Kuinka vahvaa tulee olla keulan kiinnitysköydet jos vene painaa 5000 kg.
Näyttää kaikilla olevan paksuja köysiä, onko tähän jokin syy?
Rantautumisköysi
28
3588
Vastaukset
- Ehdotus2
Köyden paksuuden syynä on nykivä kuorma, joka vaatii 6 kertaisen mitoituksen staattiseen nähden. Toisaalta ei ole olemassa mitään yksiseliteistä ohjetta köyden paksuuteen ja ne, joita on, ovat varmuuden vuoksi niin paksuja, ettei mahdu knaappeihin laiturilla eikä veneessä.
Joustimet vähentävät merkittävästi köyden ja kiinnityskohtien kuormaa, joten ne kannattaa aina olla köyden paksuudesta riippumatta. Sinuna käyttäisin 14-16mm köyttä, mutta jos ei mahdu, niin vähintään 12mm. Köyden paksuuteen vaikuttaa tietenkin myös paikka ja veneen tuulipinta ja koko muutenkin.
Jokainen solmu vähentää köyden lujuutta, joten osta sellainen, jossa on koussi tai haka valmiina, jos kiinnitys ei tule knaappiin. Lenkkikin on hyvä olla valmiina köydessä, pituus vähintään 40 cm suoraksi vedettynä.
Valmiita veneköysiä on paljon saatavana eikä ole edes pahan hintaisia. - oikeavastaus
16 - 18 mm.
- pahamoottoriveneilijä
Eri köysilaaduille on eri veto lujuudet, eli suoraan köydenpaksuus ei kerro vetolujuutta.
Itsellä luonnonsatamissa verrattain ohutta purjeveneen falli köyttä keulassa ja hyvin on kestänyt, helpompi vetää pöpeliköstä kuin paksummat kiinnitysköydet, olisiko vetolujuudet olleet luokkaq 6500kg kummassakin ja kiinnitysköydet 16mm ja falli köysi n.8-10mm ja huomattavasti kevyempää, kun 50m vyhdit... - oikeampivastaus
Oikea vastaus riippuu kysymyksestä. Jos aloittaja halusi luonnonsatamaan mennessään pitkää köyttä keulaan, on se 12 mm vanha falli hyvä. Jos taas normaaleja laituriköysiä, on 16 mm yleensä hyvä. Lujuus piisaa joustimilla rajumpaankin menoon, mutta ei ole liian paksu knaapeihin. 10 mm dyneema on tähän täysin väärä laitos. Mielestäni.
- qwfffvs
Paksummassa köydessä on myös varmuusvaraa hankautumisen varalta.
Sopivan paksu köysi on mukavampi käsille. Vaikka johonkin veneeseen voisi riittää 6 mm köysi, niin 12 millinen on paljon mukavampi. - MitaanTietamaton
Komppaan joustimia. Käsiteltävyydeltään 12mm alkaa olla siinä rajoilla, jotta pureutuu kämmeneen voimaa käytettäessä. Vahvoja hyvin pidetyt köydet ovat, mutta 16mm on mukava käsille.
- virheestäopiksi
22 mm 3-lyöty köysi ja joustimet. Kerran kiinnityin myrskyssä laituriin, jossa syvän veden takia merenkäynti oli kovaa. 16 mm punottu kiinnitysköysi venyi poikki muutamassa tunnissa.
- JPSL11
Jos oletetaan että aallokkoisessa paikassa köysi kiristyy 2 sekunnin välein, vuorokaudessa nykäyksiä tulee yli 40 000 kappaletta. Jokainen voi miett kannattaako köysissä säästää.
- joku.ohje
Aika paljon täällä vaatimukset vaihtelee. Paljonko paksuutta per tonni tarvitaan?
- aloittelija
Oma vene painaa 8 tonnia. Rantautumisen (luonnon satamat) ensimmäinen köysi on kevyttä noin 10 milloin köyttä, vyyhti 40 metriä. Kun se on kiinni, laitetaan 18 mm (muistaakeni 12 punosta) köydet kiinni. Jälkimäiset ovat huomattavasti painavemat, sikis käytämme tuota ohuempa ja kevyempää alkuköyttä. Liinaa ei käytetä syystä että. Ja juuri siksi.
Usein keula on luonnon satamssa 3-4 köydellä kiinni. Ne viritelläään siis kun tuo eka ohut rantautumiskäysi on saatu kiinni. J kun oikeat kiinnitysköydet on paikoillaan, niin tuo ohut otetaan yleensö pois. Ellei tarvita kalliokiipeilyyn tms. (luonnon satamissa käyvät tietävät mitä tarkoitan, varsinkin sateella).
Rantautumisisa luonnonsatamaan tulee meille noin 80-90 kertaa / vuosi. Ihan on standardi mitä kumpikin tekee ja kommunikoitni on tdella yksinkertaista (eli tarve on ei mitään). Vaikka olisi muita kokeneita veneilijöitä kyydissä, niin kaksitaan se hoidetaan, muut vaan hankaloitta. - Eisepaksuus
Köyden paksuus 5t. Paatissa voisi olla joku 10-14 mm olettaen etta käytät hyvää köyttä eikä mitään halpaa 3 punoksista, nostin/skuutti -köydet toimii hyvin ja kestää kuoren kanssa hankausta. Murtolujuus/joustavuus ratkaisee.
Itsellä on 10t. Veneessä ankkuri/pitkänä köytenä 10mm kuorellinen dyneema sk78. Et ehka tarvitse dyneemaa. Kiinnitysköysinä 14mm nostinköyttä. - seppomartti
Mikä viisaus piilee dyneeman käytössä kiinnitusköytenä?. Paitsi korkeata hintaa se on venymätöntä ja juuri venymistä kaivataan. Pölyamidi eli nylon olisi parempi ja jotkut kiinnitysköydeksi punotut esim 8- lyödyt quadrafleksit polyesterit.
- kilpailija
Dyneema sopii sillloin, kun kiinnitysköysi on veneessä kilpailun aikana katsastusmääräyksien takia, ja laiturissa on odottamassa ne kiinnitykseen oikeasti tarkoitetut köydet. Kyse on siis sääntöjen sallimasta keventämisestä, jolla vene saadaan kulkemaan nopeammin.
- EiOleYhtäOikeaa
Ei ole olemassa mitään yksiselitteistä oikeaa paksuutta. Tällä lähes kaikki mitat 12mm lähtien ovat "oikeita" riippuen olosuhteista ja veneestä. Tuossa on yksi ohje, joka ei juuri poikkea siitä, mitä täälläkin on kerrottu.
https://nauticalrope.co.uk/content/rope-size-guide
Köyden valinnassa on kyse energian sitomisesta eli Fxs. F on tarvittava voima ja s on matka. Mitä enemmän köysi joustaa, sitä vähemmän sen tarvitsee kestää vetoa. Köyden pituudella on asiassa paljon merkitystä koska kaksi kertaa pitempi köysi joustaa kaksi kertaa pitemmän matkan. Joustimilla lisätään venymää ja siten köyden lujuusvaatimuksia.
Jos kiinnitys on paikassa, jossa vene ei saa liikkua, niin sitä vähemmän venymää sallitaan ja sitä lujempi köyden pitää olla. Lyhyiden köysien pitää olla lujemmat kuin pitkien. Voimaan vaikuttaa tuulipinta ja sen muoto, aalokko ja sen osuminen veneeseen sekä veneen paino.
Sitten kannattaa myös ottaa huomioon, että joustamaton kireällä oleva köysi voi kestää enemmän kuin veneen knaapit eli köysi rikkoo veneen - tai laiturin.
Kiinnitys on yksi taiteenlaji. Veneen pitää saada liikkua, muttei liikaa. - näin_funtsailen
Normaalit kiinnitysköydet on hyvä miettiä juuri em. tavalla. Nyt kun kyse on luonnonsatamaan tarvittavista köysistä, niin oleellisin asia on ainakin minulla että se on suojainen tulevan yön.
Tämän pyrin varmistamaan eri ennusteista. Tällöin minulla on luonnonsatamia varten ohutta 12 mm köyttä ( vene 8000 kg). Se on helppo käsitellä ja säilöä. Jos tuuli poikkeaa ennusteista, mietitään, kannattaako rantaan jäädä ja jos jäädään niin köysiä lisää. . - Matkapurjehtija
Köyden mitoituksessa kannattaa huomioida myös knaapien kesto ja koko. Ylipaksuista köysistä ei ole kuin haittaa kiinnityttäessä.
- rgird
30 mm
- rottapellit_olla_pitää
Ainakin rottapelti pysyy paremmin paksussa narussa.
http://aijaa.com/WhZ0x6 Köyden pitäisi kestää suunnilleen saman verran, kuin mitä vene painaa. Sinun tapauksessasi siis 16-18-millinen olisi paikallaan.
- MelkoinenKöysi
Eli 10-tonnisessa veneessä pitäisi ollakiinnitysköysi, jonka murtolujuus on 10 tonnia?
Voi näitä nettijuttuja... - Huhhuu
MelkoinenKöysi kirjoitti:
Eli 10-tonnisessa veneessä pitäisi ollakiinnitysköysi, jonka murtolujuus on 10 tonnia?
Voi näitä nettijuttuja...Ja jokainen knaappi kestää 10t :)
Laivat puolestaan hitsataan kiinni laituriin koska riittävän paksuja köysiä ei ole. - KöysiAsiaa
Huhhuu kirjoitti:
Ja jokainen knaappi kestää 10t :)
Laivat puolestaan hitsataan kiinni laituriin koska riittävän paksuja köysiä ei ole.Vakavasti puhuen... 10-tonnisessa veneessä veto kiinnitysköydessä voi pahimmissa nykäisyissä olla 500 kiloa. Hyvinkin ohut moderni köysi kestäisi hyvin. Paksu köysi on kuitenkin parempi hankauskestävyyden ja käsiteltävyyden kannalta. Tavallinen kierretty kolmesäikeinen köysi on siitä hyvä, että sitä on helppo pleissata ja se venyy hyvin.
MelkoinenKöysi kirjoitti:
Eli 10-tonnisessa veneessä pitäisi ollakiinnitysköysi, jonka murtolujuus on 10 tonnia?
Voi näitä nettijuttuja...Niin, no jos knaapi kestää vain 700 kilon nykäisyn, niin senkö mukaan pitäisi köysi mitoittaa? Ihan hyvä nyrkkisääntö tuo on, vaikkei toki sillä tarkoiteta, että venettä pitäisi köyden päässä roikottaa. Itsellä on 18 millin köydet, 10-tonnisessa veneessä 20 milliä olisi ihan realistinen mitta.
- hitsit
Jos vene hitsataan kiinni laituriin niin kuinka se pääsee liikkumaan ylösalas veden korkeuden vaihtelun mukaan?
- KohtuuttaPaksuuteen
Bossu kirjoitti:
Niin, no jos knaapi kestää vain 700 kilon nykäisyn, niin senkö mukaan pitäisi köysi mitoittaa? Ihan hyvä nyrkkisääntö tuo on, vaikkei toki sillä tarkoiteta, että venettä pitäisi köyden päässä roikottaa. Itsellä on 18 millin köydet, 10-tonnisessa veneessä 20 milliä olisi ihan realistinen mitta.
Ei riitä 20 milliä, kun halutaan 10 tonnin murtolujuus. Pitää olla 25 milliä. Kuinkahan monessa 10-tonnisessa huviveneessä on noin paksut kiinnitysköydet? Mihin sellainen köysi kiinnitetään veneessä?
Isoon veneeseen tarkoitetun Ankarolinan murtolujuus on noin kolme tonnia. Eivät varmaan ole lukeneet Suomi 24:ää. On niitä 20-millisiä yli 10-tonnisia naruja. Täytyy ottaa huomioon, että köydet eivät käytännössä solmujen kanssa kestä lähellekään murtolujuuttaan, lisäksi ne kuluvat käytössä ja auringossa, jolloin murtolujuus voi aleta vaikka kolmanneksen tai jopa puoleen ajan myötä. Tavallinen veneen pollari kestää kyllä vetoa varmasti monta tonnia. Ne on pultattu paksuilla pulteilla paksun umpilaminaatin läpi veneen rungon vahvimmissa kohdissa. Tavallisiin plokeihinkin voi tulla muistaakseni yli tonnin kuormia. Kun 9-tonninen veneeni keinuu jonkun ääliön venesatamaan tekemässä aallokossa, kyllä siinäkin voi varmaan tulla tonnin, parin veto köyteen, jossa ei ole joustinta
KohtuuttaPaksuuteen kirjoitti:
Ei riitä 20 milliä, kun halutaan 10 tonnin murtolujuus. Pitää olla 25 milliä. Kuinkahan monessa 10-tonnisessa huviveneessä on noin paksut kiinnitysköydet? Mihin sellainen köysi kiinnitetään veneessä?
Isoon veneeseen tarkoitetun Ankarolinan murtolujuus on noin kolme tonnia. Eivät varmaan ole lukeneet Suomi 24:ää.Puhutaan vähän eri asiasta, kun puhutaan poijunaruista. Poijuissa on loputon joustavuus, joten ne kovimmat nykäisyt jää pois. Parin metrin keulanaruissa ilman joustimia nykäisyt on eri luokkaa. Ankkureissakin varmaan yleensä pitokyky jää alle kolmen tonnin, ja niissäkin aaltonykäykset jää pois.
- Joakim1
KohtuuttaPaksuuteen kirjoitti:
Ei riitä 20 milliä, kun halutaan 10 tonnin murtolujuus. Pitää olla 25 milliä. Kuinkahan monessa 10-tonnisessa huviveneessä on noin paksut kiinnitysköydet? Mihin sellainen köysi kiinnitetään veneessä?
Isoon veneeseen tarkoitetun Ankarolinan murtolujuus on noin kolme tonnia. Eivät varmaan ole lukeneet Suomi 24:ää.Gleisstein DockTwin "lineaarinen" (ei solmuja tai pleissejä) murtolujuus 18 mm 9,3 tonnia ja 20 mm 11,4 tonnia.
Omassa veneessä (5,7 tonnia) on 16 mm Gleisstein Bavaria kiinnitys- ja poijuköytenä. Murtolujuus 5,3 tonnia. Ankkuriköysi GeoSquare Polyester 16 mm, 5,2 tonnia.
Kovassa sivutuulessa saa köysiin helposti tonnin staattisen kuorman ja nykäyksissä reilusti enemmän. Suojaisessa paikassa ei myräkässä tietysti voimat jäävät pienehköiksi ja silloin pärjää heikoimmillakin köysillä. Toisaalta luonnonsatamissa tai huonosti pieneveneille sopivissa laitureissa saattaa helposti tulla kulumia köysiin, jolloin on syytä olla pelivaraa.
Kyllä ne knaapien murolujuudet ovat tonneja: http://www.rocaindustry.com/marine/shared/UL/archive/files/TEC-Roca_Mooring_Cleats.pdf
Purjeveneissä knaapit on yleensä pultattu rungon ja kannen saumaan. Väittäisin 10 tonnin purjeveneen asiallisen knaapin kestävän useita tonneja, varsinkin vaakasuuntaista vetoa, joka yleensä köydestä tulee. Suoraan ylöspäin voi pultit korkata herkemmin. Onhan noi jykevämmin kiinni kuin vaikkapa spinnuplokin helat. 10 tonnin veneessä tulee spinnuplokiin tiukalla slöörille tonnin veto helposti. Tuosta omasta 5,7 tonnin veneestä olen hajottanut spinnuplokin, jolle luvataan 1,7 tonnin murtolujuus.
Katsastussäännöissä on mielestäni varsin sopiva määrittely. 2-6 tonnin veneille 14-16 mm köydet ja yli 6 tonnin veneille 20 mm. Tietysti jossain vaiheessa pitää siirtyä vielä paksumpiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 814512
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀704238Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1244189BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1803441- 1922768
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome662696Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main362601Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582597Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?692485Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik432142