Ostaisko Luminan

kuumeinen

Autokuume iskenyt ja haaveissa olis Chevrolet Lumina. Joku 90-luvun puolivälin kieppeiltä oleva. Haluaisin kuulla kokemuksia ko. autosta. Minkälainen ajaa, kulutus,tyyppivikoja ym. Mulla on pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa koti-hoitopaikka-työpaikka- akselilla. Vastauksia kiitos! Tää kuume ei helpolla hellitä...

30

4241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100 tuhatta huoletonta kilo...

      Ajelin taannoin kolme vuotta -97 Luminalla ja voin sanoa, että kokemus oli todella positiivinen.
      Etenkin nyt kun kohtuukilometreillä olevia yksilöitä saa kympin molemmin puolin voi sanoa, että hinta-laatusuhde on timanttia. Kuumetta ei varmasti helpota jos haet divarista Tekniikan Maailman vuodelta -95,missä on Luminan perusteellinen koeajo - laittaa kyseisen auton omistajan kehräämään. Auto tarjoaa todella hyvän kyydin. Híljaista ja tarpeen vaatiessa ripeää menoa.Kulutus pysyy kuitenkin aisoissa. Omasta mielestäni yksi "miinuspuoli" on tuon ajan amerikkalaisille tyypillinen hieman karu sisustus mutta se on pikkujuttu.

      Uskallan varauksetta suositella kyseistä autoa.

    • Ziba

      Olen viimeisen parin viikon aikana koeajanut kahta luminaa, tuttavani on myös hankkimassa sellaista. Jokusen jenkin omistaneena lähdin appariksi matkaan.

      Autot olivat 96-97 mallisia, ajettu 220 - 260 tkm. Toinen oli saanut selvästi huonompaa kohtelua osakseen, sisusta nuhjuinen ja tupakanreikäinen. Se siistimpi koeajettu oli sisältä kuin uusi.

      Molemmat kulkivat pehmeästi ja hiljaisesti, automaatti totteli kiltisti ja vaihdot olivat siistejä. Mukavia autoja ajaa. Varusteet toimivat molemmissa ajamissani, puhallin piti ääntä toisessa autossa kahdella isommalla nopeudella.

      Kummassakin oli etufillarien takaa maali kulunut pois, mutta pelti ei ollut ruostunut. Kori on sinkitty ja pakoputkisto rosteria, joten kuppa pysyy aika hyvin loitolla.

      Lumina antoi itsestään varsin positiivisen vaikutelman.

      • hyvä

        Koeteltua tekniikkaa, mm. 3.1 V6 on ollut pitkään käytössä useissa GM:n merkeissä ja on siis todella yleinen konstruktio, sama koskee vaihdelaatikkoa. Kone vaihdelaatikkohan on varsin miellyttävä paketti. Olen Amerikassa ajellut/ omistanut sekä 3.3 että 3.4 litran vastaavia veekuutosia ja matka-ajossa ne menee kahdeksaan litraan tai jopa alle, sekalaisessa noin kymppi sataselle mikä on aika vähän sen kokoiselle autolle. Uskoisin että Luminaankin saa varaosia tarvittaessa verkon kautta jenkeistä tosi halvalla (ja varmaan saa suomestakin). Esim. Buick Centuryn (vastaava, yhtä yleinen GM-tuote siellä) startti maksoi taannoin 30 dollaria...


    • letukka-fani

      Onko Luminassa pituussuunnassa säädettävä kuskinpenkki? Eikös se ole sellainen sohvamallinen? Voiko sellaista säätää?

      • ex-luminamies

        Ei ole sohvapenkki (onneksi). Ihan tavalliseen tapaan kaksi penkkiä edessä.


      • Letukka-fani
        ex-luminamies kirjoitti:

        Ei ole sohvapenkki (onneksi). Ihan tavalliseen tapaan kaksi penkkiä edessä.

        Jotenkin muistelen, että olisin aikoinaan koeistunut Luminan ja hylkäsin sen jatkosta sohvapenkin takia. Onko se bordellinpunainen plyysi ainoa verhoiluvaihtoehto? Muita en ole nähnyt.


