Sairaslomaa yleislääkäriltä vai psykiatrilta?

ftghjnkmhujik

Ajattelin mahdollisesti hakea yksityiseltä yleislääkäriltä sairaslomaa. Olen ollut viimeiset 2 vuotta ylityöllistetty, tehnyt puolet ajasta 2 työtä, lomaa ollut jotain 3 viikkoa, viime kesälomani oli peräti 2 viikkoa viikon pätkissä, jolloin piti kesken kaiken loma keskeyttää toisessa työpaikassa tulleen työn takia, jonka olisi muuten voinu. Mennyt kevät oli erityisen raskasta aikaa, sain haukkuja turhaan niskoilleni esimieheni osaamattomuuden takia. Olin reilun viikon lomalla pari kk sitten, mutta se ei kauheasti auttanut. Tämän vuoden lomista jäljellä enää viikko.

Voiko yleislääkäri myöntää sairaslomaa jos vetoan tähän uupumukseen, vai pitäisikö mennä psykiatrille? Onko uupumisen tunne sairasloman peruste vai pitääkö mainita myös olevansa masentunut (jota myös TOD. NÄK. olen, mutta en haluaisi sitä mainita, jos ei pakko). Jos mainitsen olevani masentunut, jääkö sairaslomalappuun loman syyksi maininta mahd. masennuksesta, vai voiko pyytää merkkaamaan vain uupumuksen tms?

5

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghjklöä

      Kyllä ihminen tarvitsisi tutkitusti sen 4vko yhtäjaksoisen loman, ja jos on ylirasittunut ei sekään välttämättä riitä. Tuskin saisin kuin viikon pari, mutta olisihan sekin eteenpäin.

    • Jhvihvihv

      Olen ymmärtänyt, että työuupumus ei ole sairasloman peruste vaan joku "oikea" dg pitää myös paperiin laittaa. Ja masennushan se yleensä on. Dg:n tekee lääkäri, ei sun itse sitä tarvii kertoa. Kerrot vaan miten oirehdit.
      Se voi olla ettei pelkällä uupumuksella makseta sairausloman palkkaa.

      • uupumus.ei.ole.sairaus

        Näin se menee. Jos on vain työuupunut, eikä ole esim. masnnusta, niin sairauslomaa voidaan kirjoittaa työuupumuksesta ja on luvallista olla töistä tällöin poissa, mutta työnantaja saa päättää maksaako tältä ajalta palkkaa vai ei.

        Jos todetaan lisäksi masennus, niin silloin tämä diagnoosi kirjoitetaan sairauslomatodistukseen ja sairausloma on palkallista.


    • työterveyteen

      Psykiatrille ei tarvitse mennä, työterveyslääkäri olisi varmasti tässä asiassa paras.

    • Turhantunnollinen

      Aloittajan kertomus oli melko lailla samanlainen kuin oma tilanteeni. Pari vuotta on sinnitelty. Niin, että burn out :lla ei ole tautiluokitusta, joten sen perusteella ei taida ainakaan pitkiä sairaslomia saada. Työterveyslääkäri myöntää ehkä päivän tai yli viikonlopun. Masennuksella, lievälläkin sen sijaan on tautiluokitus. Itse olen miettinyt, jotta yleislääkäri vaiko psykiatri, ketä menisi tapaamaan. Jotkut psykiatreista ovat erikoistuneet työkykyasioihin. Olisikohan kenelläkään kokemusta, jotta kuka sellainen olisi pääkaupunkiseudulla hyvä? Jos ja kun uutta työpaikkaa ei saa, niin eihän siinä auta muu kuin yrittää päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, vaan sitä voi harkita vasta sitten, kun on ollut vuoden sairauslomalla. Kaikki fiksut keinot on jo käytetty, neuvoteltu työpaikalla siitä, mikä kuormittaa, mutta ilman tulosta, kireämmäksi vaan menee kasvavien työmäärien kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe