Osaatteko hoitaa lapsenlapsia?

Vertaistukea.vailla

Olen hoitanut tällä hetkellä 2-ja 4-vuotiaita lapsenlapsia aina. He ovat vilkkaita ja pyyhältävät eri suuntiin ja nyt on alkanut tulla mustelmia ja naarmuja. Vanhemmat tietenkin huolestuivat, ovat sitä mieltä, etten osaa hoitaa, ja katkaisivat välit kokonaan. Viimeksi lähdin lasten kanssa kylille, kun turhautuivat jo omassa pihassa ja alkoivat tapella. Ei olisi saanut lähteä ilman lupaa. Toinen kaatui asfalttiin ja tuli otsaan nirhauma. En vain ehtinyt hätiin.
On kurja olo, kova ikävä. Jos en kelpaa hoitajaksi niin ymmärrän sen, mutta nyt en näe heitä lainkaan. Meillä oli yhdessä tosi kivaa, ja kuhmut unohtuivat parissa minuutissa. Toinen anoppi pärjää paremmin kun kieltää lähes kaiken. Niin tekevät vanhemmatkin, koko ajan älä mene... älä tee.. oo kiltisti... Syödä pitää just oikeaan aikaan.
Ihmettelen mitä oma lapseni toimii nyt noin, itse oli kovin oma-aloitteinen ja itsepäinen, karkasi ja meni omia menojaan. Söi kun oli nälkä. En kulkenut perässä kieltämässä. Jos ei syönyt päivällistä, loihdin pöytään kunnon ruoka-annoksen vaikka klo 20. Hengissä on selvinnyt.
Siskoni ihmettelee, ei häntä kuulemma koskaan toruta hoidosta, hoitamillaan kaksosilla ei juuri ole mustelmatonta tai naarmutonta aikaa. Ovat koko ajan menossa.
Miten teillä muilla? Onko kokemuksia vastaavasta?

6

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei.enää.hoitohugeja

      Juuri tästä kirjoitin omalla avauksellani eilen, kun epäonnistun lastenlasteni hoitamisessa. Minä en voi ottaa sitä riskiä enää, että heille jotain sattuu, kuten sinunkin pienillesi on tapahtunut.
      Ilmeisesti lasten vanhemmat ovat pahastuneet lasten mustelmista, minun kohdallani mustelmat ovat minussa, ja minä olen niistä pahastunut. Se ei lasten vanhempia huoleta, lapset saavat olla ilman neuvoja ja ohjeita edelleen, mutta minä en ole enää hoitotehtävissä mukana.
      Ikäihmisenä olen nähnyt mobta sukupolvea pikkulapsia, ja minä osaan nähdä häiriköinnin ja epäsosiaalisuuden, joka vähitellen kehittyy näissä lapsissa. Murehdin sitä, sillä jokainen lapsi on syntyessään luottavainen, aikuisiin kiintyvä. Heille on helppo opettaa käytöstapoja, koska he ovat ylpeitä, kun osavat olla kuten on opetettu. Tämä aika menee pian ohi, ja siksi opin on tultava nyt, eikä sitten, kun lapsesta kaikki neuvominen on noloa ja keljua.

    • Vertaistukea.vailla

      Kirjoitit ilmeisesti nimimerkillä Raja.tuli.vastaan. Luin ketjun ja tulin siihen tulokseen että jokainen tapaus on erilainen. Vaikea on ohjeita antaa. Olen keskustellut vanhempien kanssa ja hoidan taas lapsenlapsiani.
      Mielestäni vanhemmat kieltävät lapsilta liikaa, siksi ovat niin villejä kanssani. Itse ilmeisesti olen vapaampi kasvattaja kuin sinä. Kyllä lapsen omaa tahtoakin pitää noudattaa. Mutta kuka sen kultaisen keskitien määrittää kun jokainen tuntikin lapsia hoitaessa on erilainen.
      Mutta en lähde enää vilkkaammille paikoille vaan pysyttelen kotia lähellä. Nyt ei ole sattunut mustelmia, mutta vieläkin tulee joitakin moitteita. Kellepä on helpompi natkuttaa kuin äidille. Lapsilla ja minulla on yhdessä oikein mukavaa, olivat ikävöineet poissa ollessani.

    • Antaamennä

      Juu pitää paikkansa, että kovin usein kuulee nykyvanhemman suusta lapselle komennus "älä juokse!" Itse silloin ajattelen, että mitä helvettiä, lapsenhan kuuluu juosta ja liikkua. Vanhemmat itse sohvaperunoina eivät vain kestä nähdä, millainen on elinvoimainen pieni ihminen.

    • Jutelkaaniille

      Itse olen pärjännyt hyvin - puhumalla. Tuollaiset 2- ja 4- vuotiaat ymmärtävät jo hyvin puhetta.

      • toisinkuin

        Raision kaupungin "lastensuojeluviranomaiset" perättömin "viranomais" lausumin, selvityksin tuomioistuimessa lapsen olosuhteista..


      • Jutelkaa
        toisinkuin kirjoitti:

        Raision kaupungin "lastensuojeluviranomaiset" perättömin "viranomais" lausumin, selvityksin tuomioistuimessa lapsen olosuhteista..

        Menes sinne Raisiopalstalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe