Sairaan hyvä blogi

Kohta tulee täyteen kolme kuukautta vammautumisestani.

Alun toipumisarvioni olivat liian postitiivisia. Kuvittelin olevani täysin terve kolmessa kuukaudessa. Olen kuitenkin parantunut hyvin.

Yksi parantumiseni edellytys on ollut asiantuntioiden apu ja harjoitusohjelmat, joista en ole tinkinyt.

Aloitan aamuni vajaan puolen tunnin lihasvoimaharjoituksilla.
Harjoitusten tarkoituksena on vahvistaa alavatsalihaksia, jotta ne tukevat lannenikamaani sen luutumisessa.

Kipulääkkeitä en enää syö vaan jos tunnen rasittaneeni selkää liikaa otan puolikkaan 600g buranan. Tukiliivejä käytän vain raskaimmissa töissä. Kuten nyt esim. puunkannossa saunaan ; ) Syön säännöllisesti kalkkitabletteja ja glucosaminia.

Syyskuun alussa selkä kuvataan uudestaan.

Tänään lähden eka kertaa sitten helmikuun pienelle "työkeikalle" on kiva palata ystävättäreni tiimiin.

Toivon ketjuun ystävällisiä bloggauksia ei riimejä vaan sairaan hyviä selviytymistarinoita.

144

2086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi-hellanduutis

Huomaatko itsekään, että kaipaat täältä vain lohdutusta, että voi, voi kun minulle kävikin noin? Putosin kännipäissäni perseelleni, kuten siellä matkallakin sukelsin pusikkoon, ilman omaa syytäni? Kuka tuota uskoo? Kaikkien pitäisi lohduttaa Sinua? Miksi?

Täällä kirjoitelijoissa on kuitenkin varmasti paljon vakavampiakin vammoja kokeneita, kuin jonkun akan "perseelleen lentäminen"!

• Kännipäissään jos lentää persielleen tai nokalleen ei yleensä käyt kuinkaan ; )

En ole itsesäälissä rypevä. Olen ylpeä ihminen. Luonteelleni ei ole sopivaa etsiä säälipisteitä.

Halusin kuulla selviytymistarinoita tapaturmista. Kuinka nopeasti vammat ovat parantuneet ja millä konsteilla..., sekä mikä on tämän päivän tilanne... jne.

Tiedän, että on ihmisiä jotka eivät kestä kipua ja rypevät tuskissaan monen tuhannen milligramman koko vartalo puudutuksessa, mutta itse en kuulu siihen joukkoon. Pystyn vieroittamaan itseni niin pillereistä kuin alkoholistakin jos se on terveydelleni vaaraksi. Tosin otan tarpeeseen pillereitä ja viiniä nautintoon.

Muuten olenko kirjoittanut, että ilman omaa syyntäni olen loukannut itseäni.
        En ole. Ihan olen omaa syytäni kompuroinut, pitkät koivet ja meno päällä.

Kerro millaisia vakavia onnettomuuksia olet kokenut. Muut kertovat sitten ihan itse omistaan.

• voi-hellanduutis
        korppis kirjoitti:

Kännipäissään jos lentää persielleen tai nokalleen ei yleensä käyt kuinkaan ; )

En ole itsesäälissä rypevä. Olen ylpeä ihminen. Luonteelleni ei ole sopivaa etsiä säälipisteitä.

Halusin kuulla selviytymistarinoita tapaturmista. Kuinka nopeasti vammat ovat parantuneet ja millä konsteilla..., sekä mikä on tämän päivän tilanne... jne.

Tiedän, että on ihmisiä jotka eivät kestä kipua ja rypevät tuskissaan monen tuhannen milligramman koko vartalo puudutuksessa, mutta itse en kuulu siihen joukkoon. Pystyn vieroittamaan itseni niin pillereistä kuin alkoholistakin jos se on terveydelleni vaaraksi. Tosin otan tarpeeseen pillereitä ja viiniä nautintoon.

Muuten olenko kirjoittanut, että ilman omaa syyntäni olen loukannut itseäni.
        En ole. Ihan olen omaa syytäni kompuroinut, pitkät koivet ja meno päällä.

Kerro millaisia vakavia onnettomuuksia olet kokenut. Muut kertovat sitten ihan itse omistaan.

" Pystyn vieroittamaan itseni niin pillereistä kuin alkoholistakin jos se on terveydelleni vaarallista, j.n.e,??"

Siis pillerit ja alkoholi, mutta pystyt niistä vieroittumaan?

Niin on moni muukin uskonut, että kyllä minä pystyn,mutta vasta huomenna, manjaana?

• voi-hellanduutis kirjoitti:

" Pystyn vieroittamaan itseni niin pillereistä kuin alkoholistakin jos se on terveydelleni vaarallista, j.n.e,??"

Siis pillerit ja alkoholi, mutta pystyt niistä vieroittumaan?

Niin on moni muukin uskonut, että kyllä minä pystyn,mutta vasta huomenna, manjaana?

Itsensä vieroittaminen (kieltäytyminen) onkin taito, jota ongelmaiset lääke-tai alkoholiriippuvaiset eivät osaa. Koukusta pitää pystyä irtaantumaan. Lääkkeistä kuulin, että ne koukuttavat salakähmäisesti. Toipumiseni alkuviikkoina jouduin syömään vahvoja kipulääkkeitä, ne haihdutti kivun ja teki hyvän olon, elämä oli aikasti "ihanaa". Aloin vieroituksen kuukauden kuluttua onnettomuudestä. Nyt ole sut puhdas lääkkeiden vaikutuksilta.

• kysymys.m

Kysyisin onko glucosaminista apua nivelvaivoihin. Olen ajatellut kokeilla mutta en viitsisi turhaan alkaa syömään jos ei tehoa mitenkään.

• Glucosami käy minulle paremmin kuin hyvin. Olen ohittanut sen avulla polvileikkauksen. Polveni ovat nyt hyvässä kunnossa. Viime kesänä pesin mattoja laiturillani kontaten kun se oli muutama vuosi sitten mahdotonta.

Glucosamin on ollut Kelan vähennyskelpoisten lääkkeiden listalla, mutta poistettu kun ei ole saatu tarpeeksi näyttöä sen parantavasta voimasta. Aina kun haen uuden annoksen Apteekista minulta kysytään onko lääke auttanut minua. Kai sen vaikutuksia seurataan.

Aina pitää muistaa kun aloittaa vaikkapa kuntoustusohjelmia, mikään ei auta heti vaan viiveellä. Glugosamin vaikutus alkaa muutaman kuukauden kuluttua sen aloittamisesta, ei heti. On myös ihmisiä, jotka eivät ole saaneet apua glucosamista.

Kärsivällisyyttä jos haluaa kokeilla uutta lääkettä.

• glucosa

Glucosami, kukonhelttauute ja se kalliimpi(isompimolekyylinen)versio, nimeä en muista, juuri nyt, kaikki kokeiltu ei auta minulle, joillekin voi auttaa.

Tarina josta en tule selviytymään. Kohta neljä vuotta sitten astuin lakkasuolla johonkin monttuun, polvi revähti.
        Lääkäriin ja polvi operoitiin, tulehtui märki. Tämän kaiken ruljanssin lisäksi ilmestyi nivelrikko.
        Välillä pyyhkii kohtalaisesti ja toisinaan sitten ei.
        Paino nousee kun ei enää pysty liikkumaan entiseen malliin.
        Lakkoja odotellen.

• glucosa kirjoitti:

Glucosami, kukonhelttauute ja se kalliimpi(isompimolekyylinen)versio, nimeä en muista, juuri nyt, kaikki kokeiltu ei auta minulle, joillekin voi auttaa.

Tarina josta en tule selviytymään. Kohta neljä vuotta sitten astuin lakkasuolla johonkin monttuun, polvi revähti.
        Lääkäriin ja polvi operoitiin, tulehtui märki. Tämän kaiken ruljanssin lisäksi ilmestyi nivelrikko.
        Välillä pyyhkii kohtalaisesti ja toisinaan sitten ei.
        Paino nousee kun ei enää pysty liikkumaan entiseen malliin.
        Lakkoja odotellen.

Vammasi on ollut vakava, polvesi revähtänyt ja operoitu. Ehkäpä glucosamin ei enää siihen auta. Minä kutsun lääkettä nivelteni voitelyöljyksi. Jälkisairaudet operaatioiden jälkeen ovat suhteellisen yleisiä.

Olen itse perunut kolme leikkausta, yksi oli tuo polvi joka on nyt kunnossa, toinen on sappikivi, se pysyy hiljaisena ruokavaliolla ja kolmas oli vasemman rintani kohennusleikkaus, mutta päätin saa kelvata ; ) Syykin perumisiin olivat selvät jokainen leikkaus on riski.

• Polvikki

Itseltäni on toinen polvi leikattu 3 kertaa ja toinen kerran. Olen pärjännyt hyvin juuri glucosaminin avulla. Syön sitä säännöllisesti ja lisäksi MSM:ää ja C-vitamiinia.

• Ahaa!
      Jankuti.
      Tämäkin aloitus hivutettiin salaa vaiva ja valitukseksi.
      Vaikka alkoikin reippaasti voimistellen ja kuntoutuellen.
      Aloittaja ei varmaan halunut hukkua massaan :)
      -
      Liekö on Apteekki-mainos-blogikin.

H.

• Ethän sinä ole köyhä etkä kipeä miksi vaivauduit vai vaivaako kuitenkin joku sisäinen mato tai onko tähnää korvien välissä. Käväisin aamulla vilkaisemassa riimiketjuasi ja no olkoon ,,; ))

Aloitin tämän ketjun, olin onnellinen kuntoutumisestani. Mitään ei kuitenkaan saa istumalla ja valittamalla kuten sinä ja Kristiina.

Itsensä eteen on tehtävä jatkuvasti töitä, muutakin kuin stimulaattorissa rattia vääntäen tai palstalla toisia panetellen.

• korppis kirjoitti:

Ethän sinä ole köyhä etkä kipeä miksi vaivauduit vai vaivaako kuitenkin joku sisäinen mato tai onko tähnää korvien välissä. Käväisin aamulla vilkaisemassa riimiketjuasi ja no olkoon ,,; ))

Aloitin tämän ketjun, olin onnellinen kuntoutumisestani. Mitään ei kuitenkaan saa istumalla ja valittamalla kuten sinä ja Kristiina.

Itsensä eteen on tehtävä jatkuvasti töitä, muutakin kuin stimulaattorissa rattia vääntäen tai palstalla toisia panetellen.

"korppis"

Sinä et tainut nyt huomata.
        Minä en valita, enhän ole/ole ollut kipeäkään sitten kun nuorena.
        Minä vaan jyrkästi arvostelin että taas alettiin vaivaan ja valittaan, vaikka
        siihen olisi ollut tilaa tuolla heikkous-jankussakin.
        Aloituksesi alku-aihetta ihan kiittelinkin.
        Savvaan suoraan että rakastat riimejäni :)
        Tuu sääki aamuisin sinne, jooko?

yst.

H.

• Lorenaa

Jäkäti, jäk!

Toivottavasti et koskaan herra Hunks joudu tapaturmiin, joko liikenteessä tai sitten kotitapaturmiin. Kohtalon edessä ei kukaan seiso, on vain otettava vastaan se mitä ikä tai sattuman kohtalo tuo tullessaan.

Olin aikoinani tutkimusryhmässä jossa kartoitettiin tapaturmaan johtaneita tekijöitä. Lopputulos oli monisärmäinen eli tahoinen. Väännän nyt rautalangasta mallin.
        Emäntä meni syksyllä hakemaan postilaatikosta aamun aviisia. Vetäisi jalkaan Ainot käveli postilaatikolle. Yön aikana oli satanut jäisen polun pinnalle hienoa lunta, liukkaat Ainot luistivat polulla, emäntä lensi persuksilleen. No nilkkahan siinä meni operaatio kuntoon. Voit herra H laskea mikä oli tämän tapaturman aiheuttajien summa. Pois jäi aamu, oliko Emäntä täysin hereillä vai ei, hyvä kysymys.

Kaikissa tapaturmissa, tulipaloissa, kolareissa kartoitetaan aina mahdollisten aiheuttajien aiheuttaja. On turha irvailla edes leikillään kanssakulkijoiden ikäviä tapaturmia tai sairauksia. Sairaanloisen ilmeisiä kirjoittajia palstalla riittää.

Lopeta hyvä mies, jos olet tosimies HUNKS toisten kirjoittajien tekstien irvailu ja ivailu, reikiä on sinunkin turkissasi, joten katsopa poveesi.
        Ei tarvitse yrittää minua heivata jälleen yli laidan, siinä et onnistu.

• korppis kirjoitti:

Ethän sinä ole köyhä etkä kipeä miksi vaivauduit vai vaivaako kuitenkin joku sisäinen mato tai onko tähnää korvien välissä. Käväisin aamulla vilkaisemassa riimiketjuasi ja no olkoon ,,; ))

Lainaus:"Mitään ei kuitenkaan saa istumalla ja valittamalla kuten sinä ja Kristiina"???

Mitä tämä olettamus taas on, koska olen huomannut jo aikaisemmin, että nimmarini mainitaan juuri Korppiksen toimesta? Onko hänellä joku pakkomielle taas arvailla, kuka on kuka ja yhdistää minut aina johonkin negatiiviseen kirjoitukseen?

Minä olen pitänyt lupaukseni, että en kommentoi kirjoituksiasi mitenkään, mutta älä sinäkään tule räkimään minun nimmarillani olemattomia oletuksiasi.

Kaikella ystävyydellä,...mikä lienee kyseenalainen, mutta kuitenkin.

• Kristiina23 kirjoitti:

Lainaus:"Mitään ei kuitenkaan saa istumalla ja valittamalla kuten sinä ja Kristiina"???

Mitä tämä olettamus taas on, koska olen huomannut jo aikaisemmin, että nimmarini mainitaan juuri Korppiksen toimesta? Onko hänellä joku pakkomielle taas arvailla, kuka on kuka ja yhdistää minut aina johonkin negatiiviseen kirjoitukseen?

Minä olen pitänyt lupaukseni, että en kommentoi kirjoituksiasi mitenkään, mutta älä sinäkään tule räkimään minun nimmarillani olemattomia oletuksiasi.

Kaikella ystävyydellä,...mikä lienee kyseenalainen, mutta kuitenkin.

Linjoilla taas ; ) Miten se on mahdollista, että tupsahdit taas kuin ilmasta silleen kuten ennekin kun nimesi mainitaan, kirjoitit et kommentoi kirjoituksiani, mutta..mutta ; )

• korppis kirjoitti:

Linjoilla taas ; ) Miten se on mahdollista, että tupsahdit taas kuin ilmasta silleen kuten ennekin kun nimesi mainitaan, kirjoitit et kommentoi kirjoituksiani, mutta..mutta ; )

"korppis"

Joku lorinaakin ilmestyi.
        Taitaa se(kin) tykätä minusta.

H.

• Ota.banaani
        hunksz kirjoitti:

"korppis"

Joku lorinaakin ilmestyi.
        Taitaa se(kin) tykätä minusta.

H.

Kas, kas. Palsta-apinan työpäivähän on alkanut jo aamulla ajoissa. Hyvähän se aikasin aloittaa niin ehtii suoltaa tyhjänpäiväistä paskaa aina enemmän päivän mittaan.

• Onnekseni olen säästynyt pahemmilta tapaturmilta ja se viimekesäinen ? huussinrapulta liukastuminen ja selälleen lento nokkospensaaseen montun reunalle jätti ainoastaan pahat mustelmat useampaan kohtaan selkää ja haavoitetun ylpeyden. Koputan puuta.
      Pillereitä syön kourallisen aamulla, tiputellen päivällä ja puoli kourallista illalla. (Suurin osa diabeteslääkkeitä) ja olisin tosi onnellinen jos voisin vähentää lääkitystä, mutta en tahdo jaksaa elää niin askeettisesti että diabetes talttuisi pelkällä ruokavaliolla. Liikuntaa harrastan toki, kävelen, voimistelen ja nostelen vähän punttejakin mutta on todella turhauttavaa havaita että sokeriarvot eivät liiku mihinkään vaikka kuinka reuhtoisi ja söisi pelkkää heinää....
      Sinun selkävammasi tulee tosin ajanmittaan paranemaan uskon ainakin niin. Teet määrätietoisesti työtä sen eteen. Minun pitkäaikaissairauteni johtavat vain ennenaikaiseen hautaan. (hehehe valivali vali. Nyt se tuli)

• Minusta tuo on hyvin kuvaava ilmaisu "haavoitetun ylpeyden". Tuttu tunne, vitsi kun rupes huvittamaan.

Minulta on kysytty, miksi et soittanut ambulanssia, vaikka se olisi ollut järkevin ratkaisu näin jälkikäteen ajatellen. Mutta se oli se ylpeys, joka ei antanut periksi, että sairaalaan viedään jalat suorina, ei tullut kysymykseenkään sillä sehän olisi tiennyt sitä, että koko talon ikkunaverhot olisivat heiluneet ja juttu laajentunut mielettömiin mittasuhteisiin.... tai sitten ei. Petze tuli hakemaan minut ja lähdimme hänen autollaan sairaalan päivystykseen ja odotimme lääkärille pääsyä kaksi tuntia, arvaa olinko kipee, mutta se ylpeys, perkele ; )

• Ou, Ou sillä aikaa kun siivosin grillipaikan ja heitin parilalle kunnon pihvit, söimme ja saunoin, aloitukseni olikin mennyt nurkan taakse.

On minulla asiaakin, tänään ei ole ollut kivuilta vapaa päivä. Jouduin ottamaan kaksi kertaa 300 mg buranaa.

Saunoin äskeen se helpotti, kuuma löyly laukaisi selän jännitteet.

Minun tiilistä muurattu grilli oli talven jäljiltä töhnäinen. Se oli puhdistettava kumarassa asennossa ikään kuin lattian lakaisu matalassa tilassa ja siitä ei selkä tykännyt, eikä siitä kun pesin muurikkapannua, uunipannuja ja ritilöitä laiturilla kyykkien.

Omaa syytä nää kivut on, ei kukaan pyytänyt, mutta kuinkahan osaisin olla toimeton.

Miten on muilla vammaisilla päivä mennyt, lämmintä on riittänyt Korvessa.

• näin.tänään

Sauna on hyväksi illalla, mutta eikö seuraavana päivänä ole entistä kipeämpi saunomisen jälkeen?

• näin.tänään kirjoitti:

Sauna on hyväksi illalla, mutta eikö seuraavana päivänä ole entistä kipeämpi saunomisen jälkeen?

No niin, aamuhommat hanskassa tosin hieman syyllinen olo kun nukuin niin pitkään ja kun katsoo pihalle työt huutavat tekijää ; )

Saunominen ei ole vaikuttanut nukumiseeni. Päin vastoin kun keho on rentoutunut lämpimässä ja jos vielä tovin istun sisäkuistilla ja otan lasillisen viiniä (ei enempää). uni tulee kuin halolla päähän lyötynä. Aamulla en ole huomannut saunomisen aiheuttaneen ongelmia. Ei tänäkään aamuna. Heräsin hyvän tuulisena, uni on ihmeellinen kehon ja mielen parantaja.

Uskon, että joudun kuitenkin vielä tänään turvautumaan pienee kipuannosmäärään sillä takapakki tulee usein parin kovemman puuhastelupäivän jälkeen. Silloin kun on hyvä fiilis tehdä puutarhatöitä ei huomaa kuinka se voi myöhemmin kostautua selän kiukuttelulla.

Saunomisestakin on erilaisia ohjeita. Löylyn pitää olla lempeä, ei liian kuuma ja saunomista ei kannata tehdä kiireellä vaan hitaasti. Olen opetellut nuo perusasiat. Sunnuntaina pulahdin Nuakseen ennen saunomista. Eli heitin talviturkin. En mennyt enää veteen saunomisen jälkeen ja saunominen oli taivaallista viileän pulahduksen jälkeen..

• kysymys.m

Korppis, onko Glukosamiini jota syöt lääkärin määräämää vai ilman reseptiä?
      Kävin eilen apteekissa ja ostin Glukosamiini strong 800 mg tabletteja ilman reseptiä, niitä otetaan 1 tabletti päivässä, purkissa on 120 kpl joten riittää pitkäksi aikaa.
      Vähillä särkylääkkeillä pääset, itse joudun syömään iltaisin Tramalista Panacodiin ja kaikenlaista siltä väliltä, en tietenkään kaikkia yhtä aikaa. Nukkuminen on mahdotonta nivelkipujen takia ilman lääkkeitä. Oli hyvä että mainitsit Glukosamiinin, kaikkea pitää kokeilla että ei pilaa mahaansa särkylääkkeillä jos jokin muu keino on olemassa.
      Ei minulla riippuvuutta nähtävästi ole tullut koska ei tee mieli ottaa lääkkeitä jos välillä kivut ovat vähempänä.

• Minulla on lääkärin määräämää glucosaminia. Voimakkuudelta 1500 mg. Jauhemainen annospussi, jauhe liotetaan pieneen määrään vettä ja juodaan. Kokeile muutama kuukausi sitä ostamaasi strong 800 mg, en tunne tuotetta, mutta lie hyvä. Kun seuraavan kerran tapaat lääkärin neuvottele hänen kanssaan. Glucosamin on apu nivelkipuihin näin olen asian ymmärtänyt ja kuten kirjoitin se on pelastanut polveni.

Kun pyörin milloin polvillani milloin peffallani tuolla ylisillä, sillä siellä ei voi seistä, koen senkin olevan eräänlaista polvien aamu- ja ilta jumppaa.

Kun vammauduin aloitin heti syömään vatsan suojaamiseksi maitohappopakteerivalmistetta, jonka nautin aamulla heti ensimmäisenä. Eikä minulla ole ollut vatsaongelmia.

• näin.tänään

Matonpesua, kukkapenkkien tekoa ja kitkemistä, kukkien istuttamista purkkeihin, ruohikon leikkaamista ym.ym. pihatöitä.
      Huoneiden pesujen jälkeen piti pitää selänoikasupäiviä ja kun sen verran kivut hellittivät alkoi ulkotyöt. Onhan niitä pitänyt tehdä tarvittaessa välilläkin, mutta nyt on mennyt muutamia päiviä kaikenlaista puuhatessa ulkosalla.

Aamuisin ei tahdo päästä sängystä valittamatta ylös ilman tukea, mutta kyllä se sitten jonkin ajan kuluttua helpottaa kun hiljalleen liikuskelee ja ottaa särkylääkettä. 1g Panadolia 1-3 kpl/vrk sen mukaan että pärjää ja saa jotakin tehtyä.
      Harvoin on sellainen päivä ettei tarvitse kipulääkettä. Lievempään kipuun saa tabletin kuitenkin puolitettua.

Ihana kun nuo ilmatkin lämpenivät, pärjää vähemmällä vaatetuksella. Mäkäräisiä alkaa olla paljonlaisesti. Niiltä pitää suojautua.

• Sinulla tuntuu olevan samanlaista touhua kuin minullakin.

Tänä-aamuna kahvia juodessani, tunsin hienoista pistosta rinnassani, syyllisyyttä, pitkään nukkumisesta, sillä ulkotyöt odottavat. Ruohokin kasvaa silmissä, sekin pitäisi leikata. Kuopuksen hommia, mutta kun meni ja rakastui jää sovitut hommat hoitamatta ; )

No, istunhan toki nyt koneella ja koetan unohtaa liossa olevat grillin valurautapannut. On osattava antaa periksikin ja kenelle sitä muille kuin itselleen touhuilulla hyvää oloa tuottaa ja siinä sivussa kiputiloja.

• mökille-ilman-siivousta
        korppis kirjoitti:

Sinulla tuntuu olevan samanlaista touhua kuin minullakin.

Tänä-aamuna kahvia juodessani, tunsin hienoista pistosta rinnassani, syyllisyyttä, pitkään nukkumisesta, sillä ulkotyöt odottavat. Ruohokin kasvaa silmissä, sekin pitäisi leikata. Kuopuksen hommia, mutta kun meni ja rakastui jää sovitut hommat hoitamatta ; )

No, istunhan toki nyt koneella ja koetan unohtaa liossa olevat grillin valurautapannut. On osattava antaa periksikin ja kenelle sitä muille kuin itselleen touhuilulla hyvää oloa tuottaa ja siinä sivussa kiputiloja.

"Minun tiilistä muurattu grilli oli talven jäljiltä töhnäinen. Se oli puhdistettava kumarassa asennossa ikään kuin lattian lakaisu matalassa tilassa ja siitä ei selkä tykännyt, eikä siitä kun pesin
        muurikkapannua, uunipannuja ja ritilöitä laiturilla kyykkien".

"koetan unohtaa liossa olevat grillin valurautapannut".

Miksi et jo syksyllä siivonnut kaikkea ja nyt laittelit likoon? Mukamas pesitkin jo ja selkä tuli kipeäksi siitäkin?

Meillä on tapana talveksi laittaa kaikki kuntoon seuraavaa kesää varten. Eikö edes lapsesi, joka asuu lähelläsi, huolehtinut siitä, tyttöystävästään huolimatta?

• mökille-ilman-siivousta kirjoitti:

"Minun tiilistä muurattu grilli oli talven jäljiltä töhnäinen. Se oli puhdistettava kumarassa asennossa ikään kuin lattian lakaisu matalassa tilassa ja siitä ei selkä tykännyt, eikä siitä kun pesin
        muurikkapannua, uunipannuja ja ritilöitä laiturilla kyykkien".

"koetan unohtaa liossa olevat grillin valurautapannut".

Miksi et jo syksyllä siivonnut kaikkea ja nyt laittelit likoon? Mukamas pesitkin jo ja selkä tuli kipeäksi siitäkin?

Meillä on tapana talveksi laittaa kaikki kuntoon seuraavaa kesää varten. Eikö edes lapsesi, joka asuu lähelläsi, huolehtinut siitä, tyttöystävästään huolimatta?

Hinkkasin eilen illalla valurautapannut grillin puhdistusaineella. Laitoin hinkkaamisen jälkeen ne yöksi mäntysuopaveteen likoon.

En unohtanut liossa olevia valurautapannuja vaan kävin äskeen "mukamas" huuhtelemassa ne järvessä.

Nyt ne ovat "olevinaan" grillin päällä pitämässä suoja muovia paikoillaan. Peittelin "mukamas" grillin, ajattelin josko sataisi, ei sada, aikoo vaan, ei tule vaikka toivoisin.

Oli siis kasteltava kukkasetkin ; )

Onko Teillä tapana ottaa mökillä käyttöön talviteloilla olleet ruoanvalmistusvälineet ilman puhdistusta?

Minun grillivälineet ovat talvehtimassa grillin sisäritilällä. Grilli "mukamas" peitetään talveksi, mutta tottahan pannut töhnääntyy.

Minä olen "pesevinäni" keväisin astiakaapit ja astiat talven jäljiltä, ennen kuin otan ne kesäkäyttöön.

Kaiken tuon jälkeen selkäni tuli "mukamas" kipeeksi. Tänään kun olen laiskalla tuulella selkä on "olevinaan" kivuton ; )))

Teitä tuntuu olevan useampia minua on vain yksi.

• Pohjois-Upplannissa paistaa aurinko jo kolmatta päivää ja kasvimaan kastelupäivä tänään. Vastapesty pyykki liehuu narulla raikkaassa tuulessa: omenapuusta sataa lunta ja sireenit kukkivat. Juhannusruusut ovat nupulla ja pavutkin vihdoin itäneet.
      Eilen kävin verikokeessa ja taisteluni sokeriarvoja vastaan jatkuu. Piikittämisen aikako jo?
      Kävimme autokaupassa kaupungissa ja vaihdoimme Moduksen Meganeen. Tarvitsemme enemmän matkatavaratilaa etenkin nyt kun alamme käydä lauantaisin kirpparilla viemässä tavaraa myyntiin. Ostimme tukevan, kookkaan campingpöydän ja tällä viikolla lajittelen tavaraa myytäväksi. (Poika tykkää käydä myymässä lauantaisin lähitaajaman lauantaikirppiksessä ja tavaraa meiltä löytyy :))

• Romanttista kuvaus puhtaasta pyykistä tuulessa liehumassa ; )

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon syön aamuisin yhden pillerin.
        Muistan kun tauti diagnosoitiin olin allapäin, koko elämäni tuntui luhistuvan, pitää ottaa yksi tabletti joka päivä koko lopun elämäni. No, ei se pillerin nappaaminen aamulla ole haitannut elämääni, kilpirauhasarvoni ovat kohillaan.

Sokeritauti lie vaikeampi hoitaa tai saada arvot normaaleiksi kuten kirjoitit. Toivottavasti piikitystä ei sinun tarvitsisi aloittaa, se hidastaa arkea.

Olen ihastunut paikallisiin kierrätys-roskis-jutskoihin. Annan ylimääräiseksi kokemani tavaran jakoon ja haen jotain mitä tunnen tarvitsevani. Rahaa ei käsitellä lainkaan. Eilen hain koti- ja puutarhalehtiä eräältä kierrätysrinkiläiseltä ; )

• korppis1

Huomenta, nukuin kello 11.00, voimistelin, luin uutisia kännykästä, olen vielä ylisillä. Jahka laskeuduin keittiöön tutkailen tilaani ja aamiaisen jälkeen avaan tietokoneeni ja otan kantaa kommentteihinne.

• Noin kymmenen vuotta sitten se iski ensimmäisen kerran - jäätävä selkäkipu, kuin veitsi olisi pystyssä selässä. En päässyt sängystä ilman apua, ja silti pelotti että nyt kuolen tähän paikkaan. Terkkariin ja piikki pyllyyn.
      Lääkärin röntgenkatse paljasti että kaksi välilevyä oli kulutettu olemattomiksi ja nikamat jauhaavat vasten toisiaan. Lisäksi tähän vielä lievä skolioosi, joka tekee että yksi ristiselän nikamista ei ole kanssa täysin rivissä. Nyt kun välilevyt ei enää pidä sitä paikallaan, se pääsee pikkasen liikkumaan.
      Sen jälkeen sama homma on toistunut muutaman kerran, nyt olen oppinut miten se hoidetaan. Aina ensin kävelylenkkejä, monta kertaa päivässä, vaikka kainalosauvoilla jos ei muuten pysy pystyssä. Ryhtiä pitää muistaa koko ajan, napaa imaista vasten selkärankaa, ja pienten sisäisten lihasten vahvistamista. Lankutus on osoittautunut hyvältä ennalta-ehkäisijältä. Laiskaksi tässä ei voi ryhtyä, varsinkaan kesäisin kun pitää kulkea selkä kumarassa puolet ajasta.
      Tätä se nyt sitten on loppu-elämän, ellen halua leikkaukseen. Mulla on lievästi skeptinen asenne leikkauksia kohtaan, jos veitsellä kajotaan johonkin, se ei voi palautua ennalleen. Yksi tuttava valitsi tämän tien, mutta paremmassa kunnossa olen tänä päivänä kuin hän.
      Usein kuulee ihmisiä joilla on ongelmia selän kanssa. Melkein kaikilla on yhteinen tekijä (ellei kyseessä ole onnettomuus) - he ovat huonoja hoitamaan sitä.

• kulumat

Ei kuluneille nikamille mitään mahda hoiti niitä miten tahansa. Leikkelystä ei olisi apuakaan.

• hmf.f@

Jotenkin tuttua kuvaus nikamista. Tosin minulla ei ole selässä kulumaa, vaan L2 lannenikaman yksittäinen kompressiomurtuma. Kiputilat ovat paikallisia kun liikun eivätkä vaivaa esim. nyt istuessani tai nukkuessani. Äkkiliikeitä pitää varoa.

Olen miettinyt, kaikkea mitä olisi voinut tapahtua kun loukkaannuin. Uskoin pelastuksekseni olleen jatkuvassa kalkkitablettien syömisessä. Aloitin syödä kalkkia kun sairastuin rintasyöpään vuonna 2009. Kalkkitableteilla ehkäistään ikääntymisen aikaansaamaa osteoporosia.

Vatsalihasten, selkää tukevien lihasten jumppa on A ja O selkäsairauksissa. Uskon, kuten kirjoitit, että ihmiset ovat laiskoja kuntouttamaan sisäisiä lihaksia mikä sinänsä ei ole vaikeaa kun jumpan ottaa tavaksi, apu alkaa tuntumaan parissa kuukaudessa.

Olen tavannut kahta fysioterapeuttia toinen opastaa selän nikaman paranemisessa ja toinen virtsaongelmissa, jotka luulin tulleen putoamisestani, mutta, jotka olivatkin pitkän virtsatietulehduksen aikaan saamia. Jouduin käymään pissalla yöllä jopa tunnin välein. Nyt kun olen tehnyt säännöllistä sisäelinjumppaa, pissaretket yöllä ovat vähentyneet pariin kertaan. Harjoitusohjelma on parantanut myös varuiksi pissalla käyntien vähenemistä ; )

Nämä sisäelinten jumpat ovat ikäihmisille hyvin tärkeitä. Koskaan ei ole liian aikaista aloittaa ennalta ehkäisevää vanhenemiseen liittyvien sairauksien hoitoa. Näillä eväin varmistaa itselleen paremman ja kivuttomammana vanhuuden.

• parannusta-löytyy
        kulumat kirjoitti:

Ei kuluneille nikamille mitään mahda hoiti niitä miten tahansa. Leikkelystä ei olisi apuakaan.

Ei kuluneille nikamille mitään mahda hoiti niitä miten tahansa.??

Olen eri mieltä. Niin, paitsi jotain korjausta niihinkin voi tehdä.

Minulle tehtiin selkäleikkaus, koska kulumien vuoksi oli ristiselässä nikamat siirtyneet/madaltuneet., että ne painoi hermoratoja, joten särky oli sietämätön. Ortopedin mukaan oli hilkulla, että ei liikuntakyky mennyt lopullisesti, jos ne hermot olisi katkenneet? No huonosti selitän, mutta näin sen ymmärsin.

Noiden kipujen vuoksi minullakin todettiin lievä skolioosi, jota en oikei uskonut, koska kivut pakoittivat minut "kieroon".

Sitä`vastoin lapseni skolioosi hoidettiin vihdoinkin. Rautaa selkään, jota oli suositeltu jo hänen nuoruudessa, mutta hän ei itse suostunut siihen. Kuinka teini voisi kuvitella itsensä jäykkäselkäisenä?D

"varsinkaan kesäisin kun pitää kulkea selkä kumarassa puolet ajasta".

Ystävä hyvä. Älä kulje selkä kumarassa koko kesää, äläkä ollenkaan enää koskaan. Anna olla moiset hommat, sillä kuten sanotaan; "aikaa on vähän" ja mitä sillä voitat, että selkäsi asettuukin kumaraan asentoon, kuten olen todennut tuossa naapurillani. Niin pirteä ja eläväinen hän on, mutta pystyyn ei pääse ja lääkärit ei voi ilmeisesti auttaa?

"he ovat huonoja hoitamaan sitä"--siis selkäänsä.

Hoidatko sinä nyt itse lääketieteen parhailla tavoilla, vai uskotko omaan oletamukseesi, että kaikki leikkaukset ovat kuolemaksi?

• parannusta-löytyy kirjoitti:

Ei kuluneille nikamille mitään mahda hoiti niitä miten tahansa.??

Olen eri mieltä. Niin, paitsi jotain korjausta niihinkin voi tehdä.

Minulle tehtiin selkäleikkaus, koska kulumien vuoksi oli ristiselässä nikamat siirtyneet/madaltuneet., että ne painoi hermoratoja, joten särky oli sietämätön. Ortopedin mukaan oli hilkulla, että ei liikuntakyky mennyt lopullisesti, jos ne hermot olisi katkenneet? No huonosti selitän, mutta näin sen ymmärsin.

Noiden kipujen vuoksi minullakin todettiin lievä skolioosi, jota en oikei uskonut, koska kivut pakoittivat minut "kieroon".

Sitä`vastoin lapseni skolioosi hoidettiin vihdoinkin. Rautaa selkään, jota oli suositeltu jo hänen nuoruudessa, mutta hän ei itse suostunut siihen. Kuinka teini voisi kuvitella itsensä jäykkäselkäisenä?D

"varsinkaan kesäisin kun pitää kulkea selkä kumarassa puolet ajasta".

Ystävä hyvä. Älä kulje selkä kumarassa koko kesää, äläkä ollenkaan enää koskaan. Anna olla moiset hommat, sillä kuten sanotaan; "aikaa on vähän" ja mitä sillä voitat, että selkäsi asettuukin kumaraan asentoon, kuten olen todennut tuossa naapurillani. Niin pirteä ja eläväinen hän on, mutta pystyyn ei pääse ja lääkärit ei voi ilmeisesti auttaa?

"he ovat huonoja hoitamaan sitä"--siis selkäänsä.

Hoidatko sinä nyt itse lääketieteen parhailla tavoilla, vai uskotko omaan oletamukseesi, että kaikki leikkaukset ovat kuolemaksi?

Kyllähän se välillä kauhistuttaa, että kuinka kauan jaksan lankuttaa ja kävellä. Sitten jos lonkatkin alkaa reistailla, en pysty enää itse ylläpitämään tätä nykyistä kuntoa.
        "Kulumat"-nikille, kyllä kuluneet nikamat ja välilevyt voidaan hoitaa, kiinnitetään nikimat kiinni toisiinsa titaanilla. Eivät liiku enää, eikä kulukaan sen enempää.

• hytinäx1
        hmp.f kirjoitti:

Kyllähän se välillä kauhistuttaa, että kuinka kauan jaksan lankuttaa ja kävellä. Sitten jos lonkatkin alkaa reistailla, en pysty enää itse ylläpitämään tätä nykyistä kuntoa.
        "Kulumat"-nikille, kyllä kuluneet nikamat ja välilevyt voidaan hoitaa, kiinnitetään nikimat kiinni toisiinsa titaanilla. Eivät liiku enää, eikä kulukaan sen enempää.

Eikö ole kumma kun maailma täynnä työttömiä insinöörejä ja he eivät voi keksiä vaikka silikoonisia välilevyjä selkänikamiin ja laittaa hermoradat ja hiusverisuonet kulkemaan silikoonin läpi.

• "hytinäx1"

Kuten ehkä teini-vuosistasi muistat, elimistö hylkii helposti vieraita esineitä.
        Erityisesti Silikonia, joka on liukasta, pussissa nuljakasta.
        Muistele omat pussisi.
        -
        Vakavemmin kirjoittaen.
        Ihmisen elimistössä on elimiä joilla on side-kudos, joka määrää mitä solut siitä

tekevät.
        Wiki-vinkkinä: Artificial Heart.
        Ideana on liuottaa vanhat solut pois.
        Ja kasvattaa uusi elin uusilla solulla vanhaan side-kudokseen.
        -
        Ystäväni teevee varmaan tulee kirjoittamaan enemmän, kunhan saa kopionsa
        modifioitua "omakseen"
        Nyt teevee varmaan alkaa minua hylkiä :)

H.

• nivelrikkoinen
        hytinäx1 kirjoitti:

Eikö ole kumma kun maailma täynnä työttömiä insinöörejä ja he eivät voi keksiä vaikka silikoonisia välilevyjä selkänikamiin ja laittaa hermoradat ja hiusverisuonet kulkemaan silikoonin läpi.

Tuota minäkin olen ihmetellyt! Ilmeisesti lääkevirmat haluaa että lääkkeitä popsitaan.

• kulumat
        hmp.f kirjoitti:

Onhan siitä kulumisista lääkärien kanssa monta kertaa keskusteltu. Ei kuulema voida mitään. On kokeiltu puuduttamista, kipulääkkeitä ja fysikaalista hoitoa. Niillä pitäisi kuulema pärjätä.

• hytinäx1 kirjoitti:

Mä muistan että aikoinaan olisin törmännyt netissä tähän, että ulkomailla leikataan. Sen verran riskibisnestä ja uutta alaa. Kuten hunkszi kirjoitti, aika haastava keksiä tuollaista materiaalia joka tuossa paikassa kestää.
        Sinänsä olen sun kanssa täysin vastakkaista mieltä, miksi lähteä ylipäänsä leikkaukseen jos omin toimenpitein pärjää ihan hyvin? Leikkaamalla ei säryistä pääse, päinvastoin.

• kysymys.m
        hmp.f kirjoitti:

Mä muistan että aikoinaan olisin törmännyt netissä tähän, että ulkomailla leikataan. Sen verran riskibisnestä ja uutta alaa. Kuten hunkszi kirjoitti, aika haastava keksiä tuollaista materiaalia joka tuossa paikassa kestää.
        Sinänsä olen sun kanssa täysin vastakkaista mieltä, miksi lähteä ylipäänsä leikkaukseen jos omin toimenpitein pärjää ihan hyvin? Leikkaamalla ei säryistä pääse, päinvastoin.

Minulla on tekonivel toisessa polvessa, ensimmäinen kuukausi leikkauksen jälkeen oli helvetillisten kipujen kans taistelua. Sitten helpotti aloin jo uskoa että kaikki on hyvin, nyt taas leikattu polvi vaivaa, vaivaa kyllä leikkaamatonkin, ihan herkästi en anna toista polvea leikata. Liikuntaa on pakko harrastaa tai jäykistyy kokonaan, kuntopyörä on hyvä leikatulle polvelle, ihan tuntee kuinka veri alkaa kiertämään. Liikunnan suhteen on oltava maltillinen, muuten se pahentaa kipuja.
        Lisäksi olkapäässä on nivelsiteissä laaja-alainen repeämä, se on välillä todella hankala, kädessä ei ole voimaa, edes hiuksia ei pysty oikealla kädellä kampaamaan. Eivät kuulemma leikkaa, vaikuttaakohan ikä ja se kun olen eläkkeellä, työikäisiä leikataan tästä vaivasta.
        Toivoisin että täällä voisi kertoa kokemuksiaan myös sairauksista ilman ivapuheita, minulle ainakin tällainen vertaistuki on hyväksi.

• kulumat kirjoitti:

Onhan siitä kulumisista lääkärien kanssa monta kertaa keskusteltu. Ei kuulema voida mitään. On kokeiltu puuduttamista, kipulääkkeitä ja fysikaalista hoitoa. Niillä pitäisi kuulema pärjätä.

"kulumat", jos sulla ei ole muita oireita kuin kipu, niin leikkaus ei ole sulle mikään vaihtoehto. Saisit sitä vain lisää. Mun käsittääkseni leikataan ainoastaan jos on muita oireita tai viitteitä siitä, että joku hermo on vaarassa.

Lisäksi, jos ihminen ei pidä huolta lihaskunnostaan, vaan joutuu siksi leikkauspöydälle, kuntoutuminenkin on paljon vaikeampaa.

• kysymys.m kirjoitti:

Minulla on tekonivel toisessa polvessa, ensimmäinen kuukausi leikkauksen jälkeen oli helvetillisten kipujen kans taistelua. Sitten helpotti aloin jo uskoa että kaikki on hyvin, nyt taas leikattu polvi vaivaa, vaivaa kyllä leikkaamatonkin, ihan herkästi en anna toista polvea leikata. Liikuntaa on pakko harrastaa tai jäykistyy kokonaan, kuntopyörä on hyvä leikatulle polvelle, ihan tuntee kuinka veri alkaa kiertämään. Liikunnan suhteen on oltava maltillinen, muuten se pahentaa kipuja.
        Lisäksi olkapäässä on nivelsiteissä laaja-alainen repeämä, se on välillä todella hankala, kädessä ei ole voimaa, edes hiuksia ei pysty oikealla kädellä kampaamaan. Eivät kuulemma leikkaa, vaikuttaakohan ikä ja se kun olen eläkkeellä, työikäisiä leikataan tästä vaivasta.
        Toivoisin että täällä voisi kertoa kokemuksiaan myös sairauksista ilman ivapuheita, minulle ainakin tällainen vertaistuki on hyväksi.

Niin, tulee kaikkea arpikudosta ja kiinnikkeitä, lisäksi kaikki leikkaukset ei päädy 100% hyvin.

Olen seuraillut sivusta isäni terveyttä, ja välillä on pistänyt vihaksi. Ihminen antaa terveytensä työelämälle, ja kun duunit on ohi - kuinka käy. Laitetaan parhaammassa tapauksessa viimeisenä leikkausjonoon, jos sinne edes pääse.

Pitäis osata valittaa jatkuvasti, niin sitten ehkä uskovat että terveys on ongelma. Muuten ohitetaan vaan. Mutta oma kokemus on, että ihminen ei halua valittaa. Jos lääkäri sanoo että ei tuossa mitään hätää VIELÄ, niin potilas ajattelee että *piip* sitten! Eikä mene enää ikinä takaisin. Sensuuri iski tuossa kohtaa, anteeksi kielenkäyttöäni :)

• kulumat
        hmp.f kirjoitti:

"kulumat", jos sulla ei ole muita oireita kuin kipu, niin leikkaus ei ole sulle mikään vaihtoehto. Saisit sitä vain lisää. Mun käsittääkseni leikataan ainoastaan jos on muita oireita tai viitteitä siitä, että joku hermo on vaarassa.

Lisäksi, jos ihminen ei pidä huolta lihaskunnostaan, vaan joutuu siksi leikkauspöydälle, kuntoutuminenkin on paljon vaikeampaa.

Tottakait niissä on kulumia joista se kipu johtuu.
        Kuntoiltu on, muttei sekään aina riitä. Eikä ilman kipulääkkeitä sekään onnistu.
        Krampitkin jaloissa kuulema johtuvat selästä.

• Olen lukenut mielenkiinnolla keskusteluanne.

Hmp.f mainitsi kiinnikkeet ja arpikudokset leikkausten jälkeen, joten mietin olisiko apua oman kehon rasvan siirrosta leikausonkaloon?

Kun leikattuun rinta-arpeeni tehtiin ensimmäinen rasvan siirto alavatsastani se irroitti kiinnikkeet ja inhottavat kiristävät ja kipeät tuntemukset hävisi kokonaan eivätkä ole palanneet.

Työn teki kauneuskirurgi.

• kulumat kirjoitti:

Kuntoiltu on, muttei sekään aina riitä. Eikä ilman kipulääkkeitä sekään onnistu.

Se kramppi jaloissa voi johtua siitäkin, että sun selkälihakset on krampissa. Niin ne tahtoo mennä kun on särkyä, saattaa vetää ihmistä ihan vinoonkin.

Tiedän kokemuksesta että liikunta sattuu, kävelylle lähtö selkäsärkyiselle ei ole nynnyjä varten :) Silti, tiedän kokemuksesta että se auttaa pitkällä tähtäimellä, paremmin kuin mikään särkylääke. Ensin piikki pyllyyn niin että saa edes jalan toisen eteen, sitten kainalosauvat niin että saan yläkropan suoristettua. Liikunta tuo nääs verta ja uutta rakennumateriaalia just siihen kipeeseen kohtaan, ja samalla ne lihaskrampit löystyy kun pakottaa lihaksia liikkumaan.

Kokeile! Kävele alkuun hiljaa, vaikka vain kilsan. Ja kun tunnet että ei tarvi enää miettiä niin paljon jalkoja, keskityt vetämään napaa kohti selkärankaa, se tukee selkää. Ite kävelen kahden tunnin välein kun menee pahaksi.

• kulumat kirjoitti:

Lisään vielä, että osasyy siihen että selkää ei itse hoideta kuntoon voi olla just se, että sen liikuttaminen sattuu. Meitä on opetettu siihen, että jos jokin paikka on kipeä, sen pitää antaa olla levossa. Selän kanssa tämä ei päde. Ei kun kipua kohti jos haluaa että se loppuu. Hallitusti kuitenkin, fysioterapeutin kautta. Mulla oli onni kohdata loistava sellainen. Hän oli parempi kuin mun lääkäri.

• korppis kirjoitti:

Olen lukenut mielenkiinnolla keskusteluanne.

Hmp.f mainitsi kiinnikkeet ja arpikudokset leikkausten jälkeen, joten mietin olisiko apua oman kehon rasvan siirrosta leikausonkaloon?

Kun leikattuun rinta-arpeeni tehtiin ensimmäinen rasvan siirto alavatsastani se irroitti kiinnikkeet ja inhottavat kiristävät ja kipeät tuntemukset hävisi kokonaan eivätkä ole palanneet.

Työn teki kauneuskirurgi.

Kajosiko kauneuskirurgi arpiin? Tarkoitan että poistiko hän ne ja teki pienemmät?
        Nivelien kanssa voi olla vähän eri juttu, näin äkkiseltään ainakin tuntuu... ne kerryttää nestettäkin kun liikkuvat, jos eivät ole täysin kunnossa. Varsinkin jos ovat paikallaan.

• hytinäx1
        hunksz kirjoitti:

"hytinäx1"

Kuten ehkä teini-vuosistasi muistat, elimistö hylkii helposti vieraita esineitä.
        Erityisesti Silikonia, joka on liukasta, pussissa nuljakasta.
        Muistele omat pussisi.
        -
        Vakavemmin kirjoittaen.
        Ihmisen elimistössä on elimiä joilla on side-kudos, joka määrää mitä solut siitä

tekevät.
        Wiki-vinkkinä: Artificial Heart.
        Ideana on liuottaa vanhat solut pois.
        Ja kasvattaa uusi elin uusilla solulla vanhaan side-kudokseen.
        -
        Ystäväni teevee varmaan tulee kirjoittamaan enemmän, kunhan saa kopionsa
        modifioitua "omakseen"
        Nyt teevee varmaan alkaa minua hylkiä :)

H.

Sittenhän ei luulisi olevan ylimääräisen hankala toimenpide kehittää lisää sitä välilevykudosta heille joilla se välilevyn kudos on syystä tai toisesta hävinnyt.
        Otetaan vain terveestä kudoksesta pieni koepala ja laboratoriossa kasvatetaan siitä enemmän ja ruiskutetaan niiden nikamien väliin joista kudos on häipynyt.
        Aivan käsittämättömän suuret maailman markkinat olisi tiedossa Suomen lääketeollisuudelle ja kuinka paljon valtiot ja työnantajat ja vakuutusyhtiöt säästäisivät selvää rahaa.

• hmp.f kirjoitti:

Lisään vielä, että osasyy siihen että selkää ei itse hoideta kuntoon voi olla just se, että sen liikuttaminen sattuu. Meitä on opetettu siihen, että jos jokin paikka on kipeä, sen pitää antaa olla levossa. Selän kanssa tämä ei päde. Ei kun kipua kohti jos haluaa että se loppuu. Hallitusti kuitenkin, fysioterapeutin kautta. Mulla oli onni kohdata loistava sellainen. Hän oli parempi kuin mun lääkäri.

Olen huomannut, että jos liikun kaupungin asfalttikaduilla selkä ei tykkää, täällä luonnon helmassa pehmeällä ruohikolla liikkuminen ei tuo ongelmia.

• hmp.f kirjoitti:

Kajosiko kauneuskirurgi arpiin? Tarkoitan että poistiko hän ne ja teki pienemmät?
        Nivelien kanssa voi olla vähän eri juttu, näin äkkiseltään ainakin tuntuu... ne kerryttää nestettäkin kun liikkuvat, jos eivät ole täysin kunnossa. Varsinkin jos ovat paikallaan.

Ei kajonnut arpiin, arvet ovat rintalihaksessa, vain esteettinen ongelma. Polvi- tai lonkka- saati selkäleikkauksista ei minulla ole kokemusta, en siis tiedä.

Eihän rinnassa olevat arvet ole ongelma vaan ihokudoksen ja leikkausontelon väliin kasvavat kiinnikkeet tai miten sen oikein lääketieteellisesti ilmaiseisin. Kiinnikkeet kiristivät ja haittasivat olka ja käsiliikkeitä. Ne antoivat ikään kuin periksi rasvansiirrossa ja ongelma poistui.

• hytinäx1 kirjoitti:

Sittenhän ei luulisi olevan ylimääräisen hankala toimenpide kehittää lisää sitä välilevykudosta heille joilla se välilevyn kudos on syystä tai toisesta hävinnyt.
        Otetaan vain terveestä kudoksesta pieni koepala ja laboratoriossa kasvatetaan siitä enemmän ja ruiskutetaan niiden nikamien väliin joista kudos on häipynyt.
        Aivan käsittämättömän suuret maailman markkinat olisi tiedossa Suomen lääketeollisuudelle ja kuinka paljon valtiot ja työnantajat ja vakuutusyhtiöt säästäisivät selvää rahaa.

Hyvä idea kloonaukselle! Mutta silti selkäranka on hankala paikka. Miten sä levität nätisti nikamat irti toisistaan kun ovat tottuneet olemaan puristuksessa? Laitan sitä uutta ainetta hermoradan ympäri? Sadasosa-millin väärä liike, ja potilaasta tulee vaippa-kansalainen. Ei kiitos :)

• korppis kirjoitti:

Olen huomannut, että jos liikun kaupungin asfalttikaduilla selkä ei tykkää, täällä luonnon helmassa pehmeällä ruohikolla liikkuminen ei tuo ongelmia.

Sulla varmaan tärähtää se nikama ja näin ollen murtumakin. Miten kauan ovat ennustaneet että kestää ennen kuin murtuma on täysin parantunut? Olet sen ehkä kirjoittanutkin jonnekin, mutta olen laiska lukemaan kaikkea.

Kokeilin joskus sellaiset keinuvat kengät joilla oli pyöreä pohja, ne oli ihanat, vaimensivat askelta kivasti. Lidlissä oli kympillä, ne on muuten aika kalliit. Tässä kuva:
        http://anna.fi/wp-content/uploads/s/f/editor/images/MBT_Chapa_birch211.jpg

• "humps"

Huomaa kuitenkin että idea ei ole hytinän.
        Eikä se ole minunkaan.
        -
        Sydän tehdään koko-naisen side-kudos-mallin pohjaan.
        Siihen ei toistaiseksi riitä pieni pala.
        Joten se siitä nikamastakin.
        Huomautan, että side-kudos ei välitä siitä kenen soluja siihen kiinni kasvaa.
        Eli se ei koskaan hylji.
        Niin ja, kasvava kudos ei tuhoa viereistä kudosta koskaan.
        Jos se ei ole Syöpä-kudos.
        Hermot eivät siis ole vaarassa.
        -
        Jos/Kun tekniikka kehittyy siihen asti että" "vain pieni pala riittää".
        Olemmekin ja elämmekin keskellä Frankesteinin maailmaa.
        Hitlereitä siellä, Stalineja tuolla, Churchill ja Roosevelt joka puolla.
        Kyllä sitä silloin Veri taas lentää :)

H.

• hunksz kirjoitti:

"humps"

Huomaa kuitenkin että idea ei ole hytinän.
        Eikä se ole minunkaan.
        -
        Sydän tehdään koko-naisen side-kudos-mallin pohjaan.
        Siihen ei toistaiseksi riitä pieni pala.
        Joten se siitä nikamastakin.
        Huomautan, että side-kudos ei välitä siitä kenen soluja siihen kiinni kasvaa.
        Eli se ei koskaan hylji.
        Niin ja, kasvava kudos ei tuhoa viereistä kudosta koskaan.
        Jos se ei ole Syöpä-kudos.
        Hermot eivät siis ole vaarassa.
        -
        Jos/Kun tekniikka kehittyy siihen asti että" "vain pieni pala riittää".
        Olemmekin ja elämmekin keskellä Frankesteinin maailmaa.
        Hitlereitä siellä, Stalineja tuolla, Churchill ja Roosevelt joka puolla.
        Kyllä sitä silloin Veri taas lentää :)

H.

Jep. Taidat olla oikeassa, olin lyhytkatseinen kun tätä pähkäilin. Lähenee jo Graalin maljaa, ollaanko sellaiselle koskaan valmiit.

Hermot on aina vaarassa, ei kasvun, mutta toimenpiteiden.

• hmp.f kirjoitti:

Sulla varmaan tärähtää se nikama ja näin ollen murtumakin. Miten kauan ovat ennustaneet että kestää ennen kuin murtuma on täysin parantunut? Olet sen ehkä kirjoittanutkin jonnekin, mutta olen laiska lukemaan kaikkea.

Kokeilin joskus sellaiset keinuvat kengät joilla oli pyöreä pohja, ne oli ihanat, vaimensivat askelta kivasti. Lidlissä oli kympillä, ne on muuten aika kalliit. Tässä kuva:
        http://anna.fi/wp-content/uploads/s/f/editor/images/MBT_Chapa_birch211.jpg

hmp.f@ Ennustetta paranemiseeni ei oikeastaa ole. Paraneminen lie yksilöllistä. 5.6 tulee kolme kuukautta vammautumisestani. Syyskuun alussa selkä kuvataan ja silloin tiedän missä vaiheessa luutuminen on. Olin aluksi liian opitimistinen kuvittelin kolme kuukautta riittävän, mutta olen tajunnut, että paraneminen vie puoli vuotta tai vielä enemmän. Pääasia, että ensi vuonna pääsemme toteuttamaan matkasuunnitelmiamme, jotka ovat taas hieman muuttuneet sitten viime suunnitelmiemme.

• eppu2

Tämän päivän olen pitkästä aikaa kotona.
      Juossut asioilla ja selvittänyt mökillä kertynyttä pyykkivuorta.
      Huomenna suunta plantaasille. Mökillä on nuoria tällä hetkellä.
      Tuota glucosamiinia olen käyttänyt muutaman vuoden. Monta kertaa yrittänyt lopettaa, vaan viikon päästä alkaa lonkka ja polvi kiukuttelemaan.
      Kai se senkin teho loppuu jossain vaiheessa, jos 100-vuotiaaksi elää.

• Piipahdin itsekin kirkolla pyykin pesussa. Kun olin paluumatkalla ostoksilla alkoi satamaan. Vettä tuli kuin aisaa ja olin tyytyväinen, nyt varmaan mökin pihapiirikin sai osansa, mutta ei. Ajaessani mökin pihaan koin pettymyksen ei tipan tippaa.

Asettelin pyykkinarut koivusta koivuun ja kirkolla pesemäni kylpytakit, pyyhkeet ja pöytäliinat narulle. Juuri kun homma oli tehty, alkoi satamaan.

En ollut murheissani puutarha sai kaivattua vettä.

Minulla on samoja kokemuksia glucosaminista, yritin lopettaa, mutta polvet alkoivat heti oireilla, ei enää, jatkoin, enkä lopeta ikinä.

Tänään, olen ollut maltillinen työmäärässä ja nostelussa olen käyttänyt tukiliivejä, tulos..... olen selvinnyt ilman kipulääkkeitä. Jess, kohta puolin kampean ylisille, mutta en vielä.

Olen muuten laihtunut, mikä on parasta kaiken oireiden keskellä. Liikunta se liikunta vaikka välillä niskat köyryssä ; ))

• Työtönselkäsairas

Selkäsairaus.
      Minulta leikattiin 4/5 L nikaman sivuilta luupalat, vähän poistaen ja hioiten mikrokooppileikkauksella 3 tunnin ajan. Toivuin leikkauksesta hitaasti kuunnellen selkäkuntoani.
      Kuulemma rakenteellinen vika ja sekin pysyvä. Pääasia on se, että hermopinne jäi pois.
      Voimistelen lihaksiani ja aktiivisesti liikkuen. Harrastan puutarhahommia, tietenkin lukuisia taukoja pidetään. Särkylääkkeitä popsin kerran päivässä nykyään, aluksi 3krt/pv.
      Glukomasiinia ostan sitten, kun rahatilanne sallii.
      Eipä ole helppoa elää niukasti Kelan turvin pitkällä sairauslomalla. Kun ikärasismi työelämässä vieläkin esiintyy.
      Saa nähdä, mitä kesä tuo tullessaan toipuneelle selkävaivaiselle työttömälle.
      Tämä ketju on tarpeellinen, joskohan jätetään muut seikat omaan arvoonsa.
      Tervetuloa KESÄ!

• Lääkäriltä kannattaa pyytää resepti glucosamiin se on voimakkaampaa kuin kaupan hyllyillä olevat tapletit. Tosin kelan korvausta ei niistä saa.

Olen pienituloinen eläkeläinen ja välillä pistää miettimään mitä ostaa. Olen yrittänyt pitää terveyttä edistävät tuotteet dosetissani. Ymmärrän sinua, kalkkitabletit loppu, enää yksi tabletti jäljellä, ne maksavat. Olen ylittänyt toukokuussa pubjettini. Toukokuu oli hintava kun laitoin mökkiä kesäkuntoon.

Toivon, että sinulla on läheisiä, jotka voivat auttaa, minulla on jos tiukkaa tekee.

Se on kesä!

• korppis1

Huomenta, aamuvoimistelu suoritettu. Naapurimökkiläiset saapuneet, ruohonleikkurin ääni herätti. Olen onnellinen koska ketju on edennyt asiallisesti. Jahka taas kapuan alas ja tarkkaan selkäni tilaa ja syön aamupalaa kommentoin. Sain ajatuksen eräästä kommentista. Ajatuksen joka voisi olla yksi keino leikkauksen jälkeisten kiinnikkeiden jättämien kipujen lieventämiseksi.

• Olen touhunnut koko aamun.
      Ajellut autolla enimmäkseen.
      Työnnellyt kärryä ostarilla.
      Ostin mm. lankki-harjan.
      Entisessä oli väärää väriä.
      Mustaa.
      Ostin myös sitä mäti-tahnaa tuubin.
      Sitä tahnaa, jonka Turskat ovat teloitetut eläin-ystävällisen siististi.
      Vegaanikin olisi ilahtunut, jos olisi obduktiot nähnyt
      -
      "Minun nikamani nuljahti hänet kun näin
      väli-levykin varmaan kääntyi väärin-päin.

Vaan ei se haittaa kauneuskin hänessä vaivaa
      se minun rankani Skolioosiin taivuttaa."

Niin, ei sattunut yhtään koko aamuna.
      Kuten ei satu muinakaan aamuina.
      Syökää mätiä!

H.

• Olen kalan syöjä, tykkään mätitahnasta, myös pähkinät kuuluvat päivittäiseen ruoka-annoksiini. Aamupalani koostuu puurosta, leivästä, kinkku-, juusto- tai savulohisiivulla ja vasta sen jälkeen kahvia, kuten nyt tässä naputellessa.

Jos ihmisellä sattuu olemaan ns. kova vatsa kuten minulla aika ajoin, olen löytänyt ratkaisun ongelmaani, purkillinen bona-luumusosetta. Yksi purkillinen iltaisin ja aamuistunto onnistuu vaivatta.

Tämä on tosi hyvä vinkki terveyttä ja sairauksia käsittävään blogiin.

Minuunkaan ei satu, mutta ruoho odottaa lyhentäjää, voi olla, että sattuu hieman myöhemmin.

Syökää kanaa. Petze on perusterve, hän syö kanaa.

• "korppis"

Kun minä olen kotona.
        Tai mökillä.
        Juon AINA aamulla ensin kaksi mukia Kahvia ilman muuta kuin Sokeria.
        Se takaa että kovaa vatsaa ei koskaan tule.
        Eikä siis pukamiakaan.
        Samasta syystä Juustoni ovat aina täys-rasvaista luomua.
        -
        Muistahan ruohotellessasi että hyvä ryhti kaunistaa naista aina.
        Samalla se pitää nikamat oikeassa asennossa.
        Älä siis keikkaile tai kumartele selkääsi vetäessäsi tai työntäessäsi.
        -
        Palstalla oleilee eräs miehen-tuntuinen nimmari.
        Hän tietää minun arvostavan Kanan-Pojan paisti-leikkeitä rasvoineen.
        Ne nivelet nääs :)

H.

• Kiitos neuvosta ; ) Otan ryhdin tarkkailuun kun käynnistan Stigani ;)

• Taas on menty nurkan taakse sillä aikaa kun en ollut linjoilla.

Päivä on ollut upea ja lämmin.

Leikkasin nurmikon, sieviselin paikat trimmerillä ja hikisen työn jälkeen pulahdin Nuakseen. Ajoin kirkolle, nukuin päikkärit siellä, selkä ei tykännyt nurmikon leikkauksesta, joten jouduin otttamaan 300mg buranan.

Ilta oli aurinkoinen, lämmin istuimme Petzen kanssa laituriterassilla. Juustopaloja, oliiveja sekä viinirypäleitä, valkoviiniä.

Huomenna alkaa viilenemään näin sanottiin uutisissa, joten illan istujaiset laiturilla siirtyvät sisätiloihin, mutta vielä on kesää jäljellä.

Ikävää, että valmistujaisjuhliin kelit kylmenevät, toivon kuitenkin kaikilla joiden perhepiirissä juhlitaan valmistujaisia lämmintä mieltä vaikka pohjoistuuli tulisikin kuokkavieraaksi.

• Edesmennyt vaimoni sai heidät kävelemään, hän on pois--siksi luntu laulaa koko ajan kun olen ulkopaikalla.

Katten on pois siksi hän.

Elämä ei kuole, siis sielu näkee.....

• xx9 kirjoitti:

Edesmennyt vaimoni sai heidät kävelemään, hän on pois--siksi luntu laulaa koko ajan kun olen ulkopaikalla.

Katten on pois siksi hän.

Elämä ei kuole, siis sielu näkee.....

Edesmenyt vaimosi sai heidät kävelemään. Ketkä heidät?

Linnut lautaa siitä huolimatta elämmekö tai emme.

Sielu elää, elämä on vain nyt.

• Eräsmukanakommenteissa

Hyvä aloittaja, ei taidettu kuunnella kunnolla kuinka selkä tai keho huutaa, lepo, lepo! Turha tehdä suorituspakoitteisesti selkäleikkauksesta jälkeen. Onhan kesää vielä jäljellä. Just nautitaan, ainakin minulla. Pienen ja monipuolisen homman jälkeen tulee hyvä mieli lukuisessa tauossa kun huomaa että selkä ei väsy liikaa. Ei tarvittu särkylääkettä. Jaksuja!

• Eräsmukanakommenteissa kirjoitti:

Hyvä aloittaja, ei taidettu kuunnella kunnolla kuinka selkä tai keho huutaa, lepo, lepo! Turha tehdä suorituspakoitteisesti selkäleikkauksesta jälkeen. Onhan kesää vielä jäljellä. Just nautitaan, ainakin minulla. Pienen ja monipuolisen homman jälkeen tulee hyvä mieli lukuisessa tauossa kun huomaa että selkä ei väsy liikaa. Ei tarvittu särkylääkettä. Jaksuja!

Huomenta@

Kuuntelenhan minä kehoani. Kuten kirjoitin ajoin kirkolle ja otin päikkärit, mikä sinänsä ei ollut tarkoitus vaan alkoi ramasemaan ruoan jälkeen. Selkäleikkauksessa en ole ollut, joten siitä toipumiseen ei minulla ole kokemusta. Tuo ruohikko, joka tunttuu saaneen nimen "nurtsi", ei leikkaa itse itseään joten sen leikkuu on jäänyt emännälle.

Olen mato nukkumaan, johtunee ulkoilmaelämästäni. Yön aikana selkäni rentoutuu ja aamut alkavat jouhevasti ; )

• Ja sitten vähän blogia Dalan rannalta, jossa uimakausi on alkanut ja kylän lapset ovat riisuneet talviturkkinsa ja olivat eilen oikein joukolla uimarannalla. Iltapäiväkävelyllä Lutusen kaa kokeilinkädellä vettä ja se oli sellaista tyyppi 18 asteista, ei houkutellut mutta pikkutyttö tykkäsi että "kohtalaisen lämmintä". Minä odotan taas tapani mukaan että vesi lämpenee 22-asteiseksi ja sittenpulahdan. Matkaa kotioveltani uimarannalle on vain n. 300 metriä.
      Kävelimme eteenpäin polkua joen rantaa seuraten ja hieman kauempana oli laituri ja venepaikka ja siellä oli ryhmä isompia lapsia veneen kanssa urheilemassa. Isä ja äiti istuivat rantakoivun katveessa ja joivat virvoitusjuomia. Kesäistä ja idyllistä pienen kylän elämää.
      Lutunen leikkasi nurtsin eilen ja minä tuuletin vuodevaatteet ja patjan kesähuoneesta sauna/verstasrakennuksesta. Illalla tulee yövieraita ja tytär on uhannut majoittautua sinne ja antaa vierashuoneen anoppinsa käyttöön.
      Ei ole nyt tällä kertaa vaivoja valitettavaksi.
      Aurinkoista viikonloppua korpeen ja muuallekin
      t.
      P

• Paloma@

Heräsin aamulla kello yhdeksän tienoilla ukonilmaan. Kampesin alakertaan ottamaan tietsikan ja telkun johdot pois töpselistä, katsoin ulos, tuuli vinhasti. Onneksi kukkapotit olivat somasti paikoillaan, joten ei syytä huoleen. Kömmin takaisin ylisille, nukahdin uudestaan ja heräsin yhdentoista korvilla uneen, että sinä ja poikasi tulitte uneeni. Kysyin pojaltasi miten sopeuduit kun tulit aikoinasi Ruotsiin, hän vastasi "Olin pieni enkä muista muuta elämää kuin elämäni täällä Ruotsissa". Outo uni ; )

Tulevana viikonloppuna ei taida Korpi kylpeä auringossa, vaan tuulessa ja vesisateessa sekä 10 C lämpötiloissa. No lie aika suunnata kirkolle ja elää kaupunkielämää muutama päivä. Pitänee nostella kukat kuistille ja peitellä kasvimaan kurpitsan alut, sillä yöllä voi olla, että lähennellään lämpötiloissa nollaa.
        Onneksi kaikki naapurit ovat mökeillään, joten voi jättää paikat muutamaksi päiväksi.

Olen saanut elää täällä mökin kätköissä upeaa alkukesää koko toukokuun. Tuntuu, että olen jopa hiukkasen erakoitunut, lie henkisesti terveellistä palata välillä ihmisten ilmoille. Onneksi on mistä valita, vaikka oikeesti, kahdessa paikassa elämisellä on omat puolensa. Elämiskustannukset kaksinkertaistuu.

Minunkin vaivat jäivät ylisille nukuttuani pitkän yöunen. Onneksi minulla on hyvät unenlahjat. Kivutkaan eivät tressaa uniani.

Tuulee on navakasti, pitää käydä sitomassa ressut kalusteiden suojaksi. Onneksi ei ole mihinkään kiirettä eikä tekemättömät työt vaivaa.

Uimisesta sen verran, että olen jo kolme kertaa pulahtanut Nuakseen. Rantavedessä ei ole Talvivaaran jätteitä, mutta siitepölyä senkin edestä.

• Uimiseni rauhallinen etu-raja on Juhannus.
      Silloinkin katson vesi-mittaria laiturilta ennen kuin hyppään.
      En pelkkää kalenteria.
      -
      Ilta-päivällä pitää autoilla loput viikon-loppu-ostoksista.
      Lauantai-aamu-autoilu on aina pyhitetty kundien kanssa lörpöttelyyn.
      Sekä VKL-I-sanomien ostoon ja läpi-käyntiin.
      -
      Ei ollut uusia perunoita vielä ihan oikeita.
      Purkki Silliä on kuiten J-kaapissa.
      -
      Miksi vuokra-kasarmi-alueille ei rakenneta piha-suihkuja kuten uima-rannoille?
      Olisi kiva kiljua siellä lasten äitien kanssa.
      Lihaksikkaana.(anteeksi flegu)
      -
      Olen ostanut Benecolia.
      Lääkärin määräys.
      Miten voikaan hento ja kaunis nainen pakottaa miehen pois aidosta rasvasta.
      Pitkin, kaunein hanpain myönsi kuitenkin luvan käyttää Voita kaloissa.
      Toivottavasti aloittaja kitkee tillinsä, ilman selkäänsä itkemistä.

H.

• Pitänee lisätä:
        Marevan-asiakas saa luvan välttää liian rasvaisia kaloja.
        Kyllä minä kuitenkin Perunaa Silli-voilla.
        Vuotakoon veri!
        Minä nautin!

H.

• Olen peukuttanut sinua, Hunksz.
      Osaat siis blogata ihan sujuvasti. Jokainen lauseesi oli helppotajuinen jo ensi lukemalta.
      Benecol on aivan tarpeeton tuote. Onko lääkärisi margariinitehtaan palkkalistoilla? Minä käytän rapsi/rypsiöljyn ja voin seosta paistamiseen, bregottia merisuolalla voileivän päälle ja Lutunen syö pelkkää voita leivän päällä. Hoikka kuin palmu savannilla ja hyvät kolesteroliarvot.
      Kotimaiset perunat ja kotimaiset mansikat ja kotimainen parsa nyt kaupoissa: tänä viikonloppuna herkutellaan grillatulla lohella ja uusilla perunoilla, Jälkiruuaksi suklaamarenkijäätelöä ja ruotsalaisia mansikoita. Sitten lasi viileää, vaalea roseeta punssiverannalla, ihaillen auringonlaskua Dalajoelle. Miehet voi ottaa ehkä olutta tai whiskeyn (nyt juotan Lutuselle bourbonia kun se on vähän ihastunut sen makuun juuri kuin spesiaaliagentti Gibbs Navy CIS:sta.) Elämä on hyvää ja saa olla kiitollinen niin monesta asiasta. Ei tarvi jättieläkettä tai paljoa maallista mammonaa. Ja ei kukaan ole liikaa, koska en voisi koskaan olla se joka menee sanomaan kuka joutaisi pois.

• "Paloma.se.co"

Niinno(hym.ujosti)
        -
        Ei se tyttö sillee määränny.
        Varmaan ei tiennyt Benecolistakaan.
        Mutta entinen esi-mieheni Kolestroli laski terveelliseksi jo 10V. sitten.
        Silloin minäkin vielä nauroin hänelle.
        -
        Voi että, kuinka tuo nauru pääsee aina liian hereästi.
        Viisaus on paljon jähmeänpää.
        -
        Epäilen sinun soudattavan lutustasi liikaa.
        Ei tollaset arvot ole miehekkäitä :)
        On kuin korppiksen selkä miehelässä.
        Tuttu on teeveesi tuttu.

H.

• Vuodet vierivät, ikää lisääntyy, lapsemme valmistuivat, useimmilla meistä
      on jo lapsenlapsia valmistumassa. Itse kirjoitin ylioppilaaksi Seinäjoen lukion iltalinjalta vuonna 1981. Katselin vanhoja valokuvia, ihania muistoja. Suvivirsi liikuttaa aina sisintäni. On se niin kaunis laulu.

Tuulee, on vilpoista, mutta aurinko paistaa. Olen kirkolla tarvitsin lepoa. Olen levännytkin kellon ympäri nukuin.

Kirjoitin tuonne aijemmin, että olen erakoitumassa. Ihan tosi kaipaan yksinäisyyttä. Mökillä aika kuluu työn touhussa ja usein rasitan itseäni liikaa. Tapaan Petzeä päivittäin, mutta joskus haluan olla vuorokauden ihan yksin. Eilen alkoi tuo paarisuhteeni vuorokausi vapaa ; )

• Tuosta viimeisestä lauseestani voisi vetää monenlaisia johtopäätöksiä, mutta oikaisen ennen kuin mielikuvitus alkaa laukkaamaan. Parisuhteesta ei paarisuhteesta ; )

• Vieraat lähteneet, päikkärit nukuttu, auton takakontti vieläkin täynnä kamaa. Kirpparilla puhalteli raikas pohjoistuuli ja oli melkein toppatakkisää, vaikka aurinko paistoi heleästi. Tytär ja poika olivat molemmat siellä ja me toimimme tukijoukkoina: hoidimme poikia ja veimme piknikkikorissa voileipiä ja kahvia myyjille. Kauppa kävi heikonpuoleisesti, mutta paranee varmaan kunhan sää lämpenee lisää.

• Alkuyötä@

Korpi kylpee puhurissa. Kävin päivällä laittamassa harsopeitteet kasimaalle ja kannoin kaikki pihapiirin kukkaset pitsikuistille, jonne myös laitoin lämpöpatterin pitämään huolta kaunokaisistani.

Ajoin kotiin, auton eturengas töksähti kotipihan kävelytien kivireunaan.
        Poika soitti myöhemmin, että olenko huomannut, että vänkärin puoleinen rengas on melkein tyhjä.

Ei kun huoltoasemall, jossa laitoin ilmaa renkaaseen, tuttu huoltomies tarkasti renkaan, eikä löytänyt mitään häikkää.

Myöhemmin illalla, saunan jälkeen tarkistin ja rengas oli kunnossa.

Minä vanhanaikainen muori luulin, että sisäkumi meni rikki, eihän nykyään mitään sisäkumeja autoissa ole. Liekö käynyt niin, jotta tönäisy oli pukannut ilmanpaineet pihalle. Katsotaan onko rengas kunnossa huomen aamulla.

Eilen alkoi eka ongelmat autossa, joten ei yhtä ilman kahta toivottavasti ei kolmatta.

Näissä nykyautoissa on tietokonesysteemit, jos tietokone näyttää, että lisää öljyä, niin silloin on lisättävä öljyä. Mutta kun lisäys pitäisi kuitata, osoittaa, että vika on hoidettu tulee ongelma, miten.

Nää nyt on näitä nykyajan autojen jutskoja, opettavia, ehkäpä vanha rouvakin oppii.

Poika heitti suorilta käsin ratkaisuja auto-ongelmiin, mokomakin vaikka minulla on ollut ajokortti jo neljäkymmentä vuotta.

No joo, on kai nöyrästi opeteltava luottamaan nuorenpaan sukupuoleen näissä autojutskoissa.

Nyt nukkumaan, unittaa ; )

• Kävelä ihminen ei ole sairas!

Onko Suomi kuin Ruotsi.

• Kävelevä ihminen voi olla sairas.

Suomi ei ole kuin Ruotsi eikä koskaan tule olemaan.

• Ei mutta maan talous on nolla. Tekosairaat tekevät sen, en tarkoita sinua.

• Luulen olet teko sairas kuin koko Suomi ja luulet yhteiskunta maksaa kaikki.

Onko koko Suomi apina?

• Kuinka oli luulin asuit muualla....

• Paloma --saat varmaan suuret eläkkeet muualta kuin Ruotsista?

• Olet Korppi siis eläin, heillä on lyhyt aika elämässä----olen lukenut .....

• Avustuksien avulla elämä pitäisi lopettaa hyvin aikaisin kaikkialla maailmassa.

Siinä määrin kuin talous vaatii.

• Lopettaakaa apinoiden kirjoitukset, sillä ei ole mitään totuutta.

• Totuusontoisenlainen

Paitsi jokaisella omansa.

• de-meter

Onkohan minulla tarjota sairaan hyvää selviytymistarinaa ? Kun sisko sairastui yllättäen ja kuoli viisi viikkoa sairastettuaan, olin itsekin täysin romuna, Vuosien takaiset vaivat: iskias ja asentohuimaus hyökkäsivät päälle ja tuntui että uuttakin kipua ilmaantui harva se päivä. Ainakin minun kohdallani kroppa ja psyyke sairastavat, surevat, yhdessä. Aika , liikunta ja kotikuntoutus ovat purreet, eivätkä vaivani nyt olleetkaan sellaisia, että ne olisivat vieneet toimintakykyä, elämänhalua ja -iloa ne kyllä verottivat.
      On muuten ollut kiva lukea tätä ketjua. Näkee, miten paljon meillä on arvokasta kokemusta jaettavaksi, vertaisuutta ja kohtalonyhteyttä. Hyvä me..))

• "de-meter"

Kivaa vai?
        Menehän ottamaan osaa aloitukseeni lapsista.

Luultavasti, autoni ilma-kanaviin ohjaamastani kylmästä ilmastointi-ilmasta.
        Johtuen sain keuhko-putken-tulehduksen.
        Kröhinnän ja aivastuksien vuoksi, poistin vessasta kaiken imeväisen.
        Ja aloin aivastella istuen pytyllä.
        Yritin olla kiinittämättä huomiota mitä kaakeleilla valui.
        Kuivailin toisinaan nenäänikin.
        Loppuun asti väsyneenä menin rojahtamaan sänkyyni talous-paperi-rulla
        kainalossani.
        Tyyny-liinat ovat nyt parvekkeella kuivumassa.

"Kaikkia ulos-anteja ei pidä raapia jälkeen-päin"

Jakaen sairtaasti limaa kanssasi.

H.

• de-meter

Tulihan se blogi sieltä, hunksi..)) Vaikka johan sait kehut aikaisemmastakin...
        Myötätuntoa ei kyllä tupakkamiehelle irtoa tuosta kehkoputken tulehduksesta.
        Sen saa mitä tilaa, sanoisin. Paranemista nyt kuitenkin.

• siilimuori3
        de-meter kirjoitti:

Tulihan se blogi sieltä, hunksi..)) Vaikka johan sait kehut aikaisemmastakin...
        Myötätuntoa ei kyllä tupakkamiehelle irtoa tuosta kehkoputken tulehduksesta.
        Sen saa mitä tilaa, sanoisin. Paranemista nyt kuitenkin.

Veit sanat suustani tupakan suhteen. Muka että ilmastoimti ;).

• Tässä tuhahduksen menneiden päivien blogi.

Mun täytyy ehkä vähän vastahakoisesti ;) kiittää sua tästä ketjusta, Korppis. Kun selkäni repsahti, olin siihen itse syyllinen. Tykkäsin ihan sikana hölkätä, ah se oli niin ihanaa. Mun juttu, vapaus ja terapia. Tunsin itseni Voimakkaaksi ja jänteväksi. Namnamnam. Jouduin lopettamaan, koska se saattoi olla syy siihen että välilevyt painui kasaan ja kului, se hakkaava liike selässä ei ollut hyväksi ainakaan.

Nyt kun sulle kirjoitin niistä keinupohjakengistä, rupesin itse googlaamaan niitä ja kas, oi kas! Niitä löytyy juoksukenkinä, supervaimennettuina! Aivan sairaan kalliita, mutta sellaisia on! Kävin ensin torstaina yhden koelenkin heittämässä mun vanhoilla asicseilla, eilen meni selkäkivuissa napaa jatkuvasti imaisten. Mutta tänään on jo kunnossa. Ja hain ne kengät. Siinä kaikki mitä törsään itseeni tällä vuodella, sen verran rahaa paloi. Katson että tämä on investointi sairaskassaan.

Tänään on se päivä, tänään kokeilen. Olo on kuin lapsena ennen jouluaattoa, tuleeko se pukki vai ei. Täytyy saada ruusupenkki perattua ensin, jos vaikka käy huonosti enkä pääsekään viikkoon kumartumaan :)

Tuli muuten mieleen yksi juttu minkä kannattaa välttää selkäsairaana - autolla ajelua. Näin sanoi fysioterapeuttittini, ja sen olen karvaasti muutaman kerran itsekin todennut. Auton pienoinen tärinä tekee että nivelet selässä joutuu ihan erilaiseen rasitukseen.

• Pitkäselkäinen

Jaaah, siippani on tuollainen "selkäsairas", ei vakavasti, mutta vikaa, vaivaa ja särkyjä on riittänyt. Hän on myös ammattiautoilija, istuu autossa työkseen. Jos istuu hyvässä asennossa, voihan se "tärinä" käydä hieronnasta. Kai. Vai?

• Pitkäselkäinen kirjoitti:

Jaaah, siippani on tuollainen "selkäsairas", ei vakavasti, mutta vikaa, vaivaa ja särkyjä on riittänyt. Hän on myös ammattiautoilija, istuu autossa työkseen. Jos istuu hyvässä asennossa, voihan se "tärinä" käydä hieronnasta. Kai. Vai?

Ei, ei käy. Tiedätkö miten käy kaadat jauhoja purkkiin ja pikkasen tärisytät sitä hetken aikaa? Ne painuu kasaan. Noin käy selällekin. Näin fysioterapeuttini selitti.

Vähintään pieni tyyny ristiselän taakse tueksi. Mun mielestä sellaisia myydäänkin, ihan sitä varten tehtyjä.

• expimot
        Pitkäselkäinen kirjoitti:

Tänään juuri luin asiaa sivuavan artikkelin.
        Tässä pari sitaattia ja linkki juttuun.

"Pitkät istumarupeamat passivoivat pakaralihaksia, ja niiden heikkous tekee hallaa myös muulle keholle."

"Pakaroiden passiivisuus kiristää lonkan koukistajalihaksia, ja selkärankakin voi vääntyä mutkalle. Asentovirhe aiheuttaa helposti selkäkipuja. Varsinkin huono istuma-asento aiheuttaa turhaa kireyttä lonkankoukistajiin. Lantio ei pääse taipumaan eteenpäin, ja selkä voi sen vuoksi kipeytyä. Pitkän päälle kivut voivat käydä jopa kroonisiksi."

Eli laita siippa tekemään pehvatreeniä, tulee terveempi selkä ja bonuksena komeat pakarat.

http://www.iltalehti.fi/elintavat/2016060621686852_el.shtml

• Istuminenkuolettaa

Tyyny on, no. istuma-asennon petraamiseksi. Selkä on ihan nyt myöhemmällä iällä kuvattu, joten ihan fakta tieto, että kipu ja särky johtuu selästä, ei esim. peffasta.

Lääkärin ohje pikkuvikaan selässä, jolle ei tehdä mitään, oli että keskivartalon lihakset täytyy pitää hyvässä kunnossa. Salille olen hätyytellyt, ehkä hän malttaa mennä sinne seuraavassa elämässä. Ehdotin myös Pilatesta, johon hän vastasi: "mitään tansseja en ala harrastamaan".

Jotta perusesimerkki ihmisestä, joka kärsii, kipuilee ja kuuntelee särkyjä mieluummin kuin tekee yhtään mitään niitten poistamiseksi. Paitsi nappaa pillerin silloin tällöin. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

• Rankaajalihasta

Paitsi että ihminen ei ole jauhopurkki. Tai hmmm ... ehkä pullan mutustajat ovat.

• Istuminenkuolettaa kirjoitti:

Tyyny on, no. istuma-asennon petraamiseksi. Selkä on ihan nyt myöhemmällä iällä kuvattu, joten ihan fakta tieto, että kipu ja särky johtuu selästä, ei esim. peffasta.

Lääkärin ohje pikkuvikaan selässä, jolle ei tehdä mitään, oli että keskivartalon lihakset täytyy pitää hyvässä kunnossa. Salille olen hätyytellyt, ehkä hän malttaa mennä sinne seuraavassa elämässä. Ehdotin myös Pilatesta, johon hän vastasi: "mitään tansseja en ala harrastamaan".

Jotta perusesimerkki ihmisestä, joka kärsii, kipuilee ja kuuntelee särkyjä mieluummin kuin tekee yhtään mitään niitten poistamiseksi. Paitsi nappaa pillerin silloin tällöin. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

Tuossa yksi väärä-usko joilla monella on selän kunnon suhteen, kun se alkaa repsahtaa ruvetaan treenaamaan vatsa- ja selkälihaksia. Sinänsähän niitä kyllä kannattaa reenata, mutta ei se selkäsärkyyn välttämättä mitään auta. Pilateksesta olisi taatusti apua.

Ne on ne pienet lihakset vatsan uumenissa joita pitää vahvistaa. Uudestaan lääkäriin ja lähete fysioterapeutille! Sieltä saa hyvät ohjeet ja valvonta että niitä tekee oikein. Jos niitä tekee väärin, ne voi jopa olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Mutta ihminen on laiska ja saamaton luonnostaan, eikö. Miettii enemmän miltä näyttää pilatestunnilla kuin sitä, että selkäsärystä olisi kiva päästä. Kyllä mä myönnän kans, että eilen ei tullut illalla lankutettua, vaikka pitäisi tehdä se aamuin illoin.

• expimot
        hmp.f kirjoitti:

Tuossa yksi väärä-usko joilla monella on selän kunnon suhteen, kun se alkaa repsahtaa ruvetaan treenaamaan vatsa- ja selkälihaksia. Sinänsähän niitä kyllä kannattaa reenata, mutta ei se selkäsärkyyn välttämättä mitään auta. Pilateksesta olisi taatusti apua.

Ne on ne pienet lihakset vatsan uumenissa joita pitää vahvistaa. Uudestaan lääkäriin ja lähete fysioterapeutille! Sieltä saa hyvät ohjeet ja valvonta että niitä tekee oikein. Jos niitä tekee väärin, ne voi jopa olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Mutta ihminen on laiska ja saamaton luonnostaan, eikö. Miettii enemmän miltä näyttää pilatestunnilla kuin sitä, että selkäsärystä olisi kiva päästä. Kyllä mä myönnän kans, että eilen ei tullut illalla lankutettua, vaikka pitäisi tehdä se aamuin illoin.

"Miettii enemmän miltä näyttää pilatestunnilla kuin sitä, että selkäsärystä olisi kiva päästä."

On muuten vapauttavaa kun päästää irti siitä "miltä näyttää"-rajoitteesta.
        Teen usein lenkillä erilaisia spurtteja, loikkia ja askelkyykkykävelyä, eikä stressaa yhtään miltä näyttää muiden silmään.

"Kyllä mä myönnän kans, että eilen ei tullut illalla lankutettua, vaikka pitäisi tehdä se aamuin illoin."

Minäkin olen viritellyt tuota lankutusta takaisin pitkän tauon jälkeen. Kauanko jaksat kerrallaan?

• Ihanoikeatieto

Hyvin treenatut keskivartalon lihakset tukevat ja pitävät huonon / huonossa asennossa olevan rangan paremmin paikoillaan ja silloin särkyjäkin on luultavasti vähemmän. Ei ehdottomasti huono juttu.

• kylmätotuus
        hmp.f kirjoitti:

Pitkä on tämä ketju ollut ja monenlaisia ohjeita selänhoitoon on kirjoitettu.

Tulenpa nyt kylkeäsi raapimaan, koska kirjoitit, että on hyödytöntä keskittyä vatsalihasten treenamiseen.

Minulla oli todella kivulias selkä vuosia ja jouduin lepuuttamaan sitä kävellessäni vähän väliä pysähtymällä ja oikaisemalla kroppani.

Fysioterapeutilta sain ohjeet selänkuntoutukseen. Ne olivat hyvin yksinkertaisia, eivätkä mitään rehkimistä vaativia.

Tärkeintä oli vahvistaa (olemattomia) syviä vatsalihaksiani, jotka tukevat selkää. Harjoitusohjelma sisälsi myös selkälihaksia vahvistavia liikkeitä.

Kuntopyöräily kuuluu myös ohjelmaan.
        Kävelylenkkien hän sanoi olevan pahinta myrkkyä selälleni. Sen sijaan hän suositteli vesiliikuntaa.

En olisi ikinä uskonut, että noinkin helpoilla liikkeillä saisin selkäni kuntoon, mutta niin vaan kävi.

Olen nyt tehnyt harjoituksia puolisen vuotta ja olo on huomattavasti parempi.
        Toki selkäni vieläkin joskus oikuttelee, mutta kuntoutusaika on ollut lyhyt.
        Jos selkä alkaa kiukutella, käyn makuulle ja nostan jalat jumppapallon päälle n. 90-asteen kulmaan ja lepäilen siinä.

Selkäkipuni johtuvat nikamienkulumisesta ja pienestä ahtautumasta selkäydinkanavassa.
        Tuskinpa kuitenkaan joudun "puukkotappeluun", jos jatkan treenaamistani säännöllisesti?

• expimot kirjoitti:

"Miettii enemmän miltä näyttää pilatestunnilla kuin sitä, että selkäsärystä olisi kiva päästä."

On muuten vapauttavaa kun päästää irti siitä "miltä näyttää"-rajoitteesta.
        Teen usein lenkillä erilaisia spurtteja, loikkia ja askelkyykkykävelyä, eikä stressaa yhtään miltä näyttää muiden silmään.

"Kyllä mä myönnän kans, että eilen ei tullut illalla lankutettua, vaikka pitäisi tehdä se aamuin illoin."

Minäkin olen viritellyt tuota lankutusta takaisin pitkän tauon jälkeen. Kauanko jaksat kerrallaan?

Eilen illalla lankutin 1 m ja 17 s, mutta surkeassa kunnossa olen taas. Kun sanon että ihminen on laiska hoitamaan itseään, puhun kokemuksesta. Lankuttelen nyt taas vaihteeksi, koska tuli kesä ja pitää kyykkiä puutarhassa. Joskus pystyin 5 min, mikä on jo tylsää harjoittelua, ja pitää ruveta keksimään jalkojen nostoa ja kiertoa.

Sinänsä outoa, että vaikka teen sitä kuinka, niin aina on pieni tärinä päällä. Kun katselee netissä lankuttajia, niin tosi puhtaasti vetävät.

• kylmätotuus kirjoitti:

Pitkä on tämä ketju ollut ja monenlaisia ohjeita selänhoitoon on kirjoitettu.

Tulenpa nyt kylkeäsi raapimaan, koska kirjoitit, että on hyödytöntä keskittyä vatsalihasten treenamiseen.

Minulla oli todella kivulias selkä vuosia ja jouduin lepuuttamaan sitä kävellessäni vähän väliä pysähtymällä ja oikaisemalla kroppani.

Fysioterapeutilta sain ohjeet selänkuntoutukseen. Ne olivat hyvin yksinkertaisia, eivätkä mitään rehkimistä vaativia.

Tärkeintä oli vahvistaa (olemattomia) syviä vatsalihaksiani, jotka tukevat selkää. Harjoitusohjelma sisälsi myös selkälihaksia vahvistavia liikkeitä.

Kuntopyöräily kuuluu myös ohjelmaan.
        Kävelylenkkien hän sanoi olevan pahinta myrkkyä selälleni. Sen sijaan hän suositteli vesiliikuntaa.

En olisi ikinä uskonut, että noinkin helpoilla liikkeillä saisin selkäni kuntoon, mutta niin vaan kävi.

Olen nyt tehnyt harjoituksia puolisen vuotta ja olo on huomattavasti parempi.
        Toki selkäni vieläkin joskus oikuttelee, mutta kuntoutusaika on ollut lyhyt.
        Jos selkä alkaa kiukutella, käyn makuulle ja nostan jalat jumppapallon päälle n. 90-asteen kulmaan ja lepäilen siinä.

Selkäkipuni johtuvat nikamienkulumisesta ja pienestä ahtautumasta selkäydinkanavassa.
        Tuskinpa kuitenkaan joudun "puukkotappeluun", jos jatkan treenaamistani säännöllisesti?

Kävelylenkit sulle myrkkyä? Vaikka olen aika lailla selkäsärkyisiä tavannut (on muuten aika yleinen vaiva), niin tämä oli ensimmäinen kerta kun kuulen tuon. Liekö se vaivan laatu joka sen aiheuttaa, selkäytimen ahtautuma, eli jos jokin on vaarana painaa hermoa.

Hyvä että korjasit mut, etten jakele vääriä neuvoja. On vaan pakko todeta, että lääkärin tutkimus ja lähete fysioterapeutille on paras lääke :) Moni ihminen jättää sen fysio-osuuden pois, koska kuvittelevat että lääkäri tietää ja osaa kaiken. Mutta fysioterapiaa on ihan oma alansa, ja tietävät joistakin asioista jopa paremmin kuin lääkäri. Jos se on hyvä ammattissaan.

Melkein kahdeksankymppistenkin selät leikataan, että hoidetaan me vaan liikunnalla niin kauan kuin jaksetaan, mennään sitten vasta veitsen alle kun puhti loppuu :)

• flegmaatti

Selviytyminen on vielä kesken. 5 vuotta sitten havaittiin yllättäen pakoputkessani ylimääräistä kasvustoa ja putkea lyhennettiin 30cm kuitenkin säästäen loppuklemmarin.
      Yritin pitää hieman huolta aerobisesta kunnosta mutta suoli tuli kurkistamaan kyljessä roikkuvaa ulostepussia. Ajaessani sairaalaan painoi auton turvavyö suolen takaisin siskuntaan.

Sen jälkeen on tehty 2 täydennysoperaatiota joista viimeinen 2 vuotta sitten. Alavatsani lihakset on revitty hajalle molemmilta sivuilta ja keskeltä.
      Toisen jälkeen sain 2:n viikon kuluttua ryhtyä kuntouttamaan mätipuolta nostellen selinmakuulla takaraivoani muutaman sentin lattiasta.
      Ennen viimeistä repimistä tein pitkiä lankkupitoja ( en siis sitä tavallista hooveria ) minuutin jaksoissa.
      Maastaveto oli palannut 180kg tasolle, leukoja meni 10:n sarjoissa ja pystypunnerrus 80kg.
      Viimeinen repiminen aiheutti ainoastaan 2kk katkon.

Yli vuosi sitten murtunut nilkka oli 2,5kk paketissa jona aikana yhden jalan kinkkaus pahensi aikanaan leikattua käyttöjalan polvea joka on alkanut olemaan mave ja tangon hack kunnossa vasta viime aikoina.

Lihasta on kadonnut 1kg/vuosi vauhtia jo kuuden vuoden ajan. Lepokaudet ovat olleet pahempia. Ensimmäisen lyhennyksen jälkeisten 3kk aikana vaakanäyttö tippui 6kg mutta tuli toisen repimisen jälkeen takaisin laardina.
      Sittemmin rasva on pysynyt kohtuullisella alueella, viimeeksi 16,0%.
      Lepokaudella kävi 19,7%:ssa. Miesten suositusalue on 10 - 20%.
      Käyn kerran vuodessa mittauttamassa PSA:n (eturauhanen) ja S-Teston.
      PSA oli 1,8 ( 0 - 6,7 ) ja S-Testo 40 ( 6 - 25 ) jotkut rajat näyttävät olevan 10 - 30 joten eiköhän tuossa tulosteessani olevassa 6 - 25 ole jo mukana ikäkerroin. En tiedä enkä välitäkään.

Tunnen itseni selviytyjäksi. Seuraava syöpäkontrolli on ensi viikolla.
      Olen niin optimistinen, että laboratoriovirheen vuoksi pois revityn 3:n hampaan sillan ja yhden vapaan hampaan tilalle on tulossa 2:n implantin varaan tehtävä silta = 3 hammasta.

• Hyvää alkanutta sunnuntaipäivää sairaan hyvät ystäväni ; )

Kuinkas se nallekarhu sairastaa laulu menikään, mutta uskon, että uni on paras lääke vaivaan kuin vaivaan, paitsi tietenkin uniapneaan ; (

Kylmää on Korvessa. Olen huomannut, että kylmä ilma tai olisiko ilmojen vaihtelut aiheuttavat kipuja. Helle-säällä tunnen itseni joustavaksi, mutta kylmä kangistaa.

hmp.f ja flegmaatti sain kuvan, että teillä on pakonomainen halu treenata troppaanne. Mietin eikö sellainen aamulla rauhallisesti ja säännöllisesti tehty lihasten, selän tukilihasten ja raajojen jumppa riittäisi. Lisäksi normaali hyötyliikunta.

Flegmaatin rasvaprosenttien ja kehon arvojen tiukka tarkkailu, eikö se ole tressaavaa?

Käyn verikokeissa kerrran vuodessa nyt kun vuotuiset syöpäkontrollit ovat osaltani ohi. Uskon, en tiedä, mutta ainakin oma kehoni ilmoittaa jos jossain kehon osassa on häikkää.

Demeter kirjoitit: "Aika , liikunta ja kotikuntoutus ovat purreet (näin se menee) eivätkä vaivani nyt olleetkaan sellaisia, että ne olisivat vieneet toimintakykyä, ...mutta....elämänhalua ja -iloa ne kyllä verottivat."

Minä taas koin, että vastoinkäymiset ovat lisänneet elämänhaluani ja iloani. Olen kokenut, että taistelu terveydestä on haaste, joka on tuonut onnentunteita kun eri paranemisen etapit on saavutettu ja lopuksi vastustaja on voitettu. Voinee tuntua oudolta, mutta en ole ikinä ollut tasaisen tien ihannoija kuten jo kirjoitin asfaltti on liian kova jalkojeni alle.

Uskon, että jos elämäni olisi mennyt ilman kolhuja, minusta olisi tullut ylpeä, suorastaan häikäilevä, mutta luoja on pitänyt huolen ja näyttänyt aika ajoin paikkani ja hyvä niin.

• flegmaatti

Treenamiseni ei ole pakonomaista vaan se on tärkeä osa sosiaalista elämääni ja erittäin tärkeää terveydelleni. Vuoden mittaan siihen tulee kaksi vähintään kuukauden mittaista taukoa ja lisäksi muutamia viikon ja kahden kestäviä katkoksia. Ei vaikuta pakonomaiselle.

Nuo aktiivijaksot 6krt/viikko ovat rappeutumisen hidastamisen ja elämisen laadun kannalta tärkeitä.
        Lekurit ja hoitsut ovat väittäneet nopeat leikkauksista toipumiseni osittain fyysisen kuntoni ansioksi, osittain positiivisesta asenteestani johtuvaksi.

Mikään kotilutkuttelu tai "hyötypuuhastelu" ei korvaa kunnon puntti-/salitreeniä.
        Kenellä riittää sykkeen yli 120:n ja lihasvoiman tarpeen yli 75% maksimista kattavaa, lihaksia monipuolisesti kuormittavaa hyötyliikuntaa säännöllisesti jokainen viikko vähintään tunti / päivä?
        Jos tehoaa niin kyse on itsepetosta tai sitten kunto on kertakaikkisen kehno ja sittenkin hyöty loppuu lyhyeen.

Kerran vuodessa tarkistan kehon koostumuksen InBody720 vekottimessa ja seuraan tapahtuneita muutoksia.
        Kerta vuodessa ei minua stressaa!
        Hb-tasoani seuraan useammin koska rentoutumisjaksojen aikana se putoaa joskus reippastikin. Pahimmoillaan 6:ssa viikossa 169 -> 157.
        Onhan tämä tietenkin viivytystaistelua mutta toistaiseksi on kiva tuntea olevansa äijä äijien joukossa eikä laahustava rahjus. Heijastuu muuten kaikkeen elämiseen ja olemiseen!

Tärkeintä kuitenkin on, että kukin on omaan tapaansa tyytyväinen.

• Korppis, en minäkään mikään himoliikkuja ole. Tämä oli vain mielekäs juttu mun elämässä josta jouduin luopumaan kehon rapistumisen takia.

Voisin rinnastaa sen siihen, jos sulle tulisi joku vaiva joka estäisi sut lentämästä keväisin Hollantiin, esim.

Lisäksi varmaan luonnekysymys, ite olen enempi kaikki-tai-ei-mitään-tyyppiä. Vasemmalla kädellä tekeminen ei ole mun juttu.

• henrjii

• henrjii kirjoitti:

Laitahan hyvä rouva lämpimää päälle, vaikka hyvältä muuten näyttää, ettet sairastu https://www.youtube.com/watch?v=HrD3aKi3rfM&list=RDHrD3aKi3rfM

Olen lisännyt vaatetustani, että ei tulisi holotna.

Tuosta linkistäsi tulikin mieleeni kysyä sinulta neuvoa. Kuopus vaihtoi autooni siirtymärenkaan. Uudessa eturenkaassa oli ruuvi pystyssä, joten se oli tyhjentänyt renkaan. Oletan, että minun ei tarvitse ostaa uutta rengasta vaan kai lie jotain konsteja reikä korjata. Kerroppas sillä menen huomenna merkkiliikkeeseen ja haluan tietää, että eivät ostata minulla uusia renkaita.

• hmp.f kirjoitti:

Korppis, en minäkään mikään himoliikkuja ole. Tämä oli vain mielekäs juttu mun elämässä josta jouduin luopumaan kehon rapistumisen takia.

Voisin rinnastaa sen siihen, jos sulle tulisi joku vaiva joka estäisi sut lentämästä keväisin Hollantiin, esim.

Lisäksi varmaan luonnekysymys, ite olen enempi kaikki-tai-ei-mitään-tyyppiä. Vasemmalla kädellä tekeminen ei ole mun juttu.

Niin tottahan jokainen on yksilöllinen ja hoitaa terveyttään tai ylläpitää olevaa tämän hetkistä kuntoaan itselle sopivin keinoin.

Kaikki päivätkin ovat erilaisia. Minulla on tänään mitään tekemätön olo.
        Ei jaksa kuin maata ja syödä. No, kävin toki Petzen autolla tarkistamassa kukkieni tilan mökin kuistilla. Hyvin pärjäsivät.

Liekö tuo auto kun alkoi tressaamaan vaikka mitä se hyöveijjää, huomenna se on paremmassa kunnossa kuin emäntänsä.

Flegmaattille ihailuni vuosia kestäneestä kehon kunnon ylläpitämisestä ja mielekkäästä elämästä kahdessa maassa. Useammasta ikkunasta ulos katsellessa ei jämähdä paikoilleen vaan muutokset antavat voimaa eteenpäin. Luonnollisesti hyvä yleiskunto on edellytys taistella voitokkaasti sairauksia vastaan.

• henrjii
        korppis kirjoitti:

Olen lisännyt vaatetustani, että ei tulisi holotna.

Tuosta linkistäsi tulikin mieleeni kysyä sinulta neuvoa. Kuopus vaihtoi autooni siirtymärenkaan. Uudessa eturenkaassa oli ruuvi pystyssä, joten se oli tyhjentänyt renkaan. Oletan, että minun ei tarvitse ostaa uutta rengasta vaan kai lie jotain konsteja reikä korjata. Kerroppas sillä menen huomenna merkkiliikkeeseen ja haluan tietää, että eivät ostata minulla uusia renkaita.

Joo kyllä, ruuvia tai naulaa ei saa ottaa pois ennen kuin.
        On olemassa korjauspaikka jonka voi itse laittaa maksaa alle kympin
        Ja tapahtuu niin, että täysinäsestä renkaasta otetaan ruuvi irti reikään työnnetään virkkuuneulan tapaisella koukulla ongimadon näköinen paikka, ole itse paikannut sillälailla ja paikka on pitänyt renkaan iän.
        Rengas-liikkeet ei tahdo paikata niin jostain syystä, vaan ottavat renkaan irti vanteelta ja paikkaavat sen sisältä päin, hintaan jotain 30€

• henrjii
        henrjii kirjoitti:

Joo kyllä, ruuvia tai naulaa ei saa ottaa pois ennen kuin.
        On olemassa korjauspaikka jonka voi itse laittaa maksaa alle kympin
        Ja tapahtuu niin, että täysinäsestä renkaasta otetaan ruuvi irti reikään työnnetään virkkuuneulan tapaisella koukulla ongimadon näköinen paikka, ole itse paikannut sillälailla ja paikka on pitänyt renkaan iän.
        Rengas-liikkeet ei tahdo paikata niin jostain syystä, vaan ottavat renkaan irti vanteelta ja paikkaavat sen sisältä päin, hintaan jotain 30€

näin yksinkertaista ja helppoa https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwivm-eMppHNAhWHFiwKHXUwAFYQtwIINjAG&url=https://www.youtube.com/watch?v=6SBNhcfXmLk&usg=AFQjCNG7GOJPu6JL-UKvalzBCXHnxSLhMA

• henrjii kirjoitti:

näin yksinkertaista ja helppoa https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwivm-eMppHNAhWHFiwKHXUwAFYQtwIINjAG&url=https://www.youtube.com/watch?v=6SBNhcfXmLk&usg=AFQjCNG7GOJPu6JL-UKvalzBCXHnxSLhMA

Ei olisi onnistunut tuolla konstilla, rengas oli aamulla tyhjä, mutta kiitti linkistä, ehkä seuraavalla kerralla se on avuksi. Tuo settihän maksoi hiukka vajaa 15 euroa ja jos korjaamosassa ottavat 30 euroa, tehköön ammattilaiset paikkaustyön ; ))

• henrjii
        korppis kirjoitti:

Ei olisi onnistunut tuolla konstilla, rengas oli aamulla tyhjä, mutta kiitti linkistä, ehkä seuraavalla kerralla se on avuksi. Tuo settihän maksoi hiukka vajaa 15 euroa ja jos korjaamosassa ottavat 30 euroa, tehköön ammattilaiset paikkaustyön ; ))

motonetissä se on 4,90 Jos naula on kyljessä paikkaus tuolla konstin ei onnistu

• henrjii
        korppis kirjoitti:

eikä minnekään merkkiliikeeseen siellä sisäänpääsymaksukin on jo tuo 30€, vaan rengasliikeeseen tai johokin nyrkkipajaan

• Korppis1
        henrjii kirjoitti:

eikä minnekään merkkiliikeeseen siellä sisäänpääsymaksukin on jo tuo 30€, vaan rengasliikeeseen tai johokin nyrkkipajaan

Minun pitää katsastuttaa auto elokuun puoleen mennessa. Sain edullisen tarjouksen autoni merkkiliikkeestä, katsastushuolto ja katsastus, päästömittauksineen 55 euroa. Luin tänään auton huoltokirjan läpi. Vuosihuollot suoritettu joka vuosi samaisessa liikkeessä. Viimeisin täyshuolto lokakuussa 2015. Aijon käyttää samaa merkkiliikettä sillä heillä on auton historia tiedossa. Kuopus osallistuu kulujen jakoon ; )

• Lutunen sanoo että jos on pieni sievä reikä niin ne pystyy paikkaamaan. Lykkyä tykö. (keskustelin eilen siitä renkaastasi Lutusen kaa; minä pari vuotta sitten peruutin myös kiveen ja rengas tyhjeni alle kymmenen minuutin onneksi oli mies mukana autossa. Konsensus täällä oli että renkaasi olisi aamulla tyhjä.)
      Luin juuri että Jyväskylässä olis ollut viisi astetta pakkasta viime yönä ja tänä yönä voi tulla vieläkin kylmempää. Villahousut takasin alas vintiltä!
      (Meillä puhaltelee kolea pohjoinen myös; yöksi on luvattu 4 plussaa toivottavasti ei tule kylmempää mulla kasvimaa kukoistaa ja perunamaa on täynnä uusia taimia.)

• Kuten jo kirjoitin kun rengas otettiin pois siinä tökötti ruuvi. Se on paikoillaan ja siirto rengas vaihdettu. Huomenna selviää mitä toimenpiteitä tehdään. Eli se tönäisy katukiveen ei ollut rengasvian syy. Pakkasta on luvassa. Kukkaset nostettu lämpimään ja kasvimaa suojattu harsolla. Eiköhän ne selviä kun emäntä selviäisi laiskamatotaudista.

• korppis kirjoitti:

Kuten jo kirjoitin kun rengas otettiin pois siinä tökötti ruuvi. Se on paikoillaan ja siirto rengas vaihdettu. Huomenna selviää mitä toimenpiteitä tehdään. Eli se tönäisy katukiveen ei ollut rengasvian syy. Pakkasta on luvassa. Kukkaset nostettu lämpimään ja kasvimaa suojattu harsolla. Eiköhän ne selviä kun emäntä selviäisi laiskamatotaudista.

sabotaasi?
        Onko sinulla pahankurisia pikkupoikia parkkipaikkasi lähistöllä?

• Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

sabotaasi?
        Onko sinulla pahankurisia pikkupoikia parkkipaikkasi lähistöllä?

Sekin tuli mieleen, mutta koska en ole itse vielä nähnyt rengasta siis kohtaa missä ruuvi on en voi antaa fantasialleni valtaa. Mökillähän näitä ruuveja muttereita on saattanut pudota maahan, kulkeutua taskussani autopaikalle tai jotain sellaista. Syytin ensi itseäni siitä kivireunuksesta nyt syytän vielä toistaiseksi itseäni ruuvin ajautumisesta autopaikalle.

Pikkupoikia ei tässä taloyhteisössä ole kuin kaksi alle kouluikäistä kivaa pojan nassikkaa enkä usko niiden syyllistyneen sabotaasiin, mmm...vanhempia aikamiespoikia voisin epäillä ja miksi ei naisia. Talo täynnä eläkeläisnaisia ; )

Kyllä tämä laiskamatopäivä on ollut hyväksi selälleni ja psyykkeelleni. Kävin äskeen kuumassa suihkussa, ei kipua missään, olo mukavan levollinen.

• Korppis1

Jos joku kukkien asiantuntija lukee tätä ketjua, haluaisin tietää, josko tunnistat etsimäni. Trooppinen kiipijäkukka. Pyöreähköt lehdet, suippenevat kärkiin, kauniisti kaareilevat oksat, kun kukka on kasvanut riittävän isoksi se kukkii valkoisia hentoja sisältä vaalenapunaisia kellomaisia pieniä kukkia, jotka ovat rivissä noin kymmenen sentin ryhmissä. Yritin googlettaa en löytänyt. On ollut minulla huonekasvina, mutta ei tykännyt muutosta ja lopetti yhteistyön kanssani. Sain aikoinaan Petzeltä kukan alun, hänellä oli iso ja kukkiva iso pensasmainen kokonaisuus kiipeili ikkunan pielissä katon rajaan. Ollessamme Hollannissa, Petzen poika onnistui saamaan sen hengiltä. Ostaisin synttärilahjaksi Petzelle kyseisen kukan jos vain onnistuisin sellaisen löytämään.

Hyvää yötä tältä erää. ; ))

• henrjii

elämänlanka

• korppis1

Iltaa@ Ei se ole elämänlanka tai voi se olla jonkin sortin versio elämänlangasta. Kukat tässä etsimässäni kasvissa ovat pieniä kauniita ja hentoja kelloja, jotka ovat noin kymmenen sentin jonossa rinnakkain. Kukat ovat lehtien alla ja välissä eivät kuten elämänlangassa lehtien päällä.

Auton kumi korjattu, öljyvalon syytä eivät löytäneet kai joku tunnistin antura öljysäiliössä on rikki tai sitten ei.

Merkkiliike ei kuitenkaan kiskoneet mahottomia, 62 euroa meni. Plus pesetin auton 11,00 ekua sillä koivun mahla parkkiruutuni yllä tekee ikävää jälkeä. Hain mökiltä auton kokonaan peittävän pakkassuojan, siellä se nyt on piilossa siirappisateelta.

• niinpäjoopa

Posliinikukka tai vaula.

• henrjii
        korppis1 kirjoitti:

Iltaa@ Ei se ole elämänlanka tai voi se olla jonkin sortin versio elämänlangasta. Kukat tässä etsimässäni kasvissa ovat pieniä kauniita ja hentoja kelloja, jotka ovat noin kymmenen sentin jonossa rinnakkain. Kukat ovat lehtien alla ja välissä eivät kuten elämänlangassa lehtien päällä.

Auton kumi korjattu, öljyvalon syytä eivät löytäneet kai joku tunnistin antura öljysäiliössä on rikki tai sitten ei.

Merkkiliike ei kuitenkaan kiskoneet mahottomia, 62 euroa meni. Plus pesetin auton 11,00 ekua sillä koivun mahla parkkiruutuni yllä tekee ikävää jälkeä. Hain mökiltä auton kokonaan peittävän pakkassuojan, siellä se nyt on piilossa siirappisateelta.

Ei se ole koivun mahlaa, vaan koivussa on kirvoja ja ne pissii sieltä autosi päälle

• voisi.ollakin

• korppis1

Nyt alkaa polttaa, löydän yhtäläisyyksiä etsimääni. En koskaan katsonut miten kukat kiinnittyivät oksiin ja yhdessä kuvassa vaalean punaiset kukat ovat rivissä vaikka ne oikeastaan riippuvat ikään kuin pyöreässä ryhmässä. Aloitan uuden blogin iltapäivällä tai illalla koska tää on mennyt liian pitkäksi. Teen ensin työt, jotka odottavat tekijäänsä.

Selkäni voi hyvin olen makoillut kaiken vappa-aikani.

• korppis1 kirjoitti:

Nyt alkaa polttaa, löydän yhtäläisyyksiä etsimääni. En koskaan katsonut miten kukat kiinnittyivät oksiin ja yhdessä kuvassa vaalean punaiset kukat ovat rivissä vaikka ne oikeastaan riippuvat ikään kuin pyöreässä ryhmässä. Aloitan uuden blogin iltapäivällä tai illalla koska tää on mennyt liian pitkäksi. Teen ensin työt, jotka odottavat tekijäänsä.

Selkäni voi hyvin olen makoillut kaiken vappa-aikani.

"feikki-korppis1"

Älä enää?
        Ketä kiinnostaa?
        Et sit ala ainakaan kopioimaan mitään puutarha-kirjaa tms.

H.

• Oikeat selkä vaivat näkyvät kuvauksissa ja hoidetaan leikkauksilla, kuvitelma sairauksia ei voi parantaa muu kuin Usko.

• Hän edes mennyt vaimoni sain pyörätoulissa olleet kävelemääm pieniä aikoja.

Koulutus oli suomalainen. muistain vain mitä olen lukenut.....

• Minä olen sitä korppiksen köynnöskasvia miettinyt ja todellakin en löydä sille nimeä millään kielellä. Jos se on Euroopassa huonekasvina suosittu voi olla että en ole koskaan edes nähnyt sitä, vaikka trooppiset köynnökset kuten kärsimyskukka ja bougainvillea ovat tuttuja.

• bessie-

Aikoinaan melko suosittu Clerodendrum ehkä? Kuvailuissa mainittiin kellomaiset kukat, lähinnä siksi tuli mieleeni. Ei tämäkään ehdotus oikeastaan muuten esitettyjä kuvauksia vastaa, mutta toisaalta en minä noista kuvailuista mitään tolkkua saakaan.

• Kuva helpottaisi tunnistamista.

• mimmimum-..mi

Tuota kohtalonköynnöstä minäkin ajattelin tarjota....eli clerodendrumia....

• niinpäjoopa
        bessie- kirjoitti:

Aikoinaan melko suosittu Clerodendrum ehkä? Kuvailuissa mainittiin kellomaiset kukat, lähinnä siksi tuli mieleeni. Ei tämäkään ehdotus oikeastaan muuten esitettyjä kuvauksia vastaa, mutta toisaalta en minä noista kuvailuista mitään tolkkua saakaan.

Soihtuköynnös? Tuliköynnös?

Kohtalonköynnös kukkii tällä hetkellä komeasti itselläni. Kuvaus ei sovi ainakaan sille koska siinä ei ole kellomaiset kukat.

• niinpä.unohtui

Maljaköynnöstäkin pidetään huonekasvina, yleensä sitä näkee kesällä ulkona.

• bessie-
        niinpäjoopa kirjoitti:

Soihtuköynnös? Tuliköynnös?

Kohtalonköynnös kukkii tällä hetkellä komeasti itselläni. Kuvaus ei sovi ainakaan sille koska siinä ei ole kellomaiset kukat.

Voisiko olla niin, että puhumme eri kasvista? Kasvissa jonka tunsin clerodendrumina oli selvästi kellomaiset kukat (tai niiden verholehdet?).

• niinpäjoopa
        bessie- kirjoitti:

Voisiko olla niin, että puhumme eri kasvista? Kasvissa jonka tunsin clerodendrumina oli selvästi kellomaiset kukat (tai niiden verholehdet?).

Minulla ainakin kukkii kuvassa oleva kukka. Kohtalon köynnös.

https://www.google.fi/search?q=kohtalonköynnös&client=firefox-b&sa=X&biw=1600&bih=740&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwiduuH6j5bNAhWLkCwKHfEQAsMQsAQIGA#imgrc=nr6ExVYnv8_ykM:

• niinpäjoojoo
        niinpäjoopa kirjoitti:

Minulla ainakin kukkii kuvassa oleva kukka. Kohtalon köynnös.

https://www.google.fi/search?q=kohtalonköynnös&client=firefox-b&sa=X&biw=1600&bih=740&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwiduuH6j5bNAhWLkCwKHfEQAsMQsAQIGA#imgrc=nr6ExVYnv8_ykM:

Pahkura... Kohtalonköynnös

Siis tämä

https://www.google.fi/search?q=kohtalonköynnös&client=firefox-b&sa=X&biw=1600&bih=740&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwiq1Kz0kJbNAhUBjywKHVj1BKcQsAQIGA#imgrc=nr6ExVYnv8_ykM:

• Löysin kuvia, kukan alusta, jonka kasvatin Petzeltä saamstani pienestä oksasta. Se on vasta nuori alku eikä luonnollisesti kuki, mutta kun katselin Clerodendrum googlesta yhtäläisyys kellomaisiin kukkiin löytyi. Piti alkaa uusi juttu, mutta päiväni venyi ja kohta pääni kallistuu tyynyyn.

Kuva kukan lehdistä ja oksista Profiilissani kohta ; )

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      29
      5654
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4264
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3227
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2901
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      319
      1472
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1328
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1249
    8. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1159
    9. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      222
      1158
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1151
    Aihe