saako täällä sanoa mielipiteen

sellaistavaantässä

Minkä takia nuoret terveet pääsee eläkkeelle,kun vähän esittää esimerkiksi päävikaa? Minä joudun olemaan fyysisten vaivojen kanssa työelämässä. Nämä fyysiset vaivat ja kivut aiheuttaa minulle jo mielenterveysongelmia ! Saan vain pätkiä sairaslomaa ja taas yrittämään töihin. Työni on seisomatyötä . Alkoholia en käytä. Monesti nämä nuoret eläkeläiset kykenee juomaan. Tulee väkisin sana lusmut mieleen. Miten minä voisin päästä sellaiseksi,kun vaivani on lääkärit todenneet,mutta ei kun raatamaan vaan.

38

624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masentunutoikeasti

https://ylilauta.org/hikky/45925230 SANOA saa ,mutta lienet eri maailmasta kuin ne,joilla ei hyvin mene. Tajuatko edes,ettei kukaan "esitä". Tajuatko,mitä on,kun et saa itseäsi ulos lähtemään saati johonkin tekemään jotain? Nimitätkö sinä saatana laiskuudeksi? Et varmasti ole kokenut oikeita mielenterveyshäiriöitä. Älä tule puhumaan aiheesta,josta vallan et tiedä yhtään mitään. Toivon,että joutuisit tähän tilaan. Kyllä se joskus tulee sinullakin jonkinlainen pudotus elämässä. Muista silloin mollaneesi ihmisiä. Muista. Minä luen tätä Varkauden keskustelupalstaa löytääkseni oikeaa asiaa,mutta suoltamasi paska ei sitä ole. Vain oman tyhmyytesi näytit.

• sokerimasennus

Taidat puolustaa omaa lääkitystäsi. Kivaa olla pikku pöhnässä aamusta iltaan.Elämä on niin tyhjää että aina voi puhua omasta sairaudestaan. Sama argumentti kuin muilla masentuneilla.Tms ahdistushäiriötyypeillä." Et tiedä aiheesta mitään,pidä turpas kii jne jne..." Masentuneisuuden käypähoito-ohjeet ovat nyt muuttumassa. Tulevat kampeamaan potilaan tulevaisuudessa lenkille ja ulos. Vaikka vaikeaa onkin. Lääkkeitä ei kohta enään saa. Käskevät myös pudottamaan painoa.

• Pöhnäilijä

Kyllä pöhnässä on mukava olla.

• TÄMÄTÄSSÄONJAMIHÄNONLUUS

Ampukaa itsenne pilleristi paskat joista ei ole kun itkemään itsesääliä käy halvemmaksi oikeille veron maksajille ja työsää käyville. Harva meistä on rautaa.

• merkityksetöntä

Kerro mistä pudottaa painoa,kun masennus vienyt viimosenkin ruokahalun. Voi sitä tietenkin vielä jostain kohtaa grammoja nipistää. Oletan,että juuri sinä olet jotenkin sekaisin. Masentunut ei ole sekaisin. Ei se auta,että ulos käsketään. Masentuneen fyysinen kunto voi olla aivan kohdallaan. Masennuksen on sanottu olevan tulehdus aivoissa.

• Andy1967

Masennus ja ahdistuneisuus on pahimmillaan maanpäällinen helvetti, sietämätön sisäinen kipu. Siihen ei auta että lähtee lenkille tai pariksi viikoks etelään. Toipuminen kestää kuukausia tai vuosia tai sitten kroonistuu ja elämä on yhtä vuoristorataa. Varmasti moni tässä tilanteessa etsii helpotusta jopa viinasta koska se vie hetkeksi pahaa oloa pois mutta tuo sen takaisin moninkertaisena jatkosssa. Perusterve positiivinen ihminen ei sitä voi käsittää miltä sellainen tuntuu. Eikä sitä, että jos hoito on tasapainossa ja hyvä vaihe menossa tauti ei näy päällepäin. Seuravana päivän tilanne vo olla aivan toinen. Olen tapellus vaivan kanssa 18 vuotta. Alussa toivuin lääkkeiden ja terapian avulla työkuntoon mutta sitten kaikki asiat menivät päin helvettiä itsestäni riippumattomista syistä. Nyt olen jo pitkään ollut eläkkeellä. Silti ajoittain olen pystynyt tekemään työpätkiä, opiskelemaan rauhallista tahtia jne. Silloin kun on hyvä jakso menossa. Minut muuten "laitettiin" eläkkeelle, itse hain vain pätkittäin määräaikaisia eläkepätkiä ja sitten tuli päätös eläkkeestä pyytämättä. En usko että kukaan terve tällaista haluaa; pelkästään taloudellisesti ajateltuna eläkkeeni on ehkä neljäsosa siitä mitä palkkani olisi tällä koulutuksella.

• anneli1967

Andy1967! Kiitos asiallisesta kirjoituksestasi! Olen ihan saman kokenut. Pidetään kuitenkin lippu korkealla ja vietetään tänä vuonna 50-vuotisjuhlaa!!!

• Any1967

Kiitos kannustuksesta. 50 tulee tosiaan täyteen. Toivotaan että silloin on parempi jakso. Tämä pimein vuodenaika on minulle pahin joulua lukuunottamatta mutta onneksi päivä päivältä kirkastuu. Toivottavasti niillekin kirkastuisi jotka pitävät masennusta vain lusmuiluna tai laiskuutena.

• Meeliks

Sinä aloittaja häpeä.Minä tiedän,mitä masennus on.Olen seurannut läheltä nuoreni kamppailua sitä vastaan.Itsesyytöksiä potenut olen.On huonoja ja hyviä päiviä.Lääkkeet ovat vain kävelykeppi.On kauheata katsoa,kun ennen niin valoisa nuori muuttuu surulliseksi.

• Andy1967

Eipä taida kukaan sanoa diabetesta sairastavalle että jätä lääkkeet tai kovisti kivuista kärsivälle että joogaa ja se riittää. Todella. Lääkkeet ovat kävelykeppi ja apuväline. Eivät ne paranna mutta auttavat pahimpaan. Lisäksi oikean lääkityksen etsiminen on helvettiä. Koska niiden vaikutus alkaa vasta 2-4 viikon jälkeen ja alussa ne pahentavat oloa. Sitten jos lääke ei tepsi kokeillaan toista. Kolmatta. Neljättä. Viidettä. Ja ehkä se kuudes vasta auttaa. Eivätkä nykylääkkeet turruta vaan vievät pois pahaa oloa. Eri asia ovat ensiavuksi tarkoitetut ns. rauhoittavat- ja unilääkkeet. Mutta niitäkin joku voi tarvita jatkuvasti. Annos pidetään niin pienenä että mitään pöhnää ei tule. Eri asia ovat sitten nämä monpäihdeongelmaiset joiden tavoite on vain saada pää sekaisin. He vetävät kaikkea saatavilla olevaa jopa kymmenkertaisia annoksia. Eli viinaa, lääkkeitä ja laittomia huumeita pahimmillaan kaikkia yhtä aikaa.

• ylpeälusmu

Minä olen ylpeästi lusnu. Ai miksi? Siksi,että olen laskenut paljonko alallani jäisi käteen. Asumistuki tippuisi pois. Olen tehnyt välillä töitä,mutta se ei taloudellisesti kannata. Osoita minulle työ,jossa jään edes parisataa euroa plussalle. Vuokran jälkeen. Tulen heti.

• näinonasia

Sanoa saa mitä lystää. Eri asia liikuttaako se ketään. Näillä tämän foorumin mielipiteillä on yhtä suuri arvo kuin vessapaperilla...

• FreedomPress

Suomessa on ilmaisuvapaus jota pitää kunnioittaa !

• septitankki

Miksi tuo vouhka-persu on päässyt nuorisoeläkkeelle? Vouhkaa kaikkea paskaa, vaikka voisi tehdä töitäkin.

• Öhööhö

1. MITEN HOITONNE TAI KUNTOUTUMISENNE ON TOTEUTUNUT KUNTOUTUSTUEN AIKANA?

- Ei minnuu enää vituta yhtä ankarasti noi varikset tossa ikkunalaudalla. Jotenkin silleen elämä on nyt helpompaa kun syön näitä lääkkeitä neljättä vuotta. Pääsen suihkuunkin kerran viikossa. Yöt on aika rankkoja kun nuo seitsemän menninkäistä tulee tuolta jääkaapin takaa ja raiskaa yöt läpeensä.

2. MILLAISIA MUUTOKSIA TERVEYDENTILASSANNE ON TAPAHTUNUT KUNTOUTUSTUEN MYÖNTÄMISEN JÄLKEEN?

- Silloin kun olin viellä tehtaalla töissä ja runkkasin tällä samalla sohvalla niin sain mällit tonne kattoon. Nyt tulee vaan jaloille. Et kyl heikosti menee.

Sukevalla kun olin nokkimassa niin se alapedin käsi oli loistava penisrengas. Mä pakotin sen kasvattaan pitkät kynnet et sain niiku naisellista kosketusta. Se vois nyt toimii.

3. MILLAISIKSI ARVIOITTE MAHDOLLISUUTENNE PALATA TYÖELÄMÄÄN?

- Kuunteles nyt ku kerron. Mä näen ihan kurkot mahikset palata yöelämään ja sit kyl otan pari essoa ja katuhuoraa, jota vetelen paljaalla. Siin o sillai tunnelmaa.

4. OLETTEKO KOKEILLUT TAI ONKO TEILLE SUUNNITELTU TYÖELÄMÄÄN PALAAMISTA? MITEN?

- En ymmärrä kysymystä. Pullo viinaa ja silleen mä palaan. Siis olenhan mä palanut, kun polakka, ku sinne sukevalleki jouduin. Siis luuleks mua tyhmäks? En tunne ketään Taistoo.

5. MITEN TYÖELÄMÄÄN PALUUTANNE VOISI AUTTAA AMMATILLISELLA KUNTOUTUKSELLA? AMATILLISEN KUNTOUTUKSEN KEINOJA OVAT ESIM, TYÖKOKEILU, TYÖHÖNVALMENNUS, KOULUTUS JA ELINKEINOTUKI.

- Siis mitä vittua sä jankkaat siel puhelimes mulle. Sanoin jo että en ymmärrä kysymystä. Ei mun tarvii kouluu mennä. Osaan hakata ihmisii, ni voisin olla portsarina tai jonai vitun ratsupoliisina. Mut nyt lopetan tän puhelun ku oot aika rasittava.

6. LISÄTIETOJA

- Mitä sä viel kyttäät ja mähä lopetin puhelun. Ooks joku velho tai jotain.

Anteeks, mul palaa välil käämi. En oo paha tai mitään, haluun vaa et mua ymmäretää ni sit niiku hakkaan sitä järkee päähän. Oikeest oli kivaa et soitit ja et muhun ollaan yhteydessä. Sul o kiva ääni, ni läheks kahville, jos mun vähä risat hampaat ei haittaa.

Oli se kyl aika tuskasta aikaa kun tajusin et pippeliä voi käyttää muuhunki ku kusemiseen.

• laurraaax

Katsottiin maissilapset. Kultsu nukkuu tuossa jo. Joo masennus voi viedä toimintakyvyn. Mutta on myös meitä,jotka kykenee tekemään arkiaskareet,mutta siihen se jää. Toivottavasti en ikinä mene siihen kuntoon,että pediltä ylös en pääse. On kyllä päiviä,kun nukun suurimman osan vuorokaudesta. Kuntoutustuella pääsen välillä "töihin". Ei ne oikeesti töitä ole. Ymmärrän sen. Turhaan meitä pilkkaavat,kun kyllä me itse kärsitään tästä tilanteesta.

• HV_UG_oVM
    • Andy1967

Nuori terve ei pääse eläkkeelle. Sairauseläkkeelle kun ei tahdo päästä edes lähes 60 vuotias jolla on monta lääkärin lausuntoa. Vakuutuslääkäri päättää asian melkein arpapelillä. Eikä eläkkeelle lähdetä suoraan. Ensin on sairauspäivärahakausi joka on muistaakseni maksimissaan vuoden. Sitten jos ei ole toipunut kuntoutustuki (määräaikainen eläke) muutamasta kuukaudesta vuoteen. Jos vieläkään ei ole toipunut uusi pätkä kuntoutustukea. Ja taas pätkä samaa. Voi kestää vuosia tai jopa 10 vuotta ennen kuin on pysyvästi eläkkeellä. Pahin tilanne on niillä, jotka katsotaan liian terveiksi eläkkeelle ja liiaan sairaaksi työkkäriin. Fyrkkaa ei tule mistään paitsi soskusta. Ja kannattaa muistaa, että jos kovin nuorena joutuu (parempi sana kuin pääsee) eläkkeelle eikä ole kertynyt työhistoriaa eläke on todella pieni. Käytännössä sillä ei elä vaan tarvitsee lisää fyrkkaa soskusta. Tuskinpa kukaan terve valitsee sitä vaihtoehtoa. Toki 40 000 tuhannessa masennuksen takia määrä- tai kokoaikaisella eläkkeellä olevassa porukassa löytyy varmasti joku lusmukin mutta luulisin lusmujen olevan pieni vähemmistö. Sitä paitsi harva osaa esittää sairasta niin hyvin jotta saa koko rumban käytyä läpi ja kusetettua kaikkia lääkäreitä, hoitajia, terapeutteja, sosiaalityöntekijöitä jne.

• KodinHoitajia

Minua kiinnostaa ihmiset jotka kertovat olevansa elämäntilanteensa nähden - masentuneita !

Miksi ovat ko tilanteessa ja onko ruokavalio miten moninpuolinen ?

• Andy1967

Säännölliset elämäntavat ja terveellinen ruokavalio, liikunta ja aktiivisuus niissä puitteissa mihin pystyy auttavat. Mutta silloin kun on tunnelin pimeimmässä sopukassa ei niistä ole apua. On vain henkinen kipu ja mikään ei kiinnosta eikä huvita. Silti siinäkin vaiheessa täytyy yrittää edes jotain pientä. Tavoitteena vaikka yksi kävelylenkki ja se, että lukee päivän lehdet läpi. Ja syö säännöllisesti vaikka ruokahalu olisi nollassa. Tosin jotkut lääkkeet tekevät valtavan ruokahalun ja tämä selittää sen, miksi osa masentuneista on ylipainoisia tai "turvonneen" oloisia. Hoitomuotoja on monia. Joku vannoo terapian ja toinen lääkkeiden voimaan. Yleensä niitä käytetään yhdessä. Oikein vakavassa tilanteessa jopa sähköshokkihoito voi auttaa. Mutta se annetaan nukutuksessa eli itse ei tunne mitään.

• masentunutläski

Olen turvonnut ja syön lääkkeet. Syön ja nukun. Millä ajattelit saada liikuntaa minulle. Kun en saa aikaiseksi mitään. Tule liikuttaa ruhoani? Tiedän ja tiedostan mistä tämä valtava olemukseni johtuu. Tule ja muuta elämäni??? Helppo sanoa!!! Vaikea tehdä!! Ette terveet ymmärrä!!!

• MeTuemme

Oletko hakenut taikka pyytänyt päästä tukihenkilöksi ?

• kelalomake

Voisko sulle antaa paskiainen kyytiä vaikka jollai ampuma aseella saisit ittesi liikkeelle tai sit et enää.

• aamustailtaanyöhön

Ai itse masentunut vielä tukihenkilökö? Kenties kenelle? Ilmeisesti oli vitsi? Jotkut masentuneena nukkuu paljon ja toiset valvoo unettomina kuten minä. Toiset syö ja lihoo. Toiset kuten minä laihtuvat. Ruokahalu hävinnyt. Tukihenkilöä en halua. Muutenkin haluan olla ihmisiltä rauhassa. Joku masentunut voi hyötyä tukihenkilöstä. En päivittäin liiku ulkona. Yleensä nukun päivät ja valvon yöt. Elämänrytmi on päälaellaan. Minkäs teet.

• Helpomminkin

aamustailtaanyöhönlle

Minusta sinun kannattaisi ottaa itsellesi TUKIHENKILÖ - joka voisi käydä kaupassa - siivota - sekä lukea lehdestä vain tärkeät uutiset !

- sekä auttaa niisää asioissa missä et itse enään tunne - tekemisen meininkiä

Mitä enemmän olet itse valmis panostamaan niin varmasti helpommin apukin tavoittaa sinut ?

• elänkin

Hommaa sinä itsellesi apua äläkä tule muita opastamaan. Ihan vituttaa tuommoiset.

• MeTuemme

elänkin

No niin - ei sitten edes - APU kelvannut ?

Luuletko että MEILLÄ on helppoa kun tiedämme että jollakulla ei ole voimia eikä
        halua postua kodistaan ?

Tiesitkö sanonnan että - koko kylä kasvattaa lapsen - ei pelkästään vanhemmat !

Jos muutat mielesi niin kirjoita !

• poistetaanmasennus

Minulta löytyy apua teille paskat on rasvattu köyttä joten terve tere tulemas sairaat pilleristit autan kyllä jos tarvis on . Tollasista paskoista tätyy päästä suomen terveen valtion eroon.

• glinteastvood

Nikkeliä masennukseen.

• Haistakaavittuu

Minulla on varaa juoda. Ruuat dyykkaan tai haen leipäjonosta. Olen eläkkeellä ja saan juoda,koska olen vammainen ja mielenterveyspotilas. Ei minua voi laittaa töihin. En kykene. Kykenen juomaan!!!!

• väive

En juo mutta lasken öisin voimakkaasti alleni. Vituttaa kun on kaikki paikat kusessa.

• pekkopoika

Aivan oikein , ei eläkeläistä voi laittaa töihin.

demukalla ei homma hallussa.

• polttouhri

Nuoremmat eläkeläiset ois voitu laittaa siihen varusmiesten auton lavalle mikä jäi taannoin junan alle ois aina vähemmän meinaan elätettäviä.

• Käärinliinassaeitaskuja

Karma korjaa pian sinut. Aika uskaliasta toivoa toisille pahaa. Samalla tavalla ne eläkkeet juoksee,vaikka olisit mitä mieltä ja olevinasi parempi.

• Ohboyohboy

Bacardi daiquiri strawberry. I love it.

• Selvännäkijät

Olen rasvanippa demukka

• Voiskojokutuua

Hermot menee,kun ei ole rahaa eikä tupakkaa. Ja viikonloppu tulossa.

• LoptetinVarkaus

Voisikojokutuualle

Oletko koskaann ajatellut päihtettömyyttä ?

Olisi varmasti NIIN erilaista jos kaikki rahat ei menisi tupakkaan & juomisiin !

Itse lopetin tupakin juuri sen kalleuden takia !

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4987
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3097
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      252
      2947
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2882
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27