Hei !
Yritän tutkia syytä siihen että kone kuumenee n. 10 min ajon jälkeen (2003 makevesijäähdytys),
Onko joku mitannut paljonko vettä pitäisi tulla läpi esim minuutissa (ämpäri pakoputken alle ja kellosta aika), tai edes kohtalaisen hyvää mutu tuntumaa asiasta?
Vene juuri hankittu joten ei ole vertailutietoa "normaali" tilanteesta.
Viikonloppuna pitää mennä availemaan ja arvailemaan syytä ongelmaan.
Penta 2003 kuumenee
19
2010
Vastaukset
Sanotaan puoli litraa 4-7 sekunnin välein. Jos tulee vain desi 10 sekunnin välein, niin sitten lämpenee. Mahdollisia syitä: impelleri palasina, merivesisuodattimen kansi löysällä tai tiiviste huonosti paikallaan, tukkeuma jäähdytysletkuissa tai lämmönvaihtimessa, läpiviennin hana kiinni, jäähdytysnestettä liian vähän, vesipumpun hihna falskaa.
- C1R
Minulla oli aikanaan 2003T:ssä vastaava ongelma. Impellerin palasia löytyi lopulta pumppuun tulevasta putkesta. Palaset olivat siis menneet vastavirtaan. Putki piti iroittaa, jolloin palasten poisto oli helppoa.
Mulla oli pumpulta lähtevän letkun jälkeisessä termostaatin yhteessä tukos: impellerin paloja, näkin jämiä ja muuta nöyhtää. Osasin epäillä, kun pumpun jälkeinen letku tuntui kovasti ylipaineiselta. Sen jälkeen olen ottanut veneissä tuntuman sekä imu- että lähtöpuolen letkuun: miltä tuntuu normaalisti. Jos imupuolen letku menee enemmän littuun kuin normaalisti on imupuolella tukos tai pohjaventtiili kiinni. Jos lähtöpuoli on pinkeämpi kuin normaalisti on sillä puolella tukos.
- R33BlueEyes
2001:ssä oli ongelmana putki, josta jäähdytysvesi johdetaan koneen läpi. Siinä oli pieni poikittainen reikä, johon termostaatin avautuessa vesi ohjaantui lohkon läpi. Se reikä oli itselläni tukossa. Muoviputken ja vesihiomapaperin avulla hoonasin auki. Lämpeni juurikin 10 minuutissa jos ei pitänyt kierroksia riittävän alhaalla.
- Pakosaapas
Pakosaapas menee noissa umpeen. Uusin viimekesänä oman ja vesi kulki jälleen iloisesti. Asialla on suuri vaikutus.
- seppomartti
Impellerin palaset ovat yksi kuumumisen syy ja niitä olen löytänyt merivesipumpun letkun imu- ja pakopuolelta mutta etenkin lappoventtiilin mutkasta. Yksi paha ahtauspaikka D1-30 on veden tulokohta pakosarjan mutkaan. Neopreenipalat tukkivat palaessaan aukon. 2003:sta en muista onko tämä kohta yhtä ahdas. Lämmönvaihtimen pillistöstä en vastoin odotuksia ole koskaan löytänyt vaikka olen lähes 10 X kurkistanut, vaikka luulisi.
"skoo": listaan vielä lisäys: kun avaat pumpun niin tarkista messinki- (tuskin pronssi-)kannen kuluneisuus. Heikkotehoinen pumppu huononee entisestään, jos kansi on neopreenipyörän urille uurtama. Minulla 2003:n kuumuus hävisi pumpun kannen tasoituksella. - PopeyeTheSailorman
Minullakin meni merivesipumpun impelleri niin sökösi että yhtään lamellia ei pystyssä ollut. Pientä lämmön nousua alkoi ilmetä jo muutamaa tuntia ennen kuin hajosi lopullisesti ja sitten ei juuri yli kymentä minuuttia pedempään pystynyt ajamaan.
Uusi impelleri paikalleen ja edelleen lämpeni.... pumpun kansi auki ja kun otin silmän oikeaan käteen niin lähtöpuoli oli auvan täynnä kumin palasia. Ne kun putsasi niin jo jäähtyi.
Jos merivesipumppu lämpenee niin silloin vika on siinä. Jos siinä vesi kiertää niin se pysyy kylmänä aina ja tällöin vika glykolipuolella. - seppomartti
Merivesipumpun lämpötilan perusteella päätelty jäähdytyskyky on liian karkea mittari. Minulla volvo keitti 2300 rpm, vaikka vettä roiski pakoputkesta reilusti ja pumppu oli varmaan kylmin konehuoneen metalleista. Silmämääräisesti pakoputkesta ulos tulevan veden määrää on vaikea määritellä normaalista poikkeavaksi. Aloittajan ajatus kerätä pakoputkesta on huono koska vesi haihtuu erilailla kuumuudesta riippuen. Kannattaisi kerätä vesi letkulla talteen ennen pakosarjan mutkaa. Siitä saisi paremman mitan jos tietäisi normaalisrvot
- vp2003
Oli sama ongelma samalla koneella taannoin, eli kone kuumeni, vaikka vettä tuli ja siipipyöräkin oli ehjä. Hetken ihmettelyn jälkeen tajuttiin syy: epäkuntoon mennyt termostaatti. Se on helppo irroittaa ihan normiveneilijän ja nopeasti näkee toimiiko yhtään. Jos rikki niin voi viedä näytille autotarvikeliikkeeseen tai jos haluaa maksaa enemmän niin volvolle, jossa antavat uuden termarin. Uusi maksaa 20-90€. Termarin pitäisi kestää pitkään, mutta eipä ne ikuisia ole...
- Raunoks
Makeavesijäähdytyskin tarvii välillä huoltoa. Lämmönvaihtimen , putkisto ja akomutkan puhdistus. Merivesipumpun huolto jne. Pakkasnesteen vaihto ja koneen huuhtelu.
- pakosaapas
Kiertovesipumppu tuskin on ongelma, jos vaan pyörii. Mitään tukkeita ei lämppäreistä yleensä löydy.
Ongelma selviää kun on pakosaappaan röörit saatu tarkastettuaauki. Jos saapas on vanha (tukkeessa), ei auta kun marmoritiskille. Käytetyt vanhat on yhtä loppuja. Jos ei vesi pääse ulos esi tietenkään kierto pelaa. 2003 pakosaappaan kanavat tulisi rassata auki 3 vuoden välein, niihin kasautuu ruostetta tms.
Jos impellerin kappaleita on irronnut, niin seikka on tietenkin ilmeinen selviö myös. Vois siellä olla vielä jokin muovinpalanen systeemissä tukkeemassa (itseltä löytyi kerran). Jos purkutöihin alkaa, niin on varauduttava tiivistesarjoilla ja reilulla työrupeamalla. Putkistohimmelin talkaisin tiiviiksisaaminen on hänessään ja voi vaatia myös nestemmäisiä tiivisteaineita (Hylomar). - kuumapenta
Saattoipa syy selvitä, en ehtinyt kunnolla vielä testata, mutta n. 20 min ajelu ei ainakaan aiheuttanut kuumenemista.
Syykin olisi hyvin yksinkertainen, eli liian vähän vesi/glyokoliseosta.
Totesin tämän kun kone kävi, niin säiliö tyhjeni ja kun sammutti niin taas täyttyi.
Olin täyttänyt lähelle säiliön max merkkiä, mutta johtuen asennusteknisistä syistä (aika vähän tilaa), paisuntasäiliö ei ole koneen yläpuolella, joten ilmeisesti koneesta sitten valuu koneen ja makeavesipumpun sammuessa nesteet osittain paisuntäsäiliöön ja tällöin näyttäisi kuin nestettä olisi tarpeeksi vaikka koneen puoli onkin osittain tyhjentynyt.
Pitänee yrittää nostaa paisutasäiliötä ylöspäin, koneen yläpuolelle en sitä varmaankaan kokonaan saa, mutta sen verran kuin saa.- seppomartti
Teoriasi painovoimaisesta paisuntasäiliön täyttymisestä ja tyhjenemisestä pidä paikkaansa. Paisuntasäiliö voi olla moottorin yläreunan tasalla, ei sitä kannata siitä ruveta nostamaan. Jos paisuntasäiliö on paljon em. alempana, niin on kotikutoinen viritys ja saattaisi täyttyä kokonaan eikä max- merkkiin. Eikä toimisi.
Kuulostaa oudolta. Siitä toki seuraa ongelmia, jos paisuntasäiliö on alempana kuin moottori, mutta onko se aiemmin toiminut? Väheneekö neste? Jos vähenee, eikä näy vuotoja, voi kannentiiviste oll entinen. Tällöin glykolia joutuu palotilaan, ja pakokaasu haisee vähän makealta. Tai jos on lämminvesiboileri kytketty kiertoon, voi siellä olla ongelmia tai se voi olla ylempänä. Myös voi kyse olla viallisesta paisuntasäiliön korkista. Glykoliseoshan laajenee lämmitessään, jolloin paisuntasäiliöön tulee painetta, joka kasvaessaan purkautuu korkin ylivuotoreiästä ja palautuu aineen jäähtyessä. Jos korkki vuotaa, ei painetta kehity ja systeemi voi toimia oudosti. Ainakin 20x0-sarjan koneisiin voi muutamalla satasella (!) ostaa säiliön korkin, johon voi letkuilla yhdistää toisen paisuntasäiliön, joka on ylempänä. Osa 6 seuraavassa linkissä.
https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7740690-26-573.aspx
- kuumapenta
Kone on juuri asennettu veneeseen.
Paisuntasäiliön yläreuna on suunnilleen pakokäyrän yläreunan kohdalla.
Erillistä lämminvesiboileria ei ole vaan on laitettu U letku lämminvesi ulos ja sisääntulojen väliin.
Kuten tuossa aikaisemmin mainitisin niin jotain ongelmaa tuossa täytyy olla, kun säiliö oli lähes tyhjä kun kone kävi ja kun koneen sammutti, niin se täyttyi lähes max merkkiin asti. Pitää vielä tutkia asiaa, esim väheneekö glykolit....- Olisiko
Paisuntasäiliön paikka alunpitäen oikea, jos se jossain pakoputkenkäyrän kohdalla? Konetta ylempänä pitäisi olla. Nyt koneen käydessä kun vesi kiertää paisuntasäiliössä ei näy mitään, pysähdyksissä täynnä ja hassuimmillaan tuo aiheuttaa ilmataskun koneeseen, jolloin lämmöt nousee...
- Aapeliitti
Merivesijäähdytteisessä 2001 Vp.ssä pitää sakka poistaa vesikierrosta. Avaamalla moottorin oikealla puolella olevan tyhjennyspropun ja sorkkimalla sakan pois, rupesi vesi kiertämään. Enpä tosin tiedä kertyykö makeavesikierrossa sinne sakkaa....
- ToistaToista
Kannattaa sorkkia uudestaan jonkun ajan kuluttua, niin saat liikkeelle lähteneen uuden sakan pois.
Yksi mahdollinen paikka: siinä koneen päällä on putki, jonka kautta neste kiertää paisuntasäiliöön. Siellä on aika pieni reikä, joka voi olla tukkeutunut, rautalangalla tms. voi sorkkia auki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256660Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624184Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513399Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902974Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851960Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde351639- 891479
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja151469Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741419Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386