Söin autonasentajan leivät

Kokenut_kaikki_tietää

Autooni piti vaihtaa ajovalolamput ja raidetangon päät samoin kallistuksen vakaajan yhdystanko.
Rekisterikilven valon vaihtoon edellisellä kerralla monttööri käytti 20€ edestä aikaa.
Raidetangon pään vaihtoon meni 2x 1h ja kallistuksenvakaajan yhdystankoon käytin 1/2 h. "ammattimies olisi saanut valmista 1,5 h ajassa ja laskuttanut noin 100€.

Aiemmin asensin autooni vetokoukun, jossa minulla meni melkein koko päivä.
Puskurin ja takavalojen purku, koukun asennus, pistorasian kytkentä.
Tuskinpa se näppylänaama olis saanut paljon nopeammin, mutta sanokaamme 4 h
Jolloin lasku olisi ollut 260€
JOs minun olisi verollisena pitänyt tuo raha hankkia olisin joutunut puurtamaan neljä päivää.

23

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munleipää

      aika halpa paja teilläpäin..kerros miten säädit kulmat raidepään vahdon jälkeen?

      • Kokenut_kaikki_tietää

        Tuntiveloitus on vain 65 € /h mutta jos vertaan kalliimpaan saan makkaraakin asentajan leipien päälle.
        Oletko vähan yksinkertainen tai tietämätön? Eivähän kulmat mihinkään muutu raidetanon päiden vaihdosta, ei camber sen enempää kuin casterkaan varsinkaan takapyöriin se ei mitään vaikuta.

        Ainoa muuttuva on auraus. Autauksen mittaus on kaikkein yksinkertaisimpia autotekniikan mittauksia.

        Koska loppuunajetut keväällä uusiin vahdetut renkaat olivat tasaisesti kuluneet, eikä ajettavuudessakaan mitään vikaa ollut pyörien kulmat ovat riittävän tarkasti oikeat.
        Jep, unonhdin säästöjä laskiessani että säästin siinä 80...160€ nelipyöräsuuntaukseen nähden.


      • mestarimaalari

        Minä säästin 1800 euroa. Sen maalari olisi ottanut autoni maalauksesta. Ostin maalipurkin ja pensselillä vetäisin uuden Miranoolin pintaan. Autoni ajo-ominaisuudet eivät huonontuneet toimenpiteen jälkeen.


      • Mohair

        Hölmö olisit käyttänyt telaa!


      • Lekasy

        Minunkin punainen autoni on maalattu Miranolilla Tulenpuna 273.
        Samoin naapurin ruskea auto, sävyä en muista.
        Ei haittaa lainkaan ajoa.


    • Huoltomies_itekin

      Omatoimikorjaukset ovat osaavalle parasta tienestiä ikinä.
      Verottomasti vieläpä.

      Meitsin palkalla puhtaana tienaa itsethdyissä korjauksissa 5...9 kertaa paremmin kuin palkkatyössä!

    • älynjättiläisetJutskaa

      nerokasta.

      • DIY_DIY

        Onko väärin tehdä itse?


      • neroIhanIte

        nerokasta kertoa, että kun tekee itse, niin säästää sen mitä vieraalle joutuis maksamaan. Se on sitä neroutta!


    • sklfdjskfjksj

      Kyllähän pienet autohommat on ihan mukavaakin ajanvietettä ja säästää jonkun verran rahaakin. Polttimoiden vaihdot varsinkin on niin pikkujuttuja ettei sen takia kehtaa käydä korjaamolla.
      Pieniin maalivaurioihinkin ei kannata mitään miranolia ja pensseliä hankkia, spraymaalit ja -lakat eivät maksa niin paljon etteikö niitä olisi varaa ostaa. Tulee paljon siistimpi jälki ja spraysumun kun vesihioo hienolla hiomapaperilla ja kiillottaa sekä vahaa niin pinnasta tulee yhtä kiiltävä kuin alkuperäisestäkin maalipinnasta.
      Miranolilla ja pensselillä vetely sen sijaan jättää niin törkeät jäljet että itse en ainakaan viitsisi katsella sellaista jälkeä hetkeäkään. Melkeinpä ruosteläiskäkin on kauniimpi katsella kuin pensselillä ja puupinnalle tarkoitetulla talomaalilla töhrityt pinnat.
      Ja mikä vimma on aina vetää fiksattujen kohtien päälle sitä paskaa mattamustaa maalia kun korinväristäkin maalia on olemassa.
      Alan jo suuttua kun mietinkään noita törkeän näköisiä fiksauksia...

      • Maalarin_leipää

        Minulla oli farkku jonka takaluukkuun tuli ruma lommo. Auto oli jo vähän iäkkäämpi. En sitä halunnut katsella ja oikaisin sen.
        Menihän siinä aikaa muutama kesäilta, mutta huomaamaton tuli.
        Verhoilu pois ja erilaisia vastimia ja puukapuoita sisäpuolelle ja pientä vasarointia.
        Ulkopuolen maalin hiontaa ja muovitäytteellä tasaiseksi. Muutaman kerran korjailua ja siinä oli oikea muoto. Pohjamaalia, hionta, väri pintaan ja lopuksi kirkas lakka.
        Maali oli tarkasti alkuperäisen väristä, lähempänä oikeaa kuin aiemmin maalarin korjaama etulokari.
        Korjauksesta tuli näkymätön, ainakin maallikon silmään.

        Ja varmasti halvempi kuin korjaamossa tehty.
        Jos lokarin korjaus ja maalaus maksoi 500€ olisi tämä ollut vaativampi ja kalliimpi.
        Maalit ja hionta tarvikkeet n. 50€. Säästö ainakin viikon palkat minun tuloillani.

        Olin tulokseen ja säästöön enemmän kuin tyytyväinen.


    • makkaraleipä

      Mahtaa olla kiukkunen kun on eväätkin syöty?

    • Tunareita_korjaamoissa

      Kun seurailee tämän palstan kommentteja tulee tulokseen ettei kotikorjaaja ainakaan huonompaan työhön pysty.
      Lisäksi rahaa säästyy. Kaverin Nivaan tehtiin kytkinremppa eräässä ketjukorjaamossa. Osaamisen puolesta yhden jakoavaimen homma. Kolmannen valituksen ja korjaus yrityksen jälkeen ystäväni vei yksityiselle, asiantunteva yksityinen tarkisti asennuksen ja löysi syyn toimimattomuuteen, virheellinen kokoonpano.

      • voiNäitäPässejä

        Juu, jos kaikki uskoo mitä täältä lukee ja luulee ettei ammattin osaavia tekijöitä korjaamoista löydy, niin paras hakeutua syvälle metsään ja "hoitaa" itsensä.


      • Huoltomies_itekin

        Eräs reiskan paja vaihtoi nokkahihnan niinkin vaativan autoon kuin kadett.
        Seuraus, jako sekaisin ja kone sökö. Eikä suostunut korjaamaan eikä korvaamaan, että se siitä ammattitaitoisesta korjaamoalasta.

        Lankomies tuli hädissään raidetangon pään vaihdon jälkeen kun auto ei pysy tiellä.
        Syynä aurausta yli 30 mm, "ei sitä tarvitse säätää, panin samoilla kierroksilla".
        Eikä uskonut vaan vei jarruremonttiin samalle tuhkavasaralle, seuraus takajarrut laahasivat ja osat pilalla lyhyen ajon jälkeen.
        Jarruremppa uusiksi mutta toisella pajalla jossa sentään onnistui.

        Omasta autosta takapyörät lonksuivat huollon jälkeen, syy laakerit jätetty löysälle.
        Toisesta omasta autosta pohjapanssariin oli leikattu aukko suodattimen vaihtoa varten, molemmat "merkkiliikkeitä".

        Voisipa sanoa että voiNäitäPässejä miten ovat jymäytettävissä.
        Osaajat ovat harvassa, huolelliset osaajat vieläharvemmassa.


      • sdkjjskljflsd

        Missä Kadetissa kone menee sököksi jakohihnan pettäessä? Meillä oli -88 E Kadetti 1,6 SV (muistaakseni) kaasarikoneella (82hv) joka jätti kaksi kertaa tielle jakohihnan hajottua mutta kone oli vapaasti pyörivä joten moottori säilyi ehjänä.

        Itselläkin on epämääräisiä kokemuksia autokorjaamoista, esim. Micra -01 hylättiin katsastuksessa kun käsijarrussa oli liian suuri heitto, muut jarrut otti tasaisesti. Korjaamolla vaihtelivat jarrukengät ja sylinterit ja laskua tuli useampi satanen. Silti uusintakatsastus meni vain vaivoin läpi kun heittoa oli edelleen runsaasti. Katsoin sitten itse jälkeenpäin niin perkele käsijarruvaijerin kiinnike irti toisesta takatukivarresta!! Vittu, liekö ollut Stevie Wonder työvuorossa vai miten eivät tuon vertaa nähneet korjaamolla!!??


    • autonasentaja_tietää

      "Tuntiveloitus on vain 65 € /h"

      Ei se autonasentaja tuota tuntisummaa saa. Et näemmä ymmärä mitään bisneksen teosta. Tuon veloitussumman perii se autokorjaamo eli liikeyritys.
      Ja sitten tämä liikeyritys maksaa paljon npienemmän summan sille tuntipalkkaliselle autonasentajalle.

      Katsos kun bisneksen teon taustalla on se ajatus, että yrityksen on tuotettava voittoa. Sen tuntipalkkaisen autonasentajan palkkatyön ei tarvitse olla voitollista askartelua.
      Sille tuntipalkkaiselle autonasentajalle riittä se, että saa pitää edes työpaikkansa.

      • kiinostaa

        Paljonko on autonasentajan palkka, 15e/h?


      • Kokenut_kaikki_tietää

        En ole autonasentaja vaan muun alan monttööri.
        En ole kuvitellutkaan korjaamon tuntiveloituksen olevan puhtaana käteen paitsi silloin kun se tekee "pimeetä". Se taas onnistuu vai 1:n henkilön yrityksessä.

        Jos korjautan autoani minun pussissani on vain puhtaaksi tienattua rahaa. Korjaamon jokaista tuntiveloitusta varten minun on työskenneltävä vähintään 5-8 tuntia ansaitakseni sen.

        Jos toimisin itse asentajana (yrittäjänä) pelkät työn sivukulut ovat puolet veloitettavasta palkkasummasta.
        Muutkin yrittämiseen liittyvät investoinnit on kuoletettava samoin juokseviin kuluihin on jäätävä rahaa.
        Kaikkien vaarallisin vastustaja pienelle yrittäjälle on verottaja. Verottajalle on maksettava etukäteen vaikka toiminnan tulos lopuksi olisikin heikompi kuin maksetut ennakot. Samoin arvonlisävero lankeaa kuukausittan tai jos liikevihto on pieni 3 kk tai 12 kk välein.
        Monet yrittäjät ehtivät syödä tai juoda rahat ennen verojen eräpäivää.

        Voi myös olla että veloitushinta on liiketoiminnan kuluihin nähden liian pieni.

        Henkilöyhtiössä ei tarvita voittoa laisikaan sillä liiketoiminnan tulos on yleensä silkkaa palkkaan verrattavaa ansiotuloa.


    • sennemaksaa

      Ammattiasentaja, n. 10 vuotta kokemusta, tienaa 20-23€ tunti.

      • Kokenut_kaikki_tietää

        Vastaisi puhtaana käteen noin 15-17€/h = 3300...3700€/kk.
        No ei ihme että veloitus on satasen luokkaa koska työntekijän kulut ovat 35...41€/h

        Ei pojat ootte ihmemiehia jos tommosia tienaatte.
        Metallin AKL tessi alkaa TVR 1 ja palkka 10,41€ ja päättyy TVR 6 palkka 18,28€/h
        Tavalliset korjaamon työt ovat TVR 3 palkka 11,7...15,21€/h tai TVR 4 palkka 12,60...16,12€/h
        Näissä ovat siis "hyvän miehen lisät" HKO

        TVR 3 (kolmen jakoavaimen homma) on esimerkiksi nokkahihnan vaihto.
        Nämä luvut ovat 2015 jolloin kiky ei vielä ollut voimassa.


      • kolmen.ammatin.osaaja

        Hmmm... Minä mm kolmivuorotyötä yli 30 v tehneenä teknikkona saan noin 15,4 euroa laskennalliselle työtunnille työeläkkeenä käteen. Eli nähtävästi ainakin rahallisesti kannatti vaihtaa alaa vaikka moni asia vituttikin ja raskaasti.


    • Kokenut_kaikki_osaa

      Täällä kertaa nautin vain autonasentajan pullakahvit.
      Naapurini autossa ei lämpömittari toiminut.
      Mittarin lämpöanturi oli rikki.
      Vikadiagnoosi ja anturin vaihto yhteensä 0,5 h, veloitus 10€ anturi.
      Ilmoitanko verottajalle?

      PS maksua en ole vielä saanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe