Ensirakkaus

Kaipaansitäensimmäistä

Kestääkö ensirakkaus ikuisesti?

29

1583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpäherkkis

      No miten sen nyt ottaa, tavattiin 20.4 onhan siitä jo 37 vuotta, mutta jos taas tavattais, niin kävis ehkä niinkuin silloin noin 15 vuotta sitten kun sattumalta tavattiin, tunteet eivät olleet kadonneet. Elämäntilanteet vaan olivat sellaiset, että ei sitä halua kahta perhettä rikkoa. No nyt olen sinkku, sitä sinä et tiedä. Enkä halua elämääsi sotkua. Mutta on se jotenkin spesiaalia. Ihan lämmöllä muistelen edelleen.

    • ensirakas

      Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kestää.

    • eipäkestä

      Ei kestä.

      Tarkoitetaan sillä sitten ensimmäistä seurustelusuhdetta tai ensimmäistä kertaa, kun rakastuu toiseen ihmiseen.

    • EIEIIEIEIEIEIE

      EI EIE IE EI EIEI EIEI IEIE EII

    • valitettavasti

      Näyttää kestävän...

      • Mielessäon

        Niinpä niin, huh Huh 😰


    • ainakinmuistaa

      Luulen, että ensirakkauden ainakin muistaa aina. Minä koin ensirakkauden 2012. Kukaan sitä ennen tai sen jälkeen ei ole kolahtanut samalla tavalla, vaikka ihastuneena olen ollut ennenkin. Hän oli minulle ensirakkauteni, vaikka meistä ei mitään tullutkaan. En edes tuntenut sitä miestä. Ehkä se oli vain hullaantuminen. Itse pilasin kaiken, ehkä jotain olisi välillemme tullut, jos olisin toiminut toisin. Hän ei vieläkään siedä minua silmissään, siltä tuntuu. Onneksi törmäämme hyvin harvoin.

    • EnUsko

      Tunne voi jäädä jälkeen kun suhde jää ikään kuin kesken. Elämä itse jää toisen rinnalla elämättä. Elämän reaaliteettien edessä tunteita tulisi laidasta laitaan. Unelmien kuplassa elää jos jää ensirakkauden tunteisiin.

    • 8486

      mun mummo meni naimisiin 17v

    • E.R.O

      ei kestä mun ensi rakkauteni oli jotain 14 ja sitten se tuijotti koko ajan muo joten mä kävin sanoo sille näin: mitä sä tuijot sitten mä katoin aika useasti sen kotipihalle koska se asuu naapurissa. sitten meistä ei kuitenkaan tuu ikinä mitään koska se käy psykiatrilla mä en onneksi nää sitä enää et sillai

    • Hölökynkölökynetmölökyn

      Kyllä se kestää Idiotismiin asti.

    • maalaillamieleisekseen

      Onko väliä, mikä se niistä rakkauksista on, mistä on elämän kivoimmat muistot. Ensimmäinen vai viimeinen, pitkä vai lyhyt. Haaveet ovat yhtä ja todellisuus toista. Hyvin sanottu siellä edellä, unelmien kupla. Kuplalla on se jännä ominaisuus, että siinä on vain yksi keskipiste, vain yksi napa. (Khih)

    • Muistan hänet ikuisesti ja sillä tavalla se kestää ikuisesti! :D

      Minusta tuntuu siltä, että rakastan jollakin tasolla häntä elämäni loppuun asti ja ehkä sen jälkeenkin. Jotenkin rakastuin onnettomasti ja rakkaus ei toteutunut. Kun viimeisen kerran näin hänet niin hän oli minulle tosi ystävällinen. Siitä jäi hyvät muistot. Muistan tämän nuoren ihmisen elämäni loppuun asti nuoruuteni toteutumattomana ensirakkautena, sillä tavalla se kestää minun elämässäni ikuisesti.

      Tietysti rakastun johonkin toiseen, mutta hän muistoissani ikuisesti henkilönä, jonka suhteen minulta meni pää pyörälle täysin. Haaveilin ensirakkauteni suhteen avioliitosta ja häistä tosi rakastuneena! :D Ihanaa aikaa se rakastuminen! :) Muistan rakkauteni aina, ikuisesti! :D

    • Kaipaansitäensimmäistä

      Kiitoksia vastauksista! Lisää kokemuksia? :)
      Itselläni juuri hirveä ero ensirakkaasta ja en tiedä haluanko lohtua, että tunteet tulee laantumaan vai haluanko tietää, ettei tämä rakkaus ikinä katoa..

      Todella mukavaa lueskella muiden kokemuksia!

      • Kiitos ihanasta rakkaus aiheesta aloittajalle! <3

        Ensirakkauden jälkeen saattaa tulla toinen rakkaus, mutta se ensimmäisen rakastumisen muistaa aina. Jollain tasolla tulee rakastamaan häntä aina tai ainakin muistoa hänestä, mutta ehkä ensirakkaus ei rakkautena säily, jos ei mene naimisiin rakkaansa kanssa. Silloin pitää tavallaan rakastua häneen aina uudelleen ja uudistaa sitä rakkauttaan hänen kanssansa. Ehkä Sinun pitäisi kysyä vanhoilta kymmeniä vuosia ensirakkautensa kanssa naimisissa olevilta tästä aiheesta, mutta he eivät taida olla täällä netissä kirjoittelemassa.

        Toivottavasti saat lisää muitten kertomuksia ja kokemuksia aiheesta! :D


    • Tosirakkaus-

      Ikuista on

    • Miesvmkkk

      Kyllä se voi kestää. Itse aloitin naishommat myöhänä, 27v vanhana. Syitä tähän oli muutamua, päällimäise huono itsetunto todella suuresta ylipainosta johtuen. Kilot päätin karistaa ja siinä samalla rohkaistun naisten suhteen. Tapasimme tinderissä, mulle kyseessä oli ensirakkaus ja hänelle en ollut ensirakkaus. Olemme olleet yhdessä 5v. Nyt ollaan naimisissa ja lapsi on. Kyllä sen vain tietää että tämä suhde kestää, meidät on luotu toisillimme. Naiseni on 8 v nuorempi ja suhteen alkuvaiheessa ei kukaan uskonut että suhde noin nuoreen naiseen voisi kestää. Ovat ne pahimmat arvostelijatkin hiljentyneet. Vaimollani on ollut melko rankka lapsuus, tosin hyvä sellainen. Hänelle on tapahtunut asioita jotka opettavat ja pakottavat aikuistumaan aiemmin. Olemme edelleen umpirakastuneita toisiimme, enkä näe mitään syytä sen loppumiselle. Minä en ole pettäjätyyppiä eikä hänkään.

    • Riippuutekijöistä

      Ei kestänyt ikuisesti ainakaan omalla kohdallani, kun siihen tuli liian paljon vääriä tekijöitä. Oikeastaan en ole edes sen jälkeen koskaan pystynyt tuntemaan minkäänlaista kiinnostusta tosimielessä, kunnes viime vuonna aivan sattumalta ymmärsin yhden ihmisen vaikuttavan itseeni aivan eri tasolla, jota nämä muut aikaisemmat.

    • kesänlapsimäoo

      Sekoilen ensirakkaudessani yhä. Tuntuu välillä, että sekoan täysin tähän tilanteeseen yhä. En minä häntä enää saa, ellei hän ole yhtä hullu kuin minä. Hän olisi minut viimeksi ottanut, mutta ei pystytty mihinkään silloinkaan. Nyt on myöhäistä..Silti tunteet on samat.

    • Taaksejäänyttä

      Ei kestänyt. Olin nuori ja naivi.
      Hänen todellinen luonteensa paljastui.

    • Elämämeneeohijoseielä

      Ei välttämättä.
      Eka rakkaus on monelle sellainen alkupala ja ainakin minulle se toinen oli se kova jysäys.

      Tuo kova jysäys säilyy kyllä aina mielessä vaikka henkilönä hän ei ole enää elämässäni eikä siitä olisi mitään tullut.

      Mutta tunteiden ja kokemuksien rakkaudesta myötä ihminen oppii rakastamaan sillä omalla tavallaan joten niistä olevat muistkuvat ovat monella tapaa merkittäviä.

      Kaikki ekat kokemukset yleensä jäävät vahvemmin mieleen joten miksei rakkaudessakin?

      Usein voi kyse olla myös siitä ajanjaksosta jonka huipentumana oli tuo rakkaus joka jää mieleen.
      Ei se tarkoita että se henkilö olisi ollut enemmän oikea kuin muut sen jälkeen tulleet.

      Vieläkin muistan tuon toisen rakkauden joka oli niin merkittävä ja josta yli pääseminen vaati paljon aikaa. Toisaalta sain siitä mielettömästi voimia jatkaa elämääni kun olin kohdannut jotain sellaista elämässäni. Osittain koska se tuntui "kohtalolta". En usko että olisin sama ihminen nykyään ilman tuota kokemusta.

      Epäilen tosin syvästi että koskaan tulen kokemaan mitään sen kaltaista niin spesiaalia juttua joka osaltaan johtuu myös olosuhteista jossa kaikki tapahtui. Se tuntuu tietynlaiselta hyvin tärkeältä ajanjaksolta elämässäni.
      Moni mielenkiintoinen ja upea asia sekä moni persoona olisi jäänyt tapaamatta elämässä jos tuo suhde ja rakkaus olisi kestänyt. Se siitä tekee surkuhupaisaa. Sitä voittaa jotain ja häviää jotain, aina.

      Oppitunti on kuitenkin se että matkaa on vain jatkettava. En usko että löydän enää ketään toista joka kolahtaisi samalla tavoin koska antimeni naisille ovat kovin vähäiset ja kovin harvaa naista huolin vierelleni koska en viitsi valehdella toiselle että olen kiinnostunut tai välitän. Parempi kulkea siis yksin.

    • p.s.kaikkea.hyvää

      Vähän vaikea vastata, kun en ole täysin varma, mitä tarkoitat ja kysyt.

      Tässä kuitenkin muutamia ajatuksia, joita minulla heräsi ja jotka saattavat vastata siihen kysymykseen, jota itse tarkoitit.

      Se, että rakastuu johonkuhun ensimmäistä kertaa elämässään, voi tapahtua yhden tai useamman kerran. Jokainen määrittelee itse, milloin kokee olevansa ihastunut ja milloin rakastunut ja milloin on kyse ensirakkaudesta ja milloin ensi-ihastuksesta tai rakkaudesta ylipäätään. Oma tulkinta tunteestaan ja suhteestaan voi ajan mittaan muuttua tai olla muuttumatta. Voi olla, että parinkymmenen vuoden päästä ajattelee, että ehkä se olikin ensi-ihastus ja tämä on ensirakkaus. Voi myös olla, että vielä keinutuolissakin muistelee, että se yksi oli mun ensirakkaus, mutta tuo tuolla toisella keinutuolilla on rakkaani nyt ja elämäni loppuun asti.

      Jotkut muistavat ensirakkauden hamaan hautaan asti, jotkut eivät, eikä se tee ihmisestä sen parempaa eikä huonompaa eikä rakkaudesta sen suurempaa tai pienempää muisti tai ei. Jotkut muistelevat lämmöllä, jotkut eivät. Jotkut muistavat päivittäin, jotkut silloin tällöin. Yleensä aikaa myöten muistaminen vähenee, jos suhteesta ei tullut mitään, mutta harvoin unohtaa kokonaan ja nopeasti.

      Ensirakkauden tunteen kestämiseen vaikuttaa tietysti olennaisesti se, tuleeko suhteesta jotain. Onhan niitäkin, jotka rakastuvat lapsina ja ovat onnellisesti yhdessä koko elämänsä, mutta sitä ei pidä pitää itsestäänselvyytenä, että niin tapahtuu kaikille tai just meille ilman mitään työtä ja halua olla yhdessä. Joskus vaikka kummatkin tekisi kaikkensa, niin suhde ei kestä tai synny ollenkaan. Silloin siitä pitää tietyllä tavalla päästää irti tai kuten Jenni Vartiainen sano hyvin Vain elämäässä, että ne tunteet pitää jotenkin tervehdyttää. Rakkauden kuplassa ei ole hyvä elää yksin eikä edes pelkästään kaksin. Pitää pitää huolta siitä, että ei karkota omaa turvaverkkoaan, joka ottaa kiinni, jos kupla puhkeaa, ja siitä, että omissa fyysisissä ja henkisissä luissa on riittävästi kalsiumia, että jos putoaa toisten syliin, niin ei mene rikki. On hirveän houkuttelevaa jäädä siihen ajatukseen, että hän on niin ihana ja mitä jos, mutta se ei ole hyväksi eikä terveellistä, jos sitä jatkuu liian kauan ja suhde on jo loppunut tai se ei ole koskaan alkanutkaan. Mun mielestä pitää joko hyväksyä se, että se jää ikuiseksi mysteeriksi, mitä hän minusta ajattelee, tai sitten jos ei pysty elämään sen asian kanssa, niin kysyä suoraan.

      Ensirakkautta on ihana muistella ja se saa sydämen läikehtimään erityisellä tavalla. Omalla kohdallani uskon, että ensirakkaudellani säilyy erityinen paikka sydämessäni koko loppuelämäni, vaikka vaihdoimme vain pari sanaa, mutta pidän huolta siitä, että siellä on tilaa muillekin nyt ja aina. Jotenkin ajattelen, että haluan antaa kavereille, perheelle ja muille elämäni ihmisille sen, mitä toivoin häneltä ja mitä hän osoitti minulle. Sillä tavalla osoitan kiitollisuuttani siitä, että sain tavata hänet. Haluan laittaa niin sanotusti hyvän kiertämään :) Vaikka se ei tietysti ole ainoa syy, miksi osoitan ystävällisyyttä ja välittämistä ihmisille.

      Sun kohdalla kiintymys on varmasti ehtinyt muodostua vielä vahvemmin, koska viestistäsi ymmäsin, että olette ehtineet olla parisuhteessa. Hirveästä erosta en osaa oikein sanoa mitään, koska siitä mulla ei ole kokemusta, mutta ilman kokemustakin sanoisin, että toisen alentamis-, haukkumis- ja nolaamislinjalle en lähtisi. Jos toinen teki väärin, voi myöntää, että se oli väärin tehty eikä sellaista tarvitse sietää, mutta se ihminen itsessään ei ole paha. Uskoisin, että ensirakkaudestakin kuitenkin selviää, vaikka pitäisit tätä ihmistä erityisenä loppuelämäsi. Rakkaus ei katoa, vaan muuttaa vain muotoaan :)

      • aikaturhiaselityksiämon

        Rakkaus ei kohtele toista kaltoin eikä halua rakastamalleen ihmiselle pahaa eikä aiheuta kärsimystä. Niin moni puhuu rakkaudesta, mutta ei tarkoita sitä. Vaikka tulisi erokin niin jo siitä näkee onko rakkautta koskaan ollutkaan. Eikä liian tunnevammainen, ilkeä tai mieleltään sairas ihminen osaa rakastaa ja sellaisia ihmisiä on paljon. Jos toiselle tekee pahaa pitää sen verta olla miestä/naista, että selvittää asiat kunnolla.


      • p.s.kaikkea.hyvää
        aikaturhiaselityksiämon kirjoitti:

        Rakkaus ei kohtele toista kaltoin eikä halua rakastamalleen ihmiselle pahaa eikä aiheuta kärsimystä. Niin moni puhuu rakkaudesta, mutta ei tarkoita sitä. Vaikka tulisi erokin niin jo siitä näkee onko rakkautta koskaan ollutkaan. Eikä liian tunnevammainen, ilkeä tai mieleltään sairas ihminen osaa rakastaa ja sellaisia ihmisiä on paljon. Jos toiselle tekee pahaa pitää sen verta olla miestä/naista, että selvittää asiat kunnolla.

        Olen eri mieltä monessakin kohtaa. On tietysti olemassa ihmisiä, jotka sanovat rakastavansa, vaikka eivät sitä oikeasti tarkoita. Mutta on myös ihmisiä, jotka rakastavat, mutta eivät osaa osoittaa sitä. Jos joku puhuu rakkaudesta, niin lähtökohtaisesti uskon häntä, koska en minä ole ajatustenlukija enkä toisen tilanteen asiantuntija. Jos kuitenkin itse näen, että teot ja sanat sotivat tätä vastaan, niin vasta sitten alan epäilemään.

        Minä uskon, että vaikeassa ja hirveässä erossakin on voinut olla aiemmin rakkautta. Tilanteet ja ihmiset muuttuvat.

        Liian tunnevammainen, ilkeä tai mieleltään sairaskin voi osata rakastaa, vaikka ei osaa osoittaa tai vastaanottaa rakkautta. Ja oppiakin voi, jos tuntuu, ettei osaa ja uskaltaa etsiä apua. Ihmiset, joilla ei syntyjään ole myötätuntoa, ovat kuitenkin vaikea ellei mahdoton tapaus?

        Mutta samaa mieltä siitä, että rakkaus tahtoo toiselle hyvää. Ei tahallaan aiheuta kärsimystä, ja jos joskus mielenhäiriössä niin erehtyy tekemään, niin osaa pyytää anteeksi. Jatkuva anteeksipyynnöllä kuittaaminen ei kuitenkaan herätä luottamusta.

        Seuraavalle kirjoittajalle: Muut voivat toki nähdä sen toisin, mutta minulle se oli rakkautta. Hän tuntui kuin perheenjäseneltä. Omalla mittapuullani olin aiemmin ollut ihastunut, mutta tämä tunne oli paljon vahvempi ja kesti paljon pitempään. Arvostin monia hänen ajatuksiaan ja tapaa toimia. Jollakin tavalla ehdin kuitenkin tutustua häneen, vaikka itse en paljoa hänelle jutellut. Haaveilin paremmin tutustumisesta, jopa perheen perustamisesta, pitkään, liiankin pitkään, mutta osasin lopulta myös hyväksyä sen, että meistä ei tule mitään. Minulle sekin oli merkki rakkaudesta, että toivoin hänen parastaan ja annoin hänen mennä, vaikka itse olisin halunnut muuta. Joidenkin mielestä ei voi rakastaa eikä rakastua, jos tunne ei ole molemminpuolinen tai jos ei ole ollut suhteessa kyseisen henkilön kanssa. Minusta voi, ja sehän tässä maailmassa niin vaikeaa onkin. No, onneksi on paljon hyvääkin! :) Muistetaan elää ja nauttia elämästä, koska sehän menee muuten ohi, kuten nimimerkissäsi ilmaisit :)


      • aikaturhiaselityksiäon

        Minä en usko näkymättömään rakkauteen eikä se ole mitenkään rakkaudellista kohdetta kohtaan. Tottakai ensirakkaudet, jotka yleensä nuorella iällä syntyvät myös särkyvät, mutta erot ym.asiat voi hoitaa monella tapaa ja sekin riippuu tuntemuksist toista kohtaan.


    • Elämämeneeohijoseielä

      "Omalla kohdallani uskon, että ensirakkaudellani säilyy erityinen paikka sydämessäni koko loppuelämäni, vaikka vaihdoimme vain pari sanaa, mutta pidän huolta siitä, että siellä on tilaa muillekin nyt ja aina. "

      Vaihdoit ensirakkauden kanssasi vain muutamana sanan, täh?!

      Mistä tiesit että se oli rakkautta jos et tuntenut häntä oikeastaan?

    • eiminunmielestä

      Ei.

    • En.usko

      En usko että ensirakkaus kestää ikuisesti. Joka muistojaan hellii hän kyllä sen ensirakkauden muistaa vaikka läpi elämän. Usein ne ovat pelkkiä unelmia ja haaveita, tosielämä on jäänyt syvemmin kokematta ensirakkauden kanssa.. Ensirakkautta elää vain omissa muistoissa, ei todellisuudessa ja todellisuus voisi olla aivan muuta kuin omat mielikuvat ensirakkauden alkuhuumasta. Poikkeuksia voi olla mutta en usko niiden olevan yleisiä.

    • eikäuuttakorvaavaa

      kyllä se voi kestää,onhan se niin vahva tunne.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe