Omituista oireilua ennen taudin puhkeamista?

SiriPirinä

Vasta äskettäin muistin, että n. 2 kuukautta ennen MS-taudin puhkeamista (ensimmäinen selkeä pahis, joka johti diagnoosiin) minulla oli eräs omituinen oire. Kaulallani nimittäin oli selittämätön, erikoisen tuntuinen, pieni kipu yhdessä kohtaa. Varsinkin kun nielin, se tuntui. Jopa sormella painellessa kipualue vähän aktivoitui, kaula oli osittain vähän sellainen "arka".

Yritin selittää sitä sillä, että olin n. kuukausi ennen sen alkamista lopettanut tupakoinnin. Toisaalta 4-5 kuukautta ennen kivun alkua minulla oli sitkeä, lievähkö yskä, sellaista kuivaa köhää, joka alkoi rajusta flunssakuumeesta. Köhä parani ja tuli aina vaan uudestaan.

Minusta tuntuu, että näillä tekijöillä saattoi olla jotain tekemistä MS-taudin puhkeamisen kanssa.

Oliko teillä muilla jotain erikoista ennen taudin puhkeamista?

9

958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • msyes

Moi! Mikä ois sinun pahenemiseen (diagnoosiin) JOHTANUT oire?<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Minulla tuo työkseni tekemäni ajamiseen liittyvä työskentely heikentyi Uupumuksena lähinnä ja myös silmän näön heikkous rasittaa, ehkä pahiten!

Kätsä nimimerkki sulla...

• outoolo

voiko epämääräiest puutumis ja kihelmöintioireet alkaa ms tautina? mULLA rajun flunssan jälkeen alkoi n 2kk sitten kihelmöintiä naamalla ja puutumisen tunteita päässä...?tk lääkäri ei ole moksiskaan oireistani ,vaan teetti muita elin ja veritutkimuksia ,ei poikkeavaa,,,outo pistely vaan uusi oire.

• vanhamäsä

Itse olin ennen diagnoosia juossut työmatkallani melko pitkät portaa ylös edes juuri hengästymättä, mutta yhtenä aamuna juoksu vain hyytyi ja jouduin kävelemään loput metrit n. 30 metrisestä portaikosta.

Tämän jälkeen jalkani olivat puutuneet puoleen reiteen asti ainakin kuukauden verran ja olo oli kui jalassa olisi ollut ylipitkät villasukat.

• Toinenvanha

Vähän ennen ensimmäistä pahista ja dg:ta, mulla oli usein sellanen tunne et on märät sukat jalassa. Kyselin lääkäriltä et mihin sellanen vois viitata, mut eipä osannut sanoa. Mut tuntohäiriöhän se oli.

• pistokas

Eikö kellään ole kasvojen pistelyllä todettu ms ää? Olen lukenut että nämä aistin heikentymisetkin saattavat kuulua ms alkuun ja siten naamankin pistelyt?jalat ok ja muu keho ,paitsi lihassäryt toisinaan vaivaa.

• Atatatattatatt

Mulla alkoi synnytyksen jälkeen. Melkein heti. Toisen käden peukalo oli puutunut pitkän aikaa. Ajattelin et synnytyksessä oli vahingoittunut jokin hermo. Samoihin aikoihin miehelle puhkesi ihan ihmeellinen ja hankala herpes kasvojen alueelle. Epäilen, et tuo sama herpes oli tarttunut mullekin,mutta oli päässyt tunkeutumaan mun hermostoon joka sitten aiheutti mun ms taudin puhkeamisen. Muutama vuosi tuosta nimittäin näköhermo tulehtui ja sain diagnoosin. Mietin vieläkin et mistä tuo herpes olisi voinut meille tulla. :( oliko synnytyssairaalassa joku päsiisti alue, josta se tarttui meille molemmille? Oli niin outo koko aika.

• mstrolli

Meinasin heti hylätä ajatuksen kun luin jostain herpeksestä jne Mutta!!! On tässä taudissa oltava "nöyrä" varsinkin ku luin tarinasi loppuun!
        Ei tässä taudin alkuvaiheessa voi olla varma mikä laukasee minkä...Pelkään eniten lapsieni puolesta jos he saavat tämän Helvetin!

• MSdoktor

Elä huoli. Minulla mäsä dg n.5v mutta varmaan 20v läsnä jälkeenpäin ajateltuna!!!!!

Minulla kaksi lasta alle 20v molemmat, eikä oireita myös sisaruksillani tai vanhemmilla yleensäkään suvussani!!!!!!!!! EI ole esiintynyt, ymmärrän huolesi.. painein saman asian kanssa aikani ja kas: lapseni ovat lähes 20v koputan puuta ei näkyviä merkkejä.

Alkaa henk.kohtasesti tuntuun että tämän taudin "sukulevinnäisyys" on syöpätauteja harvinaisempaa? (onneksi, perustuu tuttavapiirissä esintyneisiin ms tauteihin)

Tuota laukasu## hommaa olen pitkään pohtinut kun siihen kuluu potilaita aina rakennus/rekka/opettaja/lääkäri/politikko miehiä, naisia? MYÖS nuoria.

• stressit

Herpes saattaa olla ihan syntymästä asti kehossamme,näin mulle on läääri sanonut,valitettavasti aurinko,helle ,stressi ja flunnssa laukasee ne...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      35
      4179
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      114
      1556
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1516
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1317
    5. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      85
      1046
    6. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      131
      1032
    7. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      44
      1008
    8. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      254
      988
    9. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      974
    10. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      22
      948
    Aihe