Kannattaako ict-asentajan koulutus?

nomitänyttaas

Elikkä ollaan kaverin kanssa tästä väitelty ja mun mielipide on se että ko. alalla tienaa kohtuullisen hyvin kun taas kaveri väittää että se on palkattu yhtä huonosti kun useampi muukin amisala kuten metalli.

Eikö kuitenkin alkuvaiheessakin palkan pitäisi olla jo 2500/kk? Ja nousta sitten kun kokemusta tulee.
Paras olisi jos alalla olevat pystyisi vastaamaan.

7

2857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palkkamaltti

      Uusilla devaajillakin tekee 2500 tiukkaa, puhumattakaan sitten asentajista.

    • sadg

      tl;dr Jos on ennestään taitoja, niin voit työllistyä jollain 2k bruttopalkalle, muuten kortisto.

      Ei kannata. Kaikilla IT-alan alalajeilla on käytännössä korkeakoulupakko, eikä niihin kannata lähteä hakeutumaan amiksen kautta vaan lukiosta. Toki se on amiksestakin onnistuu, mutta kuitenkin matikat ym. ovat huomattavasti helpompia lukiotaustalla.

      ICT-asentajista yms datanomeista 90% ei pääse alalle töihin. Tässäkin pitää tietty tietää, että se 10% on taitonsa/suhteensa luonut jossain muualla kuin siellä koulussa.

    • Dippa

      Jos amikseen menee niin sähkölle. Ja siitä sitten insinööriksi muutaman vuoden päästä.

      Sähköpuolen hommat ovat laajoja eivätkä rajoitu tähän yhteen, kapeaan ja suhdanneherkkään it-alaan ja sen muihin liitännäisosiin.

      • adsfads

        Ja monet sähköpuolen hommista on hankalaa viedä ulkomaille. Asennukset nyt vähintään.


      • ShipOfFools

        Amiksessa on yleensä kolme linjaa: sähköasentaja, automaatioasentaja ja tietokone/tietoliikenneasentaja.
        Se mitä katsoin broidin ja sen kamujen työllistymistä niin järjestys oli juuri tuo edellä mainittu.


      • liinus

        Hyvän pohjan sähköasennuksiin saa menemällä elekronikka-asentaja linjalle ja jatkaa siitä jatkokoulutuksella.


    • EiKannata

      ICT asentaja saa olla tosi onnekas, jos pääsee edes 2000€/kk. Koskaan.
      Lähtöpalkka pyörii siinä 1600- 1700€/kk.

      Ja todella onnekas, jos edes töitä löytää.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3290
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2506
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1803
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1620
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1476
    Aihe