As-diagnoosi saa olon toivottomaksi

aina.ulkopuolinen

Tämmönen asperger-diagnoosi on siis annettu mulle nuorisopsykiatrian poliklinikalla ollessani. Hakeuduin sinne sietämättömäksi käyneen masennuksen takia ja pääsin Kelan kustantamaan terapiaan, mutta se ei ollut riittävän pitkä.

Seuraavaksi siirryn asiakkaaksi aikuispuolen neuropsykiatriselle klinikalle. Ja yhtäkkiä uuden diagnoosin myötä mun ongelmat johtuukin kuulemma paljon myös tästä aspergerista, ei vaan lapsuuden traumoista ja niistä seuranneesta pitkäaikaisesta masennuksesta. Tulee ihan outo olo, etenkin kun Asperger oireyhtymänä on elinikäinen.

Mulla on masennuksen takia melkoisesti ollu tässä vuosien saatossa ongelmia koko elämänhalun löytymisen kanssa ja tuntuu, että tieto pysyvästä, elämää hankaloittavasta kehityshäiriöstä nostaa tosi voimakkaasti itsemurha-ajatukset pintaan. Kaikki tää olis vaan niin helppo päättää kerralla ja toisaalta mitään toiveita ihan "tavallisesta" elämästä ilman erilaisuuden kokemusta ja jatkuvaa aistikuormitusta ei ole. Tuntuu vaan tosi pahalta. Osaisko kukaan täällä sanoa mitään lohduttavaa asiaan liittyen?

10

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nerokasta

      tuo sinun diagnoosisi. Ongelma ei ole siis se mitä sinun on aiemmin annettu kuvitella.
      Itseasiassa nyt sinua pitää onnitella:

      Onnittelen!

      AS-diagnoosi merkitsee positiivista asiaa - on kysymys geeneistä, joita emme voi muuttaa siis iloitkaamme että meillä on nerojen geenit!

      Nyt ei ole syytä itkeä muuta kuin ilosta! Viimeinkin selitys joka kertoo sinulle mistä on kyse. Ei tarvitse vihoitella muille. Voit tyynesti antaa kaikille anteeksi. katso peiliin ja hymyile ja sano leveästi: "OON AITO ASSI"

    • Aspergerinfo_YP

      Niin. Olen aitona assina sitä mieltä, mulla on diagnoosi sekä julkiselta että yksityiseltä, että ei olisi paremmin voinut elmässäni käydä. Minua kunnioitetaan kohtuullisen monessa paikassa, monet ihmiset kunnioittavat. Joten NO HÄTÄ, pää pystyy ja elämässä eteenpäin!

    • ASinkkari
    • ytrewi

      Ei ehkä kannata ripustaa elämäänsä muiden ihmisten (varsinkaan neurotyypillisten) tekemien määrittelyjen varaan. Olet mikä olet, ei se siitä miksikään muutu. Kuitenkin, jos kokee itsensä ulkopuoliseksi, on masennus aika luonnollinen seuraus sellaisesta. Mutta masennuksestakin voi 'kasvaa' ulos, jokaisen on vain ensin löydettävä ja sitten kuljettava se oma polkunsa.

      Rohkeutta elämääsi!

    • Aspergerin

      määritteli Asperger, joka myös itse oli assi. Aivan totta - ei todellakaan kannata ripustaa elämäänsä muiden ihmisten (varsinkaan neurotyypillisten) tekemien autismin määrittelyjen varaan.

    • Breda

      Nimi. aina.ulkopuolinen osuu asian ytimeen jo nimimerkissään. Asperger-diagnoosi merkitsee vahvistusta sille tosiasialle, että juuri sinä edustat muutaman prosentin vähemmistöä ja ylivoimainen enemmistö tulee olemaan aika pihalla siitä, mitä olet, mitä tunnet, miten aistit maailman ihmisineen ja heidän outoine sosiaalisine tapoineen.

      Sinulla olisi syytä toivottomuuteen vain silloin, jos et olisi saanut koskaan tietää, millainen todella olet enemmistöön verrattuna. Ilman tietoa siitä ajautuisit varmasti loputtomaan masennusten kierteeseen ja olisit hukassa itsesi kanssa koko elämäsi.

      Menneinä vuosina, jolloin AS:sta ei tiedetty, kaikki asperger-ihmiset diagnosoitiin väärin ja luultiin että lapsuuden traumoista ja huonosta kasvatuksesta kaiken tuollaisen täytyy johtua. Autismistakin syytettiin aluksi pitkään "jääkaappiäitejä", kunnes tutkimus palasti sen käsityksen suorastaan järkyttävän vääräksi ja äitejä aiheettomasti syyllistäväksi.

      Asperger johtuu siitä, että on saanut useita sellaisia geenejä, joiden yhteisvaikutuksena ilmenee ominaisuuksia, joita nimitetään autisminkirjoon kuuluvaksi Aspergerin syndroomaksi. Autisminkirjon monimuotoisuus on tutkijoille paljastunut kunnolla vasta 2000-luvulla. Kaikki asperger-ihmiset ovat keskenään erilaisia yksilöllisine kykyprofiilien epätasaisuuksineen.

      Asperger-ihmisen on normaalia vaikeampi löytää itseään ja identiteettiään, koska on niin vähän esikuvia. Suuri enemmistö ihmisistä ympärillä on aina niin erilaista, sellaista jolla ei ole AS-ominaisuuksia eikä sen takia usein edes kykyä kuvitella saati ymmärtää, millainen se AS-erilaisuus jokapäiväisessä todellisuudessa oikein on. Kuitenkin juuri AS-ihminen voi suhteellisen helpostikin tulla hyväksi kokemusasiantuntijaksi juuri siinä, millainen ilmiö se AS oikein todellisuudessa on.
      Varsinkin, jos aspergeri kiinnostuu lukemaan ja tutkimaan sitä kaikkea, mitä AS:sta tiedetään (ja koko ajan siitä tiedetään enemmän ja tarkemmin), hän pääsee yhä paremmin sinuiksi itsensä (oman erilaisuutensa) kanssa ja hänestä kasvaa vahvempi ihminen ja masennuksia tulee yhä harvemmin.

      En ymmärrä sitä ajattelua, että asperger-ihminen, jolla on AS:n ansiosta arvokas erilainen näkökulma, jää kaipaamaan ja toivomaan itselleen "tavallista" elämää. Se on yhtä hullua, kuin jos
      lintu, jolla on lentämisen kyky, jäisi vain kaipaamaan ja toivomaan itselleen sellaista "tavallista" maassa taapertamisen kykyä mikä on kaikilla hiirillä.

    • ihmettelenvaan

      Mutta tämä on ihan mieletöntä, kohta "puoli maailmaa" on mulle ihan raivoissaan siksi, että olen sanonut heille jotain oikein sydämellistä tai sydämellisesti hieman heittänyt huumoria.
      Mä olen monta kertaa elämss kirjoittanut ihmisille esim. kauniin kiitoskirjeen aikoinaan esim. kahdelle harrastusopettajalle. Toinen kyllä melkein sydäntään pidellen kiitti sen koskettavuudesta, niin että koin sen kiitoksen hetken itsekin jotain todella koskettavaa, mutta toinen sai raivokohtauksen.
      Samanlaisia raivokohtauksia ovat saaneet muutkin joita olen ajatellut sydämellisesti. Tämä mysteeri ei liene selviävän ikinä. Jos yritän ystävällisesti kysyä näiltä raivarin saaneilta mikä meni vikaan, niin yksikään ei suostu puhumaan mulle sanaakaan tai kertomaan mistä he ovat suuttuneet. Mua vähän kauhistuttaa nää raivokkaat ihmiset.

      • Breda

        Nimimerkki 'ihmettelenvaan' kuvaa mysteeriä, jonka eteen ehkä monikin aspergeri on joutunut. Eli siihen, että oma sosiaalinen käyttäytymistapa on (ilman että sitä itse huomaa) niin erilainen kuin enemmistöllä, että se aiheuttaa enemmistössä negatiivisia reaktioita ja ennen muuta suhteettomia väärinkäsityksiä.

        Hyvällä tarkoituksella AS-ihminen toimii mutta se tarkoitus ei mene perille siksi, että sillä tavalla sitä tarkoitusta ei ole enemmistön keskuudessa totuttu ilmaisemaan. Assi on helposti ylimakea, yliampuva, 'spedemäinen', 'naiivi', tarrautuva, yltiöpositiivinen, niin hypettävä että se herättää vastaanottajassa suuria epäluuloja ja vähintään ihmetystä. Ja kun enemmistöllä on vielä ylisosiaalisena tapana turvautua muihin enemmistön edustajiin, jos jotain outoa tapahtuu, niin pian on koko enemmistö (joukossa tyhmyys tiivistyy) sitä mieltä, että joku (assi) on todella pelottavan outo ja hänet pitää ottaa silmätikuksi ja kieltää ja asettaa lähestymiskieltoon jne. vaikka hänen tarkoituksensa on hyvä ilman minkäänlaisia pahoja taka-ajatuksia. Hän on vain niin erilainen ja se näkyy siitä, mitä hän tekee, miten hän käyttäytyy, millä lailla hän ilmaisee esim. positiivisia tunteitaan jotakuta kohtaan. Assit ovat usein omaperäisen luovia ja he voivat innostua FLOW-tiloissa tekemään kaikenlaista sellaista, johon enemmistön tavikset eivät koskaan innostu.

        Olen assi, joten tiedän mistä puhun, koska olen itsekin elämäni varrella innostunut ajoittain tekemään juuri tuollaisia luovia pikku juttuja, joiden tulkitseminen enemmistön keskuudessa on mennyt minusta enemmän tai vähemmän 'sairaasti pieleen'. Olen muutaman kerran ihmetellyt valtavasti, miten joku voi tulkita hyvän tarkoitukseni niin pahaksi! Se enemmistö, jolla ei ole autisminkirjon ominaisuuksia, tuntuu minusta todella totaalisesti juuttuneen omaan outoon 'normimuottiinsa'. Sellainen juuttuminen ja 'sokeus' estää sellaista enemmistöä kokonaan ajattelemasta sitä mahdollisuutta, että joku voisi olla erilainen ja ilmaista asiat eri lailla kuin he.
        Mutta ei, kaikki erilaiset tuomitaan suoralta kädeltä ja joukolla pahoiksi, vaarallisiksi, naurettaviksi, pelottaviksi, syrjittäviksi, reppanoiksi, kaikkien ongelmien perussyyksi.

        En nyt halua suoranaisesti verrata tällaista assien ottamista silmätikuksi siihen, että esim. pakolaiset otetaan silmätikuiksi ja aletaan tosissaan luulla, että "meidän kaikki ongelmamme työttömyydestä lähtien johtuvat pakolaisista". Mutta on selvää että vertaus ei onnu kovinkaan paljon. Erilaiset ja 'muukalaiset' eivät sovi enemmistön itserakkaaseen omahyväiseen muottiin, joten enemmistö ylisosiaalisella joukkovoimallaan tuomitsee erilaiset ja 'muukalaiset' ja yrittää pakottaa heidät enemmistön kaltaisiksi.

        Kun on kysymys AS-ihmisen muuttamisesta ns. normaalin ihmisen kaltaiseksi niin enemmistö ei näytä ymmärtävän, että se on mahdotonta. Samalla enemmistö ummistaa silmänsä siltä, mikä olisi mahdollista. Mikä sitten olisi mahdollista! Se, että enemmistö oppisi ymmärtämään AS-ihmistä paremmin. Nythän enemmistön tiedot Aspergerin syndroomasta ja "noista kauheista asperger-ihmisistä" on paikoin sellaista kauhukuvien luomista, että AS-ihmiset (AS:n kokemusasiantuntijoina) eivät voi kuin pidätellä nauruaan ja olla onnellisia, että eivät sentään kuulu niin naurettavan tietämättömään ja aiheettoman pelokkaaseen enemmistöön.

        Tästä tuli ehkä vähän joitakuita ärsyttävä kirjoitus mutta en usko, että tämä ketään todella fiksua ärsyttää.


    • ihmettelenvaan

      Toivotaan että se tarkoittaa, että olen todella fiksu, kun ei yhtään ärsyttänyt :)
      Tuntui sopivan hyvin tilanteeseeni.
      Joo minä innostunut aina niin ylitsevuotavasti ilmaisemaan myönteisiä tunteita, että minua AINA päädytään epäilemään huonoista motiiveista, vaikka kuinka selittäisin, että se on vaan minun ihan aito ilmaisutapa jossakin tunnetilassa. No sitten ne luulee etta se tunnetila on jotenkin hallitsematon, vaikka minulta loppuu se tunne kokonaan sekunnissa, jos minua esim. kielletään ottamasta yhteyttä. No tietenkin, jos minua silleen loukataan, en minä tee oikeesti mitään seuralla joka niin käyttäytyy ja tunteilu loppuu siihen vajaassa sekunnissa. ja ajatukseen "jahas tää oli taas tätä mielenkiinnotonta juttua." Kun ne ihan oikeesti vaikuttaa minusta hölmölle toimiessaan niin.
      Mutta päätin tänään että olkoon ihmiset ilman myönteisiä tunteitani, kun n e heistä on niin kamalia, kyllä se mulle sopii. Käytänki sen energian tästälähin vaikka itseni pönkittämiseen sitten. turha syyttää sitten itsekkyydestä, olen lukemattomia kertoja yrittäny tarjota ensin muille. Mutta ei kelpaa, joten kai sitten voin käyttää sen huomion vaikka itseeni, mitä en ole vielä ennen tehnyt.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe