Olen rakentanut taloa koko syksyn.
Jouduin muuraamaan harkkoja ja tekemään raskasta työtä pakolla ja äkkiä.
Miksi, ei kuulu tähän, mutta oli pakko.
Ammatiltani olen suunnittelija: Piirrän oikealla kädellä ja käytän hiirtä melko paljon.
Jo vuodesta -86 olen potenut satunnaisesti oikean käden puutumista ylöspäin ja raskasta työtä tehdessä (esim poratessa kattoon): Oireet alkoivat silloinkin rankan työrupeaman jälkeen.
Nyt sormet tuntuvat puutuneilta koko päivän levossa oltaessa, mutta öisin koko kättä särkee. Vasemmassa ovat oireet lieviä, mutta selviä.
Onko kyse
-Hermoista
-Lihaksista
-Veritulpasta
Sormet puutuu
8
13584
Vastaukset
- Artsi
Oon hieman yli 40 vuotias.
Mulla puutuu kädet/sormet lähes päivittäin, yleensä nukkuessa, mutta myös puristettaessa jotain esinettä kädessä, esim kulmahiomakonetta.
Aamulla herätessäni on molempien käsien nimetön ja pikkusormi yleensä puutuneet, ne jotenkin nukkuessa vaan tekee niin. Ja varsinkin silloin, jos nukkuu selällään kädet rinnan päällä. Liekö syy että kyynärpäät ovat kulmassa eikä suorana.
Toisinaan käy niin, että toinen käsi on kokonaan turta, se vertyy kun toisella kädellä ravistelee sitä.
Samat sormet puutuvat soutaessa. Moottoripyörää ajaessa etenkin kaasukädestä puutuu kaikki sormet. Kytkinkättä voi sentään välillä roikottaa, niin se vertyy, mutta kaasukädellä se on vaikeampaa.
Tälläkin hetkellä pikkusormet ovat hieman turrat, se on jo pysyvä olotila.
Tätä on jatkunut jo vuosia, itse asiassa 90-luvun alussa puutumista tapahtui paljon enemmän.
Välillä heräsin niin, että molemmat kädet olivat olkapäistä lähtien aivan tunnottomat. Siinähän sitä olikin sitten venkottamista, että sai ravisteltua tunnon takaisin. Näin kävi jos olin nukahtanut kädet niskan takana.
Harrastan muunmuassa punttien nostelua, ja se sujuu hyvin mutta sormien puristusvoima on verrattain heikko.
Että tällaisia oireita. Työpaikkalääkäri joskus sanoi minulle, että se johtuu siitä, että hermoradat kyynärpäsissä ovat jotenkin pinteessä. En sitten viisinyt sen enempää asiaa kysellä, mutta kenties neurologilla käynti valaisisi asiaa enemmän.
Ainakaan minua tämä vaiva ei ole tappanut, joskin se on varsin ikävää varsinkin moottoripyörää ajaessa. Mutta minulla ei sentään kädet särje.- käsittämättä
Särky on uutta, mutta ikä tehnee tehtävänsä.
- Suvimarja
Minulla kädet puutuvat olkapäistä lähtien kokonaan jos satun nukahtamaan selälleni kädet ylhäälle tyynylle. Olen nykyään hiukan alle 40, kädet ovat puutuneet lapsesta lähtien jos ne jäävät nukahtaessa ylös. Vatsalla en nuku koskaan, koska kädet puutuvat, ylös pääseminen olisi hankalaa. Kädet ovat muuten ok. Hartioissa on kiristyneitä lihaksia usein, niihin auttaa keppijumppa ja kuntosalilla hikoileminen.
- Puutujalta
Itse olen vasta 22-vuotias opiskelija ja olen saman vaivan takia käynyt viime kesänä kahdeksan kertaa fysioterapeutilla. Kun nojaan kyynärpäätä pöytään ja nojaan päätä käteen puutuvat peukalo, etusormi ja keskisormi, jos käsi lepää 90 asteen kulmassa pöydällä puutuvat pikkusormi ja nimetön. Johtuu nimenomaan hermojen jäämisestä pinteeseen. Jos hermot jäävät pysyvästi pinteeseen on kai luvassa leikkaushoito. Erityisen vaarallista on nukkua kädet pään takana tai vain heitettynä tyynylle pään yli, saattaa heikentää jopa verenkiertoa käsissä. Isääni (57v) peloteltiin jopa halvauksella kyseisen nukkumatavan takia.
Eihän se ole normaalia että sormet puutuvat jatkuvasti. Vaikka olenkin vain nuori ihminen, neuvoisin käyntiä jollakin lääkärillä, vaikka neurologilla. Kunhan joku ottaa asian vakavasti.
- puutujalle
Et kertonut tarkalleen mitkä sormet kädestäsi puutuivat. Onko lihasvoima käsissäsi ennallaan? Onko tunto käsissäsi normaali? Vaiva voi mahdollisesti johtua hermopinteestä, tosin tietysti antamillasi tiedoilla tätä on vaikea varmuudella sanoa. Kannattaa käydä lääkärin juttusilla ja hakea helpotusta vaivaan. Kyseessä voi olla tila, jossa rannetunnelin läpi kulkevat hermot joutuvat puristuksiin ja aiheuttavat kuvaamasi kaltaiset oireet.
- Miksu1
Oletko saanut tietoa?
Miksu - Surffailija
Okei eli siis mä oon 15v. Nuori tyttö ja aina kun surffailen puhelimella tai tabletilla yli 30min alkaa pikkurillini ja nimettömäni puutua! Puutuminen kestää aika pitkään aina mutta lähtee lopulta pois. Eli AINA kun pitelen puhelinta (sormet poikittain puhelimen takana) sormet alkaa puutua! Mikä ongelma??
- Duh
Kannattaisko mennä lääkäriin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809