silmissäni on hajataittoa toisessa 0.75 ja toisessa 1.25 miten tämä vaikuttaa näköön ja millä lailla korjattavissa? silmälääkärini sanoi
katotaan asiaa puolen vuoden päästä ja jos on huonontunut niin sitten kokeillaan kovia piilolinssejä.
hajataitto
6
2708
Vastaukset
- silmälääkäri
Hajataitto tekee verkkokalvolle piirtyvän kuvan epäselvemmäksi. Esim. pistemäinen valonlähde "venyy" viivaksi. Kauko- tai likinäköisyydessä (ilman hajataittoa) pistemäinen valonlähde piirtyisi verkkokalvolle epätarkkana pisteenä.
Jos vertaa hajataittoa ja liki/kaukonäköä toisiinsa näköhaitan kannalta, voidaan "nyrkkisääntönä" käyttää sitä, että hajataiton määrä jaettuna kahdella vastaa liki/kaukonäön aiheuttamaa huonontumista.
Eli jos olisit esim. hajataittosi verran likinäköinen, olisivat arvosi noin -0,25 - -0,5 ja -0,5 - -0,75 tienoilla.
Hajataiton voi korjata silmälaseilla tai piilolinsseillä. Järeämpinä keinoina voi tietenkin leikkauksilla vaikuttaa asiaan (LASIK, PRK jne), sinun arvoillasi (mikäli on siis pelkkä hajataitto) en näitä leikkauksia kuitenkaan vielä lähtisi miettimään.- Satu
"Hajataitto tekee verkkokalvolle piirtyvän kuvan epäselvemmäksi. Esim. pistemäinen valonlähde "venyy" viivaksi."
Ahaa. Kiitos tästä tiedosta. Itselläni on runsaasti hajataittoa, eikä se korjaannu piilolinsseillä ihan täydellisesti. Ihmettelin, kun esim. ulkona katulamppujen valot näyttää piilarit päässä viivamaisilta. Nyt tiedän sitten, että se johtuu siis juuri tuosta hajataittoisuudesta. - shy girl
olen kuullut että olet auttanut monia´...nyt tarvitsisin minäkin kiireesti apua!
Minulla sanottiin olevan silmät toinen -6 ja toinen -7
Onko nämä kauhean huonot ja epänormaalit?!
Tuntuu että optikkoni oli jotenkin outo kun mulla oli näin huonot "arvot".
Ja se sano että oli yli kaksi hajataittoa molemmissa..eli mitä?!onko huono?!
hän vielä sanoi että kannattaa tilata lasit ja piilarit joltain muulta kuin häneltä...miksi?!
olen kauhuissani!
- Anonyymi
Oon 15v poika ja mulla todettiin hajataitto joskus 2011 tai 2012 tai jotain sinne päin ja sain silmälasit joksikin aikaa. Ehkä pariksi kolmeksi vuodeksi. Havaittiin ajoissa ja saatiin korjautumaan ja ei oo enää laseja. Juoksulenkeillä lasit usein menivät huuruun joten olen iloinen, kun ei tarvi pitää.
- Anonyymi
Höpö höpö! Silmälaseilla ei saada näönhuononemista peruutettua, tarinasi keksit lapsen päästäsi !
- Anonyymi
Hajataitto eli astigmatia on normaali taitovirhe silmässä, silmä jossa hajataittoa ei ole on poikkeava,
Hajataitto korjataan silmälaseilla, jotka valmistetaan asteen tarkkuudella korjaamaan taittovirhe.
Piilolinsseillä ei aina saada niin tarkkaa näköä kun silmälaseilla, koska PL ei valmisteta niin yksilöllisesti, vaan valmistajat valmistaa tietyin, esm. 10 asteen välein linssit .
Huoltoasema ja muissa valmislasessa ei ole hajataiton korjausta lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446