Kastelli, lopullinen hinta

Pähkäilijä

Onko kellä kokemusta, mitä tulee maksamaan esim kastellin sateeltasuojaan pystytetty suosikki paketti (siis kaikki kodinkoneet yms... kaapistot... on jo pakettihinnassa, n. 36 000€) mikä sen lopullinen hinta noin about ois?
Tontti on jo, sitä ei tarvii miettii. Mut sellane avaimet näppiin ja asumaan hinta kiinnostais, eivät heitä kastellin edustajat minkäänlaista "sinnepäin" arvioo ees, enkä haluis heti olla niitten hampaissa, haluun ensin rauhassa vertailla.

40

12842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle kastelli

kerropakettihinta ainakin neljällä ja lisäksi tontti sattuu lähelle

• juuuuuuuuuuuuu

Jos rakennutat kirvemiehillä eteenpäin voit laskea 2500 h x 40 €/h työ eli 100 000€ työt vakuutuksineen, valvomisella ym.
      Liittymät luvat 10 t€. Muut kuulumattomat tavarat konevuokrat ym. 50-100 te riippuen materiaaleista. Siis 36 100 10 50.
      Siis minimi about 200 t€.
      Jos teetätät avaimet käteen kannattaa ottaa suurelementtitalo enemmin tai Design jos haluaa pitkästä tavarasta.

• juhani.66

Mulla on ollut pakettix3, ja olen vielä jättänyt paketista pois kodinkoneet ja kaapistot pois, on nimittäin niin peruskamaa ettei tosi!

• tetsu

kodinkoneet vaihdettiin vähän laadukkaampiin, sillä todellakin "peruskamaa", niin kuin joku jo sanoi. Materiaalit, ei kalleinta mutt ei halvintakaan, itse ei tehty muuta kuin oltiin silloin tällöin apumiehinä ( tavaroiden kantelua ja siivoamista) niin pihatöineen maksoi n170 000

• kamo

Meillä meni Kastelli-taloon vähän yli 160 t€ (ei sis. tonttia eikä kaikkia pihatöitä). Asuinpinta-alaa 130 m2, tekn.tila 5 m2 ja lämmin varasto 10 m2 sekä autokatos.
        Kaksi kirvesmiestä tuntitöinä, itse tehty kaikki hanttihommat (siivous, kantamiset yms.), tapetoinnit, lattiapinnat, maalaukset, ulkoverhous yms. mitä nyt iltaisin ja viikonloppuisin ehti. Talopaketin pystytyksestä meni muuttopäivään 7 kk, tämän jälkeen tehtiin vielä ulkoverhous.

• Äimistys

Hei. Mikä paketti tuli maksamaan tuon verran? Olemme katselemassa talopaketteja ja neliöt 118-135.

• maaliskuun talotarjous 2003?
        kamo kirjoitti:

Meillä meni Kastelli-taloon vähän yli 160 t€ (ei sis. tonttia eikä kaikkia pihatöitä). Asuinpinta-alaa 130 m2, tekn.tila 5 m2 ja lämmin varasto 10 m2 sekä autokatos.
        Kaksi kirvesmiestä tuntitöinä, itse tehty kaikki hanttihommat (siivous, kantamiset yms.), tapetoinnit, lattiapinnat, maalaukset, ulkoverhous yms. mitä nyt iltaisin ja viikonloppuisin ehti. Talopaketin pystytyksestä meni muuttopäivään 7 kk, tämän jälkeen tehtiin vielä ulkoverhous.

Näppärä perustalo. Meillä aikaa sateelta suojaan -pystytyksestä muuttoon 9 kk, kaikki tehtiin itse paitsi sähkö-, putki- ja kaivuutyöt. Rahaa meni 135 000, alle sen ei rakenna kukaan.
        tontti ja liittymät 30 000
        paketti 46 000
        perustukset 11 000
        sähköt 8 000
        lvi 15 000 (kaukolämpö, lattialämmitys, ilmastointi)
        kalusteet, pinnat, takka, tarvikkeet, ruokamullat ja uusi sohvakalusto 25 000

• rakentaja
        maaliskuun talotarjous 2003? kirjoitti:

Näppärä perustalo. Meillä aikaa sateelta suojaan -pystytyksestä muuttoon 9 kk, kaikki tehtiin itse paitsi sähkö-, putki- ja kaivuutyöt. Rahaa meni 135 000, alle sen ei rakenna kukaan.
        paketti 46 000
        perustukset 11 000
        sähköt 8 000

rakentaa helposti alle sen 135000, jos tuo sähkö ja lvi urakoidaan halvemmalla/itse...

• putket
        rakentaja kirjoitti:

rakentaa helposti alle sen 135000, jos tuo sähkö ja lvi urakoidaan halvemmalla/itse...

mutta sitten joutuu ehkä tinkiin esim. sähkökamojen laadusta. esim. strömförs tai enston jussi melkein tuplahintaero. Eihän tee se itse miehet laita taloonsa paskaa jos tekee itselle,niin kuin kusettajaurakoitsijat laittaa aina halvinta/perus kamaa. Lisäksi tuossa näytti olevan vesikiertolattialämmitys ja kaukolämmmön liittymämaksut. Tuo on kyllä ihan kohtuulliseen hintaan tehty talo. Niin Sitä pitää, ei pidä maksaa liikaa jottei hinnat nouse ihan mahottomaksi. Kyllä sitä pitää perusduunarin pystyä asumaan omakotitalossa pk-seudullakin.

• kamo
        maaliskuun talotarjous 2003? kirjoitti:

paketti 46 000
        perustukset 11 000
        sähköt 8 000

Jep, ihan on sama talo. Jotain muutoksia tehtiin, paketti oli muutaman satkun halvempi. Tosin meillä oli lämmitysvalmiiksi asti pystytys Kastellilta. Meillä meni kirvesmiehille n.30 000, joten jos kaikki olisi tehty itse niin samoissa hinnoissa oltaisiin.

• maaliskuun...
        kamo kirjoitti:

Jep, ihan on sama talo. Jotain muutoksia tehtiin, paketti oli muutaman satkun halvempi. Tosin meillä oli lämmitysvalmiiksi asti pystytys Kastellilta. Meillä meni kirvesmiehille n.30 000, joten jos kaikki olisi tehty itse niin samoissa hinnoissa oltaisiin.

Jes, kiva huomata, että muutkin ovat valinneet viisaasti.
        Meillä hintaa nosti käyttöullakkoristikot ja kaavan vaatima jyrkempi kattokaltevuus. Tekn.tila on 2,5 m2 ja varastoon käynti myös autokatoksesta. Th:n terassiovi siirrettiin oh:n, ja k/oh välisen seinäaukon tilalle takka.
        Jos luit tarkemmin, huomasit, että budjetissa oli mukana tontti, liittymät ja pihatyöt, eli talon hinnaksi tuli n. 100 000 euroa.
        Olisi kiva bongata talonne joskus, näitä valioyksilöitä kun on niin harvassa...

• suosikki 9 rakentaja

keväällä muuttovalmis, pintatyöt kesken, mennyt n. 84000. kellari ja yläkerta melkein kokonaan vielä tekemättä. saapa nähdä päästäänkö kuinka paljon alle 120000...

• Pähkäilijä

Vielä tarkennusta, ootteko ite tehny miten paljon, ku sellastaki on aateltu, et pintatyöt sisällä (lattiat, seinät, katot) sekä ulkona (seinien maalaus) voitais tehä ite. Sen verran on ite remontoitu nykystäki, et pensselit kädessä kestää ja parketti menee lattialle. Vaikuttaa aivan julmalta noi 200tuhatta ja silleen hinnat...
        Meillä ois budjetti n. 140-160 tuhatta... uskallankohan rakentajien juttusille ees mennä...?
        Meinainki ku ois tehä ns. perusperhetalo, ei mitään luxusta, vaan aikas tavis...

• Kokemusta omasta työstä
        Pähkäilijä kirjoitti:

Vielä tarkennusta, ootteko ite tehny miten paljon, ku sellastaki on aateltu, et pintatyöt sisällä (lattiat, seinät, katot) sekä ulkona (seinien maalaus) voitais tehä ite. Sen verran on ite remontoitu nykystäki, et pensselit kädessä kestää ja parketti menee lattialle. Vaikuttaa aivan julmalta noi 200tuhatta ja silleen hinnat...
        Meillä ois budjetti n. 140-160 tuhatta... uskallankohan rakentajien juttusille ees mennä...?
        Meinainki ku ois tehä ns. perusperhetalo, ei mitään luxusta, vaan aikas tavis...

Itse tehden säästää, mutta esim. tasoitetyöt kipsilevyllä hankalia, jos haluaa hyvää jälkeä (varsinkin katossa). Pimeenä voi kirvesmiehiä saada halvemmalla 20 € /h mutta on siinä riskejä. Omalla työllä voi juuri viimeistelyssä säästää joka hidasta.
        Mutta perustukset salaoja sadevesi routaeristys maksaa jo 20 t€ (kaivuu hiekka mukana) vähintään.
        Sähkö LVI maksaa 30-50 t€ riippuen materiaalista liittymät 6-10 t€ valvonta vastaava 3-5 t€.
        Siis pelkkä runkopakeetti 36 30 20 14= 100 t€ kun lähdet tekemään itse eteenpäin.
        Tunteja menee Kastellilla about 2000 h jos perustukset ja muu OK. Naapurissa kaksi kaveria rakensi Kastellin vuodessa (perustukset myös). Tunteja meni about 60 h/viikko x 50 vko eli 3000 h. Toinen oli ammattilainen, isäntä apupoika.
        Kamaa ym. laitteita joutuu ostaa about 30-50 t€ vielä lisää.
        Noi jutut 3 x 36 t€ voit unohtaa jos LVI ja sähköurakat ulkopuolisilla. Samoin jutut että pintatöitä tekemättä 86 t€ huh huh.
        160 t€ on mahdollista jos ei pääkaupunkiseudulla ja tekee jonkin verran itse sekä saa hyvät kirvesmiehet.

• rakentava
        Kokemusta omasta työstä kirjoitti:

Itse tehden säästää, mutta esim. tasoitetyöt kipsilevyllä hankalia, jos haluaa hyvää jälkeä (varsinkin katossa). Pimeenä voi kirvesmiehiä saada halvemmalla 20 € /h mutta on siinä riskejä. Omalla työllä voi juuri viimeistelyssä säästää joka hidasta.
        Mutta perustukset salaoja sadevesi routaeristys maksaa jo 20 t€ (kaivuu hiekka mukana) vähintään.
        Sähkö LVI maksaa 30-50 t€ riippuen materiaalista liittymät 6-10 t€ valvonta vastaava 3-5 t€.
        Siis pelkkä runkopakeetti 36 30 20 14= 100 t€ kun lähdet tekemään itse eteenpäin.
        Tunteja menee Kastellilla about 2000 h jos perustukset ja muu OK. Naapurissa kaksi kaveria rakensi Kastellin vuodessa (perustukset myös). Tunteja meni about 60 h/viikko x 50 vko eli 3000 h. Toinen oli ammattilainen, isäntä apupoika.
        Noi jutut 3 x 36 t€ voit unohtaa jos LVI ja sähköurakat ulkopuolisilla. Samoin jutut että pintatöitä tekemättä 86 t€ huh huh.
        160 t€ on mahdollista jos ei pääkaupunkiseudulla ja tekee jonkin verran itse sekä saa hyvät kirvesmiehet.

perustuksiin 20 000 euroo vähintään??eikö se ole jo melko kallista

• s 9 rakentaja
        Pähkäilijä kirjoitti:

kaikki mahdollinen ollaan tehty itse ja nyt 1.5 vuotta rakennettu.
        ostettuja työkaluja ei ole tuossa hinnassa.

hirveitä tarjous-summia saatiin mm. kellarin muuraamisesta ja sähkötöistä,joten nekin piti lopulta tehdä lähes ilman ammattiapua.
        suhteita ollaan käytetty mahdollisimman paljon

niin ja kattokipsit kannattaa ruiskuttaa suppiloruiskulla:
        http://www.kompressorikeskus.fi/tarvikkeet.html
        ensin saumojen tasoitus sitten röpelöpinta, säästyy paljon aikaa ja vaivaa...

enpätiedä viitsinkö pistää projektista linkkiä tänne...

• vaan
        s 9 rakentaja kirjoitti:

hirveitä tarjous-summia saatiin mm. kellarin muuraamisesta ja sähkötöistä,joten nekin piti lopulta tehdä lähes ilman ammattiapua.

tuo linkki..

• tarkastupöytäkirja
        s 9 rakentaja kirjoitti:

Rakennustarkastaja vaatii sähkötöistä tarkastuspöytäkirjan.
        Itse tehdessä unohtuu usein kaikenlaista pois laskuista. Koneita ostetaan naulaa rimaa etc.. ajetaan satoja kilometrejä etsimässä tarjouksia etc. Maksetaan vuokraa projektin ajalta, otetaan virkavapaata työstä, palkataan lasten vahteja etc.
        Maatyöt ja ostettu sepeli on tosi kallista. kaikki maksaa ikävä kyllä. Jos jossain säästää toisessa tulee takkiin.
        Vimeistelystä vielä röpelöpinta ei voi pyyhkiä kostealla. Puupaneeli parasta. Suhteiden käyttämisessä on se huono puoli että pitää joskus maksaa helpit takaisin.
        Lisäksi viimesitelyyn uppoaa paljon rahaa jos tekee kunnolla (hieno lista maksaa 2,5 €/m)...

• raksa
        s 9 rakentaja kirjoitti:

kumminkin linkin

• rakentaja
        tarkastupöytäkirja kirjoitti:

Itse tehdessä unohtuu usein kaikenlaista pois laskuista. Koneita ostetaan naulaa rimaa etc.. ajetaan satoja kilometrejä etsimässä tarjouksia etc. Maksetaan vuokraa projektin ajalta, otetaan virkavapaata työstä, palkataan lasten vahteja etc.
        Maatyöt ja ostettu sepeli on tosi kallista. kaikki maksaa ikävä kyllä. Jos jossain säästää toisessa tulee takkiin.
        Vimeistelystä vielä röpelöpinta ei voi pyyhkiä kostealla. Puupaneeli parasta. Suhteiden käyttämisessä on se huono puoli että pitää joskus maksaa helpit takaisin.
        Lisäksi viimesitelyyn uppoaa paljon rahaa jos tekee kunnolla (hieno lista maksaa 2,5 €/m)...

kytkemisiä ei saa amatööri tehdä.
        avustamassa on tuttu insinööri, jonka kautta myös kaikki tarvikkeet edullisesti ja samoin lvi-töissä!

jos maaperä olisi ollut erilainen, eikä kellaria ym. kaivuutöitä olisi "tarvinnut" tehdä, säästö olisi ollut huomattava.
        myöskään joku toinen pääsuunnittelija ei varmaankaan olisi ollut näin ahne!

• putket
        Kokemusta omasta työstä kirjoitti:

vai mistä, vai maksatteko kenties jollekin kusettajalle. Mulla ilmastointikamat makso 3500€ (ilto 440 metallikanavaa 70metriä 125/160mm mutkat ja vaimentimet ja Pislan venttiilit). Idon pöntöt k-raudasta 239,-/kpl samoin jäspi 300s varaaja 620,-. Putket eli viemärit ja vesijohdot 660,- tukusta. Putkimies 17€/h sotut. Ollut 8 tuntia, puuttuu hanojen kytkentä. Ilmastoinnin tein itse. Oraksen hanat -30% oraksen ovh:sta tukusta.
        Kyllähän mäkin olen törmännyt noihin urakoitsijoihin. Toisen tarjous 7800,- toisen 25000,- samasta talosta. Nuo tarjoukset eivät ole omasta yllä luetellusta 125m2:n talosta. Kyllä on ilimaa hinnoissa kun jengi maksaa 30t€ niin kai ne nyt pyytääkin sitte mitä vään. Ei ole tosiaankaan pakko maksaa noin paljon.
        En todellakaan kehtaa sanoa tällä palstalla paljon mun talo tulee maksamaan kun ei kuitenkaan kukaan usko mutta ei todellakaan noin paljo kun 3*36.
        Tuohon hintaa saa kyllä jo tontinkin ja työkalut ja melkein pk-seudulle 25min kehäkolmoselta.
        Tosin lvi-suunnittelija pääsi kusettaan mua kun teetin suunnitelman niin aikaisin ja olin sinisilmäinen 850€, eikä sillä tehnyt mitään (esim. liian pieni kone).

• putket
        putket kirjoitti:

vai mistä, vai maksatteko kenties jollekin kusettajalle. Mulla ilmastointikamat makso 3500€ (ilto 440 metallikanavaa 70metriä 125/160mm mutkat ja vaimentimet ja Pislan venttiilit). Idon pöntöt k-raudasta 239,-/kpl samoin jäspi 300s varaaja 620,-. Putket eli viemärit ja vesijohdot 660,- tukusta. Putkimies 17€/h sotut. Ollut 8 tuntia, puuttuu hanojen kytkentä. Ilmastoinnin tein itse. Oraksen hanat -30% oraksen ovh:sta tukusta.
        Kyllähän mäkin olen törmännyt noihin urakoitsijoihin. Toisen tarjous 7800,- toisen 25000,- samasta talosta. Nuo tarjoukset eivät ole omasta yllä luetellusta 125m2:n talosta. Kyllä on ilimaa hinnoissa kun jengi maksaa 30t€ niin kai ne nyt pyytääkin sitte mitä vään. Ei ole tosiaankaan pakko maksaa noin paljon.
        En todellakaan kehtaa sanoa tällä palstalla paljon mun talo tulee maksamaan kun ei kuitenkaan kukaan usko mutta ei todellakaan noin paljo kun 3*36.
        Tuohon hintaa saa kyllä jo tontinkin ja työkalut ja melkein pk-seudulle 25min kehäkolmoselta.
        Tosin lvi-suunnittelija pääsi kusettaan mua kun teetin suunnitelman niin aikaisin ja olin sinisilmäinen 850€, eikä sillä tehnyt mitään (esim. liian pieni kone).

Alkuperäinen kysyjä taisi kysyä kyllä avaimet käteen, että sori vaan, tämä oli siis tee se itse miehen hinta...ja hyvä tontti, helpot perustukset.

• ainakaan
        s 9 rakentaja kirjoitti:

tänne. täällä ei saa kun paskaa käteen. Varmaan toi sun linkki löytyykin fiksummilta palstoilta? Mulla mennyt ite piirrettyyn kastelliin reilusti alle 80000,-. Enää ei puutu paljon mitään joten alle kolmosen kertoimen jäädään. Paketti maksoi 35.000,-. Mulla putkimies duunarina, sen hommat jää alle 15 tuntiin ja sähkömies on yrittäjä tuntipalkalla 32€ sis.alv. Itse tietenkin mukana heppujen kanssa. Ei siis yhtään urakkaa, joissa on ilmaa hinnoissa.
        Fiksut löytää tuon meikäläisenkin projektin linkin jostain muualta kuin täältä...eikä mikään huonolaatutalo, vaan marmoria,vuolukiveä,tähtitaivasta,halogeenia,lasitiiltä,Aeg,Oras,Ido ,Thermisol,Optiroc,data/tv/kajarit-rasiat joka huoneeseen, Tiileri takkaleivinuuni/ sauna/ph kiveä jne.
        Ps. tontti maksoi 8000e 2630m2, tiheää kasvatuslehtikuusimetsää, moreenipohja, kunnallistekniikka, ettei ihan metsässä, kaupungin keskustaan 7km, ala-aste 200m, kehäkolmonen 25min.
        Pps. Mitä vielä odotatte 4 tonttia myymättä www.etuovi.com 2290-2700m2 11500-12000e. Noista yhteen taitaa olla vedetty vesijohtokin rajalle. Mä jouduin tekeen itse kun ostin tontin reilu vuosi sitten, mutta tonttikin oli halvempi...

• ainakaan
        tarkastupöytäkirja kirjoitti:

maksa. Tuo sora nimittäin kun monttu on neljän kilsan päässä. Kaikki salaojasorat, murskeet, pihan täyttöhiekalla ja sisätäytöt, kapillaarikatkosepeli yht. 2300€. KTS. sama nimimerkki alempana.

• ainakaan
        ainakaan kirjoitti:

tänne. täällä ei saa kun paskaa käteen. Varmaan toi sun linkki löytyykin fiksummilta palstoilta? Mulla mennyt ite piirrettyyn kastelliin reilusti alle 80000,-. Enää ei puutu paljon mitään joten alle kolmosen kertoimen jäädään. Paketti maksoi 35.000,-. Mulla putkimies duunarina, sen hommat jää alle 15 tuntiin ja sähkömies on yrittäjä tuntipalkalla 32€ sis.alv. Itse tietenkin mukana heppujen kanssa. Ei siis yhtään urakkaa, joissa on ilmaa hinnoissa.
        Fiksut löytää tuon meikäläisenkin projektin linkin jostain muualta kuin täältä...eikä mikään huonolaatutalo, vaan marmoria,vuolukiveä,tähtitaivasta,halogeenia,lasitiiltä,Aeg,Oras,Ido ,Thermisol,Optiroc,data/tv/kajarit-rasiat joka huoneeseen, Tiileri takkaleivinuuni/ sauna/ph kiveä jne.
        Ps. tontti maksoi 8000e 2630m2, tiheää kasvatuslehtikuusimetsää, moreenipohja, kunnallistekniikka, ettei ihan metsässä, kaupungin keskustaan 7km, ala-aste 200m, kehäkolmonen 25min.
        Pps. Mitä vielä odotatte 4 tonttia myymättä www.etuovi.com 2290-2700m2 11500-12000e. Noista yhteen taitaa olla vedetty vesijohtokin rajalle. Mä jouduin tekeen itse kun ostin tontin reilu vuosi sitten, mutta tonttikin oli halvempi...

en kehota silti kaikkia alkaa rakentamaan, sillä joku toinen saa kuin saakin samanlaiseen taloon käytettyä 200000€. Pitää tietää rakentamisesta ensinnäkin todella paljon, sitten pitää tietää mitä ostetaan ja mistä ja milloin ja miten...
        Pieni esimerkki: Soitin Starkille, patolevy maksoi 33€ rulla. Menin samaan kauppaan tiskille ja kysyin paljon patolevy maksaa maksoi 39€ rulla, normaalia hintaa en tiedä. Eli kauppias tietää että kilpailuttajat soittaa ja ostavat halvimmasta paikasta, jos menee kauppaan, ne olettaa että on jo tehnyt ostopäätöksen ja tulee hakemaan kamaa ja tinkii vain löysät pois...

• jos olety päässyt niin halv...
        ainakaan kirjoitti:

Sulla oli tuuria perustusten suhteen, samoin et joutunut ajattaa maata kaatopaikalle. Talon varustelusi on kyllä peruskamaa eli nykyisin monissa taloissa vakiota.
        Itse tehden olet kyllä saanut aika halvalla. Mutta itse tehden menee aikaa ja joutuu asumaan vuokralla ja lainat pyörii koko ajan. Lisäksi kaikkia kuluja ei aina pistä mukaan. Tavaran etsiminen haku, puehelinlaskut.
        Nippelit ja nappelit, työkalut (joita tarttee vaan rakentamisessa) etc.
        Urakoitsijalla teettäessä menee riskiraha=voitto palkat. Urakoitsija saa kamat 40% halvemmalla kuin tavallinen pulliainen. (Meillä talopaketista pois 10 t€). Kyllä työ maksaa, mutta käytännössä itse tehden säästää korkeintaa 15% koko urakasta.
        Eli saat talon 170 t€ kun avaimet käteen maksaa 200 t€.

• onkyllä
        jos olety päässyt niin halv... kirjoitti:

Sulla oli tuuria perustusten suhteen, samoin et joutunut ajattaa maata kaatopaikalle. Talon varustelusi on kyllä peruskamaa eli nykyisin monissa taloissa vakiota.
        Itse tehden olet kyllä saanut aika halvalla. Mutta itse tehden menee aikaa ja joutuu asumaan vuokralla ja lainat pyörii koko ajan. Lisäksi kaikkia kuluja ei aina pistä mukaan. Tavaran etsiminen haku, puehelinlaskut.
        Nippelit ja nappelit, työkalut (joita tarttee vaan rakentamisessa) etc.
        Urakoitsijalla teettäessä menee riskiraha=voitto palkat. Urakoitsija saa kamat 40% halvemmalla kuin tavallinen pulliainen. (Meillä talopaketista pois 10 t€). Kyllä työ maksaa, mutta käytännössä itse tehden säästää korkeintaa 15% koko urakasta.
        Eli saat talon 170 t€ kun avaimet käteen maksaa 200 t€.

oli jonkun verran käteistä aluksi säästössä. lainan lyhennys 565€/kk kun kaikki velka on nostettu, nostamatta vielä 35000€. Siis kaikki kulut, niin mennyt tähän mennessä 87000,. Sis. talo, tontti, liittymät, työkalut, peräkärry, ja 100metriä kunnalistekniikkan piti tehdä oma haara ite. Tuo olisi maksanut urakoitsijalla 10000,- alv. Ite tein ja kaivuri tuntipalkalla maksoi 3000,-.
        LVI kamat pääasiassa ostan suoraan tukusta, joista saan 30-40% ovh:sta. Esim oras 30%, kun rautakaupan tarjouksessa on oraksen perushana -20%. ON totta että urakoitsijat saavat vielä halvemmalla noi, riippuu siitä paljonko ostaa vuodessa kamaa, niin rabatit on sen mukaisia...
        Mutta en todellakaan saa menemään enää tuota 35000,. Tontti oli todella hyvä ja soramonttu lähellä.

• kehuvat halvalla
        onkyllä kirjoitti:

oli jonkun verran käteistä aluksi säästössä. lainan lyhennys 565€/kk kun kaikki velka on nostettu, nostamatta vielä 35000€. Siis kaikki kulut, niin mennyt tähän mennessä 87000,. Sis. talo, tontti, liittymät, työkalut, peräkärry, ja 100metriä kunnalistekniikkan piti tehdä oma haara ite. Tuo olisi maksanut urakoitsijalla 10000,- alv. Ite tein ja kaivuri tuntipalkalla maksoi 3000,-.
        LVI kamat pääasiassa ostan suoraan tukusta, joista saan 30-40% ovh:sta. Esim oras 30%, kun rautakaupan tarjouksessa on oraksen perushana -20%. ON totta että urakoitsijat saavat vielä halvemmalla noi, riippuu siitä paljonko ostaa vuodessa kamaa, niin rabatit on sen mukaisia...
        Mutta en todellakaan saa menemään enää tuota 35000,. Tontti oli todella hyvä ja soramonttu lähellä.

hyvää saavansa, rakenna enemmän taloja ja myyntiin. Vaikka maksaisi verotkin olisivat nuo ihmemiehet vuodessa miljonäärejä. Voisitte ostaa esim. kaikki vapaat tontit pääkaupunkiseudun läheltä ja rakentaa sinne talon, kun kerran selviätte siitä noin halvalla - ja myydä todella hyvällä voitolla. Yhteenvetona kai voisi vetää että nuo pellet hilluvat vain täällä tehostamassa romahtanutta itsetuntoaan kun taas kerran töpeksivät eikä talonrakennus suju ollenkaan toivotulla tavalla.

• rakentaja
        kehuvat halvalla kirjoitti:

hyvää saavansa, rakenna enemmän taloja ja myyntiin. Vaikka maksaisi verotkin olisivat nuo ihmemiehet vuodessa miljonäärejä. Voisitte ostaa esim. kaikki vapaat tontit pääkaupunkiseudun läheltä ja rakentaa sinne talon, kun kerran selviätte siitä noin halvalla - ja myydä todella hyvällä voitolla. Yhteenvetona kai voisi vetää että nuo pellet hilluvat vain täällä tehostamassa romahtanutta itsetuntoaan kun taas kerran töpeksivät eikä talonrakennus suju ollenkaan toivotulla tavalla.

olisi toki houkuttelevaa myydä tämä parin vuoden päästä poies, voitto olisi huomattava ja seuraavan saattaisi rakentaa sitten jo ilman lainaakin.
        valmistuisi varmasti nopeammin, kun homman jo osaa ja kaikki työkalutkin olisi valmiina :)

miksi vaikutat noin katkeralta,
        häviääkö makkara leipäsi päältä kun ylihinnoitellut urakat jääkin tekemättä?

tottakai talo tulee huomattavasti halvemmaksi ilman noita ylihintaisia urakoita, aikaa vain menee enemmän, mutta jos sitä on niin voivoi "ammattilaiset"!

• suosikki 9 rakentaja
        ainakaan kirjoitti:

enpä viitsi ainakaan vielä laittaa tänne suoraa linkkiä.
        mikäs paketti sulla oli?
        itse meinaan maksoin saman verran.
        eikä tosiaan itse tehden tarvitse laadusta tinkiä,
        klinkkerit keittiöön, lasitiiltä, mosaiikit mm. kylppäriin ja wc, vuolukivitakka jne...
        ainoa mikä vähän epäilyttää on myöhässä oleva ns. tukkukeittiö, joka olisi ollut melkein 1000e kalliimpi nimellä varustettuna!

ja tosiaan jos mahdollista (monilla vastaavilla on) kannattaa hankkia yrityksen tukkukortti/t, joilla saat rautakauppatavarasta huomattavasti paremmat prosentit, kuin joillain normaalilla rakentajatileillä, joissa on naurettava parin-kolmen prosentin alennus...

• että

saan rukkikuskin sisähommista 2500€ kuussa ja se riittää mulle. Talosta joudun maksamaan lainaa 565€. saan vielä kinkkuakin leivän päälle. liika raha ei kiinnosta, mukavampi peuhata lasten kanssa kun rakennella taloja työkseen ja ajaa 7,5 tuntia päivässä rukkia ilman huolta. Jos lava kaatuu se vaan naurattaa. Jos sen sijaan myytäväksi tehtävän talon tekemisessä menee joku perseelleen se aiheuttaa stressiä.
        Ikävää jos sulta loppuu kusetusurakat tulevaisuudessa...

• kastelli
        suosikki 9 rakentaja kirjoitti:

mikäs paketti sulla oli?
        klinkkerit keittiöön, lasitiiltä, mosaiikit mm. kylppäriin ja wc, vuolukivitakka jne...
        ainoa mikä vähän epäilyttää on myöhässä oleva ns. tukkukeittiö, joka olisi ollut melkein 1000e kalliimpi nimellä varustettuna!

ja tosiaan jos mahdollista (monilla vastaavilla on) kannattaa hankkia yrityksen tukkukortti/t, joilla saat rautakauppatavarasta huomattavasti paremmat prosentit, kuin joillain normaalilla rakentajatileillä, joissa on naurettava parin-kolmen prosentin alennus...

teki cad ja rakennekuvat. Alakerta 125m2, harjakuisti 2x4m, muuten suorakulma, yläkertavaraus 60m2, sinne tuli ikkunat, ei muuta.
        Paketista jätin pois, paneelit, saunan vermeetn terassilaudat. Mutta levyvillaa katolle otin 40cm ja kaikki levyt ek:ta. Pystytys oli sateeltasuojaan. myös puuverhous kuulu. Ei koneita, eikä kalusteita kastellilta, paitsi ilto 440 (ei kuulunt kuitenkaan pakettiin vaan tilasin myöhemmin).

• mullekin
        suosikki 9 rakentaja kirjoitti:

mikäs paketti sulla oli?

tulee joku hyvä "halpis" keittiö. ei tule Puustellia vaikka sukulaisia onkin siellä töissä. lähinnä siksi ettei anna mulle 50% alennusta vaikka kate on 85%. Pitää tietenkin muistaa ettei tuo 85% ole ilmaa vaan myös markkinointikoneisto maksaa.

• tutkija/rakentaja

Raksystemsin rakennuskustannuserittelyn mukaan on mahdollista rakentaa talo puoleen hintaan seuraavalla tavalla:

1. Omantyönosuus rakentamisessa ja projektin johdossa yli 80 %, säästö 30%.

2. Materiaalien hankinta ja pääosin myös kuljetukset itsellä, säästö 20 %.

Em tekee yhteensä 50 %, ja on myös käytännössä useat rakentajat oikeaksi ja mahdolliseksi todenneet.

Em edellyttää että itsellä on aikaa/haluja/kykyä johtaa/verrata/suorittaa/hikoilla siellä rakennuksellä ja rautakaupoissa noin parin vuoden ajan oman projektin eteen laskematta palkkaa omalle työlle.

Jos rupeaisin tekemään taloja vieraille niin työaikaa käyttäisin vain 40 - 50 h viikossa ja työnjohtajat ja timpurit saisi junailla kaikki juoksevat asiat, eli hintataso olisi sama kuin muillakin.

Jos löytyisi kiinnostuneita rakentajia tekemään talonsa puoleen hintaan, voisin toimia konsulttina miten se käytännössä tapahtuu, palkkioni olisi saavutetusta säästöstä ( 80000 - 130000 eurosta) vain 2 %.

• saisi
        tutkija/rakentaja kirjoitti:

Raksystemsin rakennuskustannuserittelyn mukaan on mahdollista rakentaa talo puoleen hintaan seuraavalla tavalla:

1. Omantyönosuus rakentamisessa ja projektin johdossa yli 80 %, säästö 30%.

2. Materiaalien hankinta ja pääosin myös kuljetukset itsellä, säästö 20 %.

Em tekee yhteensä 50 %, ja on myös käytännössä useat rakentajat oikeaksi ja mahdolliseksi todenneet.

Em edellyttää että itsellä on aikaa/haluja/kykyä johtaa/verrata/suorittaa/hikoilla siellä rakennuksellä ja rautakaupoissa noin parin vuoden ajan oman projektin eteen laskematta palkkaa omalle työlle.

Jos rupeaisin tekemään taloja vieraille niin työaikaa käyttäisin vain 40 - 50 h viikossa ja työnjohtajat ja timpurit saisi junailla kaikki juoksevat asiat, eli hintataso olisi sama kuin muillakin.

Jos löytyisi kiinnostuneita rakentajia tekemään talonsa puoleen hintaan, voisin toimia konsulttina miten se käytännössä tapahtuu, palkkioni olisi saavutetusta säästöstä ( 80000 - 130000 eurosta) vain 2 %.

nuo kusetetut luupäätkin uskomaan tuon, vai ovatko he vain kateellisia, kun eivät osaa tai halua itse tehdä. Kertoohan tuon jo netistä löytyvät laskuritkin.

• rakentava
        kastelli kirjoitti:

teki cad ja rakennekuvat. Alakerta 125m2, harjakuisti 2x4m, muuten suorakulma, yläkertavaraus 60m2, sinne tuli ikkunat, ei muuta.
        Paketista jätin pois, paneelit, saunan vermeetn terassilaudat. Mutta levyvillaa katolle otin 40cm ja kaikki levyt ek:ta. Pystytys oli sateeltasuojaan. myös puuverhous kuulu. Ei koneita, eikä kalusteita kastellilta, paitsi ilto 440 (ei kuulunt kuitenkaan pakettiin vaan tilasin myöhemmin).

kunteet yläkerran myöhemmin

• laskenu
        rakentava kirjoitti:

kunteet yläkerran myöhemmin

mutta luulet että 10-15000eskoo. Säästin myös siis vesi/viemäri liittymismaksuista kolmasosan, jotka lasketaan pinta-alan mukaan. Mutta olis varmaankin kannattanut hakea rakennuslupa yläkerrallekin samalla ja sitten jatkoaikaa, kun sen kuitenkin tekee kahdeksan vuoden sisään, niin ei olisi tarvinnut kahteen kertaan täyttää papereita...

• hankalaa
        laskenu kirjoitti:

mutta luulet että 10-15000eskoo. Säästin myös siis vesi/viemäri liittymismaksuista kolmasosan, jotka lasketaan pinta-alan mukaan. Mutta olis varmaankin kannattanut hakea rakennuslupa yläkerrallekin samalla ja sitten jatkoaikaa, kun sen kuitenkin tekee kahdeksan vuoden sisään, niin ei olisi tarvinnut kahteen kertaan täyttää papereita...

vastaava mestari ja pääsuunnittelija jne ja jos rakennesuunnitelmat puutuu, pieneksi se säästö taitaa jäädä tai ...

• rakentava
        hankalaa kirjoitti:

vastaava mestari ja pääsuunnittelija jne ja jos rakennesuunnitelmat puutuu, pieneksi se säästö taitaa jäädä tai ...

se luvat hommata valmiiksi ja tekee sitten kun rahaa ja aikaa kunhan luvan aikana vaan

• kastelliko?

olisi tarkoitus rakentaa onko joku rakentamassa kyseistä taloa?mikä teillä kustannusarvio

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe