Välivuosi yliopistosta?

pöööö

Toivoisin asiallisia ja hyviä neuvoja tilanteeseeni. Olen opiskellut vuoden paikkakunnan X yliopistossa. Nyt elämäntilanteeni on kuitenkin sellainen, että asun kesän ajan kauempana yliopistosta ja olen töissä. Pientä motivaatiopulaa lähinnä paikkakunnan takia on ollut ja mietin, voisiko välivuoden pitäminen auttaa. Kuinka välivuotta käytännössä haetaan/onko se edes mahdollista?

Olen myös harkinnut toisena vaihtoehtona, että suorittaisin mahdollisimman suuren osan opinnoista kirjatentteinä, jolloin ei tarvitse käydä luennoilla. Näin voisin asua toisella paikkakunnalla ja käydä yliopistolla tenttimässä. En tiedä, onko tällainen järjestely kovinkaan järkevä täyspäiväiselle opiskelijalle, mutta olen valmis näkemään sen vaivan jos siihen on mahdollisuus. Jos asuisin vuokralla toisella paikkakunnalla kuin missä yliopisto sijaitsee, voinko silti nostaa kelalta asumis- ja opintotukea? Vai onko asunnon oltava paikkakunnalla X?

Onko jollakin kokemusta tällaisesta "etäopiskelusta"? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

5

5402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppoaon

Välivuosi yliopistosta järjestyy helposti. Sinunhan on joka tapauksessa ilmoittauduttava ensi lukuvuotta varten joko läsnäolevaksi tai poissaolevaksi. Ilmoittaudut vain poissaolevaksi, selityksiä ei tarvita. Et saa opintotukea etkä voi ilmoittautua tentteihinkään, opintosuorituksia ei tule.

• impikuusinen

Välivuotta yliopistosta ei tarvitse erikseen anoa. Ilmoittaudut vain poissaolevaksi, sinunhan on joka tapauksessa ilmoittauduttava ensi lukuvuotta varten joko läsnäolevaksi tai poissaolevaksi. Mutta miten välivuosi auttaa paikkakunnasta johtuvaan motivaatiopulaan?

Kirjatenttimahdollisuudet saat itse selville katsomalla oppiaineesi tutkintovaatimuksia.

Asuinpaikkakunta ei vaikuta opintorahaan eikä asumislisään. Itsekin asun Salossa mutta opiskelen Turussa, opintotuki on täysimääräinen asumislisineen.

• sis.sota

En suosittele välivuotta, sillä opintojen uudelleen käynnistys ottaa todella koville. Parempi on vain lukea ja painaa päälle jotta sieltä pääsee joskus päättötodistuksen kanssa ulos.

• sis.sota

En suosittele lainkaan välivuotta, sillä opintojen uudelleen käynnistys on todella vaikeaa.

• BeenThereDoneThatToo

Itse olin vastaavassa tilanteessa aikanani, tosin silloin oli syynä seurustelu toisella paikkakunnalla kuin missä opiskelut olivat. Opinnot vievät sen verran monta vuotta ja varsinkin opiskelijaelämä oli itselleni sen verran nastaa, että suosittelen mieluummin tekemään asialle jotain, kuin vain jättämään opinnot kesken. Vaikkapa vaihtamalla opiskelualaa / paikkakuntaa, jotta sitten niistä opinnoistakin voi nauttia paremmin. Sen jälkeen kun pääsee tai joutuu työelämään, huomaa kuinka rentoa ja mukavaa aikaa opiskelut itseasiassa olivatkaan.

Pohdiskellessa asiaa törmäsin pariin mielenkiintoiseen artikkeliin:
      - http://www.educons.fi/valivuosi/
      - http://teho-opisto.fi/mita-tehda-valivuotena/

Mitä ikinä päädytkin tekemään tsemppiä ja muista että opiskeluajasta kannattaa ottaa kaikki irti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe