Terve,
Yanmarin turbo oli jumissa eli ei lähtenyt omin voimin pyörimään talven jäljiltä. Siis ajoon lähtiessä. Pienesti herkistelemällä sain jälleen pyörimään ja ajon jäljiltä nyt pyörii aivan herkästi eikä jumita mihinkään. Tehot tallella. Tämä jumi tapahtui jo toisena talvena peräkkäin. (kone Yanmar 200hv , IHI turbo).
Pitäsikö huolestua kovasti vai vain vähän
Turbo jumissa talven jälkeen, lähtee herkistelemäl
17
3052
Vastaukset
- pahajuttu
Kannattaa huolestua. Laakerit ovat todennäköisesti huonossa kunnossa koska turbo ei lähde pyörimään. Pajalle huoltoon ennen kuin savu täyttää koko Suomenlahden.
Eipä vaan.
Laakerit eivät koskaan ole se mikä turbon säilytyksessä jumittaa.
Yleensä metalliset liukurenkaat, jotka toimivat tiivisteinä saattavat joko pikeytyä tai säilytysöljy on laadultaan ja lisäaineistukseltaan sellaista että jättää paksun kerroksen, joka ajan myötä sitkistyy.
Jos turbo lähtee säilytyksen jälkeen vaikka hieman auttaen normaalisti toimimaan, asia on OK.
- ei_huolta
Jos asia vauvaa mieltäsi niin vaihda eri merkkiseen öljyyn, se saattaa poistaa ilmiön.
Muuten ei mitään huolta. - ranks
Todennäköisesti karsta turbon pakpuolella on turvonnut kosteuden vaikutuksesta talven aikana.Se on melko yleinen ilmiö. Pakomutka irti ja CRC sisään. Kun saat pyörimään, niin pitäisi lla OK.
- turboherkistelijä
Miten tämä turbon "herkistely" käytännössä tapahtuu, eli mistä pyöritetään ja mitä pitää purkaa? Tarvitaanko aineita?
- turbocleaner
Kone käymään, ilmansuodattimet pois, pihistät vaimon kukka sumuttimen laitat siihen 2-3 desiä kylmää vettä ja säädät sumutuksen silleen että pisaroi/ruiskii reilummin.
Ajat koneen lämpimäksi, säädät kiekat 2000 alat ruiskimaan vettä imukanavaa, kun pullo on tyhjä on sulla puhtaampi turbo ja pako venttiilit, koska karstat irtoaa.
Jos haluat olla pro myydään esim. Yanmarilla omaa litkua ja muitakin valmisteita tarjolla. Jotkut käyttävät mr.muscelin uunin puhdistus ainetta.
Wärtsilän laiva koneiden turbot puhdistetaan vedellä, koneessa on parin desin vesi säiliö johon vesi kaadetaan ja sieltä se lorisoo etiä päin. - Voi_Ei-Taas
turbocleaner kirjoitti:
Kone käymään, ilmansuodattimet pois, pihistät vaimon kukka sumuttimen laitat siihen 2-3 desiä kylmää vettä ja säädät sumutuksen silleen että pisaroi/ruiskii reilummin.
Ajat koneen lämpimäksi, säädät kiekat 2000 alat ruiskimaan vettä imukanavaa, kun pullo on tyhjä on sulla puhtaampi turbo ja pako venttiilit, koska karstat irtoaa.
Jos haluat olla pro myydään esim. Yanmarilla omaa litkua ja muitakin valmisteita tarjolla. Jotkut käyttävät mr.muscelin uunin puhdistus ainetta.
Wärtsilän laiva koneiden turbot puhdistetaan vedellä, koneessa on parin desin vesi säiliö johon vesi kaadetaan ja sieltä se lorisoo etiä päin.Jälleen tunkee mutua ja kavereilta kuultuja juttuja.
Samasta asiasta on käännelty kannua useammankin kerran tällä palstalla bensiinimoottorien yhteydessä ja päädytty siihen oikeaan tulokseen että veden ruiskuttaminen palotilaan ei poista karstoja edes bensiinimoottorista, dieseleistä puhumattakaan.
Tätä harhaa on yritetty selittää eri tavoin, mutta sitkeässä on kuvitelma kun vesihöyry vie mukanaan noen ja jotkut osat näyttävät jopa puhtailta, niin kuvitellaan että karstat on lähteneet.
Veden ruiskuttaminen imusarjaan EI puhdista karstoja ja Wärtsilän isot dieselit on eri juttu, ne käyvät raskaalla pö.llä jonka sisältämän rikin vuoksi voidaan käyttää vettä. - joojaohjekirjasta
Voi_Ei-Taas kirjoitti:
Jälleen tunkee mutua ja kavereilta kuultuja juttuja.
Samasta asiasta on käännelty kannua useammankin kerran tällä palstalla bensiinimoottorien yhteydessä ja päädytty siihen oikeaan tulokseen että veden ruiskuttaminen palotilaan ei poista karstoja edes bensiinimoottorista, dieseleistä puhumattakaan.
Tätä harhaa on yritetty selittää eri tavoin, mutta sitkeässä on kuvitelma kun vesihöyry vie mukanaan noen ja jotkut osat näyttävät jopa puhtailta, niin kuvitellaan että karstat on lähteneet.
Veden ruiskuttaminen imusarjaan EI puhdista karstoja ja Wärtsilän isot dieselit on eri juttu, ne käyvät raskaalla pö.llä jonka sisältämän rikin vuoksi voidaan käyttää vettä.Suosittelen lukemaan Yanmarin käyttöohjekirjasta ohjeet turbon puhdistukseen...
Kierrokset ajetaan 2500 ja ruiskautetaan satsit imuaukosta, miksi Yanmar tällaista suosittelee?
Tuossa pätkä miten homma hoidellaan Yanmar litkulla...
https://www.youtube.com/watch?v=2eck_SC4GNE - puusilmä_
Näitä "ihme-lisäaine-mainoksia" on varmaan sopimuksilla muidenkin valmistajien kanssa kun varsinaista haittaa ei ole, yhteisenä tavoitteena -rahat pois tyhmiltä-.
Aivan samat laitteet toimivat ilman näitä litkujakin ja normaali järjen käyttö luulisi riittävän erottamaan toisistaan veden vaikutuksen ja kaupalliset myyntiponnistelut.. - ulkopesu
joojaohjekirjasta kirjoitti:
Suosittelen lukemaan Yanmarin käyttöohjekirjasta ohjeet turbon puhdistukseen...
Kierrokset ajetaan 2500 ja ruiskautetaan satsit imuaukosta, miksi Yanmar tällaista suosittelee?
Tuossa pätkä miten homma hoidellaan Yanmar litkulla...
https://www.youtube.com/watch?v=2eck_SC4GNELinkissä näytetään ulkopuolista pesua.
Litkua suihkitaan kuumaan päähän ulkopuolelle ja muutenkin kyse on ulkoisesta puhdistuksesta.
On jotain muuta kuin veden suihkutus imusarjaan. - faktaeifiktio
ulkopesu kirjoitti:
Linkissä näytetään ulkopuolista pesua.
Litkua suihkitaan kuumaan päähän ulkopuolelle ja muutenkin kyse on ulkoisesta puhdistuksesta.
On jotain muuta kuin veden suihkutus imusarjaan.Katoppa uudelleen kun uittaa ensin sitä kellertävää suoraan imuilma pömpeliin ja jälkeen päin roiskii letkusta samaan paikkaan.
Olet myös oikeassa äijjä pesee sillä sinisellä litkulla päältä, sitä en kyllä ymmärrä.
Ja aikaisemmin kommentoineelle. Juuri näin on monen näkösiä mömmöjä tarjolla, siksi suosittelinkin ihan vettä, lisään vielä, että kannattaa olla kuumaa vettä, toimii yhtä hyvin paskan irrotuksessa, mutta vähentää stressi reaktiota kylmään veteen verrattuna.
Faktaa on kumminkin, että yanmar ohjekirjassaan antaa ohjeet turbon puhdistukseen tällä systeemillä, eikä vain esson baarin jorinoita.
- EiSeParane
Kyllä se on niin, että turbo pyörii kevyesti, jos sen laakerit ovat kunnossa ja ehjät. Huono ja tervainen öljy on merkki siitä, ettei voitelu toimi ja laakerit ovat käyneet liian kuumana. Riippumatta siitä mikä on alunperin syynä voitelun pettämiseen, se joka tapauksessa vaurioittaa laakereita.
Kuumana käyminen voi se olla merkki vesijäähdytyksen huonosta kierrostakin, mutta pikkukoneissa ei ole yleensä vesijäähdytystä erikseen turboilla.- Kirvesvartta
Aloittajan kysymys oli turbon lievästä jumittumisesta seisonnan aikana.
Laakerien kärähtäminen tai voitelun puute on sitten eri asia, ja turbon akselilla on useita pienivälyksisempiä ja herkemmin jumittuvia kohtia kuin uiva öljynpaineella keskittyvä suht suurivälyksinen. laakeri(t).
Tervaahan öljyssä ei ole ja jos tarkoitat sen mustumista niin se on merkki siitä että voitelu toimii, öljyn kuuluukin sitoa epäpuhtaudet ja toisaalta turbon laakerit tai ylikuumeneminen vaikuttaa öljyyn vain siinä tapauksessa kun pakokaasut pääsee puhaltamaan rikkoutuneen turbon kautta kampikammioon.
Ei siis mennä asioiden edelle, todennäköinen pulma kai selvinnyt jo sillä että turbo toimii normaalisti, kuvailemiesi tilanteiden jälkeen tuskin näin olisi.
- yanmar4
Joo kyse oli talvisäilytyksen jälkeisestä jumista ja se ilmeni ensimmäisessa koeajossa. Kuten edellisenä kesänäkin.
Ilmapuolen mutterista hieman varovasti liikuttelin räikän avulla. Niin että lähti sormivoimin hieman takerrellen pyörimään. Uuden koeajon jälkeen pyörii herkästi ja tehot tallella. Nyt turbo pyörivät osat eivät jumita ja eikä takertele. Aivan pieni välys akselissa tuntuu.
Eli kaikki riittävän ok ja todennäköinen aiheuttaja joko karsta pakopuolella tai tiivistepinnan pikeentyminen(tuoreet öljyt oli )? Oletan siis että korjaamoon ei kannata lähteä tämän takia.
ps kiitos vastauksista- Yanmarilla
Toimin ed neuvon tapaan kolmisen vuotta sitten keväällä. Sen jälkeen olen ennen ylös nostoa "polttanut karstoja" ajamalla täysillä pari mpk. , ei sen jälkeen ole tavinnut 8 millin hylsyä käyttää.
- Anonyymi
Mulle tämä sattui.
4 vuotta sain sen pyörimään mainitulla kikkalla. Ilmapuolen mutterista hieman varovasti liikuttelin räikän avulla.
Mutta tänä vuonna turbo on aivan jumissa eikä toimii enää. En saanut siitä pyörimään.
- Anonyymi
Mistä ilmapuolen ruuvista puhutte? Minulla Transportteri seisoi talvikuukaudet, pari-kolme kertaa käynnistin välillä, mutta en ajanut. Nyt ajoon ottaessani ei turbo lähde toimimaan. Joku jumittaa. Ilmamassamittarin vaihdolla uuteen ei ollut merkitystä. Siis mikä ruuvi kyseessä? Poistetaanko ruuvi ja reiästä väännetään jotain? Vai riittääkö k.o. ruuvin liikuttelu? En ymmärtänyt sinänsä ehkä hyviäkin ohjeita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126