Puutarhan hoidosta vapaapäivä. Sopii alkaa ennakoiva juhannussiivous. Sitten ehtii paremmin lähempänä juhlan valmistaa herkkuja.
SADE - APAAPÄIVÄ KASTELUSTA
34
465
Vastaukset
- grillausta
Satanut on täälläkin.
Mitä herkkuja aiot juhannukseksi valmistaa? - Heikunkeikku
Täällä on myös satanut koko päivän. On niin niin niin hyvä tuoku ulkona, etten osaa ees sanoa. Juhannuksena meen tapani mukaan saareen ja jotakin herkkua tosiaan pitäisi keksiä. Jospas kertoisit omat herkkus, niin mäkin voisin jotakin herkkureseptiä vääntää vastineeksi.
- kesi.vä
Satanut on täälläkin koko päivän. Kauppareissun tein. Uistelemassa en käynyt, märkiähän ne kalat olisivat olleet, yöks.
Juhannusta en ole suunnitellut, olkoon yllätys se mistä itseni löydän, ehkä kokolta.- Heikunkeikku
"kesi.vä"
Joo Hyi Yäk, YÄK Märkiä kaloja pitäis nosta vedestä :)
Tulipas täs mieleen kysyä, että kun kalan saat, niin tapatko sen heti vai pistätkö ämpäriin ja katselet kun haukkoo kauhuissaan ja epätoivoissaan, kunnes tukehtuu kituen?
Kokko. Oletko jostakin täältä päin kotoisin häh? Meinaan kun tuota kokkoa ei kovin monissa paikoissa kasata juhannukseksi. Täällä päin kyllä, mutta muualla päin kokko sytytetään pääsiäisenä. - kesi.vä
Heikunkeikku kirjoitti:
"kesi.vä"
Joo Hyi Yäk, YÄK Märkiä kaloja pitäis nosta vedestä :)
Tulipas täs mieleen kysyä, että kun kalan saat, niin tapatko sen heti vai pistätkö ämpäriin ja katselet kun haukkoo kauhuissaan ja epätoivoissaan, kunnes tukehtuu kituen?
Kokko. Oletko jostakin täältä päin kotoisin häh? Meinaan kun tuota kokkoa ei kovin monissa paikoissa kasata juhannukseksi. Täällä päin kyllä, mutta muualla päin kokko sytytetään pääsiäisenä.Mulla on semmonen nuija (ei mies), jolla mä kolkkaan heti tajun veks ja päästän veret ulos. Pruukaan peratakin kalat ennen kuin tuon kotiin. Annan perkeet lokeille.
Kokolla hyvinnii, saatan perunapaistikkaita teh. Jos semmonen muikea tuoksu kiirii sievään nenääsi sinne saareesi asti, niin ne on mun paistikkaa. - Heikunkeikku
"kesi.vä"
Nuija mies olisikin liian iso vehje ruveta kaloja nyskäämään. :)
Hyvä kun tapat kalat heti, muuten olisin kirjoittanut sinulle, että nyhän mää laitan hyökkäämättömyyssopimuksen irti. En voi näet ja nimittäin laisinkaan ymmärtää, että kaloja nostellaan vedestä ku viimestä päivää ja jätetään ne sitten kitumaan. Hyvä sä. Tosin mä kyllä vähän epäilinkin, että oot tommonen ajatteleva tyyppi. Jotenkin sun kirjoituksistasi oon päässyt jyvälle, että näin olisi asia ja olihan se.
.
Hmmm.. perunapaistikas. Jaha. Vai perunapaistikas. Tarkoitatko vain, että paistat perunoita pannulla, vai mitä paistikka tarkoittaa? En ole koskaan kuullut moisesta muonasta. - kesi.vä
Heikunkeikku kirjoitti:
"kesi.vä"
Nuija mies olisikin liian iso vehje ruveta kaloja nyskäämään. :)
Hyvä kun tapat kalat heti, muuten olisin kirjoittanut sinulle, että nyhän mää laitan hyökkäämättömyyssopimuksen irti. En voi näet ja nimittäin laisinkaan ymmärtää, että kaloja nostellaan vedestä ku viimestä päivää ja jätetään ne sitten kitumaan. Hyvä sä. Tosin mä kyllä vähän epäilinkin, että oot tommonen ajatteleva tyyppi. Jotenkin sun kirjoituksistasi oon päässyt jyvälle, että näin olisi asia ja olihan se.
.
Hmmm.. perunapaistikas. Jaha. Vai perunapaistikas. Tarkoitatko vain, että paistat perunoita pannulla, vai mitä paistikka tarkoittaa? En ole koskaan kuullut moisesta muonasta.Jaa, sä haukot nyt henkees kuin kala kuivalla maalla, kun et tiedä paistikkaista. Teevee kyllä tietäis ;) No joo, ne on sellaisii vanhoja, ei varhaisperunoita, kun laitetaan sinne kokon hiillokseen ja ei folioon, siinä pitää olla sellainen kunnon kuori, muttei hiiltynyt. Nokare voita, flooraa tms. ja vot.
- kesi.vä
kesi.vä kirjoitti:
Jaa, sä haukot nyt henkees kuin kala kuivalla maalla, kun et tiedä paistikkaista. Teevee kyllä tietäis ;) No joo, ne on sellaisii vanhoja, ei varhaisperunoita, kun laitetaan sinne kokon hiillokseen ja ei folioon, siinä pitää olla sellainen kunnon kuori, muttei hiiltynyt. Nokare voita, flooraa tms. ja vot.
Eiks teevee ole se pottuexpertti. Toi FC-venus vie keskittymisen, en ollut sitä nähnyt. Siis elokuva.
- eppu2
kesi.vä kirjoitti:
Mulla on semmonen nuija (ei mies), jolla mä kolkkaan heti tajun veks ja päästän veret ulos. Pruukaan peratakin kalat ennen kuin tuon kotiin. Annan perkeet lokeille.
Kokolla hyvinnii, saatan perunapaistikkaita teh. Jos semmonen muikea tuoksu kiirii sievään nenääsi sinne saareesi asti, niin ne on mun paistikkaa.Minä käytän sellaista pientä retkikirvestä, ei tarvi kalan kitua. Eikös ne tuolla ruotsinkielisillä alueilla pruukaa semmosta juhannussalkoa, jonka ympärillä tanssitaan.
Itse vietän juhannusta metsä ympärillä.
Lauantaina on pojanpojan vihkiäiset. - kesi.vä
eppu2 kirjoitti:
Minä käytän sellaista pientä retkikirvestä, ei tarvi kalan kitua. Eikös ne tuolla ruotsinkielisillä alueilla pruukaa semmosta juhannussalkoa, jonka ympärillä tanssitaan.
Lauantaina on pojanpojan vihkiäiset.Oi, mä en ole ollut vuosiin kesähäissä ja joutunen odottamaan toistakymmentä vuotta ennen kuin lapsenlapset siihen ikään pääsee.
- Heikunkeikku
kesi.vä kirjoitti:
Jaa, sä haukot nyt henkees kuin kala kuivalla maalla, kun et tiedä paistikkaista. Teevee kyllä tietäis ;) No joo, ne on sellaisii vanhoja, ei varhaisperunoita, kun laitetaan sinne kokon hiillokseen ja ei folioon, siinä pitää olla sellainen kunnon kuori, muttei hiiltynyt. Nokare voita, flooraa tms. ja vot.
Oukkidoukki nyhämmää tajusin. Paistikas on ikäänkuin "rosvoperuna".
Kyllähän me kaikki ollaan rosvopaistia tehneet. Siinä vaan kuluu tuntitolkulla aikaa, kun oottelee jonkun sian tai lehemän tai lampaan kypsymistä sielä hiilloksen uumenissa. Perunan kypsymisaika on huomattavasti lyhyempi.
Joku yrttivoi vois kans paistikkaaseen passata. Minäpäs kokeilen juhannuksena tehdä rosvoperunaa. Kiitos vinkistä. - Heikunkeikku
eppu2 kirjoitti:
Minä käytän sellaista pientä retkikirvestä, ei tarvi kalan kitua. Eikös ne tuolla ruotsinkielisillä alueilla pruukaa semmosta juhannussalkoa, jonka ympärillä tanssitaan.
Lauantaina on pojanpojan vihkiäiset.Retkikirves on hyvä idea. Siinä ei kauaa kalan nokka tuhise, kun kumahuttaa kirveellä ja jo lentää pää pusikkoon.
Minä kulkisin mielelläni yksin kalassa, sikälimikäli ja sikäli ne kalat olis jo valmiiksi kuolleet, kun nostan ne merestä ylös. Minä en tohdi tappaa kalaa. Olen mamis niissä touhuissa. - eppu2
kesi.vä kirjoitti:
Oi, mä en ole ollut vuosiin kesähäissä ja joutunen odottamaan toistakymmentä vuotta ennen kuin lapsenlapset siihen ikään pääsee.
Seuraavaksi sitten alan odotella, josko niitä lapsenlapsenlapsia alkaisi näkyä.
Pojantytär on avoliitossa, ei tiedä kumpiko ehtii ensin. kesi.vä kirjoitti:
Aikoinaan paistikkaita tehtiin syksyllä nauriista samoin menetelmin Karjalassa - herkkua.
- Joojoo-sataa-sambiassa
Ai missä?
Kaikki kertoo "satanut on täälläkin" mutta eivät kerro, missä? Kuala lumppurissa, Hono pulussa, Rova niemellä vai missä?- Heikunkeikku
"joojoo-sataa-sambiassa"
Noku mä luulin, että kaikki tietää, että missä on mun "täälä".
Vaasa. Vaasassa on satanut koko päivän. Tosin nyt näyttää siltä, että Esteri on nostanut housunsa ylähä:)
- hytinäx1
Kuurosateita on vihdoin ja viimein ollut täälläkin niin eilen kuin tänäänkin. Jospa tuo ruohokin virkistyisi uuteen vehreyteen. Niin, viikon kuluttua se olisi juhannus tosiaankin. Hurja että aika menee nopeasti.
- ent.siivoojaparka
No tulihan se sieltä.
Tässä ketjua lukiessa yrittänyt arvailla, että joko se nyt on juhannus viikonloppuna. En viitsinyt alkaa kalenteria kaivamaan esille, vaikka tässä se olisi ihan näppäimistöni alla jossain muitten papereitten seassa.
Oikeastihan se juhannus olisi ensi viikolla joskus keskellä viikkoa. Sitten, kun kalenterijuhannusta vietetään, niin päivät ovat alkaneet jo lyhenemään. Tiistaina on kesäpäivänseisaus klo 1.34. - Kesä-kestää-läpi
Minulla seisoo kyllä useammin kuin kerran kesässä. Juhannuskin kestää koko kesän, se on ihan mielikuva koko juhla, ei muu.
Tuosta kastelusta... mä en kastele joka päivä, varsinkaan näin kesän alussa. Jokapäiväinen vesi juurille kylmettää kasveja, eikä ne kasva niin hyvin. Ja jos kastelee usein mutta vähän, se kasvi kasvattaa pintajuuria enemmän kuin syviä, ja kestää jatkossa kuivaa huonommin.
Pyrin kastelemaan kerran viikossa mutta silloin kunnolla. Jotta vesi ei haihtuisi pois, teen kasveille pedin ruohonsilpusta. Vauvakasvit peitän harsolla tai niin kuin nyt mun salaattimaata, olen tehnyt lavankauluksista penkin ja peittänyt vanhalla valokatteella.
Nyt kun odottelin sadetta, kävin kastelemassa tynnyrini tyhjäksi edellisenä iltana. Maa on sateelle vastaanottavampi kun sen ensin pehmittään kastelemalla. Muuten rankkasateella vesi valuu norona vaan ohi, eikä imeydy minnekään.- Heikunkeikku
"hmp.f"
Asiaa kuule kirjotit. Mä yritin keksiä jotakin lisäkirjoitettavaa, jotain lisäasiaa että niin ja niin Pitää kans tehdä, mutta en keksinyt lisiä, sillä kommenttisi on niin asiantuntevan hyvä, että tyydyn sanomaan vain: Olen kanssasi samaa mieltä.
..
Yks tarkennuskysymys mulla kyllä olis. Mitä tarkoittaa "lavankaulus"? - Itsenikkaroinkaulukset
Entä jos keittää veden ja kastelee kuumalla niin kasvit eivät palellu :)
Lavankaulus on melkein sama kuin viljelylaatikko. Ihmiset hokasivat, että kuormalavojen päälle asetettava 20-30 cm korkea reunus (se kaulus jonka sisälle lapataan tavaraa, vaikka kurkkuja ja tomaatteja) onkin erittäin oiva viljelykehikko, jonka sisään multaa ja istutuksia. Heikunkeikku kirjoitti:
"hmp.f"
Asiaa kuule kirjotit. Mä yritin keksiä jotakin lisäkirjoitettavaa, jotain lisäasiaa että niin ja niin Pitää kans tehdä, mutta en keksinyt lisiä, sillä kommenttisi on niin asiantuntevan hyvä, että tyydyn sanomaan vain: Olen kanssasi samaa mieltä.
..
Yks tarkennuskysymys mulla kyllä olis. Mitä tarkoittaa "lavankaulus"?Ne on Heikku sellaisia "kauluksia" joilla kuormalavat saa korkeammiksi. Tässä on kuva viljelykäytöstä.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/ken.tarjoaa.fi/Etusivun_kuvat/.thumbs/img_5845_336x.jpeg
Onko neliöviljely tuttua? Se oli muistaakseni jonkun insinöörin keksimää, missä yhden neliön viljely käytetään tehokkaasti. Nuo lavakaulukset on just hyvät sellaiseen.Itsenikkaroinkaulukset kirjoitti:
Entä jos keittää veden ja kastelee kuumalla niin kasvit eivät palellu :)
Lavankaulus on melkein sama kuin viljelylaatikko. Ihmiset hokasivat, että kuormalavojen päälle asetettava 20-30 cm korkea reunus (se kaulus jonka sisälle lapataan tavaraa, vaikka kurkkuja ja tomaatteja) onkin erittäin oiva viljelykehikko, jonka sisään multaa ja istutuksia.Kylmenee sekin vesi joskus :) ellet laita sähköpeittoa alle?
Nykyisin noita kauluksia myydän jopa rakennusliikkeissä, byggmaxissa muistaakseni 20,-/2 kpl.- En-viljellyt-tänävuonna
hmp.f kirjoitti:
Kylmenee sekin vesi joskus :) ellet laita sähköpeittoa alle?
Nykyisin noita kauluksia myydän jopa rakennusliikkeissä, byggmaxissa muistaakseni 20,-/2 kpl.Silloin kun niitä oli saatavilla vaikka kuinka paljon, niiden pantti oli 5 - 8 euroa. Mutta kun kotiviljelijät äkkäsivät niiden hyödyn, hinnat alkoivat pompsahtelemaan jopa 20 - 30 eur kappale. Nyt lie hinnat tasaantuneet. Mutta kuljetusliikkeet kiroavat edelleen, että niistä tahtoo olla pulaa :)
En-viljellyt-tänävuonna kirjoitti:
Silloin kun niitä oli saatavilla vaikka kuinka paljon, niiden pantti oli 5 - 8 euroa. Mutta kun kotiviljelijät äkkäsivät niiden hyödyn, hinnat alkoivat pompsahtelemaan jopa 20 - 30 eur kappale. Nyt lie hinnat tasaantuneet. Mutta kuljetusliikkeet kiroavat edelleen, että niistä tahtoo olla pulaa :)
Aika höttöistä tavaraa oli ne viljelylaatikoiksi tarkoitetut, siis ne joita näin kaupassa. Kuljetuksissa käytetään paljon järeämpää tavaraa. Se on totta, että varmaan tuli melkoinen kato rahti-alalla niistä jossain vaiheessa :)
Mä aloitin tänä vuonna viljelyn muutaman vuoden tauon jälkeen, ja sä taas lopetit. Onhan se työtä... mutta kun sitä ei tee, sitä kaipaa.- En-viljellyt-tänä-vuonna
En lopettanut.
Mutta en ehtinyt mökille keväällä ollenkaan, jäi viljelyt.
Myöhäistä on viljellä viikon kuluttua juhannuksena, saattaa olla että en ehdi takaisin heti elokuussa, voi mennä syksymmälle. Lumen alta ei viitsi perunoitakaan kaivaa :) En-viljellyt-tänä-vuonna kirjoitti:
En lopettanut.
Mutta en ehtinyt mökille keväällä ollenkaan, jäi viljelyt.
Myöhäistä on viljellä viikon kuluttua juhannuksena, saattaa olla että en ehdi takaisin heti elokuussa, voi mennä syksymmälle. Lumen alta ei viitsi perunoitakaan kaivaa :)Harmi ettet ehtinyt, kevät oli niin upea tänä vuonna. Toivotaan että elokuu on yhtä upea, se on mun mielestä kaunein aika kesästä. Ne samettiset yöt..
- kesi.vä
Tosta laatikkoviljelystä tuli mieleen, että enskesänä minäkin semmoisen kunnalta kärkkään. Rucolaa, basilikaa yms. varten. Täällä oli sähkökatkos ja olipas hyvä kun oli eilistä salaattia jääkaapissa. Oottekos tehneet sellaista salaattia missä on rucolaa, salaattia, kurkkua, vuohenjuustoa, mansikoita ja balsamicoa? Ai että ja namskis.
Kärkkää mullekin :)
Mansikoita täytyy kokeilla salaattiin. Sellaista vuohenjuusto-salaattia olen tehnyt, jossa olen juustot paistanut rapeiksi, ja kastikkeeksi sekoittanut tummaa balsamicoa ja vadelmahillon löllöä (ei sattuma-)osaa. Mutta veikkaan että maasikat ajaa sen hillo-osan. Pitää kokeilla.- kesi.vä
hmp.f kirjoitti:
Kärkkää mullekin :)
Mansikoita täytyy kokeilla salaattiin. Sellaista vuohenjuusto-salaattia olen tehnyt, jossa olen juustot paistanut rapeiksi, ja kastikkeeksi sekoittanut tummaa balsamicoa ja vadelmahillon löllöä (ei sattuma-)osaa. Mutta veikkaan että maasikat ajaa sen hillo-osan. Pitää kokeilla.Kärtyn, kärkkään, känkkäränkkään :)
Joo, mansikka, vuohenjuusto, balsamicoa samassa suupalassa nams. - Täytyisi-kokeilla
Kasvaako vuohenjuusto viljelylaatikossa kuinka hyvin? Entä salaattikastike heh heh.
- kesi.vä
Täytyisi-kokeilla kirjoitti:
Kasvaako vuohenjuusto viljelylaatikossa kuinka hyvin? Entä salaattikastike heh heh.
Heh, jos saan kaksi laatikkoa, niin laitan vuohen toiseen. Kastike vaatisikin jo oman plantaasin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle523335Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472796Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1462582Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572301Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3572023- 1511644
- 761485
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231308Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.381283- 241164