Olen saanut paniikkihäiriö-diagnoosin yli 10 vuotta sitten ja hyvällä terapialla kohtaukset poistuivat täysin. monia oireettomia vuosia sitten olen viime kuukausina havahtunut, että olen saanut muutamia todella lieviä paniikkioireita (esim. autopesussa, auton takapenkillä ahtaassa istuen). Olen tästä varsin yllättynyt, sillä minulla on ollut monta oireetonta vuotta.
Olemme lähdössä perheen kanssa lomamatkalle kuukauden kuluttua, ja olen havahtunut nyt miettimään, että mitä jos saan paniikkikohtauksen oireita lennoll :(
Kysyisinkin teiltä samasta asiasta kärsivät hyviä vinkkejä lentomatkalle tai auttaisiko jonkun tietyn paikan varaaminen koneesta?! Lääkitystä en ole edes ajatellut, sillä en tarvinnut sitä aiemminkaan, ja reissue en halua jättää väliin. Mutta entä jos paniikki hiipii, kun ollaan sullouduttu koneeseen..
Hyviä vinkkejä kaivataan :)
Paras paikka koneessa paniikkihäiriöisell
11
339
Vastaukset
- PaniikissaMatkalle
eikö kenelläkään tosiaan ole tähän mitään vinkkiä?! olen miettinyt, että auttaisiko jonkun tietyn paikan varaaminen?!
- Heroiiniäkö
Drinksuja . Koneessa on mukavaa.
- klapikone
Häiriöisen paikka on kotona tai hoitolaitoksessa. Pysy niissä.
- Sotajaainoyhtäk
Happinaamari aikuiselle ensin.
Pelastajat tärkeitä, mutta ensin täytyy tärkein , itsensä hoitaa - 8789
Jos matkalle on aivan pakko lähteä ja vielä ilman lääkitystä, niin ehkä business-luokka paras vaihtoehto. Normaaleja exit-paikkoja ei liene enää saatavissa, jos lento jo alle kuukauden päästä. Jos nämä eivät tule kysymykseen, niin sitten suosittelisin koneen takaosaa, jossa on yleensä selvästi eniten tyhjiä paikkoja. Tämä hyvä vaihtoehto erityisesti, jos lyhyt lento tai koneen keskiosassa on vessat, jolloin hälinää ympärilllä vähemmän. Muutoin kannattaa varata riittävästi aikaa, jotta ei tule paniikkikiirettä. Silmälaput, korvatulpat tai mieluiten vastamelukuulokkeet ja mieluista musiikkia mukaan, niin voit tarvittaessa sulkea itsesi ympäröivästä tilasta. Ehkä näistä vinkeistä jotain apua...
- Hintansaväärti
Business class, vaaka-asento ja oma tarjoilija. Vaikka Kiinaan
- kolmesti_ylös
"suosittelisin koneen takaosaa, jossa on yleensä selvästi eniten tyhjiä paikkoja."
-Se vaan on kylmä tosiasia, että mitä taaenpana istut, niin sitä pahemmin ravistaa, jos sattuu olemaan pikku puhuri lasketuessa.
Paikka niin läheltä nokkaa, kuin mahdollista, niin laskeutuminen tuulessa menee helpoiten.
Voin lohduttaa, että ei se kone putoa, vaikka se vähän täriseekin.- kolmesti_alas
Vittu mitä paskaa!
- panicattac
Käytäväpaikka exit- tai isommalla jalkaväillä olevalla rivillä. Paras.
- PaniikissaMatkalle
Kiitos teille, jotka annoitte järkeviä vinkkejä, muut kommentit jätän omaan arvoonsa. Päädyin varaamaan paikan isommalla jalkatilalla ja eihän siihen kohtaukseen kuole vaikka ikävältä tuntuisikin. Rennosti vaan 😊
- eiexit
Itse en kyllä suosittele exit-paikkaa paniikkihäiriöiselle. Sillä paikalla istujan kun täytyy ensimmäisenä auttaa muita matkustajia jos tulee tiukka paikka. Miten sitten käy, jos kone tekee hätälaskun ja sinulle alkaa iskeä ahdistus päälle ja samalla pitäisi avata ovea yms? Silloin olet vain muiden haittana, jos et pysty toimimaan. (Samasta syystä muitakaan ihmisiä ei niille paikoille päästetä.)
Toki väljempi jalkatila tuo vähemmän kalustrofobisen tunteen, mutta samassa koneessa olet kuitenkin. Ehkä voisit ennen matkaa kysyä lääkäriltä lääkettä, jonka otat vain siinä tapauksessa, että paniikki alkaa iskeä, kunhan annokset ovat sen verran pieniä, että et mene ihan toimintakyvyttömäksi sitten niiden vuoksi. Sitten vaan vastamelukuulokkeet ja jotain, mihin voit keskittyä. Itsehän vain tiedät millaiset tilanteet noita kohtauksia laukaisee ja onko matkustaminen yksi niistä. Ajele vaikka siellä auton takaosassa tottuaksesi tunteeseen, koska lentokoneessa on vieläkin ahtaampaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070