Adventtikirkon kunnioitus

rispektii

Millaisen mielikuvan te adventistit ajattelette ihmisille tulevan päähän kun mainitaan sana adventtikirkko tai henkilöstä puhuttaessa sana adventisti? Uskotteko että ihmisille tulee mieleen fundamentalistinen sisäänpäin lämpeävä lahko vaiko fiksujen ihmisten yhteisö? Kenties jotain siltä väliltä?

Ymmärtääkseni esim. katolisesta kirkosta tai katolilaisesta tulee ihmisillä, oli he sitten ateisteja tai ei tulee aika neutraalit ajatukset. Ateistisen maailman katsomuksen omaavissakin piireissä paavia uskoakseni jopa kunnioitetaan, jos ei nyt sitten uskonnollisessa mielessä niin muuten ihmisenä. Olen tavannut joitain katolilaisia ja uskon tämän neutraalin suhtautumisen johtuvan siitä että he eivät pidä itsestänsä suurta mekkalaa, ei mitään kamppanjointia tai pakkosyöttöä.

Uskon että keskusteluyhteyttä ateistien ja katolilaisten välillä myötävaikuttaa myös se että katolinen kirkko tutkii avoimesti myös tiedettä ja on siitä kiinnostunut. Katolinen kirkko ei väitä tai usko mihinkään 6000 vuotta vanhaan maailmanhistoriaan ja esim. yhdysvalloissa ja italiassa on katolisella kirkolla omat observatoriot.

36

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.mulla

      No jos nyt ajatellaan vaikka työyhteisöä niin minulle on aivan sama mitä vakaumusta työkaveri edustaa kunhan hommat tulee tehtyä. Yleisesti jos puhutaan että joku on luterilainen, ortodoksinen tai katolilainen niin en oikeastaan muodosta siitä mitään mielikuvaa. Jos taas puhutaan että joku on jehovan todistaja, mormoni tai adventisti niin kieltämättä siitä väkisin tulee vähän semmoinen negatiivinen ja varauksellinen mielikuva mutta ihmiset ihmisinä.

      • ItsekkäätAdvarit

        Nimim. näin.mulla --- ei kai se kovin mukavalta voi kolleegoista tuntua, että advari rohmuaa itsellensä kaikki lauantait ja talvella perjantaitkin jo puolilta päivin vapaiksi sapattinsa varjolla. Siis ammateissa, joissa on vuorotyö tai muuten velvollisuus olla käytettävissä myös viikonloppuisin.


    • Esa_S

      Kokemukseni mukaan useimmilla ihmisillä ei ole minkäänlaista mielikuvaa meistä mutta lähes poikkeuksetta he ovat olleet kiinnostuneita tietämään adventismista lisääkun ovat kuulleet minun olevan adventisti.

    • enkunnioita

      Katolisista tulee ensimmäiseksi mieleen niiden Paavi joka suojelee omia pedofiilipappejaan,ja katolisen kirkon pimeääkin pimeämpää historiaa

      • nauruakolmannella

        Lisään vielä tämän katolisesta kirkosta koska aloittajalla näyttää olevan täysin harhainen käsitys katolisen Vatikaanin toimista.

        >>Uskon että keskusteluyhteyttä ateistien ja katolilaisten välillä myötävaikuttaa myös se että katolinen kirkko tutkii avoimesti myös tiedettä ja on siitä kiinnostunut.>>

        Tämä väite on täysin naurettavaa puhetta katolilaisista,Vatikaanilta meni 350 vuotta ennenkuin se tunnusti olleensa väärässä Galileo Galilein havannoista tähtitieteessä.Kertoo ainoastaan typeryydestä joka asuu jossain katolilaisten Vatikaanissa.


        http://www.nytimes.com/1992/10/31/world/after-350-years-vatican-says-galileo-was-right-it-moves.html


    • 20 vuoden kokemuksella ei tarvitse enää arvailla, miten muut ajattelevat. Aikanaan Sympatialla ollessa huomasi, että monille ei tullut oikein mitään reagointia, mutta sitten jos sattui ns. uskovaisten oville, niin sitten alkoi olla ennakkoluuloja ja jopa eräs hellarisisar rupesi huutamaan, että hän ei halua olla adventistien kanssa missään tekemisissä. Vähän samantyylinen jako on muutenkin. Aktiivikristityt, etenkin karismaatikot ovat nokka nyrpyssä, jos kerron olevani advari. Toisaalta ennakkoluuloista ja panettelusta voi olla hyötyäkin. Eräälle hellarisisarelle sanottiin omassa kirkossaan, että hän joutuu ikuiseen helvettiin, jos vielä käy tilaisuuksissamme. Hän otti riskin ja tuli ja kertoi, miten häntä oli uhkailtu.

      • Exap

        "Aikanaan Sympatialla ollessa"
        Niin, siitähän adventistit ovat kenties tunnetuksi tulleet. Kun "ollaan sympatialla", tai "kerätään sympatiaa". Ja ihmisten mieleen jää se "sympatia". Joillekin jää jopa mieleen se että kerääjä oli jostakin ihme kirkosta, oliko se joulukirkosta vai mistä.

        Adventtikirkon nimi ei oikein tule siinä ilmi, kun ei keräyksessäkään kehdata sanoa että tämä memee nyt ADVENTTIKIRKON toiminnan tukemiseen kotimaassa (mm. Toivonlinna) ja ulkomailla (lähetysprojektimme joiden yhteydessä saadaan hurjasti niitä kastettavia). Mainitaan että keräyksen takana on adventtikirkko, ja harhaanjohtavasti annetaan ymmärtää kuin kyse olisi suurinpiirtein valtion ulkomaanavusta.

        Mutta sehän se ongelma juuri onkin. Kun adventtikirkko ei näy, ei maistu eikä edes haise. Ja adventistit tunnetaan lähinnä sapattia ja Ellua palvovina ja ekumeniaa nirppanokkaisesti harrastavina outolintuina muissa kirkoissa, ja oikeastaan vain sympatiakeräyksestään kirkkojen ulkopuolella. Juuri näinhän se menee.

        Toki monet adventistien naapurit ihmettelevät adventisteja jotka lähtevät parhaat päällä lauantai-aamuisin johonkin ihme sapattikirkkoon, vaikka eivät edes itse oikein ymmärrä miksi adventistit pitävät juutalaisten sapattia... ovatko ne jotakin juutalaisia vai jehovantodistajien sukua vai mitä kummajaisia ?

        Lähes jokainen kadun tallaja tietää mikä on helluntaiseurakunta, Jehovan todistajia tietävät kaikki varoa kuin ruttoa kun he oville tulevat, baptisteista tai vapaakirkosta moni ainakin jotakin on kuullut, mutta ne adventistit... ovatko ne kenties jotakin joulunpalvojia ?

        Itse olen aina ihmetellyt sitä että miksi on haluttu ajaa valot pimeänä, pistää kynttilä vakan alle ja tehdä suola suolattomaksi ? Onko se vain siksi että kuten Kai toi osuvasti ilmi sen ettei nykyään tarvitse kuin kertoa uskovansa Jumalaan menettääkseen luotettavuutensa muiden silmissä ja lopullisesti sen menettää kertomalla uskostaan Jeesuksen paluuseen, niin jos vielä aivan viimeistä niittiä tarvitaan (eli tämä vain muiden uskovaisten kohdalla) niin siihen käy oikein hyvin sananen sapatista, EGW:stä ja tutkivasta tuomiosta...


      • Ei.ihme.ollenkaan

        Kyllä adventistit ovat ihan omatekemänä sen kyseenalaisen maineensa hankkineet. Ja se johtuu adventismin harhaopeista. Maailman ihmiset eivät niistä ole tietoisia, joten heille on yks ja hailee.

        Mutta elävässä uskossa olevat kristityt ovat valveutuneita ja tunnistavat adventismin harhat kuten esim. Raamatun ulkopuolisen päivämäärän 22.10.1844 ja siitä lähtöisin olevat harhaiset opit. Myös adventismin "jatkuva valon ja totuuden lähde" eli heidän väärä profeettansa Ellen G White saa kristityt välttelemään adventistien oppeja. Varoittaahan Paavalikin : "Harhaoppista ihmistä karta!"


      • EllunLöyhkä
        Exap kirjoitti:

        "Aikanaan Sympatialla ollessa"
        Niin, siitähän adventistit ovat kenties tunnetuksi tulleet. Kun "ollaan sympatialla", tai "kerätään sympatiaa". Ja ihmisten mieleen jää se "sympatia". Joillekin jää jopa mieleen se että kerääjä oli jostakin ihme kirkosta, oliko se joulukirkosta vai mistä.

        Adventtikirkon nimi ei oikein tule siinä ilmi, kun ei keräyksessäkään kehdata sanoa että tämä memee nyt ADVENTTIKIRKON toiminnan tukemiseen kotimaassa (mm. Toivonlinna) ja ulkomailla (lähetysprojektimme joiden yhteydessä saadaan hurjasti niitä kastettavia). Mainitaan että keräyksen takana on adventtikirkko, ja harhaanjohtavasti annetaan ymmärtää kuin kyse olisi suurinpiirtein valtion ulkomaanavusta.

        Mutta sehän se ongelma juuri onkin. Kun adventtikirkko ei näy, ei maistu eikä edes haise. Ja adventistit tunnetaan lähinnä sapattia ja Ellua palvovina ja ekumeniaa nirppanokkaisesti harrastavina outolintuina muissa kirkoissa, ja oikeastaan vain sympatiakeräyksestään kirkkojen ulkopuolella. Juuri näinhän se menee.

        Toki monet adventistien naapurit ihmettelevät adventisteja jotka lähtevät parhaat päällä lauantai-aamuisin johonkin ihme sapattikirkkoon, vaikka eivät edes itse oikein ymmärrä miksi adventistit pitävät juutalaisten sapattia... ovatko ne jotakin juutalaisia vai jehovantodistajien sukua vai mitä kummajaisia ?

        Lähes jokainen kadun tallaja tietää mikä on helluntaiseurakunta, Jehovan todistajia tietävät kaikki varoa kuin ruttoa kun he oville tulevat, baptisteista tai vapaakirkosta moni ainakin jotakin on kuullut, mutta ne adventistit... ovatko ne kenties jotakin joulunpalvojia ?

        Itse olen aina ihmetellyt sitä että miksi on haluttu ajaa valot pimeänä, pistää kynttilä vakan alle ja tehdä suola suolattomaksi ? Onko se vain siksi että kuten Kai toi osuvasti ilmi sen ettei nykyään tarvitse kuin kertoa uskovansa Jumalaan menettääkseen luotettavuutensa muiden silmissä ja lopullisesti sen menettää kertomalla uskostaan Jeesuksen paluuseen, niin jos vielä aivan viimeistä niittiä tarvitaan (eli tämä vain muiden uskovaisten kohdalla) niin siihen käy oikein hyvin sananen sapatista, EGW:stä ja tutkivasta tuomiosta...

        Kyllä "haisee"! Adventtikirkon tilaisuuksissa lemahtelee ja löyhkäilee vuosisatainen Ellun mätä lemu. Ensin saattaa tilaisuuksien "haju" olla suhtkoht neutraali, mutta jossain välissä se Ellu-hajupommi pudotetaan. Adventistien omasta mielestä on kyseessä mitä lempein sulotuoksu, mutta normaalien kristittyjen nenään haiskahtaa pahasti!


      • Taivastukku

        Stork! Voisit ehkä miettiä mistä johtuu ennakkokäsitykset adventisteja kohtaan? Kaikki uskovat ei heti tajua , mistä adventismista on kyse. Klassista kristinuskoa adventisteilta kyllä löytyy , mutta sitten kun Ellen Whiten kirjoitukset astuu peliin ollaan jo kristinuskosta poikkeavalla tiellä. Esim. Whiten Suuri taistelu kirja lukiessa ote on erityisen kulttimaista.

        Arvelen että elämäsi uskon alkutaipaleella satuit törmäämään adventistien systemaattisen oppiin, jolloin et muusta tiennyt ja mukaan menit. Tutkiskele kristinuskoa ja sen olemusta kaikin tavoin ilman EGW lasien läpi katsottuna. Ei pidä olla sinisilmäinen ja kaikkea uskoa. Ne adventistit joita tunnen, vaikuttavat uskovilta, mutta muuttuvat oudoksi aina kun alkavat sapatista ja EGW profetian sanomaa julistamaan. Suosittelen sinulle hieman kriittisyyttä myös omaa lahkoasi kohtaan. Uskotko missä määrin EGW kirjoituksiin ?


      • exälle.mietittävää
        Exap kirjoitti:

        "Aikanaan Sympatialla ollessa"
        Niin, siitähän adventistit ovat kenties tunnetuksi tulleet. Kun "ollaan sympatialla", tai "kerätään sympatiaa". Ja ihmisten mieleen jää se "sympatia". Joillekin jää jopa mieleen se että kerääjä oli jostakin ihme kirkosta, oliko se joulukirkosta vai mistä.

        Adventtikirkon nimi ei oikein tule siinä ilmi, kun ei keräyksessäkään kehdata sanoa että tämä memee nyt ADVENTTIKIRKON toiminnan tukemiseen kotimaassa (mm. Toivonlinna) ja ulkomailla (lähetysprojektimme joiden yhteydessä saadaan hurjasti niitä kastettavia). Mainitaan että keräyksen takana on adventtikirkko, ja harhaanjohtavasti annetaan ymmärtää kuin kyse olisi suurinpiirtein valtion ulkomaanavusta.

        Mutta sehän se ongelma juuri onkin. Kun adventtikirkko ei näy, ei maistu eikä edes haise. Ja adventistit tunnetaan lähinnä sapattia ja Ellua palvovina ja ekumeniaa nirppanokkaisesti harrastavina outolintuina muissa kirkoissa, ja oikeastaan vain sympatiakeräyksestään kirkkojen ulkopuolella. Juuri näinhän se menee.

        Toki monet adventistien naapurit ihmettelevät adventisteja jotka lähtevät parhaat päällä lauantai-aamuisin johonkin ihme sapattikirkkoon, vaikka eivät edes itse oikein ymmärrä miksi adventistit pitävät juutalaisten sapattia... ovatko ne jotakin juutalaisia vai jehovantodistajien sukua vai mitä kummajaisia ?

        Lähes jokainen kadun tallaja tietää mikä on helluntaiseurakunta, Jehovan todistajia tietävät kaikki varoa kuin ruttoa kun he oville tulevat, baptisteista tai vapaakirkosta moni ainakin jotakin on kuullut, mutta ne adventistit... ovatko ne kenties jotakin joulunpalvojia ?

        Itse olen aina ihmetellyt sitä että miksi on haluttu ajaa valot pimeänä, pistää kynttilä vakan alle ja tehdä suola suolattomaksi ? Onko se vain siksi että kuten Kai toi osuvasti ilmi sen ettei nykyään tarvitse kuin kertoa uskovansa Jumalaan menettääkseen luotettavuutensa muiden silmissä ja lopullisesti sen menettää kertomalla uskostaan Jeesuksen paluuseen, niin jos vielä aivan viimeistä niittiä tarvitaan (eli tämä vain muiden uskovaisten kohdalla) niin siihen käy oikein hyvin sananen sapatista, EGW:stä ja tutkivasta tuomiosta...

        Minusta tuntuu, että et tunne raamatullista sapattia. Siksi muotouskonnollinen ihminen käyttää tuonnäköistä kieltä.
        Sapatinymmärrys on vaikkapa helluntaissa Apostolinen srk.
        Baptisteilla, Suomessakin on muitakin uskovia, joille sapatti on raamatullisesti selvä. Lindeman - helluntalaisuudesta - lähtöisin.
        Myös joku Jumalankansa - jne.

        Mieti exä - kun luet raamattua. Kyse on luomisenalkusanoituksessa, kun kaikki oli sangen hyvää. Siis Adam oli ja Eden. Siellä Jumala siunasi sen seitsemännen päivän siis ennen lankeemusta.
        ts. sen merkitys on kaikki on sangen hyvää ja sen viesti on siinä seitsemännessä päivässä. Ja kuten Lindeman kirjassaankin kertoo, viittaa Ilmestykirjaan. Kumartakaa Häntä, joka on luonut taivaan ja maan. - missä luotu voi kumartaa - on siinä sapatissa.

        Sapatti- sanana kertoo Luojasta. Suomeksi - levosta. Siksi se lepo- on Jumalan työssä, kaikki on sangen hyvää ja tätä sinä et ymmärrä, siis sen merkitystä. Siihen merkitykseen sisältyy sapatti- sapatin Herra, ja se lopullinen sapatinlepo, kun perillä Uusi taivas ja maa on asetettu hallintaan ja siinä ovat myös nämä Jumalan pelastamat elämässä iankaikkista elämää - armolahjansa kautta.

        Siis sapatti - on Jumalan erottamaa ja Pyhittämää. Se on sitä rajaa- eroa maailmasta.

        sunnutai - se viestii ihmisen erottamaa ja vääntää sen pääsiäiseen.
        Hedelmässään tarjoaa käsitettä ylösnousemuspäivä.
        Eihän se ole Jumalan erottamaa lepopäiväopetusta.
        Vaan pääsiäinen on kertakaikkinen uhri Ristillä, ja Kristuksen kuoleman muistojuhla on kokonaisuus. Siinä on tämä leipä ja viini.

        Mutta, sapatti - se lepo - on Jumala työ ja se viesti tulee luomisenkautta, jossa KAIKKI on sangen hyvää ja siksi sen muiston on aikaan viikosta toiseen asetettu lepopäiväksi, jonka JUMALA- itse on Pyhittänyt.

        Jos tätä ei ymmärrä, niin silloin ollaan yleisukonnollisia ja perinnäisoppien selittäjiä jossa kuunnellaa vain mitä kukin on saanut päähänsä matkanvarrella ja Baabelinuskoa, siitähän se Lindemankin kirjoittaa.
        http://www.kolumbus.fi/gematria/ap_vasen.html

        Eiköhän pitäisi palata Apostoliseen oppiin raamatulliseen kirjoituksiin ja uskoa, mitä Herra sanoo.

        Siis tulla uskoon tässäkin asiassa. Asiassa, että kaikki oli sangen hyvää, Luojan kätten työtä, jossa on lepo, ja ajassa saa kuokan jättää syrjään ja palata sanankuuloon sekä Kirjoitusten oppiin.
        Lopullinen lepo on perillä. Nyt on työt ja lepo ja levossa on Sapatin Herran kirjoitukset ohjaamassa seurakuntaa.

        Mutta, jos tämä ei tunnu hyvältä, niin pitää aamentaa sitten yleisuskontojen kirkoissa. Kyllä siellä pitkiä rukouksia pidetään ja on nutuissa tupsut ja jakavat muodollista ehtoollistakin samanhenkisille. Ja sanat Herrakin kuuluu ja tehtäviä tehdään, joista kyllä viimeisellä portillakin esitetään toimikirjan sivut, sinun nimessäsi tehtiin. Tosin jäivät tuntemattomaksi, jostain syystä.


      • Olet.ihan.ulalla
        exälle.mietittävää kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että et tunne raamatullista sapattia. Siksi muotouskonnollinen ihminen käyttää tuonnäköistä kieltä.
        Sapatinymmärrys on vaikkapa helluntaissa Apostolinen srk.
        Baptisteilla, Suomessakin on muitakin uskovia, joille sapatti on raamatullisesti selvä. Lindeman - helluntalaisuudesta - lähtöisin.
        Myös joku Jumalankansa - jne.

        Mieti exä - kun luet raamattua. Kyse on luomisenalkusanoituksessa, kun kaikki oli sangen hyvää. Siis Adam oli ja Eden. Siellä Jumala siunasi sen seitsemännen päivän siis ennen lankeemusta.
        ts. sen merkitys on kaikki on sangen hyvää ja sen viesti on siinä seitsemännessä päivässä. Ja kuten Lindeman kirjassaankin kertoo, viittaa Ilmestykirjaan. Kumartakaa Häntä, joka on luonut taivaan ja maan. - missä luotu voi kumartaa - on siinä sapatissa.

        Sapatti- sanana kertoo Luojasta. Suomeksi - levosta. Siksi se lepo- on Jumalan työssä, kaikki on sangen hyvää ja tätä sinä et ymmärrä, siis sen merkitystä. Siihen merkitykseen sisältyy sapatti- sapatin Herra, ja se lopullinen sapatinlepo, kun perillä Uusi taivas ja maa on asetettu hallintaan ja siinä ovat myös nämä Jumalan pelastamat elämässä iankaikkista elämää - armolahjansa kautta.

        Siis sapatti - on Jumalan erottamaa ja Pyhittämää. Se on sitä rajaa- eroa maailmasta.

        sunnutai - se viestii ihmisen erottamaa ja vääntää sen pääsiäiseen.
        Hedelmässään tarjoaa käsitettä ylösnousemuspäivä.
        Eihän se ole Jumalan erottamaa lepopäiväopetusta.
        Vaan pääsiäinen on kertakaikkinen uhri Ristillä, ja Kristuksen kuoleman muistojuhla on kokonaisuus. Siinä on tämä leipä ja viini.

        Mutta, sapatti - se lepo - on Jumala työ ja se viesti tulee luomisenkautta, jossa KAIKKI on sangen hyvää ja siksi sen muiston on aikaan viikosta toiseen asetettu lepopäiväksi, jonka JUMALA- itse on Pyhittänyt.

        Jos tätä ei ymmärrä, niin silloin ollaan yleisukonnollisia ja perinnäisoppien selittäjiä jossa kuunnellaa vain mitä kukin on saanut päähänsä matkanvarrella ja Baabelinuskoa, siitähän se Lindemankin kirjoittaa.
        http://www.kolumbus.fi/gematria/ap_vasen.html

        Eiköhän pitäisi palata Apostoliseen oppiin raamatulliseen kirjoituksiin ja uskoa, mitä Herra sanoo.

        Siis tulla uskoon tässäkin asiassa. Asiassa, että kaikki oli sangen hyvää, Luojan kätten työtä, jossa on lepo, ja ajassa saa kuokan jättää syrjään ja palata sanankuuloon sekä Kirjoitusten oppiin.
        Lopullinen lepo on perillä. Nyt on työt ja lepo ja levossa on Sapatin Herran kirjoitukset ohjaamassa seurakuntaa.

        Mutta, jos tämä ei tunnu hyvältä, niin pitää aamentaa sitten yleisuskontojen kirkoissa. Kyllä siellä pitkiä rukouksia pidetään ja on nutuissa tupsut ja jakavat muodollista ehtoollistakin samanhenkisille. Ja sanat Herrakin kuuluu ja tehtäviä tehdään, joista kyllä viimeisellä portillakin esitetään toimikirjan sivut, sinun nimessäsi tehtiin. Tosin jäivät tuntemattomaksi, jostain syystä.

        Huhuhu, onpa hassua, kuinka sinä Exap-nimimerkkiä "valistat" sapatista! Exap en tunne henkilökohtaisesti, mutta hänen täyspäisistä kirjoituksistaan tällä palstalla voi päätellä, että hän on ihan Raamatun mukainen tässä asiassa. Ei hän sapattia vastusta, sanoo, että sitä voi oikein hyvin viettää, ken haluaa, mutta vaatimus tai käsky se ei UT kristityille ole.

        "...missä luotu voi kumartaa - on siinä sapatissa." Omituinen väittämä. Jokainen Jumalan Luojaksi tunnustava voi kumartaa Häntä ihan joka hetki, ihan missä ja milloin vain -all the time - ei sitä varten tarvitse sapattina synagoogaan mennä.

        Ylösnousemuksessa ei ole mitään "vääntämistä". Raamattu todistaa ylösnousemuspäivän olleen viikon ensimmäisen päivän. Piste. Tätä ylösnousemuksen riemujuhlaa saamme viettää joka viikko viikon 1. päivänä Kristuksen voittoa kuolemasta muistaen.

        Jeesuksen uhri ristillä annettiin pitkänäperjantaina, ei pääsiäissunnuntaina. Uhrikuolema oli se hinta meistä. Ja ylösnousemus näkyvä voitto kuoleman vallasta. Eihän Jeesus sapattina
        noussut kuolleista, vaikka adventistit sanovatkin sapattia "lunastuksen muistomerkiksi".

        Ketä tarkoitat muiden seurakuntien "tupsunutuilla"? En ole vielä missään seurakunnassa tavannut seurakunnan työntekijöillä nuttuja, joissa olisi tupsut... Penkeissä saattaa tosin istua äiti vauvansa kanssa ja vauvan nutussa voi jopa pienet tupsusetkin olla - taikka mahdollisesti jollain mummolla röijy päällä ja siinäkin ehkä tupsut, kenties... Mutta mikä sinua niissä vaatteissa pännii?

        Tuo raamatunkohta, jota adventistit kernaasti käyttävät kristittyjen lyömiseen ja heiltä taivasosuuden kieltämiseen, liittyy Jeesuksen puheeseen armeliaisuudesta sairaita, vangittuja ja köyhiä kohtaan. Sapatista siinä ei puhuta mitään, ei tavuakaan. Mites se oli, se "vääntäminen"? Olisikohan adventisteilla peiliin katsomisen paikka...


    • iloinen_naurajaa

      Adventismi? Täyttä vitun paskaa.
      Adventistit? Täysiä vitun ääliöitä.

      • niinhän.se

        No, kovastihan sinua tööttää, mutta rakastat heitä erittäin paljon kun viihdyt palstalla. Olisiko sinulla etsikoaika menossa.?

        Mutta, vielä pitää maiskutella wiskiä, ja muutama tupraus savua sieraimeen, kunnes se alkaa tuntua turhauttavalle, eikä kukaan anna nälkäiselle parempaa. Alkaa kaipuu, että jos kuitenkin palaisin Luojani kotimökkiin.

        No, siihen astihan sitä pitää pärrätä, vähän noiduskella, kun sydämestä sellaiselta tuntuu, sekä tulee se oma herran nimi toisteltua esiin, että porukat tietää, ketä palvoo.

        Siis sydämen kyllyydestä suu puhuu.

        Kiinalaisittain, että kun sammakko pääsee kannolle, se kurnuttaa!

        Ehkä näitten adventistien, jotka on tämänpalstan nimikkoja, niin samallaisen multaisen ruumiin omistavat, kuin sinäkin.
        Ehkä heillä kuitenkin on Jumalan henkäys ruumiissaan, sen Herra tuntee.
        Siis fyysinen olemus on vain se savi. ... ehkä siksi, ettei kovasti voi pöyhkeillä sulillaan, kuten Lusifer - loistossaan teki.
        Piti varjella luojan valtaistuinaan, kunnes se rike muutti kaiken.
        Ylpeyshän se on yhteinen nimittäjä ihmisessä maa mataa sen mukaan. Tännehän tuo maanpäälle heitettiin kiusaksi.

        Mutta naurajallekin olisi tehtäväkenttää tässä savisessa ruumiissa, jonka arvokauneus on aika ankea, kuten meillä muillakin.
        Siis ei omaa ole paljon arvoa nostamaan, ellei se tehtäväkuvaa ota vastaan, minkä Luoja tähän loi. Se tehtäväkuva on viljellä ja varjella. Sillä avaimella ymmärtää Luojan ideaa, jossa voisi löytyä elämälle eväät.
        Mutta, ennenkuin se löytyy, pitää vain pärrätä ja pärrätä, kunnes ymmärtää arvonsa, mistä se löytyy saviastialle.

        Saviastian arvo löytyy kun Luoja kasaa sen särkyneen astian uudeksi. Siinäpä on pohtimista - etsikkoaikaansa.


    • Hei!

      Ihmisten mielikuvat ovat aina ihmisen omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuvia.
      Hyvin "ennakkoluuloisia" siis aina, mutta ensivaikutelma on tietenkin merkityksellinen monin tavoin.
      "Adventitit" ovat turhan laiskoja näkymään mitenkään, eli evankeliumin työ ei ole niin räiskyvää. Verkon sivut ovat hyviä.
      Kristinuskossa ei voi koskaan katsoa ihmiseen, eikä ihmiselle kuulu kunnia evankeliumista koskaan.

      Raamatun mukaan maan elävän luomisesta on sukukirjojen aikalaskelman mukaan kulunut 6000 vuotta. Planeettojen ikää ei voi tietää. Raamatun aikalaskelmat vievät 6000 vuoden päähän. Raamattuun on koottu se pelastuksen tieto, minkä ihminen tarvitsee. Luonnontieteen oppikirja Raamattu ei ole.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • Hei!

      Ihmisten mielikuvat ovat aina ihmisen omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuvia.
      Hyvin "ennakkoluuloisia" siis aina, mutta ensivaikutelma on tietenkin merkityksellinen monin tavoin.
      "Adventitit" ovat turhan laiskoja näkymään mitenkään, eli evankeliumin työ ei ole niin räiskyvää. Verkon sivut ovat hyviä.
      Kristinuskossa ei voi koskaan katsoa ihmiseen, eikä ihmiselle kuulu kunnia evankeliumista koskaan.

      Raamatun mukaan maan elävän luomisesta on sukukirjojen aikalaskelman mukaan kulunut 6000 vuotta. Planeettojen ikää ei voi tietää. Raamatun aikalaskelmat vievät 6000 vuoden päähän. Raamattuun on koottu se pelastuksen tieto, minkä ihminen tarvitsee. Luonnontieteen oppikirja Raamattu ei ole.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • kokemus.puhuu

      Minulla on noin puolen vuoden kokemus adventtikirkosta, neuvon pysymään kaikkia kaukana.

      • jumalattomalle

        Ja minä neuvon pysymään kaukana sinusta.


      • kokemus.puhuu
        jumalattomalle kirjoitti:

        Ja minä neuvon pysymään kaukana sinusta.

        Mitenköhän tämän neuvon käytännössä olisi mahdollista toteutua?


      • Kuinkas.kävikään
        kokemus.puhuu kirjoitti:

        Mitenköhän tämän neuvon käytännössä olisi mahdollista toteutua?

        Nyt taisi tälle toisen nimimerkin taakse piiloutuvale pyhpyhille mennä jauhot suuhun...


      • pyhpyhjapyh
        kokemus.puhuu kirjoitti:

        Mitenköhän tämän neuvon käytännössä olisi mahdollista toteutua?

        Helposti. Kävelee ohitsesi eikä edes vilkaisu suhun päin.


      • Pyhpyhkramppaa
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Helposti. Kävelee ohitsesi eikä edes vilkaisu suhun päin.

        Ai, nyt tiedänkin, kuka SINÄ pyhpyh olet. Olet se kyräilijä-tyyppi, joka kävellessään tuijottaa omia varpaitaan, törmäilee jatkuvasti ja on kuin krampissa, ettei vain katsoisi kehenkään! Kaikkia kun pitää vältellä ja karttaa, kun ne ovat niin saastaisia.... Ja pyhpyh ainoana "pyhänä ja valittuna" muiden keskellä.... Voi elämän kevät, eikö yhtään ahdista?


      • eiymmärrä
        Pyhpyhkramppaa kirjoitti:

        Ai, nyt tiedänkin, kuka SINÄ pyhpyh olet. Olet se kyräilijä-tyyppi, joka kävellessään tuijottaa omia varpaitaan, törmäilee jatkuvasti ja on kuin krampissa, ettei vain katsoisi kehenkään! Kaikkia kun pitää vältellä ja karttaa, kun ne ovat niin saastaisia.... Ja pyhpyh ainoana "pyhänä ja valittuna" muiden keskellä.... Voi elämän kevät, eikö yhtään ahdista?

        Sehän puhui sinusta eikä kaikista ...


      • Yleiskuva
        eiymmärrä kirjoitti:

        Sehän puhui sinusta eikä kaikista ...

        Pyhpyhin kirjoituksista käy ilmi, että kaikki muut palstalaiset ovat niitä saastaisia ja pyhpyh yksin se mainio ja täydellinen.


    • kui24

      Eikös observatoriot liity tähtitieteeseen jms. ? Ja paaveillahan kuuluu olleen ainakin ennen maailmassa omat astrologinsakin. (Tähdistä ennustelu).

      Muuthan kirkkokunnat pitävät sitä jopa synnillisenä juttuna, ainakin paheellisena. vrt horoskoopit.

      Toisaalta kyllä jopa R:tussa kerrotaan Jeesuksen syntymän liittyneen erikoisen suureen tähteen taivaalla, tavallaan siis juur tähti(taivas) toimi ennusmerkkinä esim. Itämaantietäjille..hallitsijan syntymästä.

      Mitäs mieltä osapuolet ovat tuosta ajatuksesta?

      • Vanh.Adventtisisar

        Opservaatorit on saatanasta.


    • murhannut

      Miksi murhaa ei voitaisi käsitellä rikosoikeudellisesti murhna?????

    • vastakysymys

      Miksi adventistien pitäisi välittää siitä mitä muut heistä ajattelevat?

      • miksipitäisi

        Toistan kysymykset: miksi pitäisi välittää?


      • Exap

        "Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa."
        Ei ihminen ole autuas sen vuoksi että ihmiset oikeutetusti puhuvat hänestä pahaa.

        Siksi.


      • muutennäin
        miksipitäisi kirjoitti:

        Toistan kysymykset: miksi pitäisi välittää?

        No sinäkin näytät välittävän, muutoin edustaisit kirkkoasia kunniakkaammin etkä notkuisi tällä foorumilla.


      • EiOsu
        Exap kirjoitti:

        "Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa."
        Ei ihminen ole autuas sen vuoksi että ihmiset oikeutetusti puhuvat hänestä pahaa.

        Siksi.

        Eiväthän adventismin kritisoijat KRISTUKSEN tähden kritiikkiänsä esitä, vaan adventismin RAAMATUNVASTAISTEN OPPIEN tähden. Adventistien "solvaamisesta" ei ole kysymys, kosk kritiikki kohdistuu väärään oppiin, ei henkilöihin. Tuo raamatunkohta ei osu tähän tematiikkaan.


      • pyhpyh

        Te vihaatte Jumalaa ja siksi solvaatte adventisteja, joilla on totuus.


      • Adv.harhat
        pyhpyh kirjoitti:

        Te vihaatte Jumalaa ja siksi solvaatte adventisteja, joilla on totuus.

        Joopa joo, se ihan ikioma " adventtitotuus", jota sitten muka pitää saarnatakin ympäriinsä! Ero on vain siinä, että se ei ole yhtä Raamatun totuuden kanssa. Tämän osaa jokainen tarkistaa Raamatustaan, pyhpyhin ei yhtään tarvitse polleilla.


    • Totuus on että tänään on ihmisillä vaikka minkälaisia "ajatuksia" ja vaikka mistä. Joten sillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä mitä se ttai tuo ajattelee sinusta .. pää asia että itse tietää mitä ja miksi uskoo siihen mihin uskoo.

      • Exap

        Onhan se asia aivan näin, siis toisaalta, koska meidän ei pidä etsiä tämän maailman arvostusta, eikä kristittynä oleminen sitä lainkaan tuokaan.
        Mutta toisaalta taas asialla on merkitystä sen kannalta onko evankeliumin mahdollista levitä jos seurakunta antaa itsestään huonon kuvan ympäristöönsä.

        Mielestäni kristityn tulee pyrkiä antamaan ihmisille myönteinen kuva itsestään ja seurakunnasta, jotta voi jakaa muille evankeliumia. Erityisesti muiden auttaminen (lähimmäisen rakkaus) antaa kristitystä myönteisen kuvan. Jos taas ihmiset vihaavat kristittyä Jeesuksen nimen tähden, kuten Jeesus jo sanoikin tulevan tapahtuvaksi, siitä meidän ei taas tarvitse välittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      8989
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2689
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2481
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      56
      2469
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1865
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1743
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1285
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1146
    Aihe