Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Varför är finlandssvenskar så svåra att integrera?

Claus

Varför är finlandssvenskarna så svåra att integrera i det övriga samhället? De bor mestadels i sina små enklaver och har ofta svårt att lära sig majoritetsspråket. Vissa kan knappt finska.

Vidare så umgås de i sina små kretsar och har få om än inga vänner bland majoritetsbefolkningen.

Allt detta trots att de bott i ett finskspråkigt samhälle i århundraden och fått all hjälp som tänkas kan för att smälta in och integreras. Men icke!

Har finlandssvenskar och t.ex. romer någon ovilja eller kanske en oförmåga att ta seden dit man kommer? Allt ska endast ske på deras sätt och villkor?

Mycket konstigt.

18

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ärdurasist

      Varför borde vi integrera oss,vi har väl lika stor rättighet att leva och dö på vårt modersmål i vårt fosterland som den finskspråkiga befolkningen.

      • Claus

        Ja, varför ska man integrera sig i samhället? Det är ett bra sätt att vidga sina vyer med till att börja med. Övriga befolkningen ser en inte som "de där" om man integrerar sig.

        Att lära sig finska utesluter ju inte att man måste överge modersmålet!

        Det är helt normalt för oss invandrare att behålla modersmålet men att även lära oss även majoritetsspråket men detta verkar vara en svår nöt att knäcka för en stor del av den finlandssvenska befolkningen.
        Varför?

        Vad jag förstår så blev sverigefinnarna mer eller mindre tvåspråkiga på två generationer. Är finlandssvenskarna på något sätt sämre begåvade när det kommer till språk? Omöjligt att lära sig flytande finska som finlandssvensk?


      • AbdullahM

        Fast finlandssvenskar är ju inte invandrare. De är redan integrerade i landet. Att det talas olika språk i ett land är inget ovanligt. I Pakistan finns det flera olika kulturer och språk och etnisk grupper. Samma sak i Indien. De som bor i Tamil Nadu är inte mindre integrerade än de som bor i Punjab, även om de talar helt olika språk. Egentligen behöver man inte gå så långt. Det finns flera europeiska länder där olika språk talas. Även om ett eller flera språk är officiellt innebär det givetvis inte att alla kan tala det språket.


      • Claus

        Nej, de är inte integrerade i det finska samhället. De umgås i sin lilla ankdamm. Ja, det finns minoriteter i de flesta länder men att jämföra Indien med Finland haltar ganska kraftigt.

        Jo, svenskarna har invandrat till det som idag kallas för Finland. Precis som mången finländare "utvandrade" till den västra rikshalva. Visst, vid tillfället var det en nation. Men konstigt att man inte kan lära sig majoritetsspråket trots att man funnits där i hundratals år.

        Det handlar om inget annat än ovilja som ja ser det. Känner fler invandrare med mig som talar och skriver bättre finska än många finlandssvenskar. De har varit i Finland några få år!

        Handlar det till syvende och sist om någon von oben.attityd från finlandssvenskarnas sida? Vi ska minsann inte lära oss finska!


      • AbdullahM

        En del gör det, den delen är en del av samhället. På vilket sätt haltar det? Vi kan jämföra med Belgien istället om du vill.

        Förvisso, finnar har också invandrat till dagens Finland, precis som samer och så vidare. Men det är lite långsökt. Varför skriva utvandrade inom citationstecken men inte invandrat? Det är många finlandssvenskar som kan majoritetsspråket i landet. Speciellt i Nyland.

        Jag tror inte det, men helt säker kan jag ju inte vara. De flesta finlandssvenskar har ju och är, trots allt vanliga lantbrukare och småföretagare med mera och alltså inte ett litet fåtal som sitter på alla rikedomar. Den där attityden kanske kommer sig från att andelen svenskspråkiga har sjunkit otroligt mycket under ganska lång tid. Ett sorts försvar. Jag vet inte, bara spekulationer.

        Den där attityden kan återfinnas lite i Belgien. De nederländskspråkiga lär sig ofta franska, men de franskspråkiga lär sig sällan nederländska, trots att nederländska är större i landet än franska. Nederländska blev inte heller officiellt språk i Belgien förrän 1898. Fast där är ju språkstriderna mycket värre än här i Finland.


      • Claus
        AbdullahM kirjoitti:

        En del gör det, den delen är en del av samhället. På vilket sätt haltar det? Vi kan jämföra med Belgien istället om du vill.

        Förvisso, finnar har också invandrat till dagens Finland, precis som samer och så vidare. Men det är lite långsökt. Varför skriva utvandrade inom citationstecken men inte invandrat? Det är många finlandssvenskar som kan majoritetsspråket i landet. Speciellt i Nyland.

        Jag tror inte det, men helt säker kan jag ju inte vara. De flesta finlandssvenskar har ju och är, trots allt vanliga lantbrukare och småföretagare med mera och alltså inte ett litet fåtal som sitter på alla rikedomar. Den där attityden kanske kommer sig från att andelen svenskspråkiga har sjunkit otroligt mycket under ganska lång tid. Ett sorts försvar. Jag vet inte, bara spekulationer.

        Den där attityden kan återfinnas lite i Belgien. De nederländskspråkiga lär sig ofta franska, men de franskspråkiga lär sig sällan nederländska, trots att nederländska är större i landet än franska. Nederländska blev inte heller officiellt språk i Belgien förrän 1898. Fast där är ju språkstriderna mycket värre än här i Finland.

        Till att börja med så är Indien en subkontinent som är mycket större än Finland. Finns inte direkt en homogen befolkning där så att säga.

        Kan sätta citationstecken runt ordet "invandrat" om det gör dig glad! :)

        Man hör i princip på alla finlandssvenskar att de är just finlandssvenskar både när de talar finska och svenska. Visst finlandssvenskan räknas som en svensk dialekt, men vidare så finns det dialekter inom östsvenskan. Österbotten ska vi inte ens prata om.

        Skulle själv finna det pinsamt att inte kunna landets majoritetsspråk utan brytning, SPECIELLT om ens familj funnits i landet i flera generationer.

        Då kan det bara handla om två saker, att finlandssvenskarna har ovanligt svårt för språk av någon anledning, viket jag inte tror på. Alternativ två är ovilja.

        Vad säger ni finlandssvenskar om saken? Eller tiger ni som vanligt, förutom när inte något är skyltat på svenska?


      • Abdullah_M

        Ja Indien är större. Finlands befolkning är inte heller homogen. Belgien är mycket mindre än Finland. Där finns det flera fransktalande belgare som inte kan det största språket i landet, nämligen nederländska. Å andra sidan kan de flesta nederländsktalande franska. En del av de franskspråkiga som lär sig nederländska kan få en brytning, vad är pinsamt med det? Vad spelar det för roll om man hör någons härkomst? Inget negativt i det. Man hör min härkomst med när jag talar främmande språk.

        Nej, finlandssvenska räknas som flera olika dialekter.

        Hur kan man ha invandrat till ett land som inte var en egen nation när migrationen till det geografiska landområdet ägde rum?


      • Abdullah_M

        Räknas som invandrare, menade jag.


    • Skärdgårdsbo

      Claus, vet du Kanada? Den är också tvåspråkig land (engelska och franska).
      Schweitz är femspråkig.

      • Abdullah_M

        Riktigt så är det inte. Kanada har två officiella språk, franska och engelska, men i Quebec är franska det enda officiella språket men både de engelskspråkiga och de som talar ursprungsspråken har fått vissa rättigheter garanterade i Quebec på sina respektive språk. I Nunavut som ligger i norra Kanada är även inuktitut officiellt språk.

        Schweiz har fyra, inte fem, officiella språk. Tyska franska italienska och rätoromanska. Dessa språk är dessutom Schweiz fyra nationella språk. Rätoromanska används dock inte för att utforma lagtexter med mera. Självklart är inte alla invånare fyrspråkiga eller trespråkiga heller för den delen, långt ifrån.


    • Språket

      Finlandssvenskarna har kanske svårt att lära sig språk?
      I Sverige undrar man, hur det kan komma sig, att finlandssvenskarna
      kan sämre svenska än de ursprungligen finskspråkiga invandrare
      i Sverige? De finskspråkiga har lyckats integrera sig språkligt bättre än de som envisas kalla sig finlandssvenskar och tar illa vid sig om svenskarna kallar dem finnar.

      Jag har märkt här i Finland att finlandssvenskarna verkligen talar
      sämre svenska med finsk betoning, utesluter ofta sista bokstaven
      i orden.
      Det verkar som finska skulle vara det naturligaste språket för dem.

      • Abdullah_M

        Gör man? Då kan du ge oss andra åtminstone ett par källor på det.

        Så hur väl man kan ett språk beror alltså på betoningar och dialektala skillnader samt påverkan av majoritetsspråket när det kommer till just uttal? Det är inte så att det beror på grammatik, ordförråd, läs- och skrivförståelse och så vidare? Självklart är det så, annars talar ju både skåningar och gotlänningar dålig svenska. Dari och farsi är väldigt nära varandra, de klassas väl mest som två olika språk av politiska skäl, precis som norska och svenska. Men man skulle inte kunna säga att en person med dari som modersmål kan dålig farsi och vice versa. Det samma gäller givetvis för norska och svenska.


      • nylänning
        Abdullah_M kirjoitti:

        Gör man? Då kan du ge oss andra åtminstone ett par källor på det.

        Så hur väl man kan ett språk beror alltså på betoningar och dialektala skillnader samt påverkan av majoritetsspråket när det kommer till just uttal? Det är inte så att det beror på grammatik, ordförråd, läs- och skrivförståelse och så vidare? Självklart är det så, annars talar ju både skåningar och gotlänningar dålig svenska. Dari och farsi är väldigt nära varandra, de klassas väl mest som två olika språk av politiska skäl, precis som norska och svenska. Men man skulle inte kunna säga att en person med dari som modersmål kan dålig farsi och vice versa. Det samma gäller givetvis för norska och svenska.

        Jag förstårinte det här talet om att vi svenskspråkiga bara lever i vår lilla ankdam ? Här i Nyland är det inte möjligt ens,vi lever ju vårt vardagsliv bland finskspråkiga arbetskamrater,grannar,vänner och också finskspråkiga familjemedlemmar.
        För den delen är det nog svårt för att inte säga omöjligt att få jobb om man inte behärskar finska.
        Det att vi vill ha samhällstjänster på vårt modersmål är en helt annan sak,jag tror knappast att finskspråkiga även om de kan engelska vill ha hälsovård och myndighetstjänster på engelska.(knappast kan de heller alla speciella medicinska eller juridiska termer på ett främmande språk.


      • Abdullah_M

        Ja fråga inte mig, jag vet mycket väl att många finlandssvenskar speciellt i Nyland, använder sig mycket av finska så som du beskrev.

        Nej det är ju där skillnaderna ligger. Jag tror inte så värst många bryr sig om, eller tycker att det är viktigt att få tala svenska i affären eller på bussen eller att man enbart skulle få tala svenska på arbetet. Det är väl inte det det handlar om, utan snarare exempelvis hälsovård, nödsituationer och dylikt. Många medicinska termer kan man ju behöva kolla upp på sitt modersmål och det kan vara riktigt svårt på ett andraspråk. Visst, en del som är helt tvåspråkiga kanske inte bryr sig om det heller, men det kan man inte utgå ifrån.

        Att införa engelska som lingua franca hade inte känts som en bra idé. Det är inte alltid det går att hitta en perfekt lösning. Då får man försöka kompromissa.


      • östnyland

        Sen finns det ju folk som inbillar sig att det är mycket "finare " att tala rikssvenska.De påstår ju att ingen förstår vårt "muminjoller " i Sverige.


    • Haramm

      Man kan ju alltid fråga sig, vilket språk var det första i det som nu är Finland ?

      • detärtabu

        Det får man inte enligt språkfanatikerna.


      • Abdullah_M

        I den geografiska yta som nu heter Finland var det första språket som talades finska och även samiska. Finska och litauiska och basiska är några exempel på några av de äldsta språken som fortfarande talas i modernare former i Europa. Ett bevis för det är det finska ordet kuningas som härstammar från ordet kunigaz som inte längre finns i något germanskt språk, eller äiti som kommer från gotiskan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2344
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2029
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1863
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe