Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko 18-vuotias teiniäiti?

nearosanna

Tästä tulee aina kinastelua.

Minun mielestä ei.

Tällä hetkellä olen 24-vuotias nainen ja täytän tämän kuun lopussa 25v, lapseni olen saanut 18v ja 23v. Lasten isä ollut lasten syntyessä 20v ja 25v, yhdessä ollaan edelleen, seurustelemaan alettiin kun minä 16v ja mies 18v, nyt tänä vuonna tarkoitus mennä naimisiin.

Emmekä ole mitään lahkolaisia, vaan ihan tavallinen suomalainen nuori perhe. :)

Itse en ole koskaan nähnyt itseäni minään teiniäitinä. 16-vuotiaana aloin jo itsenäistymään ja muutin omaan kämppään, työskentelin kahvilassa, sain palkkaa, elätin itseni. 17-vuotiaana aloin odottamaan mun ja miehen esikoista, raskaus oli suuniteltu, kun olin 5kk raskaana, mies muutti kerrostalo yksiöön asumaan luokseni.

Kuukausi ennen lapsemme syntymää, menimme kihloihin.

Mieheni on ammatilta sähköasentaja ja on käynyt myös armeijan, kunnon mies siis. :) Hoidin esikoistamme 3-vuotiaaksi asti kotona, kunnes laitoin hänet päiväkotiin ja itse 21-vuotiaana palasin takaisin kahvila hommien pariin.

22-vuotiaana aloin suunitellusti odottamaan toista lastamme ja raskauden aikana muutimme isompaan asuntoon ja 23-vuotiaana sain toisen lapsemme, esikoisesta tuli onnellinen isoveli 5v ja enempää meille lapsia ei tule! :) Hoidan kuopusta myös 3v asti kotona. Koen että alle 3v lapsi on liian pieni päiväkotiin, eikä osaa tarpeeksi hyvin ilmaista/kertoa jos hoidossa ei kaikki asiat mene hyvin... Oman lapsen sanat ja tunteet ovat kaikista tärkein asia.

26-vuotiaana aion pyrkiä baarin puolelle opiskelemaan oppisopimuksella itselleni tarjoilijan ammatin.

Eli vaikka musta tuli äiti 18v, olen aina hoitanut asiani vastuullisesti ja olen muutenkin järkevä, huolehtivainen, suojelevainen, hellä, rakastava äiti, joka osaa asettaa myös rajat, viihdyn paljon myös kotona... Joten en itseäni koskaan tämän takia ole minään teiniäitinä nähnyt, vaan olin täysi-ikäinen, nuori aikuinen, kun esikoiseni sain. Mulle on aivan sama jos jossain englannin kielessä on tiettyyn lukuun asti teen-lyhenne perässä, suomessa kuitenkin 18-vuotias on lain mukaan myös aikuinen ja osa sen ikäisistä osaa käyttäytyä myös sen mukaisesti! Eli jos on yli täys-ikäinen henkilö, ennemmin pitäis sen käytöksen perusteella määrittää, kuka on teiniäiti ja kuka hoitaa lapsensa niin kuin aikuisen ihmisen kuuluu...

Ikinä en ole katunut sitä et oon nuorena lapseni saanu, enkä usko että mieheni myöskään katuu. ;) molemmat ollaan luonteiltamme sen tyyppisiä, että ollaan haluttu nuorena vanhemmiksi. Syyt siihen on seuraavanlaiset: se tuntui meille henkilökohtaisesti hyvältä, nuorena jaksaa paremmin myös touhuta lasten kanssa ja todennäköisesti on myös enemmän elinaikaa heidän kanssaan ja kun lapsista tulee aikuisia, ei itsekkään ole vielä silloin mikään ikäloppu! ;) Olen myös sitä mieltä että opiskelut kerkeää hoitaa myöhemminkin elämässä, lapset kuuluu tehdä silloin kun sydämessä on oikea hetki sille. Nuorena voit tavata myös sen elämäsi rakkauden, ikä ei katso sitä milloin hän tupsahtaa elämääsi <3. Sitten olen pistänyt merkille myös sen, että kirjottaisi nuori äiti asioista miten asiallisesti tahansa ja kertoisi omista tunteistaan, niin aina löytyy joku joka arvostelee epäkypsäksi... Se tulee ihan tahallisesta vittuilun halusta vain! odotan innolla että tuleekohan niitä kommentteja tähänkin avaukseen. Ihmiset on myös yksilöitä, jotkut puhuu siitä maagisesta 25v rajasta aivoissa, että vasta sitten ihminen on aikuinen ja kypsä, mutta ei kyllä enää kaikki alle senkään ikäiset ole lapsellisia... Mikään ei ole muuten ihanampaa, kuin se että kun tuut töistä kotiin tai viihteellä olon jälkeen, sua odottaa lapset, oma perhe himassa ja tasapainoinen arki. Kaikki on meillä ainakin täydellisesti ja pystytään samoja asioita tekemään kuin aikaisemmin, vaikka ollaan tultu nuorena vanhemmiksi. :)

Tälläinen on meidän perhe ja elämä. Ehkä ollaan hieman boheemeja, eikä sellainen nainen kykene meitä ymmärtämään, joka on uraohjus, akateeminen (kouluttautunut pitkälle), saanut lapsensa 35v. Mutta ei hän ole yhtään meitä parempi ja luulisi erilaisuutta maailmaan mahtuvan. :)

11

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanoisinn

      Ei ole mun mielestä teiniäiti, iän puolesta eikä varsinkaan, kun elämäntilanne on samanlainen kuin monilla kolmikymppisillä.

    • wikipedia

      Teini-ikä tulee englanninkielestä 13-19v -teen (thirteen fourteen jne. ) tarkoittava ikäkausi.
      Siinä mielessä olit teiniäiti.

    • wikipedia

      Teini-ikä tulee englanninkielestä 13-19v teen loppuosasta (thirteen, fourteen jne) tarkoittava ikäkausi.
      Siinä mielessä olit teiniäiti.

    • Hyvähyvä

      Olet vastuullinen ja kypsä vanhempi. Ole ylpeä itsestäsi. :) Lapseni isä (oli 42 kun lapsi syntyi) osottautui teini-isäksi. 😁

    • mitäsiitä

      Mitä väliä sillä on miksi kutsutaan? Ole ylpeä äitiydestäsi ja siitä, että olette pärjänneet hienosti!

      • Vanahamaalta

        Näin minäkin ajattelen. Ite olin 3-kymppinen lasten syntyessä, takana 10v seurustelu. Ystäväni sai esikoisen 25v ja häntäkin joku sanoi nuoreksi äidiksi.
        Hyvää jatkoa koko perheelle!


    • TEENpä_hyvinkin

      Käsite Teini on persustettu käsittestä TEEN AGER. EighTEEN.

    • mekkk

      Noin nuorena kun lapsen saa niin milläs elätät ja jää opiskelut tekemättä ja jossaimn pienipalkkaisissa hommissa niin onko se järkevää. Miehenä ilin 34v kun lapsemme syntyi ja ei nuoremapa olisi lapset kiinnostaneet kun oli muita juttuja ja miksi nuoruus kannattaa viettä lastenhoidossa kun voi tehdä paljonmukavempia juttuja. Nuorena kun lapsen saa niin taitaa olla aika moni lapsi vähinko tai ehkäisy ynohtunut.

      • restonomit

        Yhteiskunta auttaa, yksinhuoltajista pidetään huoli.
        Opiskelua on koko elämä ,ei vain nuoruus ,moni joutuu tai päättää opiskella aikuisiällä toisen ammatin tai kolmannen.
        Naisilla, vaikka olis kouluttanutkin ittes hyviin hommiin niin palkka on monella silti pieni, ja toiseksi ei kaikki voi olla herroja, jonkun on myös tehtävä ne duunarien työt.


    • Nti-85

      Olen itse saanut lapsen juuri täytettynä 18 vuotta. Sen jälkeen käynyt kouluni ym. Korkeakoulu tutkinto taskussa ja uralla edetty mukavasti ja tullaan etenemään vielä. Tällä hetkellä tyttö 13 vuotta ja tytön isän kanssa yhdessä elellään kolmisteen. Ei se ikä mielestäni vaikuta valmiuteen lapsen saamiselle vain persoona ym. muut asiat.

    • henkinenikä

      Se, että onko 18v teiniäiti, riippuu täysin henkisestä iästä. Joillakin henkinen ikä on 18 vuotiaana 14 ja joillain 30 ja kaikkea siltä väliltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe