Usein puhutaan matalan profiilin renkaiden hyödyistä ja haitoista. Usein niissä korkeuden lisäksi muutetaan myös leveyttä. Jos renkaan leveys pysyy samana, eli oikeasti muutetaan VAIN korkeusprofiilia, syntyykö silti samoja eroja?
Vastakkain 205/50R16 vs. 205/60R16. Sama leveys, mutta eri korkeus. Jälkimmäisessä 41mm suurempi halkaisija ja noin 12cm pidempi vierintäkehä. Onko kokemuksia tarjoaako tapauksessa 60-profiilin rengas pehmeämmän kyydin, mutta samalla ohjattavuus tulee epätarkemmaksi?
Korkea vs. matala profiili renkaat?
46
11945
Vastaukset
- Slickin_good
Kyllä ohjaus on tarkempi, mutta jos otat 205/40R16 niin sitten se vasta tarkka onkin.
Ei pehmeyttä renkailla haeta, vaan vaihdetaan lyhyemmät ja jäykemmät jouset miin jousitusmukavuus paranee.- shock_absorption
Lyhyemmät ja jäykemmät jouset kai nyt arkijärjellä ajateltuna tietenkin huonontavat jousitusmukavuutta.
- Anonyymi
Jos olisi mahdollista vaihtaa pehmeämmät progressiiviset jouset ajomukavuus paranisi huomattavasti.
Kun vielä renkaat valitaan mukavuutta silmälläpitäen 70-80 profiiliset alettaisiin lähestyä hydractive jouitusta.
Urheilullisuus arki autoilussa on mielenterveydellinen ongelma, jos sellaista tarvitsee on parasta mennä kilparadoille.
- 324423
Itsellä 205/65-15 eli leveät mutta korkeareunaiset renkaat.
Jos vertaa näitä esim perheen toiseen autoon missä 205/55-16 renkaat niin:
-65 profiiliset vaimentavat paljon paremmin epätasaisuuksia, kyyti mukavampaa
-ajettavuudessa/ohjaustuntumassa ei mitään eroa 55 matalaprofiilisiin
-vanteet ei mee kieroiksi yhtä helposti kun ajaa kuoppiin
-mielestäni paljon näyttävämmät kun on kunnon kokoiset renkaat eikä mikään ohut kumiliuska vanteen ympärillä (65 profiilinen on oikeasti suurempi rengas vaikka vannekoko pienempi)
-edullisemmat kuin matalaprofiiliset- 3423423
Ja mielestäni on oikeasti naurettavan näköistä kun esim 17 ja 18 tuumaisten vanteiden ympärille on kierretty joku ohut 50-45-40 profiilinen kumiliuska.
- ylesityksetoNtURHIA
kahta erilaista autoa ja niiden rengastusta ei kannata verrata keskenään. Nykyautot on suunniteltu matalampia renkaita varten kuin ennen wanhaan. Ennen Rengas olii osa joustoa ja nykyään alusta tekee samaa ja renkaalla voidaan hakea täsmällisyyttä.
- Raine-pappa
Ehdottomasti korkeaprofiilisemmat, koska ne ovat mukavammat ja turvallisemmat. Matalaprofiilirenkaat pitäisi kieltää, koska ne yllyttävät pelkästään kaahaamaan.
- renkaillakoKaahataan
Korkeammat ovat turvattomammat, mukavammat jos tykkää lillusta menosta.
- Raine-pappa
renkaillakoKaahataan kirjoitti:
Korkeammat ovat turvattomammat, mukavammat jos tykkää lillusta menosta.
Meno on renkaillani oikein mukavaa ja vakaata.
- normikumit
Niin, eihän ne kumiliuskat isonkaan vanteen ympärillä ole tehty ajamista varten lainkaan. Eihän F1-autojenkaan sivusuhde ole matala, saati ralliautojen, joissa renkaat ovat kapeat ja korkeat.
Jos haluaa parhaan ajomukavuuden autoonsa, on viisainta pysytellä ensiasennusrengaskoossa eikä missään myyntihoukutusmielessä tarjottaviin erikoisrenkaisiin. Esim leveä ja matala 225x45x17 tekee useasta autosta aika vetelevän uraisilla teillämme. 215x50x17 on jo selkeästi parempi.
Antaa bimmeripellejen röyhistellä lituskoillaan ja suistua tieltä jo taajama-alueella niinkuin usein näkyy käyvän.- Raine-pappa
Ne on nuo 80-profiiliset renkaat kaikista parhaimmat. Minullakin on sellaiset autossani. Ainoa ongelma niissä tahtoo olla saatavuus, etenkin talvirenkaissa. Kotimaisia 14-tuumaisia Nokia-nastarenkaita ei saa enää 80-profiililla, mikä on harmi.
- Kape_korkea_mukava
Minlle on mukavinta on ostaa ne kapeammat ja korkeammat.
Autossani oli ostettaessa 205/65/15 ja uudet ovat 195/65/15 hinnan lisäksi hiekkateillä ajettassa turvallisuus on parempi. mukavuus säilyy.
Vesiliirtoriski on pienempi.
Ohjattavuuskin on tähän saakka ollut riittävän tarkka, tiellä on pysytty.- Nankangaaja
Nyt sinulle tuli joutavaa mittarivirhettä. Olisit laittanut joko 165/80R15 tai 175/80R15 renkaat, joiden kehä olisi ollut lähempänä alkuperäistä.
- Hyväonpeli
Millä autoilla oikein ajelette? En ole edes tiennyt että on olemassa vielä jotain 205 renkaita? Mersuni eli E sarjan vakiorenkaat on 245/45/17 tuumaa, mielestäni naurettavan kokooset ja näyttävät todella säälittäviltä. Tarkoitus laittaa 20 tai 21 tuumaset pian alle ja 275/30 olisi tuo koko aikalailla. Siinä on isot vanteet tuohon autoon ja hyvältä näyttää varmasti. 18 tuumaa on aika perus rengas vielä. Esim uudet V90 volvot on 18 tuumasilla vakiorenkailla inscription varustelulla. Tuo 245-255 on hyvä koko aikalailla noihin isompii autoihin. Mulla on V40 volvossa 235/30/R19 ja on todella hyvä ajaa sporttialustan ja T5 polestarin kanssa.
- en.ymmärrä
Onks sulla lisäpeili myös asennettuna et voit katellla renkaittesi pyörivän istuessasi kuskin paikalla? Onks se imukupilla vai pysyvästi liimattu?
- Aikuinen_mies37
Hyväompeli kuolaa leveitten renkaitten takia.
Ei kuitenkaan ymmärrä että tieliikenteessä tuollainen asenne on öykköröintiä.
"Minumpa renkaat on isommat kuin sinun", hiekkalaatikkojuttuja.
- VältäTurhamaisuutta
Normaaliliikennöintiin ovat 55...65 -profiiliset sopivat kilometriustannusten, mukavuuden ja muidenkin seikkojen kannalta.
40...45 -profiiliset renkaat ovat ihmisille, joilla on liikaa itsetehostustarvetta ja rahaa.
Pelkkä auton pyöräntuenta/jousitus ei pysty seuraamaan juurikaan yli 3 Hz:n taajuisia epätasaisuuksia, koska joustaakseen se joutuu herättämään liikkeeseen noin 20 kg:n pyöräasennelman ja voittaa nivel- ym. kitkat.
Tämä on fysikaalinen tosiasia, jota voi vain vähän paikata pyöräntuennan etevyydellä.
Korkeaprofiilisessa renkaassa on riittävän korkeat kyljet, jotta se pystyy seuraamaan tien epätasaisuuksia jopa 12...15 Hz taajuuteen asti. Tämä siksi, että renkaan tarvitsee joustaessaan herättää liikkeeseen vain 1kg:n painoisen kulutuspintansa osan. Joustomatka ei ole suuri, mutta näillä taajuuksilla ei sen tarvitsekaan olla.
Matalaprofiilisessa renkaassa täytyy lisäksi olla järeämpi vyörakenne, mikä myös huonontaa korkeataajuista joustoa.- Kiihdyttelijä
40-45 sarjalainen on ensimäisiä kokoja joilla auto näyttää yleensä yhtään miltään. 45 sarja ei ole vielä mitenkään matala. Jossain kiassa ja daciassa tms skodassa on sitten näitä 55-60 sarjan huojuvia renkaita. Ei niillä aja muu kuin seniili. Korkea rengas vie kaiken ajettavuuden. Esim kun tulee motarin ramppi ja pitää kiihdyttää täysiä..heitn rattivaihteelta pienempää ja bensakone kiertää päälle 6 tonnin..rrrrrr...vruuuum...vruum...150 vauhtia ennen kehälle tuloa ja auto menee kevyesti mutkan kaasu pohjassa eikä auto edes nyöki kun on hyvä matala kova alusta ja 30 sarjan 19 tuumaset alla....se on sitä parasta ajelua aina..cheekkiä kuuntelen usein ja räppään menemään kunnolla. Joskus harmittaa kun edessä on skooda tai muu liikenteeseen kuulumaton este ja kiihdytykseni estyy..odotan aina motarin ramppeja ja sitä että saisin jäädä liikennevaloihin. Usein käytän lähdöissä launc controlli saadakseni mahdollisimman repivän lähdön. Peilistä on kiva kattoa kun muut jää taakse. Ikää mulla on jo yli 40 että turha väittää teiniksi. Autoissa on rahaa paljon kiinni ja ne ovatkin tärkeitä.
- Hyväharrastus
Harrastan ilta-ajelua myös ja kiihdyttelyä. Tykkään takavedosta ja vähintään yli 300 heppaa pitää olla jotta voi nauttia kaarteista. Ootko kokeillu ajaa kehän ramppeja sladissa? Oon välillä saanu auton menee pidemmän siivun sladissa renkaat vinkuen ja savun nousten takaa. Hauskaa touhua.
- valkosivut-näyttävyyttä
Kiihdyttelijä kirjoitti:
40-45 sarjalainen on ensimäisiä kokoja joilla auto näyttää yleensä yhtään miltään. 45 sarja ei ole vielä mitenkään matala. Jossain kiassa ja daciassa tms skodassa on sitten näitä 55-60 sarjan huojuvia renkaita. Ei niillä aja muu kuin seniili. Korkea rengas vie kaiken ajettavuuden. Esim kun tulee motarin ramppi ja pitää kiihdyttää täysiä..heitn rattivaihteelta pienempää ja bensakone kiertää päälle 6 tonnin..rrrrrr...vruuuum...vruum...150 vauhtia ennen kehälle tuloa ja auto menee kevyesti mutkan kaasu pohjassa eikä auto edes nyöki kun on hyvä matala kova alusta ja 30 sarjan 19 tuumaset alla....se on sitä parasta ajelua aina..cheekkiä kuuntelen usein ja räppään menemään kunnolla. Joskus harmittaa kun edessä on skooda tai muu liikenteeseen kuulumaton este ja kiihdytykseni estyy..odotan aina motarin ramppeja ja sitä että saisin jäädä liikennevaloihin. Usein käytän lähdöissä launc controlli saadakseni mahdollisimman repivän lähdön. Peilistä on kiva kattoa kun muut jää taakse. Ikää mulla on jo yli 40 että turha väittää teiniksi. Autoissa on rahaa paljon kiinni ja ne ovatkin tärkeitä.
Näyttävin rengastyyppi ovat valkosivurenkaat, jotka ovat kaikkein näyttävimmillään korkeaprofiilisena.
Kotimainen Kontio-rengas on tuomassa myös suomalaista vaihtoehtoa em. näyttävään rengastyyppiin. Pysykää kuulolla. - BrrrBrrrBrr
Kiihdyttelijä kirjoitti:
40-45 sarjalainen on ensimäisiä kokoja joilla auto näyttää yleensä yhtään miltään. 45 sarja ei ole vielä mitenkään matala. Jossain kiassa ja daciassa tms skodassa on sitten näitä 55-60 sarjan huojuvia renkaita. Ei niillä aja muu kuin seniili. Korkea rengas vie kaiken ajettavuuden. Esim kun tulee motarin ramppi ja pitää kiihdyttää täysiä..heitn rattivaihteelta pienempää ja bensakone kiertää päälle 6 tonnin..rrrrrr...vruuuum...vruum...150 vauhtia ennen kehälle tuloa ja auto menee kevyesti mutkan kaasu pohjassa eikä auto edes nyöki kun on hyvä matala kova alusta ja 30 sarjan 19 tuumaset alla....se on sitä parasta ajelua aina..cheekkiä kuuntelen usein ja räppään menemään kunnolla. Joskus harmittaa kun edessä on skooda tai muu liikenteeseen kuulumaton este ja kiihdytykseni estyy..odotan aina motarin ramppeja ja sitä että saisin jäädä liikennevaloihin. Usein käytän lähdöissä launc controlli saadakseni mahdollisimman repivän lähdön. Peilistä on kiva kattoa kun muut jää taakse. Ikää mulla on jo yli 40 että turha väittää teiniksi. Autoissa on rahaa paljon kiinni ja ne ovatkin tärkeitä.
Ei ole ajokokeessa karsittu tätäkään ääliötä, jolle autoilu on leikkimistä.
- tavallinen_ajo
Täällä on aika mielenkiintoisia nuo turvallisuusnäkökulmat. Tuntuu painotus olevan 40 profiilin renkaissa ja nopeusluokka useimmilla siinä W eli 270 km/h. Onhan se hyvä olla turvallisuusmarginaalia näillä 60 ja 80 km/h teillä. Risteyksissä hallitsee varmemmin auton :)
Kummallista kun jotkut pystyy ajamaan tuvallisesti korkeaprofiilisilla T tai Q luokan renkailla 1 000 000 km ja yli. Eikä matkalla tarvitse tulla renkaista johtuvia (tai niiden pahentamia) kolareita. - Asiaaa
Kerrankin hyvä kommentti. Asiatietoa perusteluineen. Hyvä!
- voi_lasta_pientä
Kiihdyttelijä kirjoitti:
40-45 sarjalainen on ensimäisiä kokoja joilla auto näyttää yleensä yhtään miltään. 45 sarja ei ole vielä mitenkään matala. Jossain kiassa ja daciassa tms skodassa on sitten näitä 55-60 sarjan huojuvia renkaita. Ei niillä aja muu kuin seniili. Korkea rengas vie kaiken ajettavuuden. Esim kun tulee motarin ramppi ja pitää kiihdyttää täysiä..heitn rattivaihteelta pienempää ja bensakone kiertää päälle 6 tonnin..rrrrrr...vruuuum...vruum...150 vauhtia ennen kehälle tuloa ja auto menee kevyesti mutkan kaasu pohjassa eikä auto edes nyöki kun on hyvä matala kova alusta ja 30 sarjan 19 tuumaset alla....se on sitä parasta ajelua aina..cheekkiä kuuntelen usein ja räppään menemään kunnolla. Joskus harmittaa kun edessä on skooda tai muu liikenteeseen kuulumaton este ja kiihdytykseni estyy..odotan aina motarin ramppeja ja sitä että saisin jäädä liikennevaloihin. Usein käytän lähdöissä launc controlli saadakseni mahdollisimman repivän lähdön. Peilistä on kiva kattoa kun muut jää taakse. Ikää mulla on jo yli 40 että turha väittää teiniksi. Autoissa on rahaa paljon kiinni ja ne ovatkin tärkeitä.
Sanoit että turha väittää sinua teiniksi?????
Miksi ihmeessä, juurihan sinä ihan itse kerroit olevasi joku teinipele jolle ei normaali autoilu ole mitään, vaan pitää olla "näyttävät" kuminauhat noitten typerän näköisten vanteitten umpärillä, joilla ei normaaliliikenteessä tee yhtään mitään.
JOS tuo väitteesi neljänkympin iästä pitäisi paikkansa, saisit kaikilta normaaleilta ihmisiltä vain syvän säälinsekaisen halveksunnan. - Anonyymi
Kiihdyttelijä kirjoitti:
40-45 sarjalainen on ensimäisiä kokoja joilla auto näyttää yleensä yhtään miltään. 45 sarja ei ole vielä mitenkään matala. Jossain kiassa ja daciassa tms skodassa on sitten näitä 55-60 sarjan huojuvia renkaita. Ei niillä aja muu kuin seniili. Korkea rengas vie kaiken ajettavuuden. Esim kun tulee motarin ramppi ja pitää kiihdyttää täysiä..heitn rattivaihteelta pienempää ja bensakone kiertää päälle 6 tonnin..rrrrrr...vruuuum...vruum...150 vauhtia ennen kehälle tuloa ja auto menee kevyesti mutkan kaasu pohjassa eikä auto edes nyöki kun on hyvä matala kova alusta ja 30 sarjan 19 tuumaset alla....se on sitä parasta ajelua aina..cheekkiä kuuntelen usein ja räppään menemään kunnolla. Joskus harmittaa kun edessä on skooda tai muu liikenteeseen kuulumaton este ja kiihdytykseni estyy..odotan aina motarin ramppeja ja sitä että saisin jäädä liikennevaloihin. Usein käytän lähdöissä launc controlli saadakseni mahdollisimman repivän lähdön. Peilistä on kiva kattoa kun muut jää taakse. Ikää mulla on jo yli 40 että turha väittää teiniksi. Autoissa on rahaa paljon kiinni ja ne ovatkin tärkeitä.
Onkohan pölöjä vielä henkis?
- Anonyymi
Kiihdyttelijä kirjoitti:
40-45 sarjalainen on ensimäisiä kokoja joilla auto näyttää yleensä yhtään miltään. 45 sarja ei ole vielä mitenkään matala. Jossain kiassa ja daciassa tms skodassa on sitten näitä 55-60 sarjan huojuvia renkaita. Ei niillä aja muu kuin seniili. Korkea rengas vie kaiken ajettavuuden. Esim kun tulee motarin ramppi ja pitää kiihdyttää täysiä..heitn rattivaihteelta pienempää ja bensakone kiertää päälle 6 tonnin..rrrrrr...vruuuum...vruum...150 vauhtia ennen kehälle tuloa ja auto menee kevyesti mutkan kaasu pohjassa eikä auto edes nyöki kun on hyvä matala kova alusta ja 30 sarjan 19 tuumaset alla....se on sitä parasta ajelua aina..cheekkiä kuuntelen usein ja räppään menemään kunnolla. Joskus harmittaa kun edessä on skooda tai muu liikenteeseen kuulumaton este ja kiihdytykseni estyy..odotan aina motarin ramppeja ja sitä että saisin jäädä liikennevaloihin. Usein käytän lähdöissä launc controlli saadakseni mahdollisimman repivän lähdön. Peilistä on kiva kattoa kun muut jää taakse. Ikää mulla on jo yli 40 että turha väittää teiniksi. Autoissa on rahaa paljon kiinni ja ne ovatkin tärkeitä.
Pöljää touhua!
- fdgdrgdfga
Vaikea on ymmärtää, että eri autoihin sopii erilainen rengas ja ihmisillä on eri makuja renkaiden ja ajettavuuden suhteen. Ei kukaan joka käyttää leveitä ja matalia renkaita ala neuvomaan toisia asian suhteen, mutta sedät jotka käyttävät korkeita ja kapeita, niin heillä on pakottava tarve opastaa muita "järkevään valintaan".
- tavallinen_ajo
Radalle ja normaaliin tieliikenteeseen ne vaatimukset kalustolle on erilaiset. Mun kysymys on siinä paljonko kannattaa matalaprofiilisia renkaita perustella turvallisuudella, _jos_ ajaa liikennesääntöjen mukaan ja noudattaa liikennesääntöjen edellyttämää varovaisuutta. Toiset mieltyy kovepaan ajoon ja siinä ei turvallisuus ei ole ihan samalla painolla paikasta toiseen siirtyessä, ainakaan ensisijaisena?
Sinänsä siinä "radalle sopivassa" autossa voi olla myös korkeammat profiilit, kun kyse ei ole asfattiradasta... - EVVK_kuskit_ja_autot
Jos ajaa sääntöjen mukaan. Jos mummolla on munat.
Juure te pölypallon harmailla (ettei lika näy) järkiautoilla ajavat olette nykyään pahimmat perseilijät. Kun autolla ei ole mitään väliä, niin miksi olisi liikennesäännöilläkään?
Joo, työpaikan kahvipöydässä kyllä vollotatte isoon ääneen siitä, miten on liikennesääntöjen noudattaminen rapautunut. Etenkin moottoritiellä muut kaahaa hirmuisesti. Tai siltähän se näytää, kun muut ajaa 130 lasissa ja te itse veivaatte nopeuttanne 90 ja 110 välillä. 10 km/h ylinopeus moottori tiellä on hirmuinen rike!
Kovasti aiheutti vollotusta myös Kehä I:lle tulleet peltipoliisit. Nyt piti ruveta nopeusmittaria kyttäämään! Aivan, teillä on ollut tapana ajaa sitä Ainoaa Oikeaa Nopeutta, joka on yleesä jossain 70 km/h tietämillä. Kun kuski on Osaava ja Turvallinen, ei ole tarvinnut nopeusmittaria kytätä. Eli on ajettu sitä samaa 70 km/h ihan yhtälailla 40 kuin 100 -rajoitusalueillakin!
Ja samalla lailla on otettu erivapauksia vilkun käytön, väistämissääntöjen yms suhteen. Kaikki tulee esiin, kun sopivasti pintaa raaputtaa. Mutta te olette silti niitä turvallisia järkiautoilijoita ja muut kaahareita. Joita sopii kouluttaa ja estellä. Pidätte velvollisuutenanne mm. ohitusten haittaamista. Eli ohituskaistojen kohdalla ajonopeutenne nousee "ihan vahingossa" 15-30 km/h. - tavallinen_ajo
EVVK_kuskit_ja_autot kirjoitti:
Jos ajaa sääntöjen mukaan. Jos mummolla on munat.
Juure te pölypallon harmailla (ettei lika näy) järkiautoilla ajavat olette nykyään pahimmat perseilijät. Kun autolla ei ole mitään väliä, niin miksi olisi liikennesäännöilläkään?
Joo, työpaikan kahvipöydässä kyllä vollotatte isoon ääneen siitä, miten on liikennesääntöjen noudattaminen rapautunut. Etenkin moottoritiellä muut kaahaa hirmuisesti. Tai siltähän se näytää, kun muut ajaa 130 lasissa ja te itse veivaatte nopeuttanne 90 ja 110 välillä. 10 km/h ylinopeus moottori tiellä on hirmuinen rike!
Kovasti aiheutti vollotusta myös Kehä I:lle tulleet peltipoliisit. Nyt piti ruveta nopeusmittaria kyttäämään! Aivan, teillä on ollut tapana ajaa sitä Ainoaa Oikeaa Nopeutta, joka on yleesä jossain 70 km/h tietämillä. Kun kuski on Osaava ja Turvallinen, ei ole tarvinnut nopeusmittaria kytätä. Eli on ajettu sitä samaa 70 km/h ihan yhtälailla 40 kuin 100 -rajoitusalueillakin!
Ja samalla lailla on otettu erivapauksia vilkun käytön, väistämissääntöjen yms suhteen. Kaikki tulee esiin, kun sopivasti pintaa raaputtaa. Mutta te olette silti niitä turvallisia järkiautoilijoita ja muut kaahareita. Joita sopii kouluttaa ja estellä. Pidätte velvollisuutenanne mm. ohitusten haittaamista. Eli ohituskaistojen kohdalla ajonopeutenne nousee "ihan vahingossa" 15-30 km/h.Jossain on yksimielisyyttä, nimittäin itsekin olen sitä mieltä että 50:n ja 60:n alueilla olisi huomattavasti tärkeämpää seurata sitä 10km/h ylitystä kuin moottoriteillä :)
Usein olosuhteet muuttuu, kun nopeusalue muuttuu. Jos ei olosuhteiden muuttumiseen reagoi, heikkoa on turvallisuus.
- rsrhs
Matalaprofiiliset ovat hassun näköisiä juuri sen takia kun se itse rengas voi olla jopa pienempi kuin korkeaprofiilinen pienivanteinen rengas. Esim itsellä 205/65-15 jotka ovat tosi isoja renkaita, kun parkkipaikalla seisoo vieressä uudehko BMW missä 17'' vanteet mutta renkaat halkaisijaltaan pienemmän kuin minun autossa, niin kyllä se aika naurettavalta näyttää.
Ja se 205/65-15 rengas on jo sen verran leveä ettei vauhdikkaassakaan ajossa huomaa mitään puutteita ajettavuudessa. Pienet epätasaisuudet taas vaimentaa mukavasti. - Britti_Premium
Aika turhaa taistelua rengaskokojen paremmuudesta. Renkaat ovat osa alustaa ja ne pitää olla sopivat ko. kokonaisuuteen. Itselläni on 2016 mallisessa autossani vakiorengastus 255/35/20 . Tämä rengaskoko käyttäytyy autossani hienosti ja on jopa mukava - jos ko. renkaat laittaisi autoon jonka alusta ei ole niille suunniteltu, niin tällöin ajettavuus olisi varmasti aivan kamala. Eli renkaat auton mukaan.
- olipaKerranKivisateella
"renkaat auton mukaan", ihan mahdoton ajatus papoille ja jäärille. He ajavat vanhoilla tai peruskinnereillä joissa on ensiasennusrenkaana halvinta kuraa ja auton alusta surkea tyyliin Toyota, niin eihän sellaiset pysyty edes ajattelemaan muunlaisia ajatuksia ja renkaita kuin mihin ovat tottuneet, kun eivät paremmasta tiedä.
- uusipoloilija
Hyvin sanottu, kokonaisuus ratkaisee. Omassa hinnat alkaen-Polossani on teräsvanteilla 175/70 R 14-renkaat, jotka sopivasti pehmentävät pikkuauton alustaa. Jousituksenhan täytyy pikkuautossa olla melko jäykkä riittävän kantavuuden saavuttamiseksi.
Rengaspaineilla voi lisäksi säätää pintakovuutta. Kovilla paineilla voi säästää polttoainetta ja ottaa asvaltilta joka poikittaishalkeama tärskäytyksenä käsiin & selkään, tai sitten maksaa euron per tankillinen enemmän mukavasta kyydistä. - Homer67
olipaKerranKivisateella kirjoitti:
"renkaat auton mukaan", ihan mahdoton ajatus papoille ja jäärille. He ajavat vanhoilla tai peruskinnereillä joissa on ensiasennusrenkaana halvinta kuraa ja auton alusta surkea tyyliin Toyota, niin eihän sellaiset pysyty edes ajattelemaan muunlaisia ajatuksia ja renkaita kuin mihin ovat tottuneet, kun eivät paremmasta tiedä.
Tiedetään, mut ei sillä ole niin väliä. Noi tuunaukset pikkukullisten amispoikien hommia, aikuisena en sitä kyllä kehtaisi enää tehdä.
- rengasasenntaja
205/60/R16 lyhyesti
korkeampi profiili, kaarteissa epävakaampi
paksumpi sivuvalli vaimentaa paremmin, lisää ajomukavuutta
suurempi maavara, hyöty mökkitiellä
maavaran suuretessa lisääntyy turbulenssi auton alla, nostaa bensankulutusta
suurempi vierintäkehä, alempi bensankulutus ja rpm
raskaampi rengas, nostaa bensankulutusta ja hidastaa kiihdytyksiä
renkaan masiivi rakenne, suurempi kuormankantokyky- Hujaa-hujaa
Jousitusta voi madaltaa niin bensankulutus pienenee.
Muista myös että auto rullaa paremmin isoilla koska iso puörä toimii huimamassana. - suoratmutkiksi
"korkeampi profiili, kaarteissa epävakaampi"
Onneksi mutkiin voi myös hidastaa, niin epävakaus ei häiritse ajamista. - hissukissunToyotalla
No Toyotalla joudut muutenkin hidastamaan mutkiin paljon enemmän kuin paremmilla autoilla ajavien. Olet kylläkin tukkona teillämme jos sulla on noin huonot renkaat, että joudut himmamaan.
- 1900
mites laitat pienemmät vanteet kun jarrusatula on jo 19 tuumaisillakin vanteessa melkein kiinni ?
- 3523523542
Täällä monet puolustelee ettei "jarrulevyt mahdu" ja "alusta suunniteltu matalaprofiilisille". Eihän se poista sitä faktaa että se ohut kumiliuska vanteen ympärillä on melko hassun näköinen, vielä kun huomioi että ne ylisuuret vanteet ja jarrulevyt ovat täysin turhia yleiseen liikenteeseen. Esim toisessa autossani on 13'' vanteet ja niihin mahtuu jarrulevyt joilla renkaat saa helposti lukkoon puhtaalla kuivalla asvaltilla. Mihin suurempia jarrulevyjä tarvitaan? Pelkkää showta kaikki mutta ei mitään käytännön hyötyä.
- ethänOleOllenkaanTyhmä
Jarrujen koko on mitoitettu auton suorituskykyyn. Jos sun Micrassa on 13" vantteet ja renkaat menee lukkoon niin hyvä sulle.
2000-luvun auton jarruja ei saa lukkoon, niissä on näet sellainen uusi keksintö kuin lukkiutumaton jarrujärjestelmä jota mm. kutsutaan usein nimellä ABS ja joskus kehittyneissä autoissa monimutkaisella kirjainyhditelmällä. - Järki.hoi
Jos haluaa renkaat jotka ovat mahdollisimman epämukavat,vetelevät urissa,kuluvat hämmästyttävän nopeasti, nostavat auton vesiliirtoon jo pienilläkin nopeuksilla ja maksavat ainakin tuplasti normaaleihin verrattuna niin silloin pitää valita todella leveät ja matalat 35- profiili on silloin jo aika sopiva. Ostajan tosin pitää olla jo melkein idiootti.
- CorollallaTaivaaseen
Riippuu ihan autosta. Perheautossa noin, mutta urheiluautossa pitää olla siihen sopivat renkaat. Perheautoiljat ja elämänsä säästäjät eivät voi ymmärtää muuta kuin omat mielipiteensä ja oman surkeutensa autojen suhteen.
- Anonyymi
Mitenkäs harraste autoissa/näyttely autoissa sit on jo muutoskatsastettu renkaille 215/35/18
Näyttää mun mielestä aika nätiltä ainakin. Näin automaamarin näkökulmasta katsottuna.- Anonyymi
joku tykkää tatuoidusta naamastakin, mutta enemmistöä sellainen lähinnä aiheuttaa myötähäpeää...
Mutta johonkin alakulttuuriin kuuluu se, että autoon pitää laittaa "näyttävät" renkaat ja vanteet, olivat ne sitten enemmistön mielestä kuinka mauttomat tahansa. Ajo-ominaisuuksia niillä ei enää yritetäkään hakea, vaan se on todellakin vain harrastus, jossa haetaan tiettyä tyyliä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061082- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161026Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949