Niskapoimu-ultrasta

Rose

Eli kuinka yleistä on käydä tuossa niskapoimu-ultrassa? Kannattaako mennä?
Itse olen nyt kahden vaiheilla, että mennäkö vaiko eikö..
Isosiskolleni eivät edes sanoneet, että on vapaaehtoista käydä siinä, joten en sitten tiedä kannattaako mennä.
Kuinka monet on käyneet ja kuinka monet jättäneet menemättä?

9

1250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

Mä menin, pitkän harkinnan jälkeen. Luulen et useimmat kuitenki menee, vaikka ei ehkä haluaiskaan kuulla moista mittaa. Mut useimmat vissiin haluu nähdä vaavin!

Muista, et on mahdollista mennä ultraan ja sanoa, ettet halua tietää np-mittatulosta! Se pitää vaan sanoa hyvissä ajoin ultraajalle. Uskoisin, et kaikki ultraajat suostuu siihen kyllä. Sit saat nähdä vaavisi, mut ei tartte surra varsin epämääräisen np-mitan lukemaa.

Mä päädyin lopulta siihen, et menin ultraan ja kuulin mittaustuloksenki. Vaikka olin kyllä varma, etten haluais mennä jatkotutkimuksiin sit enää (keskenmenoriskin vuoksi). Jatkotutkimuksillahan varmistellaan, mitä ylisuuri np-mitta tarkoittaa.

Tiesithän, että np-mitta ei anna mitään varmaa tulosta suuntaan eikä toiseen? Tässä lainaus aiheesta HUS:n nettisivuilta:

"Jorvin sairaalassa tehtiin v.1993–95 tutkimus, jossa tutkittiin 11 500 odottavaa äitiä ultraäänellä raskausviikolla 10–15. 0,8 %:lla tutkituista sikiöistä oli korostunut niskaturvotus. Näistä 24%:lla löytyi kromosomipoikkeavuus, yleisin Downin syndrooma. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että lisääntynyt turvotus saattaa myös viitata sydänvikaan.
      Varhaisraskauden ultraääniseulonta paljastaa 60–70 % kromosomipoikkeavuuksista. Normaali ultraäänilöydös ei sulje pois kromosomipoikkeavuuden mahdollisuutta.
      Jos ultraääniseulonnassa havaitaan korostunut niskaturvotus, vanhemmille tarjotaan mahdollisuutta tarkempiin tutkimuksiin (esim. istukka- tai lapsivesitutkimus)"

• Odottelija

kuinka yleistä on, mutta minä ainakin kävin.
      Oli mielestäni tosi positiivinen kokemus, ja ennenkaikkea oli ihanaa nähdä pikkuinen ensimmäistä kertaa!! =D

• Maria***

Kävin minäkin niskapoimu-ultrassa.Onhan se kiva nähdä vauvakin:) Ja nykyään ainakin meidän paikkakunnalla on tapana tarjota np-ultran lisäksi myös TRISOMIA-seula. Se on verikoe. Verestä, äidin iästä, perimästä yms.katsotaan että kuinka suuri mahdollisuus on saada vammainen lapsi. Osallistuin myös tähän.

Mutta olen kuullut että joskus niskassa on ollut turvotusta, mutta sitten onkin syntynyt terve vauva. Eli sittenhän yleensä kyllä otetaan vielä lapsivesipunktio (siinä se keskenmenoriski) josta selviää että mikä vika vauvalla on. Elikkä hirmusen luotettava np-ultraa ei ehkä voida pitää, mutta antaa osviittaa jos on aihetta tutkia lisää.

• pikku-y

Itse kävin, oli tosi ihana käydä katsomassa pikkuista, ensimmäinen kun on. Näki sitten muutenkin minkä kokoinen on ja varmistettiin laskettua aikaa. Oli ihana kokemus nähdä pikku mönkiäinen :)

• ilmoitin jo

Ilmoitin jo neuvolassa, että en halua niskapoimu-tutkimusta. Ultraan kyllä menen, terveydenhoitaja sanoi, että se on ihan ok. Ultrassa varmistuu kuitenkin se, mikä rv-menossa.
      En kuitenkaan suostuisi aborttiin, joten en myöskään halua etukäteen tietää, jos jotain on pielessä.

• nökijä

mielestäni hyvä asenne sulla. Itse en tajunnut/ teinnyt et ks. mittauksesta olisi voinut kieltäytyä. Meillä oli siis niskturvotusta ja kävimme istukkänäyteessä jossa todettiin normaalit kromosomit ja rakenneultra varmisti et kaikki ok. Lopultahan näin et kaikki on ok kun vauva syntyy. Itse ajattelin etten aborttia tee vaikka olis mikä vamma. Kuiteskin sitä ei voi tietää mitä tekee jos todetaankin jotain. Minusta on ihan p...a puhetta et pitäisin lapsen. Helppoahan on sanoa niin jos ei ole kokenut sitä et sikiöllä on todella jotain. (tietty jotkut pitävät lapsen vaikka sillä oliskin jotain mikä on kunnioitettavaa) Itse en ole sellainen ja jos sikiöllä olis todettu jotain pahempaa niin abortti olis ollut edessä.

Joten siis mitä edellinen kirjoittaja sanoi niin kannattaa miettiä mitä haluaa kuulla ja sit vielä ettei np-turvotuksen mittaus takaa mitään. Vammaisia lapsia syntyy ilman että on jäänyt missään seulassa kiinni. Turhaa huolta ja stressiä äidille. Ainakin itse koin et olisi jättänyt väliin koko mittauksen.

• Hannele
        nökijä kirjoitti:

mielestäni hyvä asenne sulla. Itse en tajunnut/ teinnyt et ks. mittauksesta olisi voinut kieltäytyä. Meillä oli siis niskturvotusta ja kävimme istukkänäyteessä jossa todettiin normaalit kromosomit ja rakenneultra varmisti et kaikki ok. Lopultahan näin et kaikki on ok kun vauva syntyy. Itse ajattelin etten aborttia tee vaikka olis mikä vamma. Kuiteskin sitä ei voi tietää mitä tekee jos todetaankin jotain. Minusta on ihan p...a puhetta et pitäisin lapsen. Helppoahan on sanoa niin jos ei ole kokenut sitä et sikiöllä on todella jotain. (tietty jotkut pitävät lapsen vaikka sillä oliskin jotain mikä on kunnioitettavaa) Itse en ole sellainen ja jos sikiöllä olis todettu jotain pahempaa niin abortti olis ollut edessä.

Joten siis mitä edellinen kirjoittaja sanoi niin kannattaa miettiä mitä haluaa kuulla ja sit vielä ettei np-turvotuksen mittaus takaa mitään. Vammaisia lapsia syntyy ilman että on jäänyt missään seulassa kiinni. Turhaa huolta ja stressiä äidille. Ainakin itse koin et olisi jättänyt väliin koko mittauksen.

Kävin np-ultrassa ja todettiin lievästi rajan 2,5 ylittävä turvotus, 2,7 mm. Nyt siis punktio edessä. Siinä on 1 % keskenmenoriski eli todella pieni! Uskon kuitenkin että kaikki on hyvin.

• Dina
        nökijä kirjoitti:

On totta, että kannattaa miettiä haluaako tietää tällaisten seulontatestien tuloksia...
        Itse kävin, mutta jälkiviisaana harkitsisin uudestaan. Olen luonteeltani tyypillinen asioiden murehtia ja paisuttelen asioita mielessäni. Kyseisiä seulonnan tuloksiakin vertailin toisten vastaaviin tuloksiin ja murehdin kun muilla on "paremmat". Aivan naurettavaa aiheuttaa itselle niin stressiä...
        Alkuraskauden NT biokemiallisen seulonnan riskiluku oli 1:800, mikä joillakin voi olla useita kymmeniäkin tuhansia. NT oli 2.3 mm. Olin tyytyväinen omiin tuloksiin, kunnes kuulin toisten tuloksista... Nyt olen kuitenkin ottanut itseäni niskasta kiinni ja uskon lääkäreitä heidän sanoessaan, että pikkasella on kaikki hyvin.

Nyt odottelen innolla masun kasvua ja seuraavia ultrakäyntejä joissa pääsee vilasemaan pikkasta. Muistakaa nauttia odotusajasta :)

• odottaja2

Suosittelen niskapoimu-ultraa yksityisellä, on paljon lääkäristä kiinni minkä tuloksen saavat. Monissa sairaaloissa tuon ultran tekee vain kätilö.

Itse menin ennemmin tuohon np-ultraa, kuin niihin veriseuloihin, jotka antavat herkästi vääriä tuloksia.

Meillä niskaturvotus oli 1,3-15. 3 useat pitävät rajana, mutta mun yksityinen lääkäri sanoi, että raja on 2.5. Kävimme 3d-ultrassa.

Aivan varmoja tuloskia mitkää tutkimukset eivät kuitenkaan anna. Itseä kuitenkin tuo ultar helpotti vähäksi aikaa, seuraava etappi olikin sitten rakenneultra.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      128
      3753
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      36
      2444
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2088
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      70
      1031
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      10
      1001
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      881
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      63
      866
    8. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      31
      845
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      43
      770
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      97
      762
    Aihe