Naisille äänioikeus Suomessa jo 110 vuotta sit-

EDELLÄKÄVIJÄNÄ

ten, tänään juhlalähetys sen johdosta! HYVÄ Suomi!

8

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden saaminen meille Suomeen oli erittäin merkittävä tapahtuma. Se oli niin merkittävä, että sitä olisi aiheellista juhlistaa koko kansakunnan mitassa laidasta laitaan kattavuuden prinsiipin mukaisesti. Naisten äänioikeuden juhlimiseen kaiken huomion kiinnittäminen tuntuu jotenkin yleisen juhlan aiheen typistämiseltä, yksipuolistamiselta. Saihan sen uudistuksen myötä myös miesten valtaenemmistö äänioikeuden ja vaaleissa ehdokkaiksi asettumisen oikeuden toisin kuin aikaisemmin oli ollut sääty-yyhteiskunnassa.

      Tekee mieli kysyä ja kysynkin:
      - Miksi 110 vuotta sitten tehtyä äänioikeusuudistusta juhlitaan pelkästään naisten äänioikeusjuhlana? Millä ihmeen konstilla naisasialiike on onnistunut monopolisoimaan äänioikeusuudistuksen pelkästään naisten juhlan aiheeksi? Niinhän se oli jo myös kymmenen vuotta sitten, kun äänioikeusuudistuksen 100-vuotisjuhlintaa vietettiin. Naisten äänioikeudesta ja ehdokkaaksi asettumisen saavuttamisesta puhuttiin kovin yksipuolisesti silloinkin.

      • UkkostaTulee

        Juhliminen on telaketjufeministien aikaansaannosta. Tunnen sentään joitakin naisia, jotka eivät siedä ja haluavat irtisanoutua tuosta.
        Pääosan naisten röyhkeys on nykyään käsittämätöntä. Tälle täytyisi tehdä jotain.


      • Mummeli-xyz

        Leiriniekka, - kiitos että kerroit tuosta!
        Vaikka olen historian harrastaja, en ole tiennyt todellakaan muusta
        v. 1906 äänioikeuden uudistuksesta kuin että naiset saivat äänioikeuden.

        Miksi se on pimitetty meiltä?

        Nyt täytyy lähteä GOOGLE-ttamaan.


      • Niin-aina-on

        puhuttu kyllä "yleisestä ja yhtääisestä äänioikeudesta". mutta kaikilla miehilläkö
        sitä ei sitten vielä tuolloin ollutkaan?


    • Ruotsin-vallan-aikana

      Sääty-yhteiskunnassa yhteiskunnallinen asema, sääty, on rajannut äänioikeutettujen joukkoa.

      Monia tällaisia asioita pidetään salassa.

    • Vain_VELAT_painavat

      Suomessa on saatu karistettua alistajat harteitaan painamasta,
      viemästä miehiä sotiin, viemästä ilmaiseksi tuotteita ja rahaa...

      Kaksi ilkeätä naapuria on saatu jo pois niskoiltamme. Tuhat vuotta kurjistivat Suomea.
      .......................................................................................................................................................

      NYT:

      HS.fi - Helsingin Sanomat
      4 t ·
      Suomalaisten onnellisuutta ruokkivat erityisesti hyvä koulutus, puhdas ympäristö ja turvallisuuden tunne.

      Selvitys: Suomalaiset maailman tyytyväisimpien ihmisten joukossa
      Suomalaiset ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin mitattujen maiden kansalaiset keskimäärin. Onnellisuutta ruokkivat erityisesti koulutus, puhdas ympäristö ja…
      HS.FI

      Kunpa päästäisiin itsenäiseksi myöskin yhteisvaluutta eurosta, irti EMU:sta...

      http://www.hs.fi/ulkomaat/a1464749915664?jako=5c1a0eb711d56818e728a22b834de434&ref=tw-share

      • NYT-EUn-ja-EMUn-imu

        Ruotsi piti Suomea vallassaan siirtomaana viime vuosituhannella
        vuosina 1155 - 1809. Eli 654 vuotta.

        Ruotsi imi Suomesta väkisin miehet, hevoset, elintarvikkeet sotiinsa,
        koska Ruotsilla oli suurvaltapyrkimyksiä.
        Resurssit sotiin otettiin väkisin Suomesta.

        ---
        EU ja EMU - ( varsinkin EMU ) alistivat itsenäisyyden saavuttaneen
        ja siitä taistelleen Suomen uudelleen
        sadantuhannen nuoren kuoleman hinnalla
        itsenäisyydestään taistelleen vuosina 1939-45
        ja itsenäisyys säilyi silloin.

        EMU on Euroopan Rahattomuusliitto, joka imee meiltä siihen liittyneiltä rahaa entisiin siirtomaaherrojen maihin. Nyt kun siirtomaat ovat itsenäistyneet, herrat tarvitsivat uusia maita imettäväkseen.

        Siksi entiset siirtomaaherrat Englanti ja Ruotsi EIVÄT liittyneet EMUun.


      • NYT-EUn-ja-EMUn-imu

        Lainaus:Ruotsi piti Suomea vallassaan siirtomaana viime vuosituhannella
        vuosina 1155 - 1809. Eli 654 vuotta.

        Kannattaako surra kaatunutta maitoa lattialle? Sopiva aloitus naisten voimasta. Lattia pestään ja taas on puhdas lattia.

        Miksi aina vedotaan menneisiin sotiin ja niiden kärsimyksiin? Ei ne ole syy huonoon menestykseen nykynuorisolla, jos joskus on oltu toisen vallan alaisuudessa heille tuntemattomana ajanjaksona.

        Minä en ainakaan ole syyttänyt yhtään sotaa menneisyydestä, kuinka olen pärjännyt maailmalla. Toki tiedän historian tunneilta, kuinka on sodittu, mutta ei se minun elämääni enää vaikuta, sillä "äiti luuttusi maidon lattialta"?

        Lukekaa historiaa, mutta älkää vaipuko epätoivoon, sillä noissa kaikissa taisteluissa oli useita voittajia ja häviäjiä. Suomikin voitti tai hävisi, mutta meilä on nyt itsenäisyys.

        Hyvä sarja Stalinista Teemalla. Vaikka tiesin Rosenweldin pyörätuoli presidenttiydestä, niin Stalinin oikean käden vammasta en tiennyt. Sarjassa käy ilmi, että Venäjä/Neuvostoliiton kansalaisia kuoli p a l j o n, kuten Saksalaisiakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      115
      1121
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      115
      991
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      822
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      87
      758
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      665
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      637
    7. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      209
      582
    8. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      559
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      40
      559
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      525
    Aihe