, jos ulostulo jää ilman kuormaa. Jännite nousee välittömästi yli diodien estojännitteen, jolloin diodit menevät oikosulkuun.Ei kun kennosta, mutta oleellista ei kai ole se, onko kytkentä jonkun mielestä hyvä vai ei, vaan siitä, mistä löytyy kykin?
Merkkivaloa mietin edelleen koska sen pitäisi näyttää, kumpaan akkuun lataus menee. Syöttöpuolella on aina ja syötettävällä puolella myös ja jännite on sama, kun katkaisija on kiinni.
Ledit voisi laittaa akkujen napojen väliin niin, että jännite-ero sytyttäisi ne riippuen siitä kumpaan akkuun pusketaan virtaa. Se kuitenkin edellyyttäisi, että akkun, johon virtaa syötetään, jännite on ana korkeampi. Ledin pitäisi myös kestää melko suuriakin jännite-eroja ja palaa pienelläkin jännite.erolla. Hmm. - Keepsim
102katkaisija kirjoitti:
Syy siihen, ettei 1 2-kytkentää voi käyttää on yksinkertaisesti se, ettei kytkimelle tulevat johdot ole riittävän paksuja eikä niitä kannata tehdä kovin paksuiksi koska katkaisija on paneelissa ja latausvirta pieni.
Bilteman katkaisija oli hyvä, löytyykö samaa 2-napaisena, niin saa merkkivalonkin kiinni? - Onjotollanen
Keepsim kirjoitti:
Ihan hyvä, mutta ei sovi tähän tarkoitukseen. Latausvirta on liian pieni kahden akuston yhtäaikaiseen lataamiseen. Tavotteena on vain ylläpitää hupiakun varausta paikoissa, jossa maasähköä ei ole tarjolla.
Kytkimellä kuitenkin tehdään mahdolliseksi myös moottoriakun lataaminen hätätapauksessa. Latausvirta on suurimmillaan vain 4A. - luullakseni
Aivojumppaa kirjoitti:
Ei kun kennosta, mutta oleellista ei kai ole se, onko kytkentä jonkun mielestä hyvä vai ei, vaan siitä, mistä löytyy kykin?
Merkkivaloa mietin edelleen koska sen pitäisi näyttää, kumpaan akkuun lataus menee. Syöttöpuolella on aina ja syötettävällä puolella myös ja jännite on sama, kun katkaisija on kiinni.
Ledit voisi laittaa akkujen napojen väliin niin, että jännite-ero sytyttäisi ne riippuen siitä kumpaan akkuun pusketaan virtaa. Se kuitenkin edellyyttäisi, että akkun, johon virtaa syötetään, jännite on ana korkeampi. Ledin pitäisi myös kestää melko suuriakin jännite-eroja ja palaa pienelläkin jännite.erolla. Hmm.Kytkimen avoimien kärkien välillä on jännite-ero, suljettujen välillä ei. Tyhjän akun jännite on jossain 11 V tienoilla, jos pahaksi on jo päässyt, täyden akun latausjännitteen ei pitäisi olla yli 14,6 V. Yli 3,5 V jännitteitä ei siis pitäisi esiintyä, eikä alle 2 V sen enempää.
- Löytyihänse
Löytyi Elfa distrelecilta sopiva DC-kytkin. AC-kytkimiä löytyy pilvin pimein, mutta ei ole luotettavaa tietoa siitä mitä AC-virta tarkoittaa DC-virtana kytkimen kanssa. Ilmeisesti virta pitää jakaa kymmenellä tms.
- Maasähköasentaja
Vai oikein DC-kytkin... Muista sitten myös tankata venemoottoripolttoainetta. Auton moottoripolttoaine ei sovellu merelle. Ja mukaan meriverdenkestävät kumisaappaat; Tavalliset metsään tarkoitetut eivät kestä suolaista vettä.
Eikös kuitenkin olisi parasta jättää sähkötyöt ihan oikeille osaajille, jos asiantuntemuksesi on kirjoittamaasi tasoa... - Toinenjoku
Joo ja ankkurin täytyy olla sukellusvenerautaa että menee pohjaan. Ei siis laivarautaa.
- SuaTollompaaEiOle
Maasähköasentaja kirjoitti:
Vai oikein DC-kytkin... Muista sitten myös tankata venemoottoripolttoainetta. Auton moottoripolttoaine ei sovellu merelle. Ja mukaan meriverdenkestävät kumisaappaat; Tavalliset metsään tarkoitetut eivät kestä suolaista vettä.
Eikös kuitenkin olisi parasta jättää sähkötyöt ihan oikeille osaajille, jos asiantuntemuksesi on kirjoittamaasi tasoa...Upeaa, että täällä joku paljastaa osaamattomuutensa vielä sillä surkeimmalla tavalla eli pilkkaamaalla paremmin tietäjiä.
Sanopa sitten, montako Ampeeria 24V tasavirtaa kestää katkaisija, joka on tehty 250V 10 A vaihtovirralle. Kerro myös miten päädyit saamaasi tulokseen ja laita vielä oma nimi mukaan, niin teidetään, kuka on asiantuntijoiden suurin yliasintuntija, jolle voi lähettää kukkia :D - Miesjasähkö
Maasähköasentaja kirjoitti:
Vai oikein DC-kytkin... Muista sitten myös tankata venemoottoripolttoainetta. Auton moottoripolttoaine ei sovellu merelle. Ja mukaan meriverdenkestävät kumisaappaat; Tavalliset metsään tarkoitetut eivät kestä suolaista vettä.
Eikös kuitenkin olisi parasta jättää sähkötyöt ihan oikeille osaajille, jos asiantuntemuksesi on kirjoittamaasi tasoa...Asennatko oihan oikeasti maasähköjä?
Et ilmeisesti tiedä, että Suomessa sähköasennukset ovat luvanvaraista toimintaa. Sinulla pitäisi olla vähintääan s2 pätevyys, mutta tietojesi perusteella ei ole edes instrumenttiasentajan tutkintoa.
Lopeta ajoissa ennen kuin tapat jonkun! - EiTarvitseLupaa
Miesjasähkö kirjoitti:
Asennatko oihan oikeasti maasähköjä?
Et ilmeisesti tiedä, että Suomessa sähköasennukset ovat luvanvaraista toimintaa. Sinulla pitäisi olla vähintääan s2 pätevyys, mutta tietojesi perusteella ei ole edes instrumenttiasentajan tutkintoa.
Lopeta ajoissa ennen kuin tapat jonkun!Veneen maasähköjen asennus ei ole luvanvaraista toimintaa Suomessa.
- NiinSeVaanOn1
EiTarvitseLupaa kirjoitti:
Veneen maasähköjen asennus ei ole luvanvaraista toimintaa Suomessa.
Kiinteän asennuksen tekeminen vaatii aina vähintään S2 pätevyyden.
Sillä ei ole merkitystä kootaanko kiinteä asennus legopalikoiden tapaan liittämällä vai vedetäänkö kaapelia kelalta ja tehdään itse kytkennät.
Taikasana on siis "kiinteä asennus" ei se, miten se toteutetaan. - Veikko6700
Minä olen ymmärtänyt, että jos tehdään niillä valmiilla kalikoilla, kuten autoissa se Defa satsi, niin sen saa tavan pulliainen koota.
Tämän Veneen sähköoppaan mukaan tämän maavirtajärjestelmän saisi itse asentaa niistä valmiista osista. ??? - mistä.kyse
Miesjasähkö kirjoitti:
Asennatko oihan oikeasti maasähköjä?
Et ilmeisesti tiedä, että Suomessa sähköasennukset ovat luvanvaraista toimintaa. Sinulla pitäisi olla vähintääan s2 pätevyys, mutta tietojesi perusteella ei ole edes instrumenttiasentajan tutkintoa.
Lopeta ajoissa ennen kuin tapat jonkun!Mistä sait tähän maasähköt mukaan? Ei sellaisista ole ollut mitään puhetta.
- Maasähkönkeksijä
mistä.kyse kirjoitti:
Mistä sait tähän maasähköt mukaan? Ei sellaisista ole ollut mitään puhetta.
Yksi nimierkki maasähköasentaja ei tiennyt AC:n ja DC:n eroa käytännössä. Tietenkin jokainen voi käyttåää mitåä nimierkkiä vaan.
- Mielenkiintoista1
Veikko6700 kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että jos tehdään niillä valmiilla kalikoilla, kuten autoissa se Defa satsi, niin sen saa tavan pulliainen koota.
Tämän Veneen sähköoppaan mukaan tämän maavirtajärjestelmän saisi itse asentaa niistä valmiista osista. ???Minkä niminen on opas, jossa sanotaan, että veneen maasähkön saa tehdä kuka vaan, jos käyttää "rakennussarjaa"?
- Veikko6700
Mielenkiintoista1 kirjoitti:
Minkä niminen on opas, jossa sanotaan, että veneen maasähkön saa tehdä kuka vaan, jos käyttää "rakennussarjaa"?
Tämä venesähköopas on nimeltään: Sähkö ja Vene / STEK. Siellä on sivulla 32 juttua maasähköön liittymisestä.
Kun ne palikat ovat CE hyväksyttyjä ja niiden yhdistämisessä ei tarvita työkaluja, niin veneilijä saa ne kytkeä.
- Kukatietääoikeasti
Sähkö ja vene 2015 oppaan mukaan vain sähköurakoitsija saa tehdä maasähköasennuksen.
- LukevaTietääJosYmmärtää
Kannattaa nyt lukea sen opuksen sivu 32 kappale sallitut sähköasennukset tai oikeammin. Aina kannattaa lukea koko dokumentti kun puhutaan tällaisista asioista eikä lopettaa kohtaan josta mielestään löysi vastauksen omaan kysymykseensä.
http://www.stek.fi/Sahkoturvallisuus/veneilijan_sahkoturvallisuus/fi_FI/Sahko_ja_vene_opas/_files/93940182428091368/default/Sahko_Vene_2015.pdf
- 2134399
Täältä löydät tarvitsemasi kytkimen. http://www.krausnaimer.com/
- 16A24VDCtai16A690VAC
Kiitos vinkistä.
Kävin kahlaamassa tuollakin. Tilatuksi tuotteen sain kuitenkin Elfa Distrelecin kautta. Ei ollut Kaus&Naimer koska sopivaa ei ollut siellä listoilla. Kytkimessä ei lue valmistajan koko nimeä, mutta AB on logossa.
Kytkin on luokiteltu 16A 24VDC ja 16A 690VAC. Tälle kytkimelle vaihtovirran jännite voi olla siis melkein 30 kertaa suurempi kuin tasavirralle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1355589- 333455
Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O171893Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak231865Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.241720Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta731558Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt141463Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?111356Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni161347Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi231308