Neuvolassa sekoillaan?

muumimamma82

Mitä mieltä olette? Minulla on 3kk tyttö. Meillä oli perjantaina neuvola. Tyttö oli kasvanut hyvin, on täysimetyksellä. Neuvolan täti sanoi että pitäisi aloittaa soseiden anto, koska tämän ikäinen vauva ei pärjää pelkällä maidolla. Itse olan kuitenkin eri mieltä ja haluaisin jatkaa täysimetystä. Ja mielestäni maitoakin tulee riittävästi. Ainakin tyttö pysyy tyytyväisenä ja kasvaa hyvin. Eikö juuri annettu uudet suositukset että täysimetys 6kk? Samainen täti sanoi että vauvan ei saa antaa syödä kuin 15 min. Siinä ajassa hän on saanut jo kaiken tarvitsemansa. Eikä vauvaa kuulemma saa nukuttaa ulkona, koska sitten hän ei nuku sisällä. Tehdäkkö niin kuinitsestä tuntuu kyvältä vai niin kuin neuvolasta sanotaan?

23

7066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammalomalainen

      Neljä lasta synnyttäneenä, viimeisin 5 kuukautinen täysimetyksessä oleva tyttö. Kolmelle edellisellä annoin soseita jo noin 4 kuukaudesta eteenpäin. Nyt pärjätään rinnalla. Lapset ovat erilaisia. Ja äiti itse tuntee lapsen parhaiten. Neuvoloissa on myös sekä "hyviä" ja "huonoja" hoitsuja. Sinulle näyttää siunaantuneen tuota jälkimmäistä sorttia. Valitettavasti...

    • anya

      Kyllä harmittaa nämä tietämättömät neuvolan tädit. Sinä voit ihan hyvin jatkaa täysimetystä puolivuotiaaksi, kun vauvasi rintamaidolla kasvaa ja on tyytyväinen. Ja anna vauvan syödä pitkään, jos hän haluaa ja sinä haluat. Monesti vauvoilla on iltaisin maratonsyömingit. Mistä näitä tällaisia tätejä aina vaan riittää! Minä muuten ilmoitin neuvolassa heti nuorimman saatuani, että aion täysimettää häntä puolivuotiaaksi niin kuin olin kolmen edellisenkin lapsen kanssa tehnyt. Terveydenhoitaja kannusti minua ja aina kyseli neuvolareissuilla, että olenko pysynyt päätöksessäni.

      Ulkona vauva voi hyvin nukkua päiväunet, mutta on totta, että jos vauva tottuu ulkona nukkumiseen, voi olla vaikeuksia saada sisällä päikkäreille. Jos lapsi on esim. kipeä tai pakkasta on liikaa, ei ulkona saa nukuttaa, ja silloin voi olla hankaluuksia tiedossa.

      • nukuttaja

        Muksuni on nyt vajaa 1,5 vuotias. Hän nukkui vauva-aikana vaunuissa ulkona tai parvekkeella. Harvemmin sisällä. Miten muuten "ulkoulutat" pikkuvauvaa? Ajattelin, että vauva saa näppärästi ulkoilua nukkuessaan = päiväunien aikana, ja valveillaoloaikana ollaan sisällä, köllitään viltillä "kehittymässä" ja muuta vauvajuttua.

        Päiväunet sisällä aloitettiin sitten, kun lapsi oli isompi, nousi tukea vasta jne, kun alkoi pelottaa että nousee rattaista/vaunuista itse pois ja putoaa. Eikä ollut ongelmia: ennen päikkäreitä kun oltiin ulkona, kävelyllä tai pihalla vauvakeinussa!

        Nyt ipana on tosiaan kohta 1,5 v. Nukkuu sisällä päiväunet. Ongelma ei ole sisällä nukuttaminen, vaan nukkuminen ylipäätään: hänellä olisi niinpaljon tekemistä ja leikkimistä, ettei malta nukkua. Nukahtaa kyllä rattaisiinkin, ja jotkut asioinnit olen ajoittanut päiväuniaikaan; sujuu helpommin nukkuvan lapsen kanssa, kuin että energiaa puhkuva pikkuipana pakotetaan istumaan kärryissä -
        no, meni asian vierestä.
        Piti vaan sanoa että vauvan nukuttaminen ulkona ei ainakaan omalla kohdalla ole tuottanut ongelmia sitten sisänukkumiseen siirryttäessä.

        Ja että jatka kuten itse äitinä parhaaksi näet: täysimetyksellä niin pitkään kuin vain mahdollista ja lapsi kasvaa ja on tyytyväinen, ulkona nukuttamisesta ei ole mitään vaaraa tai vahinkoa lapselle eikä se automaattisesti tuo ongelmia tulevaisuudessa.

        Harmi että sulle on sattunut noin kapeakatsantoinen terkkaritäti!


    • yh76

      Sellaista sattuu.
      Myös minulle on annettu ihmeellisiä neuvoja, mutta olen tehnyt oman pääni mukaan.
      Eli kuunnellut lasta ja hänen tarpeitaan.
      Imetä ihmeessä tyttöäsi kuusikuukatiseksi.
      Ja kaikki lapset eivät todellakkan tule täyteen 15 min imetyksellä.
      Minulla nuorin on ollut pikasyömäri, mutta muut on kyllä imenyt yli 15 min kerrallaan.
      Se on niin yksilöllistä ja lapsikohtaista.
      Tee niinkuin parhaalta tuntuu.

    • Suvi84

      Minulle kans sanottii että ei sais imettää yli 15min. Monen laisia ohjeita olen saanut eri ihmisiltä toiset sanoo toista ja toista. Ota siitä sit selvää et mikä on oikein. Minulla kans viikon päästä tyttö 3kk ja neuvola. En ole ottanut ohjeita niin kirjaimellisesti ja hyvin on muksu kasvanut ja pysynyt hengis. Nukkuu niin ulkona kuin sisälläkin. Tee juuri niin kuin itse näät parhaaksi.

    • osaan itse kaiken

      No se on sellain paikka että siellä tunaroidaan alati.

      Ensinnäkin ne hoitsut lukevat suoraan kirjasta mitä lapsen täytyy osata jos ei osaa, se on vajavainen.

      Aina se on jokolihava tai liian laiha, liian lyhyt tai liian pitkä!

      Mitään se ei osaa, no ei osaa kyl äitikään.
      Aina tyrkytetään niitä itsestään selviä asioita jotka jokainen äiti jo tietää. Vaikka sulla olis kymmenen lasta ennestään, ne neuvoo samat asiat kuin ekallekin. Äitihänon täysin tyhmä.

      Siksi mun neljästä lapsesta kukaan ei ole neuvolaa käyttänyt. Ekan kohdalla kävin muutaman kerran, mutta lapsi oli viallinen ja öiti huono, joten päätin että meitä ei loukata enää ikinä.

      Hyvin on kasvanut ja elämässä kiinni jokainen, kolme aikuista ja yksi teini. Joten meidän kohdalla ne olis ollu täysin turhia käyntejä. Mä osaisin itse ne hoitaa tilanteessa kuin tilanteessa ja kun sirastui yksityislääkärit osasivat hommansa.

      Neuvolat ovatkin äitien nöyryytyspaikkoja ja lasten haukkumista varten. Sitten niitä nauretaan ja verrataan toisten lapsiin. Sellaisia ne neuvolanhoitsut ovat.

      • anya

        Minä olen ollut tosi tyytyväinen neuvolan palveluihin. Viiden lapseni kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka lapset eivät ole edes kasvaneet käyrien mukaan. Aina on lapsia kehuttu ja minua on kannustettu omissa valinnoissani. Neuvolan terveydenhoitajakin on ehtinyt vaihtua ja silti sama iloinen, auttavainen ja kannustava meininki on jatkunut. Ihmetyttää tämä parjaus neuvoloita kohtaan. Tottakai joukkoon mahtuu myös näitä aina oikeassa olevia tätejä, mutta ei heidän perusteella voi koko neuvolajärjestelmää tarpeettomaksi tuomita. Taisi olla kirjoituksesi pelkkä provo. En nimittäin oikein usko, että kukaan ihan noin negatiivisesti neuvolaan suhtautuu, vaikka näiltäkin palstoilta saa alvariinsa neuvolahaukkuja lukea.


      • minä
        anya kirjoitti:

        Minä olen ollut tosi tyytyväinen neuvolan palveluihin. Viiden lapseni kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka lapset eivät ole edes kasvaneet käyrien mukaan. Aina on lapsia kehuttu ja minua on kannustettu omissa valinnoissani. Neuvolan terveydenhoitajakin on ehtinyt vaihtua ja silti sama iloinen, auttavainen ja kannustava meininki on jatkunut. Ihmetyttää tämä parjaus neuvoloita kohtaan. Tottakai joukkoon mahtuu myös näitä aina oikeassa olevia tätejä, mutta ei heidän perusteella voi koko neuvolajärjestelmää tarpeettomaksi tuomita. Taisi olla kirjoituksesi pelkkä provo. En nimittäin oikein usko, että kukaan ihan noin negatiivisesti neuvolaan suhtautuu, vaikka näiltäkin palstoilta saa alvariinsa neuvolahaukkuja lukea.

        Ei ole provo. En todellakaan ole käyttänyt neuvola palveluja mun neljälle lapselleni, kuin ekalle aikoinani muutaman kerran. Tiedän olevani hyvä äiti ja osaan hoitaa lapseni ilman niitä oppaitakin.
        En jaksa ymmärtää miksi samat asiat kerrotaan moneen kertaan vaikka lapsia olis tusina. Ja tee sitä tee tätä! Jokainen äiti kyllä tietää miten tilanteessa kuin tilanteessa tehdään. Minä ainakin. Onnistunut olen kun lapset ovat melkein aikuisia kaikki.


      • Hippu

        Jos olet muutaman kerran ensimmäisen lapsesi kanssa käynyt neuvolassa, ei sulla ole mitään syytä haukkua neuvolaa ja neuvolan hoitsuja! Neuvolan työntekijätki on vain ihmisiä, eikä kaikki tule kaikkien kanssa toimeen vaikka miten päin oltaisiin! Jos tunnet osaavas ja tietäväs kaiken itse ni se on sillä selvä, ei senkään takia tarvi neuvolaa haukkua! Meitä on monta jotka käyvät neuvolassa mielellään ja meidän perheessä ollaan ainakin sitä mieltä että neuvolatoiminta on vastinetta meidänkin maksamille veromarkoille!

        Omaa tervettä järkeä ei kannata kuitenkaan unohtaa vauvanhoidossa, ei neuvolassa kuitenkaan mitään jumalia olla. Jokaisella on oma tapansa tehdä asioita ja täys oikeus siihen. Lapsen parastahan me yritämme ajatella, niinkuin varmaan neuvolassakin!


      • ihmettelempä
        minä kirjoitti:

        Ei ole provo. En todellakaan ole käyttänyt neuvola palveluja mun neljälle lapselleni, kuin ekalle aikoinani muutaman kerran. Tiedän olevani hyvä äiti ja osaan hoitaa lapseni ilman niitä oppaitakin.
        En jaksa ymmärtää miksi samat asiat kerrotaan moneen kertaan vaikka lapsia olis tusina. Ja tee sitä tee tätä! Jokainen äiti kyllä tietää miten tilanteessa kuin tilanteessa tehdään. Minä ainakin. Onnistunut olen kun lapset ovat melkein aikuisia kaikki.

        ... rokotukset, etkö ole niitä antanut lapsellesi ollenkaan????


    • näin minä

      päätä ja unohda niiden neuvola tätien sekoilut!! itse sä tiedät koska sun muksu tarvii kiinteetä ruokaa...siinä vaiheessa luultavasti tajua kun et saa yöllä tehdä muuta ku antaa tissiä.
      Käytä hyvä ihminen maalaisjärkeä ne mitä ne siellä neuvolassa sanoo kannattaa jättää omaan arvoon ja ehkä ottaa sieltä joku pieni juttu jos hyvältä kuulostaa.
      Sähän sen lapsesi kasvatat ei neuvola

    • Sofia

      pelkkä äidinmaito ei varmasti riitä vauvalle jos imetystä ruvetaan rajoittamaan. en usko, että 15min. imetykset ylläpitävät monenkaan äidin maidon tuloa. varsinkin kun kyseessä on pieni vauva.

      tämän hetken imetys suosituksissa puhutaan lapsen tahtisesta imetyksestä. yli kymmenen vuotta ruokien aloitus on suositeltu 4-6kk iässä. nyt suomeenkin on tullut suositus, että ruokien antaminen aloitettaisiin 6kk iässä. tämä käytäntö on monissa maissa.

      poikani eli hyvin ensimmäiset 6kk rintamaidolla ja soseet aloitin pikkuhiljaa. puurot vasta 7.5kk iässä ja liha ennen 1-vuotta. neuvolan tätimme tuki minua ja hänestä se ei ollut huono ratkaisu.

    • äippä

      Kiinnostaisi tietää mistäpäin Suomea löytyy tollanen neuvolantäti, ja mikä on hänen ikänsä?

      Tee hyvä äiti ihan niin kuin sinusta tuntuu parhaalta, sinä olet äiti ja tiedät vaistollasi lapsesi parhaan.
      15 minuuttia? Enpä ole ikinä moista kuullut. Alkuaikoina meidän vauva söi melkein tunninkin joskus, nykyään on pikasyöjä, ja vartti on jo pitkä aika - paitsi illalla lutkuttaa pidempään. Eikö neuvolantäti tiennyt kertoa, että lapsi 'tilaa' seuraavan päivän maidot illalla/yösyönneillä? Eli ravinnon määrän tarve vaihtelee, ja vauva tietää paljonko tarvitsee, ja kun määrän tarve lisääntyy, se syö usein ja pitkään - kehosi huomaa, että maitoa tarvitaan lisää, ja alkaa myös tuottamaan sitä lisää. Tällöin voi ollakin, että 15 min. muutaman päivän päästä jo riittääkin, kun sitä maitoa tulee tehokkaammin sieltä rinnasta. Imetystukiryhmän sivuilla on tosi hyviä juttuja imetyksestä, käy ihmeessä siellä, sieltä sain apua moniin asioihin, rintaraivareiden ymmärtämiseen jne.

      Ja suositus on tosiaan 6kk täysimetystä, eli älä vaan rupea syöttämään soseita jos ei se ole jostain muusta syystä kuin tädin mielestä välttämätöntä. Vauvan ruuansulatus kehittyy huimasti 6 kk:n ikään asti, toiset voi olla jo aikaisemmin valmiita sosesapuskalle, toiset taas myöhemmin, mutta 6kk lienee aika hyvä aika.

      Imetyksen kestosta vielä, en muista mistä tämän luin, mutta on tutkittu, että kun vauva syö rinnan 'tyhjäksi', niin se loppumaito on juuri sitä ravitsevinta, eli senkään takia ei kannata lopettaa kesken.

      Vauvat ona aina nukkuneet hyvin ulkona, anna nukkua vaan ulkona vaunuissa kun ei ole kova pakkanen, ja sitä vaaraa ei kyllä tänä talvena ole ollut. Kyllä meillä ainakin nukutaan niin ulkona kuin sisälläkin, ja omasta mielestäni vauvalle on hyväksi saada raikasta ulkoilmaa keuhkoihinsa vaikka sitten kerran päivässä.

      Neuvolantätiä voi vaihtaa, jos ei tule toimeen, esität vaan pyynnön jollekulle siellä neuvolassa. Tai sitten voit tehdä kuten monet muutkin ja myönnellä vaan ja väittää tekeväsi juuri niin kuin he sanovat...Sitten vain ikävästi jäät paitsi niistä hyvistä neuvolaneuvoista, joita hyvä terveydenhoitaja voisi sinulle antaa.

      Onnea äitiyteesi, luota itseesi, olet rautainen lapsesi asiantuntija, kukaan ei tiedä lapsesi parasta paremmin kuin sinä!

    • WINXII

      OIS KIVA TIETÄÄ MITEN SUN JUTTU PÄÄTTYI.MEILLÄ NEUVOLASSA ANNETTIIN OHJEET TÄYSIMETYKSELLE 6KK JA SOSERUOKAA SIIT LÄHTIEN PERUNALLA JA LIHALLA,KOSKA RAUDANTARVE KASVAA.VOIMIKÄTÄTI TEIL.

    • ajankohtaisen kakkosen kats...
    • ekalisa

      Meillä oli kovasti ilmavaivoja. Neuvoja sateli. Lähes kaikki olivat sitämieltä, että vaivat helpottaa kun alan antamaan kiinteää ruokaa. Tyttöni ollessa 3kk kysyin sitten neuvvolassa, että voisinko aloittaa kiinteän ruuan antamisen.
      Suositus on kuulemma aikaisintaan 4kk ikäisenä, ei sitä kiellettykään, tuntui kuitenkin niin nihkeältä. Aloitimme kiinteät ruuat 4kk ikäisenä.
      Ei niistä kyllä ollut mitään apua ilmavaivoihin (niitä on vieläkin jonkin verran ikä 10 kk).
      Minä olen sitä mieltä, että täys imetystä voi jatkaa 6kk jos vauva kasvaa hyvin. Tuo ulkona nukuttamis kielto vasta naurettavalta kuulostaakin!

    • M.a.n.z.i.c.c.a

      Missä tommosia neuvolantätejä kasvaa?
      Toihan on jo uhanalanenlaji xP

      • Odottaja1988

        Kuulostaa Tesoman neuvolalta. Noi kauhukokemukset siis.


    • Myssy-täti

      Minulla muksu kuukauden ikäinen ja kolmet eri ohjeet jo olen saanut tohtoreilta imetykseenkin.. Milloin saisi imettää vain vartin, milloin pitäisi antaa imeä niin pitkään kuin tahtoo.. Yksi meinasi että pitää imeä reippaasti koko ajan ilman taukoja, jos lapsi pitää tauon, hänellä ei ole enää tarpeeksi nälkä ja voi lopettaa syötön... Vaan kun meidän neiti tykkää imeä rauhassa ja välillä pitää pienen tauon ja jatkaa taas, ja lähemmäs puolta tuntia kuluu yleensä aikaakin. Itse vain naureskelen näille ohjeille ja teen juuri niin kuin on hyvä omasta ja lapsen mielestä.

    • äiti1234

      Aloittajan neuvolantädillä ei ole suositukset ajantasalla. Täysimetä ihmeessä puoli vuotta, jos se sinusta hyvältä tuntuu ja lapsikin kasvaa. Vauvat on hirveän yksilöllisiä ruokailutavoissaan. Ei ole mitään syytä rajoittaa imetyksiä 15 minuuttiin.

      Nukuttamiseen en osaa ottaa kantaa, tee niinkuin parhaaksi näet.

      • wwwwq

        Eiköhän aloittaja ole jo lapsensa imettänyt, tokihan sitä varmaan vielä saa 7vuotiastakin imettää jos niikseen haluaa. Luulen kuitenkin, että asia on selvinnyt jo.


      • tipitii..
        wwwwq kirjoitti:

        Eiköhän aloittaja ole jo lapsensa imettänyt, tokihan sitä varmaan vielä saa 7vuotiastakin imettää jos niikseen haluaa. Luulen kuitenkin, että asia on selvinnyt jo.

        no olipas vanha ketju xD

        ei tullut katottua, kun tuohduksissani aloin vastaamaan :D :D :D


    • tipitii..

      voi jestas näitä neuvoloita!!


      mekin saatiin yhtä viisas neuvo: lapsi oli silloin noin 4kk ikäinen, ja neuvolassa sanoivat et kannattais alkaa maistelemaan soseita, ETTÄ osaa sitten 6kk iässä syödä jo hyvin :O

      olin aivan järkyttynyt tästä neuvosta, ja samaten neuvolantäti kun kerroin että EN aio antaa muuta kuin rintamaitoa tälle tasan 6kk ikään saakka. paino oli noussut koko ajan todella hyvin, eikä mitään muutakaan kunnon "perustelua" tälle soseiden antamisneuvolle ollut kuin se, että lapsi OSAISI syödä paremmin 6kk ikäisenä.

      huhhuh, todellakin ihmettelen!! lie ollut sulla nuori ja yli-innokas neukkutäti??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe