Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen elämääsi, persoonaasi, minuuteesi, itsekuvaasi, itsetuntoosi, ajatteluusi, käytökseesi jne? Kuinka usein ylipäänsä ajattelet sukupuoltasi?
Aina toisinaan palstalla saa kuvan kuin ihmiset eläisivät jatkuvasti sukupuolensa kautta ja kokisivat sukupuolen vaikuttavan kaikkeen elämässään, omaan persoonaansa ja elämänkokemuksiinsakin. Ikään kuin heille se sukupuoli olisi heidän olemisensa keskeisin vaikuttava ja määrittävä tekijä. Tuntuu kuin monen kaikki ajattelu lähtisi sukupuolesta tai että he ainakin kuvittelevat sen lähtevän.
Olisi myös ihan mielenkiintoista tietää mitä sukupuolta oleva ja noin suurinpiirtein minkä ikäinen henkilö vastaa. Ihan vain, että onko tässä ehkä jotain erottavaa tekijää.
P.S. Laitan omat ajatukseni ja kokemukseni asiasta tuohon vähän alemmaksi, jottei aloitusviesti veny kauhean pitkäksi.
Sukupuolen merkitys elämässäsi?
142
693
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Sukupuoli on läsnä joka hetki vaikkei sitä ajattelisikaan. Unikorni otti minut siellä hevoshampaisiinsa. Aivan sama, tekoälyn ja robotismin myötä tämä kaikki miljardien sukupuolten meri muutetaan että on olemassa vain yksi sukupuoli jonka jälkeen virallinen linjaus kuuluu ettei sukupuolia ole mukamas ollenkaan. T: Toisen ketjun avantgaardi.
- AnonyymiUUSI
"Sukupuoli on läsnä joka hetki vaikkei sitä ajattelisikaan."
Jos noin oikeasti on, niin oletko sä koskaan kokenut tai ajatellut, että se olisi vähän liiallista? Oletko sä koskaan kokenut, että annat sukupuolellesi liian suuren merkityksen omassa elämässäsi? - AnonyymiUUSI
Tai oletko koskaan miettinyt sitä miksi sukupuolellasi on sinulle niin suuri merkitys? Mistä se kokemus kumpuaa?
- AnonyymiUUSI
Ai niin ja mitä muuta sukupuoli sinulle on, paitsi pissavehkeet ja lisääntymiselimistö? Mitä muuta sukupuoli mielestäsi käsittää paitsi nuo ominaisuudet, vai onko se vain ne?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tai oletko koskaan miettinyt sitä miksi sukupuolellasi on sinulle niin suuri merkitys? Mistä se kokemus kumpuaa?
En ole väittänyt että määrittäisin itseni obsessiivisesti sukupuoleni mukaan. Se vain on kannettava mukanani elämäni halki. En usein edes mieti tuolla ihmisten ilmoilla miltä näytän vaikka karvani rehottavatkin. Napanöyhtääkin löytyy karvojeni ansiosta 🤗. Myytinmurtajat todistivat että napakarvat mahdollistavat nöyhdän muodostumisen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ai niin ja mitä muuta sukupuoli sinulle on, paitsi pissavehkeet ja lisääntymiselimistö? Mitä muuta sukupuoli mielestäsi käsittää paitsi nuo ominaisuudet, vai onko se vain ne?
Jos olisin nudisti niin pissavehkeiden tärkeys korostuisi, mutta kun en ole niin en ole. Sukupuoli on eri asia kuin sukupuoli-identiteetti. Tästähän se kuuluisa 💩🌪 syntyykin. Ihmisiä harvoin tutkitaan kromosomitasolla. Kyllä poikkeuksiakin löytyy, vaikkakin aniharvassa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos olisin nudisti niin pissavehkeiden tärkeys korostuisi, mutta kun en ole niin en ole. Sukupuoli on eri asia kuin sukupuoli-identiteetti. Tästähän se kuuluisa 💩🌪 syntyykin. Ihmisiä harvoin tutkitaan kromosomitasolla. Kyllä poikkeuksiakin löytyy, vaikkakin aniharvassa.
Minä kysyinkin mitä sukupuoli sinulle henkilökohtaisesti on. En kysynyt mitään yleisistä käsityksistä, vaan sinulle henkilökohtaisesti. Entä oletatko sen merkitsevän muille samaa?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä kysyinkin mitä sukupuoli sinulle henkilökohtaisesti on. En kysynyt mitään yleisistä käsityksistä, vaan sinulle henkilökohtaisesti. Entä oletatko sen merkitsevän muille samaa?
Se tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Yhteinen määritelmä uupuu. Minulle sukupuoli on sitä mikä ei ole subjektiivisten käsitysten alainen asia vaan objektiivisesti havaittavissa oleva ominaisuus.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Yhteinen määritelmä uupuu. Minulle sukupuoli on sitä mikä ei ole subjektiivisten käsitysten alainen asia vaan objektiivisesti havaittavissa oleva ominaisuus.
"sukupuoli on sitä mikä ei ole subjektiivisten käsitysten alainen asia vaan objektiivisesti havaittavissa oleva ominaisuus"
Eli mitä? Yrität mitä ilmeisimmin välttää vastaamista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"sukupuoli on sitä mikä ei ole subjektiivisten käsitysten alainen asia vaan objektiivisesti havaittavissa oleva ominaisuus"
Eli mitä? Yrität mitä ilmeisimmin välttää vastaamista.Fyysinen puoli on se mikä ihmisellä sattuu olemaan omasta takaa ja sukupuoli-identiteetti on henkinen juttu. Dualismin mukaan on fyysinen ja henkinen ulottuvuus. Jos sukupuolta aletaan lähestymään tältä kantilta ja jos fyysinen sukupuoli on eri kuin henkinen, niin vastaushan ei ole mitenkään itsestäänselvä. Fyysistä sukupuolta ei voi muuttaa, henkinen puoli voi muuttua.
Jalkovälin silpomiset ovat joidenkin mukaan fyysisen sukupuolen vaihtamista mutta fyysinen sukupuoli on enemmänkin kuin vain pelkät vehkeet. Fyysinen ja henkinen puoli olisi tässä koko multisukupuolisuusasetelmassa pitänyt käsitellä erillisinä kokonaisuuksina alusta lähtien, sillä tilanne on eskaloitunut siihen pisteeseen että ihmisten päitä on sekoitettu. Sekoitettu siksi, koska nämä kaksi ulottuvuutta on sekoitettu toisiinsa toimimattomalla tavalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Fyysinen puoli on se mikä ihmisellä sattuu olemaan omasta takaa ja sukupuoli-identiteetti on henkinen juttu. Dualismin mukaan on fyysinen ja henkinen ulottuvuus. Jos sukupuolta aletaan lähestymään tältä kantilta ja jos fyysinen sukupuoli on eri kuin henkinen, niin vastaushan ei ole mitenkään itsestäänselvä. Fyysistä sukupuolta ei voi muuttaa, henkinen puoli voi muuttua.
Jalkovälin silpomiset ovat joidenkin mukaan fyysisen sukupuolen vaihtamista mutta fyysinen sukupuoli on enemmänkin kuin vain pelkät vehkeet. Fyysinen ja henkinen puoli olisi tässä koko multisukupuolisuusasetelmassa pitänyt käsitellä erillisinä kokonaisuuksina alusta lähtien, sillä tilanne on eskaloitunut siihen pisteeseen että ihmisten päitä on sekoitettu. Sekoitettu siksi, koska nämä kaksi ulottuvuutta on sekoitettu toisiinsa toimimattomalla tavalla.Heitän tähän väliin vitsin kevennykseksi. Kysymys: Mikä on kuohittu mies? Vastaus: Naisena esiintyvä mies. Jos mies on aina ollut fyysisesti mies mutta hän mieltää itsensä naiseksi niin kumpi hän on? Tiedätte vastauksen itsekin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Fyysinen puoli on se mikä ihmisellä sattuu olemaan omasta takaa ja sukupuoli-identiteetti on henkinen juttu. Dualismin mukaan on fyysinen ja henkinen ulottuvuus. Jos sukupuolta aletaan lähestymään tältä kantilta ja jos fyysinen sukupuoli on eri kuin henkinen, niin vastaushan ei ole mitenkään itsestäänselvä. Fyysistä sukupuolta ei voi muuttaa, henkinen puoli voi muuttua.
Jalkovälin silpomiset ovat joidenkin mukaan fyysisen sukupuolen vaihtamista mutta fyysinen sukupuoli on enemmänkin kuin vain pelkät vehkeet. Fyysinen ja henkinen puoli olisi tässä koko multisukupuolisuusasetelmassa pitänyt käsitellä erillisinä kokonaisuuksina alusta lähtien, sillä tilanne on eskaloitunut siihen pisteeseen että ihmisten päitä on sekoitettu. Sekoitettu siksi, koska nämä kaksi ulottuvuutta on sekoitettu toisiinsa toimimattomalla tavalla.Ja tämä on sinusta "objektiivesti havaittavaa" ... okei.
- AnonyymiUUSI
Ei mun sukupuoli vaikuta mun persoonaan enää mitenkään. Joskus nuorena vaikutti ja varmaan lähinnä siksi, etten istunut tyttö muotteihin oikein mitenkään persoonaltani ja mielenkiinnoiltani.
Se oli teininä kivuliainta aikaa, kun kehittyi kovaa kyytiä naiseksi ja muutin huomasi sen ja korosti kaikessa millainen naisen pitää olla ja millainen ei. Sukupuoli identiteettini horjui, vaikka näin jälkeenpäin ei mulla sellaista oikeesti edes ole. Joo tiedän kyllä biologisen sukupuoleni, muttei sillä ole mulle mitään henkistä merkitystä. Ei enää kaikkien pääni prosessien jälkeen mitä oon kelannut.
Mä oon vaan mä ja teen mitä osaan ja haluan.
Jasu- AnonyymiUUSI
Sukupuoli on mulle vain fyysinen ominaisuus, ei mun persoona ja mikään mihin perustella mitään.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sukupuoli on mulle vain fyysinen ominaisuus, ei mun persoona ja mikään mihin perustella mitään.
JasuJa huonoksi onnekseni olen 70-luvun ikäpolvea ja kasvanut vanhoillisessa ympäristössä mikä on tehnyt olemisen välillä tosi tukalaksi. Sillä lienee vaikutusta miksi ylipäänsä on joutunut miettimään tämmöisiä.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja huonoksi onnekseni olen 70-luvun ikäpolvea ja kasvanut vanhoillisessa ympäristössä mikä on tehnyt olemisen välillä tosi tukalaksi. Sillä lienee vaikutusta miksi ylipäänsä on joutunut miettimään tämmöisiä.
JasuSen verran olen juttujasi täällä lukenut, että osasin noin suurinpiirtein haarukoida mitä voisit sanoa. Juuri tuo identiteettisi hakeminen oli varmaan se suurin syy miksi ajattelin, että tämä aihe voisi olla ollut sinulle joskus pinnalla. Itselläni ei ole koskaan ollut tiukkaa muottia. Tai tavallaan ehkä olisi voinut olla, sillä mun äidilläni on omat näkemyksensä. Mun äitini ei vain koskaan ollut mulle siinä mielessä tärkeä mielipidevaikuttaja, että olisin niistä piitannut. Mun "pelastukseni" oli varmasti isä, jonka mielestä naisella on vapaus olla mitä tämä itse haluaa.
"Sukupuoli on mulle vain fyysinen ominaisuus, ei mun persoona ja mikään mihin perustella mitään."
Koen asian hyvin samalla tavalla. Sukupuoli on vain fyysinen ominaisuus, ei muuta. Tietysti se on ominaisuus, jolla on jotain vaikutusta muihinkin ominaisuuksiin, mutta niin on esimerkiksi pituudellakin. Itselläni esimerkiksi se geeni, joka tuo muutamien muiden ominaisuuksien lisäksi mukanaan hyvin vaalean ihon, vaikuttaa valtavasti paljon enemmän käytännön elämääni (ainakin kesäaikaan) kuin sukupuoleni. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sen verran olen juttujasi täällä lukenut, että osasin noin suurinpiirtein haarukoida mitä voisit sanoa. Juuri tuo identiteettisi hakeminen oli varmaan se suurin syy miksi ajattelin, että tämä aihe voisi olla ollut sinulle joskus pinnalla. Itselläni ei ole koskaan ollut tiukkaa muottia. Tai tavallaan ehkä olisi voinut olla, sillä mun äidilläni on omat näkemyksensä. Mun äitini ei vain koskaan ollut mulle siinä mielessä tärkeä mielipidevaikuttaja, että olisin niistä piitannut. Mun "pelastukseni" oli varmasti isä, jonka mielestä naisella on vapaus olla mitä tämä itse haluaa.
"Sukupuoli on mulle vain fyysinen ominaisuus, ei mun persoona ja mikään mihin perustella mitään."
Koen asian hyvin samalla tavalla. Sukupuoli on vain fyysinen ominaisuus, ei muuta. Tietysti se on ominaisuus, jolla on jotain vaikutusta muihinkin ominaisuuksiin, mutta niin on esimerkiksi pituudellakin. Itselläni esimerkiksi se geeni, joka tuo muutamien muiden ominaisuuksien lisäksi mukanaan hyvin vaalean ihon, vaikuttaa valtavasti paljon enemmän käytännön elämääni (ainakin kesäaikaan) kuin sukupuoleni.Juu, tuolloin aikoinaan ennen teini-ikää olin hyvin huolettomasti itseni enkä miettinyt sen ihmeemmin sukupuolia, vaikka aina koinkin poikien jutut itselleni luontevemmiksi. Ja huomasin muitten suhtautumisessa nuivuutta asiaan. Osasin silloin vielä keskittyä olemaan lapsi, eikä muitten puheet jääny kaivelemaan kunnes teininä vasta. Herkkä ihminen ja herkkä ikä. Ei se muuta tarvitse. 😅
Onneksi olen kasvanut läpi ja yli näistä kuristavista muotituksista ja vaikka olen ollut aikeissa joskus sukupuoleni suhteen lähteä keskustelemaan niin jokin päässäni käski olla menemättä.
Nuo kaikki kokemukset ryöpsähti silmilleni samaan aikaan, kun päätin marssia kaapista ulos. Koko skaala tuli hyökyaaltona päin. Mutta ehkä se piti tulla ja käsitellä loppuun. 😊
Jasu
- AnonyymiUUSI
Aloittajan ajatuksia...
Olen hieman alle nelikymppinen nainen. Minä en ole koskaan, edes lapsena tai teininä, suuremmin miettinyt sukupuoltani. Olen toki tietoinen sukupuolestani, eikä minulla ole koskaan ollut sen suhteen mitään ristiriitaa. Siinä ei yksinkertaisesti ole ollut mitään ajateltavaa. Se on asia ja ominaisuus, joka kulkee mukanani siinä missä vaikkapa silmieni väri.
Itse en koe sukupuoleni vaikuttaneen persoonaani millään tavalla. Mä olen persoonaltani hyvin samantyyppinen kuin isäni, joten minun on vaikea kuvitella miten voisin olla erilainen toisessa sukupuolessa. Sukupuoleni ei myöskään koskaan suuremmin vaikuttanut siihen mitä voin ja saan tehdä (tiedän olevani tässä mielessä etuoikeutettu tällä pallolla). Sukupuoleni ei ole vaikuttanut harrastuksiini tai opiskelu- tai uravalintoihini tmv. Minä tiedän sukupuoleni vaikuttavan jossain määrin siihen miten minut nähdään tai miten minuun suhtaudutaan, mutta se vaikuttaa hyvin minimaalisesti minuun itseeni ja miten minä itseni koen. Niissä tilanteissa sukupyoleni on minulle korkeintaan "työkalu", ominisuus, jolla voi ehkä vaikuttaa joihinkin asioihin. Karkeasti arvioiden yli 90%:ajasta minä en ole millään tasolla tietoinen sukupuolestani, eikä sitä ole olemassa missään kohta ajatuksiani. Ehdottoman valtaosan ajastani minun sukupuoleni on minulle itelleni täysin yhdentekevä asia. Minä en hahmota itseäni ti maailmaa tai mitään muutakaan sukupuoleni kautta. Tuo on minulle hyvin vieras ajattelutapa. En ymmärrä sitä lainkaan tai miten niin voisi elää. - AnonyymiUUSI
Olen miettinyt tätä usein. Vastaus on, että eläisin varmasti juuri samanlaista elämää kuin nyt, vaikka olisin mies. En tekisi mitään eri tavalla.
Noh, ehkä meikkaamiseen panostaisin vähän vähemmän. 😁 Mutta se on pintatasoa. Ulkonäkö muuten olisi varmasti samalla ylläpidon tasolla.
Suurin ero olisi ehkä seksuaalinen suuntautuneisuus. Jos olisin nyt tällä sekunnilla miehen kehossa, olisin homoseksuaali.
En keksi oikein muita eroja.
En halua kertoa iästäni mitään, mutta saman sukupolven asukit osaavat sen päätellä muualta teksteistäni.
🦄- AnonyymiUUSI
Ajattelemme hyvin samankaltaisesti tästä asiasta. Meikkaamiset jne. jäisivät vähemmälle, jos olisin mies, mutta silloin kiinnittäisin muihin ulkonäöllisiin asioihin. Se on nimenomaan pintatasoa, tiettyä turhamaisuutta, joka persoonassani olisi sukupuolesta riippumatta. Keinot riippuvat siitä mitä tavoitellaan.
Ja kyllä, jos hyppäisin tästä näin miehen kehoon, niin olisin homoseksuaali. 😀 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelemme hyvin samankaltaisesti tästä asiasta. Meikkaamiset jne. jäisivät vähemmälle, jos olisin mies, mutta silloin kiinnittäisin muihin ulkonäöllisiin asioihin. Se on nimenomaan pintatasoa, tiettyä turhamaisuutta, joka persoonassani olisi sukupuolesta riippumatta. Keinot riippuvat siitä mitä tavoitellaan.
Ja kyllä, jos hyppäisin tästä näin miehen kehoon, niin olisin homoseksuaali. 😀Haha, kiitos! 🤗 Mukava kuulla. 😄
Niin, jotkut kutsuivat "hevoshampaiksi" tätä ajattelutapaani, jossa sukupuolella on hyvin vähän merkitystä.
En voisi edes kuvitella toisenlaista elämää kuin tämä. En voisi kuvitella, miltä tuntuisi koko ajan ajatella olevansa nainen... 🤔😁
🦄
- AnonyymiUUSI
Olen nelikymppinen nainen ja sukupuoli on tiivis osa identiteettiäni. Tietenkään en jatkuvasti mieti tekeväni esimerkiksi valintoja sukupuolen perusteella. Kuitenkin esimerkiksi monet harrastukset, jotka minua kiinnostavat kuten tanssi, musiikki, ratsastaminen yms. mielletään usein enemmän naisten harrastuksiksi.
Työn suhteen en ajattele, että olisi naisten ja miesten töitä vaan ennemminkin sitä, että jokaisen tulisi valita ammattinsa ja työnsä mielenkiinnon ja omien taipumusten ja lahjakkuuksiensa perusteella.
TVaikka itselläni on vahva hetero cis-naisen identiteetti, ei miunlle tuota vakeuksia hyväksyä, jos joku tahtoo tulla identifioiduksi esimerkiksi muunsukupuoliseksi.
Olen sitä sukupolvea, joka kasvoi keskellä arvomaailmaa, jossa naiseus ja se miltä naisen tulisi näyttää ja mikä sopii naisella, olivat hyvin tarkoin määriteltyjä. Esimerkiksi kohut naisjulkkisten painonnoususta (Britney, Jessica Simpson, Kate Winsletin nimittäminen paksuksi jne.) joten jossakin määrin teiniaikojen naiskuva on jättänyt jälkensä itsetuntoon ja minäkuvaan.
Eniten olen kuitenkin kohdannut viime vuosina ulkoapäin asetettuja vaatimuksia siitä, että tulisi olla mahdollisimman luonnollinen eikä meikata tai värjätä hiuksia. Samoin hyvin vanhoillisia näkemyksiä siitä, että naisena minun tulisi kiinnostua hoiva-alasta jne. Tiedäpä nytmistä kyseiset ajatukset ovat kenellekin tulleet sillä entistä enemmän näen ympärilläni sitä, että enemmän painotetaan henkilökohtaista motivaatiota kuin sukupuolirooleja, siinä mitä opiskeluun ja työhön tulee ja hyvä niin.
Eniten sukupuoli ja identiteetti vaikuttaa parisuhteen osalta ja ehkä on osittain myös biologian sanelemaa, että viehätyn miehekkäistä ja minua fyysisesti kookkaamista (pidemmistä) miehistä. Jätän tässä tarkoituksella käsittelemättä parisuhteen ja rakastumisen syvällisemmät puolet. Kuitenkin pohjimmiltaan parisuhteessa haluan kokea olevampi feminiinen suhteessa mieheen.- AnonyymiUUSI
Itse tiedän paljon miehiä, jotka harrastavat hevostelua, vaikka ratsastus toki on meillä hyvin vahvasti naiselliseksi katsottu harrastus. Maailmallahan tilanne on toinen, paikoissa joissa cowboykulttuuri elää ja voi hyvin. Itse harrasti lapsena ja teininä myös hevostelua, en siis vain ratsastusta, vaan vietin muutenkin hyvin paljon aikaa hevosia hoitaen. Sen lisäksi harrastin kuitenkin moottoriurheilua, ajamista lujaa kaikella millä sain ajaa ja jopa metsästystä noin naisellisen hevosharrasteen vastapainona. Nyttemmin metsästysaseet ovat vaihtuneet paintball- ja laseraseisiin 😀. Ja sitten tuon vastapainona laulan ja piirrän ja kaikkea sellaista "naisellista".
Me olemme eläneet saman ajan, mutta minä onnistuin jotenkin menemään yli noiden kohujen täysin niiden koskettamatta. Mä muistan kyllä kaikki nuo mainitsemasi, mutta muistan lukeneeni ne jotenken täysin ulkopuolelta ja huvittuneena miten sellaista jaksetaan jauhaa ja että ketä vattu kiinostaa.
Hoiva-alasta taas muistan, että äitini (joka ei itsekään ko. alalla työskennellyt) sitä taisi minulle joskus mulle ehdottaa ja minä kysyin häneltä jotain siihen suuntaan, että onko hän lopullisesti seonnut ja että tunteeko hän mua yhtään. Mutta siis joo kyllä tuokin stereotypia ihan tuttu on.
Minäkin viehätyn vain miehistä, mutta tuo mainitsemasi kookkaus taas ei viehätä minua lainkaan. Mä tykkään olla suht samalla korkeudella miehen kanssa, tosin ihan käytännön syistä. Isoa pituuseroakin on kokeiltu ja se ei ollut kivaa. Mä olen luonnostani ulkoisesti feminiininen lähes jokaiseen mieheen verrattuna, lukuunottamatta muutamaa ultranaisellista homotuttavaani, että ehkä siksikin tuo on mulle yhdentekevää. En tiedä.
Mielenkiintoista miten samat asiat voi elää läpi niin eri tavalla ja miten periaatteessa sama mieltymys manifestoituu hyvin eri tavoin. ☺ - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Itse tiedän paljon miehiä, jotka harrastavat hevostelua, vaikka ratsastus toki on meillä hyvin vahvasti naiselliseksi katsottu harrastus. Maailmallahan tilanne on toinen, paikoissa joissa cowboykulttuuri elää ja voi hyvin. Itse harrasti lapsena ja teininä myös hevostelua, en siis vain ratsastusta, vaan vietin muutenkin hyvin paljon aikaa hevosia hoitaen. Sen lisäksi harrastin kuitenkin moottoriurheilua, ajamista lujaa kaikella millä sain ajaa ja jopa metsästystä noin naisellisen hevosharrasteen vastapainona. Nyttemmin metsästysaseet ovat vaihtuneet paintball- ja laseraseisiin 😀. Ja sitten tuon vastapainona laulan ja piirrän ja kaikkea sellaista "naisellista".
Me olemme eläneet saman ajan, mutta minä onnistuin jotenkin menemään yli noiden kohujen täysin niiden koskettamatta. Mä muistan kyllä kaikki nuo mainitsemasi, mutta muistan lukeneeni ne jotenken täysin ulkopuolelta ja huvittuneena miten sellaista jaksetaan jauhaa ja että ketä vattu kiinostaa.
Hoiva-alasta taas muistan, että äitini (joka ei itsekään ko. alalla työskennellyt) sitä taisi minulle joskus mulle ehdottaa ja minä kysyin häneltä jotain siihen suuntaan, että onko hän lopullisesti seonnut ja että tunteeko hän mua yhtään. Mutta siis joo kyllä tuokin stereotypia ihan tuttu on.
Minäkin viehätyn vain miehistä, mutta tuo mainitsemasi kookkaus taas ei viehätä minua lainkaan. Mä tykkään olla suht samalla korkeudella miehen kanssa, tosin ihan käytännön syistä. Isoa pituuseroakin on kokeiltu ja se ei ollut kivaa. Mä olen luonnostani ulkoisesti feminiininen lähes jokaiseen mieheen verrattuna, lukuunottamatta muutamaa ultranaisellista homotuttavaani, että ehkä siksikin tuo on mulle yhdentekevää. En tiedä.
Mielenkiintoista miten samat asiat voi elää läpi niin eri tavalla ja miten periaatteessa sama mieltymys manifestoituu hyvin eri tavoin. ☺Tietenkin jokainen kokee eri tavoin ja paljon myös vaikutta ympäristön ja he joiden kanssa on tekemisissä sekä arvomaailma, jonka vaikutuksen alaisena on.
Nyt pystyy kyseenalaistamaan suurimman osan saamastaan informaatiosta olipa kyse muiden sanomisista tai median kautta välitetystä tiedosta. Yläasteikäisenä oli huomattavasti enemmän ystäväpiirin mielipiteiden ja arvojen vietävissä.
Suurin osa ns. naisellisiksi harrastuksisksi mielletyistä on loppujen lopuksi harrastuksia, joissa etenkin huipulla on voimakas miesedustus, Kyllä minäkin mielihyvin harrastaisin esimerkiksi moottoripyöräilyä, koska nautin vapauden tunteesta. Toisaalta olen opiskellut taidealoja ja musiikkia, joissa kummassakin opiskelijajakauma oli jokseenkin 50/50.
Onneksi jokaisella on preferenssinsä myös miesmaun osalta. 😉
- AnonyymiUUSI
Olen miehinen mies, miehen raameissa. Sen otan esille, jos sosiaalinen tilanne sitä vaatii. Vaikkapa nyt työpaikalla. Siellä käydään jatkuvaa taistelua, urokset mylvii ja ruopii maata.
En kuitenkaan jaa miehistä arvomaailmaa, minua ei kiinnosta voittaminen.
Arvojen suhteen olen hyvinkin naisellinen.
Mies 50+- AnonyymiUUSI
En ole varma kuulostaako tuo ikävältä vai huvittavalta työpaikalta. Tällä hetkellä kallistun huvittuneen puolelle, ihan omiin kokemuksiini nojaten 😀. Ymmärrän kyllä, että tuo voisi olla myös hyvin veemäistä.
Millaisia mielestäsi ovat naiselliset arvot? Itse tunnen paljon hyvinkin kilpailuviettisiä naisia ja mietin onko se lopulta epänaisellista muutoin kuin kulttuurisesti. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En ole varma kuulostaako tuo ikävältä vai huvittavalta työpaikalta. Tällä hetkellä kallistun huvittuneen puolelle, ihan omiin kokemuksiini nojaten 😀. Ymmärrän kyllä, että tuo voisi olla myös hyvin veemäistä.
Millaisia mielestäsi ovat naiselliset arvot? Itse tunnen paljon hyvinkin kilpailuviettisiä naisia ja mietin onko se lopulta epänaisellista muutoin kuin kulttuurisesti.Jännästi koen arkuutta, kun kaivelen mielestäni naisellisia arvoja.
On tainnut jäädä miehinen rooli päälle.
Naisellinen arvomaailma on pehmeä, rakentava ja muita tukeva. Naisen arvomaailmaan kuuluu tunteiden tunnustaminen ja empatian korostaminen.
Nainen hakee elämäänsä harmoniaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jännästi koen arkuutta, kun kaivelen mielestäni naisellisia arvoja.
On tainnut jäädä miehinen rooli päälle.
Naisellinen arvomaailma on pehmeä, rakentava ja muita tukeva. Naisen arvomaailmaan kuuluu tunteiden tunnustaminen ja empatian korostaminen.
Nainen hakee elämäänsä harmoniaa.Hmm. Rakentava ja muita tukeva. Minulle tuo on miehisyyttä, olla toisen tuki ja peruskallio 😀. Mä en näe noissa pehmeyttä, vaan jämäkkyyttä. Tämä on varmaan se ongelma miksi en ole koskan näitä jaotteluita tajunnut. Itse ehkä koen sen enemmän niin, että mainitsemasi ovat viehättäviä ominisuuksia ja siksi me ehkä usein sidomme ne siihen sukupuolen, joka meitä viehättää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hmm. Rakentava ja muita tukeva. Minulle tuo on miehisyyttä, olla toisen tuki ja peruskallio 😀. Mä en näe noissa pehmeyttä, vaan jämäkkyyttä. Tämä on varmaan se ongelma miksi en ole koskan näitä jaotteluita tajunnut. Itse ehkä koen sen enemmän niin, että mainitsemasi ovat viehättäviä ominisuuksia ja siksi me ehkä usein sidomme ne siihen sukupuolen, joka meitä viehättää.
Samoin. Koen tukemisen ja tukena olemisen olevan miehekästä. Eivät empatia ja empaattisuuskaan ole välttämättä naisellisa puolia. Olen kohdannut naisia, jotka ovat olleet huomattavasti epäempaattisempia ja empatian sääliin sekoittavampia, kuin yksikään kohtaamani mies. Toki yleisesti empaattisuus ja hoivaavuus nähdään feminiinisyyteen liitettävinä ominaisuuksina.
Olisin erittäin järkyttynyt, jos parisuhteessa mies ei tukisi ja huomioisi sekä olisi myös empaattinen minua kohtaan. Kumpikin vuorollaan sillä samoja ominaisuuksia tarvitaan aika-ajoin sukupuoleen katsomatta.
Pitkälti lienee kyse persoonallisuudesta ja siitä mitä piirteitä on lapsuudessa vahvistettu. sivusta
- AnonyymiUUSI
Sukupuolen merkityksen huomaa parhaiten, kun on paljon tekemisissä erilaisista kulttuureista ja taustoista tulevien ja olevien ihmisten kanssa.
Sukupuoli on vaikuttanut ja vaikuttaa kaikkien elämään eniten lapsuudessa ja nuoruudessa. Riippuen siitä millaiset vanhemmat, sisarukset, suku ym läheiset ihmissuhteet + ympäristö, päiväkoti, koulu jne. ihminen kasvaa sukupuoleensa eri tavoin ja erot voivat olla hyvinkin suuria.
Ajattelu ei lähde sukupuolesta, vaan persoonasta. Persoonaan vaikuttaa kuitenkin sukupuoli.
Jos olisinkin syntynyt pojaksi, elämän tarinani olisi varmasti aika tavalla erilainen. Sukupuolella on vaikutusta.
- Sheena- AnonyymiUUSI
"Sukupuolen merkityksen huomaa parhaiten, kun on paljon tekemisissä erilaisista kulttuureista ja taustoista tulevien ja olevien ihmisten kanssa."
Tuokin on jännä, etteivät kaikki jaa tuota kokemusta. Itse olen varsin monikulttuurisessa työympäristössä ja kulkenut paljon ulkomailla yksikseni, enkä mä voi täysin allekirjoittaa tuota. Mä olen aina pystynyt hyvin pitkälle omalla käytökselläni vaikuttamaan siihen kohdellaanko minua naisena vai ihmisenä. Tietysti on olemassa tapakulttuuriin liittyviä asioita, mutta minä en koe loukkaavaksi, jos minua ei kätellä. Oleellisempaa on se kaikki muu kohtelu, ei se voiko minuun koskea. Ei minuun ole yhtään mitään tarvetta koskea. - AnonyymiUUSI
"Sukupuoli on vaikuttanut ja vaikuttaa kaikkien elämään eniten lapsuudessa ja nuoruudessa. Riippuen siitä millaiset vanhemmat, sisarukset, suku ym läheiset ihmissuhteet + ympäristö, päiväkoti, koulu jne. ihminen kasvaa sukupuoleensa eri tavoin ja erot voivat olla hyvinkin suuria."
Vaan onko mikään tuossa kuvaamastasi sukupuolen vaikutusta? Eikö tuo kaikki tuossa ole kulttuurista ja asenteita, ei sukupuolen itsensä vaikutusta? Ihan samanlaisia voisi sanoa vaikkapa ihon väristä, mutta onko se se ihon väri, vai muiden asenteet? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Sukupuolen merkityksen huomaa parhaiten, kun on paljon tekemisissä erilaisista kulttuureista ja taustoista tulevien ja olevien ihmisten kanssa."
Tuokin on jännä, etteivät kaikki jaa tuota kokemusta. Itse olen varsin monikulttuurisessa työympäristössä ja kulkenut paljon ulkomailla yksikseni, enkä mä voi täysin allekirjoittaa tuota. Mä olen aina pystynyt hyvin pitkälle omalla käytökselläni vaikuttamaan siihen kohdellaanko minua naisena vai ihmisenä. Tietysti on olemassa tapakulttuuriin liittyviä asioita, mutta minä en koe loukkaavaksi, jos minua ei kätellä. Oleellisempaa on se kaikki muu kohtelu, ei se voiko minuun koskea. Ei minuun ole yhtään mitään tarvetta koskea.Kuten sanoin, lapsuus ja nuoruus vaikuttaa eniten.
"hyvin pitkälle omalla käytökselläni vaikuttamaan siihen kohdellaanko minua naisena vai ihmisenä. "
Oletko aivan varma? Jos näin on, olet merkillisen poikkeuksellinen. Moneen kulttuuriin on iskostettu kuin puulla päähän, että ihmisiä kohdellaan sukupuolen mukaan.
" minä en koe loukkaavaksi, jos minua ei kätellä."
"Ei minuun ole yhtään mitään tarvetta koskea."
Nuo meni vähän ohi, mitä tarkoitat? Minusta on itsestään selvää, ettei kukaan tule iholle. Se ei ole ongelma, ettei kätellä. Mutta miesten harjoittama kaikenlainen "lääppinen" fyysisesti ja psyykkisestikin, johtuu nimenomaan naissukupuolestani, ei minun käytöksestä.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Sukupuoli on vaikuttanut ja vaikuttaa kaikkien elämään eniten lapsuudessa ja nuoruudessa. Riippuen siitä millaiset vanhemmat, sisarukset, suku ym läheiset ihmissuhteet ympäristö, päiväkoti, koulu jne. ihminen kasvaa sukupuoleensa eri tavoin ja erot voivat olla hyvinkin suuria."
Vaan onko mikään tuossa kuvaamastasi sukupuolen vaikutusta? Eikö tuo kaikki tuossa ole kulttuurista ja asenteita, ei sukupuolen itsensä vaikutusta? Ihan samanlaisia voisi sanoa vaikkapa ihon väristä, mutta onko se se ihon väri, vai muiden asenteet?Sukupuolta ei voi erottaa ympäristöstä, kulttuureista ja asenteista, ei edes ennakkoluuloista...
Maailmanlaajuisesti tytöt/naiset ovat vähäarvoisimpia. Tyttö tuli, tyhjä tuli, sanottiin Suomessakin. Kiinassa abortoitiin tyttösikiöitä miljoonia. Seksityöläisnaisia halveksitaan ja kaupataan orjiksi. Pieniä(kin) tyttöjä raiskataan vessamatkallaan Afrikassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa. Kaikella tällaisella on hyvin suuri vaikutus tyttöihin/naisiin,etenkin niihin, jotka eivät voi valita parempaa.
Lapsuuden kaverini (tyttö) äiti sanoi kerran, kun leikin heillä toisen kaverini (poika) ollessa lomalla jossain "Kiva kun Sheena olet täällä leikkimässä meidän tytön kanssa. Olen sitä mieltä, että tytöt leikkivät tyttöjen kanssa ja pojat leikkivät poikien kanssa". Olin alle kouluikäinen, mutta muistan yhä tunteen, ihmetyksen ja jopa ärsytyksen. Kiitin onneani, ettei oma äitini ollut samanlainen.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sanoin, lapsuus ja nuoruus vaikuttaa eniten.
"hyvin pitkälle omalla käytökselläni vaikuttamaan siihen kohdellaanko minua naisena vai ihmisenä. "
Oletko aivan varma? Jos näin on, olet merkillisen poikkeuksellinen. Moneen kulttuuriin on iskostettu kuin puulla päähän, että ihmisiä kohdellaan sukupuolen mukaan.
" minä en koe loukkaavaksi, jos minua ei kätellä."
"Ei minuun ole yhtään mitään tarvetta koskea."
Nuo meni vähän ohi, mitä tarkoitat? Minusta on itsestään selvää, ettei kukaan tule iholle. Se ei ole ongelma, ettei kätellä. Mutta miesten harjoittama kaikenlainen "lääppinen" fyysisesti ja psyykkisestikin, johtuu nimenomaan naissukupuolestani, ei minun käytöksestä.
- Sheena"Oletko aivan varma? Jos näin on, olet merkillisen poikkeuksellinen. Moneen kulttuuriin on iskostettu kuin puulla päähän, että ihmisiä kohdellaan sukupuolen mukaan."
Kyllä olen varma ja olen tuota usein testannut miten oma käytökseni vaikuttaa. Ja meillä on monesti tuo kuvitelma joistain kulttuureista, mutta ei se oikeastaan missään kulttuurissa noin mene, että pelkän sukupuolen mukaan kohdellaan. Toki, jos menee johonkin ihan "jumalan selän taakse" ja sitten vielä käyttäytyy typerästi niin huonosti käy. Vaan niin kävisi miehellekin huonosti. Ei siinä sukupuoli suojaisi. Meillä esiintyy toisinaan sitä hullua kuvitelmaa, että mies olisi automaattisesti enemmän turvassa, mutta usein se oon ihan toisinkin päin, että miehelle se on riskialttiimpaa.
"" minä en koe loukkaavaksi, jos minua ei kätellä."
"Ei minuun ole yhtään mitään tarvetta koskea.""
Monet muslimimiehet eivät halua kätellä naista. Heistä olisi epäkunnioittavaa koskea vierasta naista. Minulle on täysin ok, että koskemattomuuttani kunnioitetaan, vaikkakin meikäläisittäin hieman epäkunnioittavalla tavalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sukupuolta ei voi erottaa ympäristöstä, kulttuureista ja asenteista, ei edes ennakkoluuloista...
Maailmanlaajuisesti tytöt/naiset ovat vähäarvoisimpia. Tyttö tuli, tyhjä tuli, sanottiin Suomessakin. Kiinassa abortoitiin tyttösikiöitä miljoonia. Seksityöläisnaisia halveksitaan ja kaupataan orjiksi. Pieniä(kin) tyttöjä raiskataan vessamatkallaan Afrikassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa. Kaikella tällaisella on hyvin suuri vaikutus tyttöihin/naisiin,etenkin niihin, jotka eivät voi valita parempaa.
Lapsuuden kaverini (tyttö) äiti sanoi kerran, kun leikin heillä toisen kaverini (poika) ollessa lomalla jossain "Kiva kun Sheena olet täällä leikkimässä meidän tytön kanssa. Olen sitä mieltä, että tytöt leikkivät tyttöjen kanssa ja pojat leikkivät poikien kanssa". Olin alle kouluikäinen, mutta muistan yhä tunteen, ihmetyksen ja jopa ärsytyksen. Kiitin onneani, ettei oma äitini ollut samanlainen.
- SheenaTietysti voi. Sukupyoli on ihmisen ominaisuus. Asenteet ovat vain asenteita, kulttuurista harhaa. Eli siis, jos vaaleisiin hiuksiin liittyy bimbouden oletus, niin sitäkö ei mielestäsi voi erottaa vaaleista hiuksista? Tai kun tummaan ihoon liittyy asenteita, niin sitä ei voi tummaihoisista ihmisistä erottaa? Aika järkyttävä asenne mielestäni, mutta sinulla on tietysti oikeus ajatella noin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti voi. Sukupyoli on ihmisen ominaisuus. Asenteet ovat vain asenteita, kulttuurista harhaa. Eli siis, jos vaaleisiin hiuksiin liittyy bimbouden oletus, niin sitäkö ei mielestäsi voi erottaa vaaleista hiuksista? Tai kun tummaan ihoon liittyy asenteita, niin sitä ei voi tummaihoisista ihmisistä erottaa? Aika järkyttävä asenne mielestäni, mutta sinulla on tietysti oikeus ajatella noin.
Sukupuoleen liittyy USEITA ominaisuuksia, jotka ei ole joko-tai, vaan siihen liittyy biologisia, sosiaalisia, psyykkisiä ja kulttuurisia näkökulmia. Jokaisen ihmisen kokemus sukupuolestaan on hyvin yksilöllinen. Tähän kokemukseen vaikuttaa suuresti nuo eri sukupuoleen liittyvät ominaisuudet.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Oletko aivan varma? Jos näin on, olet merkillisen poikkeuksellinen. Moneen kulttuuriin on iskostettu kuin puulla päähän, että ihmisiä kohdellaan sukupuolen mukaan."
Kyllä olen varma ja olen tuota usein testannut miten oma käytökseni vaikuttaa. Ja meillä on monesti tuo kuvitelma joistain kulttuureista, mutta ei se oikeastaan missään kulttuurissa noin mene, että pelkän sukupuolen mukaan kohdellaan. Toki, jos menee johonkin ihan "jumalan selän taakse" ja sitten vielä käyttäytyy typerästi niin huonosti käy. Vaan niin kävisi miehellekin huonosti. Ei siinä sukupuoli suojaisi. Meillä esiintyy toisinaan sitä hullua kuvitelmaa, että mies olisi automaattisesti enemmän turvassa, mutta usein se oon ihan toisinkin päin, että miehelle se on riskialttiimpaa.
"" minä en koe loukkaavaksi, jos minua ei kätellä."
"Ei minuun ole yhtään mitään tarvetta koskea.""
Monet muslimimiehet eivät halua kätellä naista. Heistä olisi epäkunnioittavaa koskea vierasta naista. Minulle on täysin ok, että koskemattomuuttani kunnioitetaan, vaikkakin meikäläisittäin hieman epäkunnioittavalla tavalla.Ei miehetkään ole aina turvassa, mutta pienet naiset ovat aina vähemmän turvassa kuin miehet.
"Riskialtista" käytöstä naisella on vaikkapa kävellä kadulla, puistossa, tapahtumissa, ihan missä vaan ja mihin aikaan vaan, missä vaatetuksessa vaan. Aina joku mies katsoo asiakseen tyrkyttämällä tyrkyttää seuraansa.
- Sheena - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei miehetkään ole aina turvassa, mutta pienet naiset ovat aina vähemmän turvassa kuin miehet.
"Riskialtista" käytöstä naisella on vaikkapa kävellä kadulla, puistossa, tapahtumissa, ihan missä vaan ja mihin aikaan vaan, missä vaatetuksessa vaan. Aina joku mies katsoo asiakseen tyrkyttämällä tyrkyttää seuraansa.
- SheenaEli sinulle sukupuoli on naisten myymistä raiskaamista, vaarallisia katuja. Eihän mikään tuosta liity sukupuoleen millään tavalla.
Ehkä en olisi joutunut koulukiusatuksi, jos olisin ollut poikalapsi, mutta muuten en koe sukupuolella olleen merkitystä elämässä. Ihan mielelläni viihdyn naisena, koska minulla on ollut mahdollisuus saada lapsia. Ikää on 43 v.
- AnonyymiUUSI
Miksi koet sukupuolen vaikuttaneen kiusamiseen? Kiusaajiesi sukupuolen vuoksiko? Ei tarvitse kertoa yksityiskohtia, mutta jäin vain miettimään mitä tuo tarkoittaa. Tarkoitatko henkilökohtaisesti juuri omaa historiaasi, vai että pojat ehkä kokisivat vähemmän kiusaamista?
- AnonyymiUUSI
Ai niin ja saavathan miehetkin lapsia, vai tarkoitatko nimenomaan raskaana olemisen kokemusta?
- AnonyymiUUSI
Äitiys onkin parasta naisena olemisessa, se kun tuntee lapsen kohdussaan. Noin muuten luulen, että olisin miehenä saanut lapsia jo nuorempana, kun miehenä ei olisi endometrioosia ja pcos riesaa. Tai sitten en, ei voi tietää mutta kuvittelen, että olisin isä ihan yhtä mielelläni kun olen äitikin. Ja kumppanina yhtä sitoutunut miehenä mitä olen naisenakin.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Miksi koet sukupuolen vaikuttaneen kiusamiseen? Kiusaajiesi sukupuolen vuoksiko? Ei tarvitse kertoa yksityiskohtia, mutta jäin vain miettimään mitä tuo tarkoittaa. Tarkoitatko henkilökohtaisesti juuri omaa historiaasi, vai että pojat ehkä kokisivat vähemmän kiusaamista?
Siksi koen, kun minua kiusattiin naiseuteen liittyvistä asioista.
Pojat eivät varmaankaan koe samanlaista, koska heidän ulkoiset avut eivät näy samalla tavalla.
Mitä tulee toiseen kommenttiisi, niin minulle on tärkeää, että olen saanut kokea raskauden.- AnonyymiUUSI
Mu5tasydän kirjoitti:
Pojat eivät varmaankaan koe samanlaista, koska heidän ulkoiset avut eivät näy samalla tavalla.
Mitä tulee toiseen kommenttiisi, niin minulle on tärkeää, että olen saanut kokea raskauden.Ok. Se on totta, että kiusaamisen aiheet ovat erilaisia. Tosin poikakin kuulisi luultavasti mahdollisesta naisellisuudestaan.
Poikiin kohdistuva kiusaaminen taitaa usemmin olla käytökseen ja harvemmin suoraan ulkonäköö liittyvää. Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Joo, monille raskaus taitaa olla tärkeä juttu. - AnonyymiUUSI
Mu5tasydän kirjoitti:
Mitä tulee toiseen kommenttiisi, niin minulle on tärkeää, että olen saanut kokea raskauden."Siksi koen, kun minua kiusattiin naiseuteen liittyvistä asioista."
Tämän pitäisi niiiiin olla rangaistavaa, ja meidän kaikkien aikuisten vastuulla on huolehtia, ettei tällaista tapahdu ainakaan julkisissa tiloissa tai laitoksissa.
🦄
- AnonyymiUUSI
Miksi aloittaja ei ole kommentoinut minun tekstiäni, vaikka muiden tekstiä hän on kommentoinut?!
🦄- AnonyymiUUSI
Pahoittelut, olin myöhässä. Sinun kommenttiasi minulle (klo 18:36) ei vielä ollut näkyvissä, kun aloitin tämän kysymyksen kirjoittamisen.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pahoittelut, olin myöhässä. Sinun kommenttiasi minulle (klo 18:36) ei vielä ollut näkyvissä, kun aloitin tämän kysymyksen kirjoittamisen.
🦄Kommentoin osaa vähän hitaasti, kun mietin mitä vastaan. Toisiin viesteihin vastaus/kommentti herää hetkessä, osaa taas täytyy hieman pureskella.
- AnonyymiUUSI
Suhteessa parisuhteessa tulee usein mieleen että olen mies ja ihminen ja kyllä minullakin on oikeuksia mutta ei pölypunkitkin on korkeammassa asemassa omassa kodissa alistettuna kiusataan aina
- AnonyymiUUSI
Ilkeilyä vaan saa niin siinä on kiitos
- AnonyymiUUSI
Ikävä kokemus. Toivottavasti sinua ei kuitenkaan yritetä hävittää, kuten pölypunkkeja.
- AnonyymiUUSI
"Joskus nuorena vaikutti ja varmaan lähinnä siksi, etten istunut tyttö muotteihin oikein mitenkään persoonaltani ja mielenkiinnoiltani.
Se oli teininä kivuliainta aikaa, kun kehittyi kovaa kyytiä naiseksi ja muutin huomasi sen ja korosti kaikessa millainen naisen pitää olla ja millainen ei."
Tämä oli Jasun tekstistä. Kiitos Jasulle kipeän muiston jakamisesta. 🤗
(Olisin varmaan itsekin teininä murehtinut sukupuoleni ilmentymistä, ellen olisi ollut niin aidosti innoissani koulusta ja läksyistä... 😄)
Pidättekö muut ikinä mahdollisena sitä, että tiukkojen sukupuoliroolien vuoksi teinit haluavat vaihtaa fyysistä sukupuoltaan?
Mielestäni koko yhteiskunnan pitäisi mennä itseensä (syvälle!) ja kysyä, miksi naisen muotti on niin kapea, että jotkut mieluummin vaihtavat miehen kehoon kuin pysyvät siinä muotissa!
🦄- AnonyymiUUSI
"Pidättekö muut ikinä mahdollisena sitä, että tiukkojen sukupuoliroolien vuoksi teinit haluavat vaihtaa fyysistä sukupuoltaan?"
Itse luulen, että tuo on se suurin syy. Se ei ole ainoa syy, mutta luultavasti se suurin. Tämä tunne itselleni on tullut kun olen keskustellut sukupuoli-identiteettinsä kanssa kamppailevien kanssa.
Eikä ongelma ole van naisen rooli. Miehenkin rooli on hyvin tiukka, vaikkakin eri tavalla. Omalla tavallaan miehen rooli on jopa tiukempi ja sitä on vaikeampi venyttää. Ainkin meikäläisessä yhteiskunnassa naisen on omalla tavalla helpompi todeta, että pitäkää tunkkinne minä teen näin.
Tämä tuli aloittajalta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Pidättekö muut ikinä mahdollisena sitä, että tiukkojen sukupuoliroolien vuoksi teinit haluavat vaihtaa fyysistä sukupuoltaan?"
Itse luulen, että tuo on se suurin syy. Se ei ole ainoa syy, mutta luultavasti se suurin. Tämä tunne itselleni on tullut kun olen keskustellut sukupuoli-identiteettinsä kanssa kamppailevien kanssa.
Eikä ongelma ole van naisen rooli. Miehenkin rooli on hyvin tiukka, vaikkakin eri tavalla. Omalla tavallaan miehen rooli on jopa tiukempi ja sitä on vaikeampi venyttää. Ainkin meikäläisessä yhteiskunnassa naisen on omalla tavalla helpompi todeta, että pitäkää tunkkinne minä teen näin.
Tämä tuli aloittajalta.Sen verran tiedän feminismistä, että miehelle sukupuoliroolin ulkopuolelle astuminen on tuomittavaa (kulttuurimme näkökulmasta), koska liike naiseuden suuntaan nähdään liikkeenä alas päin sosiaalisessa hierarkiassa.
En itse ajattele niin. Olen aina arvostanut esimerkiksi hoivaavia miehiä. Isäni oli sellainen ja mieheni on sellainen. Minusta on käsittämätöntä, että esimerkiksi hoivaavuus voisi laskea kenenkään statusta.
Back to the topic. Usein samat tahot, jotka vastustavat sukupuolen korjauksia, kannattavat tiukkoja sukupuolirooleja. En voi ymmärtää sitä. He ovat todennäköinen syy ongelmille mutta he eivät ymmärrä sitä. (Siinä meillä on ikiliikkuja.)
Samat tahot yleensä vastustavat abortteja mutta eivät välitä lainkaan siitä, millaista elämää lapsiperheet elävät. 😕 Koherenssi puuttuu.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sen verran tiedän feminismistä, että miehelle sukupuoliroolin ulkopuolelle astuminen on tuomittavaa (kulttuurimme näkökulmasta), koska liike naiseuden suuntaan nähdään liikkeenä alas päin sosiaalisessa hierarkiassa.
En itse ajattele niin. Olen aina arvostanut esimerkiksi hoivaavia miehiä. Isäni oli sellainen ja mieheni on sellainen. Minusta on käsittämätöntä, että esimerkiksi hoivaavuus voisi laskea kenenkään statusta.
Back to the topic. Usein samat tahot, jotka vastustavat sukupuolen korjauksia, kannattavat tiukkoja sukupuolirooleja. En voi ymmärtää sitä. He ovat todennäköinen syy ongelmille mutta he eivät ymmärrä sitä. (Siinä meillä on ikiliikkuja.)
Samat tahot yleensä vastustavat abortteja mutta eivät välitä lainkaan siitä, millaista elämää lapsiperheet elävät. 😕 Koherenssi puuttuu.
🦄No tedellakin, koherenssi puuttuu. En ole oikein koskaan ymmärtänyt miten nuo henkilöt pystyvät omat ajatuksensa itselleen selittämään. Eivät he ainakaan silloin kykene oikein edes yrittämään, kun asiaa heiltä suoraan kysytään. Tosin hyvin moni noista on heitä, jotka toivovat maailmanloppua, että pääsisivät taivaaseen. En tiedä voiko silloin edes toivoa mitään loogista ajattelua.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No tedellakin, koherenssi puuttuu. En ole oikein koskaan ymmärtänyt miten nuo henkilöt pystyvät omat ajatuksensa itselleen selittämään. Eivät he ainakaan silloin kykene oikein edes yrittämään, kun asiaa heiltä suoraan kysytään. Tosin hyvin moni noista on heitä, jotka toivovat maailmanloppua, että pääsisivät taivaaseen. En tiedä voiko silloin edes toivoa mitään loogista ajattelua.
Vähintä olisi, ettei käyttäytyisi niin "perk€leellisesti" muita elollisia olentoja kohtaan.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vähintä olisi, ettei käyttäytyisi niin "perk€leellisesti" muita elollisia olentoja kohtaan.
🦄Niin. En tiedä miten voi kuvitella menevänsä taivaaseen, jos käyttäytyy mainitsemallasi tavalla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin. En tiedä miten voi kuvitella menevänsä taivaaseen, jos käyttäytyy mainitsemallasi tavalla.
Haha! 😂 Niin, sekin vielä! Jumalan asialla maan päällä ja sitten kuoleman jälkeen Jumalan luo, samalla kun transtyypit ym. vääränlaiset kärvistelevät ikuisessa tulimeressä. 😁
Tämä ei siis ole omaa ajatteluani vaan parodiaa konservatiiviuskovaisista.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Haha! 😂 Niin, sekin vielä! Jumalan asialla maan päällä ja sitten kuoleman jälkeen Jumalan luo, samalla kun transtyypit ym. vääränlaiset kärvistelevät ikuisessa tulimeressä. 😁
Tämä ei siis ole omaa ajatteluani vaan parodiaa konservatiiviuskovaisista.
🦄En tiedä törmäsitkö tuossa joku viikko takaperin, kun nuo taas uskoivat sen "ylöstempauksen" olevan tulossa. Valmistautuivat ihan tosissaan siihen, että heidät temmataan ylös taivaaseen. Mietin siinä, että jos noin kävisi, niin missäs se taivas oikeasti olisikaan, kun nuo kaikki temmattisiin täältä pois. 😀
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä törmäsitkö tuossa joku viikko takaperin, kun nuo taas uskoivat sen "ylöstempauksen" olevan tulossa. Valmistautuivat ihan tosissaan siihen, että heidät temmataan ylös taivaaseen. Mietin siinä, että jos noin kävisi, niin missäs se taivas oikeasti olisikaan, kun nuo kaikki temmattisiin täältä pois. 😀
Niin! 🎉
No, en nähnyt tuollaista uutista.
Mutta tuollaisen asiaintilan toteutuessa sitten heti Erikan "Syntisten pöytä" täysillä soimaan:
"Kun et jaksa enää esittää mitään
Kun et suuta pysty supussa pitää
Tule luoksemme
Pöytä on jo katettu
Tääl ei tarvi pelkää maailmanloppuu
Ja silmät nopeasti hämärään tottuu
Tänne ennenkin
Katseilta on paettu
Tarjolla on sitä kiellettyä hedelmää
Se mikä tapahtuu täällä se tänne jää
Jätettyjä, petettyjä, eronneita, karanneita
Langenneita, ratkenneita, sisimpänsä salanneita
Mä lupaan että on hauskempaa meil
Jotka löytää syntisten pöytään
Kiusattuja, tuomittuja, perintönsä juhlineita
Kivipohjaan pudonneita, kirottuja tuhlareita
Kun et kaipaa sääliä etkä saarnaa
Tai et jaksa täydellisyyden taakkaa
Tule luoksemme
Leipä on jo murrettu
Meit on täällä sekava seurakunta
Ja sellaisena kun oot sun pitää tulla
Mun viereen on
Paikka sulle varattu
Jos joku teistä on niin synnitön ja kunnollinen
Heittäköön päällemme tänne sen ensimmäisen kiven
Jätettyjä, petettyjä, eronneita, karanneita
Langenneita, ratkenneita, sisimpänsä salanneita
Kiusattuja, tuomittuja, perintönsä juhlineita
Kivipohjaan pudonneita, kirottuja tuhlareita
Jos valtasi ois
En portiltas käännyttäis ketään pois
Kai vastauksen saan
Kun kerran me vielä tavataan"
🎶🦄🎶 - AnonyymiUUSI
Kyllä pidän. Hyvin useinkin jopa, toki psyykkinen ahdistus voi olla kehonkuvankin epämiellyttävyyttä. Näkisi itsensä mielummin eri kehossa. Se voi olla pakkomielteistäkin. Ja sen myötä kehittyy dilemma." väärä sukupuoli".
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä pidän. Hyvin useinkin jopa, toki psyykkinen ahdistus voi olla kehonkuvankin epämiellyttävyyttä. Näkisi itsensä mielummin eri kehossa. Se voi olla pakkomielteistäkin. Ja sen myötä kehittyy dilemma." väärä sukupuoli".
JasuSukupuolta vaihdetaan useimmiten siksi, että on seksuaalisesti kiinnostunut samasta sukupuolesta, sitä ei vaan haluta, eikä saa sanoa ääneen.
Joo, on se vaikuttanut. Siis olen nainen, vanhempaa keski-ikää.
Tuossa Dexille jo kommentoinkin hieman sitä, miten itselläni nuoruuteen vaikutti se, että olin tyttö. Tai nuori. En saanut opetella tai tehdä sellaisia asioita, joita olisin saattanut haluta tehdä. En saanut myönteistä vastakaikua. Ei oikein tytölle sovi. Olet liian nuori. Tiedät sitten kun tulet vanhemmaksi.
Ensimmäisellä puolisollanikin oli hyvin feminiininen kuva, miltä naisen tulee näyttää, olla tai käyttäytyä. Ei puhettakaan että olisin pihatöissä saanut käyttää ns työtakkia- ja housuja. Eihän sitä nyt miesten vaatteissa.... Tai eihän autoa voinut viedä katsastukseen tai sitä tai tuota. Appiukko oli samanlainen, pahempi. Arveli että naisen luonto on sellainen, että haluaa automaattisesti vahtia koko kylän lapsia, kun on vaan nainen. Tai tehdä käsitöitä (en osaa vieläkään).
Minusta tuntuu, että jäin jotain paitsi. Jäi mahdollisuus toteuttaa itseään. Ja vanhetessa se ei enää tuntunut niin tärkeältä, uuden opettelu.
Hulluutta. Tietysti olen yrittänyt moukaroida tuota mielikuvaa naiseudesta pois. Varsinkin, jos se on jonkun toisen asettema mielikuva tai skeema tai fantasiahahmo.
Väitän, että kyllä ihminen voi tuntea olevansa sukupuolensa vanki. Monet ovatkin.- AnonyymiUUSI
Eli sinunkin kohdallasi kyse on ollut lähinnä muiden odotuksista, ei niinkään siitä että sukupuoli olisi automaattisesti tehnyt sinusta jotakin? Ymmärränkö, että sukupuoli ei ole tehnyt sinusta sitä mitä sinun olisi pitänyt olla?
- AnonyymiUUSI
"Väitän, että kyllä ihminen voi tuntea olevansa sukupuolensa vanki. Monet ovatkin."
Varmasti voi. Vaan onko silloin sukupuolen vanki, vai asenteiden ja odotusten vanki. Eikö ole hyvin väärin, jos ihiminen vihaa sukupuoltaan, ominaisuutta itsessään, vain muiden asenteiden vuoksi? Sukupuoli tokikaan ei ole ainoa ominaisuus, jonka vanki voi kokea olevansa. Varmaan aika moni kokee olevansa vaikka nyt tuon aiemmin jo mainitun ihon värin vanki.
Merkitseekö sukupuoli sinulle henkilökohtaisesti jotakin? Vai värittyykö se sinulle vain noiden muiden asenteiden ja odotusten kautta? Anonyymi kirjoitti:
Eli sinunkin kohdallasi kyse on ollut lähinnä muiden odotuksista, ei niinkään siitä että sukupuoli olisi automaattisesti tehnyt sinusta jotakin? Ymmärränkö, että sukupuoli ei ole tehnyt sinusta sitä mitä sinun olisi pitänyt olla?
Joo, oletit oikein. Muiden odotukset tai tavoitteet olivat sitä minkä mukaan mentiin, kun oli pakko. Ei se tyttöys tai naiseus loulta ratkaisuut sitä, mikä minusta myöhemmin on tullut.
Ja se tyttöys ja naiseus ei tehnyt minusta myöskään sellaista, jota minulta odotettiin. Kaikki tein sittemmin miten huvitti, ja niiden olosuhteiden mahdollisuuksissa, joita oli. Osa pidemmän tavoiteajan puitteissa.
Tosin en vieläkään ole tehnyt kaikkea sitä, mitä on ollut mielessä. En ole käynyt esimerkiksi varusmiespalvelusta, en ole dekkari enkä toimittaja. Maailmaa en ole kiertänyt lähellekäään sitä mitä haluaisin. Eikä nämä ole mulle enää sukupuolinen ongelma. Syyt ovat muualla. Aika paljon itsessäni ja olosuhteissa.Anonyymi kirjoitti:
"Väitän, että kyllä ihminen voi tuntea olevansa sukupuolensa vanki. Monet ovatkin."
Varmasti voi. Vaan onko silloin sukupuolen vanki, vai asenteiden ja odotusten vanki. Eikö ole hyvin väärin, jos ihiminen vihaa sukupuoltaan, ominaisuutta itsessään, vain muiden asenteiden vuoksi? Sukupuoli tokikaan ei ole ainoa ominaisuus, jonka vanki voi kokea olevansa. Varmaan aika moni kokee olevansa vaikka nyt tuon aiemmin jo mainitun ihon värin vanki.
Merkitseekö sukupuoli sinulle henkilökohtaisesti jotakin? Vai värittyykö se sinulle vain noiden muiden asenteiden ja odotusten kautta?Merkitsekö mulle sukupuoli jotain? En ole aivan varma. Arvelisin että ei. Olen paljon ihmisten kanssa tekemisissä, enkä juuri uhraa aikaani heidän sukupuolensa ajattelemiseen. Tai mikä itse olen.
- AnonyymiUUSI
elisakettu kirjoitti:
Joo, oletit oikein. Muiden odotukset tai tavoitteet olivat sitä minkä mukaan mentiin, kun oli pakko. Ei se tyttöys tai naiseus loulta ratkaisuut sitä, mikä minusta myöhemmin on tullut.
Ja se tyttöys ja naiseus ei tehnyt minusta myöskään sellaista, jota minulta odotettiin. Kaikki tein sittemmin miten huvitti, ja niiden olosuhteiden mahdollisuuksissa, joita oli. Osa pidemmän tavoiteajan puitteissa.
Tosin en vieläkään ole tehnyt kaikkea sitä, mitä on ollut mielessä. En ole käynyt esimerkiksi varusmiespalvelusta, en ole dekkari enkä toimittaja. Maailmaa en ole kiertänyt lähellekäään sitä mitä haluaisin. Eikä nämä ole mulle enää sukupuolinen ongelma. Syyt ovat muualla. Aika paljon itsessäni ja olosuhteissa.Mä kävin intin. Se oli minulle itsestäänselvää, että sinne mennään ja se hoidetaan, mutta se taas liittyy sukuun ja siihen kannutettiin. Jos ei tuota taustaa olisi, niin en osaa sanoa olisinko käynyt.
Anonyymi kirjoitti:
Mä kävin intin. Se oli minulle itsestäänselvää, että sinne mennään ja se hoidetaan, mutta se taas liittyy sukuun ja siihen kannutettiin. Jos ei tuota taustaa olisi, niin en osaa sanoa olisinko käynyt.
Arvostan sua. Ja hieman kateellinenkin ; )
- AnonyymiUUSI
"Tuossa Dexille jo kommentoinkin hieman sitä, miten itselläni nuoruuteen vaikutti se, että olin tyttö. Tai nuori. En saanut opetella tai tehdä sellaisia asioita, joita olisin saattanut haluta tehdä. En saanut myönteistä vastakaikua. Ei oikein tytölle sovi. Olet liian nuori. Tiedät sitten kun tulet vanhemmaksi."
Ihan kamalaa, että Suomessa ja länsimaissakin voi olla tuollaista. 😔
🦄
- AnonyymiUUSI
Srkupuolisuus taitaapi kuulua kategoriaan joka ei kohdallani vaadi valitsemista tai jaottelua, olen mitä olen ja luontaisesti, Ei minua vaivaa ajatus mikä olen täällä, enemmänkin se miksi olen täällä 😄
- AnonyymiUUSI
Tuohan on hyvä juttu, että tämä ei mietitytä. Minusta ihmiset miettivät ihan liikaa kaikenlaista keinotekoista muka sukupuoleen liittyen.
Olet täällä, koska olet syntynyt, mutta et vielä ole kuollut? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on hyvä juttu, että tämä ei mietitytä. Minusta ihmiset miettivät ihan liikaa kaikenlaista keinotekoista muka sukupuoleen liittyen.
Olet täällä, koska olet syntynyt, mutta et vielä ole kuollut?Matkaa teen edelleen, perille en ole vielä saapunut :)
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Matkaa teen edelleen, perille en ole vielä saapunut :)
Riippuu missä on perillä 😀
- AnonyymiUUSI
Veikkaan että kyllä se vaikuttaa aika paljon mm. ihan hormonitoiminnan ja fysiikan kautta.
Pallit tuottavat jatkuvasti testosteronia ja se lisää lihasmassaa, luuston lujuutta yms.
Tuskin olisin ilman pallejani mm. tässä ammatissa ja varmaan harrastusvalintoihinkin on vaikuttanut.
Lisäksi jos pillu on koko ajan mielessä ja panettaa useamman kerran päivässä, niin kyllä se täytyy ihmisen mieleenkin vaikuttaa. Ehkä olisin naisena normaalimpi ihminen?
Entäs muutamat riskinotot elämässä? Veikkaan että tuolla hormonilla on niihinkin ollut oma vaikutuksensa. Itse asiassa on pieni ihme, että selvisin nuoruudestani hengissä. Ja kyllä noilla koettelemuksilla on ollut vaikutusta minäkuvaani.
-keinovaginamies-- AnonyymiUUSI
Vaan onhan miehissäkin pienikokoisia yksilöitä. Onko tuo siis enemmän sukupuoli- vai kokokysymys? Siis tiedän kyllä miehiä, joita vatuttavat minun voimani. Itse taas ajattelen, että outoa olisi, jos en näillä harrasteilla mihinkään pystyisi.
Oletatkos sitten, ettei naisia paneta monta kertaa päivässä? Onko siinä jotain epänormaalia? Mä tunnen kyllä sellasikin miehiä, jotka eivät mieti seksiä ikinä. Että en itse oikein näe tuossa selkeää eroa sukupuolten välillä, enemmän yksilöiden.
Henkilönä, jolla on ollut elämässään monta luuta poikki ja useampi aivotärähdys, en lähde moittimaan muiden riskinottoa. Mietin vain, että mikä kaikki on sukupuolta ja mikä kaikki on lopulta kulttuurista, sitä miten kasvatetaan ja mitä vaaditaan. Jos meitä ei kasvateta tiettyyn muottiin, niin moniko nainen piilottaa sen, että heitäkin panettaa? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaan onhan miehissäkin pienikokoisia yksilöitä. Onko tuo siis enemmän sukupuoli- vai kokokysymys? Siis tiedän kyllä miehiä, joita vatuttavat minun voimani. Itse taas ajattelen, että outoa olisi, jos en näillä harrasteilla mihinkään pystyisi.
Oletatkos sitten, ettei naisia paneta monta kertaa päivässä? Onko siinä jotain epänormaalia? Mä tunnen kyllä sellasikin miehiä, jotka eivät mieti seksiä ikinä. Että en itse oikein näe tuossa selkeää eroa sukupuolten välillä, enemmän yksilöiden.
Henkilönä, jolla on ollut elämässään monta luuta poikki ja useampi aivotärähdys, en lähde moittimaan muiden riskinottoa. Mietin vain, että mikä kaikki on sukupuolta ja mikä kaikki on lopulta kulttuurista, sitä miten kasvatetaan ja mitä vaaditaan. Jos meitä ei kasvateta tiettyyn muottiin, niin moniko nainen piilottaa sen, että heitäkin panettaa?Ikäväähän se on jos pusertuu annettuun muottiin. Kyllä pitäisi panna jos panettaa :)
Totta kai yksilölliset erot on, mutta jos puhutaan tasoilla keskimääräinen mies ja keskimääräinen nainen, niin olen sitä mieltä, että luonnollisen hormonitoiminnan vaikutukset ovat tuon suuntaisia kuin omalla kohdallani kuvailin, siis miessukupuoleen.
On täysin mahdotonta ajatella asiaa "objektiivisesti" itsensä ja oman kokemuksensa pois sulkien. Ehkä sinä olet vaan naiseksi ns. äijämäinen ja sen vuoksi miellät keskimääräisen ihmisen toiminnankin sitä kautta?
-keinovaginamies- - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ikäväähän se on jos pusertuu annettuun muottiin. Kyllä pitäisi panna jos panettaa :)
Totta kai yksilölliset erot on, mutta jos puhutaan tasoilla keskimääräinen mies ja keskimääräinen nainen, niin olen sitä mieltä, että luonnollisen hormonitoiminnan vaikutukset ovat tuon suuntaisia kuin omalla kohdallani kuvailin, siis miessukupuoleen.
On täysin mahdotonta ajatella asiaa "objektiivisesti" itsensä ja oman kokemuksensa pois sulkien. Ehkä sinä olet vaan naiseksi ns. äijämäinen ja sen vuoksi miellät keskimääräisen ihmisen toiminnankin sitä kautta?
-keinovaginamies-Täytyy todeta, että mä en juurikaan tunne tuollaisia keskimääriä. Mä en myöskään ole läheskään äijämäisimmästä päästä, vaan enemmän luonnon lapsi, teen mitä haluan, miettimättä mitä yhteiskunta siitä miettii.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ikäväähän se on jos pusertuu annettuun muottiin. Kyllä pitäisi panna jos panettaa :)
-keinovaginamies-"Totta kai yksilölliset erot on, mutta jos puhutaan tasoilla keskimääräinen mies ja keskimääräinen nainen, niin olen sitä mieltä, että luonnollisen hormonitoiminnan vaikutukset ovat tuon suuntaisia kuin omalla kohdallani kuvailin, siis miessukupuoleen."
En usko tuohon lainkaan. Miehille on vain hyväksyttävämpää sanoa, että tekee mieli seksiä.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Totta kai yksilölliset erot on, mutta jos puhutaan tasoilla keskimääräinen mies ja keskimääräinen nainen, niin olen sitä mieltä, että luonnollisen hormonitoiminnan vaikutukset ovat tuon suuntaisia kuin omalla kohdallani kuvailin, siis miessukupuoleen."
En usko tuohon lainkaan. Miehille on vain hyväksyttävämpää sanoa, että tekee mieli seksiä.
🦄Aloittaja toteaa, että oma kokemukseni on täysin sama kuin sinun, mutta en halua lähteä inttämään, jos tuo on kvm:n henkilökohtainen kokemus.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja toteaa, että oma kokemukseni on täysin sama kuin sinun, mutta en halua lähteä inttämään, jos tuo on kvm:n henkilökohtainen kokemus.
Tuo ylempänä esitetty väite "panettamisesta" on samanlaista logiikkaa kuin se usein kulttuurissamme itsestäänselvyytenä pidetty, matemaattisesti varsin mielenkiintoinen laskelma siitä, että miehillä olisi enemmän irtoseksiä kuin naisilla. 🤔
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ylempänä esitetty väite "panettamisesta" on samanlaista logiikkaa kuin se usein kulttuurissamme itsestäänselvyytenä pidetty, matemaattisesti varsin mielenkiintoinen laskelma siitä, että miehillä olisi enemmän irtoseksiä kuin naisilla. 🤔
🦄Eihän se loogista ole, mutta eivät henkilökohtaiset kokemukset aina ole.
Höh.. aika pahan pistit.
No.. persoonallisuustestien mukaan minulla on hyvin maskuliininen persoona. Erään testin mukaan sitä persoonallisuustyyppiä omaavista vain kaksi prosenttia on naisia.
Joten kun olen syntynyt naiseksi.. niin ristiritaa siitä syntyi. Seksuaali-identiteetiltäni sanoisin olevani puhdas hetero. Mutta tuo äijämäisyys mitä persoonassani on, vaikuttaa paljolti olemiseeni.
En mieti sukupuoltani ollenkaan. Minulle se on yksi hailee. Ensisijaisesti luen olevani ihminen. En seksualisoi ihmisiä, joten sukupuolella ei ole minulle väliä. Ystäväni tosin ovat lähes kaikki miehiä ja naiset yleisesti ottaen eivät aina oikein hyväksy tapaani olla ja toimia. En kuulu porukkaan niin sanoakseni.
Valitettavan sukupuolittunutta tämä elämä mielestäni on. Ja aivan turhaan. Noin niin kuin mielestäni.- AnonyymiUUSI
Minä taas en aikalailla sekä että, en erityisen feminiininen, en erityisen maskuliininen persoonaltani. Kun tämä jo voi joidenkin silmissä aiheuttaa ristiriitaa, niin ymmärrän hyvin, että voimakkaan maskuliininen persoona naisella varmasti hämmentää monia. Vaan se on minusta tosiaan enemmän siitä hämmentyjästä kertovaa kuin sinusta. Asioita tosiaan sukupuolitetaan aivan syyttä suotta ja vailla mitään todellisuuspohjaa.
Mulla on muuten ihan sama juttu. Mä en seksulisoi ihmisiä. Ihmisen sukupuolella on minulle merkitys vain, jos olen hänestä seksuaalisesti kiinnostunut. Olen joskus erehtynyt muutamalle miehelle kohteliaasti toteamaan, että ei se mitään en mä ole sua koskaan miehenä ajatellut. Tarkoitukseni oli lohduttaa, mutta se ei mennyt ihan nappiin😀. Totta se kuitenkin oli. Minunkin ystävistäni suurin osa on miehiä. Se johtuu pitkälti ihan käytännön syistä, miesvaltainen koulutus, miesvaltainen ala, miesvaltaisia työpaikkoja, miesvaltaisia harrastuksia. Lisäksi naiset, jotka eivät tunne minua, voivat kokea minut uhaksi. Sekaan ei muuten auta, jos kertoo naiselle, että ole huoleti,
en näe miestäsi miehenä 😂. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas en aikalailla sekä että, en erityisen feminiininen, en erityisen maskuliininen persoonaltani. Kun tämä jo voi joidenkin silmissä aiheuttaa ristiriitaa, niin ymmärrän hyvin, että voimakkaan maskuliininen persoona naisella varmasti hämmentää monia. Vaan se on minusta tosiaan enemmän siitä hämmentyjästä kertovaa kuin sinusta. Asioita tosiaan sukupuolitetaan aivan syyttä suotta ja vailla mitään todellisuuspohjaa.
Mulla on muuten ihan sama juttu. Mä en seksulisoi ihmisiä. Ihmisen sukupuolella on minulle merkitys vain, jos olen hänestä seksuaalisesti kiinnostunut. Olen joskus erehtynyt muutamalle miehelle kohteliaasti toteamaan, että ei se mitään en mä ole sua koskaan miehenä ajatellut. Tarkoitukseni oli lohduttaa, mutta se ei mennyt ihan nappiin😀. Totta se kuitenkin oli. Minunkin ystävistäni suurin osa on miehiä. Se johtuu pitkälti ihan käytännön syistä, miesvaltainen koulutus, miesvaltainen ala, miesvaltaisia työpaikkoja, miesvaltaisia harrastuksia. Lisäksi naiset, jotka eivät tunne minua, voivat kokea minut uhaksi. Sekaan ei muuten auta, jos kertoo naiselle, että ole huoleti,
en näe miestäsi miehenä 😂.Pikkupirpanasta ei taas voida sanoa samaa. Hän ei kunnioita naisten yleisesti asettamia rajoja. En haluaisi kuulua lähipiiriinsä, vaikka arvostan hänen rehellisyyttään, sillä pidän sitä mielenkiintoisena. On hyvä tietää, että ihmiset ovat erilaisia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pikkupirpanasta ei taas voida sanoa samaa. Hän ei kunnioita naisten yleisesti asettamia rajoja. En haluaisi kuulua lähipiiriinsä, vaikka arvostan hänen rehellisyyttään, sillä pidän sitä mielenkiintoisena. On hyvä tietää, että ihmiset ovat erilaisia.
Mistä "naisten yleisesti asettamista rajoista" mahdetaan nyt puhua?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mistä "naisten yleisesti asettamista rajoista" mahdetaan nyt puhua?
Yleisesti siitä, ettei hän välitä mitä muut naiset sanovat, vaikka hän on ystävä heidän miestensä kanssa.
Jos kaikki toimisivat samoin, tulisi kaaos. Poikkeus ei kuitenkaan hetkauta kokonaisuutta, sillä useimmat naiset naiset jättävät ihmissuhteen väliin, jos kokevat aiheuttavansa jonkun toisen suhteelle vahinkoa.
Oletan näin. Voi olla, että ajat ovat muuttuneet ja olen lähes yksin tässä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yleisesti siitä, ettei hän välitä mitä muut naiset sanovat, vaikka hän on ystävä heidän miestensä kanssa.
Jos kaikki toimisivat samoin, tulisi kaaos. Poikkeus ei kuitenkaan hetkauta kokonaisuutta, sillä useimmat naiset naiset jättävät ihmissuhteen väliin, jos kokevat aiheuttavansa jonkun toisen suhteelle vahinkoa.
Oletan näin. Voi olla, että ajat ovat muuttuneet ja olen lähes yksin tässä.Jaa, no ei minuakaan kiinnosta kyseinen asia pennin vertaa. Se on miehen ja hänen kumppaninsa välinen asia, ei minun.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, no ei minuakaan kiinnosta kyseinen asia pennin vertaa. Se on miehen ja hänen kumppaninsa välinen asia, ei minun.
Se on sinun omaa valintasi. Itse en välitä sellaisista naisista ystävikseni ja lähelleni. Pidän sellaisia naisia ystävinä, jotka ovat samanlaisia kuin minä itse ja joilla on samatnlaiset arvot. En ole mikään ihannekuva itsestäni, mutta olen mennyt virheistäni pitkälle itseeni sisään.
Niin, vastasin vain rehellisesti mitä itse ajattelen. Ei tämä sen kummempaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on sinun omaa valintasi. Itse en välitä sellaisista naisista ystävikseni ja lähelleni. Pidän sellaisia naisia ystävinä, jotka ovat samanlaisia kuin minä itse ja joilla on samatnlaiset arvot. En ole mikään ihannekuva itsestäni, mutta olen mennyt virheistäni pitkälle itseeni sisään.
Niin, vastasin vain rehellisesti mitä itse ajattelen. Ei tämä sen kummempaa.Tietysti on. Miksi olisin kiinnostunut jonkun ystäväni vaimokkeen ystävyydestä vain siksi, että ystäväni vaimoke. Eihän siinä mitään järkeä olisikaan. Ystävä on ystävä minulle, koska hän on ystävä minulle, ei siksi että on jotakin jollekulle toiselle.
Minä hoidan itse omat mahdolliset ongelmani kumppanini kanssa ja ystäväni hoitavat ongelmansa ihan itse, miten parhaiten asian katsovat. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti on. Miksi olisin kiinnostunut jonkun ystäväni vaimokkeen ystävyydestä vain siksi, että ystäväni vaimoke. Eihän siinä mitään järkeä olisikaan. Ystävä on ystävä minulle, koska hän on ystävä minulle, ei siksi että on jotakin jollekulle toiselle.
Minä hoidan itse omat mahdolliset ongelmani kumppanini kanssa ja ystäväni hoitavat ongelmansa ihan itse, miten parhaiten asian katsovat.Puhuin arvoista.
Omat arvot vaativat toimimaan joskus toisin, kuin itselleen hyvä. On hyvä arvostaa koko elinympäristöään laajemmin ja tunnistaa niissä vallitsevia olosuhteita.
Voi ottaa vastuuta niistäkin, jotka eivät tunne omaa vastuuta.
Mutta hyvää yötä ja kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta.
Mies oon ja noin 50 v (monennekohan kerran kerron). Harrastukset on aina ollut miehiset rakentamista, kaikenlaista nikkarointia, auton korjausta, sillon kun ne oli vielä autoja. Ja tosta varmaan osaatte päätellä, että tietokoneita en koskaan oon harrastanu, eikä kiinnostanut. Kai sitäkin pidettiin miehisenä. Mutta tosiaan kun koulussa tavan mukaan eriydyttiin sukupuolen mukaisesti. Niin ite en kokenu mitenkään vaikeeta olla vaikka ryhmätöissä tyttöjen ryhmässä. Samaten koulunäytelmässä, tosin poikaystävän rooli oli miehinen.
Myöhemmässä opinnoissa, ei sitä sukupuolta miettiny, vaikka olikin naisvaltainen ala. Sitä vaan keskitty täysillä harjoituksiin. Samaten töissä, ei oo työkaverin sukupuolella merkitystä. Ei vaikuta sukupuoli mitenkään osaamiseen eikä oo erikseen miesten töitä tai naisten töitä. Tietenkin luonnollisesti autan raskaimmissa töissä, mutta varmaan tekis samoin, jos on pienikokoinen mies. En tiedä vastaako kysymykseen, mutta mun mielestä tohon ei voi vastata vaan ei tai juu.- AnonyymiUUSI
Mielenkiintoinen kysymys.Koen sukupuoleni vaikuttaneeni elämääni maksimaalisesti. Kuuluu vanhempaan keski-ikään.
Olen joutunut ajattalemaan sukupuoltani tavallista enemmän, koska olen työskennellyt koko ikäni miesvaltaisella alalla.
En ole koskaan kokenut sukupuoli-identiteetistäni kriisiä. Olen lapsesta lähtien kokenut olevani nainen ja se on ainostaan harmitellut sitä silloin, kun olen hävinnyt miehille. Persoonaani se ei ole kuitenkaan vaikuttanut. Olen aina kokenut itseni naiselliseksi, pehmeäksi ja koomisella tavalla kömpelöksi ja tuskin voin siitä muuksi muuttua.
Äitini ehdotti ammatinvalinnaksi sairaanhoitajaa. Pidin ajatuksesta, mutta sattuman kautta ajauduin toiselle alalle ja sain mahdollisuuden nautia kaikesta sen tuomasta sukupuolirajoja rikkovasta uudesta, joskin uskaltautuen höydyntämään sitä rajoitetusti, lähinnä naisellisen ujouden ja arkuuden takia, joka on suuri osa persoonaani, vaikka saatan vaikuttaa toiselta. Toki osaan peittää sellaisen jo hyvin.
Itsetuntoni ei ole ollut niin vahva, että siitä olisi ollut mitään hyötyä minulle. Olen tiedostanut liian hyvin persoonani ja ulkoiten vaatimusten asettamat rajat.- AnonyymiUUSI
>lähinnä naisellisen ujouden ja arkuuden takia
Vetoat tuossa sukupuoleesi vaikkei ole mitään tekemistä sen kanssa. On aivan yhtälailla sairaalloisen ujoja miehiä kuin naisiakin. Mielestäni jopa yleisempää miehillä, tai vaikeampaa, kun naiset ovat yleensä sosiaalisissa tilanteissa parempia ujoudesta huolimatta.
mies1234 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
>lähinnä naisellisen ujouden ja arkuuden takia
Vetoat tuossa sukupuoleesi vaikkei ole mitään tekemistä sen kanssa. On aivan yhtälailla sairaalloisen ujoja miehiä kuin naisiakin. Mielestäni jopa yleisempää miehillä, tai vaikeampaa, kun naiset ovat yleensä sosiaalisissa tilanteissa parempia ujoudesta huolimatta.
mies1234Minäkin mitä ujous tai arkuus sukupuoleen liittyy, mutta on hänellä oikeus kokea noin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin mitä ujous tai arkuus sukupuoleen liittyy, mutta on hänellä oikeus kokea noin.
Jotta nainen voisi edetä, täytyisi olla agressiivinen ja sanavalmis, puhua ja pitää ääntä itsestään ja asioista. Miten kukaan kuvittelisi, että olisi muuta tietä edetä, oli sitten mies tai nainen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jotta nainen voisi edetä, täytyisi olla agressiivinen ja sanavalmis, puhua ja pitää ääntä itsestään ja asioista. Miten kukaan kuvittelisi, että olisi muuta tietä edetä, oli sitten mies tai nainen.
Ei mikään noista oman kokemukseni mukaan ole hirveän olleellista, mutta jokaisella on omat kokemuksensa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei mikään noista oman kokemukseni mukaan ole hirveän olleellista, mutta jokaisella on omat kokemuksensa.
Sitten tulevaisuudessa tulet sen huomaamaan, elleivät kaikki olla laimean sukupuolettomia, eikä mitään ristiriitoja ole.
- AnonyymiUUSI
Sen olen huomannut, että otan mielelläni vastaan miehen antaman huolenpidon, mutta ärsyynnyn, jos nainen yrittää otta huolehtivan ja hoivaavan roolin minua kohtaan.
- AnonyymiUUSI
Kuvailet tuossa puolessavälissä viestiäsi selkeästi sitä miten mies ajattelee ja kokee itsensä ja olemisensa. Vastaus on jo valmiina aloituksessasi. Todennäköisesti haluat vaan jankata aiheesta ja riidellä.
mies1234- AnonyymiUUSI
Tarkoitatko tätä kohtaa "Aina toisinaan palstalla saa kuvan kuin ihmiset eläisivät jatkuvasti sukupuolensa kautta ja kokisivat sukupuolen vaikuttavan kaikkeen elämässään, omaan persoonaansa ja elämänkokemuksiinsakin. Ikään kuin heille se sukupuoli olisi heidän olemisensa keskeisin vaikuttava ja määrittävä tekijä. Tuntuu kuin monen kaikki ajattelu lähtisi sukupuolesta tai että he ainakin kuvittelevat sen lähtevän."?
En ole itse IRL tavannut yhtään miestä, joka kokisi noin ja tässäkin on nyt muutama miesoletettu todennut muuta. En siis usko miesten yleisesti ajattelevan ja kokevan noin. Mikäli sinä koet, niin se on tietysti täysin ok. Oletko koskaan miettinyt miksi noin on ja millä tavalla sukupuolesi kaikkeen tuohon vaikuttaa? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko tätä kohtaa "Aina toisinaan palstalla saa kuvan kuin ihmiset eläisivät jatkuvasti sukupuolensa kautta ja kokisivat sukupuolen vaikuttavan kaikkeen elämässään, omaan persoonaansa ja elämänkokemuksiinsakin. Ikään kuin heille se sukupuoli olisi heidän olemisensa keskeisin vaikuttava ja määrittävä tekijä. Tuntuu kuin monen kaikki ajattelu lähtisi sukupuolesta tai että he ainakin kuvittelevat sen lähtevän."?
En ole itse IRL tavannut yhtään miestä, joka kokisi noin ja tässäkin on nyt muutama miesoletettu todennut muuta. En siis usko miesten yleisesti ajattelevan ja kokevan noin. Mikäli sinä koet, niin se on tietysti täysin ok. Oletko koskaan miettinyt miksi noin on ja millä tavalla sukupuolesi kaikkeen tuohon vaikuttaa?Enpä ole miettinyt. Ei ole koskaan edes käynyt mielessäkään koko asia. Kun jostain syystä itsestäänselvyysiä ei ole tarvinnut koskaan alkaa pohtimaan sen syvemmin.
mies1234 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Enpä ole miettinyt. Ei ole koskaan edes käynyt mielessäkään koko asia. Kun jostain syystä itsestäänselvyysiä ei ole tarvinnut koskaan alkaa pohtimaan sen syvemmin.
mies1234No eipä se mitään.
Minulle on selkeää, että olen mies. Olen kuitenkin feministinen mies ja tulen paremmin juttuun naisten kuin miesten kanssa.
- AnonyymiUUSI
Merkitys on mies. 64 vuotias.
- AnonyymiUUSI
Tuo ei kauheasti selvennä, mutta ok.
- AnonyymiUUSI
Yksi mikä tulee mieleeni on opintojen lopulla suoritettu armeijan aika, 11 kuukautta tosi pienellä rahalla. Asuin jo vuokra-asunnossa hyvin nuorena, opintolainaa oli.
Armeijasta vapautuessa ja sen jälkeen kahden viikon sisällä tuli opintolainan suuri erä maksuun. Tuo aika oli haasteellista, koska pankki ei lyhennystä halunnut lykätä armeijasta huolimatta.
Tunsin olevani mies, en nainen.
AV- AnonyymiUUSI
Naisena, joka on tehnyt pitkälti saman, en näe tuossa mitään suoraan sukupuoleen liittyvää. Mutta jos sinä sait tuosta sellasen tunteen, niin se lienee hyvä juttu ... vai mitä?
- AnonyymiUUSI
Mistä hyvästä? Siitäkö, että olen käynyt armeijan? No kuule en ole kiinnostunut, mutta kiitos tarjouksesta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Naisena, joka on tehnyt pitkälti saman, en näe tuossa mitään suoraan sukupuoleen liittyvää. Mutta jos sinä sait tuosta sellasen tunteen, niin se lienee hyvä juttu ... vai mitä?
Kyllä, miehille asia on pakollinen, piti suorittaa, vaikka en halunnut taloudellisten syiden vuoksi armeijaan mennä. Yritin päästä 8 kuukaudella, mutta komppanianpäällikkö esitti minua esimieskoulutukseen. Yritin välttää senkin, mutta ei annettu vaihtoehtoja, pakotettiin olemaan 11 kuukautta. Taloudellisesti tuon ajan paikkaamiseen meni noin vuosi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, miehille asia on pakollinen, piti suorittaa, vaikka en halunnut taloudellisten syiden vuoksi armeijaan mennä. Yritin päästä 8 kuukaudella, mutta komppanianpäällikkö esitti minua esimieskoulutukseen. Yritin välttää senkin, mutta ei annettu vaihtoehtoja, pakotettiin olemaan 11 kuukautta. Taloudellisesti tuon ajan paikkaamiseen meni noin vuosi.
Sinne ei kuitenkaan ole pakollista mennä juuri opintojen loppupuolella ja koska tosiaan nainenkin voi noin toimia, niin en näe tuon liittyvän suoraan sukupuoleen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mutta edelleen ... oleellista lienee se, että sinä koit sen miehekkääksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Itselleni se, että olisin mennyt aiemmin, ei olisi hirveämmin helpottanut tilannetta, sillä muutin omaan asuntoon jo 16-vuotiaana. Olisin siis ollut pitkälti samassa tilanteessa, mutta minulla olisi ollut mahdollisuus vain heikkompipalkkaiseen työhön opintojen ohella.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinne ei kuitenkaan ole pakollista mennä juuri opintojen loppupuolella ja koska tosiaan nainenkin voi noin toimia, niin en näe tuon liittyvän suoraan sukupuoleen.
Naisille on suotu vapaus valita, miehille sitä ei olla suotu.
Olisiko mielestäsi oikein laki joka kohtelisi molempia sukupuolia samalla tavalla? Ei sitten sukupuoli tekisi mitään eroa ihmisen elämässä. Nyt niin ei ole, kysymys on sukupuolten vapaudesta suhteessa lainsäädäntöön...mitä vain naisille olisi laissa määrätty? Onko mitään asiaa mitä nainen ei voisi itse valita?
AV - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko mielestäsi oikein laki joka kohtelisi molempia sukupuolia samalla tavalla? Ei sitten sukupuoli tekisi mitään eroa ihmisen elämässä. Nyt niin ei ole, kysymys on sukupuolten vapaudesta suhteessa lainsäädäntöön...mitä vain naisille olisi laissa määrätty? Onko mitään asiaa mitä nainen ei voisi itse valita?
AVPakollisuus ei sido tätä asiaa sukupuoleen. Olisi sen voinut hoitaa aiemminkin, jos tuo oli ongelma.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
AVKyllä ja olen sanonut sinulle aiemminkin intistä vaahdotessasi, että tuo epäkohta olisi pitänyt tässä maassa korjata jo ajat sitten. Minä en kuitenkaan sitä päätä, joten turhaan sinä siitä minulle räyhäät.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pakollisuus ei sido tätä asiaa sukupuoleen. Olisi sen voinut hoitaa aiemminkin, jos tuo oli ongelma.
Selitä tarkemmin, laissa lukee seuraavaa.
Asevelvollisuus koskee kaikkia miespuolisia Suomen kansalaisia 18–60-vuotiaana. Miehet suorittavat varusmies- tai siviilipalveluksen.
Naiset voivat hakea vapaaehtoisina asepalvelukseen.
Näen tuossa miehiä velvoittavan lausekkeen, ja naisille annetun valinnan vapauden.
Tämä on vain sukupuolikysymys. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Selitä tarkemmin, laissa lukee seuraavaa.
Asevelvollisuus koskee kaikkia miespuolisia Suomen kansalaisia 18–60-vuotiaana. Miehet suorittavat varusmies- tai siviilipalveluksen.
Naiset voivat hakea vapaaehtoisina asepalvelukseen.
Näen tuossa miehiä velvoittavan lausekkeen, ja naisille annetun valinnan vapauden.
Tämä on vain sukupuolikysymys.Tuo ei tee av:n tekemisestä minulle yhtään sen miehekkäämpää. Olen tehnyt pitkälti saman, enkä ole mies. Edelleen oleellista kuitenkin on, että avkoki sen miehekkääksi. Minun ei tarvitse pitää sitä mitenkään juuri mieheyteen liittyvänä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pakollisuus ei sido tätä asiaa sukupuoleen. Olisi sen voinut hoitaa aiemminkin, jos tuo oli ongelma.
vitun kusipää. ei voi muuta sanoa
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
vitun kusipää. ei voi muuta sanoa
Jos se intti noin korpeaa, niin olisi kannattanut jättää käymättä. Kyllä sieltä pois pääsee, miekin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei tee av:n tekemisestä minulle yhtään sen miehekkäämpää. Olen tehnyt pitkälti saman, enkä ole mies. Edelleen oleellista kuitenkin on, että avkoki sen miehekkääksi. Minun ei tarvitse pitää sitä mitenkään juuri mieheyteen liittyvänä.
Laki määrittelee miehen, naiset voivat valita haluavatko olla miehiä:)
Miehet eivät tässä asiassa voi olla naisia:)
AV - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Laki määrittelee miehen, naiset voivat valita haluavatko olla miehiä:)
Miehet eivät tässä asiassa voi olla naisia:)
AVMutta armeijasta olisit kyllä päässyt pois, kun se kerta edelleen vuosikymmenten jälkeen noin korpeaa. Se olisi voinut olla oman mielenterveytesi jopa järkevää. Se, että päässä piippaa tuohonntahtiin vuosikymmeniä vanhojen asioiden takia, ei ole ihan normaalia. Pitäiskö sun harkita vaikka terapiaa inttitraumoihisi?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mutta armeijasta olisit kyllä päässyt pois, kun se kerta edelleen vuosikymmenten jälkeen noin korpeaa. Se olisi voinut olla oman mielenterveytesi jopa järkevää. Se, että päässä piippaa tuohonntahtiin vuosikymmeniä vanhojen asioiden takia, ei ole ihan normaalia. Pitäiskö sun harkita vaikka terapiaa inttitraumoihisi?
yksi vtun kusipää olet. uskomaton.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
yksi vtun kusipää olet. uskomaton.
Sielläkin on näköjään pääsyt traumoja syntymään. ☺
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mutta armeijasta olisit kyllä päässyt pois, kun se kerta edelleen vuosikymmenten jälkeen noin korpeaa. Se olisi voinut olla oman mielenterveytesi jopa järkevää. Se, että päässä piippaa tuohonntahtiin vuosikymmeniä vanhojen asioiden takia, ei ole ihan normaalia. Pitäiskö sun harkita vaikka terapiaa inttitraumoihisi?
Vastasin aloitukseen asiallisesti.
En odottanut tällaisia kommentteja asialliseen vastaukseeni siitä, miten sukupuoli olisi vaikuttanut elämääsi.
AV - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En odottanut tällaisia kommentteja asialliseen vastaukseeni siitä, miten sukupuoli olisi vaikuttanut elämääsi.
AVMinäkin vastasin sinulle asiallisesti, enkä odottanut noin törkeää käytöstä. Mutta eipä se mitään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
AVJa siis jos tuo on se miten sukupuoli on elämääsi vaikuttanut, niin aika kevyt vaikutushan sillä sitten on ollut ja hyvin lyhytkestoinen noin elämän mittakaavassa. Ihan hyvä. 👍
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin vastasin sinulle asiallisesti, enkä odottanut noin törkeää käytöstä. Mutta eipä se mitään.
Huomaan että ehkä se armeija on opettanut minulle käyttäytymään henkilöille kohteliaasti, vaikka he eivät siihen itse muita kohtaan pystyisi.
Sen huomaa tässäkin ketjussa.
AV - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Huomaan että ehkä se armeija on opettanut minulle käyttäytymään henkilöille kohteliaasti, vaikka he eivät siihen itse muita kohtaan pystyisi.
Sen huomaa tässäkin ketjussa.
AVMinua kohtaan et kuitenkaan käyttäytynyt. Vaan olihan tuossa välissä pahempikin häirikkö ja kaikki koko ketjussa on ylipäänsä hyvin vähäistä.
- AnonyymiUUSI
Kiitos mielenkiintoisesta aloituksesta!
Luonto kutsuu nyt (😴), mutta huomenna on taas kiva lukea, mitä yökyöpelit ovat tänne kirjoittaneet. 😁
🦄- AnonyymiUUSI
Ole hyvä ja hyvää yötä ☺. Unten maat kutsuvat kohta minuakin, eikä liian aikasin, sillä räyhähenget näkyvät heräilevän.
- AnonyymiUUSI
Just tuollaiset femi_nisti - nat_si - p a s_kat on alhaisimpia ihmisiä mitä on olemassa. Kun olet nainen joka tekee miesten juttuja ja miesten töitä mutta silti olet nainen, ja voit aina tarvittaessa vedota siihen tosiasiaan että olet nainen kun tie nousee eteen ja tarvitset apua jossain niin soitat vaan miehen apuun.
Jos olisit rehellinen niin reilusti vaihtaisit sukupuolta ja muuttuisit mieheksi, ja ottaisit vastuun itsestäsi ja muista. Nyt olet vaan inhottava ja säälittävä, muita tunteita et ikinä tule herättämään.- AnonyymiUUSI
Voithan sinäkin soittaa miehen apuun tai vaikka naisenkin. Ei sitä kukaan estä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voithan sinäkin soittaa miehen apuun tai vaikka naisenkin. Ei sitä kukaan estä.
Et tiedä mitä on olla mies ennenkuin todella muutut sellaiseksi. Nykyaikana voit sen tehdä, ei sitä kukaan estä.
Vain sellainen nainen joka on elänyt naisena ja muuttunut mieheksi tietää millainen se ero näiden välillä on. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Et tiedä mitä on olla mies ennenkuin todella muutut sellaiseksi. Nykyaikana voit sen tehdä, ei sitä kukaan estä.
Vain sellainen nainen joka on elänyt naisena ja muuttunut mieheksi tietää millainen se ero näiden välillä on.Sinä kai sen sitten tiedät, kun noin sydänverellä asian kerrot. Miten se nyt sitten on elämääsi vaikuttanut?
- AnonyymiUUSI
Tässä julkitulossa näkyy hyvin se viha, mitä mies voi sisällään tuntea.
Ei tämä ole olematonta, vaan oikeasti jonkun miehen tuntojen tila.
Uskon että nainen päättää välttää tätä, hoitaa asiat niin, ettei ainakaan tätä miestä tarvita, mutta se vaan herättää lisää vihaa, koska ko. nainen ei ole merkityksetön miehelle. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä julkitulossa näkyy hyvin se viha, mitä mies voi sisällään tuntea.
Ei tämä ole olematonta, vaan oikeasti jonkun miehen tuntojen tila.
Uskon että nainen päättää välttää tätä, hoitaa asiat niin, ettei ainakaan tätä miestä tarvita, mutta se vaan herättää lisää vihaa, koska ko. nainen ei ole merkityksetön miehelle.Ja sitten hän vielä luulee, että nainen haluaisi muuttua mieheksi. Tuo teksti ei ainakaan ole kummoinen mainos mieheyden ihanuudesta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sinä kai sen sitten tiedät, kun noin sydänverellä asian kerrot. Miten se nyt sitten on elämääsi vaikuttanut?
Vincent's book Self-Made Man (2006) retells an eighteen-month experiment in the early 2000s in which she disguised herself as a man.[1][4] This was compared to previous undercover journalism such as Black Like Me.[3] Vincent was interviewed by Juju Chang on the ABC News program 20/20[5] and talked about the experience in HARDtalk extra on BBC on April 21, 2006, where she described her experiences in male-male and male-female relationships. She joined an all-male bowling club,[1] joined a men's therapy group, went to a strip club,[1] dated women, and used her knowledge as a lapsed Catholic[1][5][6] to visit monks in a monastery.[7]
Vincent wrote that the only time she has ever been considered excessively feminine was during her stint as a man. Her alter ego, Ned, was assumed to be gay on several occasions. Features which had been perceived as butch when she presented as a woman were perceived as oddly effeminate when she presented as a man. Vincent asserted that, since the experiment, she had more fully realized the benefits of being female and the disadvantages of being male, stating, "I really like being a woman. ... I like it more now because I think it's more of a privilege."[5]
Vincent also stated that she had gained more sympathy and understanding for men and the male condition: "Men are suffering. They have different problems than women have but they don't have it better. They need our sympathy, they need our love, and they need each other more than anything else. They need to be together."[5] - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vincent's book Self-Made Man (2006) retells an eighteen-month experiment in the early 2000s in which she disguised herself as a man.[1][4] This was compared to previous undercover journalism such as Black Like Me.[3] Vincent was interviewed by Juju Chang on the ABC News program 20/20[5] and talked about the experience in HARDtalk extra on BBC on April 21, 2006, where she described her experiences in male-male and male-female relationships. She joined an all-male bowling club,[1] joined a men's therapy group, went to a strip club,[1] dated women, and used her knowledge as a lapsed Catholic[1][5][6] to visit monks in a monastery.[7]
Vincent wrote that the only time she has ever been considered excessively feminine was during her stint as a man. Her alter ego, Ned, was assumed to be gay on several occasions. Features which had been perceived as butch when she presented as a woman were perceived as oddly effeminate when she presented as a man. Vincent asserted that, since the experiment, she had more fully realized the benefits of being female and the disadvantages of being male, stating, "I really like being a woman. ... I like it more now because I think it's more of a privilege."[5]
Vincent also stated that she had gained more sympathy and understanding for men and the male condition: "Men are suffering. They have different problems than women have but they don't have it better. They need our sympathy, they need our love, and they need each other more than anything else. They need to be together."[5]Self-Made Man Chooses To End Her Lifehttps://www.youtube.com/watch?v=jX-48NX40P4
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vincent also stated that she had gained more sympathy and understanding for men and the male condition: "Men are suffering. They have different problems than women have but they don't have it better. They need our sympathy, they need our love, and they need each other more than anything else. They need to be together."[5]pidempi leikkaamaton versiohttps://www.youtube.com/watch?v=i0XDHgvxEJ4
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vincent also stated that she had gained more sympathy and understanding for men and the male condition: "Men are suffering. They have different problems than women have but they don't have it better. They need our sympathy, they need our love, and they need each other more than anything else. They need to be together."[5]Väärin tulkittuja empiirisiä tutkimuksia ja naisten kaikkivoipaisuutta ja itsekkyyttä kuvaavia tuloksia.
Jos nainen ihastuu miehenä esiintyessään mieheen, on hän ajattelee ymmärtävänsä miestä paremmln kuin kukaan muu nainen ja että mies tarvitsee hänen rakkauttaan enemmän kuin mitään muuta.
Eikä kaikkivoipaisuudessaan yksin tätä yhtä miestä, vaan kaikkia maailman miehiä ja toteuttaa ymmärtämistään yksi toisensa jälkeen, josta jää jälkeen rikkotuneita liittoja, miehiä ja perheitä. Tässä kohtaa mennään jo ihan mönkään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1033515Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv2012257Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02110Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k371842Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll91649- 951108
No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....5870- 51852
Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu69827Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.
Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja. Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti129783