Dominikaaninen tasavalta, Puerto Plata

Jermuliina

Hei, suunnitteilla olisi matka joulukuun alkuun. Ensimmäinen reissu domareihin. Sademäärästä on varoiteltu saaren pohjoispuolella. Kuulemma sataa paljon. Suomalaiset matkatoimistot myyvät pakettireissuja saaren pohjoisosiin. Kaksi viikkoa olis tarjoitus Puerto Platassa viettää. Onko kuivia vai märkiä kokemuksia?

31

1488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NinaSatuM

      Mä en tiedä,mihin nämä sateet dommareiden kohdalla perustuu. Oon samaa kuullut monesti.
      Kaikki tuntemani ovat kertoneet,että ilmat ovat loistavat ja jos sataa,niin öisin.
      Olemme karibian kohteissa paljon matkustelleet mm. Jamaikalla,Meksikossa,Kuubassa jne ja kaikkihan nuo ovat suhteellisen lähellä toisiaan.
      Eikä me olla missään törmätty suurempiin sateisiin.
      Olemme ite myös joulukuussa pariksi viikoksi dommareihin lähdössä kaveripariskunnan kanssa. myöskin Puerto Platan nurkille.

    • Jermuliina

      Kiitos paljon vastauksestasi!! :D

    • Mimmiiiiiiii

      Oltiin vuosia sitten Puerto Platassa tammikuun lopusta 2 viikkoa. 3 päivää satoi kaatamalla ja ihan taukoamatta. Ei siis mitään sadekuuroja öisin vaan kunnon sadetta koko ajan. Pikkutiet olivat savilillunkia. On kuulemma tavallista tuolla. Ihme että suomalaiset matkanjärjestäjät eivät vie Punta Canaan jossa ilmasto on kuivempi.

    • Jermuliina

      Tjäreborg vie Punta Canaan. Hinta on huomattavasti kalliimpi, jopa pari tonnia. Ollaan kahden viikon reissulle menossa. Siksi sade välillä ei haittaa, mutta pahalla säkällä voi sattua, että sataa 10pv :( No, se ei pelaa joka pelkää. Matka varattuna siis :D

      • Toluca

        Olen ollut Puerto Platan lähellä Sosuassa ja Cabaretessa, Santo Domingossa, Punta Canasssa, Higueyn kulmilla, Samanassa, Monte Christissä ja kiertänyt koko valtakuntaa, ja joka paikkaan osuu jokunen kunnon sadekuuro muutaman viikon sisällä. Yleisesti ottaen ei ole kovin sateisia viikkoja ollut, mutta kesäkuukausina sataa paljon- on näet se tropiikin sadekausi. Säät vaihtelevat kaikkialla muualla, paitsi autiomaassa.
        Punta Canasta löytää edullista majoitusta itse etsimällä, ei matkatoimiston kautta.
        Mutta siellä on satanut ihan niinkuin Puerto Platassakin minun ollessani- kaikkialla talviaikaan sataa kuitenkin vain vähän.


    • Jermuliina

      Kiitoksia sinullekin Toluca vastauksestasi. Olen varannut matkan ja en ole vielä maksanut varausmaksua. Tarkoituksenani on vielä tutkailla, olisiko järkevämpää ostaa lennot ja varata majoitus erikseen. Ei siis matkatoimiston pakettimatka. Kuitenkin nyt minulla on varauksessa tuo yksi matkatoimiston pakettimatka, joka on 2 viikkoa all inclusivella ja hinta alle 1500€ Minkä hintaisia matkoja olette saaneet/tehneet sinne.

      • Toluca

        Ei tuo kuulosta pahalta hinnalta, jos on hotellin saavutettavissa olevalla alueella viihtyvä. Mutta täyden hyödyn saadakseen on pääsääntöisesti pyörittävä hotellin ravintolassa ja baareissa.
        Omat matkani ovat maksaneet pelkät lennot vuosia aikaisemmin noin 600-700€.
        Nykyään näkyy saavan halvemmallakin , kun osuu oikealla viikolla katsomaan ja tarpeeksi ajoissa. Päälle on tullut sitten vaihtelevan tasoiset majapaikat 20-45€/pv.
        Ruuat ja juomatkin maksaa, mutta saa edullisia kokemuksia siltäkin sektorilta, jos on ennakkoluuloton ja rohkeakin. Eli muutamalla eurolla löytyy päivän eväät.
        Hyvään tasoon tottuneen ei kannata kuvitella mukavaa menoa ominpäin halvalla olevan. Itse olen nauttinut täysin siemauksin, korvesta kun olen lähtöisin!

        Ominpäin-matka on osaavan ja rohkean eläjän hyvä valinta- saa kokea ja nähdä oikeaa paikalliselämää ja monissa paikoissa voi kierrellä, kun ei ole sidottu maksettuun hotellin ravintolatarjontaan.


      • Jermuliina

        Ookoo. Teenkin monenlaisia matkoja ja puolet niistä on juuri näitä itse koottuja, joista Toluca kerroit. Täytyypä tuumailla.


      • Toluca

        Jäi kertomatta, että on minulla muutamalla paikkakunnalla vakiopaikkakin (vähän meluisia kylläkin) jonne majoitun joka reissulla joksikin aikaa. Maksanut olen tähän asti vuorokaudesta vain 500-700 pesoa, riippuen huoneesta. Tutuksi tullut majatalon pitäjä ei ryöstä! Samana, "Hotelli" Ursula. Michesissäkin on joku edullisempi kuin ylempänä kertomani, samoin Cabaretessa.


    • Jermuliina

      Jos kävis tän pakettimatkan ekaksi ja sitten omatoimisesti sen jälkeen.

    • 29v

      Jokunen vuosi sitten olimme P-P:ssa tammikuussa. Ensin viikko AI:ssa, sitten viikon risteily Pienillä Antilleilla ja lopuksi 4 päivää P-P:ssa. Koko matkan aikana emme nähneet pisaraakaan vettä.
      Sama juttu Kuubassa 2 viikkoa ja myös Mexikossa. Molemmat "kylmänä" vuodenaikana.

    • huhhu

      me oltiin nyt helmi-maaliskuussa 3 vkoa rio san juanissa,kyllä satoi aika paljon 3 vkon aikana. tietenki aurinkokin paistoi.
      muuten hyvä kohde,mut ruoka on niin mautonta,ei mitään mausteita ole..ruokaa oli kyllä tarjolla yllin kyllin.
      yks tuttava moitti samaa joka kävi punta canassa nyt helmikuussa,et niin mauton ruoka..
      en lähe enää dominikaaniseen,yks kerta riitti.

      • Toluca

        On teillä ollut huono hetki jossain hotellin ravintelissa. En kyllä ole Rio San Juanissa ollut yhdessäkään hotellissa, enkä muutenkaan, kuin ohi kulkenut- korkeintaan kaljan ottanut. En tykkää sen kylän tyylistä-ahdastakin.
        Ruoan maku riippuu pitkälti ravintolan tyylistä, mutta onhan niihin saatavissa lisukkeina melkein mitä maustetta vain.
        Sen tiedän, ettei Dominikaanit kovin ankarasti mausta mitään ruokalajia ainakaan omissa huusholleissaan.
        Sateita tulee aina, missä meri, vuoret ja viidakkokasvilluus lähialuiella keskenään, enemmän tai vähemmän. Melko lyhytaikaisia ne kuitenkin ovat talviaikaan- muutaman tunnin tai räpsäys. Olen ollut joskus silloinkin, kun sataa kymmeniä millejä päivittäin viikkokaupalla, eipä juuri haitannut. Teltassakin kuukauden, eikä tullut pisaraakaan. Onhan niitä tietysti helpompiakin lomapaikkoja, jos niikseen tahtoo.
        Dommari ei anna paljonkaan sellaiselle matkailijalle, joka odottaa helppoa, ja "viimeisen päälle"-matkaa! Rennolle, kuitenkin asiallisen varovaiselle tyypille se antaa paljon.


    • Jermuliina

      Hei vielä, huomaan, että olette tehneet matkoja tammi - maaliskuussa. Onko se parempaa matkakautta säiden puolesta. Itse olen siis menossa 1.12. Onko liian aikaisin...pitäisikö siirtää, vai onko mitään väliä???

      • Dominicana

        Itse olen ollut kahtena vuotena joulukuun alusta eteenpäin. Silloin oli mielestäni oikein hyvä sää. Saattoi olla jokunen sateisempi päivä, mutta ei muistaakseni edes kuun alkupuolella. Mutta vaikea sitä on varmuudella etukäteen tietää.
        Turisteja oli vähemmän kuin joulukuun lopussa ja tammikuussa.


    • ChicaDominicana

      Hei,
      olin talvet 2013-2014 ja 2014-2015 dominikaanisessa. Hurrikaanikausi loppuu marraskuussa, kyllähän joulukuussa vielä satelee mutta mielestäni ei häiritsevästi, pouta päiviä on enemmän kuin aurinkoisia. Hotellin sijaintia kannattaa miettiä, varsinkin jos ei halua viettää koko lomaa hotellialueella. Kaikki kolme RIU hotellia on kaukana keskustasta (ovat ainakin ennen oleet suomalaisten matkatoimistojen käytössä) lisäksi hotellit rio San Juanin lähettyvillä ovat TODELLA kaukana kaikesta...

    • domininmatkat

      Sateita on odotettavissa siellä pohjoisosassa enemmän, mutta on aika lailla tuurista nykyään kiinni, millaisten säiden keskelle kohteessa joutuu. Pahin hurrikaanikausi on kuitenkin jo matkapäivinäsi ohitse, joten niitä et joutune todistamaan. Kannattaa tosiaan tarkistaa hotellin sijainti ja palvelut, sillä ns. korven keskellä sijaitsevasta hotellista ei liejuisia ja liukkaita teitä pitkin pääse sitten mihinkään. Parasta valita runsaan ja laadukkaan palvelun hotelli, jossa voi oleskella säällä kuin säällä. Ekakertalaisena lähtisin Dominikaaniseen ilman muuta vain matkatoimiston pakettimatkalla, ja jos haluat tutustua joskus paikkaan uudelleen ja tarkemmin, osaat jo valita omin päin hotellit ja nähtävyydet, jotka kiehtovat itseäsi. Matkaseurueen jäsenenä olet myös turvallisemmassa seurassa kuin orpona ja yksinäisenä turistina, joka ei tiedä saaresta ja sen tavoista mitään. Matkasi hinta ainakin vaikuttaa All inclusiveksi hyvältä! Ohessa linkki kivalle Dominikaanisen tasavallan esittelysivulle: http://saaret.com/dominikaaninen-tasavalta

    • Toluca

      Taitaapa ne hotellit olla saaneet aivan kohtuullisen hyvät tiet jo. Varmaan tosi vaikea löytää hotellia, jonka tielle valuisi enää saviset maat, niinkuin joskus kauan sitten. Eikä tuohon aikaan enää edes sada niin paljon, että sellainen olisi juurikaan mahdollista. Huonojen teiden takaa löytyy hostelleja ja pikkumajataloja. Ne on koettuja myös.
      Kyllä ne tasokkaimmat (ja kalleimmat) hotellit löytyvät pääasiassa ihan yleisesti matkatoimistojen tarjonnasta.
      Luonto on monipuolinen ja "pikkusievää". Jokia, "viidakkoravintoloita", vuorimatkoja ja kaupunkimatkoja on tarjolla. Paikallisia kemuja löytyy useilta kyliltä myös, mutta niistä tietää usein vain se kylän väki. Eikä espanjaa osaamattoman kannata niihin mennä itseään kiusaamaan peloilla.
      Nettikin valaisee yleisesti saatavissa olevaa eri kohteisiin retkivalikoimaa melko riittävästi. Joillakin alueilla sitä ei ole kovin lähellä.

    • Reissusiiri

      2015 tammi/helmikuussa parin viikon matkalla Puerto Plata-Samana yhdistelmämatkalla satoi viitenä päivänä ja muutamana yönä. Välillä niin reippaasti että vesi tulvi alakerran huoneisiin parvekkeen kautta. Muuten sää oli lämmin ja rehevä luonto, varsinkin Samanassa Las Terranesissa oli kaunista, kilometritolkulla autiota rantaa. Ja Príncipe Las Terranes hotelli oli ihana.

    • Jermuliina

      KIITOS kaikille erittäin paljon. Matkaan aikaa vielä jokusia kuukausia. En malttaisi odottaa.
      Onkohan kenelläkään kokemuksia Be Live Grand Marien -hotellista? Lähinnä kinnostaa tuo ruoka-/juomapuoli all inclusivessa. Esim. kuuluvatko drinkit all inclusivelistalle, vai vain olut ja viinit? Ruokahan on tietenkin hyvää? Aikuisten lomalle ollaan menossa....

      • eienäädommareihin

        ruoka on mautonta,ota ite mausteita mukaan. drinkit kuuluu myös inc.listalle..


      • Jermuliina

        Ohhoh...eikö siellä ole mausteita?


    • Toluca

      No niin, sitä palattiin tuolta kuukauden omatoimi-usa-matkalta.Ja nyt alkaa sitten uuden matkan ajatelmat Dommariin. Saas nähdä tuleeko sitten lähdettyä.
      Siitähän on jo ainakin puolitoista vuotta, kun siellä käytiin- mummon kanssa kakkosmatkalla. (Kuten tuo ameriikkakin.)
      Parhaana matkana muistan hautaan asti kun reissasin yksin kolme kuukautta sinne-tänne. No jotakinhan sitä kokee mummonkin kanssa, mutta tahtoo se määräily /ohjailu joskus rasittaa. Elämä on tässä ja nyt- ei kuvitelmissa.

    • Jermuliina

      :D hieman reilu kuukausi lähtöön..... :P

      • Toluca

        Z-) Palmurannat odottavat ja lämmin , suolainen vesi! ;P


    • Jermuliina

      Mahtava lähteä täältä pimeästä ja räntäsateesta. Kiitos kaikille kommenteista!! Jo se, että pääsee tutustumaan paikkaan, jossa ei ole ikinä ollut, on iso plussa.

      • Teyaaah

        Täältä ollaa tammikuun alussa kans lähössä puerto plataan pariksi viikkoa, jännittää kyllä! :)


      • Toluca

        Jep! On matka plakkarissa. Otin lennot Norskilta Floridaan 380€/lärvi edestakaisin ja hiton kalliin lentopyrähdyksen sitten Floridasta Santo Domingoon; maksoi yli 200 edestakainen lento, kun viivyttelin sen loppupätkän varauksen kanssa.
        Kolme viikkoa kuitenkin ollaan sitten eripuolilla Dommaria. Ainakin viikko Samanassa tutussa majatalossa, ei missään matkatoimiston hotlassa.
        Cañada Hondan lähellä on 70km yhtenäistä hiekkarantaa, alkaen punta Canasta ja päättyen Michesin lähelle. Jossain tulee tallattua. Mutta voi olla, että nyt en mene Sosuaan, kuka sen tietää.
        On se uusi moottoritie-tasoinen väyläkin varmaan kohta valmiina Punta Canan kautta Michesiin. Kun tekisivät vielä Sabana de la Mariin asti, niin olisi mukavampi minibussissa istua; nykyinen tie kun rynkyttää että on selkäranka tiukilla.
        Hinnat kyllä nousevat Dominikaanisessa vinhaa tahtia modernisoitumisen myötä.


    • Toluca

      Kuukausi ja sitten se Norski vie rapakon taakse! Kolme viikkoa tosi lämmintä aikaa! Jaksaa taas keväällä sitten jotain pakertaa. Onhan se tietty kuitenkin käytävä pieni kevätreissu jossain espanjalaisella suunnalla. Emme tuhlaa turhaan, mutta pyrimme kaiken maksamaan paikallisille ihmisille, ei monikansallisille suuryrityksille, vaikka nekin työllistävät.

    • malar

      Oletteko ottaneet estolääkityksen malariaan?

    • Jermuliina

      Hip Hei, aloittaja täällä :D Reissu takana ja upeaa oli. Menen uudestaan.

      Erityisesti positiivisina mieleen jäivät: ilmasto, ihanat ihmiset, tanssi ja musiikki, meri, rannat, mielenkiintoinen kulttuuri, erilaisuus, luonto. Ruoka oli hyvää ja lievät vatsavaivat vaivasivat pitkin reissua. Tuli syötyä kovasti ja juotuakin välillä kohtuudella. Kaupankäynti kohteessa ahdisti tällaista kaupunkilaista. Tuppasivat likelle ja olivat itsepintaisia. Hinnat olivat katossa ja tinkiminen piti aloittaa puolesta siitä mitä pyysivät. Kun käveli paikasta toiseen, kauppiaat ja taksin- sekä opastuksen tarjoajat olivat kintereillä vähän väliä.

      Isosti plussan puolelle jäätiin. Suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2399
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      173
      1529
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1095
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1089
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    Aihe