Onko ostovoimasi alentunut?

jotensakin.näin

Itselläni vain muisto huolettomista taloudellisista päivistä. Omien sijoitusvirheiden jälkeen saan käteen enää 34e vrk kohti käteen.
Rahoittaja käy tililläni joka kuukauden ensimmäinen pankkipäivä niin kauan kuin elän.
Niin että ostovoimani on alentunut. Kuitenkin syy moiseen on kokonaan omani. Pärjää sitä näinkin.

25

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flegmaatti

      Kun kulutus on luonnostaan vähäistä niin suurikaan prosentuaalinen lasku ei merkitse euroina paljoakaan.
      Siis en ole pannut merkille mahdollista laskua.
      Euromääräinen eläkkeeni laski kahtena peräkkäisenä vuotena joten laskua on varmaan ollut. Muulloinhan nousua on ollut jopa muutama euro pysyn kuitenkin helposti ymmärrettävissä yksinumeroisissa lukemissa.

      Kisaat vaimoni kanssa samassa sarjassa mutta olet johdossa. 31.85€/vrk on enemmän kuin mitä vaimoni syö.

      • mormori

        Vuorokautta kohden saan eläkkelläni saman, hieman enemmän, mutta pärjään kohtuullisen hyvin. Toki vararahasto on olemassa jos iskee törsäämisen tarve!


    • Ruvetaanko täälläkin kirjoittamaanomista asioistakuin. Kahvipirtissä?

      Asioitakinriittäisi keskusteltavaksi.

      • jo.kystä.kyllin

        Vaaditaanko täällä 80v. ikä kirjoittamiseen?


      • vaalierkki

        Mitäs mielipidemuokkaaja ihanasta kirjoittamisvapaudesta.


      • vaalierkki kirjoitti:

        Mitäs mielipidemuokkaaja ihanasta kirjoittamisvapaudesta.

        Ikärasismi vois kyllä olla näin ikäryhmillä , mutta sitä en ole huomannut --Ja se ei ole kovin mukavaa yksinpuhelu 80 -- Koittakaa jos maittaa -- minä olen tottunut kaikenikäisiin ihmisiin --


    • jakolasku

      Harvemmin omista asioistani kerron enemmän jostakin huomiosta. Tämän päivän huomio on tärkeä nuorempi koirani täyttää tänään 1 vuotta. Vilkas ja ketterä muruni.
      En ole kova törsääjä, tärkeintä on että ruokaa riittää meille ja koirille.

    • syytämölytä

      Nyt kahtena vuotena eläkkeet leikattu. Muutenkin niiden ostovoima tippunut 40% palkoihin verrattuna.. Kääntelette vain toista poskea!

    • nuukaikämies

      Ostovoima niin, se on tärkeä asia. Kuluttamalla saadaan Suomi nousuun ja hallitus kiittää. Minullekin eläke jäi varsin pieneksi (YEL), mutta ostovoima riittää. Kun ei eläke riitä, voin turvautua säästöihin.

      Huono kuluttaja olen, sillä paljon ostettavaa ei ole. Huushollissani on kaikki tarpeellinen, vaatteita en ole ostanut pariin vuoteen, koska entisiä on kaapit täynnä, käyttämättömiäkin. Eivät ne kaikki niin muodikkaita ole, mutta ei ole enää kroppakaan.
      Työkaluja ja -koneita on joka lähtöön, mutta enää en jaksa kaikkia käyttää.
      Olen tottunut ja mieltynyt yksinkertaiseen kotiruokaan, ja nyt joutilaana on myös aikaa kokata.
      Tärkeämpänä pidän lasten ja lastenlasten hyvinvointi. Heillähän kuuluu kaikkea olla toisin kuin meillä nuoruudessamme. Yhden mopon olen jo ostanut, ja pian pitää ostaa pari lisää.

      Tänään kuitenkin tuin valtion taloutta. Kävin Alkossa ja ostin kolmella kympillä viinaa.

      • flegmaatti

        Samoilla eväillä nuukaikämiehen kanssa mennään.
        Kummempia tarpeita ei ole näköpiirissä. Työkaluista poikani on tullannut tarvitsemansa ja vielä on jäänyt tarpeettomiakin.
        Suurin, nyt tiedossa oleva kohde on kahden hammasimplantin ja niiden välisen sillan hankinnan loppuun saattaminen. Tapit ovat olleet luutumassa pari kuukautta.

        Tiettyjä järjetelyjä lastemme eduksi olemme tehneet jo pitemmän ajan kuluessa.

        Yhdessä suhteessa olen huonompi. Viimeinen Alkon käyntini tapahtui pari, kolme vuotta sitten. Kaapeissa olevien a-juomien alkuperä on muualla.


      • kädestäsuuhuntalous

        Säästöjä omaavalla ihmisellä on osapuilleen kaikki hyvin. Kalliin kodinkoneen sökähtäminen hoituu säästöillä.
        Onneksi useammalla ikäihmisellä on talous kunnossa. Lapsiperheillä ja nuorilla ihmisillä joskus talous kuralla.
        Jotain tästä kertoo se kun maassamme on lähemmä 400.000 maksuhäiriöasiakasta.


    • hävetkääedes

      Toisenposken kääntävät tollot takaa eläkeleikauksen jatkumon!

    • ei.aina.yörauhaakaan

      On alentunut viinankäyttö. Nyt ei tarvi heikointa ruoka-ainesta ostaa kun terveys ei kestä olutta enempää kuin väkeviä viinejäkään. Niitä 15% pulloja.
      Lääkkeeksi omalta terv.kesk.lääkäriltä pyysin lääke konjakkireseptiä. Hän huvittui pyynnöstäni kovin.
      Vuokramenot on isompi kuluerä. Siitä ei voi lipsua etten lennä kämpästä ulos.
      Kerrostaloasunnosta on ihan pakko päästä kesällä ulos ettei ne samat seinät aina niin ahdistaisi. Jos sataa niin laitan kumpparit ja sadepuvun päälle.
      On kai jäänyt kakaravaihe päälle kun kovassa vesisateessa on niin hyvä käveleksiä tuttuja puistoteitä. Vihaan lokeroasumista.

      • viina

        Viina on kallista. Vaikka ei ryyppäisikään menee helposti enemmän rahaa viinaan kuin ruokaan. Asuminen maksaa omistusasunnossakin. Kämpän ulkopuolella kuluu kuitenkin rahaa enemmän. Mutta kaikki on suhteellista. Kun ostan kahdella kympillä bensaa veneeseen kuljen pari tuntia. Kun samalla rahalla ostan viinaa, se riittää koko päiväksi.


      • kympin.pieni.bonus
        viina kirjoitti:

        Viina on kallista. Vaikka ei ryyppäisikään menee helposti enemmän rahaa viinaan kuin ruokaan. Asuminen maksaa omistusasunnossakin. Kämpän ulkopuolella kuluu kuitenkin rahaa enemmän. Mutta kaikki on suhteellista. Kun ostan kahdella kympillä bensaa veneeseen kuljen pari tuntia. Kun samalla rahalla ostan viinaa, se riittää koko päiväksi.

        Onhan se ihan ikioma filosofiansa tuokin sano. Vissiin sinulla nimim. viina on ottaminen hallussa. Itsellä meni vain viikko ottaessa kun eukko alkoi aina tekemään liitosta lähtöä.
        Pelkäs että ukko ratkeaa lopullisesti spurgutasolle ja hän saa vielä häpeät päälleen. Sillä on ihan sairaalloinen pelko ukon rappiolle joutumisesta.
        Pikkukihon eläkkeeni jää jälkeen monen ammatimiehen vastaavasta. On parempi elää suu säkkiä myöten.


    • leipäjonoonajon

      Pidän vitunluopiona eläkeläisiä jotka hyväksyy eläkeleikaukset!

      • Pistäkööt nyt ne nuoriso vaaliuurnilla oikeeseen paikkaan sen mielipiteensä Tämän nyky maailman menosta en enään välitä --minun aikani on politiikassa ohi.
        Nyt tulen niillä toimeen mitä olen aikoinani hommannut
        14 v sitten -- jo eläkkeellä ollessani hommasin oman yksiön -- Jossa on Hissi ja kaikki niinkun ajattelin "sitten kun tulen vanhaksi".
        Oli otettava velkaakin -- ja aika paljon -
        Nyt olen oman asunnon omistaja ollut n. yhden vuoden - Asunnon kuukausi maksu on kohtuullinen ,vanha talo ja hyvä taloyhtiö.
        Arvo on noussut niinettä voisin sanoa hyötyväni (lottovoitto)En ole koskaan pelannut rahapeliä ,ja pysynyt sellasella elämässäkin kohtuudessa.
        Kun on tottunut siihen jo nuoresta pitäen - ja tykännyt vaan parhaastalaadusta .se kestää parhaiten ,kaikessa -

        Siittä viinasta kun tuli täälä puhe -- siinäkin on minulla laatuvaatimuksia - Parasta konjakkia -- Fingerporillinen . Ja Ruuankanssa jos sattu olemaan on hyvä olla lasi Viiniä .


      • Pistäkööt nyt ne nuoriso vaaliuurnilla oikeeseen paikkaan sen mielipiteensä Tämän nyky maailman menosta en enään välitä --minun aikani on politiikassa ohi.
        Nyt tulen niillä toimeen mitä olen aikoinani hommannut
        14 v sitten -- jo eläkkeellä ollessani hommasin oman yksiön -- Jossa on Hissi ja kaikki niinkun ajattelin "sitten kun tulen vanhaksi".
        Oli otettava velkaakin -- ja aika paljon -
        Nyt olen oman asunnon omistaja ollut n. yhden vuoden - Asunnon kuukausi maksu on kohtuullinen ,vanha talo ja hyvä taloyhtiö.
        Arvo on noussut niinettä voisin sanoa hyötyväni (lottovoitto)En ole koskaan pelannut rahapeliä ,ja pysynyt sellasella elämässäkin kohtuudessa.
        Kun on tottunut siihen jo nuoresta pitäen - ja tykännyt vaan parhaastalaadusta .se kestää parhaiten ,kaikessa -

        Siittä viinasta kun tuli täälä puhe -- siinäkin on minulla laatuvaatimuksia - Parasta konjakkia -- Fingerporillinen . Ja Ruuankanssa jos sattu olemaan on hyvä olla lasi Viiniä .


      • EnOleVieläKeksinyt
        ullamirjami kirjoitti:

        Pistäkööt nyt ne nuoriso vaaliuurnilla oikeeseen paikkaan sen mielipiteensä Tämän nyky maailman menosta en enään välitä --minun aikani on politiikassa ohi.
        Nyt tulen niillä toimeen mitä olen aikoinani hommannut
        14 v sitten -- jo eläkkeellä ollessani hommasin oman yksiön -- Jossa on Hissi ja kaikki niinkun ajattelin "sitten kun tulen vanhaksi".
        Oli otettava velkaakin -- ja aika paljon -
        Nyt olen oman asunnon omistaja ollut n. yhden vuoden - Asunnon kuukausi maksu on kohtuullinen ,vanha talo ja hyvä taloyhtiö.
        Arvo on noussut niinettä voisin sanoa hyötyväni (lottovoitto)En ole koskaan pelannut rahapeliä ,ja pysynyt sellasella elämässäkin kohtuudessa.
        Kun on tottunut siihen jo nuoresta pitäen - ja tykännyt vaan parhaastalaadusta .se kestää parhaiten ,kaikessa -

        Siittä viinasta kun tuli täälä puhe -- siinäkin on minulla laatuvaatimuksia - Parasta konjakkia -- Fingerporillinen . Ja Ruuankanssa jos sattu olemaan on hyvä olla lasi Viiniä .

        ""Arvo on noussut niinettä voisin sanoa hyötyväni (lottovoitto)""

        Miten ajattelit hyötyä asuntosi arvonnoususta?


      • yllärikö
        ullamirjami kirjoitti:

        Pistäkööt nyt ne nuoriso vaaliuurnilla oikeeseen paikkaan sen mielipiteensä Tämän nyky maailman menosta en enään välitä --minun aikani on politiikassa ohi.
        Nyt tulen niillä toimeen mitä olen aikoinani hommannut
        14 v sitten -- jo eläkkeellä ollessani hommasin oman yksiön -- Jossa on Hissi ja kaikki niinkun ajattelin "sitten kun tulen vanhaksi".
        Oli otettava velkaakin -- ja aika paljon -
        Nyt olen oman asunnon omistaja ollut n. yhden vuoden - Asunnon kuukausi maksu on kohtuullinen ,vanha talo ja hyvä taloyhtiö.
        Arvo on noussut niinettä voisin sanoa hyötyväni (lottovoitto)En ole koskaan pelannut rahapeliä ,ja pysynyt sellasella elämässäkin kohtuudessa.
        Kun on tottunut siihen jo nuoresta pitäen - ja tykännyt vaan parhaastalaadusta .se kestää parhaiten ,kaikessa -

        Siittä viinasta kun tuli täälä puhe -- siinäkin on minulla laatuvaatimuksia - Parasta konjakkia -- Fingerporillinen . Ja Ruuankanssa jos sattu olemaan on hyvä olla lasi Viiniä .

        Oletko varautunut saneeraukseen tonnin neliö?


    • kolmiossayksin

      Eipä tuo yksiössä asuminen sitä parasta elämän laatua ole, tulisin hulluksi sellaisessa kopissa. Yksi ja sama koppi jossa nukutaan ja oleillaan, voiko sinne vieraitakaan kutsua ? Kumma kun et töissä ollessa edes kaksiota ostanut, olet aina kehunut miten hyvin palkattua työtä on riittänyt koko ajan.

      • yksullamirjami

        Kun muutin tänne ruotsii oli minulla sillon iso talo Suomessa jossa oli vuokralaisakin -- se vaan oli myytävä ja annettava isän osuus molemmille lapsille - Niin että se siittä --aikansa kutakin -- Sen jälkeen ei ole tarvinnut säästellä --kunhan senverran ettei ole kaikki hukkunut maailman tuuliin -- Olen nyt ison yksiön 41 neliööni tyytyväinen - Sauna tässätalossa on ja uimaranta 50 m päässä -- kivasti eläke nyt piisaa ,kun olen jo matkustellutkin ihantarpeeksi . Mihinkääs sitä ,nyt alkais säästään -
        U.M


      • Samaulla
        yksullamirjami kirjoitti:

        Kun muutin tänne ruotsii oli minulla sillon iso talo Suomessa jossa oli vuokralaisakin -- se vaan oli myytävä ja annettava isän osuus molemmille lapsille - Niin että se siittä --aikansa kutakin -- Sen jälkeen ei ole tarvinnut säästellä --kunhan senverran ettei ole kaikki hukkunut maailman tuuliin -- Olen nyt ison yksiön 41 neliööni tyytyväinen - Sauna tässätalossa on ja uimaranta 50 m päässä -- kivasti eläke nyt piisaa ,kun olen jo matkustellutkin ihantarpeeksi . Mihinkääs sitä ,nyt alkais säästään -
        U.M

        Pikkusen lisäisin --työttömänä ei minun tarvinnut koskaan olla -- Kun olin lastentakia lomalla tultiin kotoa pyytään takaisin työhön --ja kun lähdin tänne ruotsiin Ja sanooin itseni irti työpaikastani --luvattii ottaa takasin jos epäonnistun täälä -- Mutta 16 vuotta olen ollut eläkkeellä ja 15 vuotta kerkisin sitä ennen olla tääläkin työssä,ja samassa paikassa josta 65 v täytettyäni jäin pos . Onhan siinä täytynyt tehdä hyvinvointinsa eteen töitäkin - Kaikille ei tule lapsuudenkodista perintöjä -- nyt saavat hekin minun lapset ,senkin edestä. Monille ei riitä mikään --olen tullut täälä sen huomaamaan .


    • lorujavain

      En ole kuullut yhtään järkevää selitystä, miksi ansioeläkkeet piti leikata!

      • Jopelkueiviittiny

        Eipä kai siinä mitään järkeä ollutkaan, kuin ei myöskään eläkkeiden korkeammassa verotuksessakaan. Olen muuten aika varma, että kun tiukalle menee, niin esimerkiksi kotimaisuus unohtuu ja vastaava ulkomainen korvaa. Tosin sanoen tuontiruoka korvaa ja Suomen maatalous jne. kärsii.
        Vaatteet ja muu tarpeellinen haetaan kirpparilta tai kierrätyskeskuksesta. Eipä tule verotuloja. Valtio kärsii tulonmenetyksistä paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3239
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1753
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1295
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1158
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      831
    Aihe