Voiko AMK Medianomi opettaa?

medianomi

Olen korkeakoulusta valmistunut AMK Medianomi ja taustalla on vielä ammattikoulun media-assistentti -tutkinto. Voinko minä opettaa ammatti- tai ammattikorkeakoulussa esimerkiksi graafista suunnittelua? Olen jostain kuullut että medianomi on pätevä opettamaan, vaikka ei olisikaan mitään pedagogista tutkintoa taustalla?

Työskentelen kyllä tällä hetkellä mainostoimistossa, mutta haaveena olisi vielä joskus päästä opettamaan ammatti- tai ammattikorkeakouluun graafista suunnittelua. Tietääkö kukaan vaatiiko se lisäkoulutusta yms.?

13

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kelpoisuusehdotrajoittaa

      Et käsittääkseni ole mihinkään oppilaitokseen _pätevä_ opettaja, ennenkuin erilliset opettajaopinnot ja mahdolliset muut lisäopinnot on suoritettu. AMK-tutkinto ei riitä.

      Sijaisuuksia voit toki epäpätevänä ja pätevää pienemmällä palkalla päästä tekemään ja sitä kautta lähteä opetustyöhön pätevöitymään. Tsemppiä.

      • medianomi

        Aivan. Ammattikorkeassa jossa opiskelin niin oli opettaja jolla oli vain medianomin tutkinto. Hän sai siellä vapaasti opettaa.


      • suosaa
        medianomi kirjoitti:

        Aivan. Ammattikorkeassa jossa opiskelin niin oli opettaja jolla oli vain medianomin tutkinto. Hän sai siellä vapaasti opettaa.

        Vapaasti opettaa? Kaikki opettavat heille määrättyjen opetustuntien puitteissa.

        Voi olla pelkkä medianomikin opettamassa, mutta muodollinen kelpoisuus puuttuu. Kaikkiin virallisiin oppilaitoksiin vaaditaan opettajalta muodollinen kelpoisuus vakinaisiin virkoihin. Tuntiopettajana ja sijaisena voi toimia epäpäteväkin kuten medianomi.

        Jos aikoo opettaa vakinaisesti, on ehdottomasti syytä hankkia muodollinen kelpoisuus eli pätevyys. Se tarkoittaa opettajan pedagogisia opintoja muun tutkinnon lisäksi.


      • medianomi

        Älä nyt takerru sanoihin :) Meinasin, että hän saa siellä opettaa ilman sen kummempia ja omaa vain medianomin koulutuksen.


    • tiedäparrmmin

      Voit opettaa epäpätevänä pienemmällä palkalla, jos sinut huolitaan opettamaan. Opettajan pätevyyttä sinulla ei ole medianomin tutkinnon perusteella. Pätevyyteen tarvitaan lisäksi opettajan pedagogiset opinnot, jotka kestävät 1-1,5 vuotta. Ilman pedagogisia opintoja ei saa vakinaista opettajan virkaa.

    • just_joo

      juuri nämä tällaiset opettajat omalta osaltaan pitävät yllä AMK tasoa...
      "Korkeakoulu.."

      • medianomini

        En tiedä oliko kommenttisi sarkasmia, haiskahtaa ainakin siltä. Mitä tulee media-alaan ja graafiseen suunnitteluun, niin voin ihan käsi sydämellä sinulle kertoa että alan ammattilainen on 100000000 kertaa parempi opettamaan kun joku pelkän opettajankoulutuksen käynyt. Ammatti- ja ammattikorkeakoulusta kuitenkin valmistutaan ammattiin ja silloin alan tuntemus on aika oleellista. Joku joka on ollut kentällä ja keränyt aitoa kokemusta, osaa myös opettaa sitä. Siitä minulla on ihan riittävästi kokemusta.


      • opeopinnotsuoritettu
        medianomini kirjoitti:

        En tiedä oliko kommenttisi sarkasmia, haiskahtaa ainakin siltä. Mitä tulee media-alaan ja graafiseen suunnitteluun, niin voin ihan käsi sydämellä sinulle kertoa että alan ammattilainen on 100000000 kertaa parempi opettamaan kun joku pelkän opettajankoulutuksen käynyt. Ammatti- ja ammattikorkeakoulusta kuitenkin valmistutaan ammattiin ja silloin alan tuntemus on aika oleellista. Joku joka on ollut kentällä ja keränyt aitoa kokemusta, osaa myös opettaa sitä. Siitä minulla on ihan riittävästi kokemusta.

        "joku pelkän opettajankoulutuksen käynyt"

        Ei ammattikorkeassa eikä ammattikoulussakaan ole pelkän opettajakoulutuksen käyneitä.
        Pääsääntöisesti kaikilla on oman alansa koulutus (ylempi korkeakoulututkinto), työkokemusta sekä opettajan opinnot.

        Jos opettajaksi haluat, hanki ylempi korkeakoulututkinto ja tee opettajan pedagogiset opinnot. Kysyit nimenomaan, tarvitseeko medianomi muuta koulutusta päästäkseen opettamaan graafista suunnittelua. Vastaus on, että kyllä tarvitsee, jos aikoo opettamisella elää. Työkokemus mainostoimistossa ei opettajaksi tee. Sinä luulet liikoja ja saatat olla tosi hankala opettajaksi koulutettava, ehkä sinua ei koulutukseen huolitakaan. Mutta yritä ja näytä, että sinusta tulee opettaja.


      • medianomi

        Tiedätkö mitä, en jaksa edes vääntää kanssasi. Jos kysyn ihan vilpittömästi jos nykyinen koulutukseni on riittävä kun toinen yhtä kouluttautunut voi opettaa, niin miksi tulet tänne aukomaan päätäsi? Kuullostat just sellaiselta ihmiseltä joka pitää itseään muita parempana, tulee provosoimaan ja tekemään pilkkaa ihan tahallasi. Takerrut johonkin typeriin sanoihin jotta voit vielä enemmän tuoda esiin epäpätevyyttäni.

        Koitit varmaan lainauksellasi "pelkän opettajankoulutuksen..." jälleen aliarvioida minua ja luulet, että pidän opettajankoulutusta ihan yksinkertaisena ja olemattomana. Sanoinko niin? En. Meinasin, että mitä tulee graafisen suunnittelun opettamiseen niin minulla on ihan riittävästi kokemusta todeta, että pelkästään graafista suunnittelua opiskellut ihminen ei ole riittävän pätevä opettamaan ko. ainetta, vaan siihen tarvitaan myös alan kokemusta jotta opetus on totuudenmukaista ja mahdollisimman kattavaa. Minulla on ollut mm. yksi graafisen suunnittelun (joka opetti vähän kaikkea siitä aiheesta) opettaja joka oli itse melko hyvin kouluttautunut, mutta ei ollut päivääkään työskennellyt itse mainosalalla. Hänen alan tuntemus oli olematonta eikä hän osannut opettaa näitä aineita ollenkaan. Joten voit olla vaikka kuinka koulusi käynyt, mutta tietyissä aineissa käytännön kokemus on aika olennaista. Se on sitten asia erikseen, että koulu vaatii jonkun opettajan koulutuksen taustalle, ja ymmärrettävääkin. Sitten sellainen pitää hankkia.

        Mutta sinä puolestasi olet kyllä harvinaisen ilkeä. Kirjoittelet siellä ruudun toisella puolella että saatan olla hankala opettajaksi koulutettava eikä minua koulutukseen välttämättä huolita. Miksi sanot niin? Et edes tunne minua! Minä uskon että sopisin opettajaksi todella hyvin, olen itse ollut pahasti koulukiusattu enkä meinannut edes selvitä ylä-asteelta nuorena, koska tilanne oli niin paha. Pääsin erityisluokalle jonka yhteydessä oli nuorten media-paja, jäin siihen työharjoittelemaan kun valmistuin sittenkin yläasteelta. Ilman sitä pajaa ja erityisluokkaa olisin todennäköisesti työtön ja masentunut. Olen itse saanut nähdä ja olla osana sitä kun nuoria opetetaan ja autetaan. Uskalsin myöhemmin aikuisiällä hakea ammattikouluun peloistani huolimatta. Se että sain ammattikoulupaperit käteeni oli elämäni suurin saavutus, enkä ikinä uskonut että pääsisin niin pitkälle elämässä. Korkeakouluun pääseminen oli vielä suurempi juttu. Joten saavutin elämässäni asioita mistä en edes uskaltanut haaveilla, ja uskallan ensimmäistä kertaa ikinä sanoa että oikeasti osaan jotain. Haluan opettaa nuoria ja auttaa niitä, antaa takaisin.

        Joten ennen kun tuomitset minua siellä ruudun toisella puolella, epäilet että saatan olla hankala tapaus enkä välttämättä pärjää, niin toivottavasti sinulla on loistava mieli. Sinä olet juuri sitä sorttia joka ei usko ihmisiin ja haluaa vaan tuoda esiin huonoja seikkoja. Muistutat minua eräästä yläasteopettajasta joka sanoi minulle kerran, että minusta ei tule koskaan mitään. Minua lohduttaa se, että en enää ikinä anna sinunkaltaisten ihmisten määritellä toisia, ja haluan juuri auttaa niitä nuoria rakentamaan tulevaisuuttaan, jotka kuulevat sinunkaltaisia kommentteja.

        (PS. älä takerru kirjoitusvirheisiini, äidinkieleni ei ole suomi)


      • Saralotta
        medianomini kirjoitti:

        En tiedä oliko kommenttisi sarkasmia, haiskahtaa ainakin siltä. Mitä tulee media-alaan ja graafiseen suunnitteluun, niin voin ihan käsi sydämellä sinulle kertoa että alan ammattilainen on 100000000 kertaa parempi opettamaan kun joku pelkän opettajankoulutuksen käynyt. Ammatti- ja ammattikorkeakoulusta kuitenkin valmistutaan ammattiin ja silloin alan tuntemus on aika oleellista. Joku joka on ollut kentällä ja keränyt aitoa kokemusta, osaa myös opettaa sitä. Siitä minulla on ihan riittävästi kokemusta.

        "Joku joka on ollut kentällä ja keränyt aitoa kokemusta, osaa myös opettaa sitä. "

        Siis tarkoitatko, että opeopinnot on turhat ja tarpeettomat? Ja sinä osaisit työkokemuksesi pohjalta opettaa paremmin kuin se, jolla on alasta paitsi AMK-tutkinto, työkokemusta ja YAMK-tutkinto SEKÄ opettajan pedagogiset opinnot?

        Opettajan työssä ei yleensä ole kyse vain oppitunnista, joka sekin on varsinkin ammattikoulussa vaativa tehtävä, vaan myös opetuksen laajemmasta suunnittelusta, opetusryhmän hallinnasta, oppimisen psykologisista perusteista ja oikeasta arvostelusta. Työelämä ei tähän juurikaan valmenna. Yksittäinen työpaikka avaa alaa hyvin vähän, opettajalla olisi hyvä olla laajempi näkemys. Se voidaan hankkia vain tietopuolisesti, kokemusta ei voi olla laajalti. Siksi ylempi korkeakoulututkinto on tarpeen. Työkokemusta nyt yhtään väheksymättä.


      • medianomi
        Saralotta kirjoitti:

        "Joku joka on ollut kentällä ja keränyt aitoa kokemusta, osaa myös opettaa sitä. "

        Siis tarkoitatko, että opeopinnot on turhat ja tarpeettomat? Ja sinä osaisit työkokemuksesi pohjalta opettaa paremmin kuin se, jolla on alasta paitsi AMK-tutkinto, työkokemusta ja YAMK-tutkinto SEKÄ opettajan pedagogiset opinnot?

        Opettajan työssä ei yleensä ole kyse vain oppitunnista, joka sekin on varsinkin ammattikoulussa vaativa tehtävä, vaan myös opetuksen laajemmasta suunnittelusta, opetusryhmän hallinnasta, oppimisen psykologisista perusteista ja oikeasta arvostelusta. Työelämä ei tähän juurikaan valmenna. Yksittäinen työpaikka avaa alaa hyvin vähän, opettajalla olisi hyvä olla laajempi näkemys. Se voidaan hankkia vain tietopuolisesti, kokemusta ei voi olla laajalti. Siksi ylempi korkeakoulututkinto on tarpeen. Työkokemusta nyt yhtään väheksymättä.

        Saralotta voisi vaikka lukea kommenttini uudelleen jossa painotin että en yhtään väheksy opettajan koulutusta ja se onkin välttämätöntä. Meinasin, että graafista suunnittelua opettaessa se on aika oleellista onko ollut alalla vai oppinut asioista pelkästään kirjasta. Joten lue kommenttini kunnolla :) Ärsyttää hiukan tuollainen. Totesin myös, että pelkkä mainosalan ammatti ei välttämättä sitten riitä ja se opettajan koulutus pitäisi varmasti hankkia, joka on täysin ymmärrettävää.

        Tässä ammatissa työelämä valmentaa, enemmän kun muu. Käytännön kokemus ja käytännön kautta oppiminen on se miten pääsee oikeasti jyvälle. Onhan lähihoitajankin koulutuksessa myös aika tärkeää että opettava henkilö tietää minkälaista alalla oikeasti on, miten siellä toimitaan ja mitä se vaatii. Kumpikin asia, niin työkokemus kun sitten opettajan koulutus on tärkeää. Kehtaan vaan aika varmasti väittää sen, juurikin mm. oman kokemuksen kautta, että pelkästään oppikirjoja lukenut graafisen suunnittelun opettaja ei omaa riittävästi tietoa alasta eikä siten pysty riittävän tehokkaasti ja kattavasti opettaa luokalleen tätä ammattia, varsinkaan niin lyhyeessä kurssiajassa.


    • kokemusta_on

      Suorita ammatillisen opettajan opinnot. Ne on aika helppo suorittaa työn ohessa. Sen jälkeen olet täysin pätevä toimimaan opettajana. Ammattikoulut myös palkkaavat mieluummin alhaisemmalla koulutuksella ja vähäisellä työkokemuksella hakevia, koska tulevat halvemmiksi. Suuri osa ammattikouluista on yksityisiä, joten niitä ei sido mitkään lait palkkausasioissa. Jopa epäpätevä hakija voi ohittaa pätevän, jos palkkauskustannukset halvemmat. Opiskelijoita tässä ei mietitä alkuunkaan.

      • medianomi

        Katselinkin vähän noita koulutuksia ja ainakin UTU:sta suositeltiin HAMKin opettajakoulutusta :) UTU:llakin oli tarjottavaa, esim kasvatustieteen perusopinnot 25 op., mutta sanoi että se ei riitä todennäköisesti jos opettajaksi haluu. Sen voi käydä jolloin saisi tietty HAMKista esimerkiksi vähän opintopisteitä pois :)

        Olet kyllä siinä asiassa oikeassa, että nykyään on ehkä vähän liian lepsua meininkiä kouluissa... Oppilaiden etu ei ole ensisijainen ja opettajia helvetistäkin löytyy. Haluan kuitenkin vilpittömästi hankkia pätevyyden ja satsata myöhemmin mahdolliseen opettajanuraan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe