Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Psoriasis ja pelko

12w

Hei, olen 12 vuotias tyttö Tampereen seutuvilta. Minut valtaa usein ylitsepääsemätön pelko isäni psoriasiksesta. Se on hänellä ollut jo kauan, mutta nyt se pahenee entisestään. Tauti on levinnyt näkyvin merkein jalkapohjiin ja käsiin. Kädet ovat erittäin kuivat ja kipeät. Iho niistä lähtee melki kokonaan. Jaloillaan käveleminenkin on kivuliasta. Valohoidot ja voiteet eivät auta. Nyt pitäisi jotain vahvoja lääkkeitä syödä. Aiheuttaa kaljuuntumista, makuaistin lähtöä yms. Pelkään tätä asiaa niin, että itkenkin usein siitä samasta syystä. Vanhempani ovat eronneet ja uusi nainen ei osaa auttaa tai lohduttaa. Äitini ei välitä ja isä on jo valmiiksi pahassa tilanteessa. Mitä minun tulisi tehdä ja kannattaako pelätä? Kiitos vastauksista jo etukäteen!

23

1621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpäänkylläjoskus

      ÄLÄ PELKÄÄ.isäsi kannattaisi käydä lääkärissä että löytyisi sopiva uusi lääkitys.psoriakseen ei kuole.

    • TablettiAuttoi

      Kannattaa tosiaan käydä lääkärissä hoitamassa homma kuntoon. Mulla oli keskivaikea-vaikea psori ja arvet haittasivat kovasti. Nyt syön yhtä tablettia jolla harvinaisena mainitaan noita kuvaamiasi oireita, mutta en ole huomannut oloni muuttuneen. Psori on häipynyt kokonaan, tosin yrittää aina muutaman viikon välein nostaa pari läiskää mutta lannistuu aina kun lykkään vahvaa kortisonia päälle. Sitä kortisonia ei nyt enää tarvitse päivittäin eikä enää viikottain käyttää kuten ennen piti.

      • Mikä tabletti auttoi ?
        Psori ollut 30 vuotta ja apua kaipaisi. tabun nimi


      • TablettiAuttoi

        Sain lääkäriltä reseptin Neotigason-nimiseen lääkkeeseen.

        Kyllä psoriin myrkyt löytyy mutta tuo on vahva lääke ja aiheuttaa monille oireita. Itselleni ei. Kuten sanottu, voidetta jota käytin ennen 2*päivä tarvitaan enää hyvin satunnaisesti aivain pieniin psorinalkuihin. Olen nyt täysin "sileä".

        Mutta lääkärillä on monta ässää hihassa.


      • Psorikki
        TablettiAuttoi kirjoitti:

        Sain lääkäriltä reseptin Neotigason-nimiseen lääkkeeseen.

        Kyllä psoriin myrkyt löytyy mutta tuo on vahva lääke ja aiheuttaa monille oireita. Itselleni ei. Kuten sanottu, voidetta jota käytin ennen 2*päivä tarvitaan enää hyvin satunnaisesti aivain pieniin psorinalkuihin. Olen nyt täysin "sileä".

        Mutta lääkärillä on monta ässää hihassa.

        Sain itse Neotigason-reseptin ihotautilääkäriltä ja söin 3 kuukautta, mutta se vain pahensi psoriani. Ennen oli pieniläiskäinen psori ja nyt on suuriläiskäinen psori ja levinnyt laajemmalle alueelle.
        Lopetin Neotigasonin siiihen kolmeen kuukauteen kun huomasin että pahenee ja vahva kortisoni siinä ohella. Nyt ihoni kutisee kaiket yöt niin etten meinaa saada nukuttua. Kookosöljyllä olen saanut vähän hoidettua.

        Kerran luin netistä sinisellä valolla saadun hyviä tuloksia psorin hoidossa, mutta mistähän sitä hoitoa saisi, kun kaikki on uv-hoitoa ja olen yliherkkä uv-valolle?
        Kartalinista sain vuosia sitten apua, ja nyt pitäis tilata sitä mutta olen jotenkin niin saamaton etten ole saanut aikaiseksi.
        Olen Iholiiton jäsen ja muutaman kerran vuodessa tulee Ihon aika-lehti. Siinä on aina viimeisimmät hoidot psoriasikseen ja tietoa uusimmista biologisistakin lääkkeistä psorin hoitoon. Sivuoireita niilläkin on usein, ja tosi kalliita, mutta nopeasti tulee lääkekatto täyteen ja hoitokustannukset pienenevät huomattavasti.
        Löysin tällaisen sivun sinisestä valosta...

        http://www.philips.fi/c-m-pe/dermatologia/sini-valo-hoito

        http://www.psori.fi/fin/psoriasisliitto/ihonaika-lehti/


    • 12w

      Kiitos vastauksista, ne auttavat asiaa eteenpäin!

    • Muistiin

      Lähetä Skype osoitteen mobil. 358445471776 Annan info siitä, miten päästä eroon psoriaazista kokonaan.

      • EikannataSkypettää

        Älkää lähetelkö tuohon numeroon mitään. Kertokoon täällä "infoistaan".

        Puoskarit kyllä myyvät ruokaöljyjä kalliina ihmelääkkeinä. Lääkäreillä on kuitenkin viimeisin tieto testatuista aineista ja testaamattomia ei kannata käyttää.

        Oliko se vahva lääke neotigason-niminen asitretiini? Se on minulla toiminut erinomaisesti ja ilman havaittavia sivuvaikutuksia. No, tukka ehkä ohentunut mutta ohenis se muutenkin.


    • elintavatkuntoon

      Psoriasis on kukistettavissa oleva autoimmuunisairaus!
      http://www.raikasweb.com/psoriasis-on-kukistettavissa-oleva-autoimmuunisairaus


      Nujerra Psoriasis (remissio on oireeton sairaus)!
      http://www.raikasweb.com/nujerra-psoriasis


      Ruokavalion muutos vei nivelpsorin!
      http://terveyshymy.fi/artikkelit/ruokavalion-muutos-vei-nivelpsorin


      Pullukka-kilpailija jätti maitotuotteet – nivelpsoriaasin oireet katosivat täysin!
      http://m.mtv.fi/lifestyle/ohjelmat/rakas-sinusta-on-tullut-pullukka/uutiset/artikkeli/pullukka-kilpailija-jatti-maitotuotteet-nivelpsoriaasin-oireet-katosivat-taysin/4938882

    • hane4

      Psoriasiksen periytyvyydestä voi lukea tuolta :

      http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo93732.pdf

      Miten psoriaasi syntyy

      – monitekijäisen taudin geenien jäljillä

      Kati Asumalahti, Ulpu Saarialho-Kere ja Juha Kere

      Toivottavasti teksti ei ole liian akateemista,asiantuntijapitoista tekstiä!

    • oikeaatietoa

      Psorias lisääntyy stressaamalla ja alkoholia nauttimalla ja vastaavasti hyvä ravinto ja liikunta saattavat vähentää sitä.

      Ravinto-ohjeita tarjoaa ties mitkä puoskarit ja harrastajat - ohjeiksi tarjotaan milloin kasvissyöntiä ja milloin taas paleodieettiä, hiivoja ja hiivattomuuksia unohtamatta. Ainoat kiihkottomat ja asiantuntevat ravinto-ohjeet saa RAVITSEMUSTERAPEUTTI-ammattinimikettä käyttävältä henkilöltä. Ei siis "ravintoterapeutti" tai "ravitsemusneuvoja" vaan "ravitesemusterapeutti". Sellaisella henkilöllä on loppututkinto ja Valviran hyväksyntä.

      Mikään ihmelääke ei psoriasikseen tehoa. Ihotautilääkärillä on tarjota muutamia tehokkaita paikallisesti käytettäviä voiteita sekä tabletteina otettavia systeemisiä hoitoja. Itselläni ollut Dermovat ja Daivobet paikallishoitona ja edellämainittua asitretiinitablettia olen vetänyt kevättalvella kun aurinko on vähissä ja haluan rantakuntoon.

      • niintäälläkin

        25 vuotta psori aivan kauhea ,peitto n 30% niveloireet päälle,
        8vuotta luomuruokaa,bisseekin sai ottaa ihan tarpeeks,ei röökii.
        niin psori meni just siedettäväksi ihon puolesta,nivelet vaan jatko
        yllättäviä turpoamisia ja kovat kivut,trexaati ja asitretiinit vedetty.
        LDN lopetti koko oireilun,kaikki muulääkitys oli ihan hukkahommaa.
        Mut ldn just pitää oireettomana,ruokailu ja stressit on oltava
        oikeissa asetuksissa.


      • niintäälläkin kirjoitti:

        25 vuotta psori aivan kauhea ,peitto n 30% niveloireet päälle,
        8vuotta luomuruokaa,bisseekin sai ottaa ihan tarpeeks,ei röökii.
        niin psori meni just siedettäväksi ihon puolesta,nivelet vaan jatko
        yllättäviä turpoamisia ja kovat kivut,trexaati ja asitretiinit vedetty.
        LDN lopetti koko oireilun,kaikki muulääkitys oli ihan hukkahommaa.
        Mut ldn just pitää oireettomana,ruokailu ja stressit on oltava
        oikeissa asetuksissa.

        mikä LDN ja mistä saa


      • olihyvä
        jukkisah kirjoitti:

        mikä LDN ja mistä saa

        saaminen,siinähän se vaikeus onkin,LDN on low-dose naltreksoni.
        eli pieniannoksinen naltreksoni. Jotkut lääkkeet
        toimivat pieniannoksisina toisella tapaa kuin isolla annostuksella.
        vrt asperiini /kardioasperiini joka aiheuttaa kihtiä mutta isompana annoksena ei.
        Naltreksoni on alunperin 50mg annoksena tarkoitettu alkoholivieroitukseen,matala-annoksisena 1-10mg vrk vaikutus
        on ihan toinen.
        Omakohtainen ihmiskoe on luettavana suomi 24 kohdassa lääkkeet,
        vanhan ketjun nimeltä LDN pieniannoksinen naltotreksoni.
        Siinämyös selviää miten rohtoa saa.


    • Pekka-tosikko

      Lähes kaikki ihosairauksiin auttaa viljaton ruokavalio. Psoriasis on sen verran vaikea sairaus, että voi viedä jopa pari vuotta parantumiseen, mutta se paranee täysin, jos jättää viljatuotteet pois ruokavaliosta. Olo helpottuu kylläkin melko nopeasti, mutta täydellinen paratuminen vaatii aikaa.

      • Tarkoititkohankuitenkin

        GLUTEENIviljat pois?


      • Pekka-tosikko
        Tarkoititkohankuitenkin kirjoitti:

        GLUTEENIviljat pois?

        Gluteenittomia viljoja ei ole olemassa. Siis viljatuotteet kokonaan pois ruokavaliosta, kuten leipä, pasta pizza jne. Me leivomme leivän (ei usein) mantelijauhoista. En suosittele perunaakaan, koska siinä ei ole juuri ravinteita vaan pelkkää tärkkelystä. Monet kaalit ovat hyväksi.
        ja tietysti D-vitamiinin saanti on turvattava.
        Kannatta poiketa kirjastossa ja etsiä sopiva VHH-kirja


      • Valehteletkotahallasi

        Kaura on luontaisesti Gluteeniton vilja! Sen pitää vain olla valmistettu tarkkojen standardien mukaan eli ns puhdistettua kauraa niin ei varmasti ole gluteenia ellei jokin ole mennyt tehtaalla pieleen.


    • minipaasto

      Itse olen kärsinyt psoriasista varmaakin teini-iästä lähtien. Oireeni ei oikein koskaan ollut paha, kunnes vasta nyt 45 vuotiaana alkoi näkymään käsissä, kantapäissä ja muualla kropassa enenevässä määrin.
      Jostakin luin että pieni paasto auttaa elimistöä palauttamaan ns. nukkuvia soluja oikeisiin tehtäviin. Kokeilin viikko sitten 2 vrk paastoa. Sallin itselleni ainoastaan omenat ja puolukkamehun, kun sattuin näin syksyllä löytymään kaapista yllinkyllin. Lisäksi tietenki veden ja kahvin mustana. Kutinaan olin ostanut ns. käsiapteekista Dermalex, Eczema voidetta, tarkoituksena ostaa jotain missä ei ole kortisonia. Paaston jälkeen jatkoin syömistä normaalisesti.
      Yllättäen jo paaston aikana huomasin että käsien psoriasispaikkojen hilseily väheni huomattavasti ja nyt viikon aikana koko kropassa hilseily ja punaisuus on vähentynyt huimasti.
      Tiedän että tämä ei tähän pääty. Mutta aion kokeilla vielä paastoa uudelleen.

    • minipaasto

      Se "jostain" linkki unohtui.
      Kokeillaan hyväksyykö tämä linkkejä, mutta tässä http://yle.fi/uutiset/3-7289521
      jos ei niin google hakusanalla "Paasto uudistaa immuunijärjestelmää"

    • Omakokemukseni

      Olen sairastanut psoriasista yli 25 vuotta ja ajoittain melko vaikeana. Minulla on yksi kokemus vuosien takaa,kun psorini parani pariksi päiväksi kokonaan pois. Koska psorini on ollut oireeton kaikkien näitten vuosikymmenten aikana vain tuolloin,ei kyse voi olla sattumasta... Olin tuolloin oksennustaudissa kolme päivää sen ainoan kerran kun ko tauti minua on vaivannut ja oksennustaudin aikana hilseet ja punoitukset lähti joka paikasta! Jokin tekijä tuossa sai psorini häviämään,oliko se syömättömyys vai mikä sitä en tiedä,ruokahan tuolloin ei pysynyt sisälläni. Ehkä perus sekaruoka todella sisältää joitakin aineita jotka antavat voimia tuolle itsepintaiselle sairaudella,kun vahvimmatkaan kortisonit eikä edes sisäinen Trexanlääkitys ole sen jälkeen saanut minua hetkeksikään oireettomaksi.

      • porianssi

        Itselläni oli aikoinaan kova oksennus tauti ja ripuli.Tämän jälkeen psori helpottui vähäksi aikaa.
        Olisiko näillä suolistobiologialla osuutta.Suolistobiologiaa tutkitaan nyt aika innokkaasti ja
        on jo havaintoja sairaiden ja terveiden erillaisesta suolistobakteerikannoista ja määristä.
        Itselläni lisäaineistetut ruuat ja käymistuotteet aktivoivat psoria.Syönkin pääasiassa kotona
        tehtyä ruokaa.Kiinnostaisi tämä uusi sinivalohoitolaite, onko siitä oikeasti apua keksivaikean
        psoriaisiksen hoidossa.Oletteko kokeilleet ?


    • Eikutinaa

      Minulla ollut myös teinistä lähtien aina. Kaikenlaisia voiteita kokeiltu. Toiset lääkäreiden määräämiäkin. Nyt yli 40 v, olen muista syistä ottanut 1 kpl / pv Acetium nimistä kapselia, noin vuoden verran olen käyttänyt. Hyvänä "sivuoireena" olen huomannut että psoriasis rauhoittunut lähes kokonaan. Ainoastaan jotain perusrasvaa jos kuiva pakkasilma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe