Varmistaisin väistämissäännön

venus-aphrodite

http://aijaa.com/o2J2qw

Tuossa tilanne.

Puhutaan, että kääntyvä auto on väistävä, mutta eikö tässä tapauksessa pyöräilijä kuitenkin ole väistävä osapuoli?

14

264

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väistäminen

      Kyllä, pyöräilijä väistää. Auton tulosuunnasta ei ole kolmiota eikä autoilija käänny risteävän pyörätien päälle. Jos esittämässäsi kuvassa olisi pyörätienjatke vasemmalla puolella ja pyöräilijä ajaisi sitä auton tulosuunnasta suoraan, silloin autoilija olisi kääntyvänä väistämisvelvollinen.

      • venus-aphrodite

        Hyvä, kiitos :)


      • Oikeavastaus

        Näin menee, tässä vihreällä linjalla ajava pyöräiljä väistää


    • venus-aphrodite

      Entä, jos auto tuleekin tuolta vasemmalta ja kääntyy sieltä oikealle? Pyöräilijä edelleen samassa paikassa.

      Siinä ainakin sitten kolmio ja risteävä pyörätie. Mielestäni hassu tilanne, jos yksi auto väistää, ja toinen ei väistä.

      • Sääntöjenkertaus

        Jos auto tulee toiseen suuntaan "punaista viivaa" omalla kaistallaan, niin silloin väistää kaikissa pyörätienjatkeissa pyöräilijää (myös risteyksen toisella puolella), ajoi suoraan tai kääntyy. Väistää myös jos heti kärkikolmion jälkeen olisi pyörätienjatke.
        Pyöräilijän kannattaa huomioida, että vaikka toisella voi olla väistämisvelvollisuus, niin sitä ei välttämättä ole toisella, eli ensin saisi mennä vasemalle kääntyvä auto, sen jälkeen pyöräilijä ja sitten se em. toiseen suuntaan kääntyvä auto...
        Tämä on ihan normaalia autoilijoiden kesken, eli ei ole mitään selvää sääntöä että auto tai pyöräilijä väistäisi aina, vaan se riippuu paikasta ja merkeistä.


      • ei-ole-vaikeaa

        Vaikka tuolta vasemmalta tultaessa ei olisi tuota kolmiota, niin sieltä suunnalta oikealle kääntyvä väistäisi joka tapauksessa tuossa kohtaa pyöräilijää.

        "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."


    • venus-aphrodite

      Aivan. Kiitos :) En ihmettele, jos jokunen pyöräilijä ajelee väärin näitä :) Tuossa risteyksessä näkynyt monenlaista.

      • y56gvferfwwwww

        Vaikka ei mitään ymmärtäisi niin ainakin pienemmän osapuolen pitäisi edes se ymmärtää että ei aja auton eteen joka nyt selkeesti ei ole pysähtymässä tai kerkiä pysähtyä. Ellei sitten ole jotain erityistä hinkua kokeilla miten kroppa kestää sen yhteen osuman. Tämä on hyvä muistaa kunkin liikenteessä liikkujan, ajat sitten autolla , pyörällä tai kävelet, isommalle jäät toiseksi. Ei se auta vaikka vihreä jeesus istuisi liikennevalo tolpassa kun joku tulee päin punaisia niin kannattaa siihen eteen mennä ajamaan, varsinkaan jos melko varmasti jää toiseksi. Ehkä se kannattaa ehkä ei, tee kova valintasi.

        Esimerkki paikka, laitetaas omakin sellainen:
        Espoossa konstaapelin kadun puolivälissä on suojatie, jolle kai tulee myös kevyenliikenteenväylä, en ole siitä varma mutta suojatie kuitenkin. Tässä kohtaa mummelitkin painaa suojatien yli pyörineen kuin euroopan omistajat, mulkoilevat sitten että mitäs nyt kun meinaa auton alle jäädä. Joo minä en varmaan ole se kuka päin ajaa mutta voi voi kun se joku muu ei sitten ehkä huomaakkaan ajoissa varoa väärin ajavaa pyöräilijä mummelia..

        https://goo.gl/maps/v3EgZKK9Va22

        Olen jo aikoja sitten ideoinut sellaisen että ei varmaan olisi huono idea että joidenkin suojateiden kohdalla olevassa tolpassa voisi olla kyltti jalankulkijoille liikennesäännöistä. Kyllä sen joku aina lukee varmaa ja voisivat saada uutta tietoa tai muistaa että niinhän se olikin kun siihen asti on menty sillä opilla että otetaan muista mallia joka on se melko klassinen tyyli liikenteessä yleisestikin, ei tiedetä sääntöjä tai kyseenalaistetaan ne säännöt koska nähdään mallisuorituksia muilta ja omaksutaan ne sitten oikeiksi tavoiksi toimia.


    • SuomenUnelmavävy

      Kaikista ykinkertaisinta ja selvintä olisi, että pyöräilijä väistää aina kaikkia ja kaikissa tilanteissa tullessaan ajoradalle riippumatta esim. toisten merkeistä tai kääntymisistä.

      Kaikki muu sääntely on liian monimutkaista pyöräilijälle.

      • vakta-on-tämä

        Jos liikennesäännöt ovat mielestään monimutkaisia, ei ole sovelias ajoneuvon kuljettajaksi. Kannattaa tällöin suosiolla siirtyä bussikyytiin.


    • Väistäminen

      Jos pyöräilijä väistäisi aina ja kaikkialla muita niin sitten ei pyöräilystä tulisi mitään. Jos vaikka otetaan joku pääväylä jossa autot saisivat ajaa väistämättä suoraan mutta pyöräilijöiden pitäisi väistää joka pikkutieltä tulevaa ajoneuvoa niin ei siitä tulisi yhtään mitään. Miettikää jos jokaisen autoilijan pitäisi päätiellä väistää pikkutieltä tulevia. Ajosta tulisi todella töksähtelevää ja epäsujuvaa.

      Noin se vaan menee että risteyksissä on erilaisia ajojärjestyksiä. Voihan tasa-arvoisessakin risteyksessä tulla tilanne jossa kolmesta suunnasta lähestyy samanaikaisesti ajoneuvo ja jokainen niistä on johonkin toiseen nähden väistämisvelvollinen. Siinä sitten arvotaan kuka menee ensin.

      • SuomenUnelmavävy

        Miksi pyöräilystä pitäisi tulla "mitään"?


      • Väistäminen
        SuomenUnelmavävy kirjoitti:

        Miksi pyöräilystä pitäisi tulla "mitään"?

        Koska se on yksi liikennemuoto. Itsellä ainakin tarkoitus päästä paikasta a paikkaan b, eikä vain huinia huvikseen ympäriinsä.


    • kuva-kerto-enemmän

      Tuolta löytyy hyviä kuvia aiheesta väistäminen.
      http://pyorailyahelsingissa.blogspot.fi/p/liikennesaantoja.html

      Sivulta löytyy tosin yksi pieni virhe. Siellä sanotaan että: "Toisin kuin usein väitetään, tällä hetkellä pyörällä saa ajaa suojatiellä ainakin silloin, kun se on myös pyörätien jatke." Suojatie ei kuitenkaan koskaan ole muuta kuin suojatie. Suojatie ei siis toimi pyörätien jatkeena. Suojatien lisäksi samassa kohtaa pitää olla myös pyörätien jatke (näkyi tai ei) jotta saa pyöräillä yli. Tällainen pieni "detaljivirhe" siis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      296
      4814
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3085
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      53
      3005
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      29
      1560
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1252
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1209
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      11
      1036
    8. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      1011
    9. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      999
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      981
    Aihe