Maksuhäiriömerkinnän vaikutus elämään

Alintakastia

Yritin tänään vuokrata netissä elisaviihteen kautta lastenelokuvan, katseluaika 48h hinta 4,90 €. En saanut sitä vuokrattua maksuhäiriömerkinnän vuoksi!!! Siis mitä ihmettä??? Ymmärrän kyllä jos evättäisiin joku kuukausisopimus tms. mutta katseluoikeus yhdellä laitteella ja 2 vrk, mikä on se riski mikä tästä olisi aiheutunut? Kuinka tämä maksuhäiriömerkinnän omaava luuseri olisi voinut aiheuttaa vahinkoa Elisaviihteelle? No tätähän tämä on, aina ei vain voi käsittää mikä automaatio tuosta maksuhäiriömerkinnästä on tullut, että sen perusteella evätään asioita joihin ei voi ymmärtää sen vaikuttavan. Toki yrityksillä on oikeus valita asiakkaansa...

15

550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pogkk

Riski on menettää 4,90. Kun tämän kerrot esim. kymmenellä tuhannella ei-maksavalla tilaajalla, niin ollaan jo ihan eri summissa. Firmassa on ilmiselvästi tehty linjaus, kun riittävän monta maksuhäiriöistä on tehnyt oharit, niin yhdellekään uudelle ei myydä mitään. Heillä on tähän pätevä ja laillinen syy.
      Sitä en sen sijaan ymmärrä, jos et saa palvelua edes ennakkoon maksamalla. Puhelimeen voi ostaa prepaid-liittymän eli maksaa ennakkoon tietyn määrän puheaikaa, miksi ei sitten tv-viihdettä voisi hankkia samalla tavalla?
      Ihan toinen kysymys sitten on, miksi ylipäätään maksaa jostakin lastenleffasta, kun niitä voi lainata kirjastosta ilmaiseksi tai katsella Youtubesta?

• Syy_ja_seuraukset

Eiköhän tämä loppukysymyksesi selvennä aika tavalla sitä, miksi aloittajalla on vaikeuksia taloudessaan. Tuleehan niitä maksuhäiriöitä, kun ostelee mitä tahansa vähillä rahoillaan.

• Selitys-on-helppo

Elisa Viihteen Vuokraamon sivuilla sanotaan: "Vuokraamasi elokuva laskutetaan suoraan Elisa Viihde -laskullasi."

Koska kyseessä on laskutus jälkikäteen, maksuhäiriömerkintäsi on ongelma. Maksuhäiriöiselle ei ole järkevää myydä velaksi koska riski on huomattavan suuri että lasku jääkin maksamatta.

Jos Elisa Viihde tarjoaisi mahdollisuuden maksaa etukäteen, esim. verkkopankin kautta tai luottokortilla niin varmasti suostuisivat myymään sinullekin.

• kxaksxkbsnkxnxn

"Jos Elisa Viihde tarjoaisi mahdollisuuden maksaa etukäteen, esim. verkkopankin kautta tai luottokortilla niin varmasti suostuisivat myymään sinullekin."

Saattaisivat toki vaatia myös pienen vakuuden vuokran lisäksi. Itse toivoisin, ettei tuollaiselle roskajoukolle myytäisi mitään edes käteisellä. Viime kädessä me kunnolliset ihmiset maksamme yritysten luottotappiot kohonneina hintoina.

• säälittävää

"Itse toivoisin, ettei tuollaiselle roskajoukolle myytäisi mitään edes käteisellä." Anteeksi mutta mikä heistä tekee roskajoukkoa mielestäsi? Veikkaan että ahdasmielisessä mielessäsi on stereotypinen käsitys että kaikki joilla on maksuhäiriömerkintä, ovat elämänsä metsään heittäneitä narkkareita tai alkoholisteja? Kehottaisin lopettamaan yleistyksen. Tunnen monia perheellisiä ihmisiä joilla on tiukan rahatilanteen takia mennyt luottotiedot\tullut merkintä jossain kohtaa elämää. Perheelliset töissäkäyvät ihmisetkin ovat siis mielestäsi roskasakkia myös? Huomaa että olet syntynyt kultalusikka perseessä :D

• yyyyyyyyyhhhhhhhh

Jännä, että aina on "syntynyt kultalusikka perseessä", jos on hoitanut asiansa, opiskellut, maksanut laskunsa ajoissa ja tehnyt töitä vaikka kotona makaamalla olisikin ehkä saanut joskus about saman verran. Kateus vie kalatkin vedestä :) Kaikki normaalit luottotiedot omaavat ihmiset eivät todellakaan ole syntyneet kultalusikka suussa, mutta usko toki niin, jos se oloasi helpottaa ja pystyt perustella omia valintojasi sillä, että sinulla on huonommat lähtökohdat, eikä siks samoja mahdollisuuksia kuin muilla (koulutus on Suomessa kaikille sama ja ilmainen btw).

• Selitys-on-helppo
        kxaksxkbsnkxnxn kirjoitti:

"Jos Elisa Viihde tarjoaisi mahdollisuuden maksaa etukäteen, esim. verkkopankin kautta tai luottokortilla niin varmasti suostuisivat myymään sinullekin."

Saattaisivat toki vaatia myös pienen vakuuden vuokran lisäksi. Itse toivoisin, ettei tuollaiselle roskajoukolle myytäisi mitään edes käteisellä. Viime kädessä me kunnolliset ihmiset maksamme yritysten luottotappiot kohonneina hintoina.

"Saattaisivat toki vaatia myös pienen vakuuden vuokran lisäksi."

No en kyllä ymmärrä miksi ihmeessä vaatisivat mitään "vakuutta" kun kyse on ihan tavallisesta ´digitaalisesta ostoksesta joka maksetaan etukäteen ja josta ei siis mitään lisäkuluja voisi mitenkään tulla.

• pogkk
        yyyyyyyyyhhhhhhhh kirjoitti:

Jännä, että aina on "syntynyt kultalusikka perseessä", jos on hoitanut asiansa, opiskellut, maksanut laskunsa ajoissa ja tehnyt töitä vaikka kotona makaamalla olisikin ehkä saanut joskus about saman verran. Kateus vie kalatkin vedestä :) Kaikki normaalit luottotiedot omaavat ihmiset eivät todellakaan ole syntyneet kultalusikka suussa, mutta usko toki niin, jos se oloasi helpottaa ja pystyt perustella omia valintojasi sillä, että sinulla on huonommat lähtökohdat, eikä siks samoja mahdollisuuksia kuin muilla (koulutus on Suomessa kaikille sama ja ilmainen btw).

"Kaikki normaalit luottotiedot omaavat ihmiset eivät todellakaan ole syntyneet kultalusikka suussa, mutta usko toki niin, jos se oloasi helpottaa ja pystyt perustella omia valintojasi sillä, että sinulla on huonommat lähtökohdat, eikä siks samoja mahdollisuuksia kuin muilla (koulutus on Suomessa kaikille sama ja ilmainen btw)."

Tieteen kuvalehdestä lainattu vastaus:
        "Heikosti toimeentulevien perheiden nuorten menestystä ei jarruta ainoastaan raha, vaan myös biologia.
        Näin todettiin neurotieteellisessä tutkimuksessa, joka tehtiin Duken yliopistossa Yhdysvalloissa.
        Nuorilla, jotka kasvoivat sosioekonomiselta asemaltaan heikoissa perheissä, todettiin muutoksia SLC6A4-geenin ympärillä, joka vaikuttaa mantelitumakkeen toimintaan. Mantelitumake eli amygdala ohjaa ihmisen tunteita ja liittyy siten masennukseen.
        ”Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, joka osoittaa, että heikko sosioekonominen asema voi aiheuttaa muutoksia perimän luentaan”, toteaa tutkimuksen johtaja Johnna Swartz Duke TODAY -julkaisulle."

Eli kyllä: huonot lähtökohdat aiheuttavat sen, ettei lapsella ole samoja mahdollisuuksia kuin hyvin toimeentulevien perheiden lapsilla.

• kxaksxkbsnkxnxn
        Selitys-on-helppo kirjoitti:

"Saattaisivat toki vaatia myös pienen vakuuden vuokran lisäksi."

No en kyllä ymmärrä miksi ihmeessä vaatisivat mitään "vakuutta" kun kyse on ihan tavallisesta ´digitaalisesta ostoksesta joka maksetaan etukäteen ja josta ei siis mitään lisäkuluja voisi mitenkään tulla.

En ole koskaan vuokrannut Elisa Viihteestä mitään ja luulin, että siinä vuokrataan jotain jotain käsinkosketeltavaa. Silloin kannattaisi ehdottomasti vaatia luottotiedottomalta vakuus, vaikka hän maksaisi vuokran käteisellä.

• roskajoukko
        säälittävää kirjoitti:

"Itse toivoisin, ettei tuollaiselle roskajoukolle myytäisi mitään edes käteisellä." Anteeksi mutta mikä heistä tekee roskajoukkoa mielestäsi? Veikkaan että ahdasmielisessä mielessäsi on stereotypinen käsitys että kaikki joilla on maksuhäiriömerkintä, ovat elämänsä metsään heittäneitä narkkareita tai alkoholisteja? Kehottaisin lopettamaan yleistyksen. Tunnen monia perheellisiä ihmisiä joilla on tiukan rahatilanteen takia mennyt luottotiedot\tullut merkintä jossain kohtaa elämää. Perheelliset töissäkäyvät ihmisetkin ovat siis mielestäsi roskasakkia myös? Huomaa että olet syntynyt kultalusikka perseessä :D

"Roskajoukko" aika vahvasti sanottu, oletko sitä mietä, että tämä porukka on roskajoukkoa siinäkin tapauksessa, että joutuvat maksamaan paljon korkoja ja käsittelykuluja ja siinä samassa työllistävät perintätoimiston väkeä, että mahdollistavat heidän rikastumisensa. Olet varmasti myös tietoinen siitä, että parempana joukkona pitämäsi velkojat ja perintätoimistot eivät paljoa maksa Suomeen verojakaan esim. Lindroff.
        Mieti ketä nimittelet! Nimittelet isoa määrää ihmisiä, ymmärtämättä sitä, että he ovat kovan luokan maksajia. Ota huomioon korot, kulut ja viivästysmaksut, ne on huomattava summa, millä tietty eliitti mällää ja paukuttelee henkseleitään, ovatko he sitten rosvojoukkoa?!

Minulla on myös joskus ollut maksut myöhässä ja kun olen hakenut lisää maksuaikaa, jos yksikään palveluneuvoja alkaa veemäiseen sävyyn sättiä ja saarnaamaan, sanon suorat sanat ja myös sen että kulujen ja viivästysmaksujen verran myös minulla on oikeus pitää puoliani.

• Velallinenmyös

No jopas outoa, minulla toimii moitteitta tuo Elisaviihde ja jopa sain hankittua sen vaikka maksuhäiriömekintä ja ulosotossa velkoja edelleen :O ehkä kannattaa kysyä syytä suoraan Elisalta..jos olet ehkä Saunalahdelle ollut joskus velkaa joka perintään yms mennyt?

• nevernewer

hassua,että joku sanoo... JOs viihteestä voisi tilata elokuvan maksamalla sen pankkitunnuksen kautta, niin pitäs olla joku pantti...Mikä ********* pantti? Jos kyse on palvelusta missä ei periaatteessa mitään aineellista oikeutta tule, niin ei siitä mitään panttia pitäs periä... ku ei mitää palauta takaisin... Kun se 48h on over, niin se videon katseluoikeus poistuu... Tietenkinhän siitä voi ottaa jonkun palvelumaksun, jos se laskutustapa sitten tuo Elisalle tai vastaavalle jotain lisäkuluja... jos se maksaa vaikka 4,6e laskutusasiakkaalle niin siitä vois sit ottaa vaikka 0,20-0,30e lisää. Tottakai käteiskauppa aineettomassa videovuokrauksessa olis jopa suotavaa, ei kaikki haluu kerätä asioitten maksamista kauas tulevaan.

Toi taas on taivaan tosi, että nykyaikana kun on 370 000 merkntää, niin ne jotka tosiaan vielä sössii asiansa vaikka näkee miten tää systeemi on kehittyny, niin... niille tosiaan ei pitäs myydä mitään asioita kuin käteisellä... ja äärimmässä tilanteessa ei mitään edes käteisellä. Jos munaa itsensä vielä sen jälkeen kun nämä häiriömerkinnät on kaikkien tiedossa, niin ON TODELLATYPERÄ!

Jenkeissähän katsotaan vinoon ihmistä jola ei ole kredit-korttia... Ehkä se on mennyt vähä yli... mutta sitä ei kyllä opi sulattamaan miten jotkut on velkarahalla niin polleetaa...ja toiset taas laskee joka pennin... niin sitkun tää luottokorttiheikki on kussut housuihinsa, niin sitä vielä pitäs paapoa kaiken jälkeen.... ei oikee mee jakeluun... jos ei ole rahaa 300 000 e housuihin, niin ei ole...

• Aika harva maksuhäiriön saanut on todella sössinyt raha-asioidensa hoidon niinkuin yleensä näistä kommenteista täältä saa lukea. Toki myönnettäköön että poikkeuksiakin joukkoon mahtuu. Sairaus, työsuhteen purkautuminen ja takausvastuu.. lista on pitkä. Mielestäni kaikista pahin maksuhäiriömerkinnän aiheuttaja on pelko maksuhäiriömerkinnästä. Pyritään kaikin keinoin välttämään viimeiseen asti avun hakemista. Ja kun sitä apua viimein hakee on jo liian myöhäistä eli asiat jo siinä vaiheessa että maksuhäiriömerkintä on jo tuloillaan ellei ole jo sitten tullut. Kun apua hakee ajoissa voidaan maksuhäiriömerkinnältä välttyä.
      Itse sain ekan merkinnän 2012. Viimeinen merkintä poistuu 2017 tammikuussa. Itse hain apua liian myöhään ja merkinnät kerkesivät tulemaan velkaongelman hoitamisen aikana. Merkinnän tultua velaksi ostaminen ei enää onnistu, mikä on aivan mahtava juttu. Näin saadaan velkaantuminen päättymään takuuvarmasti eikä tarvitse pelätä hairahduksia. Omalla kohdalla ei ole ollut mitään negatiivista vaikutusta maksuhäiriömerkinnöistä. Jotenkin tuntuu että käteisellä eläminen ja maksaminen on joillekin ihmistyypeille häpeän paikka. No, debit kortti tosin vaihtui Electroniin mutta maksaminenhan onnistuu molemmilla yhtälailla. Itse pidän käteisellä maksamisesta. Tietää tasan tarkkaan mitä tilille jää. Jos tilille ei ole mietin kaksi kertaa onko ostos tarpeellinen. Jos on, otan puuttuvan rahan säästötililtä.
      Oma korttitalo kaatui aikanaan työpaikan palkanmaksuongelmiin. Tämä johti siihen että aloin maksaa velkaa velalla. Yritin olla kuin muut ja maksella velkoja viimeiseen asti koska olin jo valmiiksi kuullut/lukenut että maksuhäiriuömerkintä ja uo ovat maailmanloppu... Ei muuten ollut.

• newernewerjne

Mun ajattelumaailma johtuu siitä, että olen turhan läheltä saanut nähdä kuinka joku otti velkaa pitkään ajatuksella ettei koskaan aio maksaa niitä, tämä valhtelee itsestään aivan älyttömästi... omia taitojaan yms... Toinen taas otti vastaan kaiken rahan mitä sai ja sai aivan käsittämättömiä lupauksia ja alko kokemaan, että muilla ihmisillä ei ole arvoa ollenkaan... ja kaiken päällä sitten oli ihminen joka otti kaiken velan mitä sai... Pankki ei ns. nähnyt miten läpinäkyvää tamä tousu on, vaikka ihmiset pankissa olivat vuosia ne samat ihmiset.... Sit vaan periaatteessa yksi kaunispäivä velka oli tapissa ja piti tulla loppu, eikä se edes riittänyt, että kaikki vaan kaatuu... ei tullut ns. konkurssia vaan vapaaehtoinen luopuminen.
        Aiemmin kasaantuva velkaantuminen oli kaiketi harvinaista ja katsotiin sellaista vinoon, mutta nykyää aika moni ajaa päin puuta.... ja aktiivisessa iässä alkanut velkaantuminen johtaa siihen, että kun velkaantumiselle tulee toppi - luottotiedot menee ja jäljelle jää vain se iso velkapotti, niin näille ihmisille tulee tiukka vanhuus. Vaikka olis kuin hyvät eläkkeet, niin velka vie kaiken...
        Tällä hetkellä käsitykseni on myös se, että yksityisten ihmisten velkamäärä on aika jumalaton, mutta velkaa on kuitenkin suhteellisen pienellä joukolla ja kuitenkin pääasiassa ihmiset maksaa velkansa ihan kivasti. Tietenkin on 370 000 ihmistä joilla on merkintä ja sit on 200 000 ulosmittausta... jokainen muuttakoot luvut suhteellisiksi koko Suomen kansaan... 5,4 miljoonaa ihmistä ja joku 3,5 miljoonaa pyörittää tätä kotttitaloa jne... pelkästään tuo 370 000 on jo reilu 8% koko populasta... ja se vaikuttaa jollaintapaa reilusti yli 10% koko populasta...

Mutta tällä palstalla on se piirree, että tänne tulee ne jotka on sössineet asiana pahasti.... ei ne jotka on vielä jalat kuivana ja vois itse tehdä asioitten eteen jotain. tai oppia mitä ei kannata tehdä. Itse seuraan tätä palstaa vain sen takia, että sielussa on mustelmia jotka ei koskaan parane, sillä kerran loukattu muistaa aina... Se ei paljoa lohduta, että itse on välttänyt totaalipaskan..... kun vene kaatuu lährllä niin kyllä se räiskahtää itsenkin päälle..... Onko pakko kokeilla itse jos on lähipiirin kokemusta....

Mulla on unelma... ja sitä kohdin mennään... puhtain joskin märin paperein.

• Ikävä kyllä ihminen oppii vain kantapään kautta. Sen takia itsekin täällä huutelen sen perään että kannattaa ajoissa puhaltaa peli poikki, ennenkun on liian myöhäistä ja eka maksuhäiriömerkintä tullut.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      7604
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      54
      5708
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      76
      3222
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2763
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1658
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      208
      1533
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      260
      1155
    8. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1149
    9. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      332
      1146
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1031
    Aihe