Nu tas trycket på språket.

auraå

Språkbarometern vill undersöka hur medborgarna upplever att de får service på sitt modersmål
Den här gången riktar man också in sig speciellt på språkliga minoriteter.
- Med hjälp av Språkbarometern undersöker vi hur bra språklig service man får i kommunen berättar Marina Lindell som är språkforskare vid Åbo Akademi.
Språkbarometern görs i samarbete med Justitieministeriet,Finlands kommunförbund och Svenska kulturfonden.
För den här upplagan av enkäten är att man fokuserar på språkliga minoriteter.
- I kommuner med svenskspråkig majoritet skickar vi undersökningen till finskspråkiga och vice versa.

41

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mycketbra

      Nu får finskspråkiga Närpesbor berätta hur finskspråkig service fungerar.

      • tammijanu

        Diskussion är bra att ha.....


    • diskriminering

      Jag skulle gärna delta i undersökningen,vore skönt att få berätta hur man kan bli behandlad av också myndigheter för att ens språk är fel.

      • hbjgy76

        Fint att det undersöks,kanske regeringen sedan kan ta del av resultatet vid sina reformer och fusioner.


      • 228w
        hbjgy76 kirjoitti:

        Fint att det undersöks,kanske regeringen sedan kan ta del av resultatet vid sina reformer och fusioner.

        Det är meningen,därför görs undersökningen.


      • omifallatt

        Jag skall skriva färdigt en låååååång lista.


      • påtiden
        omifallatt kirjoitti:

        Jag skall skriva färdigt en låååååång lista.

        Det finns enormt mycket att kritisera och mera blir det hela tiden.


      • dumheterna
        påtiden kirjoitti:

        Det finns enormt mycket att kritisera och mera blir det hela tiden.

        Alldeles för mycket..tyvärr.


    • eimullamuuta

      -vi finländerna gnäller lite för mycket i bland om småsakerna....är det nu så farligt om någon inte förstår dej i butiken osv. ?

      • olyckshändelse

        Inte i butiken,men om inte nödcentralen,polisen och läkaren gör det på en tvåspråkig ort då är det dåligt.


      • svenskspråkig
        olyckshändelse kirjoitti:

        Inte i butiken,men om inte nödcentralen,polisen och läkaren gör det på en tvåspråkig ort då är det dåligt.

        Privata tjänster är en helt annan sak än samhällstjänster som man på en tvåspråkig ort enligt lagen bör få på sitt modersmål.


      • svenskspråkig kirjoitti:

        Privata tjänster är en helt annan sak än samhällstjänster som man på en tvåspråkig ort enligt lagen bör få på sitt modersmål.

        Statliga tjänster bör fås på bägge inhemska på hela fastlandet. Inkompetenta måste ersättas.


      • eimullamuuta
        olyckshändelse kirjoitti:

        Inte i butiken,men om inte nödcentralen,polisen och läkaren gör det på en tvåspråkig ort då är det dåligt.

        -dåligt och farligt!...


      • eldsvåda
        eimullamuuta kirjoitti:

        -dåligt och farligt!...

        Man kan nog helt kallt säga : livsfarligt, ingen överdrift..


      • dkkfhlv
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Statliga tjänster bör fås på bägge inhemska på hela fastlandet. Inkompetenta måste ersättas.

        I synnerhet på tvåspråkiga orter borde det vara självklart.


      • skyddsarbetsplatser
        dkkfhlv kirjoitti:

        I synnerhet på tvåspråkiga orter borde det vara självklart.

        I teorin är det ju ,men i praktiken fungerar det inte när vi har vissa finskspråkiga tjänstemän som fått sina jobb på falska grunder (de borde klara att sköta arbetet också på svenska ,men det fungerar inte )


      • dkkfhlv kirjoitti:

        I synnerhet på tvåspråkiga orter borde det vara självklart.

        Det är självklart i hela riket. Tvåspråkiga orter är inte av betydelse i detta fall. Svenskspråkiga behöver inte begränsa sin existens till tvåspråkiga orter eller andra reservat, utan kan fritt röra sig i hela landet där staten betjänar på svenska 24/7 .

        Min förtjänst är, att flera gränsbevakare med attitydproblem nu vakter gränsen mellan Jokkomokk och Kiutaköngäs istället för att ha med folk att göra i Helsingforsregionen. Fittas lite och bekanta sig med finsk lag. Det är vad de förr så överlägsna junttarna gjorde. Nu kollar de kaamos egenhändigt och är de första på listan då saneringarna inleds. Måste medge att jag njuter sanslöst av det hela. Folkskoleklara junttar från östgränsen leker kejsare i huvudstaden och hittar sig själva sekunden efter i Lapplan varefter arbetslösheten blir ett faktum. Rättvisan existerar.


      • brapoäng
        Fitti-setä kirjoitti:

        Det är självklart i hela riket. Tvåspråkiga orter är inte av betydelse i detta fall. Svenskspråkiga behöver inte begränsa sin existens till tvåspråkiga orter eller andra reservat, utan kan fritt röra sig i hela landet där staten betjänar på svenska 24/7 .

        Min förtjänst är, att flera gränsbevakare med attitydproblem nu vakter gränsen mellan Jokkomokk och Kiutaköngäs istället för att ha med folk att göra i Helsingforsregionen. Fittas lite och bekanta sig med finsk lag. Det är vad de förr så överlägsna junttarna gjorde. Nu kollar de kaamos egenhändigt och är de första på listan då saneringarna inleds. Måste medge att jag njuter sanslöst av det hela. Folkskoleklara junttar från östgränsen leker kejsare i huvudstaden och hittar sig själva sekunden efter i Lapplan varefter arbetslösheten blir ett faktum. Rättvisan existerar.

        Du har bra poäng! SFP Populism!

        ""95%:lla Suomen maapinta-alasta on ruotsinkielisten osuus 4,1 promillea, eli palveluvalmiudessa on jokaista suomenkielisten kuntien ruotsinkielistä kohti 240 henkilöä.""


    • Peruskansalainen

      Mistä löytyy ne suomea taitamattomat?

      • ärallanöjda

        Få se hur servicen på finska är ordnad i Närpes ,Larsmo och Korsholm ?


      • ärallanöjda kirjoitti:

        Få se hur servicen på finska är ordnad i Närpes ,Larsmo och Korsholm ?

        Fan bryr sig?


      • självklart
        Fitti-setä kirjoitti:

        Fan bryr sig?

        Finskspråkiga bryr sig säkert,de måste ju få service på finska.


    • eihyvä

      Taas uusi nollatutkimus.

      • ja paljonko tähänkin tähdelliseen "tutkimukseen" palaa veroeuroja ?? ja sama seuranta sitten neljännesvuosittain jookos


      • toteamus

        Lisää ja laadullisesti parempaa kielen opetusta pitää saada, suomea ja ruotsia.


      • privatapengar
        libertas kirjoitti:

        ja paljonko tähänkin tähdelliseen "tutkimukseen" palaa veroeuroja ?? ja sama seuranta sitten neljännesvuosittain jookos

        Svenska Kulturfonden deltar ,satsar säkert en hel del pengar.


      • libertas kirjoitti:

        ja paljonko tähänkin tähdelliseen "tutkimukseen" palaa veroeuroja ?? ja sama seuranta sitten neljännesvuosittain jookos

        Paskaako se sinulle kuuluu, kun et maksa verojakaan?


      • Fitti-setä kirjoitti:

        Paskaako se sinulle kuuluu, kun et maksa verojakaan?

        Kyllä muuten kuuluu mut enkös mä kieltäny sua poistumasta affenloisten ööltä. Täytyy meddela gränsbevakning eiköhän suomen kieli pure till dig 1


      • strörrenytta
        toteamus kirjoitti:

        Lisää ja laadullisesti parempaa kielen opetusta pitää saada, suomea ja ruotsia.

        Undervisningan i språk borde vara inriktad på att lära folk att tala och använda språket i vardagen.


      • talagrammatik
        strörrenytta kirjoitti:

        Undervisningan i språk borde vara inriktad på att lära folk att tala och använda språket i vardagen.

        Vähemmän kielioppia, enemmän puhumista.


      • talatalatala
        talagrammatik kirjoitti:

        Vähemmän kielioppia, enemmän puhumista.

        Just det,det är poängen.


      • klarthe

        japp


    • tacktack

      I Vasa är Finlands sämsta sjukhus! Läkare vill inte ta hand om finskspråkiga patienter.

      En man sade att ögonläkaren skickade honom till Karleby privat ögonläkare då den där mannen var finskspråkig (var från Jakobstad).

      Det är en lottovinst till finskspråkiga i Österbotten då de får fara till Seinäjoki!

      Tack Lord.

      • varförinte8

        Duger det inte med vård på annat språk än finska åt finskspråkiga ?


      • bättrefinskatalandefolk
        varförinte8 kirjoitti:

        Duger det inte med vård på annat språk än finska åt finskspråkiga ?

        Finnar har sina privilegier.


      • qwasewq
        bättrefinskatalandefolk kirjoitti:

        Finnar har sina privilegier.

        Det daltas med finnar,det är så synd om dem,förtryckta och diskriminerade.Den som mobbar andra (som fennorna gör ) är oftast den som har stora problem.


      • bortskämda
        bättrefinskatalandefolk kirjoitti:

        Finnar har sina privilegier.

        Hur sku dom annars klara sig ?


    • mycketmaterial

      Språkbarometern kunde följa diskussionen på det här forumet i några veckor.

      • linnan

        Bra förslag.


      • 0919876
        linnan kirjoitti:

        Bra förslag.

        Här är överflöd på åsikter.


    • valittakaa

      Valittakaa nyt kovasti niin sitä nopeammin päästään normaaliin kielisysteemiin
      tässäkin maassa.
      Suomenkielisille asetetaan vaatimuksia koko ajan miksi ihmeessä te pieni vähemmistö ette opettele sen vertaa suomea,että osaisitte asianne esittää
      edes lääkärille.
      Ei sen takia pitää kaikkien muiden oppia ruotsia,että joku peräkammarin
      poika saa palvelua,johon pitää 19 suomenkielistä olla valmiina yhtä ruotsin-
      kielistä kohti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe