Poliisin väitteet outoon valoon: Kehä I täyttyi tolppa kameroista - onnettomuudet lisääntyivät
Poliisin väitteet kameratolppien turvallisuus vaikutuksesta ovat joutumassa outoon valoon
http://www.iltalehti.fi/autot/2016060121657401_au.shtml
Toisin kuin poliisi antaa ymmärtää, Kehä ykkösen kymmenet uudet peltipoliisit eivät ole vähentäneet onnettomuuksia. Päinvastoin. Näin kertovat tilastot.
Pääkaupunkiseudun sisimmälle kehätielle asennettiin vuoden alussa tolpat yhteensä 35 nopeusvalvonta kameralle. Vain runsas kolme kuukautta asennusten jälkeen poliisi kehui kameroiden parantaneen Kehä ykkösen turvallisuutta ja ilmoitti, että sen liikenneonnettomuus tehtävät kyseisellä tieosuudella olivat vähentyneet noin 20 prosentilla (HS 14.4.).
Iltalehden haltuunsa saamat tilastot kuitenkin osoittavat Kehä ykkösen onnettomuuksien lisääntyneen jopa yli 25 prosentilla (tammi-huhtikuu 2015 / 2016).
Kyse on autonavigaattoreihin ja älypuhelinsovelluksiin reaaliaikaisia liikennetietoja syöttävän Mediamobile Nordicin tilastosta, joka perustuu Liikennevirastosta, hätäkeskuksesta sekä varmennetuista yksityislähteistä saatuihin ilmoituksiin.
Tammi-huhtikuun välisenä aikana onnettomuuksien määrä nousi viime vuoden 102:sta 129:ään. Kevään edetessä tahti vain kiihtyi (maalis-huhtikuu 45:stä 61:een). Tuorein lisäys on yli 35 prosenttia.
Mediamobile Nordicin lukuja voidaan pitää luotettavampina kuin poliisin tilastoja, sillä vain osa kolareista tulee viranomaisten tietoon.
Poliisi ei tiedä
- Tämä on materiaalia, jota uskalletaan pitää totena, sanoo yhtiön myyntijohtaja Matti Seimola.
Hän korostaa, etteivät luvut ota kantaa sen enempää keliolosuhteisiin kuin tietöihin.
Onnettomuuudet vain lisääntyi
20
232
Vastaukset
- kehäykköstäajava
Toisin kuin poliisi antaa ymmärtää, Kehä ykkösen kymmenet uudet peltipoliisit eivät ole vähentäneet onnettomuuksia.
Pääkaupunkiseudun sisimmälle kehätielle asennettiin vuoden alussa tolpat yhteensä 35 nopeusvalvontakameralle. Vain runsas kolme kuukautta asennusten jälkeen poliisi kehui kameroiden parantaneen Kehä ykkösen turvallisuutta ja ilmoitti, että sen liikenneonnettomuustehtävät kyseisellä tieosuudella olivat vähentyneet noin 20 prosentilla (HS 14.4.).
Iltalehden haltuunsa saamat tilastot kuitenkin osoittavat Kehä ykkösen onnettomuuksien lisääntyneen jopa yli 25 prosentilla (tammi-huhtikuu 2015 / 2016).
Kyse on autonavigaattoreihin ja älypuhelinsovelluksiin reaaliaikaisia liikennetietoja syöttävän Mediamobile Nordicin tilastosta, joka perustuu Liikennevirastosta, hätäkeskuksesta sekä varmennetuista yksityislähteistä saatuihin ilmoituksiin.
Tammi-huhtikuun aikana onnettomuuksien määrä nousi viime vuoden 102:sta 129:ään. Kevään edetessä tahti vain kiihtyi (maalis-huhtikuu 45:stä 61:een). Tuorein lisäys on yli 35 prosenttia.
Mediamobile Nordicin lukuja voidaan pitää luotettavampina kuin poliisin tilastoja, sillä vain osa kolareista tulee viranomaisten tietoon.
Poliisi ei tiedä
– Tämä on materiaalia, jota uskalletaan pitää totena, sanoo yhtiön myyntijohtaja Matti Seimola .
Hän korostaa, etteivät luvut ota kantaa sen enempää keliolosuhteisiin kuin tietöihin.
– Nämä ovat kylmiä lukuja, joita me tuona aikana olemme lähettäneet Kehä ykköseltä noin puoleen miljoonaan navigaattoriin Suomessa.
– Iso kuva näyttää, ettei ainakaan parempaan suuntaan ole menty, Seimola toteaa.
Tieto ei yllätä onnettomuusasiantuntijaa. Liikennelääketieteen professori Timo Tervo huomauttaa, että iso osa kolareista sovitaan paikan päällä ilman poliisia. Tästä syystä poliisin tilastot eivät välttämättä anna todellista kuvaa tilanteesta.
– Ei poliisi voi sanoa, että onnettomuudet ovat (kameravalvonnan lisäännyttyä) vähentyneet, Tervo korostaa.
Kuskit vaarana
Liikenneprofessori on jo vuosia toivonut parannuksia poliisin automaattiseen nopeusvalvontaan.
– Se on aivan liian dominoivassa asemassa. Sen rinnalle tai siihen yhdistettynä tarvitaan tien päällä tapahtuvaa reaaliaikaista valvontaa, jolloin liikenteen todelliset vaaratekijät eli riskikuskit voidaan seuloa muun liikenteen joukosta, Tervo sanoo.
– Tosin tämä saattaa edellyttää lainsäädännön kehittämistäEnnen voi ajaa vapaasti ei tarvinnut nopeusmittaria seurata, mutta nyt on seurattava kokoajan peltipoliiseja ja mittaria. Ei voi seurata muuta liikennettä kuin ennen.
- OletSuuriVaaraMuille
autoilija kirjoitti:
Ennen voi ajaa vapaasti ei tarvinnut nopeusmittaria seurata, mutta nyt on seurattava kokoajan peltipoliiseja ja mittaria. Ei voi seurata muuta liikennettä kuin ennen.
Jos havaintokykysi riitä kuin nopeuden tarkkailuun herää kysymys mitä kaikkea sinulta jääkään liikenteessä näkemättä!
autoilija kirjoitti:
Ennen voi ajaa vapaasti ei tarvinnut nopeusmittaria seurata, mutta nyt on seurattava kokoajan peltipoliiseja ja mittaria. Ei voi seurata muuta liikennettä kuin ennen.
ei niitä peltipoliiseja tarvitse seurata jos ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti :D
- tosiautomies
OletSuuriVaaraMuille kirjoitti:
Jos havaintokykysi riitä kuin nopeuden tarkkailuun herää kysymys mitä kaikkea sinulta jääkään liikenteessä näkemättä!
Ei kun ei tarvitse katsoa mittaria kokoajan, kun ei ole rajoituksia
- EnempiParempiVai
Luetko näitä kirjoituksia lainkaan? Ilmeisesti et ja avaat sen takia aina uuden keskusteluketjun vai miksi tämäkin aihe piti uudelleen avata toisessa keskustelussa muutaman tunnin sisällä? Eikö yksi keskusteluketju samsta aiheesta riitä?
- pelle.se.on
Katsos kun Palstapelle "autoilija" arto on idiootimaisuutensa ja vähä-älyisyytensä takia sen verran huonomuistinen ettei voi millään muistaa mitä tuli tehtyä muutama tunti sitten.
- So_wh_at
pelle.se.on kirjoitti:
Katsos kun Palstapelle "autoilija" arto on idiootimaisuutensa ja vähä-älyisyytensä takia sen verran huonomuistinen ettei voi millään muistaa mitä tuli tehtyä muutama tunti sitten.
Kun osaa kopioida ja liittää, ei tarvitse osata lukea eikä kirjoittaa. ;-)
- tättärää.pippijuu
"Tieto ei yllätä onnettomuusasiantuntijaa. Liikennelääketieteen professori Timo Tervo huomauttaa, että iso osa kolareista sovitaan paikan päällä ilman poliisia. Tästä syystä poliisin tilastot eivät välttämättä anna todellista kuvaa tilanteesta.
– Ei poliisi voi sanoa, että onnettomuudet ovat (kameravalvonnan lisäännyttyä) vähentyneet, Tervo korostaa."
Toki silmäsairauksien professori (hoitanut myös kuuden kuukauden määräaikaista liikennelääketieteen professuuria) tietää poliisia paremmin, paljonko poliisin tietoon tulleet onnettomuudet ovat vähentyneet tai lisääntyneet.
Nopeusvalvonnan tarkoitushan on vähentää yhteiskunnalle onnettomuuksista aiheutuvia kustannuksia, ei niinkään vakuutusyhtiöiden korvaamia peltikolareita. Henkilövahinko-onnettomuuksista on velvollisuus ilmoittaa poliisille, ja jos nuo ilmoitetut onnettomuudet ovat vähentyneet, on kameravalvonta hoitanut hyvin tehtävänsä, sanokoon silmäsairauksien erikoislääkäri mitä tahansa.
No. ylinopeuksia puolustavat yrittävät kaikin keinoin osoittaa nopeusvalvonnan olevan haitallista, suotakoon heille se ilo. - Lueja.opi
tättärää.pippijuu kirjoitti:
"Tieto ei yllätä onnettomuusasiantuntijaa. Liikennelääketieteen professori Timo Tervo huomauttaa, että iso osa kolareista sovitaan paikan päällä ilman poliisia. Tästä syystä poliisin tilastot eivät välttämättä anna todellista kuvaa tilanteesta.
– Ei poliisi voi sanoa, että onnettomuudet ovat (kameravalvonnan lisäännyttyä) vähentyneet, Tervo korostaa."
Toki silmäsairauksien professori (hoitanut myös kuuden kuukauden määräaikaista liikennelääketieteen professuuria) tietää poliisia paremmin, paljonko poliisin tietoon tulleet onnettomuudet ovat vähentyneet tai lisääntyneet.
Nopeusvalvonnan tarkoitushan on vähentää yhteiskunnalle onnettomuuksista aiheutuvia kustannuksia, ei niinkään vakuutusyhtiöiden korvaamia peltikolareita. Henkilövahinko-onnettomuuksista on velvollisuus ilmoittaa poliisille, ja jos nuo ilmoitetut onnettomuudet ovat vähentyneet, on kameravalvonta hoitanut hyvin tehtävänsä, sanokoon silmäsairauksien erikoislääkäri mitä tahansa.
No. ylinopeuksia puolustavat yrittävät kaikin keinoin osoittaa nopeusvalvonnan olevan haitallista, suotakoon heille se ilo.Kolareiden henkilövahingot korvataan 100% liikennevakuutuksista. Ei niistä yhteiskunnalle koidu yhtään enempää kuluja, kuin peltivahingoistakaan.
Ei ole samanlaista keskustelua laisinkaan. Täällä voimme keskustella asiasta, vaikka onkin lainaus lehdestä alustuksesta. Tähän asti oli keskustelu asiallista, mutta sitten tuli palstapellet kuvaan mukaan.
- LisääKeskusteluja
autoilija kirjoitti:
Ei ole samanlaista keskustelua laisinkaan. Täällä voimme keskustella asiasta, vaikka onkin lainaus lehdestä alustuksesta. Tähän asti oli keskustelu asiallista, mutta sitten tuli palstapellet kuvaan mukaan.
Aloitapa tämä keskustelu uudestaan vielä kolmannessakin ketjussa!
- tosiautomiestaas
LisääKeskusteluja kirjoitti:
Aloitapa tämä keskustelu uudestaan vielä kolmannessakin ketjussa!
Tämä yksi riittää
- persulindsröm
Tolpat vain rahastusta varten.
- dippadapadaa
"Kolareiden henkilövahingot korvataan 100% liikennevakuutuksista. Ei niistä yhteiskunnalle koidu yhtään enempää kuluja, kuin peltivahingoistakaan. "
Totta turiset. Esimerkiksi kuolonkolareista vakuutusyhtiö maksaa kuolleiden koulutukseen ja päivähoitoon käytetyt rahat yhteiskunnalle, samaten "saamatta jääneet" verotulot elinajan odotteen mukaan laskettuina, pelastuslaitoksen kulut ym.
Kannattaisi tättärään lukea ja oppia. - Kuolleet.Opissa
dippadapadaa kirjoitti:
"Kolareiden henkilövahingot korvataan 100% liikennevakuutuksista. Ei niistä yhteiskunnalle koidu yhtään enempää kuluja, kuin peltivahingoistakaan. "
Totta turiset. Esimerkiksi kuolonkolareista vakuutusyhtiö maksaa kuolleiden koulutukseen ja päivähoitoon käytetyt rahat yhteiskunnalle, samaten "saamatta jääneet" verotulot elinajan odotteen mukaan laskettuina, pelastuslaitoksen kulut ym.
Kannattaisi tättärään lukea ja oppia.Miten ja missä kuolleita koulutetaan?
- Populismia
Onpa näkökulmia tässä jutussa. Kaupallinen taho laskee onnettomuuksien määrää omilla tavoillaan ja julkinen puoli omallaan. Poliisille ilmoittaminen vahingoista on vähentynyt, joten siitä voi tehdä suoran johtopäätöksen että kaikki vahingot ovat vähentyneet.
Miten tämä olisi siis mahdollista poliisin tietämättä:
"Kyse on autonavigaattoreihin ja älypuhelinsovelluksiin reaaliaikaisia liikennetietoja syöttävän Mediamobile Nordicin tilastosta, joka perustuu Liikennevirastosta, hätäkeskuksesta sekä varmennetuista yksityislähteistä saatuihin ilmoituksiin."
Tuon perusteella ei ainakaan ilmoituskynnys ole laskenut. Eikö poliisille siis kerrota mikäli hätäkeskukseen soitetaan? Muttta liikennevirasto tietäisi asiasta kuitenkin? Valehteleeko poliisi, jotta kalliiden tolppien asentamiselle olisi enemmän perusteita? Jotain outoa tässä kahden eri tahon tiedottamisessa on. Poliisin tiedotus on tosin se virallinen.
Oikeasti asia on niin, ettei niiden tolppien asentaminen ole varmastikaan voinutkaan vähentää onnettomuuksien määrää, vaan nopeuksia joilla niitä tapahtuu. Mutta miten onnettomuudet ovat voineet lisääntyä, ja liittyykö lisääntyminen tolppien asentamiseen onkin aivan eri spekulaatio. Tarkastelujakso on niin lyhyt ettei trendistä aivan varma voi edes olla. IL:n ns. liikenentoimittajat ovatkin hyvä esimekki populistisista toimittajista.- diipappadaapappa
Ei tuo Iltalehti ole ainoa onneton liikenteestä kirjoittava lehti. Samaan konserniin kuuluvat Aamulehti ja Satakunnan kansa kirjoittavat myös puuta heinää liikenteeseen liittyen.
- Jasuomikärsiitaas
Ihan,kuin persulindsrömikin, joka vain rahastaa sakoilla!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1237715- 545758
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa793268Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72863Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101668Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091580Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3221293Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351172Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931159Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321061