Lähdin kaukaa, siis aivan toiselta puolelta Suomea kymään vanhempieni haudalla, jossa olen tavakseni ottanut pari kertaa vuodessa käydä. Muut sisarukset asuvat siellä hautausmaan sijaintipaikkakunnalla. Sisarusten välit huonot, vanhin on kateellinen minulle tai kantaa kaunaa, nuorimmalla on muuten vain erikoisia mielipiteitä ja kannanottoja. No, nyt yllätyin totaalisesti, kun haudalta oli viety kaikki maljakot pois. Niistä kaksi oli minun sinne viemiäni edellisillä käynneillä. Kaikki menneet yhtä aikaa rikki? Vai oliko syynä se, että viime vuonna kesäisellä käynnillä olin vienyt liian suuret leikkokukkakimput? Muutenkin on pakko todeta nyt tässä se, että kun jälkimmäinen, siis myöhemmin kuollut vanhempani haudattiin haudalla näytti käyvän yks sun toinen, kynttilöitä ja kukkia, jopa maljakko kukkia. Sitten kun se talouspuoli tuli hoidettua kuolleen jälkeen, siis jako, niin sen jälkeen näyttää homma hiipuvan. Viime vuonna oli edellistä pienemmät istutukset, itse en vienyt mitään istutettavaa kesäisellä käynnillä, kun kerran toiset olivat aiemmin hoitaneet istutukset, mitä niitä sotkemaan... Ja nyt tällä kertaa oli viime vuottakin köyhempi istutus ja kuihtumassa sekin... Näinkö tämä menee! Toisaalta tuli mieleen, kun tämän vanhimman tiedän ja olen jo ymmärtäyt hänen luonteensa (epäilen jopa että hän vienyt ne maljakot - niin ja muuten, minun syksyisellä käynnillä viemäni lyhdyt sen sijaan ovat saaneet edelliset ja näyttävät nämä viime syksynä viemänikin saavan jäädä ruostumaan haudalle... olivat muuten vieneet oman lyhtynsä pois kun ensimmäisen kerran vein minun lyhtyni haudalle) niin luulenpa melkein että nyt onkin tarkoitus jättää hauta vähitellen hoitamatta ja lopulta saada koko muisto pois.
Tällaista meillä. No, nyt kun maljakoita ei ollut enää, niin rupesin ns. varkaaksi! Otin viereiseltä samaan sukuun kuuluvalta haudalta siellä lojuvan tarpeettoman maljakon lainaan - sehän tässä sitten hirvittää, että jos nyt joku sattuu juuri tässä näinä päivinä menemään hoitamaan sitä hautaa joka nyt oli täysin istutuksia tai mitään vaille, niin kyllä suuttuu... se maljakko nimittäin ei ollut mitään tavallista vihreää muovia. No, minkäs tein, kun kukkia oli, mutta hautausmaa on paikassa, jossa ei ole kauppoja lähelläkään ja minä liikun yleisillä kulkuneuvoilla, joita niitäkään ei kulje tuohon suuntaan kuin kerran tunnissa ja tulin siis vain sitä haudalla käyntiä varten joten paluumatkakin oli ajoitettu lippujen hankinnalla.
No, ilmoitin nyt sitten yhdelle sisaruksista, että näin tein, että oletko ystävällinen ja käyt vaikka huomenna tai parin päivän päästä laittamassa sen maljakon takaisin sille oikealle haudalle, ettei ruveta varkaiksi väittämään.
Mutta siis tämä totaalinen eräitten kiusanteon tarve, kateus ja kauna! Ja se on aivan varma, että tarkoitus on juuri saattaa hauta siihen kuntoon että se menetetään, vanhemmat aikoinaan itselleen ne hautapaikat ostaneet! Näin meillä tämä vanhin ja nuorin kunnioittavat vanhempiaan, millään ei ole mitään väliä, kunhan vain rahat ja tavarat saivat käteensä! Kunpa voisin muuttaa lähemmäs!
Yllätys hautausmaalla
41
3232
Vastaukset
- katkeruus.syö.sisältä
Ei ole elämäsi helppoa, ei tosiaankaan.
- vai_niin
Aloittajan elämän helppous tai vaikeus ei liity tähän mitenkään. Jos siitä halutaan puhua, niin sanoisin, että vaikeampaa se näyttää se elämä olevan näille kahdelle sisarusparven edustajalle!
Kyse oli nyt eräitten lapsellisesta käyttäytymisestä, käyttäytymisestä millä eivät mitään erityistä itselleen edes saavuta. Pääasiassa saattavat itsensä muidenkin silmissä naurunalaisiksi, raukat eivät vain sitä taida tajuta! - SRKn-hoidossa-oleva
Helsingissä Malmin hautausmaalla on takoraudasta taottu korkea kynttilälyhty varastettu kahteen kertaan, myöskin maljakko on viety. Emme enää osta sinne uusia.
OUTOA porukkaa liikkkuuu sielläkin. - voivoisentään
veit leikko kukkia . muiden kasteltavaksi mieti ny vähän tota urputustasi. käy ite kastelemassa
- hytinäx1
Juu nämä hauta-asiat ovat hankalia. Miksikähän seurakunnat eivät ole ymmärtäneet laittaa sinne hautuumaille automaattia mistä voisi ostaa "kertakäyttö" maljakoita.
Ne voisivat olla esim. litteää vahvempaa muovia josta voisi muotoilla tai vaikkapa puhaltaa, kuin rantapallon, kartiomallisen muotoiseksi maljakoksi. Tai kukkakauppa myydä irtokukat kertakäyttömaljakkoineen.
Tai jos tätä palstaa lukevissa on työttömiä niin laittakaa sellainen liikeidea käyntiin. - Ahneus
Esivanhempieni (4 sukupolvea minusta) hauta oli vallattu. Serkku vei. Hakkautti muistokiven uusiksi, siihen tupakkaan kuolleen puoliskonsa nimen. Samoin hävisi usean pienenä kuolleen lapsen hautaristit hopeisinen nimikilpineen. Ei jäänyt näistä korvenraatajista muuta kuin nimi kirkonkirjaan. Jos se oli rahasta kiinni, niin olisin kyllä omistani maksanut, mukaanihan niitä rahoja en saa. Vaan ei minulta mitään kysytty.
Kyllä minä niin mieleni tuosta pahoitin... - Pikkusisko
Istutin kukkia, vein niitä "kotopihasta". Oli sitten revitty (vähennetty). Pitää ostaa uusia eikä suosia mitään kotokutoisia lajeja, joita haudatut katseli eläessään. Kai.?
Ajattelin olla nyt sitten viemättä enää mitään, paitsi korkeintaan leikkokukkia! - sovussaelettävä
On ikävää jos sisarukset riitelevät eläessään, mutta jos vielä kaunaa ja mittelöintiä vanhempien tai toisten sisarusten multien päällä. Noita "varkauksia" sitten sattuu: joku kerää rumat, palaneet lyhyt, kukat, kynttilän kuoret tai ainakin meilläpäin harkat niitä kantelevat. Sitten keksitään kaikenmoisia varkausjuttuja. Sinhän toki otit luvatta sen maljakon toisen haudalta. Olisi ollut varmasti harmi, jo se toisen haudan hoitaja olisi tullut tuomaan kukkia olettaen että maljakko on paikalla. Olisiko ollut kanttia ottaa se oma jälleen käyttöön tai ehkä pihistää joltain haudalta.
Sopikaa hyvät ihmiset kaunanne ja antakaa anteeksi.
Minulla on muutama ystävä, joilla riittää jatkuvasti juorun aihetta suvustaan ja sappi on täynnä katkeruutta ja kaunaa lähisukulaisistaan. No itse ei kukaan ole syyllinen vaan se vika on niissä toisissa.
Olen kurkkua myöten täynnä näitä juttuja ja eihän se asiaa auta jos sieluaan ulkopuoliselle purkaa. Yritän vaihtaa hienotunteisesti puheen aihetta ja tai sanon suoraan, että kannattaisi ottaa murhe käsittelyyn asianomaisten kanssa, sillä en näin ulkopuolisena voi auttaa.- Kaikki.on.katoavaista
Isovanhempieni haudalle äiti 65 v sitten vei muutaman kerran kukkia. Istutti olikohan keisarinkruunu vai tiikerinlilja. Aina joku nykäisi pois. Kerran näin, että sen nykäisi isäni isoveli. Ei saanut olla muitten kuin heidän kukkiaan.
Minäkin yhden taimen vein vauvana kuolleitten pikkusiskojeni haudalle toissa syksynä. Poikki oli sekin mennyt. Lieneekö ollut pupu asialla?
Toisenkin vein. En ole nyt ajellut katsomassa, onko hävitetty. Itse sitä vuoden kasvatin, kun ensin hain siemenen melkein tuhannen kilometrin päästä. Viisi tainta vielä jäi itselle, mutta kaikki kuolivat talvella. Kolmisensataa muutakin siementä kaukaa hain viime syksynä. Kolme iti ja niistäkin yksi kuoli. Mitähän tekisin niillä kahdella eloon jääneellä? Toista rotua ovat kuin ne aiemmat. Kaikki.on.katoavaista kirjoitti:
Isovanhempieni haudalle äiti 65 v sitten vei muutaman kerran kukkia. Istutti olikohan keisarinkruunu vai tiikerinlilja. Aina joku nykäisi pois. Kerran näin, että sen nykäisi isäni isoveli. Ei saanut olla muitten kuin heidän kukkiaan.
Minäkin yhden taimen vein vauvana kuolleitten pikkusiskojeni haudalle toissa syksynä. Poikki oli sekin mennyt. Lieneekö ollut pupu asialla?
Toisenkin vein. En ole nyt ajellut katsomassa, onko hävitetty. Itse sitä vuoden kasvatin, kun ensin hain siemenen melkein tuhannen kilometrin päästä. Viisi tainta vielä jäi itselle, mutta kaikki kuolivat talvella. Kolmisensataa muutakin siementä kaukaa hain viime syksynä. Kolme iti ja niistäkin yksi kuoli. Mitähän tekisin niillä kahdella eloon jääneellä? Toista rotua ovat kuin ne aiemmat.Sekin on hautausmaalla hyvin tarkkaa, miten korkea ja iso se kasvi on. Jos se peittää hautakiven, saattaa tulla soitto kirkolta. Äkkiseltään tuntuu että tiikerililja voi olla juuri vähän liian kookas kasvi.
- Kiitos_turhanpäivä
Kirjoitinko aloitukseen, että ilmoitin paikkakunnalla asuvalle sisarukselleni, että jouduin lainaamaan maljakkoa viereiseltä haudalta ja ystävällisesti pyysin, kun hän oli joskus kertonut käyvänsä haudalla iltalenkeillään, että jos hän parin päivän päästä sen palauttaisi. Ja tämä hauta josta lainasin, on kyllä iät ja ajat ollut siisti, mutta maljakot ja muut vailla käyttöä.
Sieluaan ulkopuolisille purkaa. No, mitä sua tämä vaivaa, tämä asiahan on niin, että näitä tällaisia sisarusskismoja löytyy varmaan puolesta Suomen suvuista... Ja tunnetko sinä nyt tämän suvun josta kirjoitin? Ollaanko me ainoita!
Minä en ihan sinun kirjoitustasi ymmärrä. Sinun kirjoituksesi on täynnä syyttelyä minua kohtaan, minua joka aloitustekstin kirjoitin! Kiva! Itse asiassa mitä minä kirjoitin, luitko sinä sitä edes yhtään ajatuksen kera?
Ja jos nyt ihan oikeasti totuus sanotaan, niin minähän ne sisarukseni tunnen parhaiten, olen tässä 50 plus vuotta niitä aika ajoin kohdannut, viime vuosina harvemmin. Minä olen heidän käyttäytymisestään kokemuksia omaava! - pruiiit
hmp.f kirjoitti:
Sekin on hautausmaalla hyvin tarkkaa, miten korkea ja iso se kasvi on. Jos se peittää hautakiven, saattaa tulla soitto kirkolta. Äkkiseltään tuntuu että tiikerililja voi olla juuri vähän liian kookas kasvi.
Et sitten näköjään tunne tiikerinliljaa.
Saitpahan muillekin todistaa tietämättömyytesi.
Teitä sellaisia on PALJON! pruiiit kirjoitti:
Et sitten näköjään tunne tiikerinliljaa.
Saitpahan muillekin todistaa tietämättömyytesi.
Teitä sellaisia on PALJON!On minussa vähän puutarhurin vikaa :)
Tiikerinlilja kasvaa 80-120 senttiseksi, (ei siis mikään pieni), sen kukat ovat suuret (ja näin ollen sen kuihtuneet kuka myös), ja lisäksi se on kova leviämään (kolmas syy seurakunnalle poistaa kukkanen).
Ehkä sä sekoitit sen johonkin pienempään liljaan?- pruiit
Tiikerinliljan ja keisarinkruunun nimellä niitä lapsuudessani tunnettiin. Olisko olleet 30 - 35 cm korkeita? Toki etelämmässä ja hyvässä maassa saattanee kasvaa isommiksikin, mutta ei täällä pohjoisessa. Eivätkä olleet kovia leviämään. Vieläköhän kuvasta tunnistaisin yli 60 v takaa?
Hautojen hoitaminen on hankalaa. Yleensä juuri ne, jotka tulevat kaukaa kerran vuodessa, ei tajua mikä homma se on. Mutta arvostella ja syyttää osataan.
Pitäisihän sen haudan olla siistikin. Se tarkoittaa että jos sä viet sinne maljakkoon kukkasia, jonkun toisen pitää viedä ne pois kun ne kuihtuu. Ja sillä välin kun ei maljakoissa ole kukkia, onko se hauta siisti jos siellä mojottaa kolmet tyhjät vaasit jotka vaan tomuuntuu?
Jos viet sinne ruukkukukan, jonkun pitää kastella ne päivittäin. Jos istutat sinne kukkasia, nekin pitää kuumimpina päivinä kastella päivittäin. Tai taimi yksinkertaisesti kuolee tai pienenee. Jos istuttaa kausikukkia (narsisseja-samettikukkaa-kanervaa), niin rahaa siinä palaa.
Totta kai se on kivaa viedä jotain haudalle. Mutta voisko ajatella että ajastaisi käynnin niin, että kun entiset kukat on huonossa kunnossa, seuraava vie sinne uuden satsin? Tai jos asuu kaukana, niin käy siellä muuten vaan, ja vie kukkarahaa haudan hoitajalle? Hän taatusti arvostaa sitä.
Jutelkaa ja kysykää, älkää heti olettako sukulaistanne sitä pahinta.- oliko_fiksua
Ensinnäkin meillä päin on tapana säilyttää käyttämättömiä, mutta ehkä jonkun tarvitsemia maljakoita hautakiven takapuolella, eivät ne siinä edessä tyhjinä tönötä.
Siksi toisekseen, kun haudalle kerran on istutettu jotain kesäkukkia multaan, siellä haudalla todennäköisesti kuitenkin käy joku niitä kastelemassa, sillä tähän haudalle ei nurmikkoalueita varten tarkoitetut automaattiset kastelulaitteen yllä, sillä nurmikkoalueita ei tässä kohden hautausmaata ole.
Vie kukkarahaa haudan hoitajalle. Arvaapa miten siinä käy meidän suvussa! Tulee suunsoittoa, että minäkö ne kukat ostan ja vien, vie itse!
Tähän taisi taas tulla sellaisia kommentoijia, jotka eivät ole 50 plus lainkaan ja heillä ei ole kokemusta haudalla käynneistä lainkaan. Kakaroita siis!
Monta asiaa jäi sinultakin, mukamas fiksuuksia kirjoittaja, huomaamatta aloitustekstistä, kuten juuri se, että haudalle on jo istutettu kesäkasveja, joten kyllä siellä kastelijakin käy ainakin kerran viikossa. Joten kyllä ne, jos se kastelija on siltä kastelijalta jonkin verran älyä löytyy, niin maljakossa olevat poistetaan.
Jumankauta mitä tekstiä eräät suoltavat! - jep_Joo
Siksi toisekseen tästä maljakoitten tomuttumisesta! "Tomuttumisesta"! Niin tuota, kas kun ne olivat saaneet siellä pari vuotta ihan rauhassa kiven takana odotella käyttöä, ja joku niitä oli varmaan joskus tarvinnutkin, mutta sitten kun viime vuonna liian suuria kukkakimppuja kai vietiin ja samalla sitä hautaa vielä hoidettiin, niin tuota, sen jälkeen olivat maljakot tämän kevään aikana kadonneet, kolme kappaletta yhtä aikaa rikki?, viime myöhään syksyllä kun edellisen kerran kävin, siellä ne vielä kiven takana olivat!
Omat sukulaiseni tunnen kyllä minä! Oletko sukua?
Yleensä vielä maljakkokukat kuivuvat, kun vesi loppuu maljakosta... Ja kuten sanottu, jos on kesäkukkia istutettu, oletettavasti niitä joku käy ainakin kerran viikossa kastelemassa. - mää_haukun_lisää
Meillä suvussa muuten syyttelyn ja moittimisen, sekä omista sisaruksistaan kylillä pahan puhumisen ja oman itsensä korostamisen hoitaa parhaiten juuri tämä jolle se haudanhoitovastuu siirtyi!
- hoh_hoh_hoijaa
Ja sekin vielä, että kun kyse on vanhempien haudasta, siellä ei kukaan voi jälkeläistä kieltää käymästä! Kukaan ei voi omia sitä itselleen, vaikka kuinka haluaisi sitten ympäri kyliä mainostaa, että no, ei yksikään toinen edes haudalle vaivautunut, ihan yksin sain hoitaa, marttyyrina!
Tietysti ratkaisu on sekin, että jätetään se hauta seurakunnan hoidettavaksi, maksetaan yhteisesti pieni summa jotta kesällä on kukkia ja hauta siisti... Seurakuntahan ei edes edellytä mitään istutuksia, ei se siisteys siitä tule, vaan siisteys tulee ihan muusta, kunnossapidetään reunakivet ja hautakivet, etteivät kaadu ja haudan pinta ei ihan roskainen ole.
No!
Kylläpä tuli oikein ryöppy sukuni tuntijoilta näköjään, että syyttelet ja moitit muita... Hyvä kun edes kaksi kertaa vuodessa käyt! Muut ravaavat harva se päivä niitä sinun maljakkokukkiasi hoitelemassa ja maljakoita palauttelemassa... niinkö! - jäkäti_jäk
Kovasti löytyy pointteja, joihin aloittaja jo vastasikin.
Rahaa palaa istutuskukkien hankkimiseen. Pääsiäisnarssit vitosella kolme. Jep. Kesäkukkia samettikukat muutaman kymmenen senttiä per taimi. Ja jos mukamas on tästä kyse, että tekee rahasta tiukkaa, niin ainahan voi ehdottaa, että pistetäänpä kimpalla rahat kasaan, paljon sisaruksia eipä tuo paljon maksa. Ja jos ei tätä, niin pistetään kimpalla rahat seurakunnan haudanhoitosopimuksen ostamiseen, eipä sekään paljon maksa.
Sulla löytyy kyllä kykyä syytellä näköjään mutta mitään olennaista asiaan sinä et mukaan tuonut! Päinvastoin annoit vähän sellaisen kuvan, että sinä itse et tiedä näistä asioista mitään, varmaankin kun sulla ei ole vielä vanhemmat haudassa!
Siisteys ei lähde siitä ovatko maljakot tomuttuneita vai ei, siisteys lähtee ihan muusta kun puhutaan siitä, onko hauta asiallisesti hoidettu. Kukkia siinä ei tarvitse ollenkaan miettiä, kun seurakunta ei haudan siisteysasioissa niitä huomioi ollenkaan. Ihan muut asiat ratkaisevia, pääasiassa nimenomaan hautakivien pystyssä pysyminen. Lehtiä ja oksia ynnä muuta haudan pinnalle tulee tuulen riepotellessa kesät talvet, niitä tietysti on joka kerta vaikka syytä hieman haravoida.
Mitä sinä oikeastaan tiedät haudan hoidosta? Et mitään!
Ai jaa, että tästä lähtien lähetetään shekki haudanhoitajalle? Jaha. Kuinkas iso shekki olis tarpeen. Ei sillä rahasta kyllä puutetta ole, siitä se on pitänyt huolen iät ja ajat. Ja jos sitä haluaa, voi itse ehdottaa kimppamaksua! Eipä ole ehdottanut.
Kyllä ne maljakkokukat ja tarpeen tullen uusintaan menneet hautalyhdyt ovat varmaan tulleet yhtä paljon maksamaan kuin muutama kesäkukka tai syksyinen kanerva tarjouksesta ostettuna. Tasoissa ollaan!
Niin no joo, ja sanon vielä senkin, että jos asuisin paikkakunnalla itse ja joku kauempana asuva olisi syksyllä sinne haudalla vaikka niitä lyhtyjä tuonut, niin kyllä minulla sen verran älyä ja rohkeutta löytyisi, että ottaisin ne kesän tullen sieltä haudalta talteen ja veisin taas syksyllä takaisin... Saattaisi jopa löytyä sen verran rohkeutta että ilmoittaisin tälle tuojalle että näin tein. Mutta näiltä kahdelta ei löydy halua tuonkaan vertaiseen yhteistyöhön... Ja jos et käy haudalla lainkaan, niin ihan sama, sitten sitä "ei edes haudalla käy!"
Ja se on kuitenkin täysin varma, että haudalla käymistä ei voi kieltää, ei, vaikka kuinka tekis mieli! Ja kuihtuneitten kukkien mahdolliset irronneet terälehdet, ne lentää tuulen mukana siinä kuin kaikki muukin haudoille kertyvä roska. Eri asia sitten kuivuuko se kukka siihen pystyyn kun vesi loppuu, ja jos on niin typerä ja lapsellinen että kun käy niitä istutuksia kastelemassa eikä ota maljakosta rupsahtaneita pois, niin se on taas kertoo tyypistä ihan sitä samaa tarinaa, mitä tässä jo on kerrottu! oliko_fiksua kirjoitti:
Ensinnäkin meillä päin on tapana säilyttää käyttämättömiä, mutta ehkä jonkun tarvitsemia maljakoita hautakiven takapuolella, eivät ne siinä edessä tyhjinä tönötä.
Siksi toisekseen, kun haudalle kerran on istutettu jotain kesäkukkia multaan, siellä haudalla todennäköisesti kuitenkin käy joku niitä kastelemassa, sillä tähän haudalle ei nurmikkoalueita varten tarkoitetut automaattiset kastelulaitteen yllä, sillä nurmikkoalueita ei tässä kohden hautausmaata ole.
Vie kukkarahaa haudan hoitajalle. Arvaapa miten siinä käy meidän suvussa! Tulee suunsoittoa, että minäkö ne kukat ostan ja vien, vie itse!
Tähän taisi taas tulla sellaisia kommentoijia, jotka eivät ole 50 plus lainkaan ja heillä ei ole kokemusta haudalla käynneistä lainkaan. Kakaroita siis!
Monta asiaa jäi sinultakin, mukamas fiksuuksia kirjoittaja, huomaamatta aloitustekstistä, kuten juuri se, että haudalle on jo istutettu kesäkasveja, joten kyllä siellä kastelijakin käy ainakin kerran viikossa. Joten kyllä ne, jos se kastelija on siltä kastelijalta jonkin verran älyä löytyy, niin maljakossa olevat poistetaan.
Jumankauta mitä tekstiä eräät suoltavat!Syntymävuoteni on -62, laske siitä vuodet. Mutta jos sä haluat vähentää siitä muutaman, niin en mä hanttiin pistä.
Ensin riitelet sukusi kanssa haudoista, ja nyt mun kaa. Pesen käsiäni tästä mullasta.- Sukuunnaitu
jäkäti_jäk kirjoitti:
Kovasti löytyy pointteja, joihin aloittaja jo vastasikin.
Rahaa palaa istutuskukkien hankkimiseen. Pääsiäisnarssit vitosella kolme. Jep. Kesäkukkia samettikukat muutaman kymmenen senttiä per taimi. Ja jos mukamas on tästä kyse, että tekee rahasta tiukkaa, niin ainahan voi ehdottaa, että pistetäänpä kimpalla rahat kasaan, paljon sisaruksia eipä tuo paljon maksa. Ja jos ei tätä, niin pistetään kimpalla rahat seurakunnan haudanhoitosopimuksen ostamiseen, eipä sekään paljon maksa.
Sulla löytyy kyllä kykyä syytellä näköjään mutta mitään olennaista asiaan sinä et mukaan tuonut! Päinvastoin annoit vähän sellaisen kuvan, että sinä itse et tiedä näistä asioista mitään, varmaankin kun sulla ei ole vielä vanhemmat haudassa!
Siisteys ei lähde siitä ovatko maljakot tomuttuneita vai ei, siisteys lähtee ihan muusta kun puhutaan siitä, onko hauta asiallisesti hoidettu. Kukkia siinä ei tarvitse ollenkaan miettiä, kun seurakunta ei haudan siisteysasioissa niitä huomioi ollenkaan. Ihan muut asiat ratkaisevia, pääasiassa nimenomaan hautakivien pystyssä pysyminen. Lehtiä ja oksia ynnä muuta haudan pinnalle tulee tuulen riepotellessa kesät talvet, niitä tietysti on joka kerta vaikka syytä hieman haravoida.
Mitä sinä oikeastaan tiedät haudan hoidosta? Et mitään!
Ai jaa, että tästä lähtien lähetetään shekki haudanhoitajalle? Jaha. Kuinkas iso shekki olis tarpeen. Ei sillä rahasta kyllä puutetta ole, siitä se on pitänyt huolen iät ja ajat. Ja jos sitä haluaa, voi itse ehdottaa kimppamaksua! Eipä ole ehdottanut.
Kyllä ne maljakkokukat ja tarpeen tullen uusintaan menneet hautalyhdyt ovat varmaan tulleet yhtä paljon maksamaan kuin muutama kesäkukka tai syksyinen kanerva tarjouksesta ostettuna. Tasoissa ollaan!
Niin no joo, ja sanon vielä senkin, että jos asuisin paikkakunnalla itse ja joku kauempana asuva olisi syksyllä sinne haudalla vaikka niitä lyhtyjä tuonut, niin kyllä minulla sen verran älyä ja rohkeutta löytyisi, että ottaisin ne kesän tullen sieltä haudalta talteen ja veisin taas syksyllä takaisin... Saattaisi jopa löytyä sen verran rohkeutta että ilmoittaisin tälle tuojalle että näin tein. Mutta näiltä kahdelta ei löydy halua tuonkaan vertaiseen yhteistyöhön... Ja jos et käy haudalla lainkaan, niin ihan sama, sitten sitä "ei edes haudalla käy!"
Ja se on kuitenkin täysin varma, että haudalla käymistä ei voi kieltää, ei, vaikka kuinka tekis mieli! Ja kuihtuneitten kukkien mahdolliset irronneet terälehdet, ne lentää tuulen mukana siinä kuin kaikki muukin haudoille kertyvä roska. Eri asia sitten kuivuuko se kukka siihen pystyyn kun vesi loppuu, ja jos on niin typerä ja lapsellinen että kun käy niitä istutuksia kastelemassa eikä ota maljakosta rupsahtaneita pois, niin se on taas kertoo tyypistä ihan sitä samaa tarinaa, mitä tässä jo on kerrottu!Onpa mukava kuitenkin, että haudalla käydään! Ne kukkaset ovat sivuseikka. Koko hauta pitää haravoida, tuoda lisää multaa, kitkeä saunakukat ja horsmat, katsoa, ettei kivi ole homeessa, jne. Jos tämä puoli vanhempiesi haudalla on kunnossa, voit olla tyytyväinen.
Itse en muista koska olisin vienyt leikkokukkia haudalle. Kyllä samalla rahalla saa pienen purkkikukankin, jonka voi kaivaa sopivaan kohtaan. Se kestää kauniina pitkään.
Mieheni sukulaiset ovat asuneet vuosisatoja samalla paikkakunnalla. Heidän esivanhempiaan on useissa haudoissa hautausmaan portin pielessä, kaikkien sisääntulijoiden katseen alla. Kun menen kesällä sukuloimaan käyn aina haudoilla ja kunnostan niistä 4 ensimmäistä. Niihin ei koskaan koske kukaan muu kuin minä. Taaempana olevat haudat ovat ikivanhojen juhannusruusujen katajien ja viimevuotisten heinien peitossa, mutta minä en todellakaan jaksa huolehtia kaikista.
Jospa olisikin kukkamaljakoista harmia! Sen kestäisin mukisematta. Nyt viimeksi sain oman perheen jäsenen kaveriksi, niin että työ meni sujuvasti parissa tunnissa ja jälki siedettävää. Mutta kukaan meistä ei ole tämän suvun jäsen. Kukaan suvun jäsenistä ei ole ikinä kiitänyt tekemästämme työstä, sillä aivan oikein - heistä ei kukaan käy siellä.
- Seisoinyllätys
Siis aloittajako vain luulee ja olettaa että sukulaiset ovat käyneet varkaissa. Vai kysyikö hän jokaiselta erikseen asiaa. Ja sitten seurakunnasta, hautojen hoito-osastolta. Vasta sitten kun kysymykset on esitetty ja saatu selvennystä, voi ruveta pähkäilemään minkälaisia muut ovat.
Siihen asti on hyvä miettiä, miten itse asioita hoitaa, ajattelee, asennoituu ja sukulaisistaan mielipiteitä maailmalle esittelee.- mietipä_
Tämä hautausmaa sijaitsee maaseudulla, missä ei ole tätä ennen kyllä ollut tapana varastella toisten haudoilta yhtään mitään. Siksi toisekseen, voi toki olla, että sinä kuulut sukuun, mutta jos et kuulu, niin aloittaja on se, joka tuntee sisaruksensa ja näiden käyttäytymismallit, näiden katkeruuden, kateuden, lapsellisuuden, mustasukkaisuuden tai ainakin tietää että parilla näistä sellaista esiintyy.
Niin no, sukulaisistaan mielipiteitä maailmalle esittelee... Mikäs suku tämä sitten on? Kerropa!
Seurakunnan hautojen hoito-osastolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, sillä hauta ei ole heidän vaan omaisten hoidossa. Ei ole ostettu kukkien istutus- tai kastelupalvelua, seurakunnan hoito-osasto ei myöskään vie maljakoita. - Mieti-ihan-ite
" Mikäs suku tämä sitten on? Kerropa! " - Mitä tämä tarkoittaa?
Kuulun minä omaan sukuuni ja oletan tuntevani siihen kuuluvat omaiseni aika hyvin. Enkä aio ikimaailmassa haastaa riitaa kenenkään haudan hoitamisesta, viedyistä ja varastetuista. Enkä mistään muustakaan vaikka läheiseni olisivat miten katkeria, kateita, lapsellisia, mustasukkaisia ...
Tai ehkäpä juuri siitä syystä vaikenisin jos he olisivat sellaisia. Sellaisten ihmisten kanssa on turha selvitellä, siitä ei tule mitään muuta kuin iso ja epämiellyttävä haloo. Ja sellaisista kaikkoan kauas, koska en kuulu sellaisiin joukkoihin.
Apinat elävät Suomessa.
- Vihastunut-
Mulla taas sellainen kokemus sisaruksista, että olin istuttanut vanhempieni haudalle oransseja liljoja muutama vuosi sitten. Kukkivat joka kesä ja kukinnan jälkeenkin ovat olleet kauniin tumman vihreitä ja vehreitä kun muut kukat ovat jo kuivuneet.
Viime syksynä toinen sisaristani haukkui että haudalla on jokin kukka kasvanut liian isoksi ja että yksi veljistämme on kuulemma samaa mieltä.
Ei todellakaan olut mikään iso pöheikkö. Syksyllä kun menin käymään haudalla, niin liljat oli poistettu ja niiden tilalle kaivettu maahan kanerva. Olin sanaton mutta toivoin että olisi jäänyt jotain sipulia maahan, kun kasvattaa uudet varret joka kevät.
Nyt kävin sitten haudalla ja liljojen paikalla pelkkää kuivaa multaa kun kanervakin tietenkin poistettu. Jotain rikkaruohoa itänyt vähän siihen kohtaan!! Olen raivoissani kun olen monta vuotta tuonut liljoille multaa, käynyt kastetelemassa ja lannoituspuikkoja laittanut. Kysyin jo syksyllä siltä sisarelta joka haukkui kukkaa, että onko hän repinyt liljat ja väitti ettei ole. Kysyin siltä veljeltänikin joka mukamas oli samaa mieltä sisareni kanssa, ja hänkin sanoi ettei tiedä asiasta mitään!!
Ihan käsittämäätömän röyhkeää toimintaa, eikä edes myönnetä että on repinyt kasvin irti juurineen. Aikuiset ihmiset, siis yli 70-vuotias tämä sisareni. Päätin minäkin etten enää istuta sinne mitään, enkä hoida hautaa koska noin törkeästi toimitaan eikä arvosteta yhtään toisen vaivannäköä. SIsareni ei ole vienyt esim muruakaan multaa haudalle eikä istuttanut mitään, siellä ei nimittäin kasvaisi mikään koska seurakunta ei multaa laita haudalle vaikka on haudanhoitosopimus. Pari senttiä oli aikanaan multaa haudalla ja puun juuret vastassa, ennen kuin vein multaa sinne linja-autolla, muilla on omat autot.- Montunkaivaja
Eikö teillä perkeleillä ole kotipihaa, parveketta, viljelypalstaa, mökkiä harrastaa puutarhuruutta ja kukkien kasvatusta hoitoineen. Mikä helvetin harrastuspaikka se hautakumpu on, kenelle te koristelette? Jo on maailma mallillaan.
Seurakunnat vastaavat hautojen hoidosta, maksua vastaan toki, mutta tietävät mitä pitää laittaa. kuinka usein kastella jne eli eivät jätä kuihtumaan kuin vasta syksyllä. - Saisiivetjalensipois
Hautakiven jumalointi kuuluu tähän meirän uskontokulttuuriin. Jaksan aina vain ihmetellä sitä, koska en millään jaksa käydä kumartelemassa kiveä, jonka alla omaiseni ei enää ole. Toinen omainen odottaa että kasvan aikuiseksi ja alan toimia toisten luomilla, ikiaikaisilla tavoilla. En tiedä ehtiikö hän keksiä että en ala ... Nooo, koskaan ei saa sanoa ei koskaan.
- elävät-tärkeämpiä
Kannattaako riiidellä viimeisinä vuosinaan vielä elävien sisarusten kanssa haudasta? Minusta ei. Turha sitten heidän haudallaan itkeä näitä riitoja. Ihmistä voi muistella muuallakin kuin hautausmaalla. Srk hoitaa haudat niin halutessa. Välit kuntoon viekä elävien sisarusten kanssa. Ne ovat tärkeämpiä kuin haudat tai haudanhoitomaksut. Vanhemmat varmaan itskisi silmät päästäään, jos tietäisivät miten heidän hautansa ympärillä tapellaan. Niin minä ainakin.
- Plumruus
Jos teillä on haudanhoitosopimus, niin sinulla on oikeus marssia hautakonttoriin ja vaatia selitys, miksi hautaa ei ole hoidettu. Kuinka pitkäksi aikaan sopimus on tehty? Ne ovat eri pituisia, yhdeksi kesäksi, viideksi, kymmeneksi? Omalla vuosikymmeniä sitten hankitulla sukuhaudalla on ikiaikainen sopimus, niin että kukat tuodaan sinne joka vuosi, Isovanhemmat aikanaan sen ovat maksaneet, varmaan hirveän summan kertaheitosta. Hauta on aina kunnossa.
En voi käsittää, että ollaan niin saamattomia, että vaikka haudanhoitomaksu putkahtaa postiluukusta, se maksetaan, vaikka hautaa ei hoideta. Miten selität sen?Mene nyt ja ota selvää millainen sopimuksenne on.
Jumala tietää mitä on rakkaus, sen tavoilla näyttää sen...
Löysin ihan kelpo tekstin hautakukista, lukekaa vaikka tästä:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/03/18/haudalle-sopivat-kasvit
Mun mielestä hieno ohje, että kannattaa soittaa seurakunnan toimistolle ja kysyä mikä heillä on käytäntö just siinä paikkakunnalla, millaiset kasvit suosivat. Huomatkaa myös tuo, että pitää valita kasveja jotka ei leviä liian paljon, eikä kasva liikaa korkeutta. Myöskin kukintojen suuruudella on väliä, suuret kuihtuneet kukat rumentaa myös hautausmaata. Liekö tämä syy liljojenkin katoon.- Vihastunut-
Ei liljoja ole poistanut seurakunta vaan sisareni, joka valehteli ettei muka ollut ottanut pois niitä kun lähetin kuvan haudalta jossa oli kauniit kukkivat liljat. Olin ottanut kuvan aikaisemmin ja on puhelimen muistissa. Patologinen valehtelija kun on....
Liljat olivat aivan kiven sivussa eivätkä edes peittäneet tekstiä ym. Toinen sisareni ihmetteli kun kerroin hänelle, että minkä ihmeen takia oli repinyt ne pois. Parempihan monivuotinen vehreä kukka on kuin jotain kertakäyttöisiä ruusuja jotka ovat pelkkiä risuja muutaman viikon kuluttua.
- sopuratkaisu
Tehkää silleen kui minun paappa teki. Hän vei kauniin kannellisen ruukun mumman haudalle, avasi kannen ja pyysi mummaa hyppäämään kyytiin. Sulki sitten kannen ja vei ruukun kotiin. Puutarhaan pienen kivetyn lintualtaan suojaan sitten vei ruukun, jotta mumma saa jutella lintuystäviensä kanssa ja paappa voi pihatuolissaan istuen kertoa ilonsa sekä surunsa mummalle.
Seurakunta saa hoitaa hautuumaalla olevan haudan ja mumman sisarukset riidellä ihan sydämensä pohjasta siitä mitä siellä kasvattavat, paappaa ei moinen häiritse kun hän ja mumma eivät sitä touhua näe.- Hyväntuulenjuttu
Tämä on ihanin kommentti ja ajatus tässä hirrrveässä aiheessa. Osoitus siitä että kaikki eivät sittenkään ole hirviöitä ja iljettäviä ällötyksiä vaan osaavat panna elämän asiat oikeisiin lokeroihin. Ja nauttia niistä.
- Ihansekojuttu
Miten tämän ketjun aloittaja kokee olevansa erilainen kuin sisaruksensa?
- Tfggygggg
Antakaa haudat seurakunnan hoidettavaksi, ei tarvitse riidellä ja lähteä matkojen päästä haudoille. Ei se niin kallista ole. Käytte haudoilla silloin kun sopii, vaikka jouluna.
- Hjbjkbhhuhhhjhh
Eikä siellä haudassa makaa kun vainajan luut, sielu on lentänyt jo sillä hetkellä kun kuolee jonnekkin muualle. Vainajaa voi muistella vaikka kotona ihan jokaikinen päivä, sytyttää vaikka kynttilän jos siltä tuntuu. Miksi riidellä kukkamaljakoista tai muista. Ja haudan voi antaa seurakunnan hoidettavaksi jos haluaa säilyttää haudat.
- KansaHuolestuu
Varokaa hautausmaita, risti ei suojaa hyökkäyksiltä
Ei kannata mennä hautausmaalle siellä ei ole hautausmaan rauhaa
http://mvlehti.net/2016/07/27/eritrealainen-muslimi-raiskasi-79-vuotiaan-mummon-hautausmaalla/ - tytärvain
Minä muistan omaa äitiäni ja isääni ihan kotona silloin tällöin sytytän kynttilän palamaan heidän yhteisen valokuvan eteen ja tietenkin aina jouluna äitienpäivänä ja isäinpäivänä tietenkin, käyn toki joskus haudallakin joka on seurakunnan hoidossa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850