Volvo Penta, KAD43 ja DP.
Hydrauliohjaukseen pitäisi lisätä nestettä. Olen kokolailla varma, että nykyinen on väritöntä. Ohjekirja sanoo hydrauliohjauksen osalta seuraavaa:
Volvo Penta osanumero 1141640-1, Shell Aero 4, Texaco HO15
Esso Univis N15, Chevron Aviation Fluid A, Mobil Aero HFA
No mahtaako yo. kategoriointiin sopia Star Briten All purpose power trim & tilt fluid? Paketti väittää, että sopii neste trimmeihin (kyllä, yhdyssanavirhe), kippeihin, ohjaustehostimiin ja hydrauliikkajärjestelmiin (kyllä, yhdyssana oikein). Paketin kurkistusikkunasta päättelisin, että punaista tökötti ei ole, ehkä vihertävää ennemminkin. En haluaisi tyhjentää järjestelmää, vaan vain lisätä nestettä. Alkuperäisestä ei luonnollisestikaan ole tietoa, muuta kuin se värittömyys. En siis tiedä onko se ensinkään sitä, mitä manuaali sanoo.
No entäs sitten ohjaustehostin, sinne kanssa lisäisin mielelläni ainetta. Se on varmasti väritöntä, sellaista vaaleaa. Manuaalin mukaan sinne menee ATF Dextron II. Vaan eikö toi ATF ole punaista? Yllä kuvattu Star Briten tökötti ei kävisi myös tuohon, lisättynä?
Eli kaksi asiaa, hydrauliohjaus ja ohjaustehostin. Yksi aine, Star Brite? Lisättynä vanhojen aineiden sekaan?
Hydrauliohjaus, ohjaustehostin, öljyt nesteet??
7
3462
Vastaukset
- hydrauliikkaa
Ohjausjärjestelmiin kelpaa yleensä ihan normaali kaupoissa myytävä bulkki-hydrauliikkaöljy väristä riippumata. Oikeastaan öljyn ominaisuuksilla ei ole edes niin hirveästi merkitystä, ohjauksessa kun öljy ei joudu samalle rasitukselle kuin varsinaisissa hydrauliikkajärjestelmissä. Kunhan viskositeetti on oikealla hehtaarilla eli riittävä. Periaatteessa jopa moottoriöljy (joku 10-30W) kävisi.
Tälläistä olen käyttänyt:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10001702- HansNiskatuki
Ok, kiitos tästä. Luuletko että on merkitystä, jos järjestelmässä on sekaisin kahta ainetta?
Onko ohjaustehostimen osalta sitten muita vaatimuksia?
- OhjeisiinOnSyyt
Käytön kannalta useampikin öljy voi soveltua melkein minne vaan esimerkiksi moottorissa käytettävä öljy voi sopia hydraulikytkimeen. Laitteiden materiaalit voivat kuitenkin asettaa omia rajoituksiaan. Omassa koneessa hyvin väljät tekniset vaatimukset kumoutuvat vaaditulla hyvin pienellä tuhkapitoisiuudella, joka johtaa siihen, että sopivia öljyjä onkin hyvin vähän.
Yleensä saman luokituksen sisältäviä saman laatuisia öljyjä voi sekoittaa. Lisäyksen tarve voi kuitenkin johtua siitä, että öljyä ei ole vaihdettu suositusten mukaan. Jos homma ei ole ihan hirmuinen, niin vaihtaisin öljyt.
Väärä öljy voi syödä tiivisteitä tai aiheuttaa korroosiota materiaaleissa. Aero luokitus öljyssä viittaa siihen, että öljylle vaaditaan suurta puhtautta ja pientä vaahtoamistaipumusta. Riskinä tavallisen öljyn käytössä on ilmeisesti venttiilien jumittuminen raolleen.
Dextron II oli lisäaineistettu kitkan lisäämiseksi ja tavallinen ATF luiston. Ero on siis merkitävä. Dextron II on korvattu jo kauan sitten Dextron III:lla koska II oli aika kehno yritys tehdä jojobaöljystä ympäristöystävällinen tuote.
Eli noudata suosituksia, pääset jatkossa helpommalla. - HansNiskatuki
Luulen kanssa, että litkut menevät vaihtoon kokonaisuudessaan. Se ei varmasti ole iso toimenpide, mutta nyt tilanne vaatii nopean hätäavun ja tämä nestejumppa on edessä sitten kauden jälkeen.
Ymmärtäisin OhjeisiinOnSyyt, että pysymällä noiden määriteltyjen öljytyyppien rajoissa, uskallan laittaa nykyisten nesteiden sekaan uusia aineita? Ja ilmeisesti siis Dextron III käy tuon II:n tilalle siihen ohjaustehostimeen? Ja hydrauliohjaukseen sitten hydrauliöljy väristä välittämättä (edelleen siis noiden manuaalin speksien mukainen)?
Kiusallista kun ohjaukseen menee siis varmaan 100ml ainetta ja ohjaukseen ehkä pari desiä maks. Jos noi tönkät on tuota 20l kokoluokkaa, niin onpahan aineet sitten valmiina koko nestemäärän vaihtoon syksyllä.
Onko vielä muita kommentteja asiaan?
Kiitoksia jo teille apua antaneille.- OhjeisiinOnSyyt
Juuri niin.
- pönkkä
Eikö niitä oo litran pönkkinä, jos ei hae jostain korjaamolta paridesiä omaan pönkkään, saat siten varmasti halvemmalla ja helpommalla...
- Ölyärattaisiin
Ihan perusvinkki siitä, että kaikkien hydrauliikkajärjestelmien ikä ja toimivuus perustuu siihen, että öljy on puhdasta ja laatu hyvä. Ei ne öljyt ikuisia ole ja määrät on niin pieniä ettei ole viisasta sekoitella uusia ja vanhoja öljyjä. Lisäksi siellä voi olla kondenssivettä ja erilaisia epäpuhtauksia jotka ainakin osittain poistuvat öljynvaihdon yhteydessä. Vaihda siis öljyt, tarkasta onko sihtejä tai suodattimia, vaihda ne äläkä jää odottamaan täystuhoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann5453686- 1712700
Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon
Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel1862682Persujen VigeIius noIasi taas itsensä
Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k292177Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria
Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel481990Kuka omistaa entisen Veljeskodin?
Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä81902Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset
He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien421641Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva1831573Kaninkolojen vaikutus?
Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak2171568- 141486