      • ex-luminamies
        Letukka-fani kirjoitti:

        Jotenkin muistelen, että olisin aikoinaan koeistunut Luminan ja hylkäsin sen jatkosta sohvapenkin takia. Onko se bordellinpunainen plyysi ainoa verhoiluvaihtoehto? Muita en ole nähnyt.

        Totta. Mieleen palautui juuri, että sitä taisi olla kahta versioita, toisessa sohva ja toisessa kunnolliset penkit. Värivaihtoehsoista en tiedä, itselläni oli harmaa.


      • olilumina
        ex-luminamies kirjoitti:

        Totta. Mieleen palautui juuri, että sitä taisi olla kahta versioita, toisessa sohva ja toisessa kunnolliset penkit. Värivaihtoehsoista en tiedä, itselläni oli harmaa.

        L-mallissa sohva, LS-mallissa erilliset. Suomessa taitaa toi LS-malli olla yleisempi.


      • ex-luminamies
        olilumina kirjoitti:

        L-mallissa sohva, LS-mallissa erilliset. Suomessa taitaa toi LS-malli olla yleisempi.

        Niinhän se olikin juu. L mallissakaan ei varsinaisesti ole sohva, penkit on erilliset ja liikkuu erikseen, mutta ne on leveät, toisissaan kiinni. Vaihdekeppi on rattimallia, ja LS-mallissa keppi on lattialla, normaalipaikalla.


    • ex-luminamies

      Tuli aikoinaan luminan mittariin parisataatuhatta kilometriä. Oikein miellyttävä auto, ja kokoisekseen jopa taloudellinen. Ei mikään voimanpesä, mutta liikenteen mukana pysyy hyvin. Ainoa miinus luminasta mikä mieleen tulee, on se, että se on jumalattoman kankea kääntymään. Perkeleitä tulee, kun parkkihallissa vekslailee.

      • kuumeinen

        Voi hitto? Sen takia vaihdoin joskus Pösö 405:n. Se vasta kankea oli käännellä, kun ei ollut ohj.tehostinta. Eikö Luminassa ole ko. tehostinta vai miksi on kankea. Kysyy tietämätön Luminakuumeen saanut naisihminen.


      • ex-luminamies
        kuumeinen kirjoitti:

        Voi hitto? Sen takia vaihdoin joskus Pösö 405:n. Se vasta kankea oli käännellä, kun ei ollut ohj.tehostinta. Eikö Luminassa ole ko. tehostinta vai miksi on kankea. Kysyy tietämätön Luminakuumeen saanut naisihminen.

        Ei tehostajalla mitään tekemistä kankeuden kanssa ole. Minun tietääkseni tehostamattomia autoja ei (ainakaan amerikassa) ole juuri sotien jälkeen tehty.

        Luminan kääntösäde lienee likempänä 15 metriä. Moni kuorma-autokin kääntyy pienemmässä tilassa.


      • Lumina -96
        ex-luminamies kirjoitti:

        Ei tehostajalla mitään tekemistä kankeuden kanssa ole. Minun tietääkseni tehostamattomia autoja ei (ainakaan amerikassa) ole juuri sotien jälkeen tehty.

        Luminan kääntösäde lienee likempänä 15 metriä. Moni kuorma-autokin kääntyy pienemmässä tilassa.

        Ei kai se nyt helevetissä viittätoista metriä ole !! Minun Lumina on pikemminkin notkea kääntymään ja ohjaus tosi kepeä. Sohvapenkkejä ei ole, mutta konsruktio missä kuskin penkki leveämpi kuin apukuskin on olemassa. Luulen että Lumina sopii naiselle kuin nyrkki silmään..


      • kuumeinen
        Lumina -96 kirjoitti:

        Ei kai se nyt helevetissä viittätoista metriä ole !! Minun Lumina on pikemminkin notkea kääntymään ja ohjaus tosi kepeä. Sohvapenkkejä ei ole, mutta konsruktio missä kuskin penkki leveämpi kuin apukuskin on olemassa. Luulen että Lumina sopii naiselle kuin nyrkki silmään..

        Huh, ajattelin jo, että tähänkö se nyt tyssää mun Lumina-haave. Täytyy koeajaa ko. auto, sittenhän sen tietää. Kiitos kaikille vastanneille!


      • ex-luminamies
        kuumeinen kirjoitti:

        Huh, ajattelin jo, että tähänkö se nyt tyssää mun Lumina-haave. Täytyy koeajaa ko. auto, sittenhän sen tietää. Kiitos kaikille vastanneille!

        Luulen myös, että lumina sopii naiselle oikein hyvin. Kevyt, ja mukava käsitellä.

        Mutta lumina on helevetin kankea kääntyyn. Kääntösäde on todella lähempänä 15, kuin 10m. Mene ja kokeile. Toista autoa, joka tarvisi yhtä paljon tilaa kääntymiseen, kuin lumina ei ole tullut vastaan kuin yksi : Chevy Van. Luminan kääntösäde on todella suuri, nykyinen 300M:ni kääntyy monta metriä pienemmässä tilassa, kuin Lumina. Luminan ohjaus on kuitenkin aika nopea, ja mukavan kevyt se osaltaan "häivyttää" suuren kääntösäteen. Hyvä peli kaikenkaikkiaan.


      • olilumina
        ex-luminamies kirjoitti:

        Luulen myös, että lumina sopii naiselle oikein hyvin. Kevyt, ja mukava käsitellä.

        Mutta lumina on helevetin kankea kääntyyn. Kääntösäde on todella lähempänä 15, kuin 10m. Mene ja kokeile. Toista autoa, joka tarvisi yhtä paljon tilaa kääntymiseen, kuin lumina ei ole tullut vastaan kuin yksi : Chevy Van. Luminan kääntösäde on todella suuri, nykyinen 300M:ni kääntyy monta metriä pienemmässä tilassa, kuin Lumina. Luminan ohjaus on kuitenkin aika nopea, ja mukavan kevyt se osaltaan "häivyttää" suuren kääntösäteen. Hyvä peli kaikenkaikkiaan.

        Kovasti samaa mieltä. Samanlaisen vaihdonkin tehnyt; Lumina=>300M


      • Fleetwood

        Totta puhut, luovuin aikoinani omasta Luminastani osin juuri tuosta syystä: taloyhtiön ahdas parkkipaikka suuri auton kääntösäde = raidetangon päitä meni kuin hunajaa.

        Lisäksi voi mainita heikohkot valot. Muuten mukava peli, oli ilo omistaa.


      • ex-luminamies
        Fleetwood kirjoitti:

        Totta puhut, luovuin aikoinani omasta Luminastani osin juuri tuosta syystä: taloyhtiön ahdas parkkipaikka suuri auton kääntösäde = raidetangon päitä meni kuin hunajaa.

        Lisäksi voi mainita heikohkot valot. Muuten mukava peli, oli ilo omistaa.

        No, ei surkeat valot yksin Luminan puute ole. Kaikissa jenkeissä on paskat valot. Minullakin niitä on nimittäin muutama ollut, ja kaikissa sama "vika". En tiedä mistä johtuu, luulisi siinä maassa jo oikeusjuttujakin nostetun paskojen valojen takia.


    • LS 3,1 V6

      Kannattaa olla tarkkana. Luminasta kuuluu paljon positiivista, mikä on totta omalta kohdaltani ajo ominaisuuksien puolesta. Tekniikan puolesta olen tavannut paljon luotettavampiakin autoja.

      Itselläni meni vaihdelaatikko

    • Lumina -96

      Vaihdelaatikko menee rikki varsinkin jos nostat pakin päälle satasen vauhdissa. Jenkeillä on aika pitkä kokemus automaattien valmistamisesta. Auto ei ole kankea kääntymään, kääntöympyrä renkaasta mitaten 10,2 metriä, puskurista hivenen enemmän. Ohjaus on mukavan tunnokas. Sähkösäätöinen kuljettajan istuin on mukava ja muutenkin ryhdikkäämpi kuin mekaaninen penkki. Kulutus pitkällä taipaleella alle 8, kaupunki 9-10 litraa.Talvella lämmin, moottori lämpiää suht ripeästi.

      • ex-luminamies

        Valmistaja ilmoittakoon kääntösäteeksi mitä tahtoo, mutta tuo 10,2 metriä se ei ainakaan ole. Entisessä parkkihallissa ole kurvi, josta ei Luminalla selvinnyt ilman vekslailua. Nykyinen autoni, samankokoinen 300M kääntyi ko. paikasta hyvin, tilaakin jäi pari metriä. Kääntymisessä se oli kyllä onnettomin auto, mitä olen tavannut.

        Muuten, ainoa vika (ja sekin omaa syytä) Luminassani koko aikana oli, toinen pakosarja halkesi, kun kopsahti mökkitiellä kiveen. Ja ei ollut muuten halpa..

        Metro-Auton huoltomies sanoi, että Luminan (ja monen muun jenkin) vaihdelaatikolla ei saa ajaa OD:lla kaupungissa. Silloin poksahtaa loota. Kaupungissa pikku-D, ja OD päälle vasta kovemmalla vauhdilla.


    • kuumeinen

      tuo "Lumpun" iso kääntösäde. Vaikka oliskin kevyt käännellä mutta onko se nyt kivaa jossain ahtaalla parkkipaikalla vekslailla. Siinähän menee vartti ennekä pääsee pois.
      Mikähän muu olis hyvä ensimmäiseks jenkiks tällaselle kokemattomalle?

      • ex-luminamies

        Hyvä auto se on. Huono on kääntymään, mutta kyllä sillä parkissakin pärjää, vähän tarkemmin pitää vaan tähdätä. Mene ja kokeile, miltä tuntuu. Luulen että ihastut !


      • Lumina -96
        ex-luminamies kirjoitti:

        Hyvä auto se on. Huono on kääntymään, mutta kyllä sillä parkissakin pärjää, vähän tarkemmin pitää vaan tähdätä. Mene ja kokeile, miltä tuntuu. Luulen että ihastut !

        Tormasin eilettäin mittanauhan kans parkkipaikalle ja mittasin kääntöympyrän. Huom ympyrä 10,2 m, ei säde. Iso autohan Lumina on, 5,1 metriä pitkä ja etuylitys on melkoinen. Varmasti ketterämpiäkin autoja on mutta minusta Lumina tuntuu jopa näppärälle. Ja ennenkaikkea makean näköinen, bordellinpunainen sisustus kruunaa kaiken...


      • ex-luminamies
        Lumina -96 kirjoitti:

        Tormasin eilettäin mittanauhan kans parkkipaikalle ja mittasin kääntöympyrän. Huom ympyrä 10,2 m, ei säde. Iso autohan Lumina on, 5,1 metriä pitkä ja etuylitys on melkoinen. Varmasti ketterämpiäkin autoja on mutta minusta Lumina tuntuu jopa näppärälle. Ja ennenkaikkea makean näköinen, bordellinpunainen sisustus kruunaa kaiken...

        Selevä !! Mutta lienet tehnyt mittaukset pyörästä. Nokkaa on melkoisesti etupyörien etupuolella, mikä kasvattaa ympyrää aikas paljon. Mutta ei se haittaa, kun siihen tottuu.


    • seta

      Olen ajellut vm -97 ja 75tkm ajetulla Luminalla alkusyksystä alkaen, ja täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväinen ollut autoon. Kyseessä on base-malli sohvapenkeillä ja rattikarahkalla.

      Auto on erittäin hiljainen, erinomainen ajettava sekä maantiellä että kaupungissa, tilava, nätti ainakin omaan silmään ja luotettavuus on ollut ainakin toistaiseksi kohdallaan - eí pienintäkään vikaa. Automaattivaihteisto vaihtaa kuin ajatus vrt. eurooppalaisiin. Kulkupuolelta myös mainio, vaikkei mistään urheiluautosta olekaan kysymys.

      Kulutus on yli 5-metriselle, lähes 1700 kiloiselle autolle kohtuullinen, 8-9L/100km matka-ajossa ja reilun kympin kaupunkipainotteisessa seka-ajossa. Pakkasella tuntuu menevän litran-parin verran enemmän.

      Talviominaisuuksiltaan Lumina on moitteeton - lämmityslaite on tehokas, ja huurteenpoisto toimii erinomaisesti. Takalasinlämmitin on tehokas. Ovenlistat ovat sen malliset että sateen jälkeen tuleva pakkanen jäätää ovet kiinni: silikoniöljy on ystäväsi. Oikeastaan ainoa huono talviominaisuus liittyy tuulilasinpyyhkijöiden perinteiseen GM-sijoitukseen tuulilasin alla kourussa, tuo tahtoo auton ulkona seisoessa täyttyä lumella ja on ärsyttävä kaivella puhtaaksi.

      Kääntösäteeseen kommentoisin että ei ole ollut mitään ongelmia, auto on mielestäni kokoisekseen jopa ketterä. Omistin aikaisemmin Mazda 626:sen ja 4wd Mitsubishi Galantin, kumpikin keskikokoinen japsi oli kyllä kääntöympyrältään samaa tasoa. Luminan korin pituuteen suhteessa melko lyhyt akseliväli selittää sen suhteellisen ketteryyden.

      Vielä irtokommenttina että Luminan tavaratila on ihan tolkuttoman iso, varsinkin pituussuunnassa. Eipä ole tämän kokoista tullut eteen sedanissa aikaisemmin.

      • ex-luminamies

        Mikähän tarkoitus luminan pyyhkijöissä muuten on sillä, että päälle laittaessa ne nousevat sieltä konepellin piilosta pois, eivätkä pyyhi alas asti, jäävät siihen näkyviin. Sammuttaessa taas piiloutuvat. Outo ominaisuus, joka esiintyy monessakin (varsinkin vanhemmassa) jenkkiautossa.


      • seta
        ex-luminamies kirjoitti:

        Mikähän tarkoitus luminan pyyhkijöissä muuten on sillä, että päälle laittaessa ne nousevat sieltä konepellin piilosta pois, eivätkä pyyhi alas asti, jäävät siihen näkyviin. Sammuttaessa taas piiloutuvat. Outo ominaisuus, joka esiintyy monessakin (varsinkin vanhemmassa) jenkkiautossa.

        Jostain olen lukenut että tällä on haettu marginaalisia säästöjä polttoainetaoludessa, hiemanhan nuo esillä olevat pyyhkijät varmaan aiheuttavat pyörteitä matkanopeuksissa. Uskoo ken tahtoo :)

        Tykkään itse tuosta koska auto näyttää paremmalta pyyhkijät piilossa, mutta ehkäpä suurena huonona puolena on että lämmitin puhaltaa pyyhkijöiden yläpuolelle lasille eikä siis sulata niitä.


      • ex-luminamies
        seta kirjoitti:

        Jostain olen lukenut että tällä on haettu marginaalisia säästöjä polttoainetaoludessa, hiemanhan nuo esillä olevat pyyhkijät varmaan aiheuttavat pyörteitä matkanopeuksissa. Uskoo ken tahtoo :)

        Tykkään itse tuosta koska auto näyttää paremmalta pyyhkijät piilossa, mutta ehkäpä suurena huonona puolena on että lämmitin puhaltaa pyyhkijöiden yläpuolelle lasille eikä siis sulata niitä.

        Omituinen ominaisuus kertakaikkiaan. Järkevää syytä moiselle ei ole tähän päivään mennessä löytynyt, luulisi, että moinen toiminta on kalliimpi rakentaakin. Eli miksi ihmeessä pyyhkimet ei sitten pyyhi alhaalta asti. Enpä tiiä. Vai sulkiako siinä koitetaan säästää, kulkeehan viipparit lyhyemmän matkan.. :)

        Ainakin uusissa jenkeissä pyyhkijät toimii, kuten muissakin autoissa.


      • Lumina -96

        Lumina sopii mainiosti autolla ajamisesta nauttivalle henkilölle. Joillekkinhan se on ihan sama millä ajaa ja autoilu/autot on aivan samantekevää. Luminalle täytyy aina autolta poistuessa heittää kaipaava katse, on se sen arvoinen. Pyyhkijämekanismi on minusta mukava kun ne painahtavat piiloon alas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe