Paras paikka koneessa paniikkihäiriöisell

PaniikissaMatkalle

Olen saanut paniikkihäiriö-diagnoosin yli 10 vuotta sitten ja hyvällä terapialla kohtaukset poistuivat täysin. monia oireettomia vuosia sitten olen viime kuukausina havahtunut, että olen saanut muutamia todella lieviä paniikkioireita (esim. autopesussa, auton takapenkillä ahtaassa istuen). Olen tästä varsin yllättynyt, sillä minulla on ollut monta oireetonta vuotta.

Olemme lähdössä perheen kanssa lomamatkalle kuukauden kuluttua, ja olen havahtunut nyt miettimään, että mitä jos saan paniikkikohtauksen oireita lennoll :(

Kysyisinkin teiltä samasta asiasta kärsivät hyviä vinkkejä lentomatkalle tai auttaisiko jonkun tietyn paikan varaaminen koneesta?! Lääkitystä en ole edes ajatellut, sillä en tarvinnut sitä aiemminkaan, ja reissue en halua jättää väliin. Mutta entä jos paniikki hiipii, kun ollaan sullouduttu koneeseen..

Hyviä vinkkejä kaivataan :)

11

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PaniikissaMatkalle

      eikö kenelläkään tosiaan ole tähän mitään vinkkiä?! olen miettinyt, että auttaisiko jonkun tietyn paikan varaaminen?!

    • Heroiiniäkö

      Drinksuja . Koneessa on mukavaa.

    • klapikone

      Häiriöisen paikka on kotona tai hoitolaitoksessa. Pysy niissä.

    • Sotajaainoyhtäk

      Happinaamari aikuiselle ensin.
      Pelastajat tärkeitä, mutta ensin täytyy tärkein , itsensä hoitaa

    • 8789

      Jos matkalle on aivan pakko lähteä ja vielä ilman lääkitystä, niin ehkä business-luokka paras vaihtoehto. Normaaleja exit-paikkoja ei liene enää saatavissa, jos lento jo alle kuukauden päästä. Jos nämä eivät tule kysymykseen, niin sitten suosittelisin koneen takaosaa, jossa on yleensä selvästi eniten tyhjiä paikkoja. Tämä hyvä vaihtoehto erityisesti, jos lyhyt lento tai koneen keskiosassa on vessat, jolloin hälinää ympärilllä vähemmän. Muutoin kannattaa varata riittävästi aikaa, jotta ei tule paniikkikiirettä. Silmälaput, korvatulpat tai mieluiten vastamelukuulokkeet ja mieluista musiikkia mukaan, niin voit tarvittaessa sulkea itsesi ympäröivästä tilasta. Ehkä näistä vinkeistä jotain apua...

    • Hintansaväärti

      Business class, vaaka-asento ja oma tarjoilija. Vaikka Kiinaan

    • kolmesti_ylös

      "suosittelisin koneen takaosaa, jossa on yleensä selvästi eniten tyhjiä paikkoja."
      -Se vaan on kylmä tosiasia, että mitä taaenpana istut, niin sitä pahemmin ravistaa, jos sattuu olemaan pikku puhuri lasketuessa.
      Paikka niin läheltä nokkaa, kuin mahdollista, niin laskeutuminen tuulessa menee helpoiten.

      Voin lohduttaa, että ei se kone putoa, vaikka se vähän täriseekin.

      • kolmesti_alas

        Vittu mitä paskaa!


    • panicattac

      Käytäväpaikka exit- tai isommalla jalkaväillä olevalla rivillä. Paras.

    • PaniikissaMatkalle

      Kiitos teille, jotka annoitte järkeviä vinkkejä, muut kommentit jätän omaan arvoonsa. Päädyin varaamaan paikan isommalla jalkatilalla ja eihän siihen kohtaukseen kuole vaikka ikävältä tuntuisikin. Rennosti vaan 😊

    • eiexit

      Itse en kyllä suosittele exit-paikkaa paniikkihäiriöiselle. Sillä paikalla istujan kun täytyy ensimmäisenä auttaa muita matkustajia jos tulee tiukka paikka. Miten sitten käy, jos kone tekee hätälaskun ja sinulle alkaa iskeä ahdistus päälle ja samalla pitäisi avata ovea yms? Silloin olet vain muiden haittana, jos et pysty toimimaan. (Samasta syystä muitakaan ihmisiä ei niille paikoille päästetä.)

      Toki väljempi jalkatila tuo vähemmän kalustrofobisen tunteen, mutta samassa koneessa olet kuitenkin. Ehkä voisit ennen matkaa kysyä lääkäriltä lääkettä, jonka otat vain siinä tapauksessa, että paniikki alkaa iskeä, kunhan annokset ovat sen verran pieniä, että et mene ihan toimintakyvyttömäksi sitten niiden vuoksi. Sitten vaan vastamelukuulokkeet ja jotain, mihin voit keskittyä. Itsehän vain tiedät millaiset tilanteet noita kohtauksia laukaisee ja onko matkustaminen yksi niistä. Ajele vaikka siellä auton takaosassa tottuaksesi tunteeseen, koska lentokoneessa on vieläkin ahtaampaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      828
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      671
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe