Arpapeliä sairaanhoidolla

Satuitteko katsomaan eilen TV1:llä ohjelman Arpapeliä sairaanhoidolla?
Jos ette niin sen voi katsoa YLE Areenan kautta vieläkin.

Ohjelmassa kerrottiin miten käytännössä toimii mantra "raha seuraa potilasta". Se seuraa mielellään terveenpuoleista potilasta ja hoitoa tulee
nopeasti mutta kaikkein sairaimmat jäävät jälkijunaan, koska heidän
hoitonsa vie enemmän aikaa ja vaatii resursseja joista yritetään säästellä.

Säästely saattaa tapahtua hyvinkin kieroilla menetelmillä. Vaikka hoito-osastolla olisikin vapaita paikkoja niin vaativista potilaista yritetään päästä eroon lähettämällä jollekin muulle osastolle sanomalla ettei ole
tilaa omalla osastolla. Lääkäri sanoi silloin ajattelevansa omaa henkilö-kuntaansa eikä juuri sitä potilasta. Henkilökuntaa ei vähässä tingassa
lisätä.
Raha ei kierrä yhtä nopeasti tällaisten potilaitten mukana, jos heistä tulee
pitkäaikaisia asukkaita hoito-osastoille, kun taas helpommat tapaukset
hoidetaan nopeasti ja lähetetään kotiin. Uutta rahaa virtaa sairaalaan,
mutta ei sairaimpien potilaitten hyväksi, vaan ohjelmassa mukana olleen
lääkärin mukaan sairaaloitten välisen kilpailun ja pienoisen leuhkimisenkin
piikkiin ("tehokkain osasto" j n e).

Hoito ei siis todellisuudessa parane sote-uudistuksen myötä, eikä "raha
seuraa potilasta" takaa sitä että hoitoa saisi edes nopeasti jos sattuu olemaan monisairas iäkäs ihminen tai kuuluu muutenkin diagnoosinsa
takia ei-toivottuun potilasryhmään.

6

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eri.kasteissa.ollaan

      Tässäpä se on. Kun perusterve ikä-meikämanne menee joskus terv. keskukseen tai jopa osastolle hoitoa saamaan palvelu on joustavaa ja kohteliasta.
      Toisin on kai usein sairastavalla ihmisellä ikään katsomatta.

      • Oululaista.Ossaamista

        Niinhän sitä luulisi.
        Kävin vajaa vuosi sitten terveydenhoitajan tarkastuksessa. Otettiin verikokeet. Todettiin yhden-kahden arvon edelleen nousseen, nyt hälytysrajalla. Th neuvotteli lääkärin kanssa ja lääkäri kirjoitti (sähköisen) lähetteen huhtikuuksi 2016. Tuli huhtikuu 2016, menin verikokeeseen, mutta en päässyt. Olisi pitänyt lähetteen lisäksi olla varattu aika. Ajanvarauslippuautomaatin päällä oli lappu, ettei tälle päivälle enää oteta varauksia vastaan. Kello oli 7.20 aamulla.
        Sitten tuli pyhät ja kuukausi vaihtui ja lähete vanheni.
        Kirjoitin palautteen ja tungin sen palautelaatikkoon, joka oli jo ennestään täyteen tungettu. Kirjoitin paikallislehden yleisönosastoon ja Valviralle. Joku toinenkin kirjoitti yleisönosastoon jouduttuaan akuuttivastaanotolla jonottamaan 6 tuntia (minulla kestänyt keskimäärin vain 3 tuntia). Tämänkin lähetin Valviralle.
        Valvira vastasi lähettäneensä kirjeeni jollekin toiselle tyhjäntoimittajalle joka epäilemättä pyörittelee papereita pari vuotta ellei hukkaa heti. Eli kaikki toimi juuri niinkuin oletinkin. Monta hyväpalkkaista on tekevinään jotakin palkkansa eteen, mutta terveydenhoito ei toimi ollenkaan. Itse suorittava henkilökunta vähäisen kokemukseni mukaan kyllä toimii ensiluokkaisesti, ja on ystävällistä, mutta turhat tyhjäntoimittajat halvaannuttavat koko toiminnan.

        Kävin vajaa 2 v sitten hoitajan vastaanotolla jalkaan ilmestyneen ihovaurion takia. Alkoi lievästä ihon punoituksesta ja on pahentunut vuosien mittaan. Otettiin näytepala, vastaus luvattiin 2 viikossa. Tuli 2 kk kuluttua, ettei siinä mitään ole. Ja sitten lasku. Nyt vaurioitunut ihoalue on laajentunut ja tummunut ja alueella on selvä kuoppa. Iho ohutta, yhdellä reunalla paksumpaa. Yleensä ei tuntemuksia, joskus ikäänkuin olisi haava. Joskus sormella hipaisten tuntuu kuin olisi joku piikki, jota ei kuitenkaan ole. Millainen on ihospitaalin taudinkuva?
        Pitäisikö taas mennä jonottamaan, että pääsee mahdollisesti toiseen jonoon jonottamaan ihotautilääkärille pääsyä?
        Tämän sitä saa rasistisin perustein (yhteiskuntaluokka: eläkeläinen) korotettua sairausvakuutusta ja kymmenien tuhansien eurojen veroja vastaan. Maahan massatuotetut kriminaalit saavat nämäkin kaikki ilmaiseksi vaikka eivät ole yhtään euroa veroja tms maksaneet eivätkä tule koskaan maksamaankaan.


      • Toivo.Lång.Inkeroinen

        Oululaista ossaamista.
        Olet turhan kriittinen "massatuotettujejen kriminaalien" asiassa. Suomi on jo muuttanut kantaansa ison palaistulvan turvapaikan saamisen suhteen.
        Tietysti katumisreaktiona, joka maksaa miljoonia suomen valtiolle.

        Terveydenhoidosta ajattelen että elämän tärkein tehtävä on opetella itse ennalta estämään erilaisia sairauksia.

        Vaikuttaako ihan vilthatusta vetäistyltä? Näin itse olen tehnyt. Lääkäreihin turvatuminen on vähentynyt vähintään 50%.
        Joka päivä tunninverran mielen ja kehon kuntoutusta. Se on rankkaa, mutta vielä rankempaa on joutua ennen aikojaan kestopotilaaksi.


    • maailma_muuttuu

      Ei terveyskeskuksiin tai vastaaviin tarvitse mennä, kun tulee kännykkäsovellutus. Lääkäri tulee kotiin ja maksaa huomattavasti vähemmän kuin käynti terveyskeskuksessa.

      • Muuttuuko.elinaikanamme

        Todellako? Verikokeet otat siis itse ja näytät kännykkälääkärille, vai minkälainen labra siinä kännykkäsovellutuksessa on? Entä ne magneettikameratutkimukset, tähystykset ym.?


      • liikaa.sovelluksia

        Ikäihmiset eivät ilmeisesti tule koskaan hankkimaan älypuhelinta, ellei tähän ole hiljainen pakko, että lopetettais peruspuhelimien huolto ja myyntikin.

        Jonkun pitäisi kotiin tulla opettamaan kännykkäsovellusten käyttöä. Tekniikka kehittyy liian nopeasti ikäihmisten näkökulmasta katsoen.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1730
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1358
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      175
      1355
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      900
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      845
    Aihe