Potkuri sutii ?

Viime viikolla kun vene piti saada plaaniin ja kierrokset menivät yli 3000 rpm tapahtui kummia. Kiihtyvyys lakkasi mutta kierrokset nousivat. Kuin painaisi kytkintä motarilla ja pitäisi kaasun ennallaan. Näin tapahtui kaksi kertaa, kolmannella sitten lähti normaalisti liukuun. Olin vaihtanut pienempinousuisen varapotkurin normaalinousuisen tilalle (käyty kivillä) ja kierroksia tuli noin 400 lisää.Voi olla että vedin kaasua liian nopeasti. Voiko tämä olla kavitointia ? En muista mitä nousuja potkureissa on mutta varapotkurissa on kaksi tuumaa pienempi nousu.

31

3609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baja1200

      Uudessa potkurissa vähemmän luistoa/parempi pito. Äkkiä kiihdytettäessä alipaine putkurin jättöpuolella tulee niin suureksi että vesi kaasuuntuu ja potkuri menettää pitonsa. Kokeile annostella kaasua varovaisemmin. Voi olla että edellinen potkuri oli jyrkempi mutta luistavampi jollon e.m. kavitointia ei tapahtunut. Ei niitä kahvoja isommissakaan veneissä suoriltaan kaakkoon laiteta, voi paikat hajota kun voimat kasvaa liian suuriksi.

      • höyrypää

        Eikä tasan vesi mitään kaasuunnu muutakuin kuumennettaessa ja jyrkkä potkuri kavitoi ja luistaa aina enemmän kuin loiva.


      • AlttiPeura

        Kavitointi on nesteen höyrystymistä / kiehumista (kaasuuntumista) alipaineen takia.


      • kiviputoaanopeammin
        höyrypää kirjoitti:

        Eikä tasan vesi mitään kaasuunnu muutakuin kuumennettaessa ja jyrkkä potkuri kavitoi ja luistaa aina enemmän kuin loiva.

        Lueppa se peruskoulun fysiikka uudestaan.


    • Yammu-setä

      Potkurista on pettänyt vulkanointi ja se on alkanut luistaa. Pahenee vain ajan myötä.

    • Kiitos kommenteista
      Jompikumpi ilmeisesti pätee:
      "Potkurista on pettänyt vulkanointi ja se on alkanut luistaa. Pahenee vain ajan myötä. "
      tai
      "Äkkiä kiihdytettäessä alipaine potkurin jättöpuolella tulee niin suureksi että vesi kaasuuntuu ja potkuri menettää pitonsa."
      Taisin kaasuttaa liian innokkaasti mutta; potkuri on käyttämätön vaikka ollut minulla sitten vuoden 2000 kun käytetty V-8/AQ280 asennettiin Marinoon.
      Kunhan ilmat lämpenee ja taas mennään niin tuo lähtö pitää katsoa tarkemmin. Ilmeisesti kun vene saatu liukuun niin hana varovasti auki ja kaasu pohjaan. Se kai selvittää onko vulkanointi pettänyt vai ei. Kiitos vielä kommenteista.








      • Yammu-setä

        Kyllähän se vulkanoitu kumi vanhenee ihan ajan myötä vaikka ei käytettäisikään. Jonkin verran varmaan kyllä riippuu säilytysolosuhteista.


      • Anonyymi
        Yammu-setä kirjoitti:

        Kyllähän se vulkanoitu kumi vanhenee ihan ajan myötä vaikka ei käytettäisikään. Jonkin verran varmaan kyllä riippuu säilytysolosuhteista.

        Jos vulkanointi pettää, niin se ei petä ihan vähän vaan kerrasta vainaa, joten kavitointi jää jäljelle.

        Maltillisesti kiihdyttelet


    • vulkanointi

      Laita merkit napaan ja potkuriin, niin näet luistaako.

      • Kiitos
        Ajattelin että näkyy jo kierroslukumittarista mutta OK kokeillaan.


    • vm41

      Höyrypäälle tietoa !
      Vesi höyrystyy jo ilmanpaineen laskiessa ja tyhjiössä vesi astiassa alkaa kiehumaan.
      Pieninousuinen potkuri käyttäytyy kuin auton kumirengas jäällä, täyskaasua ykkösellä tarjottaessa.
      Fysiikan, sekä kemian saloihin suosittelen tutustumaan, tai pysymään hereillä kyseisten opetustuntien aikana.

      • Kiitän tiedoista, olen koulutukseltani sähkö.ins. Tällaista (sutimista) ei vaan ole koskaan aikaisemmin esiintynyt.


      • höyrypää

        Eikä tasan vesi kiehu ilman lämpöenergiaa ja merivesi on kylmää kesälläkin. Perusfysiikkaa nääs.


      • Joakim1
        höyrypää kirjoitti:

        Eikä tasan vesi kiehu ilman lämpöenergiaa ja merivesi on kylmää kesälläkin. Perusfysiikkaa nääs.

        Kun paine potkurin imupuolella lähestyy tyhjiötä (n. 0,02 bar absoluuttinen paine n. 20C lämpötilassa) vesi muuttuu höyryksi. Se tietysti vie lämpöenergiaa eli ympäröivä vesi pyrkii jäähtymään, mutta paljonhan meressä vettä on eli ei vesi potkurin kohdalla juuri kylmene.

        Tässä on kylläisen höyryn taulukko, josta näkee veden kiehumispisteen eri paineissa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Vesihöyry

        Potkuri on kyllä pahasti pieleen mitoitettu, jos se kavitoi niin pahasti, että haittaa merkittävästi liikkeellelähtöä. Ellei sitten kyse ole superkavitoivasta cleaveristä, joka on suunniteltukin kavitoimaan. Suuremmissa nopeuksissa (40 solmua) kavitointia ei enää voi välttää ja kaikki potkurit (sekä peräsimet ja kantosiivet) suunnitellaan sietämään kavitointia tai superkavitoiviksi.

        Nousun kasvattaminen pahentaa kavitointia. Lapapinta-alan kasvattaminen on ainoa lääke eli potkurin halkaisijan, lapojen koon tai lapojen lukumäärän kasvattaminen.

        Arkikielessä usein puhutaan potkurin "kavitoivan" ja "kavitaatiolevystä", vaikka yleensä kyse on ilman pääsystä potkuriin ja ko. levyn tehtävä on estää ilman pääsyä eikä se liity mitenkään kavitointiin.


      • setäpaappa

        60hv Suzuki, ostettu viime vuonna, on alkanut "sutia" pahasti. Tilanne on pahentunt selväti, ei voi johtua kavitoinnista vaan joku luistaa.


    • Kaikenlaistavouhkaamista

      Aja hitaammin. Mielellään myös vähemmän ja harvemmin.

    • Profilointi

      Mun mielestä vulkanointi on akselibooriholkin ja kumin välissä, mutta kumin ja alumiininavan väli on vaan prässätty. Prässäys voi alkaa luistaa

      • Kiitos Profiloinnille ja Joakimille kommenteista. En tiedä vulkanoinnista mitään mutta Sunnuntaina nähdään. Joakim, potkuri on standardi Volvon vasemmalle kiertävä potkuri ja ostettu sen takia varapotkuriksi koska vakiopotkurilla (potkuri joka tuli perävetolaitteen kanssa) kone ei ottanut maksimikierroksia (4400 rpm). Ajatus oli myös että jos haluaa vesihiihtoa ... no siitä ei koskaan tullut mitään.
        En avaa kaasuhanaa tällä kertaa liian innokkaasti !


    • Kun potkurinavan hätävaraksi ajateltu kumiliitos pettää, niin se on kertalaaki. Kumi pettää ja setti on siinä, piste. Tuon jälkeen potkuri ei toimi, ei missään tilanteessa paitsi ehkä tyhjäkäynnillä.

      AP:llä on kavitointi-ongelma eli normikäyttöä ajatellen setti pielessä. Kavitointi muuten on veden kiehumista alipaineessa jne jne.

      • Hyvä, tämä tarkoittaa että kivilleajettu potkuri pitää ottaa mukaan hätävaraksi.


    • Lopuksi voi todeta että potkurin sutiminen johtui liian nopeasta kaasunlisäämisestä.

      • Joakim1

        Eli oliko se sitten kavitointia (tai ilman aiheuttamaa) vai pyörikö potkuri tyhjää akseliin nähden?


      • Siis potkurin akseli ja potkuri pyörivät samalla kulmanopeudella. Kun sitten annoin hanaa rauhallisemmin ilmiö lakkasi ja ei ole toistunut sen jälkeen. Hämmästys oli vai suuri kun kaasua lisäsi ja kierrokset vain nousivat, mutta nopeus ei. En tiedä mistä asia johtui. Onko ilmiö outo ?


    • Anonyymi

      Potkuri sutii koska ei saa riittävästi vettä. Pitkärikinen kone ratkaisisi minulla ongelman. Minulla sama ilmiö lyhytrikisellä ja kumiveneellä, nousee niin pintaan että potkuri menettää pitonsa, vetää ilmaa sekaan, Ilmiö näkyy selvästi kun ajaa tasaiseen ja nostaa kierroksia. Tietyssä pisteessä potkuvirtaan ilmestyy ilmavirta ja samalla pito katoaa. Kyse ei siis ole varsinaisesta kavitaatiosta eli liian suuresta potkurin tehosta mutta lopputulos on sama. Näin käy minun paketilla, jollain muulla voi käydä näin eri syystä.
      Ilmiö pahenee mitä enemmän aaltoja. J a vielä niin että pito tulee, menetetään, tulee aaltojen tahdissa.Potkurin vaihtokin voisi auttaa, kuvittelin että kumiveneessä lyhyt riki ilman muuta riittäisi. Voi olla että kumiveneen pieni ilmakoli ei riitä ja ilma ohjautuu veneen alle ja potkuri vetää sen.

    • Anonyymi

      On hppoa ymmärtää miksi kumiliitoksen pettäminen, taikka ventilaatio johtaa aloituksessa kuvattuun seuraukseen, kierrokset kasvaa ja vene ei kiihdy.

      Mutta miten sen voisi aikaansaada kavitaation yhteydessä?
      Silloinhan potkurin ylipainepuolella on suurista kierroksista ja normaalia suuremmasta tulokulmasta johtuen suurempi paine kuin yleensä. Tulokulmahan on suuri koska veneellä on vauhtia normaalia vähemän (kun ei kerran kiihtynyt) samaan aikaan kierrokset ovat suuret. Kun samaan aikaan alipainepuolella on jo niin alhainen paine että vesi kiehuu, on lavan yli vaikuttava paine-ero normaalia enemmän. Miten silloin olisi mahdollista ettei vene kiihdy?
      Osaako kukaan tätä ymmärrettävästi selittää teoriapohjalta?

      Vai onko niin ettei kiihtymättömyys suurilla kierroksilla todellakaan ole koskaan kavitaation seuraus, mutta ventilaation kylläkin, ja sitä sitten täysin virheellisesti kutsutaan kavitoinniksi.

      Olisin olettanut kavitaation johtavan lapojen vaurioitumiseen, ja ehkä kenties normaalia matalampiin kierroksiin, mikäli kavitointi lisää pyörimisvastusta hukatessaan energiaa, mikä taas ei muuten voi ilmetä kuin kasvaneena vääntömomenttina, alentaen niitä kierroksia normaaliin verrattuna.

      • Anonyymi

        Kokeilepa aloittaja hakea vielä toiset kaksi tuumaa pienemmällä nousulla oleva potkuri ja huomaat ihmeeksesi että "sutii" entistä enemmän...Leikisti voitaisiin ajatella että laittaisit potkurin jossa ei olisi nousua ollenkaan, pyörisi varmaan aika reippaasti? Miksi et vaan hanki uutta sopivaa potkuria käyttäen sitä vammautunutta potkuria mallina?


    • Jep, näin teinkin ja kaikki on nyt O.K. ja ollut jo useamman vuoden.Minua vain ihmetytti silloin v. 2016 tämä ilmiö kun kokeilin varapotkuria joka on L 14x19, vakiopotkuri on L 14x21. Sitä ei saa luistamaan millään. Kiitos kommentista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martina Aitolehti poseeraa rakkaansa kanssa - Somessa kuitti:"Oletko lainannut Haaviston Antoniota?"

      Hmmm, onhan noissa miehissä yhdennäköisyyttä täytyy myöntää… Vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja katso kuvat: http
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2085
    2. Miksi itsenäisyyspäivää vietetään...

      ...kun itsenäisyys menetettiin 4.4.2023 kun meidät liitettiin NATOon? Päätäntävaltamme siittettiin UsaNatolle tuona suru
      Maailman menoa
      397
      1163
    3. No joko susta on nainen tullut johtaja

      Kun sä olet opiskellut niin paljon, ja olet niin terävä?
      Ikävä
      74
      1015
    4. En ole kiinnostunut sinusta ikävä

      Ikämies, olet ilmaa luuseri olet.
      Ikävä
      67
      871
    5. Lempinimi kaivatulle

      Minkä lempinimen olet antanut ikäväsi kohteelle mielessäsi häntä ikövöidessä? Hän kulkee aatteissa mukana lempinimellä
      Ikävä
      36
      788
    6. Hyvästi, vaalea nainen

      Edelleen pyörit päivittäin mielessäni. Mitä teitkään minulle. Niin tuttu, vaikka tutkimaton. Kaipuu ja polttava tunne si
      Ikävä
      35
      781
    7. Pystytkö puhumaan seksistä?

      Tai onko se maailman luonnollisin ja parhaimmillaan kauneimpiakin asioita mistä et pysty puhumaan kokematta seksuaalista
      Sinkut
      107
      748
    8. Olenko tehnyt sulle jotain

      Ikävää?
      Ikävä
      23
      687
    9. Martinan ruukavalio

      Voi hyvää päivää taas, mitä tekstiä picukissa. -ohjeilla, jotka voita vaikka lopun ikää. -kesto 6viikkoa, voit kuin jatk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      678
    10. Oikeastaan rakastuneena

      On mukava olla😇 Niin huumaava olo. Olo varmaan niin, kuin maanisilla.. yhtään pysy paikalla, ajatus ei liiku, mihinkään
      Ikävä
      52
      668
    Aihe