Omituista oireilua ennen taudin puhkeamista?

SiriPirinä

Vasta äskettäin muistin, että n. 2 kuukautta ennen MS-taudin puhkeamista (ensimmäinen selkeä pahis, joka johti diagnoosiin) minulla oli eräs omituinen oire. Kaulallani nimittäin oli selittämätön, erikoisen tuntuinen, pieni kipu yhdessä kohtaa. Varsinkin kun nielin, se tuntui. Jopa sormella painellessa kipualue vähän aktivoitui, kaula oli osittain vähän sellainen "arka".

Yritin selittää sitä sillä, että olin n. kuukausi ennen sen alkamista lopettanut tupakoinnin. Toisaalta 4-5 kuukautta ennen kivun alkua minulla oli sitkeä, lievähkö yskä, sellaista kuivaa köhää, joka alkoi rajusta flunssakuumeesta. Köhä parani ja tuli aina vaan uudestaan.

Minusta tuntuu, että näillä tekijöillä saattoi olla jotain tekemistä MS-taudin puhkeamisen kanssa.

Oliko teillä muilla jotain erikoista ennen taudin puhkeamista?

9

740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • msyes

      Moi! Mikä ois sinun pahenemiseen (diagnoosiin) JOHTANUT oire?<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Minulla tuo työkseni tekemäni ajamiseen liittyvä työskentely heikentyi Uupumuksena lähinnä ja myös silmän näön heikkous rasittaa, ehkä pahiten!

      Kätsä nimimerkki sulla...

    • outoolo

      voiko epämääräiest puutumis ja kihelmöintioireet alkaa ms tautina? mULLA rajun flunssan jälkeen alkoi n 2kk sitten kihelmöintiä naamalla ja puutumisen tunteita päässä...?tk lääkäri ei ole moksiskaan oireistani ,vaan teetti muita elin ja veritutkimuksia ,ei poikkeavaa,,,outo pistely vaan uusi oire.

    • vanhamäsä

      Itse olin ennen diagnoosia juossut työmatkallani melko pitkät portaa ylös edes juuri hengästymättä, mutta yhtenä aamuna juoksu vain hyytyi ja jouduin kävelemään loput metrit n. 30 metrisestä portaikosta.

      Tämän jälkeen jalkani olivat puutuneet puoleen reiteen asti ainakin kuukauden verran ja olo oli kui jalassa olisi ollut ylipitkät villasukat.

    • Toinenvanha

      Vähän ennen ensimmäistä pahista ja dg:ta, mulla oli usein sellanen tunne et on märät sukat jalassa. Kyselin lääkäriltä et mihin sellanen vois viitata, mut eipä osannut sanoa. Mut tuntohäiriöhän se oli.

    • pistokas

      Eikö kellään ole kasvojen pistelyllä todettu ms ää? Olen lukenut että nämä aistin heikentymisetkin saattavat kuulua ms alkuun ja siten naamankin pistelyt?jalat ok ja muu keho ,paitsi lihassäryt toisinaan vaivaa.

    • Atatatattatatt

      Mulla alkoi synnytyksen jälkeen. Melkein heti. Toisen käden peukalo oli puutunut pitkän aikaa. Ajattelin et synnytyksessä oli vahingoittunut jokin hermo. Samoihin aikoihin miehelle puhkesi ihan ihmeellinen ja hankala herpes kasvojen alueelle. Epäilen, et tuo sama herpes oli tarttunut mullekin,mutta oli päässyt tunkeutumaan mun hermostoon joka sitten aiheutti mun ms taudin puhkeamisen. Muutama vuosi tuosta nimittäin näköhermo tulehtui ja sain diagnoosin. Mietin vieläkin et mistä tuo herpes olisi voinut meille tulla. :( oliko synnytyssairaalassa joku päsiisti alue, josta se tarttui meille molemmille? Oli niin outo koko aika.

      • mstrolli

        Meinasin heti hylätä ajatuksen kun luin jostain herpeksestä jne Mutta!!! On tässä taudissa oltava "nöyrä" varsinkin ku luin tarinasi loppuun!
        Ei tässä taudin alkuvaiheessa voi olla varma mikä laukasee minkä...Pelkään eniten lapsieni puolesta jos he saavat tämän Helvetin!


      • MSdoktor

        Elä huoli. Minulla mäsä dg n.5v mutta varmaan 20v läsnä jälkeenpäin ajateltuna!!!!!

        Minulla kaksi lasta alle 20v molemmat, eikä oireita myös sisaruksillani tai vanhemmilla yleensäkään suvussani!!!!!!!!! EI ole esiintynyt, ymmärrän huolesi.. painein saman asian kanssa aikani ja kas: lapseni ovat lähes 20v koputan puuta ei näkyviä merkkejä.

        Alkaa henk.kohtasesti tuntuun että tämän taudin "sukulevinnäisyys" on syöpätauteja harvinaisempaa? (onneksi, perustuu tuttavapiirissä esintyneisiin ms tauteihin)

        Tuota laukasu## hommaa olen pitkään pohtinut kun siihen kuluu potilaita aina rakennus/rekka/opettaja/lääkäri/politikko miehiä, naisia? MYÖS nuoria.


    • stressit

      Herpes saattaa olla ihan syntymästä asti kehossamme,näin mulle on läääri sanonut,valitettavasti aurinko,helle ,stressi ja flunnssa laukasee ne...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe