Pigmenttiepiteeli-irtauma

Huolissaan_vaiko_eikö

Hei, minulla on ollut retinopathia centralis serosa noin vähän yli puoli vuotta. Asiaan kuuluva tihkumiskupla oli nyt viimeinkin hävinnyt, mutta näkövaiva ei kokonaan poistunut, kuten ensin lohduteltiin. Nimittäin pigmenttiepiteeli-irtauma on edelleen. Se on tarkkanäön alueella. Seurantoja ei jatketa ja asialle ei ole kai mitään tehtävissä? Paitsi jos pahenee, mitä en tietenkään toivo.

Ylipainoa on ja verenpainelääkitys. Saisikohan parannusta noihin vaikuttamalla?

Toinen näköä haittaava asia on alle vuoden sisällä ilmennyt hajataittoisuus, minkä sentään pitäisi optikolla asioimalla ja lasit hankkimalla tulla kuntoon?

1

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CSR_toisessa_silmassa

      Hei!

      Vastaan ensin kysymyksiisi.

      1. Onko asialle mitään tehtävissä?

      Central serous retinopathiaan on joitakin hoitoja, mutta vain jos sinulla on aktiivinen vuoto. Vuodon pysäyttämiseksi voidaan käyttää mm. laserointia, PDT, micropulsea tai esim. eplerenone lääkitystä. Näillä vuodon pysähtyminen voi nopeutua, vaikka toisaalta se yleensä paranee myös ilman toimenpiteitä ja käsittääkseni Suomessa harvoin tehdään mitään ellei vuoto ole jatkunut poikkeuksellisen pitkään.

      Vuodon loputtua tautiin ei ole mitään hoitoja. Jos vuoto on ollut lyhyt, näkö voi palautua lähes normaaliksi. Toisaalta etenkin pidemmät vuodot voi aiheuttaa pysyviä näköhaittoja.

      Taudin syytähän ei tiedetä, mutta ilmeisesti joillakin tekijöillä on riskiä lisäävä vaikutus: stressi, huonot yöunet, kortisolia sisältävät allergialääkkeet. Miehillä esiintyy 6-10 kertaa yleisemmin kuin naisilla, yms. Turhan stressaamisen välttäminen varmaan on viisasta joka tapauksessa.

      Paraneminen voi kestää käsittääkseni hyvinkin kauan ja taudin Facebook ryhmässä joku kertoi näkönsä parantuneen pikkuhiljaa useiden vuosien jälkeen. Yleensä näkö pitäisi parantua kait noin puolen vuoden kuluessa vuotamisesta.


      2. Ylipainon ja verenpaineen vaikutus

      En usko, että painolla olis mitään tekemistä CSR:n (central serous retinopathy). Itse olen normaalipainoinen ja sain taudin siitä huolimatta, mutta itsellänikin on korkea verenpaine. Olen lueskellut taudista englanninkielisiltä foorumeilta ja korkeaa verenpainetta epäillään yhdeksi riskitekijäksi.

      Verenpaine voi olla riskitekijä myös siksi, koska vuotovaiheessahan voidaan käyttää mm. eplerenone- lääkitystä, joka on käsittääkseni verenpainelääke.

      Mutta toisaalta, en ole nähnyt missään että tämä olisi oikeasti tutkittu laajalla tieteellisellä kaksoissokkokokeella :)

      Joka tapauksessa ylipainosta ja korkeasta verenpaineesta kannattaa pyrkiä eroon, koska nehän on riskitekijä myös moneen muuhun sairauteen.

      3. Hajataitteisuus

      Se korjaantuu laseilla hyvin! Itselläni terveessä silmässä paljon hajataittoa ja laseilla näkö paranee huomattavasti. Kannattaa hankkia!

      Lopuksi oma CSR tarinani:

      Itselläni tauti alkoi noin vuosi sitten keväällä. Huomasin että on vaikeaa lukea tekstiä. Valitettavasti lasit eivät auttaneet ja silmälääkärissä otetut kuvat viittasivat central serous retinopathyn jälkitilaan. Nestettä ei näkynyt missään vaiheessa ja hieman ihmetyttää, että milloinkahan vuotoni on sitten ollut.

      Oma näköni ei ole noin vuden aikana parantunut, mutta ei ole onneksi pahentunutkaan. Pahoin pelkään, että olen saanut pysyviä vaurioita taudista toiseen silmääni. Suurin ongelma itselleni on tekstin kahtenanäkyminen ja pieni sokea alue, joka hiukan värisee näkökentässä. Ongelma on myös kirkkaat näytöt: näkökentässä välähtää pallo juuri sokean pisteen kohdalla silmiä räpyttäessä.

      Onko muita kohtalotovereita?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1659
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1066
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      137
      990
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      867
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      866
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      838
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe