Kirjoitin juuri listan kaikista oireistani ja hämmästyin itsekin kuinka pitkä listasta tuli: 25 oiretta! Ja kun lueskelen teidän muiden kilpparin vajaatoiminnasta kärsivien juttuja, tuntuu niin tutulta, että itku tulee!
Terveyskeskuslääkärille muistin mainita vain 5 oiretta. Pääsin testeihin ja arvot olivat kuulemma normaalin rajoissa: tsh 3,3 ja t4v 12. Mitenköhän vaikuttaa verikokeen oton aika? Sehän pitäisi ottaa 7-9, mutta itseltäni otettiin 10 jälkeen.
Nyt on kuitenkin alkanut tuntumaan siltä, että lääkitys pitäisi saada, kun tämä vaikuttaa paljon elämääni, työ ja opiskelu tuntuu välttämättömältä pahalta ja herääminen aamuisin on ylivoimaisen vaikeaa ja myöhästyn joka päivä töistä...
Oireita pitkä lista, arvot norm
16
3812
Vastaukset
- n20
Itselläni vajaatoiminnan oireita ei ole hirvittävän paljon (kuukautishäiriöitä, palelemista, alhainen ruumiinlämpö, selällä maatessa kaulaa puristaa..), mutta korkea kolesteroliarvo sai lääkärin antamaan lähetteen tutkimuksiin. Omat arvoni ovat TSH 2,58 ja S-T4-V 18,6, otettiin klo 10 aamulla. Jos tässä vajaatoiminta vielä todetaan, niin eiköhän ne arvot lähde vielä nousuun/laskuun ja oireet lisäänny. Ei kannata luovuttaa, jos oireita on noinkin paljon (ja tuo T4V vaikuttaa aika alhaiselta), jokaisen arvothan ovat yksilöllisiä:)
- -klup-
Molemmilla arvot sellaiset, että ilman muuta vajaatoiminnan mahdollisuutta tutkittava tarkemmin! Sivistynyt maailma pitää TSH-arvoa 2,5 rajana, ja itselläni TSH ei ole koskaan ollut yli 2, mutta niinpä oli vajaatoimintaa siltikin..
- -klup-
-klup- kirjoitti:
Molemmilla arvot sellaiset, että ilman muuta vajaatoiminnan mahdollisuutta tutkittava tarkemmin! Sivistynyt maailma pitää TSH-arvoa 2,5 rajana, ja itselläni TSH ei ole koskaan ollut yli 2, mutta niinpä oli vajaatoimintaa siltikin..
lisättävä, että aika erikoinen yhdistelmä tuo 2,58 ja S-T4-V 18,6, kun TSH viittaa vajaatoimintaan ja T4V ei varsinaisesti. Mutta yksilöllisiähän nämä jutut ovat, ja olihan niissä aivolisäkeperäisissä näitä "ei niin tavanomaisia" vaihtoehtoja arvoissa. Asiaa kannattaa kuitenkin tutkia.
- matias
-klup- kirjoitti:
onko tsh 0.9 ja t4v 14.6 arvot hyvät? ainakaa olo ei ja ton tsh:n viitearvot 0.3-4.2 vaikuttaa aika suurelta.
- baggie
matias kirjoitti:
onko tsh 0.9 ja t4v 14.6 arvot hyvät? ainakaa olo ei ja ton tsh:n viitearvot 0.3-4.2 vaikuttaa aika suurelta.
arvot tsh 0,8 ja t4v 16 ei ollu hyviä, olo oli kurja ja sain annosta nostettua kiitos lääkärin joka kuunteli.
Jos olo ei ole hyvä silloin annos ei sulle ilmeisesti ole tarpeeks suuri. Juttelepa lääkärin kanssa, tee lista oireista ja pyydä nostoa. Varaa kyllä on.
Ja lupaa vaikka heti ottaa yhteyttä jos liikaoireita esiintyy.
Leposykettä ja lämpöä pitää seurata, ne jos nousee voi olla liikatoiminnan puolella - matias
baggie kirjoitti:
arvot tsh 0,8 ja t4v 16 ei ollu hyviä, olo oli kurja ja sain annosta nostettua kiitos lääkärin joka kuunteli.
Jos olo ei ole hyvä silloin annos ei sulle ilmeisesti ole tarpeeks suuri. Juttelepa lääkärin kanssa, tee lista oireista ja pyydä nostoa. Varaa kyllä on.
Ja lupaa vaikka heti ottaa yhteyttä jos liikaoireita esiintyy.
Leposykettä ja lämpöä pitää seurata, ne jos nousee voi olla liikatoiminnan puolellaEi ole ollut mitään puhetta lääkityksestä vaikka oireita on jos jonniinlaista.
- Katriina
-klup- kirjoitti:
...sivistyneitä lääkäreitä löytää? Itselläni tsh ollut "pahimmillaan" 3.06 ja tällä hetkellä 2.6. Oireita on, en jaksa käydä töissä. Terveyskeskuslääkärit eivät tsh:n rajaa 2.5 tunne, heidän mielestään minulla ei ole mitään vikaa. Haluaisin edes kokeilla lääkitystä, mutta miten esittää asia lääkärille (erikoistuneelle tietysti) ja ovatko he kaikki uudesta rajasuosituksesta tietoisia (en todellakaan usko).
- JaJu
Katriina kirjoitti:
...sivistyneitä lääkäreitä löytää? Itselläni tsh ollut "pahimmillaan" 3.06 ja tällä hetkellä 2.6. Oireita on, en jaksa käydä töissä. Terveyskeskuslääkärit eivät tsh:n rajaa 2.5 tunne, heidän mielestään minulla ei ole mitään vikaa. Haluaisin edes kokeilla lääkitystä, mutta miten esittää asia lääkärille (erikoistuneelle tietysti) ja ovatko he kaikki uudesta rajasuosituksesta tietoisia (en todellakaan usko).
Samat havainnot olen tehnyt kuten sinäkin.
Monesti yksityisellä puolella suhtaudutaan asioihin paremmin. - N_23
JaJu kirjoitti:
Samat havainnot olen tehnyt kuten sinäkin.
Monesti yksityisellä puolella suhtaudutaan asioihin paremmin.Voiko tyroksiinia kokeilla huoletta, vai voiko se aiheuttaa pysyviä muutoksia esim. niin, että elimistön oma tuotanto loppuu ja näin ollen jäisi riippuvaiseksi suun kautta otettavasta tyroksiinista? Kovasti olen kyllä harkitsemassa yksityiselle menoa viimeistään, kun kiireet vähän helpottavat 2 kuukauden päästä.
- JaJu
N_23 kirjoitti:
Voiko tyroksiinia kokeilla huoletta, vai voiko se aiheuttaa pysyviä muutoksia esim. niin, että elimistön oma tuotanto loppuu ja näin ollen jäisi riippuvaiseksi suun kautta otettavasta tyroksiinista? Kovasti olen kyllä harkitsemassa yksityiselle menoa viimeistään, kun kiireet vähän helpottavat 2 kuukauden päästä.
Kun aloittaa pienellä annoksella ja kokeilee muutaman kuukauden niin ei käytännössä ole haittaa. Tässä ajassa pitäisi jo huomata muutoksia kun viitsii itseään riittävästi tarkkailla. Sulla kaiken lisäksi on selviä hypotyreoosin oireita joten ei ole mitään hätää vaikka kokeilisit.
Olisi kuitenkin hyvä jos löytäisit jonkun asioihisi kunnolla paneutuvan lääkärin. Kannattaa, kuten olet ajatellutkin, varata aika yksityiselle sisätautilääkärille sillä he usein ottavat potilaan paremmin huomioon. On tietysti vähän kalliimpi kuin julkinen mutta varsinkin KELA-korvauksen jälkeen lopulta pikkuraha siihen nähden että saa apua.
- JaJu
Olen "klupin" kanssa samaa mieltä että vaikuttaisi vajaatoiminalta. Ei saa aina tuijottaa liikaa pelkkiin labroihin vaan potilaan oireilla myös iso merkitys. Sitä paitsi TSH:n viitealue nykyään 0,4-2,5 ja T4v 10-20 joten tässäkin mielessä voisi olla vajaatoimintaa.
Voisitko muuten kertoa kaikki oireesi mahdollisimman tarkkaan? Jotain muutakin varmaan on kilpparin lisäksi.- N_23
Tässä on oireita, jos jaksatte lukea. Vielä jäi joitakin oireita mainitsematta.
-lihominen laihdutuksesta huolimatta
-silmät todella kuivat
-hilseilevä iho, sitkeä akne
-väsymys, sumea olo, vaikka nukkuisin yli 10 tuntia
-muisti pätkii
-keskittymisvaikeuksia, vaikea oppia uusia asioita (olen kuitenkin menestynyt aikaisemmin koulussa hyvin, yli 9 ka.)
-todella hidas lukunopeus (aina ollut, vaikka olen käynyt pikalukukurssinkin)
-puhuminen takkuilee, sanat unohtuu, en saa välillä aikaiseksi loogisia lauseita
-vaikka olisi tosi kipeä olo, kuumetta ei tule
-välillä hirveä vilu paksutkin vaatteet päällä, välillä hirveän kuuma
-masentuneisuus, itkuisuus, mielialojen vaihtelu
-energiaa ei riitä arkiasioiden hoitoon
-vaikka olen harrastanut liikuntaa, tuntuu, ettei kunto nouse. Väsyn pienestäkin rasituksesta
-hikoilen pienestäkin niin, että paita on kainalon kohdilta märkänä, vaikka käytän deodoranttia
-hiuksista lähtenyt selkeästi suuri osa, muutenkin karheat ja huonossa kunnossa
-kynnet alkaneet liuskoittumaan syksyllä(maitotuotteiden, omega-3n ja vitamiinipillereiden syöminen ei auta)
-kuukautiset kestää yli viikon ja tulevat usein esim. 2 vkoa myöhässä
-suolisto-oireita, ummetusta, vatsa turvoksissa, vaikken olisi koko päivänä syönyt mitään.
-korkea verenpaine, vaikka ruokavalio on vähäsuolainen
-pienestäkin rasituksesta syke nousee korkealle, 1,5 v sitten sain ihmeellisiä ahdistuskohtauksia, joihin liittyi sydämen tykytystä
-kuulo huonontunut
jne. - myös
N_23 kirjoitti:
-silmät todella kuivat
-muisti pätkii
-keskittymisvaikeuksia, vaikea oppia uusia asioita (olen kuitenkin menestynyt aikaisemmin koulussa hyvin, yli 9 ka.)
-puhuminen takkuilee, sanat unohtuu, en saa välillä aikaiseksi loogisia lauseita
-vaikka olen harrastanut liikuntaa, tuntuu, ettei kunto nouse. Väsyn pienestäkin rasituksesta
-hikoilen pienestäkin niin, että paita on kainalon kohdilta märkänä, vaikka käytän deodoranttia
-kynnet alkaneet liuskoittumaan syksyllä(maitotuotteiden, omega-3n ja vitamiinipillereiden syöminen ei auta)
-suolisto-oireita, ummetusta, vatsa turvoksissa, vaikken olisi koko päivänä syönyt mitään.
-pienestäkin rasituksesta syke nousee korkealle, 1,5 v sitten sain ihmeellisiä ahdistuskohtauksia, joihin liittyi sydämen tykytystä
-kuulo huonontunut
jne.Kylläpä oli just samat oireet,ihan kuin oisin itse kirjoittanut.On vuosi sitten otettu veri-kokeet:tsh=2,30 ja t4v=11.1.Mitään ei kuulema ole vialla??
- JaJu
N_23 kirjoitti:
-silmät todella kuivat
-muisti pätkii
-kuulo huonontunut
jne.Kyllä ensisijaisesti kyseessä melko selvä hypotyreoosi. TSH-arvoa 3.3 voi pitää vajaatoiminnan merkkinä sillä nykyään 2.5 pidetään jo ylärajana. Täytyy muistaa vielä sekin että potilaan oireilla on vähintään yhtä suuri merkitys kuin labroilla.
Lisäksi mittauttaisin kalsiumin.
Ehkä vielä jotain muitakin löytyy mutta en nyt osaa suoralta kädeltä sanoa. Yritän selvittää. - JaJu
JaJu kirjoitti:
Kyllä ensisijaisesti kyseessä melko selvä hypotyreoosi. TSH-arvoa 3.3 voi pitää vajaatoiminnan merkkinä sillä nykyään 2.5 pidetään jo ylärajana. Täytyy muistaa vielä sekin että potilaan oireilla on vähintään yhtä suuri merkitys kuin labroilla.
Ehkä vielä jotain muitakin löytyy mutta en nyt osaa suoralta kädeltä sanoa. Yritän selvittää.Hypotyreoosiin viittaa vielä sekin että T4v on lähellä alarajaa vaikkakin viitealueella.
- Turun Tauti
JaJu kirjoitti:
Kyllä ensisijaisesti kyseessä melko selvä hypotyreoosi. TSH-arvoa 3.3 voi pitää vajaatoiminnan merkkinä sillä nykyään 2.5 pidetään jo ylärajana. Täytyy muistaa vielä sekin että potilaan oireilla on vähintään yhtä suuri merkitys kuin labroilla.
Ehkä vielä jotain muitakin löytyy mutta en nyt osaa suoralta kädeltä sanoa. Yritän selvittää.Miksi mitataan kalsium?
Mitä jos kalsiumia on paljon elimistössä vaikken syö juurikaan maitotuotteita..kahvimaito ainut ja juustoa vähän?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad621198- 42901
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että335685- 51651
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116636- 51628
- 93610
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76582
- 56564