Vart är vi på väg riktigt?

sorgligt

22

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • åboland

      Inom psykvården är ju språket,att få samtala med vårdpersonalen den viktigaste "medicinen " och förstås på sitt eget modersmål.

      • blirbilligare

        Bättre än vård på svenska är väl att sjukpensionera ungdomar.


      • småpengar
        blirbilligare kirjoitti:

        Bättre än vård på svenska är väl att sjukpensionera ungdomar.

        En miljon om personen lever till normal pensionsålder.


      • funkarinte

        Inom andra områden kan man nu ännu tänka sig tolktjänster men inte inom psykiatrin.


      • nyttig
        funkarinte kirjoitti:

        Inom andra områden kan man nu ännu tänka sig tolktjänster men inte inom psykiatrin.

        Sant.


    • Läs nu mera än rubriken i artikeln! Läkaren var bekymrad för att det kan gå så där.

      • auraå

        Här finns en annan kedja om samma fråga ,med många kommentarer(om den nu inte är bortstädad )


      • sorgligt

        Jag läste visst artikeln och det är just det som stör mig. Svår situation, blir bara dåligt hur man än skulle göra, därför undrade jag vart vi är på väg. Att du påpekar läkarens åsikt är ganska irrelevant, inte är det ju han som avgör.


      • ridå33
        sorgligt kirjoitti:

        Jag läste visst artikeln och det är just det som stör mig. Svår situation, blir bara dåligt hur man än skulle göra, därför undrade jag vart vi är på väg. Att du påpekar läkarens åsikt är ganska irrelevant, inte är det ju han som avgör.

        Jag anser att det var ett väldigt korkat uttalande av läkaren,sedan erkände han att språket är "livsviktigt " inom psykvården.


      • detkanhända
        ridå33 kirjoitti:

        Jag anser att det var ett väldigt korkat uttalande av läkaren,sedan erkände han att språket är "livsviktigt " inom psykvården.

        Men kanske media har skrivit fel...igen.


      • vemvet
        detkanhända kirjoitti:

        Men kanske media har skrivit fel...igen.

        På media kan man alltid skylla förstås.en tolkningsfråga kanske.


      • auraå
        auraå kirjoitti:

        Här finns en annan kedja om samma fråga ,med många kommentarer(om den nu inte är bortstädad )

        Nu skall språkkonsekvensen ändå undersökas i Åbo skriver yle.


    • paradoxen

      Enligt Taxelska paradoxen så funkkar ingenting med tvåspråkig lösningar!
      100%ga svenskspråkiga lösningar fixar ju allt I svenskfinland:-)

      • bragjort

        Kunnioituksesi on syvää, oikein isolla Hurri.


      • antirasist

        Tyst med dig din rasist!


    • västanfjärd

      Det är ju inte enbart Åbobor som behandlas i Åbo,utan också omkringliggande orter med stor svenskspråkig befolkning.

    • 2112

      Jos Kemiönsaaren ja Paraisten ruotsinkieliset haluavat jatkaa hoitoa entiseen tapaan, niin kai se voi tapahtua, kunhan suomenkielisten oikeutta parempaan hoitoon ei loukata. Alueen väestöstä 37 % eli 8350 on suomenkielisiä, siis huomattavasti enemmän kuin esim. Vantaalla ruotsinkielisiä. Kieliriita ei saa olla kehityksen jarru, mutta ruotsinkielisillä on oikeus jäädä omiin oloihinsa.

    • KahdenMaanKansalainen

      Mistä nämä "ruotsinkieliset psykiatriset potilaat" nyt ovat yhtäkkiä ilmaantuneet, kun meille on koko ajan välitetty viestiä, että suomenkielisen on luettava pakkoruotsia, jotta hän pääsisi osaksi sydämellistä yhteisöllisyyttä,
      jota suomenruotsalaisuus edustaa.. kuorolaulua ja sellaista!

      "Terveyserot koskevat erityisesti miehiä. Miehen kuuluminen ruotsinkieliseen vähemmistöön tuo siis mukanaan terveyshyötyä, joka ei tunnu olevan tyhjentävästi selitettävissä esimerkiksi terveyskäyttäytymistä tai sosioekonomista asemaa kuvaavin muuttujin, kun taas naisten erot suurelta osin selittyvät näillä tekijöillä. Mistä tämä ruotsinkielisten miesten parempi terveys sitten voisi johtua? Hyyppä ja Mäki ovat esittäneet, että ruotsinkielisen väestön suomenkielistä väestöä korkeampi sosiaalisen pääoman taso eli erityisesti kiinnittyminen aktiivisen vapaa-ajan kuten kuorolaulun ja sen kautta syntyvien ihmissuhteiden välityksellä lähiyhteisöön selittäisi eron (16). Havainnot ovat erityisesti terveyden edistämisen näkökulmasta mielenkiintoiset, koska ne edustavat opeteltavissa olevia ja siten terveyden edistämisessä yleisemmin hyödynnettävissä olevia piirteitä. "

      http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&viewType=viewArticle&tunnus=duo11446

      • vemvet

        Det finns över 40 000 svenskspråkiga med finskspråkig äkta hälft, kanske deras barn är mera benägna för att bli psykiskt sjuka ?


    • Patienten

      "Mistä nämä "ruotsinkieliset psykiatriset potilaat" nyt ovat yhtäkkiä ilmaantuneet"

      Vi har alltid funnits här, det är vår sote uudistus som nu ser till att finska områden måste sköta om svenska patienter, och nu får oss att verka som någon extra last. Jag är glad att jag blev sjuk redan på 80-talet, efter 12 år av sjukledighet kan jag nu äntligen jobba, och har gjort det i 9 år, förhoppningsvis kan jag fortsätta till min pension om ytterligare 7 år. Jag bävar för alla stackare som behöver psykisk hjälp speciellt i åbo trakten där jag jobbar nu, hade jag råkat ut för deras vård vore jag säkert fastspänd i en säng i en madrasserad cell, så sköts psykvården billigast.

      • patienten

        Hade jag blivit sjuk nu skulle dom bara proppat piller i mig och sagt att "vi ska vänta och se" funkar inte det så blir det nytt piller och "vänta och se" och så blir det inte bra då så ska vi ta nytt piller för att klara av abstinens besvären och sedan pröva nytt piller och "vänta och se" osv osv osv. Tack och lov fick jag då en psykiater som då trodder mera på terapi än medicin, men hur går det nu då vi inte får terapi på svenska? hm?


      • andraklass
        patienten kirjoitti:

        Hade jag blivit sjuk nu skulle dom bara proppat piller i mig och sagt att "vi ska vänta och se" funkar inte det så blir det nytt piller och "vänta och se" och så blir det inte bra då så ska vi ta nytt piller för att klara av abstinens besvären och sedan pröva nytt piller och "vänta och se" osv osv osv. Tack och lov fick jag då en psykiater som då trodder mera på terapi än medicin, men hur går det nu då vi inte får terapi på svenska? hm?

        Det är inte så viktigt med svenskspråkiga patienter,vi har inte samma människovärde som finskspråkiga.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2423
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1107
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      995
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      873
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      39
      776
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe