Multa leikattiin imusolmuke ja se laitettiin patologin tutkittavaksi. Onko kellään kokemusta kauanko kestää tulosten saaminen? Tuleeko tulokset nopeampaa, jos on jotain pahanlaatuista? Olisin kiitollinen, jos joku saman kokenut vaivautuisi vastaamaan.
PAD-vastaus
13
20208
Vastaukset
- Jappe
Riippuu siitä tekeekö ne jääleikkeen, josta saa vastauksen melkein samantien. Mä sain vastauksen tunti leikkauksen jälkeen. Tosin mulla vaikutti se että tuttu on siellä töissä ja se käveli patologin perässä niin kauan et se suostu tutkii sen :)
Mutta muuten siinä olisi mennyt viikko, helposti kaksikin. Mun näyte lähetettiin sitten vielä eteenpäin tutkittavaksi, ja siinä meni 10 päivää. Toivotaan ettei olisi mitään vakavaa..Mulla valitettavasti syöpä todettiin :(- pro
jääleike lähetetään potilaan olessa leikkauspöydällä ja sen tarkoitus palvelee leikkaavaa lääkäriä toimenpidettä suorittaessaan.
Jääleike tehdään välittömästi - 30 min, koska potilas makaa nukutuksessa ja päätös kasvaimen pahanlaatuisuudesta on saatava pikaisesti.
Lopullinen vastaus tulee n. viikon kuluessa riippuen mitä jatkotutkimuksia näytteelle tehdään.
Siis sun tuttus tuskin on vaikuttanut asiaan muuten kuin häiritsemällä alanammattilaista työnteossa ;) - Jappe
pro kirjoitti:
jääleike lähetetään potilaan olessa leikkauspöydällä ja sen tarkoitus palvelee leikkaavaa lääkäriä toimenpidettä suorittaessaan.
Jääleike tehdään välittömästi - 30 min, koska potilas makaa nukutuksessa ja päätös kasvaimen pahanlaatuisuudesta on saatava pikaisesti.
Lopullinen vastaus tulee n. viikon kuluessa riippuen mitä jatkotutkimuksia näytteelle tehdään.
Siis sun tuttus tuskin on vaikuttanut asiaan muuten kuin häiritsemällä alanammattilaista työnteossa ;)Minut leikannut lääkäri ei aikonut jääleikettä otattaa, näyte vietiin patologille, joka sitten vasta tuttuni, ylilääkärin pyynnöstä, suostui jääleikkeen tekemään. Hän oli muutenkin loistava, järkkäsi minut samantien kuvauksiin ja leikkaukseen joita muuten olisin saanut viikkokaupalla odottaa. Ja kiitos hänelle siitä, päästiin hoito hyvissä ajoin alkamaan. Että pitöääkö moisesta nyt tulla sanomista, enköhän minä itse paikalla olleena tiedä miten asiat meni? :) Sitäpaitsi, ko. leikkaukset tehdään yleensä aina paikallispuudutuksessa..
- Neena
Riippuu ihan täysin sairaalasta, lääkäristä ja laboratoriosta. Itse kävin ohutneulanäytteessä yksiyisellä lääkäriasemalla illalla... Lääkäri itse juoksi näytteen kanssa ulkopuoliseen laboratorioon (jonka sulkemisaika lähestyi) ja tulokset olivat aamulla valmiit. Aika uskomatonta palvelua, tapahtui siis Forumin lääkäriasemalla Helsingissä, oman työterveyshoidon piirissä.
Julkisen terveydenhoidon puolella saattaa kuulemani mukaan kestää viikkoja, vaikka joissakin tapauksissa pikainen leikkaus olisi tarpeen.
Pahan-/hyvänlaatuisuus ei vaikuta asiaan: näytteen laatua kun ei tiedä ennen kuin se on tutkittu ja tulokset valmiit. - oletko....
Ajattelin vaan,että oletko se sama "huolestunut"-nimimerkki,joka aiemmin kirjoitteli tälle palstalle,että on turvonneita imusolmukkeita ja nielurisat???vastailin ainakin siihen silloin,että meitä on paljon...olisi kiva kuulla mitä saat tuloksista???jos haluat kertoa???Ultrattiinko sulta nyt noita imusolmukkeita?Jos,niin mitä siinä näkyi???tai sanoiko lääkäri mitään,miksi leikattiin,oliko joku imusolmukkeista epäilyttävän näköinen/kokoinen???kiitos jos vastaat..toivon,että saat tuloksen pian,ja että se on vain tulehdus tai muuten puhdas ja normaali imusolmuke.Itsekin painin tämän asian kanssa päivittäin,pelkään....Tsemppiä!!!!!!
- Huolestunut
...huolestunut joka kirjoitteli imusolmukkeista ja nielurisoista tuossa alempana. Olis varmaan pitänyt keksiä omaperäisempi nimimerkki :)
Multa ultrattiin kaulan alue tuossa syksyllä, imusolmukkeita näkyi useita, mutta ei kuulemma mitään hälyyttävää. Yksi patti on ollut vähän isompi ja se on ollut useamman kuukauden, eikä ole laskenut kertaakaan. Se leikattiin varmaankin siksi, kun mulla on ollut vähän epäselvää oireilua. En usko, että siitä mitään "pahaa" löytyy...
Paljon kiitoksia teille vastanneille ja hyvää jatkoa sekä parempaa uutta vuotta! - vaan!!!
Huolestunut kirjoitti:
...huolestunut joka kirjoitteli imusolmukkeista ja nielurisoista tuossa alempana. Olis varmaan pitänyt keksiä omaperäisempi nimimerkki :)
Multa ultrattiin kaulan alue tuossa syksyllä, imusolmukkeita näkyi useita, mutta ei kuulemma mitään hälyyttävää. Yksi patti on ollut vähän isompi ja se on ollut useamman kuukauden, eikä ole laskenut kertaakaan. Se leikattiin varmaankin siksi, kun mulla on ollut vähän epäselvää oireilua. En usko, että siitä mitään "pahaa" löytyy...
Paljon kiitoksia teille vastanneille ja hyvää jatkoa sekä parempaa uutta vuotta!Kiva kun vastasit ja kertoilit...olisin kysynyt sinulta vielä,että minkätyyppisiä oireita sinulla on ollut,kun tuossa niistä mainitsit?kiitos,jos jaksat vastailla....toivotaan,että mitään ei löydy,useinhan noita imusolmukkeita on suurentuneina ja eivät laske,jäävät vain sellaisiksi.Onko sinulta otettu verikokeita?jos,niin onko niissä ollut mitään?kaikkea hyvää ja tsemppiä!!!!
- se toinen huolestunut...
vaan!!! kirjoitti:
Kiva kun vastasit ja kertoilit...olisin kysynyt sinulta vielä,että minkätyyppisiä oireita sinulla on ollut,kun tuossa niistä mainitsit?kiitos,jos jaksat vastailla....toivotaan,että mitään ei löydy,useinhan noita imusolmukkeita on suurentuneina ja eivät laske,jäävät vain sellaisiksi.Onko sinulta otettu verikokeita?jos,niin onko niissä ollut mitään?kaikkea hyvää ja tsemppiä!!!!
No nyt olen minäkin tilannut ajan lääkärille. Maanantaina olisi. Nyt pitää otattaa myös se koepala, vaikka miten olisivat terveyskeskuksessa vastahakoisia.
Mitä minulle on tehty verikokeita, niin niissä ei ole koskaan mitään ollut. Imusolmukesyöpähän ei tietääkseni ainkaan alkuvaiheessa näy yleensä verikokeissa. Ultrauksessa minulta löytyi imusolmukkeita paljonkin,, niin nivusista kuin kaulalta. Suurimmat ovat n. 1cm halkaisijaltaan. Lääkäri sanoi, että ne ovat teräväreunaisia ja pieniä, niin pitäisi olla normaaleja. - mami
se toinen huolestunut... kirjoitti:
No nyt olen minäkin tilannut ajan lääkärille. Maanantaina olisi. Nyt pitää otattaa myös se koepala, vaikka miten olisivat terveyskeskuksessa vastahakoisia.
Mitä minulle on tehty verikokeita, niin niissä ei ole koskaan mitään ollut. Imusolmukesyöpähän ei tietääkseni ainkaan alkuvaiheessa näy yleensä verikokeissa. Ultrauksessa minulta löytyi imusolmukkeita paljonkin,, niin nivusista kuin kaulalta. Suurimmat ovat n. 1cm halkaisijaltaan. Lääkäri sanoi, että ne ovat teräväreunaisia ja pieniä, niin pitäisi olla normaaleja.Mitä tarkoittaa teräväreunanen imusolmuke?Itse olin rintojen ultrassa ja siinä näkyi molemmissa kainaloissa muutama 1cm kokoinen soikea imusolmuke.Kysyin niiltä lääkäriltä ja hän sanoi että niitä on ihmisessä joka puolella, ja vasta kun imulomuke on kasvanut 1,5 cm suuremmaksi ja on eri mallinen niin aletaan tutkimaan enemmän. Joenkin vaan ihmetyttää miksi ei patologisista imuslomukkeista pitää mainita jos niitä kerran kuuluu olla ihmisellä
- se toinen huolestunut
mami kirjoitti:
Mitä tarkoittaa teräväreunanen imusolmuke?Itse olin rintojen ultrassa ja siinä näkyi molemmissa kainaloissa muutama 1cm kokoinen soikea imusolmuke.Kysyin niiltä lääkäriltä ja hän sanoi että niitä on ihmisessä joka puolella, ja vasta kun imulomuke on kasvanut 1,5 cm suuremmaksi ja on eri mallinen niin aletaan tutkimaan enemmän. Joenkin vaan ihmetyttää miksi ei patologisista imuslomukkeista pitää mainita jos niitä kerran kuuluu olla ihmisellä
Minulla ei ole mitään hajua, että mitä ne teräväreunaiset imusolmukkeet on. Lääkäri vain sanoi, enkä tajunnut kysyä.
Turvonneista imusolmukkeistasi varmaan on maininta sen takia, että niitä ei kuitenkaan kaikilla ihmisillä edes ole ja yleensäkin korkeintaan muutamia. Kysyin lääkäriltä, että miksi minulla on niitä niin paljon (lähemmäs 20, 1 cm kokisia vain muutama) ja hän sanoi, että joillekin niitä vaan tulee eikä kukaan tarkalleen tiedä miksi. - mami
se toinen huolestunut kirjoitti:
Minulla ei ole mitään hajua, että mitä ne teräväreunaiset imusolmukkeet on. Lääkäri vain sanoi, enkä tajunnut kysyä.
Turvonneista imusolmukkeistasi varmaan on maininta sen takia, että niitä ei kuitenkaan kaikilla ihmisillä edes ole ja yleensäkin korkeintaan muutamia. Kysyin lääkäriltä, että miksi minulla on niitä niin paljon (lähemmäs 20, 1 cm kokisia vain muutama) ja hän sanoi, että joillekin niitä vaan tulee eikä kukaan tarkalleen tiedä miksi.Minullekin lääkäri sanoi että imusolmukkeita tulee ja menee ja että niitä on joka puolella vartalossa. Itse tunnen oikean rinnan reunassa lähellä kainaloa sellaisen pienen herneen kokoisen joka tunnusteltaessa liikkuu, ehkä se on juuri se ultrassa näkyvä imusolmuke. Olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana käynyt kolme kertaa ultrassa ja joka kerta on sanottu ettei mitään patologista ole, en vaan tajua miksi kuitenkin jatkuvasti pelkään ja mietin näitä asioita.
Siitä muodosta vielä sen verran että ehkä se teräväreunanen tarkoittaa että imusolmuke on tarkan muotoinen esim.soikea eikä reunat ole röpelöiset., tai jotain.
Olisi vaan kiva saada itselleen mielenrauha ja voida lopettaa nämä murehtimiset ja saada nauttia elämästä. - Yksi esimerkki
mami kirjoitti:
Minullekin lääkäri sanoi että imusolmukkeita tulee ja menee ja että niitä on joka puolella vartalossa. Itse tunnen oikean rinnan reunassa lähellä kainaloa sellaisen pienen herneen kokoisen joka tunnusteltaessa liikkuu, ehkä se on juuri se ultrassa näkyvä imusolmuke. Olen nyt viimeisen puolen vuoden aikana käynyt kolme kertaa ultrassa ja joka kerta on sanottu ettei mitään patologista ole, en vaan tajua miksi kuitenkin jatkuvasti pelkään ja mietin näitä asioita.
Siitä muodosta vielä sen verran että ehkä se teräväreunanen tarkoittaa että imusolmuke on tarkan muotoinen esim.soikea eikä reunat ole röpelöiset., tai jotain.
Olisi vaan kiva saada itselleen mielenrauha ja voida lopettaa nämä murehtimiset ja saada nauttia elämästä.Tässä yksi tapaus imusolmukkeesta, joka oli syöpä. Solmuke oli aivan pyöreä, kuin harpilla piirretty. Kokoa oli tuoreen luumun verran, eikä sekään ollut vielä ehtinyt levitä muualle. Tietysti vain yksi tapaus, mutta jos lohduttais. Käsittääkseni 1-1 1/2 cm:n kokoinen on vielä normaalin rajoissa.
- niksukka
Yksi esimerkki kirjoitti:
Tässä yksi tapaus imusolmukkeesta, joka oli syöpä. Solmuke oli aivan pyöreä, kuin harpilla piirretty. Kokoa oli tuoreen luumun verran, eikä sekään ollut vielä ehtinyt levitä muualle. Tietysti vain yksi tapaus, mutta jos lohduttais. Käsittääkseni 1-1 1/2 cm:n kokoinen on vielä normaalin rajoissa.
mulla lääkäri totesi lokakuussa ylähengitystie tulehduksen yhteydessä, että kaulalla lähellä yläosaa yksi turvonnut, n. 1cm kokoinen imusolmuke.Kysyessäni tarvitseeko tarkkailla tms, sanoi, että ei. Sanoi vielä, ettei se ole meningiittialueella, eli siis kaulassa on ilmeisesti joku syöpää ennustava alue?! Imusolmuke on edelleen samankokoinen, pehmeä, selvästi rajattava ihon alla, soikean muotoinen, ei arista millään lailla.Siitä on kuitenkin tullut mulle pakkomielle ja joka päivä sitä koskettelen, mittailen tms, joten eipä sillä varmaan ole mahdollisuuttakaan parantua kun se varmaan ärtyykin jatkuvasta kopeloinnista..
Auttakaa, antaisitteko asian jo olla?!
Olen läpikäynyt vuoden vaihteessa ison, 16 tuntia kestäneen leikkauksen ja verikokeita ym otettiin joka päivä, että kai siellä sairaalassa olisi huomattu, jos minä olen vakavasti sairas, imusolmukkeita ei kyllä kukaan kokeillut..
ja ei kai verikokeet mitään todista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303773törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283120Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691686- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849