Asomaksun lainarahoitus

Onko tosiaan näin, että aso-lainan saaminen voi pankissa kestää liian pitkään?

http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2016/06/07/asumisoikeusasujat-pankit-ovat-vahan-nihkeita/20166149/310?rss=t96

Santander alkaa tarjota Suomessa rahoitusta asumisoikeusasumiseen*. Sillä asumisoikeusasunnon voi hankkia ilman omaa pääomaa tai ylimääräisiä vakuuksia, ja rahoituksen saa yhtiön mukaan nopeammin kuin pankista.

...Nyt suurin osa hakee rahoituksensa pankista... Ja jos lainan saaminen kestää, mieleinen asunto voikin jo mennä...

(*Ks: http://www.mynewsdesk.com/fi/avainyhtiot/blog_posts/blogi-uutta-suomessa-avain-asumisoikeusrahoitus-46651)

P.S. Millaisiahan marginaaleja pankit aso-lainoistaan nykyään vaativat?

8

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tso12

      Minulla meni viikko kun sain kahdesta eri pankista lainatarjoukset aso-lainaan.
      Olisin saanut nopeamminkin jos vain olisin ehtinyt oman aikataulun mukaan mennä pankissa käymään aikaisemmin.

      Marginaali toisessa 0,86 ja toisessa 1. Omaa rahaa on n.50%.

      • asuntolainaa_sain

        Sain lainatarjouksen kotipankistani 4 arkipäivässä verkkopankkiin lyhyt puhelinneuvottelu. Pyysin muualtakin, mutta olivat joko muuten nihkeitä tai ei ollut vapaita aikoja neuvottelua varten. Marginaali 1,25 ja laina 100 % asumisoikeussopimusta vastaan, ei omaa rahaa. Olen ihan tyytyväinen tarjoukseen. 1.7.2016 astuu lainakatto voimaan ja omaa rahaa pitää olla vähintään 10 %, myös asumisoikeusasuntoa varten otettua asuntolainaa varten.


    • Mmlm

      Ei kannata keskittyä pelkkään marginaaliin. Rahoituslaitokset perivät näissä asumiseen liittyvissä lainoissa messevät nostopalkkiot, esim. 400 euroa. Koska asolainat ovat tyypillisesti pienehköjä, nostopalkkio voi olla prosentuaalisesti suuri erä koko lainan kuluista.

      Toinen tärkeä kulu on korko. Suomalaiset pankit käyttävät viitekorkoina enimmäkseen lyhyitä euriboreja, jotka ovat olleet jo pitkään nollan tuntumassa. Ptjp:n linkissä oleva Santanderin tarjous on kytketty kiinteään korkoon jopa seitsemäksi vuodeksi. On aivan selvä, että Santanderin käyttämä viitekorko on merkittävästi suomalaispankkien lyhyitä euriboreja kalliimpi. Hyvä puoli pitkässä korossa on ennakoitavuus: tietääpähän seitsemän vuotta etukäteen kuinka paljon asolainasta maksaa.

      Ja vielä lopuksi. On hyvä muistaa että kaikki ason hankinnan lainalla rahoittavat saavat siihen verovähennystä korkojen osalta. Ja pienituloiset taloudet voivat tilanteensa mukaan hakea asumistukea tai toimeentulotukea. Näissä tuissa on asolainojen osalta sama periaate kuin verovähennyksessä: lainan lyhennyksiä ei huomioida millään tavalla, korot sen sijaan lasketaan mukaan tukea myönnettäessä. Korkojen subventio-osuus voi itse asiassa nousta erittäin korkeaksi jos talouden tulot ovat vähäiset.

      • Mmlm

        Korjaan puheitani Santanderin lainan osalta. Katsoin nyt kotona tarkemmin tuota linkkiä ja Santanderin laina näyttää kilpailukykyiseltä. Korko marginaali 1,99% yhteensä, lainannostopalkkio vain 149 euroa. Nämä ovat edullisia hintoja, etenkin tuo jälkimmäinen.

        Huonot puolet. Max. seitsemän vuoden laina-aika, lainan käsittelymaksu 8 /kk.

        Hyvä tuote etenkin pienehkölle summalle jonka aikoo maksaa nopeasti takaisin.


    • chgr

      Perjantaina laitoin hakemuksen. Seuraavana maanantaina soiettiin ja sovittiin tapaamisaika. Tapaaminen oli aamupäivällä, iltapäivällä vahvistettiin että laina onnistuu. Kaikkinensa tähän meni siis viikko koska pankissa ei ollut aiemmin vapaita neuvotteluaikoja. Omaa rahaa tai lisävakuuksia piti olla väh. 25 % siitäkin huolimatta että uudessa kohteessa asumiskulut lainoineenkin tulisivat olemaan pienemmät kuin nykyisessä asunnossa.

    • Asolainaaja

      Mä sain omasta pankista 100% lainan ja päätökeen meni muutama päivä. Sitten kävin allekirjoittamassa paperit ja lähetin laskun sinne, kun sen sain. Kyseessä uudiskohde ja muutto vasta vuoden kuluttua.

    • tpaoon

      Santander aso-laina vaikuttaa hyvältä. Mutta mitä luottotietoja siinä tarkistetaan, pitääkö esimerkiksi olle vakituinen työpaikka kuten pikavipeissä?

    • taasyksiharhautus

      Mikseivät pidä vanhoista hyvistä asukkaista kiinni? Sitten syytetään jo pankkejakin asukaskadosta. Kai sen lainan saa pankista, jos on kykyä maksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe