Milloin oli/on ennen vanhaan?

rukki44

" Jo ennen vanhaan banaania oli tapana syödä silloin, kun vatsan toiminnan kanssa oli ongelmia", kirjoitti joku terveysviisas. Minun ennen vanhaan ei ollut banaania

34

1533

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.siivoojaparka

Se ennen vanhaan oli silloin joskus/aikoinaan/menneisyydessä, ennen eilistä päivää, kun ei osata sanoa tarkkaa päivämäärää.

• Oiaikaentinen

Ne on niitä vanhoja hyviä aikoja, jotka eivät koskaan enää palaa.

• Aika-vanhaan

Tälle ikäluokalle ennen vanhaan oli 50- 60- ja 70- lukua.
        Sitten alkoi nykyvanhaan ja nykyaikaan.
        Kasari muoti oli jo 90 lukua. Sen ajan nuorten ennen vanhaan.

• 1eero

Olisiko aika jolloin ei ollu ennen tietokoneita ilman 60 plussaa, asiat huasteltiin kammesta veivattavasta telehfuunista Santra kuunteli välistä ja tieto levisi juoru ämmien kulkiessa talosta taloon kahvin tuoksun mukaan. Silloin paitaressuna näytti maailma erillaiselta yli 60 kymppiset mummot kulkivat huivit päässä sunnuntai kirkkoon, papat joivat pilsneriä kioskilla näin muistan.

• eppu2

Näin se on meidän ikäluokan kohdalla.
        Kaipa sitä joka ikäluokalle kehkeytyy oma ´´ennen vanhaansa.´´

• rukki44
        eppu2 kirjoitti:

Näin se on meidän ikäluokan kohdalla.
        Kaipa sitä joka ikäluokalle kehkeytyy oma ´´ennen vanhaansa.´´

Sitten kun 1eero ottaa itseään 30v nuoremman kumppanin niin sitten on mukava muistella kaksia ennen vanhoja asioita!

• ö-Öö

Joop

Mun melestä toi "ennenvanhaan" tarkoittaa aikoja ennen syntymääni. Niitä joita vanhemmat ihmiset kaihoisasti muistelivat, kun olin kakara itse.

=DW=

• Sota-ajan.lapsi

Nimenomaan. Ennen kuulijan syntymää.

• Aattelen niin että minulle ennenvanhaan on aika lapsuuden ja se mitä vanhempani kertoivat, tai olen muilta vanhoilta kuullut. Historiaksi en sanoisi sitä vielä, historia on niin vanhaa että vain kirjoista voi lukea, kertojia eikä kuulopuheita ole enää. Siis ennenvanhaan ei ollut autoja vaan kuljettiin hevospelillä. Ei ollut sähkövaloja, vain öljylamppu ja köyhemmissä pirteissä päre. Tuli takassa antoi valoa.

• Vasta68vuotias

Siis joskus ennen 1950-lukua?

Kaupungissa on ollut koko ikäni sähkövalot sekä sisällä että ulkona. Omalla autolla ajelimme vuodesta 1952 lähtien. Hevoskärryjä näin joskus perunakauppiailla, jotka ajelivat myymässä tuotteitaan eri asuntoalueilla.

Öljylamppuja poltettiin mökillä, päreitä olen nähnyt vain katoilla. Saunaa lämmitettiin yleensä klapeilla, sähkökiukaita en tiedä kenenkään enemmälti arvostaneen, vaikka niitä on ollut helppouden vuoksi käytössä sekä kaupungissa että maalla.

• Banaani ja ennenvanhaan...
      ensimmäinen muistikuva banaanin syönnistä meidän torpassa oli kun mutsi syötti muusattua banaania lusikalla pikkusiskolleni joka oli vauva. Aika: joskus viiskytluvun puolivälissä....

• ent.siivoojaparka

Ei niitä banaaneja varmaan ollut oikein saatavilla sota-aikana eikä ihan heti sen jälkeenkään.
        On niitä ennen vanhaan ollut kuitenkin, koska äitini kertoi syöneensä lapsena näkkileivän päällä siivutettua banaania ja opetti meidätkin tykkäämään siitä. Joskus vieläkin aamupalana syön sellaista.

• nikkiMikki

Ennen vanhaan oli kaikki paremmin. Ei ollut telkkaria, ei tietokonetta, polkupyörän sain kun oli pitkä matka kouluun. Auto oli vain parempiosaisilla.
      Mutta muistaakseni olin onnellisempi kuin nykyiset kakarat, piti itsekin tehdä jotain viihtyäkseen, kaikki ei tullut valmiina.
      Kavereita oli paljon kun joka perheessä mutsi oli paksuna joka vuosi.
      Sitten tuli E-pillerit, telkkari ja paholaisen keksintö, tietokone. Nyt aika kuluu kuin siivillä kun on tätä virtuaalitodellisuutta, ei tarvitse edes kavereita.

• Minäkin olen tavannut öljylampun valossa, kädessä "lukutikku". Patterilla toimiva radio oli.

• Sota-ajan.tuote

Heh. Kansakoulun ensimmäisellä luokalla oli meilläkin se lukutikku. Olin jo unohtanut... Minä osasin lukea jo kouluun mennessä, mutta en uskaltanut kertoa opelle. Äiti kirjoitti kirjeen... Samalla luokalla oli myös yksi Kaarina, joka osasi lukea. Lukkarin tyttö. Hänen siivellään kai minäkin, mökin poika, sain hypättyä ensimmäiseltä luokalta kolmannelle...
        Näin Kaarinan noin 10 v sitten. Ei sanonut muistavansa mitään eikä ketään niiltä ajoilta. Nyt lienee kuollut pois, ei ole ollut nimeä puhelinluettelossa moniin vuosiin. Monta muutakin luokkakaveria on kasvanut horsmaa jo kauan...
        Kolmivuotiaana muutettiin syntymäkodista metsien läpi uuteen paikkaan kahdella hevosella. Se reki, missä minä olin, kaatui just ennen kuin tultiin pihaan. Minä mietin, että pitäisikö alkaa parkumaan, mutta äiti sanoi, että eipä käynyt mitenkään. Ja sitten en alkanut parkumaan...
        Siellä vanhassa paikassa oli radio, Philipsin "Pikku-Matti". Musta bakeliittikotelo. Kovan rätinän ja rutinan seasta kuului vähän puhettakin. Uudessa paikassa ei ollut aluksi radiota. Sähköt oli. Linjat 2 ja 3 millin rautalangasta ja aina kun tuuli, menivät yhteen. Isä niitä laudalla erotteli. Sitten piti linjat uusia kuparisiksi, mutta ei ollut rahaa. Katseltiin kauan öljylampuilla. Viimein ostettiin Tilley ja sillä totisesti näki ja se lämmittikin kämppää. Satoja kertoja olen sellaisen sytyttänyt. Siis Tilleyn, en kämppää.
        Ja patteriradio oli. 120 V anodiparisto ja 2 V akku, jota käytettiin latauksella noin 5 kilometrin päässä. Siellä kaksi veljestä: toinen seppä ja toinen radioamatööri.
        Viimein otettiin sähkötkin kun oli taas rahaa saatu säästöön sen verran että pystyttiin. Olisko ollut joskus v 1955 jälkeen? Mihinkähän sekin patteriradio ja akku joutuivat? Olisi hienot museovehkeet.
        Radioista. Kävin joskus ehkä 10 vuotiaana äidin kanssa polkupyörällä äidin siskon luona. Siellä oli aitan vintillä vanha kidekone. Se piti tietenkin särkeä, kun ei ollut järkeä. Ei siitä kukaan mitään sanonut.
        Ammattikoulussa tehtiin itse kidekoneita ja yksitransistorisia radioita. Antennina putkirakenteinen kerrossänky ja maajohtona lämpöpatteri. Kuulokkeilla kuunneltiin ja hyvin kuului, radioasema 2 km:n päässä. Melkein kaikki ostivat 2000 ohmin kuulokkeet, minä 4000 ohmin. Oli vähän kalliimmat, mutta herkemmät. Kun otti toisen johdon peukalon ja etusormen väliin ja toista märällä sormella kosketteli, niin napse kuului kuulokkeista. Tuossa ovat olohuoneen päydällä vieläkin. Veikkaan, että ennen sotia tehdyt. Bakeliittia kuoret, merkki Omega.

• hasakki

Mikä oli se hasakki?

• Voimavalolyhty, petromaksi, Tilley ja Hasakki on niiden merkkejä. Sellainen kuva että sodassa käytettiin teltoissa. On niitä vieläkin saatavana, erämessuilla näin. Meillä oli Hasakki, piti kohinaa palaessaan, isä sen oli sotamuistoissaan hankkinut.

• rukki44
        Reeta3 kirjoitti:

Minäkin olen tavannut öljylampun valossa, kädessä "lukutikku". Patterilla toimiva radio oli.

Koulussa ekaluokalla, supistettu koulu, koulua vain lauantaina. Ison talon tuvassa oli se koulu, naisopettajalla radio. Radio oli laatikko jossa oli vain yksi lanka, ilmeisesti antenni, kerroin kotona millainen radio opettajalla, äiti ei uskonut että sellaista voi olla.

• KetuttaaMinua
        Sota-ajan.tuote kirjoitti:

Heh. Kansakoulun ensimmäisellä luokalla oli meilläkin se lukutikku. Olin jo unohtanut... Minä osasin lukea jo kouluun mennessä, mutta en uskaltanut kertoa opelle. Äiti kirjoitti kirjeen... Samalla luokalla oli myös yksi Kaarina, joka osasi lukea. Lukkarin tyttö. Hänen siivellään kai minäkin, mökin poika, sain hypättyä ensimmäiseltä luokalta kolmannelle...
        Näin Kaarinan noin 10 v sitten. Ei sanonut muistavansa mitään eikä ketään niiltä ajoilta. Nyt lienee kuollut pois, ei ole ollut nimeä puhelinluettelossa moniin vuosiin. Monta muutakin luokkakaveria on kasvanut horsmaa jo kauan...
        Kolmivuotiaana muutettiin syntymäkodista metsien läpi uuteen paikkaan kahdella hevosella. Se reki, missä minä olin, kaatui just ennen kuin tultiin pihaan. Minä mietin, että pitäisikö alkaa parkumaan, mutta äiti sanoi, että eipä käynyt mitenkään. Ja sitten en alkanut parkumaan...
        Siellä vanhassa paikassa oli radio, Philipsin "Pikku-Matti". Musta bakeliittikotelo. Kovan rätinän ja rutinan seasta kuului vähän puhettakin. Uudessa paikassa ei ollut aluksi radiota. Sähköt oli. Linjat 2 ja 3 millin rautalangasta ja aina kun tuuli, menivät yhteen. Isä niitä laudalla erotteli. Sitten piti linjat uusia kuparisiksi, mutta ei ollut rahaa. Katseltiin kauan öljylampuilla. Viimein ostettiin Tilley ja sillä totisesti näki ja se lämmittikin kämppää. Satoja kertoja olen sellaisen sytyttänyt. Siis Tilleyn, en kämppää.
        Ja patteriradio oli. 120 V anodiparisto ja 2 V akku, jota käytettiin latauksella noin 5 kilometrin päässä. Siellä kaksi veljestä: toinen seppä ja toinen radioamatööri.
        Viimein otettiin sähkötkin kun oli taas rahaa saatu säästöön sen verran että pystyttiin. Olisko ollut joskus v 1955 jälkeen? Mihinkähän sekin patteriradio ja akku joutuivat? Olisi hienot museovehkeet.
        Radioista. Kävin joskus ehkä 10 vuotiaana äidin kanssa polkupyörällä äidin siskon luona. Siellä oli aitan vintillä vanha kidekone. Se piti tietenkin särkeä, kun ei ollut järkeä. Ei siitä kukaan mitään sanonut.
        Ammattikoulussa tehtiin itse kidekoneita ja yksitransistorisia radioita. Antennina putkirakenteinen kerrossänky ja maajohtona lämpöpatteri. Kuulokkeilla kuunneltiin ja hyvin kuului, radioasema 2 km:n päässä. Melkein kaikki ostivat 2000 ohmin kuulokkeet, minä 4000 ohmin. Oli vähän kalliimmat, mutta herkemmät. Kun otti toisen johdon peukalon ja etusormen väliin ja toista märällä sormella kosketteli, niin napse kuului kuulokkeista. Tuossa ovat olohuoneen päydällä vieläkin. Veikkaan, että ennen sotia tehdyt. Bakeliittia kuoret, merkki Omega.

Kouluaikaisten naiskavereiden nimiä ei taida paljon löytyä, koska useimmat ovat vaihtaneet sukunimeä ainakin kerran naimisiin mennessään. Osa on ehtinyt vaihtaa nimiä useampaankin kertaan. Poikien kohdalla ei useinkaan törmää samaan ongelmaan.

• Sukuhutkija

Jos vielä muistat sen naiskaverisi nimen ja synymävuoden edes suunnilleen, niin yhdellä puhelinsoitolla selviää nykyinen nimi ja osoite - jos selviää.
        Väestörekisterikeskuksen osoitetoimisto puhelin 060001000. Maksullinen, mutta tuskin kahta euroa enempää saat menemään ellet jää turhia jaarittelemaan. Pitäisi olla kaikki 1960-luvulla eläneet ja uudemmat, mutta ei vaan ole.
        Jos a.o. henkilö on jossakin laitoksessa, esimerkiksi vanhainkodissa, saattavat valehdellakin ja antaa edellisen osoitteen, josta on jo vuosia sitten muuttanut pois. Poliisi kerran antoi tällaisessa tilanteessa oikean osoitteen (vanhainkotiin), kun epäilin ettei vain taas olisi taas yksi vanhus muumiona asunnossaan.

• Tavuviiva
        Sota-ajan.tuote kirjoitti:

Kiitos muistelemisista, mielenkiintoisesti kirjoitettu.
        Tämä tulee vähän viiveellä, koska vasta äsken tulin lukeneeksi ketjua.

• Sukuhutkija kirjoitti:

Jos vielä muistat sen naiskaverisi nimen ja synymävuoden edes suunnilleen, niin yhdellä puhelinsoitolla selviää nykyinen nimi ja osoite - jos selviää.
        Väestörekisterikeskuksen osoitetoimisto puhelin 060001000. Maksullinen, mutta tuskin kahta euroa enempää saat menemään ellet jää turhia jaarittelemaan. Pitäisi olla kaikki 1960-luvulla eläneet ja uudemmat, mutta ei vaan ole.
        Jos a.o. henkilö on jossakin laitoksessa, esimerkiksi vanhainkodissa, saattavat valehdellakin ja antaa edellisen osoitteen, josta on jo vuosia sitten muuttanut pois. Poliisi kerran antoi tällaisessa tilanteessa oikean osoitteen (vanhainkotiin), kun epäilin ettei vain taas olisi taas yksi vanhus muumiona asunnossaan.

Soitot jne. Suomi on salattu maa verrattuna Ruotsiin, ehkä liian vapaata katsoi juuri itseäni kaikki oli esillä ei kuitenkaan suoraa tietoa taloudessa kuitenkin vähän liikaa.

Suomessa ei tule mitään esille!

• Kun aika kultaa muistot, on sitä "ennen vanhaan".
      Minulla ei ole kullannut. Tämä aika on hyvää aikaa.
      Ennen vanhaan kaikki oli huonommin.

• uralt

Onneksi olin lapsi ennen vanhaan. Ei ole tarvinnut lämmittää hellaa, jotta saisi ruuan tehtyä, eikä haalata puita asunnon lämmittämiseen. Kouluun mentyä oli kuitenkin syötävä läskejä lilluvaa keittoa tai makaroonivelliä tai rössypottua, eikä lautaselle saanut jättää mitään. ,
      Kyllä enen vanhaan oli kaikki paremmin...

• Enkäolevieläentinen

Eikö se ole aika joka oli ennen kuin itse synnyin? Syntymäpäivästäni alkoi minun aikani eli tämä eli se aika, jota minä elän.

• Sota-ajan.lapsi

Pommien paukkuessa 7 km:n päässä minä synnyin pikku mökissä. Ei ollut kätilöä paikalla, äitin pikkusisko napanuoran katkaisi ja solmi. Tuosta en muista mitään, vaan pätkittäin vasta vajaan puolen vuoden päästä.

• Erikoistapaus-ko

Sorry etten jaksa uskoa että puolivuotias vauva muistaa yhtään mistään mitään. Muistamiseen tarvitaan 'avain' jota vauvoilla ei vielä voi olla - oletettavasti.

• 64GB
        Sota-ajan.lapsi kirjoitti:

Pommien paukkuessa 7 km:n päässä minä synnyin pikku mökissä. Ei ollut kätilöä paikalla, äitin pikkusisko napanuoran katkaisi ja solmi. Tuosta en muista mitään, vaan pätkittäin vasta vajaan puolen vuoden päästä.

Olen useiden kanssa keskustellut mistä lähtien lapsuudesta muistaa asioita. Kaikki olivat luokkaa 3-4 vuotiaina eikä ainutkaan 1/2-vuotiaasta. Olet varsin erikoinen tapaus. Voisikohan tuo viitata, että muisti katoaa aikaisemmin loppupäässä...

• parem_min
    • Mene ja tiedä, voi tulla sekin aika kun ennen oli kaikki ihan oikeasti paremmin. Oireet on että huonontumaan päin ollaan menossa. Kohta ollaan EU:n tasapäistämää köyhälistöä 😬

• 1eero

Jos palaisin vanhana vanhaan aikaan voisin hetkittäin luulla asuvansa ja elävänsä kuin ennen vanhaan " lattia narisee,uuni humisee, hiiri rapisee, kello raksuttaa. Ulko huussi talvipakkasella, siihen aikaan ei kovin vertailtu entiseen ja tästä ajasta ei ole kauan aikaa.

• Muistini muistan kaikki 2 vuotiaasta, luulen muistan jotain aikaisemmasta elämästä tosin niistä en halua kirjoittaa.

• Lisä: Lähi muisti ei ole hyvä.

• Kyllä kaikilla on nyt paremmin kuin vanhaan aikaan, ex banaanit on halpoja ja ruoka on halpaa, kuitenkin täytyy elää omilla tuloilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe