Jeesus kehoitta maksamaan kymmenykset!

Usein kuulee väitettävän, että Jeesus ei puhunut mitään kymmenyksistä eikä niiden maksaminen olisi voimassa uuden liiton kristityille. Kuitenkin Matteus 23:ssa Jeesus sanoo
23 "Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, n o i t a m u i t a k a a n u n o h t a m a t t a .

Eli vaikka ihminen harjoittaisi oikeudenmukaisuutta, laupeutta ja uskollisuutta hänen ei tule siitä huolimatta unohtaa maksaa kymmenyksiä.
Olen uskoontulostani lähtien maksanut kymmenykset ja muut annit mutta nyt vasta törmäsin tuohon selvään Jeesuksen kehoitukseen kymmenysten maksusta.
Onko tämä Jeesuksen sana sinulle tuttu ja maksatko sinä kymmenykset?

86

1574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MinneNeMaksetaan

      Määritteleekö Raamattu mihin kymmenykset maksetaan?

      • Temppeliin. UT:ssa seurakunta korvaa temppelipalvelukset koska tuli yleinen pappeus ja temppelin uhrimenot lakkautettiin koska Jeesus on kertakaikkinen uhri.


      • MinneNeMaksetaan
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Temppeliin. UT:ssa seurakunta korvaa temppelipalvelukset koska tuli yleinen pappeus ja temppelin uhrimenot lakkautettiin koska Jeesus on kertakaikkinen uhri.

        Raamattu tai Jeesus ei kuitenkaan määrittele että kymmenykset tulee maksaa seurakuntaan?


      • MinneNeMaksetaan kirjoitti:

        Raamattu tai Jeesus ei kuitenkaan määrittele että kymmenykset tulee maksaa seurakuntaan?

        Molemmat. Jeesus on juutalaisten ja opetti juutalaisten lakeja ja siitä kerrotaan Raamatussa. Paavali kertoo enemmän Raamatussa käytännön keräämisestä seurakunnan työhön.


      • MinneNeMaksetaan
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Molemmat. Jeesus on juutalaisten ja opetti juutalaisten lakeja ja siitä kerrotaan Raamatussa. Paavali kertoo enemmän Raamatussa käytännön keräämisestä seurakunnan työhön.

        Missä kohtaa Raamattua Jeesus tai Raamattu muuten siis kertovat että kymmenykset tulee maksaa seurakuntaan?


      • MinneNeMaksetaan kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamattua Jeesus tai Raamattu muuten siis kertovat että kymmenykset tulee maksaa seurakuntaan?

        Kymmenykset maksettiin temppeliin. Jeesus ei sitä muuttanut vaan kehoitti ne maksamaan. Seurakunta on tämänajan temppeli eli Jumalanpalvelusyhteisö.
        Minne sinä sitten maksat kymmenyksesi?


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Temppeliin. UT:ssa seurakunta korvaa temppelipalvelukset koska tuli yleinen pappeus ja temppelin uhrimenot lakkautettiin koska Jeesus on kertakaikkinen uhri.

        Melkoisen huono on tuo kaikkitietävä, kaikennäkevä ja kaikkivaltias näissä talousasioissa.

        Odottaisi tuollaisen myyttisen hahmon rahoittavan palvojiensa toiminnot ihan omista pusseistaan, vaikkapa kultahippusiemensyöksyllä, jos ei muuta keksi.


      • he-ma kirjoitti:

        Melkoisen huono on tuo kaikkitietävä, kaikennäkevä ja kaikkivaltias näissä talousasioissa.

        Odottaisi tuollaisen myyttisen hahmon rahoittavan palvojiensa toiminnot ihan omista pusseistaan, vaikkapa kultahippusiemensyöksyllä, jos ei muuta keksi.

        Kaikki mikä on on Jumalan. Ihan omasta pussistaan Jumala siis kymmenyksetkin maksaa.


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Kaikki mikä on on Jumalan. Ihan omasta pussistaan Jumala siis kymmenyksetkin maksaa.

        Mentaalijoogaa!

        Minulta ei mielikuvitusjumala vie penniäkään!


      • he-ma kirjoitti:

        Mentaalijoogaa!

        Minulta ei mielikuvitusjumala vie penniäkään!

        Ei minultakaan mutta Jumalan evankeliumintyöhön minä ihan vapaaehtoisesti annan koska Häneltä olen saanut kaiken mitä minulla on :=) eikä koskaan ole ollut pula mistään :=)


      • MinneNeMaksetaan
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Kymmenykset maksettiin temppeliin. Jeesus ei sitä muuttanut vaan kehoitti ne maksamaan. Seurakunta on tämänajan temppeli eli Jumalanpalvelusyhteisö.
        Minne sinä sitten maksat kymmenyksesi?

        En maksa, juuri siitä syystä että Raamatusta ei löydy selkeää oikeutusta sille että ne pitäisi maksaa seurakunnalle. Tämä on seurakuntien itsensä luoma käytäntö johon Jeesuksen sanasta ei löydy vahvistusta. Odotin että olisit pystynyt perustelemaan asian jollakin minulle uudella tai huomaamtta jääneellä Raamatunkohdalla, tai Jeesuksen, herramme, omilla sanoilla.


      • MinneNeMaksetaan kirjoitti:

        En maksa, juuri siitä syystä että Raamatusta ei löydy selkeää oikeutusta sille että ne pitäisi maksaa seurakunnalle. Tämä on seurakuntien itsensä luoma käytäntö johon Jeesuksen sanasta ei löydy vahvistusta. Odotin että olisit pystynyt perustelemaan asian jollakin minulle uudella tai huomaamtta jääneellä Raamatunkohdalla, tai Jeesuksen, herramme, omilla sanoilla.

        Jeesuksen sanat aloituksessa ovat selvät. Kymmenyksiä ei ole maksettu muualle kuin temppeliin joten en näe muuta vaihtoehtoa nytkään.
        Jokainen päättää itse mitä tekee myös tässä asiassa. Missään Raamatussa ei Jeesus sano, että kirkollisveroa pitäisi periä :=) siitä ei kirkon jäsen voi kuitenkaan itse päättää :=(


      • kovaoksa
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Jeesuksen sanat aloituksessa ovat selvät. Kymmenyksiä ei ole maksettu muualle kuin temppeliin joten en näe muuta vaihtoehtoa nytkään.
        Jokainen päättää itse mitä tekee myös tässä asiassa. Missään Raamatussa ei Jeesus sano, että kirkollisveroa pitäisi periä :=) siitä ei kirkon jäsen voi kuitenkaan itse päättää :=(

        Ei tämä kiertelevä maallikkosaarnaaja itse maksaanut mitään, mutta oli neuvomassa muita.


      • kovaoksa kirjoitti:

        Ei tämä kiertelevä maallikkosaarnaaja itse maksaanut mitään, mutta oli neuvomassa muita.

        Se mitä sinä maksat tai et maksa on ihan sinun maallikkosaarnaajan oma asia :=)


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Jeesuksen sanat aloituksessa ovat selvät. Kymmenyksiä ei ole maksettu muualle kuin temppeliin joten en näe muuta vaihtoehtoa nytkään.
        Jokainen päättää itse mitä tekee myös tässä asiassa. Missään Raamatussa ei Jeesus sano, että kirkollisveroa pitäisi periä :=) siitä ei kirkon jäsen voi kuitenkaan itse päättää :=(

        Kymmenykset ovat nyt ehkä jotain muuta kuin jäsenmaksut?

        ”Jeesuksen sanat aloituksessa ovat selvät. Kymmenyksiä ei ole maksettu muualle kuin temppeliin joten en näe muuta vaihtoehtoa nytkään.”

        Koska tuohon aikaan ei ollut järjestäytynyttä valtiota, joka olisi huolehtinut kaikkien jäseniensä osasta, EI silloin VOI olla mitään muuta kuin tuo ilmaisu. Joten, kyse oli juutalaisten laista, ja maksuista huolehtivat ao. henkilöt mm. temppelien kautta.

        Noilla varoilla kustannettiin siis pappien maallinen elanto. Tässä varsin hyvää ”opetusta”:

        ”Herralle annettu lahja tarkoitti sitä, että lahja annettiin pyhäkössä ja temppelissä palveleville leeviläisille.”
        ”He saivat elantonsa kymmenyksistä ja temppeliin tuoduista uhrilahjoista…”
        ”Leeviläisten täytyi myös antaa omasta elannostaan kymmenykset. ”ja ”Temppelin muissa palvelustöissä toimivien leeviläisten antamat kymmenykset olivat pappien elanto…”

        Mutta niillä oli toinenkin merkitys:
        ”Ensinnäkin niiden tarkoitus oli olla pappien ja leeviläisten elantoa - eli hengellistä työtä tekevien maallista ravintoa. Toiseksi niillä avustettiin muukalaisia, leskiä ja orpoja. Eli varsin maallista hyväntekeväisyyttä.”
        http://kla.fi/keskustelu/index.php?topic=717.0

        5.Mooseksen kirja:
        14:25 niin muuta se rahaksi, pane raha kääröön, ota käteesi ja mene siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee,
        14:26 ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.
        14:27 Äläkä jätä osattomaksi leeviläistä, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella, sillä hänellä ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi.

        ”Missään Raamatussa ei Jeesus sano, että kirkollisveroa pitäisi periä :=) siitä ei kirkon jäsen voi kuitenkaan itse päättää :=(…”

        Joten nykyään voi varsin mainiosti ajatella, että maksamasi jäsenmaksu on osa noita kymmenyksiä tai siten ei. Kuten maksat jäsenmaksuja mahdollisiin muihinkin yhteisöihin, joiden jäsen haluat olla. Vapaissa suunnissa tehdään aivan samoin, oli se maksu sitten vapaaehtoinen tai vähemmän vapaaehtoinen – leipää, vaatetta jne. tarvitsevat niidenkin työntekijät.

        Kymmenyksiä ovat nekin, minkä lahjoitat hyväntekeväisyyteen. Tässä voi miettiä, että onko kerääjä joku kristillinen tai muu, jonka kohde on hyvä.

        Itse katson että nykyään noita pappien tekemään sosiaalista työtä (kuten lesket, orvot ja muukalaiset) tekee valtio ja kunnat, joten myös ne verot menevät osittain kymmenyksinä.


      • mummomuori kirjoitti:

        Kymmenykset ovat nyt ehkä jotain muuta kuin jäsenmaksut?

        ”Jeesuksen sanat aloituksessa ovat selvät. Kymmenyksiä ei ole maksettu muualle kuin temppeliin joten en näe muuta vaihtoehtoa nytkään.”

        Koska tuohon aikaan ei ollut järjestäytynyttä valtiota, joka olisi huolehtinut kaikkien jäseniensä osasta, EI silloin VOI olla mitään muuta kuin tuo ilmaisu. Joten, kyse oli juutalaisten laista, ja maksuista huolehtivat ao. henkilöt mm. temppelien kautta.

        Noilla varoilla kustannettiin siis pappien maallinen elanto. Tässä varsin hyvää ”opetusta”:

        ”Herralle annettu lahja tarkoitti sitä, että lahja annettiin pyhäkössä ja temppelissä palveleville leeviläisille.”
        ”He saivat elantonsa kymmenyksistä ja temppeliin tuoduista uhrilahjoista…”
        ”Leeviläisten täytyi myös antaa omasta elannostaan kymmenykset. ”ja ”Temppelin muissa palvelustöissä toimivien leeviläisten antamat kymmenykset olivat pappien elanto…”

        Mutta niillä oli toinenkin merkitys:
        ”Ensinnäkin niiden tarkoitus oli olla pappien ja leeviläisten elantoa - eli hengellistä työtä tekevien maallista ravintoa. Toiseksi niillä avustettiin muukalaisia, leskiä ja orpoja. Eli varsin maallista hyväntekeväisyyttä.”
        http://kla.fi/keskustelu/index.php?topic=717.0

        5.Mooseksen kirja:
        14:25 niin muuta se rahaksi, pane raha kääröön, ota käteesi ja mene siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee,
        14:26 ja osta sillä rahalla kaikkea, mitä haluat, joko raavaita tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee, ja syö siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi.
        14:27 Äläkä jätä osattomaksi leeviläistä, joka asuu sinun porttiesi sisäpuolella, sillä hänellä ei ole osuutta eikä perintöosaa sinun rinnallasi.

        ”Missään Raamatussa ei Jeesus sano, että kirkollisveroa pitäisi periä :=) siitä ei kirkon jäsen voi kuitenkaan itse päättää :=(…”

        Joten nykyään voi varsin mainiosti ajatella, että maksamasi jäsenmaksu on osa noita kymmenyksiä tai siten ei. Kuten maksat jäsenmaksuja mahdollisiin muihinkin yhteisöihin, joiden jäsen haluat olla. Vapaissa suunnissa tehdään aivan samoin, oli se maksu sitten vapaaehtoinen tai vähemmän vapaaehtoinen – leipää, vaatetta jne. tarvitsevat niidenkin työntekijät.

        Kymmenyksiä ovat nekin, minkä lahjoitat hyväntekeväisyyteen. Tässä voi miettiä, että onko kerääjä joku kristillinen tai muu, jonka kohde on hyvä.

        Itse katson että nykyään noita pappien tekemään sosiaalista työtä (kuten lesket, orvot ja muukalaiset) tekee valtio ja kunnat, joten myös ne verot menevät osittain kymmenyksinä.

        "Koska tuohon aikaan ei ollut järjestäytynyttä valtiota, joka olisi huolehtinut kaikkien jäseniensä osasta, EI silloin VOI olla mitään muuta kuin tuo ilmaisu. Joten, kyse oli juutalaisten laista, ja maksuista huolehtivat ao. henkilöt mm. temppelien kautta. "
        Juutalaset maksoivat verot tuolloin Rooman valtakuntaa.
        "Noilla varoilla kustannettiin siis pappien maallinen elanto. Tässä varsin hyvää ”opetusta”:
        Kymmenyksillä katettiin kaikki temppelin menot
        "Joten nykyään voi varsin mainiosti ajatella, että maksamasi jäsenmaksu on osa noita kymmenyksiä tai siten ei. Kuten maksat jäsenmaksuja mahdollisiin muihinkin yhteisöihin, joiden jäsen haluat olla. Vapaissa suunnissa tehdään aivan samoin, oli se maksu sitten vapaaehtoinen tai vähemmän vapaaehtoinen – leipää, vaatetta jne. tarvitsevat niidenkin työntekijät. "
        Missän Raamatussa ei puhuta, että seurakunta maksaisi jäsenmaksuja seurakuntaansa. Kaikki lahjoittaminen oli vapaaehoista ja valtiolla ei ollut mitään telemistä sen kanssa. Seurakunta ja valtio eivät koskaan olleet missään yhteydessä toisiinsa vaan täysin itsenäiset.
        "Kymmenyksiä ovat nekin, minkä lahjoitat hyväntekeväisyyteen. Tässä voi miettiä, että onko kerääjä joku kristillinen tai muu, jonka kohde on hyvä."
        Kymmenykset tulee mennä juurikin Jumalan valtakunnan työhön. Hyväntekeväisyyteen lahjoitukset eivät ole kymmenyksiä vaan lahjoja ja anteja.
        "Itse katson että nykyään noita pappien tekemään sosiaalista työtä (kuten lesket, orvot ja muukalaiset) tekee valtio ja kunnat, joten myös ne verot menevät osittain kymmenyksinä. "
        Sosiallinen auttaminen työ on ari asia kuin evankelimun työ. Sosiaalista auttamista varten on omat järjestöt mutta evankeliumin levittäminen on vain ja ainoastaan kristillisten kirkkojen ja järjestöjen varassa.


    • Jobinpostia

      Mark.12:17. Jeesus sanoi heille: Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on. Ja he ihmettelivät häntä suuresti. Onko kellään tietoa, mikä on Jumalan tilinumero?

      • Keisarille nimenomaan maksettiin veroa. Jumalalle ei makseta veroa mutta jos haluat antaa omastasi Jumalan valtakunnan työhön voit laittaa rahasi jollekin lähetysjärjestölle niin menee perille evankeliumin työhön :=)


      • kirjanpitäjä_

        Paljonko annat?


    • vfkdkvkdksdl

      Valehteletko ammatiksesi Jeesuksen Nimeen?

      Jeesus ei käskenyt maksaa kymmenyksiä omia uskovaisia. pikku lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuuden seurakunnille!

      Joten päivitä tietosi TOTUUDELLA!

      • Ei niin, eikä Jeesuksen omien seurakunnat noita mainitsemiasi tekoja teekään.


      • mjnhbgcfdcx

        Niinpä... ja....

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen vaan rikollisuuden kristitty tunnustuksensakkin mukaan:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskontunnustuksensa kaltaisia uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.

        ---------

        Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.

        Näistä, Jeesuksen perustamista seurakunnista ei ole yhtään rikollisten kristinuskon kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten ihmisten seurakuntia:
        Ilm. 2:1-29
        Pergamos
        Tyatira
        Sardes
        Smyrna
        Filadelfia
        Efeso
        Laodikea


      • mjnhbgcfdcx kirjoitti:

        Niinpä... ja....

        Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen vaan rikollisuuden kristitty tunnustuksensakkin mukaan:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskontunnustuksensa kaltaisia uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joilla ei ole Jeesuksen perustamia seurakuntia eikä Jeesuksen opetuslapsia opettajina.

        ---------

        Kristilliset = Jeesuksen perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä järkeviä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen.

        Näistä, Jeesuksen perustamista seurakunnista ei ole yhtään rikollisten kristinuskon kristittyjen seurakuntia vaan ne ovat kristillisten ihmisten seurakuntia:
        Ilm. 2:1-29
        Pergamos
        Tyatira
        Sardes
        Smyrna
        Filadelfia
        Efeso
        Laodikea

        "Näistä, Jeesuksen perustamista seurakunnista"
        Missä Raamatussa kerrotaan, että Jeesus perusti nuo pakanaseurakunnat?


    • köyhäläinen

      Raamatussa kerrotaan vain karjankasvattajien ja maanviljelijöiden maksavan kymmenykset. Ketään muita ei kehoiteta maksamaan niitä. Itse olen aina ollut hyvin pienituloinen ja yleensä olen saanut vain tukirahoja, ja näin Raamatun perusteella kaikkien tukirahojen saajienkaan ei tarvitse kymmenyksiä maksaa, että kymmenyksistähän pitäisi avustuksia juuri maksaa köyhille avun tarpeessa oleville.

      • Jeesushan puhui tuossa sen aikaisille "virkamiehille" - Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset.
        Koska Jumala on järjestyksen Jumala minulle sopii oikein hyvin kymmenyssysteemi niin tulee hoidettua säännöllisesti kaikkien muiden lahjojen ja antien lisäksi. Ketään ei suinkaan pakoteta maksamaan tai antamaan yhtään mitään jokainen tekee mitä Jumala sydämelle antaa.
        Mistään muualtahan seurakunnat (pl.evl.kirkko) ja lähetystyö ei rahaa saa kuin uskovien lahjoitukista joten lahjoitukset ja vapaaehtoistyö ovat edelleenkin välttämättömiä Jumalan valtakunnan työhön.


      • köyhäläinen
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Jeesushan puhui tuossa sen aikaisille "virkamiehille" - Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset.
        Koska Jumala on järjestyksen Jumala minulle sopii oikein hyvin kymmenyssysteemi niin tulee hoidettua säännöllisesti kaikkien muiden lahjojen ja antien lisäksi. Ketään ei suinkaan pakoteta maksamaan tai antamaan yhtään mitään jokainen tekee mitä Jumala sydämelle antaa.
        Mistään muualtahan seurakunnat (pl.evl.kirkko) ja lähetystyö ei rahaa saa kuin uskovien lahjoitukista joten lahjoitukset ja vapaaehtoistyö ovat edelleenkin välttämättömiä Jumalan valtakunnan työhön.

        Siinä sanotaan, että he maksavat kymmenykset mintuista ym., eli maan sadosta. Lain opettajatkin voivat olla maanviljelijöitä tai karjankasvattajia sivubisneksenään.


      • köyhäläinen kirjoitti:

        Siinä sanotaan, että he maksavat kymmenykset mintuista ym., eli maan sadosta. Lain opettajatkin voivat olla maanviljelijöitä tai karjankasvattajia sivubisneksenään.

        Tuskin Jeesuksen tarkoitus oli luetella kaikki ihmisten tuloja tai lähteitä mistä elantonsa saavat.
        Minusta on ilo maksaa Jumalan valtakunna työhön ja tekisin sen muutenkin mutta kymmenysjärjeslelmä on siihen hyvä ja säännöllinen systeemi ja kaikille tasapuolinen.
        Ethän sinäkään etsi syytä olla lahjoittamatta omastasi?


      • köyhäläinen
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Tuskin Jeesuksen tarkoitus oli luetella kaikki ihmisten tuloja tai lähteitä mistä elantonsa saavat.
        Minusta on ilo maksaa Jumalan valtakunna työhön ja tekisin sen muutenkin mutta kymmenysjärjeslelmä on siihen hyvä ja säännöllinen systeemi ja kaikille tasapuolinen.
        Ethän sinäkään etsi syytä olla lahjoittamatta omastasi?

        Minä, kun en maksa, niin en kyllä osallistu edes seurakunnan tilaisuuksiinkaan, juuri johtuu tuosta köyhyydestäni. Kyllä joskus kuuntelen jumalanpalveluksia radiosta ja tv7:kin katson vähäisen, mutta eipä se anti ole niin hyvää, mitä en itse osaisi lukea Raamatusta.


      • köyhäläinen kirjoitti:

        Minä, kun en maksa, niin en kyllä osallistu edes seurakunnan tilaisuuksiinkaan, juuri johtuu tuosta köyhyydestäni. Kyllä joskus kuuntelen jumalanpalveluksia radiosta ja tv7:kin katson vähäisen, mutta eipä se anti ole niin hyvää, mitä en itse osaisi lukea Raamatusta.

        Raamatun opetusta on hyvä kuunnella koska minulla ei ainakaan ole aikaa eikä innostustakaan alkaa opiskella kreikkaa ja hepreaa saatika käydä kaikkia historiallisia ja kulttuurisia taustoja asioille. On hyvä kun on hakuteoksia tai joku ihminen kertoo kulloisenkin raamatun kohdan taustat niin ymmärrys lisääntyy.
        Muutama tuttavani muuten, jotka eivät enää ole työelämässä, antavat kymmenyksiään vapaaehtoistyöllään. Sekin on mainio ja tervetullot tapa tukea evankeliumin työtä.


      • en.ymmärrä
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Jeesushan puhui tuossa sen aikaisille "virkamiehille" - Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset.
        Koska Jumala on järjestyksen Jumala minulle sopii oikein hyvin kymmenyssysteemi niin tulee hoidettua säännöllisesti kaikkien muiden lahjojen ja antien lisäksi. Ketään ei suinkaan pakoteta maksamaan tai antamaan yhtään mitään jokainen tekee mitä Jumala sydämelle antaa.
        Mistään muualtahan seurakunnat (pl.evl.kirkko) ja lähetystyö ei rahaa saa kuin uskovien lahjoitukista joten lahjoitukset ja vapaaehtoistyö ovat edelleenkin välttämättömiä Jumalan valtakunnan työhön.

        "lahjojen ja antien lisäksi" Mitä ovat nuo lahjat ja annit?


      • en.ymmärrä kirjoitti:

        "lahjojen ja antien lisäksi" Mitä ovat nuo lahjat ja annit?

        Ne on esim. kolehdit ja muut erilliset avustukset ja lahjoitukset vaihteleviin kohteisiin/henkilöille.


      • nyt.ymmärrän
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Ne on esim. kolehdit ja muut erilliset avustukset ja lahjoitukset vaihteleviin kohteisiin/henkilöille.

        OK!


      • kui22
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Tuskin Jeesuksen tarkoitus oli luetella kaikki ihmisten tuloja tai lähteitä mistä elantonsa saavat.
        Minusta on ilo maksaa Jumalan valtakunna työhön ja tekisin sen muutenkin mutta kymmenysjärjeslelmä on siihen hyvä ja säännöllinen systeemi ja kaikille tasapuolinen.
        Ethän sinäkään etsi syytä olla lahjoittamatta omastasi?

        "hyvä ja säännöllinen systeemi ja kaikille tasapuolinen."

        Suhteellisesti köyhä antaa kyllä enemmän kuin rikas tyossa systeemissä. :D , se on aika iso lohko pienestä rahasta mutta ei tunnu niinkään isosta..


      • kui22 kirjoitti:

        "hyvä ja säännöllinen systeemi ja kaikille tasapuolinen."

        Suhteellisesti köyhä antaa kyllä enemmän kuin rikas tyossa systeemissä. :D , se on aika iso lohko pienestä rahasta mutta ei tunnu niinkään isosta..

        10% on ihan sama jokaiselle. Jos keksit paremman ja oikeudenmukaisemman prosentin niin esitä :=)
        Toki rikkaiden kymmenyksistä tulee enemmän €uroja.
        Kukaan ei maksa pitkin hampain koska iloista antajaa Jumala rakastaa :=) ja jos ei halua antaa tai voi antaa niin se on jokaisen oma asia.


      • kai999
        kui22 kirjoitti:

        "hyvä ja säännöllinen systeemi ja kaikille tasapuolinen."

        Suhteellisesti köyhä antaa kyllä enemmän kuin rikas tyossa systeemissä. :D , se on aika iso lohko pienestä rahasta mutta ei tunnu niinkään isosta..

        Jeesus puhui vain kymmenyksistä eli 10%:sta. Väitätkö Jeesuksen olevan väärässä ja epäoikeudenmukainen?


      • kui22
        kai999 kirjoitti:

        Jeesus puhui vain kymmenyksistä eli 10%:sta. Väitätkö Jeesuksen olevan väärässä ja epäoikeudenmukainen?

        Kyllä 10% tuntuu enemmän vähistä rahoist kuin paljosta, ilman mitään väittämisiä. Se on vaan matikkaa..

        Nii.in, ei mitään saa sanua,eihän vaan :) siinähän se..


      • kui22
        kui22 kirjoitti:

        Kyllä 10% tuntuu enemmän vähistä rahoist kuin paljosta, ilman mitään väittämisiä. Se on vaan matikkaa..

        Nii.in, ei mitään saa sanua,eihän vaan :) siinähän se..

        P.s. kyllä Jeesuskin varmaan tuon ymmärtäis että se on kuitenkin niin,eikä siitä mitään pitänyt toitottaa mitä hyvää tekee ja miten paljon antaa, vai pitikö?


      • kai999
        kui22 kirjoitti:

        P.s. kyllä Jeesuskin varmaan tuon ymmärtäis että se on kuitenkin niin,eikä siitä mitään pitänyt toitottaa mitä hyvää tekee ja miten paljon antaa, vai pitikö?

        Niin onko Jeesus sinusta
        a) väärässä
        b) epäoikeudenmukainen
        ?


      • kui22
        kai999 kirjoitti:

        Niin onko Jeesus sinusta
        a) väärässä
        b) epäoikeudenmukainen
        ?

        höpsöpöpsö :) eihän Jeesus tuosta matesta puhunutkaan, .. tajuuks , et taida

        muutuiks muuten kai:si :)

        Tämä tästä sitte.


      • kai999
        kui22 kirjoitti:

        höpsöpöpsö :) eihän Jeesus tuosta matesta puhunutkaan, .. tajuuks , et taida

        muutuiks muuten kai:si :)

        Tämä tästä sitte.

        Eli myönnät, että 10% kaikille on oikein ja oikeudenmukainen, HYVÄ!


      • kui22
        kai999 kirjoitti:

        Eli myönnät, että 10% kaikille on oikein ja oikeudenmukainen, HYVÄ!

        En ole sanonut sellaista! Voi vee mikä ratsia lensi paikalle taas.

        Makslepa sinä vain veroja Tasamäärällä kaikkien kanssa se on hyvä ja oikeudenmukainen systeemi. Kaikki antaa saman. paljo tahi vähän.

        sin oot OksatettuOksa, sinä, jonka täytyy saada olla aina oikeassa :), se on kuule just niinkuin Sinä sanot , eix jeh!


      • kui22
        kui22 kirjoitti:

        En ole sanonut sellaista! Voi vee mikä ratsia lensi paikalle taas.

        Makslepa sinä vain veroja Tasamäärällä kaikkien kanssa se on hyvä ja oikeudenmukainen systeemi. Kaikki antaa saman. paljo tahi vähän.

        sin oot OksatettuOksa, sinä, jonka täytyy saada olla aina oikeassa :), se on kuule just niinkuin Sinä sanot , eix jeh!

        eli saman prosentin tuloistaan, niin tulee hyvä ja mielesi on hyvä :)


      • kai999
        kui22 kirjoitti:

        eli saman prosentin tuloistaan, niin tulee hyvä ja mielesi on hyvä :)

        Kirkollisvero on sama% kaikille. Ihana sama logiikka on kymmenyksissä paitsi, että ne ovat vapaaehtoiset.


    • nhbgvfcd

      niin... noh....

      MIKSI ON SYNTIÄ OLLA JÄRKEVÄ?
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole järkeä'

      MIKSI ON SYNTIÄ OLLA YMMÄRTÄVÄINEN?
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Meillä ei ole ymmärrystä'

      MIKSI ON SYNTIÄ OLLA SYNNITÖN?
      MIKSI PITÄÄ OLLA RIKOLLISUUDEN PERISYNTINEN?
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'

      MIKSI LAPSET JA NUORET EIVÄT SAA OLLA JUMALAN VALTAKUNNAN KALTAISIA NIILLÄ OMINAISUUKSILLAAN JOTKA SYNTYISSÄÄN SAIVAT?
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

      MIKSI KRISTITYN PITÄÄ EROTA JUMALASTA?
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

      MIKSI KRISTITYN PITÄÄ OLLA IKUISESTI KRISTITTYJEN RIKOLLISUUDEN PERISYNTINEN VAIKKA ITSE EI OLIS SYNTIÄ TEHNYT?
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

      Lapsista, nuorista ja IHMISISTÄ yleensä, on väärän todistuksen antaminen RIKOS!
      JOTEN
      KUN PERISYNTI OPPIA OPETATTE, NIIN KERTOKAA REHELLISESTI ETTEI SE OLE JUMALASTA JA JEESUKSESTA VAAN SAATANAA JUMALANAAN PALVELEVIEN OPPIA JOLLA PAPISTO
      AIVOPESEE
      IHMISIÄ
      USKOMAAN
      ETTÄ "KAIKKI OVAT SYNTISIÄ"
      VAIKKA TODELLISUUDESSA VAIN RIKOLLISUUDEN ITSE AIVOPESTYT OVAT EKSYTETTYJÄ USKOMAAN ITSEÄÄN JA TOISIA SELLAISIKSI!

      Muistaa, että Jeesus kielsi uskomasta, pappeihinkin!!!
      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      12:38 Ja opettaessaan hän sanoi: "Varokaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla
      12:39 ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
      12:40 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion."

      Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaan 20:
      45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
      46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
      47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".

      Jeesuksen evankeliumia Markuksen mukaan:
      Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko"

    • köyhäläinen
      • yritätkö.olla.maksamatta

      • köyhäläinen
        yritätkö.olla.maksamatta kirjoitti:

        Entisen adventistin kotisivut oikein otit tueksesi :D
        Minä luotan enemmän Raamatun sanaan enkä entisen katkeran adventistin väännöksiin.

        Tässä muuten elävässä uskossa olevan kristityn kanta asiaan
        http://www.patmos.fi/blogi/kirjoitukset/110/leo_meller_tanaan_-_annatko_vai_maksatko_vai_ottaako_vouti_kymmenyksesi

        Olen maksamatta ihan hyvilläni, sillä kymmenysten maksaminen ei vie sinua tai minua taivaaseen.
        Antelias saa olla ja jakaa omastaan minkä Jumala on antanut osakseen, mutta, kun olen köyhä avustuksien saaja, niin jakamiseni on vähäistä ja ihan oman pääni mukaan toimin, eli en teidän muiden ihmisten vaatimusten mukaisesti.


      • yritätkö.olla.maksamatta
        köyhäläinen kirjoitti:

        Olen maksamatta ihan hyvilläni, sillä kymmenysten maksaminen ei vie sinua tai minua taivaaseen.
        Antelias saa olla ja jakaa omastaan minkä Jumala on antanut osakseen, mutta, kun olen köyhä avustuksien saaja, niin jakamiseni on vähäistä ja ihan oman pääni mukaan toimin, eli en teidän muiden ihmisten vaatimusten mukaisesti.

        Mikään ihmisteko ei vie ketään taivaaseen se on ihan totta!
        Mutta usko aiheuttaa tiettyjä tekoja uskovissa eikä kymmenyksiä ole pelastuskysymykseksi tässä ketjussa kukaan tehtykään :D


      • köyhäläinen
        yritätkö.olla.maksamatta kirjoitti:

        Mikään ihmisteko ei vie ketään taivaaseen se on ihan totta!
        Mutta usko aiheuttaa tiettyjä tekoja uskovissa eikä kymmenyksiä ole pelastuskysymykseksi tässä ketjussa kukaan tehtykään :D

        Kymmenykset eivät vain kaikilta onnistu, joten en pysty olemaan sellaisten joukossa, jotka niitä vaativat maksettavaksi. Ja Raamattua nyt sitten tulkitaan oman näkökulman mukaisesti, siihen se antaa mahdollisuukset. Itse tulkitsen ne näin, että kaikkien ei kuulu niitä maksaa.


      • kirkko.vaatii.ja.ottaa
        köyhäläinen kirjoitti:

        Kymmenykset eivät vain kaikilta onnistu, joten en pysty olemaan sellaisten joukossa, jotka niitä vaativat maksettavaksi. Ja Raamattua nyt sitten tulkitaan oman näkökulman mukaisesti, siihen se antaa mahdollisuukset. Itse tulkitsen ne näin, että kaikkien ei kuulu niitä maksaa.

        Kukaan ei tietääkseni vaadi kymmenyksiä maksettavaksi mutta jos kuulut evlut.kirkkoon he verottavat kaikkea tulostasi oli tilanteesi mikä hyvänsä.


      • köyhäläinen
        kirkko.vaatii.ja.ottaa kirjoitti:

        Kukaan ei tietääkseni vaadi kymmenyksiä maksettavaksi mutta jos kuulut evlut.kirkkoon he verottavat kaikkea tulostasi oli tilanteesi mikä hyvänsä.

        En kuulu ev.lutiin, ja en muihinkaan, jotka kirkollisveroa perivät, kuulun adventisteihin, jotka tällähetkellä perivät kymmenyksiä, mutta siitäkin syystä en enää osallistu seurakunnan menoihin.


      • kirkko.vaatii.ja.ottaa
        köyhäläinen kirjoitti:

        En kuulu ev.lutiin, ja en muihinkaan, jotka kirkollisveroa perivät, kuulun adventisteihin, jotka tällähetkellä perivät kymmenyksiä, mutta siitäkin syystä en enää osallistu seurakunnan menoihin.

        Minä tunnen adventisteja mutta ketään heitä ei pakoteta maksamaan kymmenyksiä. Kymmenysten periminenhän ei ole pakottamista vaan kymmenysten vastaanottamista.
        Seurakunnalla on väistämättä menoja joiden kulut katetaan kymmenyksillä mutta ei kukaan sinua pakota niihin osallistumaan.
        Kerro millä paikkakunnalla adventistit pakottavat kymmenysten maksuun.


      • adventistien.oppaasta
        köyhäläinen kirjoitti:

        En kuulu ev.lutiin, ja en muihinkaan, jotka kirkollisveroa perivät, kuulun adventisteihin, jotka tällähetkellä perivät kymmenyksiä, mutta siitäkin syystä en enää osallistu seurakunnan menoihin.

        "Jumalan lapsen e l ä m ä n t y y l i i n kuuluu myös maltillinen rahankäyttö sekä kymmenysten maksaminen kaikista tuloista."

        Ketään ei siis pakoteta. Miksi valehtelet?


      • semmosia.ne.on
        adventistien.oppaasta kirjoitti:

        "Jumalan lapsen e l ä m ä n t y y l i i n kuuluu myös maltillinen rahankäyttö sekä kymmenysten maksaminen kaikista tuloista."

        Ketään ei siis pakoteta. Miksi valehtelet?

        Natsukat valehtelevat se on heidän elämäntyylinsä.


      • köyhäläinen
        adventistien.oppaasta kirjoitti:

        "Jumalan lapsen e l ä m ä n t y y l i i n kuuluu myös maltillinen rahankäyttö sekä kymmenysten maksaminen kaikista tuloista."

        Ketään ei siis pakoteta. Miksi valehtelet?

        En ole nähnyt kyseistä opasta ja netistäkään en
        semmoista löytänyt, mutta sen tiedän ja adventistien sivuilta löytyy tietoa, että kymmenysten maksua heillä peritään.
        Minä olen joskus alkuaikoina maksanut kymmenyksiä, mutta enimmät vuodet olen kyllä ollut maksamatta johtuen, että olen ollut pitkäaikaistyöttömänä ja saanut alimmat tukirahat ja sosiaalihuollon asiakas, ja niistä tuloista ei sitten maksella kymmenyksiä, on ne niin pieniä summia.

        Nyt vasta vanhempana olenkin ryhtynyt ajattelemaan mitä Raamatussa oikeasti sanotaan mistäkin asiasta, ja kyllä siellä kymmenysten maksamisesta on hyvin vähän tietoa, ja ne maksamiset on vain karjankasvattajille ja maanviljelijöille mainittu.
        Minä en kyllä ole mitään valehdellut, jos kohdistit tuon minulle.
        Pakottamisesta en ole mitään maininnut vaan vaatimisesta, että kyllähän tämä maininta kymmenysten maksamisesta on hyvin paljon vaatimista, sillä ei niissä koskaan kerrota, että vapaaehtoistahan se olisi.
        Uuden testamentin mukaan meidän tulee antaa iloisesti, eikä murehtien tai pakolla, siten kuin on vara antaa.
        Itse en tykkäisi seurakunnassa istua, jos kymmenysten maksu on heillä tapana, ja en siihen osallistuisi, se ei vain oikein ole mukavaa semmoinen, joten tutkiskelen Raamattua ja olen siis tutkinut Raamattua itsekseni, ja se on ollut oikein mukava tapa minulle.


      • adventistien.oppaasta
        köyhäläinen kirjoitti:

        En ole nähnyt kyseistä opasta ja netistäkään en
        semmoista löytänyt, mutta sen tiedän ja adventistien sivuilta löytyy tietoa, että kymmenysten maksua heillä peritään.
        Minä olen joskus alkuaikoina maksanut kymmenyksiä, mutta enimmät vuodet olen kyllä ollut maksamatta johtuen, että olen ollut pitkäaikaistyöttömänä ja saanut alimmat tukirahat ja sosiaalihuollon asiakas, ja niistä tuloista ei sitten maksella kymmenyksiä, on ne niin pieniä summia.

        Nyt vasta vanhempana olenkin ryhtynyt ajattelemaan mitä Raamatussa oikeasti sanotaan mistäkin asiasta, ja kyllä siellä kymmenysten maksamisesta on hyvin vähän tietoa, ja ne maksamiset on vain karjankasvattajille ja maanviljelijöille mainittu.
        Minä en kyllä ole mitään valehdellut, jos kohdistit tuon minulle.
        Pakottamisesta en ole mitään maininnut vaan vaatimisesta, että kyllähän tämä maininta kymmenysten maksamisesta on hyvin paljon vaatimista, sillä ei niissä koskaan kerrota, että vapaaehtoistahan se olisi.
        Uuden testamentin mukaan meidän tulee antaa iloisesti, eikä murehtien tai pakolla, siten kuin on vara antaa.
        Itse en tykkäisi seurakunnassa istua, jos kymmenysten maksu on heillä tapana, ja en siihen osallistuisi, se ei vain oikein ole mukavaa semmoinen, joten tutkiskelen Raamattua ja olen siis tutkinut Raamattua itsekseni, ja se on ollut oikein mukava tapa minulle.

        Kerrotko, millä paikkakunnalla pakotetaan maksamaan kymmenykset?
        Tässä adventistien opinkohdat
        http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view.php?religionId=27
        Hyvin Raamatun mukaista kaikenkaikkiaan.


      • köyhäläinen

      • adventistien.oppaasta
        köyhäläinen kirjoitti:

        Enpä kerro.

        Etpä tietenkään koska väitteesi on perätön.


      • köyhäläinen
        adventistien.oppaasta kirjoitti:

        Etpä tietenkään koska väitteesi on perätön.

        En ole väittänyt, että pakotetaan. Olen sanonut, että vaaditaan, koska siltä se asia näyttää.


      • adventistien.oppaasta
        köyhäläinen kirjoitti:

        En ole väittänyt, että pakotetaan. Olen sanonut, että vaaditaan, koska siltä se asia näyttää.

        Mikä on vaatimisen ja pakottamisen ero, kumpikaan ei ole vapaaehtoista? Sitä miettiessäsi voit kertoa sen paikkakunnan niin selvitä asian todellisen laidan.


      • köyhäläinen
        adventistien.oppaasta kirjoitti:

        Mikä on vaatimisen ja pakottamisen ero, kumpikaan ei ole vapaaehtoista? Sitä miettiessäsi voit kertoa sen paikkakunnan niin selvitä asian todellisen laidan.

        Pakottaminen on, että otetaan väkisin. Vaatiminen on, että katsotaan se tapahtuvaksi.


      • adventistien.oppaasta
        köyhäläinen kirjoitti:

        Pakottaminen on, että otetaan väkisin. Vaatiminen on, että katsotaan se tapahtuvaksi.

        Ja se paikkakunta oli?


      • köyhäläinen
        adventistien.oppaasta kirjoitti:

        Ja se paikkakunta oli?

        Mitä sinä paikkakunta tiedolla teet?
        Itse en täällä halua kertoa henkilökohtaisia asioita, joita en tahdo teidän tietävän, eli minulta ei tule tietoa paikkakunnasta.


      • adventistien.oppaasta
        köyhäläinen kirjoitti:

        Mitä sinä paikkakunta tiedolla teet?
        Itse en täällä halua kertoa henkilökohtaisia asioita, joita en tahdo teidän tietävän, eli minulta ei tule tietoa paikkakunnasta.

        En usko tuota väitettäsi, siksi tarkistaisin sen. Paikkakunta ei ole kenenkään henkilökohtainen joten miksi et sitä voisi sanoa.


    • Kymmenykset kuuluvat Mooseksen liittoon, Jeesuksen seuraajat eivät ole sen alla - eivätkä lain alla. Uudessa liitossa ei anneta kymmenyksiä, Uudessa liitossa annetaan omasta halusta ja tietyssä mielessä kaikki tulisi antaa Herralle.

      Tuossa kohdassa Jeesus puhui fariseuksille - ei seuraajilleen.

      • Ei Jeesus kymmenyksien maksua lakiin liittänytkään. Jokainen maksaa nimeomaan omasta halustaan kymmenykset kuten tekee kaiken muunkin mitä tekee.
        Miten Jeesus olisi voinutkaan edellyttää seuraajiltaan kymmenyksiä kun heillä ei ollut tuloja?


      • Mutta kymmenykset kuuluvat Mooseksen lakiin. Ja lain olla oleminen ei kuulu uuteen liittoon. Uusi testamentti ei opeta kymmenyksien maksamisesta. Antamisesta opetetaan ja se ei ole kymmenysten maksamista. Lain alle ei pidä mennä. Jeesus ei kehoittanut tai käskenyt tuossa kohdassa omiaan maksamaan kymmenyksiä, vaan tuossa kohdassa Hän puhutteli fariseuksia jotka olivat Mooseksen lain alla. Seurakunnassa antaminen ei perustu kymmenyksiin. Kymmenyksiin liittyi siunauksia ja kirouksia; niiden alle mennessä tulee myös niihin liittyvien kirousten alaiseksi.

        Herra rakastaa iloista antajaa:
        "Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää. Antakoon kukin, niin kuin hänen sydämensä vaatii, ei SURKEILLEN eikä PAKOSTA; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."


      • George_L kirjoitti:

        Mutta kymmenykset kuuluvat Mooseksen lakiin. Ja lain olla oleminen ei kuulu uuteen liittoon. Uusi testamentti ei opeta kymmenyksien maksamisesta. Antamisesta opetetaan ja se ei ole kymmenysten maksamista. Lain alle ei pidä mennä. Jeesus ei kehoittanut tai käskenyt tuossa kohdassa omiaan maksamaan kymmenyksiä, vaan tuossa kohdassa Hän puhutteli fariseuksia jotka olivat Mooseksen lain alla. Seurakunnassa antaminen ei perustu kymmenyksiin. Kymmenyksiin liittyi siunauksia ja kirouksia; niiden alle mennessä tulee myös niihin liittyvien kirousten alaiseksi.

        Herra rakastaa iloista antajaa:
        "Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää. Antakoon kukin, niin kuin hänen sydämensä vaatii, ei SURKEILLEN eikä PAKOSTA; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."

        Kuten edellä olen sanonut 10% tulloistani eivät ole minulle mikään pakko vaan hyvä systeemi antaa omastani. Sillä varmistan, että aina Jumalan valtakunnan työ saa sen mikä sille kuuluu ja minkä haluan vähintään antaa. Jos sanalla kymmenykset on huono kaiku ja viittaa lakiin niin olen pahoillani.
        Tuo on muuten mielenkiintoista, että jos vain se mitä Jeesus sanoi omilleen koskee meitä. Silloinha paljon lainataan Jeesuksen sanoja turhaan koskevaksi Hänen omiaan esim. sanat syntiselle naiselle, rikkalle nuorukaiselle, kansanjoukoille jne...
        Minusta kaikki mitä Jeesus sanoi koskee kaikkia ihmisiä.


      • ketjua.seurannut
        George_L kirjoitti:

        Mutta kymmenykset kuuluvat Mooseksen lakiin. Ja lain olla oleminen ei kuulu uuteen liittoon. Uusi testamentti ei opeta kymmenyksien maksamisesta. Antamisesta opetetaan ja se ei ole kymmenysten maksamista. Lain alle ei pidä mennä. Jeesus ei kehoittanut tai käskenyt tuossa kohdassa omiaan maksamaan kymmenyksiä, vaan tuossa kohdassa Hän puhutteli fariseuksia jotka olivat Mooseksen lain alla. Seurakunnassa antaminen ei perustu kymmenyksiin. Kymmenyksiin liittyi siunauksia ja kirouksia; niiden alle mennessä tulee myös niihin liittyvien kirousten alaiseksi.

        Herra rakastaa iloista antajaa:
        "Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää. Antakoon kukin, niin kuin hänen sydämensä vaatii, ei SURKEILLEN eikä PAKOSTA; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."

        Jotenkin näin minäkin olen asian ymmärtänyt.
        On aika huvittavaa, että nämä Patmokseen kytköksissä olevat tahot puhuvat kymmenysten kuuluvan uuteen liittoon. Heillä kun on selvästi niin sanotusti oma lehmä ojassa, jos kymmenykset jäävät saamatta.
        Pyöriköön Patmos lahjoituksilla, mutta kymmenysten puolesta puhuminen tulisi lopettaa uuteen liittoon kuulumattomana.
        Kymmenykset oli aikoinaan uniikki järjestelmä, joka kuului ainoastaan Israelilaisille.
        Nykyisin Israelin valtio kerää veroja, eikä kymmenyksiä enää kerätä. Eikä temppeliäkään tällä hetkellä ole. Joten kymmenykset ovat vain juutalaisuuteen kuuluva historiallinen tosiasia.
        Koetelkoon kukin tämän Raamatun Sanalla.


      • ketjua.seurannut kirjoitti:

        Jotenkin näin minäkin olen asian ymmärtänyt.
        On aika huvittavaa, että nämä Patmokseen kytköksissä olevat tahot puhuvat kymmenysten kuuluvan uuteen liittoon. Heillä kun on selvästi niin sanotusti oma lehmä ojassa, jos kymmenykset jäävät saamatta.
        Pyöriköön Patmos lahjoituksilla, mutta kymmenysten puolesta puhuminen tulisi lopettaa uuteen liittoon kuulumattomana.
        Kymmenykset oli aikoinaan uniikki järjestelmä, joka kuului ainoastaan Israelilaisille.
        Nykyisin Israelin valtio kerää veroja, eikä kymmenyksiä enää kerätä. Eikä temppeliäkään tällä hetkellä ole. Joten kymmenykset ovat vain juutalaisuuteen kuuluva historiallinen tosiasia.
        Koetelkoon kukin tämän Raamatun Sanalla.

        "On aika huvittavaa, että nämä Patmokseen kytköksissä olevat tahot puhuvat "
        Oletpa hauska :=)


      • kuis.sitten
        ketjua.seurannut kirjoitti:

        Jotenkin näin minäkin olen asian ymmärtänyt.
        On aika huvittavaa, että nämä Patmokseen kytköksissä olevat tahot puhuvat kymmenysten kuuluvan uuteen liittoon. Heillä kun on selvästi niin sanotusti oma lehmä ojassa, jos kymmenykset jäävät saamatta.
        Pyöriköön Patmos lahjoituksilla, mutta kymmenysten puolesta puhuminen tulisi lopettaa uuteen liittoon kuulumattomana.
        Kymmenykset oli aikoinaan uniikki järjestelmä, joka kuului ainoastaan Israelilaisille.
        Nykyisin Israelin valtio kerää veroja, eikä kymmenyksiä enää kerätä. Eikä temppeliäkään tällä hetkellä ole. Joten kymmenykset ovat vain juutalaisuuteen kuuluva historiallinen tosiasia.
        Koetelkoon kukin tämän Raamatun Sanalla.

        Missä kohtaan Raamatussa Jeesus muuten käskee perimään kirkollisveroa? Vai miten perustelet kirkon veronkannon jäseniltään - vapaaehtoista ainakaan kirkollisveron maksaminen ei ole kirkon jäsenille.


      • OksastettuOksa kirjoitti:

        Kuten edellä olen sanonut 10% tulloistani eivät ole minulle mikään pakko vaan hyvä systeemi antaa omastani. Sillä varmistan, että aina Jumalan valtakunnan työ saa sen mikä sille kuuluu ja minkä haluan vähintään antaa. Jos sanalla kymmenykset on huono kaiku ja viittaa lakiin niin olen pahoillani.
        Tuo on muuten mielenkiintoista, että jos vain se mitä Jeesus sanoi omilleen koskee meitä. Silloinha paljon lainataan Jeesuksen sanoja turhaan koskevaksi Hänen omiaan esim. sanat syntiselle naiselle, rikkalle nuorukaiselle, kansanjoukoille jne...
        Minusta kaikki mitä Jeesus sanoi koskee kaikkia ihmisiä.

        Saat toki maksaa tuloistasi 10%, tai enemmän tai vähemmän - tai myydä kaiken mitä sinulla on ja antaa sen. Se kannattaakin pitää mielessä että ei ole mikään pakko. Mutta sitä on turha sanoa, että Jeesus olisi opettanut kymmenysten maksamisesta. Jos se kuuluisi seurakunnille niin Paavali olisi siitä kirjoittanut. Ei pidä lähteä puhumaan kymmenyksistä Uudessa liitossa, muuten aletaan helposti rakentelemaan perinnäissääntöjä.

        Ja temppeliä ja seurakuntaa ei taida voida oikein verrata keskenään... Seurakunta on kuin synagoga; kokoontuminen, uskovien yhteisö. Temppeli on Uudessa liitossa Pyhän Hengen temppeli eli Pyhä Hengellä täyttyneen uskovan ihmisen ruumis...

        "Jos sanalla kymmenykset on huono kaiku ja viittaa lakiin niin olen pahoillani."

        No, kymmenykset tosiaan liittyvät Mooseksen liittoon ja sen lakeihin. Uudessa liitossa antamisessa on vapaus. Antamisen pitää tapahtua ilosta, eikä siten että vaaditaan jokaiselta tiettyä määrää.

        "Tuo on muuten mielenkiintoista, että jos vain se mitä Jeesus sanoi omilleen koskee meitä. Silloinha paljon lainataan Jeesuksen sanoja turhaan koskevaksi Hänen omiaan esim. sanat syntiselle naiselle, rikkalle nuorukaiselle, kansanjoukoille jne...
        Minusta kaikki mitä Jeesus sanoi koskee kaikkia ihmisiä."

        Tuo Matteuksen kohta oli fariseuksille osoitettu - lain alla oleville. Ei tarvitse asiaa noin väännellä. On hyvä katsoa asiayhteyttä; kenelle sanat on osoitettu. Jotkut asiat koskevat kaikkia, toiset eivät... Fariseuksiin kohdistuvaa arvostelua ei pidä soveltaa uskoviin, ellei todella ole mennyt lain alle.


      • George_L kirjoitti:

        Saat toki maksaa tuloistasi 10%, tai enemmän tai vähemmän - tai myydä kaiken mitä sinulla on ja antaa sen. Se kannattaakin pitää mielessä että ei ole mikään pakko. Mutta sitä on turha sanoa, että Jeesus olisi opettanut kymmenysten maksamisesta. Jos se kuuluisi seurakunnille niin Paavali olisi siitä kirjoittanut. Ei pidä lähteä puhumaan kymmenyksistä Uudessa liitossa, muuten aletaan helposti rakentelemaan perinnäissääntöjä.

        Ja temppeliä ja seurakuntaa ei taida voida oikein verrata keskenään... Seurakunta on kuin synagoga; kokoontuminen, uskovien yhteisö. Temppeli on Uudessa liitossa Pyhän Hengen temppeli eli Pyhä Hengellä täyttyneen uskovan ihmisen ruumis...

        "Jos sanalla kymmenykset on huono kaiku ja viittaa lakiin niin olen pahoillani."

        No, kymmenykset tosiaan liittyvät Mooseksen liittoon ja sen lakeihin. Uudessa liitossa antamisessa on vapaus. Antamisen pitää tapahtua ilosta, eikä siten että vaaditaan jokaiselta tiettyä määrää.

        "Tuo on muuten mielenkiintoista, että jos vain se mitä Jeesus sanoi omilleen koskee meitä. Silloinha paljon lainataan Jeesuksen sanoja turhaan koskevaksi Hänen omiaan esim. sanat syntiselle naiselle, rikkalle nuorukaiselle, kansanjoukoille jne...
        Minusta kaikki mitä Jeesus sanoi koskee kaikkia ihmisiä."

        Tuo Matteuksen kohta oli fariseuksille osoitettu - lain alla oleville. Ei tarvitse asiaa noin väännellä. On hyvä katsoa asiayhteyttä; kenelle sanat on osoitettu. Jotkut asiat koskevat kaikkia, toiset eivät... Fariseuksiin kohdistuvaa arvostelua ei pidä soveltaa uskoviin, ellei todella ole mennyt lain alle.

        "Se kannattaakin pitää mielessä että ei ole mikään pakko. Mutta sitä on turha sanoa, että Jeesus olisi opettanut kymmenysten maksamisesta."
        Vapaaehtoisuudestahan olen puhunutkin ja Jeesus opetti kymmenysten maksamisesta, se on myös tosi.


      • George_L kirjoitti:

        Saat toki maksaa tuloistasi 10%, tai enemmän tai vähemmän - tai myydä kaiken mitä sinulla on ja antaa sen. Se kannattaakin pitää mielessä että ei ole mikään pakko. Mutta sitä on turha sanoa, että Jeesus olisi opettanut kymmenysten maksamisesta. Jos se kuuluisi seurakunnille niin Paavali olisi siitä kirjoittanut. Ei pidä lähteä puhumaan kymmenyksistä Uudessa liitossa, muuten aletaan helposti rakentelemaan perinnäissääntöjä.

        Ja temppeliä ja seurakuntaa ei taida voida oikein verrata keskenään... Seurakunta on kuin synagoga; kokoontuminen, uskovien yhteisö. Temppeli on Uudessa liitossa Pyhän Hengen temppeli eli Pyhä Hengellä täyttyneen uskovan ihmisen ruumis...

        "Jos sanalla kymmenykset on huono kaiku ja viittaa lakiin niin olen pahoillani."

        No, kymmenykset tosiaan liittyvät Mooseksen liittoon ja sen lakeihin. Uudessa liitossa antamisessa on vapaus. Antamisen pitää tapahtua ilosta, eikä siten että vaaditaan jokaiselta tiettyä määrää.

        "Tuo on muuten mielenkiintoista, että jos vain se mitä Jeesus sanoi omilleen koskee meitä. Silloinha paljon lainataan Jeesuksen sanoja turhaan koskevaksi Hänen omiaan esim. sanat syntiselle naiselle, rikkalle nuorukaiselle, kansanjoukoille jne...
        Minusta kaikki mitä Jeesus sanoi koskee kaikkia ihmisiä."

        Tuo Matteuksen kohta oli fariseuksille osoitettu - lain alla oleville. Ei tarvitse asiaa noin väännellä. On hyvä katsoa asiayhteyttä; kenelle sanat on osoitettu. Jotkut asiat koskevat kaikkia, toiset eivät... Fariseuksiin kohdistuvaa arvostelua ei pidä soveltaa uskoviin, ellei todella ole mennyt lain alle.

        Ei keskustelu ole vääntelyä, toivottavsti ei sinunkaan :=)
        Miten sitten fariseukset ja juutalaiset yleensä ovat eri asemassa kuin pakanat koska Paavalikin sanoi Ef 3.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.


      • IsraelHi
        OksastettuOksa kirjoitti:

        Ei keskustelu ole vääntelyä, toivottavsti ei sinunkaan :=)
        Miten sitten fariseukset ja juutalaiset yleensä ovat eri asemassa kuin pakanat koska Paavalikin sanoi Ef 3.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

        Sinun "juutalainen" keskustelutapasi ei miellytä suomalaisia. Täällä tulkitaan kaikki kyseenalaistaminen riidanhaluksi.


      • IsraelHi kirjoitti:

        Sinun "juutalainen" keskustelutapasi ei miellytä suomalaisia. Täällä tulkitaan kaikki kyseenalaistaminen riidanhaluksi.

        Jaa, Israelissa viettämäni aika on ilmeisesti jättänyt minuun jälkensä.
        Missä on kaksi juutalaista siellä on ainakin kolme mielipidettä :=)
        Mutta nyt kaikille Laila Tov
        https://www.youtube.com/watch?v=4kPs_WtFFGw


      • ketjua.seurannut
        OksastettuOksa kirjoitti:

        "On aika huvittavaa, että nämä Patmokseen kytköksissä olevat tahot puhuvat "
        Oletpa hauska :=)

        Aina kun Patmoksesta on jollain lailla kyse, olet suuna ja päänä sitä puolustamassa ja olet näin kytkenyt itsesi tiukasti Patmokseen. Tämä on ilmeistä ja sinun ei kannata sitä kiistää.


      • patmosystävä
        ketjua.seurannut kirjoitti:

        Aina kun Patmoksesta on jollain lailla kyse, olet suuna ja päänä sitä puolustamassa ja olet näin kytkenyt itsesi tiukasti Patmokseen. Tämä on ilmeistä ja sinun ei kannata sitä kiistää.

        Jos kannattaa jotakin ei se tarkoita, että on kytköksissä siihen. Minäkin olen patmosystävä mutta en ole mitenkään siihen kytköksissä. Patmos on hieno järjestö eikä sitä kukaan uskova halua kiistää.


      • entinenpatmosystävä
        patmosystävä kirjoitti:

        Jos kannattaa jotakin ei se tarkoita, että on kytköksissä siihen. Minäkin olen patmosystävä mutta en ole mitenkään siihen kytköksissä. Patmos on hieno järjestö eikä sitä kukaan uskova halua kiistää.

        Jos olet patmosystävä, niin silloinhan olet kytköksissä siihen. Olet tietynlaisessa ystävyyssyhteessa Patmokseen ja siis kytköksessä siihen.
        Pitikö taas ruveta saivartelemaan?


      • patmosystävä
        entinenpatmosystävä kirjoitti:

        Jos olet patmosystävä, niin silloinhan olet kytköksissä siihen. Olet tietynlaisessa ystävyyssyhteessa Patmokseen ja siis kytköksessä siihen.
        Pitikö taas ruveta saivartelemaan?

        Sitten olen mielelläni kytköksissä Patmokseen : )
        Mikä pipoasi kiristää, sinun varmaan pitäisi nukkua enemmän!


      • ketjua.seurannut kirjoitti:

        Aina kun Patmoksesta on jollain lailla kyse, olet suuna ja päänä sitä puolustamassa ja olet näin kytkenyt itsesi tiukasti Patmokseen. Tämä on ilmeistä ja sinun ei kannata sitä kiistää.

        Jos Patmoksen kannattaminen on siihen itsensä tiukasti kytkemistä niin sitten olen :=)


    • Totta kai, nykyään niitä kutsutaan veroiksi.

      • mummo.sörssää.taas

        Vain evl. kirkossa on vero. Muissa seurakunnissa lahjoitukset ovat vapaaehtoisia.


    • fjkdalö

      Mielenkiintoista että lahkolaiset hyväksyvät sellaisen Raamatuntulkinnan että kymmenykset tulee maksaa seurakunnalle vaikka Raamatussa tätä ei mainita. Muutenhan Raamattua pitää heidän mielestään lukea niinkun se on kirjoitettu.

      • Patmosystävä

        Mihin sinuns Raamattusi mukaan kymmenykset paksettiin?


      • Patmosystävä
        Patmosystävä kirjoitti:

        Mihin sinuns Raamattusi mukaan kymmenykset paksettiin?

        Otetaas uusiksi :)
        Mihin sinun Raamattusi mukaan kymmenykset maksettiin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe