Stefan Wallin SFP :Det blir svårt att stoppa

åboland

försämringen av räddningshelikopterservice i Åbolands skärgård.Det kan bli svårt att ändra på Gränsbevakningens planer på att försämra helikopternas möjligheter att rycka ut i skärgården.
I en rapport som kallas Redogörelse finns ett förslag om att gränsbevakningen skulle spara pengar genom att sluta köpa flygledningsservice av Finnavia nattetid i ÅBO.
Det betyder i praktiken att räddningshelioptern Super Puma inte skulle kunna flyga nattetid från Åbo om vädret är dåligt.Då skulle helikoptern istället starta från H: fors och det medför i sin tur att det dröjer upp till 45 min.längre tid för helikoptern att nå fram till nödställda i Åbo skärgård.(svenska yle )

17

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farligtsparande

      45 min.kan vara avgörande när det gäller att rädda någons liv.

      • tusenöar

        I synnerhet vid hjärt och hjärninfarkt går det inte att vänta på hjälp i lugn och ro,det är bråttom.


      • vispararihjäloss
        tusenöar kirjoitti:

        I synnerhet vid hjärt och hjärninfarkt går det inte att vänta på hjälp i lugn och ro,det är bråttom.

        Allt för ofta behövs ju inte helikoptertransport men då när det gäller livet så får det ju inte räcka onödigt länge för att det nu skall sparas.


      • livellerdöd
        tusenöar kirjoitti:

        I synnerhet vid hjärt och hjärninfarkt går det inte att vänta på hjälp i lugn och ro,det är bråttom.

        Där kan den första timmen vara avgörande hur prognosen blir.


    • franken

      Kan inte den här regeringen med en gång köra ner precis hela det här landet så vi kan börja bygga upp något nytt. Är så komiskt när man från ledande håll är förvånade över att folk inte handlar mera. För vad då?
      Men man måste väl hålla något i gång så vi kan skicka mera pengar till Grekland, som inte heller får pengarna utan de går i tyska och franska bankers fickor

      • dystrautsikter

        Det vore kanske det bästa.Aldrig skulle man ha trott att Finland skulle vara i den här situationen.Tur man är på seniorsidan redan,men det är synd om barn,ungdom och de som ännu borde få arbeta.


      • franken
        dystrautsikter kirjoitti:

        Det vore kanske det bästa.Aldrig skulle man ha trott att Finland skulle vara i den här situationen.Tur man är på seniorsidan redan,men det är synd om barn,ungdom och de som ännu borde få arbeta.

        Men de flyttar ju utomlands så de får bra jobb och många fler möjligheter än om de stannade här.


      • utvandrare
        franken kirjoitti:

        Men de flyttar ju utomlands så de får bra jobb och många fler möjligheter än om de stannade här.

        De har ju den möjligheten förstås,det är allt tur det.


      • franken

        Och bäst är det att de åker medan det är möjligt. Det borde alla våra ungdomar göra och få växa upp i omgivningar där de inte blir nerslagna och påhoppade för sitt språk


      • detförstårman
        franken kirjoitti:

        Och bäst är det att de åker medan det är möjligt. Det borde alla våra ungdomar göra och få växa upp i omgivningar där de inte blir nerslagna och påhoppade för sitt språk

        Den här "utvandringen " av svenskspråkiga har ju ökat,självklart när det finns arbete och trevligare omgivning.
        Ingen kritiserar hela tiden för att du har fel modersmål.


      • detförstårman kirjoitti:

        Den här "utvandringen " av svenskspråkiga har ju ökat,självklart när det finns arbete och trevligare omgivning.
        Ingen kritiserar hela tiden för att du har fel modersmål.

        En gång till. Det är inte om finlandssvenskan utan den orättvisa för oss ideologin som belastar er språket här hemma hos oss. Ta wallin sfp exempelvis han ha sagt att han ju lever i möblerade rum men det int gäller oss. Osv. Rasismen orättvisheten allt skit riktade mot finska folket och finlandssvenska språket alltid i spetsen. Man börjar tröttna all sfp agerande som i alla normala väster europeiska länder skulle ha dömts olaglig. Man ha berättad att ännu i 80 talet det var roligt att höra svenskan och tvärtom. Men idag det gäller sfp och deras vapen mot oss. Klaga ni själva som så älskar förbannade sfp.


      • felmåltavla
        libertas kirjoitti:

        En gång till. Det är inte om finlandssvenskan utan den orättvisa för oss ideologin som belastar er språket här hemma hos oss. Ta wallin sfp exempelvis han ha sagt att han ju lever i möblerade rum men det int gäller oss. Osv. Rasismen orättvisheten allt skit riktade mot finska folket och finlandssvenska språket alltid i spetsen. Man börjar tröttna all sfp agerande som i alla normala väster europeiska länder skulle ha dömts olaglig. Man ha berättad att ännu i 80 talet det var roligt att höra svenskan och tvärtom. Men idag det gäller sfp och deras vapen mot oss. Klaga ni själva som så älskar förbannade sfp.

        Ni låter oskyldiga människor som varken röstar på SFP eller flaggar för pakkoruotsi lida för att våra beslutsfattare den stora finskspråkiga majoriteten anser att både finsk och svenskspråkiga bör studera den andra språkgruppens modersmål.
        Man borde kunna skilja åt individen och politikernas "spel " med den finska befolkningen.


      • felsyndabock
        felmåltavla kirjoitti:

        Ni låter oskyldiga människor som varken röstar på SFP eller flaggar för pakkoruotsi lida för att våra beslutsfattare den stora finskspråkiga majoriteten anser att både finsk och svenskspråkiga bör studera den andra språkgruppens modersmål.
        Man borde kunna skilja åt individen och politikernas "spel " med den finska befolkningen.

        Det kan de här språkaktiva inte,de beskyller hela den svenskspråkiga befolkningen för sådant som deras egna representanter har godkänt med stark majoritet.


      • jävlafegt
        felsyndabock kirjoitti:

        Det kan de här språkaktiva inte,de beskyller hela den svenskspråkiga befolkningen för sådant som deras egna representanter har godkänt med stark majoritet.

        Det är så praktiskt med syndabockar,då behöver man inte själv ta något ansvar.Det är passar så bra att skylla allt på svenskspråkiga.


    • enavdefå

      Stefan WALLIN är en politiker som alltid har jobbat för skärgårdsbefolkningens bästa.

    • Bättrefolket

      RKP on syvässä kriisissä. Puoluejohto on saanut tarpeekseen huutavasta feministiporukasta, joka syö kaikki palaveripullat heti.
      Carl Haglun luopuu, koska ei jaksa pitää sylissään 100 kg painavia kolleegoja. Tietenkin menetetty ministeri Audi ja lentomatka nopeuttivat päätöstä. Carl näkee RKP:n tulevaisuuden realistisesti synkäksi.
      Hallituspuolueeksi ei ole paluuta. RKP kuolee yhdessä HBL:n kanssa.
      Nuoriso ei äänestä eikä tilaa. Vieläkö jaksetaan ensi vaalikausi.
      Kaikki suomenkieliset äänestäjät karkottaa A-M Henriksson.
      Samoin miehet katovat muihin puoluesiin.

      • kristallkula

        Trevligt med folk som VET.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe